Vad hade du som bakgrund?
Redigerat av Spuute, 12 februari 2011 - 22:00.
Postad 12 februari 2011 - 22:00 ![]() ![]() Vad hade du som bakgrund? Redigerat av Spuute, 12 februari 2011 - 22:00. Postad 12 februari 2011 - 22:04
oj ursäkta glömde skriva det.. Skickar med en bild på min hemmagjorde fotostudio ![]() ![]() bild tagen med iphone, stolen närmast här nu där sitter jag nu när du läser detta inlägg ![]() Postad 12 februari 2011 - 22:57 Jag måste säga att jag är grymt impad av vad du har åstadkommit hittills! Man kan inte tro att du är nybörjare. Postad 12 februari 2011 - 23:40 +1 på den! Bra jobbat! Postad 13 februari 2011 - 14:55 Westcott Apollo 28" och Westcott Halo 45 inch (paraply softbox) Apollon finns hos Kaffebrus, men jag köpte den på B&H Photo, mycket billigare. Men...tull & moms så man bör handla lite mer grejjer för att det ska vara värt det. Båda två är ganska smidiga ihopfällda. Överst är Halo (paraply softbox) och under Apollo (softbox). Dom är gjorda för kamerablixt, studioblixt och lampor. ![]() Här är Halo paraplyt, i monterings stadiet. Man trär in paraply stången i fästet innan man fäller ut den helt. Den lilla metall pluppen ovanför blixten skall sen spännas på änden av stången. Öppningen är i den svarta materialet och stängs med kardborre. ![]() Så här ser det ut inne i paraplyt, monterat och klart. Insidan av det svarta är klädd i reflekterande material. ![]() Är rätt nöjd med detta paraply, eftersom blixten kan placeras ganska långt bak på stången så blir ljuset jämt och fint fördelat i paraplyt. Det ger en bra spridning och samtidigt begränsas studset bakåt som hos öppna paraplyer. ![]() Mina fötter vart med i bilden..... Här är Apollon utfälld och monterad på stativ. Här ser man att den är gjord som ett paraply. Blixten monteras bakåt mot det reflekterande materialet. Diffuseringen är fast sydd i övre delen och fästs fast neråt med karborre. ![]() Funkar bra detta, nu måste jag lära mig fota med den också ![]() ![]() Båda två känns bra och genomtänkt gjorda, trodde att de skulle vara tillverkade i USA men de är "Crafted with pride" "Made in China" ![]() Redigerat av Mikael_R, 13 februari 2011 - 15:13. Postad 13 februari 2011 - 17:18
Tack =) väldigt kul att höra. bara bra att du är hård nu för då tänker jag på det tills nästa gång, nja var väl egentligen meningen att bakgrunden skulle vart svart. nu är det ett mörkblått lakan som hänger bakom. enda stora mörka plagg vi hade som bakgrund men fungerade ändå ganska bra. ska testa det nästa gång med honom, när det nu blir, men tack för era omdömmen kul att läsa. Tack ![]() Postad 13 februari 2011 - 19:09 nu ska det inte vara riktigt så blått utan mera lila-tonig, mobil kameran såg dåligt ![]() jag bröt sedan därför det bara tog stopp. men varför blir färgerna så konstiga? den började ju bra i början. Japp det finns färg i skrivaren. ![]() Postad 13 februari 2011 - 19:35 Postad 13 februari 2011 - 19:46
bra tips ska kolla d sen ![]() Postad 13 februari 2011 - 20:15
Japp du hade rätt verkar som den gröna e knas. får kolla genom skrivaren vad som kan ha hänt. den gröna randen blev ljusblå. men finns 4 färgepatroner i skrivaren svart,gul,magenta,cyan vilken kan det va? EDIT: nu fungerar den =) gjorde en rengöring bara sen skrev jag ut samma färger igen då blev det bra =) tack för tipset =) man kan räkna med dig ![]() Redigerat av mega-x, 13 februari 2011 - 20:33. Postad 15 februari 2011 - 20:42
