Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljussättning

907 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 februari 2011 - 22:00

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0
Fina bilder, vill dock se vart du placerat blxitar osv i denna tråd ;) en bild på helheten lixom :P
Vad hade du som bakgrund?

Redigerat av Spuute, 12 februari 2011 - 22:00.

Postad 12 februari 2011 - 22:04

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

Fina bilder, vill dock se vart du placerat blxitar osv i denna tråd ;) en bild på helheten lixom :P
Vad hade du som bakgrund?

oj ursäkta glömde skriva det..

Skickar med en bild på min hemmagjorde fotostudio :blink: körde med ena paraplyet som ni ser närmast mig, paraplyet ni ser bort i hörnet tänkte jag att det skulle reflektera lite ljus bakifrån men den gjorde ingen skillnad så tog bort den. har ingen till blixt än, har ju beställt en från Overhard men tar lite tid innan den kommer så får köra på en blixt nu. sen det svarta mot väggen är bara en mörkblå dubbellakan. fungerade väldigt bra faktiskt. sedan är det ju en matta från ikea. fick dock möblera om halva vardagsrummet dock men det var det värt =) roligt var det allafall.
Bifogad fil  foto.jpg   70,95K   0 Antal nerladdningar

bild tagen med iphone, stolen närmast här nu där sitter jag nu när du läser detta inlägg :D hehe

Postad 12 februari 2011 - 22:57

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Jag tycker du satt exponering klockrent, helt perfekt. Bra komponerat. Vill du att bakgrunden ska synas har jag inget mer att tillägga, om du inte vill det hade du kunnat flytta honom längre ifrån bakgrunden och peka ljuset mer snett från höger och mot den vänstra väggen. Då träffas inte bakgrunden av lika mycket ljus. I någon bild har ögonen dessutom hamnat lite väl nära mitten, där hade du kunnat vinkla ner kameran något. OBS! Nu är jag väldigt petig och hård eftersom du ber om det. Jag tycker du lyckat extremt bra.

Jag måste säga att jag är grymt impad av vad du har åstadkommit hittills! Man kan inte tro att du är nybörjare.

Postad 12 februari 2011 - 23:40

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Jag måste säga att jag är grymt impad av vad du har åstadkommit hittills! Man kan inte tro att du är nybörjare.

+1 på den! Bra jobbat!

Postad 13 februari 2011 - 14:55

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Fick hem lite prylar förra veckan som jag tänkte visa lite av.

Westcott Apollo 28" och Westcott Halo 45 inch (paraply softbox)

Apollon finns hos Kaffebrus, men jag köpte den på B&H Photo, mycket billigare. Men...tull & moms så man bör handla lite mer grejjer för att det ska vara värt det.

Båda två är ganska smidiga ihopfällda. Överst är Halo (paraply softbox) och under Apollo (softbox). Dom är gjorda för kamerablixt, studioblixt och lampor.
Bifogad fil  IMGP2895.jpg   485,85K   0 Antal nerladdningar

Här är Halo paraplyt, i monterings stadiet. Man trär in paraply stången i fästet innan man fäller ut den helt. Den lilla metall pluppen ovanför blixten skall sen spännas på änden av stången. Öppningen är i den svarta materialet och stängs med kardborre.
Bifogad fil  IMGP2883.jpg   481,89K   0 Antal nerladdningar

Så här ser det ut inne i paraplyt, monterat och klart. Insidan av det svarta är klädd i reflekterande material.
Bifogad fil  IMGP2871.jpg   443,29K   0 Antal nerladdningar

Är rätt nöjd med detta paraply, eftersom blixten kan placeras ganska långt bak på stången så blir ljuset jämt och fint fördelat i paraplyt. Det ger en bra spridning och samtidigt begränsas studset bakåt som hos öppna paraplyer.
Bifogad fil  IMGP2835.jpg   401,81K   0 Antal nerladdningar
Mina fötter vart med i bilden.....

