Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer slutar med tv-tillverkning?

452 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 februari 2009 - 13:58

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

@movieman

Jag kallar den principen "märkeprincip". Märken säljer, märken är överskattade.
Köper du en vanlig T-shirt på Stadion, betalar du 99 kr, ibland 3 sådana för 149kr.
Men, köper du en Nike/Adidas/Champion T-shirt, då betalar man minst 3 gånger 99 kr dvs cirka 300 kr!
Personligen ser jag inte nån stor skillnad.

Varför köpa en Panasonic (är ju ett märke) när du kan köpa en LG 50PG1000 eller LG 42PG1000 den skulle passa dig lika bra som din vanliga t-shirt. :)

Postad 16 februari 2009 - 14:07

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0
[

Redigerat av passan1, 16 februari 2009 - 14:09.

Postad 16 februari 2009 - 14:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Som ni såg i mitt tidigare inlägg finns det lösningar. Addera bara ett Brandofilter™ på lill-grabbens inlägg och de "makes sense" helt plötsligt. Det tar bort allt brus, framhäver det viktiga och interpolerar upp intelligensen i inläggen med säkert 200%. Garanterat artefakt-fritt!

Skicka PM så får ni köpa ett tio-pack Brandofilter™ för endast 29:90:-! Först till kvarn får en t-shirt på köpet! (Nike, ingen Stadium crap)

Redigerat av pacman, 16 februari 2009 - 14:13.

Postad 16 februari 2009 - 14:16

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Pacman du kommer att skapa dig en förmögenhet! :)

Detta vara absolut veckans bästa inlägg!

Redigerat av RedMarathon, 16 februari 2009 - 14:17.

Postad 16 februari 2009 - 14:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Japp med tanke på vilket mottagande han får i nära nog varenda tråd han är med i så lär det bli en rejäl slant ja. Mkt Brämhults till mig.

Men även Brando ska ju förstås ha en del av kakan, 10% minst tycker jag. :)

Postad 16 februari 2009 - 14:22

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Vi ser ju alla varför det gick som det gick. Sälja tv-apparater utan högtalare, herregud! :)

Postad 16 februari 2009 - 14:28

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
@pacman

Du är forums största filosof genom tiderna!!!
Det är faktum, du tror att du är smartast här. Sluta irritera mig, för annars bjuder jag på ett lämpligt PM.

@övriga

Pioneer är bara ett LJUDANLÄGGNUNGSmärke med överdrivet höga priser och överskattat värde. Faktum!

Postad 16 februari 2009 - 14:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

@masse70

Vill du veta varför jag skrivit PM till dig? Ok då.
Din sista mening: Btw, håller jag med Herr Lundmark till fullo

Herr Lundmark skrev igår att jag är DUM I HUVUDET. Det är tydligen några här som håller med honom. Därmed gäller samma meddelande till dom, precis som jag skrivit till dig.

@Lundmark

Vilka paralleller du drar, plasmor, bilar och skinkan! Mamma mia!
Du behöver psykoanalys, undersök ditt huvud omgående! :)

Ja då antar jag ju att även andra har fått smaka på ditt barnsligt otrevliga sätt via pm.

Isåfall hoppas jag de tar och anmäler dig till moderatorerna som jag redan gjort så kanske vi slipper se din framfart här framöver då den inte ger oss andra nåt mer än huvudvärk och gör dig själv till åtlöje.

Redigerat av masse70, 16 februari 2009 - 14:29.

Postad 16 februari 2009 - 14:30

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Japp med tanke på vilket mottagande han får i nära nog varenda tråd han är med i så lär det bli en rejäl slant ja. Mkt Brämhults till mig.

Men även Brando ska ju förstås ha en del av kakan, 10% minst tycker jag. :)

Ja vid närmare eftertanke så är det ju han som är motorn i det hela, 10% är alltför generöst men men det är ju du som bestämmer!

Postad 16 februari 2009 - 14:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Skicka PM så får ni köpa ett tio-pack Brandofilter™ för endast 29:90:-!