Här sitter lillen i sängen "våran" här hade nog en Reflexskärm passat bra på vänstersida sett från vårat håll. för en till blixt hade nog vart alldeles för starkt tror jag eller vad säger ni? väggen är bara 3m från honom,
Postad 15 februari 2011 - 20:53 ![]() Postad 15 februari 2011 - 21:33
okej, får tänka på det nästa gång jag tar en lika dan. när jag får den andra blixten ska jag testa ta lite produktfoto =) verkar häftigt och roligt. Postad 15 februari 2011 - 21:34 Postad 19 februari 2011 - 21:42 ![]() ![]() ![]() Resultat: ![]() Redigerat av Spuute, 19 februari 2011 - 21:44. Postad 23 februari 2011 - 19:28 fick ett uppdrag av en arbetskompis att ta kort på deras produkt som dom tillverkade på deras egna företag på sidan av ordinarie jobb. satte ett vitt papper precis som du gjort sen la jag produkten ba rätt upp och ner. testade med en blixt upp i taket ovanför produkten och sen en blixt genom ett paraply. men det var extremt svårt, visserligen inte det ultimata produkten att börja med att ta kort då den var ganska blank. vilket objektiv skulle du rekomendera för produktfotografering? körde nu med orginal till nikon 18-55mm. nedan är två av lite olika kort, dessa har jag ändrat i photoshop lite skärpa pålagt och ändrat lite på ljuset. ![]() ![]() Postad 17 mars 2011 - 19:11 ![]() Blixten till höger triggad optiskt i slav läge. Jag är super nöjd med denna blixt. Var lite rädd för att byggkvaliten skulle vara dålig, bilderna man ser på nätet säger liksom inte så mycket. Men kvaliten känns riktigt bra. Bättre än mina Pentax orginal blixtar! Knapparna och funktionerna på baksidan är precis som det ska vara, enkelt! Ingen krånglig LCD med dryga menyer. Det går snabbt att knappa med bara en hand. ![]() Man ställer zoomen med....ja det framgår av bilderna ![]() Och fyrvägs korset styr effekten från 1/1 ner till 1/128 med höger och vänster knapparna. Upp och ner knapparna styr fin justering av varje effekt steg. Man kan ställa in om man vill ha ljud indikering när blixten är klar. Den har olika val för automatisk avstängning som jag inte lärt mig än, men den kommer ihåg senaste inställning när man väcker den. Samma indikeringslampor som används för zoom lägena används även för effekt stegen. Det enda jag ser som lite drygt är att man inte skrivit in effekt stegen också, under zoom siffrorna. Batteri luckan är välgjord och lika så blixtskon. ![]() Det enda frågetecknet jag har är: Det står i manualen att man ska ta ur batterierna när man stänger av blixten, det låter konstigt. Nån som har nån aning om varför? Overhard? Redigerat av Mikael_R, 17 mars 2011 - 19:17. Postad 17 mars 2011 - 19:17 ![]() Nä men det är väl så för alla blixtar egentligen tror jag. Men det är absolut ingen man måste. Typ en säkerhetsgrej. Inte helt säker dock men jag låter mina sitta i. ![]() Postad 17 mars 2011 - 19:25
men.. jaaa jue! Du har ju en såndärn och jag tänkte att du kanske visste ju ![]() Ähh, säkert inget allvarligt, men man funderar ju när dom skriver det i manualen. Postad 17 mars 2011 - 20:02 Misstänker att det kan röra sig om en dålig översättning... Antar att de egentligen vill säga att man bör avlägsna batterierna ifall blixten inte kommer att användas under en längre period, ty gamla batterier kan gå sönder och läcka. Varningen kan också innefatta de fall då blixten skickas i försändelse. Eftersom batterierna utgör en rörlig massa kan stötar och slag kan orsaka mekanisk skada hos själva blixten. Själv ser jag ingen annan logisk förklaring till varför de skrivit som de gjort i manualen… Redigerat av xray, 17 mars 2011 - 20:03. Postad 17 mars 2011 - 21:25