Här är Apollon utfälld och monterad på stativ. Här ser man att den är gjord som ett paraply. Blixten monteras bakåt mot det reflekterande materialet. Diffuseringen är fast sydd i övre delen och fästs fast neråt med karborre.
Bifogad fil  IMGP2957.jpg   421,29K   0 Antal nerladdningar

Funkar bra detta, nu måste jag lära mig fota med den också :( . Blir lite annorlunda än paraply.
Bifogad fil  IMGP2955.jpg   245K   0 Antal nerladdningar

Båda två känns bra och genomtänkt gjorda, trodde att de skulle vara tillverkade i USA men de är "Crafted with pride" "Made in China" :unsure:

Redigerat av Mikael_R, 13 februari 2011 - 15:13.

Postad 13 februari 2011 - 17:18

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

Jag tycker du satt exponering klockrent, helt perfekt. Bra komponerat. Vill du att bakgrunden ska synas har jag inget mer att tillägga, om du inte vill det hade du kunnat flytta honom längre ifrån bakgrunden och peka ljuset mer snett från höger och mot den vänstra väggen. Då träffas inte bakgrunden av lika mycket ljus. I någon bild har ögonen dessutom hamnat lite väl nära mitten, där hade du kunnat vinkla ner kameran något. OBS! Nu är jag väldigt petig och hård eftersom du ber om det. Jag tycker du lyckat extremt bra.

Tack =) väldigt kul att höra. bara bra att du är hård nu för då tänker jag på det tills nästa gång, nja var väl egentligen meningen att bakgrunden skulle vart svart. nu är det ett mörkblått lakan som hänger bakom. enda stora mörka plagg vi hade som bakgrund men fungerade ändå ganska bra. ska testa det nästa gång med honom, när det nu blir, men tack för era omdömmen kul att läsa.

Mikael_R

Tack :unsure:

Postad 13 februari 2011 - 19:09

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
nu har jag stött på ett bekymmer med skrivaren :S vet ej om det bara är denna bild som blir konstig skrivit ut en del andra bilder men inte just idag. och dom har blivit jätte bra. men denna blev jätte konstig :S kolla själv nedan.

nu ska det inte vara riktigt så blått utan mera lila-tonig, mobil kameran såg dåligt :unsure:

jag bröt sedan därför det bara tog stopp. men varför blir färgerna så konstiga? den började ju bra i början.
Japp det finns färg i skrivaren.
Bifogad fil  konstigt.jpg   661,46K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 februari 2011 - 19:35

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Jag tycker det ser ut som den sluta skriva ut grönt. Rite en röd en grön och en blå ruta i paint och skriv ut. kolla om färgerna ser bra ut.

Postad 13 februari 2011 - 19:46

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

Jag tycker det ser ut som den sluta skriva ut grönt. Rite en röd en grön och en blå ruta i paint och skriv ut. kolla om färgerna ser bra ut.

bra tips ska kolla d sen :unsure:återkommer

Postad 13 februari 2011 - 20:15

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

bra tips ska kolla d sen :unsure:återkommer

Japp du hade rätt verkar som den gröna e knas. får kolla genom skrivaren vad som kan ha hänt. den gröna randen blev ljusblå. men finns 4 färgepatroner i skrivaren svart,gul,magenta,cyan vilken kan det va?

EDIT: nu fungerar den =) gjorde en rengöring bara sen skrev jag ut samma färger igen då blev det bra =)
tack för tipset =) man kan räkna med dig :(

Redigerat av mega-x, 13 februari 2011 - 20:33.

Postad 13 februari 2011 - 21:37

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Ja det kan man, jag vet dock inte var jag får allt ifrån... :unsure:

Postad 15 februari 2011 - 20:42

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Här sitter lillen i sängen "våran" här hade nog en Reflexskärm passat bra på vänstersida sett från vårat håll. för en till blixt hade nog vart alldeles för starkt tror jag eller vad säger ni? väggen är bara 3m från honom,

"Ursäta dregglet börjar få tänder nu"
Bifogad fil  forum.jpg   543,34K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 februari 2011 - 20:53

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
En blixt är precis så stark som du vill att den ska vara. En blixt i M@1/4 studsad mot väggen bakom kameran hade nog gjort susen för den skuggade sidan... :)

Postad 15 februari 2011 - 21:33

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

En blixt är precis så stark som du vill att den ska vara. En blixt i M@1/4 studsad mot väggen bakom kameran hade nog gjort susen för den skuggade sidan... :)

okej, får tänka på det nästa gång jag tar en lika dan. när jag får den andra blixten ska jag testa ta lite produktfoto =) verkar häftigt och roligt.