Sluta irritera mig, för annars bjuder jag på ett lämpligt PM.

Lagret börjar ta slut, hur många paket ska du ha?

Redigerat av pacman, 16 februari 2009 - 14:33.

Postad 16 februari 2009 - 14:32

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Ja då antar jag ju att även andra har fått smaka på ditt barnsligt otrevliga sätt via pm.

Isåfall hoppas jag de tar och anmäler dig till moderatorerna som jag redan gjort så kanske vi slipper se din framfart här framöver då den inte ger oss andra nåt mer än huvudvärk och gör dig själv till åtlöje.

Grabben sänker ju sig själv, hoppas det går nog fort!

Postad 16 februari 2009 - 14:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

@pacman

Du är forums största filosof genom tiderna!!!
Det är faktum, du tror att du är smartast här. Sluta irritera mig, för annars bjuder jag på ett lämpligt PM.

@övriga

Pioneer är bara ett LJUDANLÄGGNUNGSmärke med överdrivet höga priser och överskattat värde. Faktum!

Akta dig Pacman, Brando börjar bli irriterad....darrra!! :)

Är det bara jag som hoppas att du verkligen får ett trevligt litet pm från lillkillen så du har nåt att skicka in till granskning? :)

Postad 16 februari 2009 - 14:34

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Inget illa menat brando men häng inte och förstör här för dem e du snäll :)
Jag tycker det är roligt att ibland kika i tråden och se hur det går med nyheter om panasonic & pioneers sammarbete, eller om efterträdare i form av hmm... oled kanske dyker upp som kan mätas med pioneer.
Många brukar ju ha nyheter :)

sabba inte on topic humöret please :D

Postad 16 februari 2009 - 14:35

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Skicka PM så får ni köpa ett tio-pack Brandofilter™ för endast 29:90:-! Först till kvarn får en t-shirt på köpet! (Nike, ingen Stadium crap)

Hur kan någon vilja ha Nike?
Dom har ju inga inbyggda högtalare :)

Postad 16 februari 2009 - 14:37

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Såna här catfights är otroligt roliga och underhållande och faktum är att jag föredrar att läsa sånt framför det faktiska ämnet, men till saken hör att forummoddar inte är lika glada i troll så en fortsatt pajkastning resulterar bara i en låst tråd. :)

Postad 16 februari 2009 - 14:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Tråden är ju sänkt bortom all räddning sen länge så låset på är det enda vettiga i vilket fall som helst. Fram tills dess kan man ju alltid roa sig på det sjunkande skeppet (på tal om det...). :)

Postad 16 februari 2009 - 14:43

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Tråden är ju sänkt bortom all räddning sen länge så låset på är det enda vettiga i vilket fall som helst. Fram tills dess kan man ju alltid roa sig på det sjunkande skeppet (på tal om det...). :)

Det har du iofs jävligt rätt i :)

Postad 16 februari 2009 - 14:45

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Jag tycker att den här tråden borde låsas. Den här tråden leder ingenstans.
ALLA känner ju till att Pioneer lägger ner TV-tillverkning.
Sluta surra runt och skriv istället om andra TV-apparater! :)
Skriv istället om Sony, Samsungs 8-serie plasma som kommer i Juni, Panasonic plasmor som kommer i Mars, LG PG8000 etc.

Postad 16 februari 2009 - 14:48

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Varför vi kan ju behöva ett klotterplank?

Postad 16 februari 2009 - 14:49

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

Skriv istället om Sony, Samsungs 8-serie plasma som kommer i Juni, Panasonic plasmor som kommer i Mars, LG PG8000 etc.

Varför lägga energi på nåt som är sämre på förhand?!

Postad 16 februari 2009 - 14:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Sämre hurdå, dom har ju inbyggda högtalare!!???!??! :)

Allt man behöver, bild är underordnat i sammanhanget.