Hmmm... du har nog rätt. Kollade lite mer i manualen och det mesta är svårbegripligt gramatiskt sett ![]() ![]() Postad 18 mars 2011 - 06:15 ![]() Men visst är det imponerande vilken kvalitétskänsla man får av dem! Att de dessutom är så enkla att justera och styra gör ju inte saken värre. EDIT: Kan ju passa på och bidra med lite tips från igår. Enbart bilder dock, ingen text, så ni får gissa... ![]() ![]() ![]() ![]() Sen har vi ju bilden på mig i porträttråden också med samma ljus. Redigerat av overhard, 18 mars 2011 - 06:21. Postad 18 mars 2011 - 07:15 Japp, dom är riktigt bra! Och med tanke på priset så är det ännu bättre. De som vill ha full autmatik med exponering får dock titta på nåt annat. Det är manuellt all the way! Jag gissar: Enklaste sättet att simulera jätte stor softbox med hjälp av gardin. Fina bilder! Postad 18 mars 2011 - 09:13 Jag har nog haft lite otur med mina. Första blixten var DOA och fick skickas tillbaks till Kina (på min bekostnad - men jag fick lite rabatt på ett köp av radiotriggers). Den andra jag fick funkade, men råkade åka i golvet och har inte funkat sedan dess. Min Nikon SB-25 har åkt i golvet 4-5 gånger och funkar fortfarande utan problem. Så någon kvalitetsskillnad är det nog, även om jag håller med om att de känns gedigna. Postad 18 mars 2011 - 09:23 Var det de nya med metallfot eller de gamla du hade? Postad 18 mars 2011 - 09:52 Jag har för mig att det var plastfot på mina, kanske dags att köpa en till och testa igen. Har letat på blocket efter billiga SB-2*, men det finns sällan/aldrig. Postad 18 mars 2011 - 09:54 Postad 17 april 2011 - 09:44 Pentax blixt genom vitt paraply som main light och min canon 430II i silver paraply manuell med 1/64 för att lätta upp skuggorna lite. Sen en Svart mörkläggningsgardin från Jysk som fick agera bakgrund. Om mina barn har tålamod och lust ikväll så tänkte jag ta lite bilder på dom båda, då ska jag ställa något bord av något slag som dom får stå / sitta på så dom kommer upp över rullgardinen så man kan ta helkroppsbilder med gardinen som bakgrund, som ni ser så räcker inte den hela vägen ner till golvet. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Redigerat av Spuute, 17 april 2011 - 09:46. Postad 26 maj 2011 - 10:58 Har testat balansera blixt med solljus. YN560 triggad med den inbyggda blixten i M@1/128. Sjukt känslig sensor i den blixten! Utan blixt ![]() Med ![]() Utan ![]() Med (genom vitt paraply med full styrka, 1/2 på de andra, 1/4 på nån tror jag) ![]() Setup ![]() ![]() Med ![]() Bör tillägga att syftet med bilderna är att visa/testa hur blixt funkar i dagsljus. Med ett ND-filter eller en blixt som klarar högre synkhastighet går det att använda större bländare. Sen kan man ju välja ett trevligare ställe att fota på men nu var det ju som vanligt i test-syfte. Redigerat av overhard, 26 maj 2011 - 11:07. Postad 26 maj 2011 - 13:04 Utan ![]() Med ![]() Ingen jätteskillnad men att blixten lyfter skuggorna och att bilden fortfarande ser helt naturlig ut och inte upplevs som en typisk blixtbild kan ibland vara väldigt användbart. Postad 26 maj 2011 - 13:31 Postad 22 juni 2011 - 05:33 EDIT: Nikon SB-800 (triggad via CLS) @ M 1/8 och YN-460 @ 1/8 (Triggad via den optiska sensorn) riktade mot bakgrunden från varsin sida först sen ställde jag YN460 på golvet bakom henne när jag skulle fota från lägre vinkel, annars blev bakgrunden ojämn. YN560 genom vitt paraply riktad ner och lite framför lillan. Triggad via optiska sensorn @ 1/8. Jag justerade ibland styrkan mellan 1/4 som ofta var lite för starkt och 