Postad 15 februari 2011 - 21:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Det viktiga är att du experimenterar mycket och testar många olika varianter med olika styrkor och att studsa och slå rakt på osv.

Postad 19 februari 2011 - 21:42

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0
Uppsättning:
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Resultat:
Postad bild

Redigerat av Spuute, 19 februari 2011 - 21:44.

Postad 23 februari 2011 - 19:28

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Studsande du ljuset med en av dom upp mot taget för att inte få skugga bakom böckerna? och inte få så hårt ljus?
fick ett uppdrag av en arbetskompis att ta kort på deras produkt som dom tillverkade på deras egna företag på sidan av ordinarie jobb. satte ett vitt papper precis som du gjort sen la jag produkten ba rätt upp och ner. testade med en blixt upp i taket ovanför produkten och sen en blixt genom ett paraply. men det var extremt svårt, visserligen inte det ultimata produkten att börja med att ta kort då den var ganska blank. vilket objektiv skulle du rekomendera för produktfotografering? körde nu med orginal till nikon 18-55mm.

nedan är två av lite olika kort, dessa har jag ändrat i photoshop lite skärpa pålagt och ändrat lite på ljuset.
Bifogad fil  Efterbehandlad_1_forum..jpg   424,67K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Efterbehandlad_4_forum.jpg   468,3K   0 Antal nerladdningar

Postad 17 mars 2011 - 19:11

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Äntligen fick jag hem mina Yongnuo YN-560!
Bifogad fil  DSC_0362.jpg   677,68K   0 Antal nerladdningar
Blixten till höger triggad optiskt i slav läge.

Jag är super nöjd med denna blixt. Var lite rädd för att byggkvaliten skulle vara dålig, bilderna man ser på nätet säger liksom inte så mycket. Men kvaliten känns riktigt bra. Bättre än mina Pentax orginal blixtar!
Knapparna och funktionerna på baksidan är precis som det ska vara, enkelt! Ingen krånglig LCD med dryga menyer. Det går snabbt att knappa med bara en hand.
Bifogad fil  DSC_0363.jpg   701,82K   0 Antal nerladdningar

Man ställer zoomen med....ja det framgår av bilderna :rolleyes: Och den är tyst!
Och fyrvägs korset styr effekten från 1/1 ner till 1/128 med höger och vänster knapparna.
Upp och ner knapparna styr fin justering av varje effekt steg.
Man kan ställa in om man vill ha ljud indikering när blixten är klar.
Den har olika val för automatisk avstängning som jag inte lärt mig än, men den kommer ihåg senaste inställning när man väcker den.

Samma indikeringslampor som används för zoom lägena används även för effekt stegen. Det enda jag ser som lite drygt är att man inte skrivit in effekt stegen också, under zoom siffrorna.

Batteri luckan är välgjord och lika så blixtskon.
Bifogad fil  DSC_0364.jpg   690,53K   0 Antal nerladdningar

Det enda frågetecknet jag har är: Det står i manualen att man ska ta ur batterierna när man stänger av blixten, det låter konstigt. Nån som har nån aning om varför? Overhard?

Redigerat av Mikael_R, 17 mars 2011 - 19:17.

Postad 17 mars 2011 - 19:17

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Haha! Overhard. :rolleyes:

Nä men det är väl så för alla blixtar egentligen tror jag. Men det är absolut ingen man måste. Typ en säkerhetsgrej. Inte helt säker dock men jag låter mina sitta i. :D

Postad 17 mars 2011 - 19:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Haha! Overhard. :rolleyes:

Nä men det är väl så för alla blixtar egentligen tror jag. Men det är absolut ingen man måste. Typ en säkerhetsgrej. Inte helt säker dock men jag låter mina sitta i. :D

men.. jaaa jue! Du har ju en såndärn och jag tänkte att du kanske visste ju :D

Ähh, säkert inget allvarligt, men man funderar ju när dom skriver det i manualen.

Postad 17 mars 2011 - 20:02

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0

...

Det enda frågetecknet jag har är: Det står i manualen att man ska ta ur batterierna när man stänger av blixten, det låter konstigt. Nån som har nån aning om varför? Overhard?

Misstänker att det kan röra sig om en dålig översättning... Antar att de egentligen vill säga att man bör avlägsna batterierna ifall blixten inte kommer att användas under en längre period, ty gamla batterier kan gå sönder och läcka. Varningen kan också innefatta de fall då blixten skickas i försändelse. Eftersom batterierna utgör en rörlig massa kan stötar och slag kan orsaka mekanisk skada hos själva blixten. Själv ser jag ingen annan logisk förklaring till varför de skrivit som de gjort i manualen…

Redigerat av xray, 17 mars 2011 - 20:03.

Postad 17 mars 2011 - 21:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Misstänker att det kan röra sig om en dålig översättning... Antar att de egentligen vill säga att man bör avlägsna batterierna ifall blixten inte kommer att användas under en längre period, ty gamla batterier kan gå sönder och läcka. Varningen kan också innefatta de fall då blixten skickas i försändelse. Eftersom batterierna utgör en rörlig massa kan stötar och slag kan orsaka mekanisk skada hos själva blixten. Själv ser jag ingen annan logisk förklaring till varför de skrivit som de gjort i manualen…

Hmmm... du har nog rätt. Kollade lite mer i manualen och det mesta är svårbegripligt gramatiskt sett :rolleyes: direkt översatt från kinesiska via google eller nåt.... :D

Postad 18 mars 2011 - 06:15

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
+1 på de två senaste... :P

Men visst är det imponerande vilken kvalitétskänsla man får av dem! Att de dessutom är så enkla att justera och styra gör ju inte saken värre.

EDIT: Kan ju passa på och bidra med lite tips från igår. Enbart bilder dock, ingen text, så ni får gissa... :lol:

Bifogad fil  DSC_9440.jpg   79,4K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_9452.jpg   105,78K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_9450.jpg   133,39K   0 Antal nerladdningar

Sen har vi ju bilden på mig i porträttråden också med samma ljus.

Redigerat av overhard, 18 mars 2011 - 06:21.

Postad 18 mars 2011 - 07:15

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Men visst är det imponerande vilken kvalitétskänsla man får av dem! Att de dessutom är så enkla att justera och styra gör ju inte saken värre.

EDIT: Kan ju passa på och bidra med lite tips från igår. Enbart bilder dock, ingen text, så ni får gissa... :P

Japp, dom är riktigt bra! Och med tanke på priset så är det ännu bättre. De som vill ha full autmatik med exponering får dock titta på nåt annat. Det är manuellt all the way!

Jag gissar: Enklaste sättet att simulera jätte stor softbox med hjälp av gardin.

Fina bilder!

Postad 18 mars 2011 - 07:45

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Ja precis. Tack tack!

Postad 18 mars 2011 - 09:13

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Jag har nog haft lite otur med mina. Första blixten var DOA och fick skickas tillbaks till Kina (på min bekostnad - men jag fick lite rabatt på ett köp av radiotriggers). Den andra jag fick funkade, men råkade åka i golvet och har inte funkat sedan dess. Min Nikon SB-25 har åkt i golvet 4-5 gånger och funkar fortfarande utan problem. Så någon kvalitetsskillnad är det nog, även om jag håller med om att de känns gedigna.

Postad 18 mars 2011 - 09:23

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Jo det är sant. Men om man säger såhär då (även om det inte är optimalt att göra så), ofta får man 3-4 YN560 för samma pris som två sb-2* och då har man ju några i reserv. Men det låter ju inte kul det där. Min YN460II har dock ramlat i golvet en gång utan problem.

Var det de nya med metallfot eller de gamla du hade?

Postad 18 mars 2011 - 09:52

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Var det de nya med metallfot eller de gamla du hade?

Jag har för mig att det var plastfot på mina, kanske dags att köpa en till och testa igen. Har letat på blocket efter billiga SB-2*, men det finns sällan/aldrig.

Postad 18 mars 2011 - 09:54

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Nä precis. Men det sägs iaf att de med metallfot ska vara bättre kvalitets-kollade.

Postad 17 april 2011 - 09:44

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

• 2 937 inlägg
  • 0
Här kommer en setup jag körde med nyss.

Pentax blixt genom vitt paraply som main light och min canon 430II i silver paraply manuell med 1/64 för att lätta upp skuggorna lite. Sen en Svart mörkläggningsgardin från Jysk som fick agera bakgrund.

Om mina barn har tålamod och lust ikväll så tänkte jag ta lite bilder på dom båda, då ska jag ställa något bord av något slag som dom får stå / sitta på så dom kommer upp över rullgardinen så man kan ta helkroppsbilder med gardinen som bakgrund, som ni ser så räcker inte den hela vägen ner till golvet.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av Spuute, 17 april 2011 - 09:46.

Postad 06 maj 2011 - 10:24

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Testade softbox ute med 1/2 styrka.

Utan
Bifogad fil  DSC_2597.jpg   236,53K   0 Antal nerladdningar

Med
Bifogad fil  DSC_2596.jpg   272,49K   0 Antal nerladdningar

Postad 26 maj 2011 - 10:58

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Är hemma med sjukt barn och testar lite ljus i vanlig ordning.

Har testat balansera blixt med solljus. YN560 triggad med den inbyggda blixten i M@1/128. Sjukt känslig sensor i den blixten!

Utan blixt
Bifogad fil  DSC_4089.jpg   213,45K   0 Antal nerladdningar

Med
Bifogad fil  DSC_4090.jpg   194,92K   0 Antal nerladdningar

Utan
Bifogad fil  DSC_4101.jpg   356,25K   0 Antal nerladdningar

Med (genom vitt paraply med full styrka, 1/2 på de andra, 1/4 på nån tror jag)
Bifogad fil  DSC_4102.jpg   295,78K   0 Antal nerladdningar

Setup
Bifogad fil  DSC_4086.jpg   291,02K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_4091.jpg   359,44K   0 Antal nerladdningar

Med
Bifogad fil  DSC_4085.jpg   180,1K   0 Antal nerladdningar

Bör tillägga att syftet med bilderna är att visa/testa hur blixt funkar i dagsljus. Med ett ND-filter eller en blixt som klarar högre synkhastighet går det att använda större bländare. Sen kan man ju välja ett trevligare ställe att fota på men nu var det ju som vanligt i test-syfte.

Redigerat av overhard, 26 maj 2011 - 11:07.

Postad 26 maj 2011 - 13:04

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Här är en testbild från i helgen. Först utan blixt sen en med blixt i TTL (trådlös) med exponeringskompensation satt till minus 1.3-1.7 steg. Kameran var också inställd på minuskompensation vilket på Nikonkameror även påverkar blixtkompensationen, så i det här fallet har blixten exponerat med ca 2 2/3 - 3 steg underkamerans uppmätta optimala exponering.

Utan
Bifogad fil  DSC_3338.jpg   131,3K   0 Antal nerladdningar

Med
Bifogad fil  DSC_3337.jpg   146,67K   0 Antal nerladdningar

Ingen jätteskillnad men att blixten lyfter skuggorna och att bilden fortfarande ser helt naturlig ut och inte upplevs som en typisk blixtbild kan ibland vara väldigt användbart.

Postad 26 maj 2011 - 13:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Fina exempel Overhard! Jag har inte testat att trigga mina YN560 i slav läge än, men det ser ut att funka bra!

Postad 22 juni 2011 - 05:33

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Lite hemmastudio i lillans rum. Jäklar vad svårt att få till det bra när allt ljus studsar kors och tvärs och väggarna är knallrosa. Två blixtar mot bakgrunden och en blixt snett framifrån genom vitt paraply.

EDIT: Nikon SB-800 (triggad via CLS) @ M 1/8 och YN-460 @ 1/8 (Triggad via den optiska sensorn) riktade mot bakgrunden från varsin sida först sen ställde jag YN460 på golvet bakom henne när jag skulle fota från lägre vinkel, annars blev bakgrunden ojämn.

YN560 genom vitt paraply riktad ner och lite framför lillan. Triggad via optiska sensorn @ 1/8. Jag justerade ibland styrkan mellan 1/4 som ofta var lite för starkt och 1/16 som ibland blev lite svagt. Detta eftersom jag justerade positionerna på blixtarna för att minska spill osv. T ex så blev det skugga i ansigtet av ögonfransarna i någon bild för att bakgrundsljuset stod "för bredvid" :huh: lillan så då fick jag flytta bak det lite och justera styrkan därefter.

Jag använde mitt 18-105 kitobjektiv och kameran var inställd på ISO 200, 1/160s och f5.6.

Setup
Bifogad fil  DSC_6882.jpg   216,97K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_6884.jpg   140,91K   2 Antal nerladdningar

Test av hur omgivande ljus påverkar exponeringen
Bifogad fil  DSC_6895.jpg   48,09K   3 Antal nerladdningar

Testbild
Bifogad fil  DSC_6877.jpg   185,27K   3 Antal nerladdningar

Resultat (med klubba som lockbete)
Bifogad fil  DSC_6938.jpg   142,66K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_6914.jpg   177,55K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_6933.jpg   131,67K   2 Antal nerladdningar

En utan bakgrundsblixtarna
Bifogad fil  DSC_6906.jpg   168,02K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av overhard, 22 juni 2011 - 05:45.

Postad 22 juni 2011 - 06:09

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Lite hemmastudio i lillans rum. Jäklar vad svårt att få till det bra när allt ljus studsar kors och tvärs och väggarna är knallrosa. Två blixtar mot bakgrunden och en blixt snett framifrån genom vitt paraply.

Riktigt bra resultat du får tilll där! Bra jobbat med tanke på alla faktorer som spelar in!

Postad 22 juni 2011 - 06:39

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Tack Micke. Ja det blev ett par som jag kunde känna mig nöjd med innan lillan ledsnade. :huh: Tips: Ställ in allt klockrent och ta så många testbilder du behöver för det kan bli så att när det kommer till kritan så får du bara två bilder sen vill de inget mer. Nu gick det ju bra så länge klubborna räckte men det känns inte som en hållbar metod men det funkar när mamma inte är hemma. ;)

Postad 01 juli 2011 - 07:42

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4 023 inlägg
  • 0
Hrm.. vet inte om jag vågar lägga in den här bilden i denna tråd efter Overhards proffsiga studiobilder. Själva bilden, eller motivet snarare, är väl inte så spännande i sig men jag gillar den lite overkliga "inklistrade" känslan som man kan få när man med blixten lättar upp en väldigt mörk förgrund samtidigt som man har exponerat mot en riktigt ljus bakgrund.

Ljussättning: Den inbyggda blixten på min 450D!! (Glömde ta med mig min externa till Fårö).

Bifogad fil  IMG_7333_s.jpg   268,24K   0 Antal nerladdningar

Postad 17 augusti 2011 - 18:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Nya radiotriggers. YN-603. Alla är så kallade trancievers, dvs både sändare och mottagare. En på kameran med triggersladd (för att fjärrstyra kameran), en i handen (för att trigga kameran) och två till blixtarna. Tryck på knappen så fokuserar kameran och tar kortet samtidigt som blixtarna triggas.

Bifogad fil  DSC_0405.jpg   151,39K   0 Antal nerladdningar

Postad 20 augusti 2011 - 12:21

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Blixtars brinntid

1/1
Bifogad fil  DSC_0613.jpg   120,67K   0 Antal nerladdningar

1/2
Bifogad fil  DSC_0614.jpg   131,97K   0 Antal nerladdningar

1/4
Bifogad fil  DSC_0616.jpg   102,61K   0 Antal nerladdningar

Postad 20 augusti 2011 - 12:37

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0
Det där var häftigt... hur har du gjort?

Postad 20 augusti 2011 - 12:48

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
En extern blixt på stativ bredvid kameran. Blixten på full effekt i första bilden, halv effekt i andra och en fjärdedel i den tredje.

Vid full effekt tömmer blixten hela (sätt in passande elektrisk komponent här) och i slutet så trappas ljuset ner. Vid halv styrka tömmer den halva och kapar ljuset tvärt. Ännu mer vid 1/4. Det kallas brinntid eller "flash duration" på engelska. Man brukar kunna frysa rörelse med blixtar men detta beror på hur snabbt objektet rör sig och vilken effekt på blixten man använder.

Jag såg nåt test förut där någon hade fotat en vanlig bordsfläkt med olika styrka på blixten och på maxstyrka såg man att bladen rörde sig, det gjorde man inte när han använde lägre effekt.

Här är brinntiderna för min sb-800 som jag använde.

Flash Duration
1/1050 sec. at M 1/1 (full) output
1/1100 sec. at M 1/2 output
1/2700 sec. at M 1/4 output
1/5900 sec. at M 1/8 output
1/10900 sec. at M 1/16 output
1/17800 sec. at M 1/32 output
1/32300 sec. at M 1/64 output
1/41600 sec. at M 1/128 output

Postad 20 augusti 2011 - 12:54

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0
Inte för att jag kan så mycket om det här med blixtra och sådant.. men det var helt klart häftigt..
Det har med ljus och ljussättning är du duktig på overhard.. liksom som jag sagt innan porträtten
är alltid riktigt bra gjorda... Bra jobbat.

Postad 20 augusti 2011 - 13:06

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Tack så mycket Ronny. :)

Det är kul att experimentera med. Det blir som en ny dimension öppnar sig när man skaffar en extern blixt och börjar lära sig att använda den. Jag försöker visa här vad man kan göra och så för att fler ska bli intresserade. ;)

Postad 20 augusti 2011 - 15:56

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0
Fränt Overhard! Trevliga experiment du gör, roliga resultat också!

Postad 20 augusti 2011 - 18:42

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
En till från idag.

Stökigt vardagsrum men bortse från det...

Setup
Bifogad fil  DSC_0656.jpg   226,37K   0 Antal nerladdningar

Resultat
Bifogad fil  DSC_0641_Edit_2.jpg   181,82K   0 Antal nerladdningar

Redigerad i Nik Color Efex. Tonal Contrast. Ungefär som klarhet. Om jag drar reglagen åt andra hållet ser det ut ungefär som en överdriven HDR.

Redigerat av overhard, 20 augusti 2011 - 18:46.

Postad 20 augusti 2011 - 20:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Stökigt :o , jo en hund rör sig. Riktigt vackert porträtt, hoppas att sminkningen inte enbart var för fotograferingen. Tycker du ska beskära bort den lilla bit man ser på linnet till höger så blir den helt perfekt. Riktigt fint allt, ljussättning, blicken, redigeringen mm

Postad 20 augusti 2011 - 20:41

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0
Jo det är ju det jag menar Overhard... med dina porträtt .. grymt!!
Kanske är det som que säger lilla bit man ser på linnet till högerkanske skulle beskäras ?
fast jag vet inte hade que inte påpekat det så tror jag inte jag tänkt på det alls..
Klockrent tycker jag

Postad 20 augusti 2011 - 21:20

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

En till från idag.

Redigerad i Nik Color Efex. Tonal Contrast. Ungefär som klarhet. Om jag drar reglagen åt andra hållet ser det ut ungefär som en överdriven HDR.

Riktigt bra jobbat Overhard! Toppen bild :o

Postad 20 augusti 2011 - 21:44

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Hehe, ja nu kanske jag hann plocka undan lite innan jag tog den här bilden iofs. Det var stökigare innan. :o

Tack så mycket alla och jag håller med om linnet, hon skulle ha tagit av sig det. :)

Ang sminkningen så skulle hon iväg på party så det var inte bara för att jag skulle få knäppa henne. :)

Tack igen för alla fina ord. Värmer verkligen. :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.