Postad 16 februari 2009 - 14:54

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Då kan ni sönderbomba Pioneer med e-mail och kräva att de fortsätter tillverka Era favoritplasmor! :)

Postad 16 februari 2009 - 14:56

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
*Hämtar popcorn och ordbok*

Postad 16 februari 2009 - 15:02

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
*Hämtar popcorn och ordbok*

Postad 16 februari 2009 - 15:04

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Vad ÄR det som du vill komma fram till?

Att Pioneer 5090 inte är en tv för dig!?!

TACK, då vet vi det! Slipper vi DIG och alla dina dryga inlägg i alla Pioneer trådar nu?!

Mvh

Svar: JA :)

Skulle inte du sluta skriva här o i andra Pioneer trådar?!

Mvh

Postad 16 februari 2009 - 15:14

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Svar: JA

Det är det enda sättet att slippa läsa idiotiska kommentarer av Lundmark, henke 007, masse70, RedMarathon.

Grabbar, gråt inte förmycket! Pioneer is down! No more TV from Pioneer!

Mvh Brando

Postad 16 februari 2009 - 15:24

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Fy f-n vilken låg s/n-ratio det var i den här tråden. Måste nog köpa det där filtret...

Postad 16 februari 2009 - 15:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jag tycker att den här tråden borde låsas. Den här tråden leder ingenstans.
ALLA känner ju till att Pioneer lägger ner TV-tillverkning.
Sluta surra runt och skriv istället om andra TV-apparater! :)

Varför behöver man köpa tv? Canal+ ACTION på g här :)

Postad 16 februari 2009 - 15:53

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Fy f-n vilken låg s/n-ratio det var i den här tråden. Måste nog köpa det där filtret...

Hehe, ja, kommer du ihåg den gamla goda tiden, när man kunde ha meningsskiljaktigheter och ändå lära sig något av varann. :)

Postad 16 februari 2009 - 16:33

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
I min lilla värld är PQ på BD och SD material viktigt då jag har en stor samling DVD. På högupplöst är många skärmar bra, på standardupplöst endast Pioneer Kuro IMHO (jag har kollat på många andra TV-apparater även under "optimala förhållanden"). Visst, det blir ett gradvis skifte till högupplöst TV och skivor men tills dess vill jag ha bra SD också. Det svåraste är att övertyga min lagvigda om att detta är livsnödvändigt...

Någon som ids kommentera SD kvalitet på non-KURO TV-apparater om jag inte kommer till skott innan de försvinner(eller får jag något ilsken kommentar om OT eller så)?

Postad 16 februari 2009 - 18:26

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Jag har sparat drygt 30 000 kr för en ny plasma, men vägrar att köpa Pioneer plasma 5090.
Väntar istället på Panasonics nya plasmor.
Det handlar inte om pengar, det handlar om principiella skäl. Jag har vänner som har betalat drygt 50 000 kr för sina plasma TV för några år sedan. Nu sitter de i skiten och ångrar sina köp, nu när de ser på prisutvecklingen. Blicka några år tillbaka grabbar, då kommer Ni att förstå hur många tusenlappar har plasmorna gått ner i pris!
Alla platt-TV har sänkts rejält, även Pioneer, från 30K till 21K.
OK, det är en Ferrari plasma. So what???
Pioneer lägger ner TV-tillverkning. Det är historia nu. Hur länge tänker Ni skriva om det?
Den här tråden har gått förlångt. 13 sidor för en dålig nyhet. Besvikna Pioneers fans kan inte leva med faktum att Pioneers plasmor pensioneras och går till historia... Kom igen grabbar! Get a life! :blink:

Sitter i skiten? Har de tagit lån eller använt familjens semesterkassa till inköpet då eller? Eller är de bara efterblivna och tror att deras TV ska bibehålla sitt värde med tiden?

Sen om du inte tycker om vad tråden handlar om kan du ju alltid göra det som är brukligt på forum i sådana fall > sluta läsa i tråden och framförallt, sluta skriv i den.

Postad 16 februari 2009 - 18:29

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Faktum får man väl sällan fram i forumtrådar, däremot åsikter och det är väl precis som det ska.

Min åsikt till exempel är att Pioneer gör väl helt okej platta skärmar också så jag skulle nog kalla dem ett BILD-märke också! Ingen tvekan om att de visar vägen för andra skärmar, Pioneer är referens även internt i branschen, det är ingen hemlighet, t ex LG säger ju det i den där artikeln som det länkades till längre upp. Förhoppningsvis lämnar Pioneer någon form av arv efter sig när de slutar tillverka bildskärmar, dvs att ambitionerna och utvecklingstakten hålls uppe hos hos de andra.

Ang det där att man skulle betala extra "för märket" säger jag att alla pengar går inte till hårdvaran som skapar bilden, de går även till andra komponenter. Pioneer utvecklar och tillverkar komponenterna själva, det är premiumklass på dem så man kan förvänta sig bättre prestanda och längre livslängd. Det är ju skillnad på det och att dammsuga marknaden efter billiga tredjepartskomponenter, skruva ihop och sätta sin egen logga på tv:n. Jag säger inte att det är fel att göra så, bra med olika alternativ, men det kan förklara att man får lägga extra kronor på Pioneer-skärmen.

Postad 16 februari 2009 - 18:30

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
*Chips och dricka*

Go on nothing to see here

Postad 16 februari 2009 - 19:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Det kan bli fler märken som följer Pioneers väg ned i avgrunden, ingenting är slut än.

Postad 16 februari 2009 - 20:03

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Brando70 märker du inte att alla hånar dig ? du har tyvär inga kompisar. Kul liv :blink:

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 16 februari 2009 - 20:04.

Postad 16 februari 2009 - 20:16

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Passa på att roa sig på det sjunkande skeppet? Tror en låsning kan dröja. Jag har nämligen på känn att moddarna också uppskattar utvecklingen här. För det här är ta mig f*n humor. Ja, så nära Stand-up man kan komma på webbnivå! :blink:

Fast för att se allvaret är väl den här tråden bara ett gott tecken på den lyteskomiken vi så innerligt försöker hålla tillbaka i verkliga livet, där vi, rädda för att göra bort oss, agerar så politiskt korrekt som möjligt. Ja, det är nästan lika sorgligt att se hur ni speglar eran gemenskap mot Brandos egenhet av att vara lite eljest, som det är att iaktta hans misshandlade meningsuppbyggnader och förmåga att säga emot sig själv. Eller med andra ord. Det är synd att se hur mobbningskapabla de flesta är. Vissa rakt på sak, andra lite mer subtila.

Men vaf*n, låt oss glömma allvaret för en liten stund, och bara spegla oss i den alltid lika underbara känsla av tillhörighet som bara kan uppnås på bekostnad av abnormen. För om alla vore lika, och utan dessa klyftor, så skulle vi tillslut bli så vilsna i oss själva att normen bara vore ett minne blott.
Ja, tillåt mig skratta åt outsidern! Även om jag kanske inombords gråter åt min egen ynklighet, tillåt mig skratta!

Postad 16 februari 2009 - 20:38

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

Ja, tillåt mig skratta åt outsidern! Även om jag kanske inombords gråter åt min egen ynklighet, tillåt mig skratta!

;) :blink:

Postad 16 februari 2009 - 21:14

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Hehe, ja, kommer du ihåg den gamla goda tiden, när man kunde ha meningsskiljaktigheter och ändå lära sig något av varann. ;)

Jo, det är inte helt fel med substans. :blink:

Postad 16 februari 2009 - 21:32

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Passa på att roa sig på det sjunkande skeppet? Tror en låsning kan dröja. Jag har nämligen på känn att moddarna också uppskattar utvecklingen här. För det här är ta mig f*n humor. Ja, så nära Stand-up man kan komma på webbnivå! :blink:

Fast för att se allvaret är väl den här tråden bara ett gott tecken på den lyteskomiken vi så innerligt försöker hålla tillbaka i verkliga livet, där vi, rädda för att göra bort oss, agerar så politiskt korrekt som möjligt. Ja, det är nästan lika sorgligt att se hur ni speglar eran gemenskap mot Brandos egenhet av att vara lite eljest, som det är att iaktta hans misshandlade meningsuppbyggnader och förmåga att säga emot sig själv. Eller med andra ord. Det är synd att se hur mobbningskapabla de flesta är. Vissa rakt på sak, andra lite mer subtila.

Men vaf*n, låt oss glömma allvaret för en liten stund, och bara spegla oss i den alltid lika underbara känsla av tillhörighet som bara kan uppnås på bekostnad av abnormen. För om alla vore lika, och utan dessa klyftor, så skulle vi tillslut bli så vilsna i oss själva att normen bara vore ett minne blott.

Det här var det roligaste och mest välskrivna jag läst på minhembio.com. Du. Är. Bäst.

Postad 16 februari 2009 - 21:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Ja, det är nästan lika sorgligt att se hur ni speglar eran gemenskap mot Brandos egenhet av att vara lite eljest, som det är att iaktta hans misshandlade meningsuppbyggnader och förmåga att säga emot sig själv. Eller med andra ord. Det är synd att se hur mobbningskapabla de flesta är. Vissa rakt på sak, andra lite mer subtila.

Kul skrivet, indeed! :blink:

MEEN, som den gamla Irwin skulle ha sagt som börjar bli så poppis att säga här.

Nu är det ju inte bara att vara lite eljest eller ha problem med att bygga meningar eller ens vara logisk i sitt sätt att resonera som iaf gjort att jag reagerat.

Det som snarare är sorgligt är när det börjar smyga in sig rena förolämningar, personangrepp, bruk av fula ord, hot och svordomar samt allmänt otrevligt och medvetet provocerande sätt. Inte de som väljer att bemöta och ifrågasäta det.

Återigen kul skrivet men med vissa förbehåll :D

På nåt sätt kan jag iofs inte låta bli att tycka att han blivit lite av en gycklare här på forumet, lite irriterande underhållande men att man samtidigt tycker lite nedlåtande synd om killen för att han inte vet bättre.

Svåra val det där ;)

Redigerat av masse70, 16 februari 2009 - 21:52.

Postad 16 februari 2009 - 21:59

maphi
  • maphi
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Andledningen till att LCD säljer bättre trodde jag alla visste andledningen till? Folk som gillar bra bild köper plasma, sven och åke köper LCD på elgiganten. Förstår inte varför någon skulle välja en produkt som förlorar i alla tester? Pioneer har ju vunnit alla stora tester. Men vissta lever i förnekelse.

Jag är ganska trött på det där svaret. Det är ganska enkelt varför de flesta köper LCD till rimliga priser och inte en Pioneer.
En Pioneer kostar från 25000 och uppåt och de flesta som köper en tv har inte så mycket pengar att lägga på en tv så det är ju rätt logiskt att Pioneer har förlorat en massa pengar

Postad 16 februari 2009 - 22:05

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
masse70: Förbehåll bör du definitivt ha. Det där var ingen fullständig uppsats, bara ett försök till att framhäva några poänger men med en viss glimt i ögonen. Jag reagerade själv på hans svordomar och utfall vid ett tidigare tillfälle. Men ingångarna till hans öron verkar ha så stingsliga dörrvakter att inte ens den mest uppmuntrande kritik slinker förbi. Riktiga Fadde Darwich's med andra ord!
Vad som dock gör det hela roligt skulle jag säga är Brando's förmåga (återigen, men snarare oförmåga) att använda sig av ord med tillräckligt högt läsbarhetsindex, fint kantade ord som hänsyn, respekt, och dylikt på ett så felaktigt sätt att det enda han åstadkommer är att, om man läser mellan raderna hans, oftast rasera innebörden av desamma. När han sen tar i från djupaste bäckenbotten, och med otaliga utropstecken försöker spika fast sina åsikter, lyckas konvertera meningen till en fråga som om han skrek ut en fråga rakt i örat på någon, ja då kan man inte annat än att skratta.

Lundmark: Jag är snarare på villovägar, även om jag börjar uppskatta det här forumet! :blink:

Redigerat av spleendid, 16 februari 2009 - 22:07.

Postad 16 februari 2009 - 23:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Jag är ganska trött på det där svaret. Det är ganska enkelt varför de flesta köper LCD till rimliga priser och inte en Pioneer.
En Pioneer kostar från 25000 och uppåt och de flesta som köper en tv har inte så mycket pengar att lägga på en tv så det är ju rätt logiskt att Pioneer har förlorat en massa pengar

Tror du är rätt bra på kärnan där.

1. En Svensson skulle aldrig lägga 25.000 på en tv.
2. En riktig cineast köper en projektor till biorummet och nöjer sig med en Svensson 42" till nyheterna i sovrummet och vardagsrummet.
3. En rik cineast köper både en bra projektor och en Pio plasma för att han inte bryr sig om vad det kostar och vill ha riktigt bra prylar.
4. En trångbodd cineast köper bara en Pioneer plasma.

Själv sällar jag mig till kategori 2, jag skulle aldrig kunna tänka mig att se en film på 52, 50, 60". Jag tycker mina 104" är för litet.
För att kolla på nyheter och lite program på discovery funkar det fint med min Panasonic PX80.

Pioneers plasmor är ju för entusiaster och inte för alla, så är det bara. Kanske en för liten marknadsandel för att få riktig snurr på det hela.

Postad 16 februari 2009 - 23:45

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Pioneers plasmor är ju för entusiaster och inte för alla, så är det bara. Kanske en för liten marknadsandel för att få riktig snurr på det hela.

Det vettigaste som sagts i denna tråd på länge :blink:

Postad 17 februari 2009 - 09:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Så de skulle förlora mindre pengar om de sänkte priserna? Kanske att de t.o.m. går med vinst om de säljer dem för 0 kronor då? :blink:

Som jag sa, det finns mångdubbelt dyrare märken än Pioneer - och de har inte gått omkull än, vad jag vet. Kan likväl vara så att Pio tog för lite betalt istället för tvärtom.

Och låga priser garanterar inte ett jota, för varje "dyr" tillverkare som lagt av (Pio, NEC, Fujitsu etc) så har det säker dött än flera "billiga" - även om det väcker mindre uppmärksamhet.

Näe, jag tror snarare det går att dra paralleller till bilindustrin. Man kan inte vara "små-stor". Det går kanske bra att vara pytteliten men att slåss på samma marknad som de stora drakarna OCH dra allt lass själv går bara inte. Jag menar, vilket är världens minsta dra-allt-lass-själva-bilföretag (om vi bortser från specialist pytteföretagen), typ BMW? Nu är förvisso framtiden lite skakig för Volvo och framförallt Saab men om de inte ingått i en jätte och dragit hela lasset själva hade de inte ens sett 2000-talet!

Samma sak lär gälla platt-tv industrin. Pioneer har varit "små-stora" och dragit all lass själva - Pios ledning insåg för sent att det inte går. Va tusan, t.o.m. Sony, som annars alltid anser sig vara "själv är bäste dräng", avstår från att göra allt själva.

Att prata om "sänk priserna så hade det gått bättre" är att applicera volymproduktion på ett "små-stort" företag, fast volymproduktion bara är nått de stora företagen kan syssla med (det ingår ju lixom i begreppet "stora"). Volymproduktion hade säkert tömt Pios kassa ännu snabbare, en lösning som är applicerbar på Samsung kanske inte är det på Pioneer - så att säga.

Det som startade som ett gemensamt utvecklingsprojekt för 2-3 år sen, ADPC (Pio, Panna & Hitachi), borde redan från början oxå varit ett gemensamt produktionssprojekt - kanske hade det då varit möjligt att hitta en modell som gjort att man kunnat varit lönsam. Inte för att nått av ovanstående spelar nån roll idag men jag tror som sagt att allt detta handlar om mer än prislappar.

Fast det är klart, kanske är det omöjligt, oavsett vad man gör? Platt-tv industrin är extremt svår med höga kostander och sjukt snabb utveckling kombinerat med extrem press från, vad jag förstår, statsfinansierade giganter från Korea. Kanske måste samtliga japaner "göra en Volvo och Saab" för att orka med detta? Time will tell.

Var det föresten inte så att inte-särskillt-billiga Audi som enda bil-företag öka förra året (i Svedala iaf)? Och hur gick det för väldigt-billiga Panasonic? 35 miljarder back eller vad var det? Vi kan nog glömma att det går att sätta ett lika med tecken mellan prislapp och företagets "framgång" såsom många annars tenderar att göra...

Postad 17 februari 2009 - 13:53

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

masse70: Förbehåll bör du definitivt ha. Det där var ingen fullständig uppsats, bara ett försök till att framhäva några poänger men med en viss glimt i ögonen. Jag reagerade själv på hans svordomar och utfall vid ett tidigare tillfälle. Men ingångarna till hans öron verkar ha så stingsliga dörrvakter att inte ens den mest uppmuntrande kritik slinker förbi. Riktiga Fadde Darwich's med andra ord!
Vad som dock gör det hela roligt skulle jag säga är Brando's förmåga (återigen, men snarare oförmåga) att använda sig av ord med tillräckligt högt läsbarhetsindex, fint kantade ord som hänsyn, respekt, och dylikt på ett så felaktigt sätt att det enda han åstadkommer är att, om man läser mellan raderna hans, oftast rasera innebörden av desamma. När han sen tar i från djupaste bäckenbotten, och med otaliga utropstecken försöker spika fast sina åsikter, lyckas konvertera meningen till en fråga som om han skrek ut en fråga rakt i örat på någon, ja då kan man inte annat än att skratta.

Lundmark: Jag är snarare på villovägar, även om jag börjar uppskatta det här forumet! :)

Om du tillbringar lite mer tid på forumet så inser du snart att verbala utflykter i off-topic land bara är bortkastad tid, allra mest din egen. Men det tror jag att du är väl medveten om, men du har liksom andra svårt att motstå frestelsen att "framhäva några poänger". Det bästa sättet att styra in tråden på topic är att ignorera sådant som inte tillför debatten något. M a o: Ignorera detta inlägg.

Postad 17 februari 2009 - 19:11

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Brando70: Det bästa är att du har dissat pioneer längre än längst, och du har först nu inset att de inte har högtalare???
Har du ens sett en pioneer tv :P

Postad 17 februari 2009 - 19:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

2005= 3.5%, 2008=1%

Och med så låga siffror och allt lägre förtjänst per såld tv är det inget trevligt läge att vara tv tillverkare.

Postad 17 februari 2009 - 21:24

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
vad mycket tjat om priserna.. pioneer har valt att vara en pionjär eller vad de nu heter, en som leder, inte följer marknadens väg. Dem leverar A++ komponenter för dyra pengar inuti tevena. Därav kostnaden. Dem ger marknaden en bild långt före sin egentliga tid. Därav priset. Dem strävar för fort framåt för att vara marknadsledande inom BILD. Självklart faller de inte ihop med vinst. Panasonic däremot leverar också A komponenter dvs den bästa men gör små uppgraderingar som är prisvärda varje år för nya modeller.

Därav vinst varje år. Kalla pio bästa märket om ni vill... men vinst gör dem tyvärr inte.

Och brando sluta dissa pio nu :P Dem som köper pio sparar la 2 månadslöner ist för 1 för att avnjuta en tv i minst 20 år och vara framtidssäkrade med den bästa bilden. Låt dem betala vad dem känner för :D

Du och jag är ju i tankarna ekonomiska :P
Men dem har la arbetat hårt för pio, det e la bara trevligt.

Postad 17 februari 2009 - 22:23

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Köpa en dyr tv som man har i 10 år, eller köpa 4 billigare tv

Vem vinner?

Köpte pionner därför att jag viste att den skulle fortsätta leverera längre än alla andra. Men så ser jag på alla mina köp, lägger gärna ut 2x pengarna om jag vet att jag kommer att njuta av produkten längre. Köp inte skräp, köp ordentligt på en gång och SPARA pengar i slutändan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.