1/16 som ibland blev lite svagt. Detta eftersom jag justerade positionerna på blixtarna för att minska spill osv. T ex så blev det skugga i ansigtet av ögonfransarna i någon bild för att bakgrundsljuset stod "för bredvid" ![]() Jag använde mitt 18-105 kitobjektiv och kameran var inställd på ISO 200, 1/160s och f5.6. Setup ![]() ![]() Test av hur omgivande ljus påverkar exponeringen ![]() Testbild ![]() Resultat (med klubba som lockbete) ![]() ![]() ![]() En utan bakgrundsblixtarna ![]() Redigerat av overhard, 22 juni 2011 - 05:45. Postad 22 juni 2011 - 06:09 Riktigt bra resultat du får tilll där! Bra jobbat med tanke på alla faktorer som spelar in! Postad 22 juni 2011 - 06:39 ![]() ![]() Postad 01 juli 2011 - 07:42 Ljussättning: Den inbyggda blixten på min 450D!! (Glömde ta med mig min externa till Fårö). ![]() Postad 17 augusti 2011 - 18:34
Nya radiotriggers. YN-603. Alla är så kallade trancievers, dvs både sändare och mottagare. En på kameran med triggersladd (för att fjärrstyra kameran), en i handen (för att trigga kameran) och två till blixtarna. Tryck på knappen så fokuserar kameran och tar kortet samtidigt som blixtarna triggas.
Postad 20 augusti 2011 - 12:21 1/1 ![]() 1/2 ![]() 1/4 ![]() Postad 20 augusti 2011 - 12:48 Vid full effekt tömmer blixten hela (sätt in passande elektrisk komponent här) och i slutet så trappas ljuset ner. Vid halv styrka tömmer den halva och kapar ljuset tvärt. Ännu mer vid 1/4. Det kallas brinntid eller "flash duration" på engelska. Man brukar kunna frysa rörelse med blixtar men detta beror på hur snabbt objektet rör sig och vilken effekt på blixten man använder. Jag såg nåt test förut där någon hade fotat en vanlig bordsfläkt med olika styrka på blixten och på maxstyrka såg man att bladen rörde sig, det gjorde man inte när han använde lägre effekt. Här är brinntiderna för min sb-800 som jag använde. Flash Duration 1/1050 sec. at M 1/1 (full) output 1/1100 sec. at M 1/2 output 1/2700 sec. at M 1/4 output 1/5900 sec. at M 1/8 output 1/10900 sec. at M 1/16 output 1/17800 sec. at M 1/32 output 1/32300 sec. at M 1/64 output 1/41600 sec. at M 1/128 output Postad 20 augusti 2011 - 12:54 Det har med ljus och ljussättning är du duktig på overhard.. liksom som jag sagt innan porträtten är alltid riktigt bra gjorda... Bra jobbat. Postad 20 augusti 2011 - 13:06 ![]() Det är kul att experimentera med. Det blir som en ny dimension öppnar sig när man skaffar en extern blixt och börjar lära sig att använda den. Jag försöker visa här vad man kan göra och så för att fler ska bli intresserade. ![]() Postad 20 augusti 2011 - 18:42 Stökigt vardagsrum men bortse från det... Setup ![]() Resultat ![]() Redigerad i Nik Color Efex. Tonal Contrast. Ungefär som klarhet. Om jag drar reglagen åt andra hållet ser det ut ungefär som en överdriven HDR. Redigerat av overhard, 20 augusti 2011 - 18:46. Postad 20 augusti 2011 - 20:28 ![]() Postad 20 augusti 2011 - 20:41 Kanske är det som que säger lilla bit man ser på linnet till högerkanske skulle beskäras ? fast jag vet inte hade que inte påpekat det så tror jag inte jag tänkt på det alls.. Klockrent tycker jag Postad 20 augusti 2011 - 21:20 Riktigt bra jobbat Overhard! Toppen bild ![]() Postad 20 augusti 2011 - 21:44 ![]() Tack så mycket alla och jag håller med om linnet, hon skulle ha tagit av sig det. ![]() Ang sminkningen så skulle hon iväg på party så det var inte bara för att jag skulle få knäppa henne. ![]() Tack igen för alla fina ord. Värmer verkligen. ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |