Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 22 januari 2010 - 00:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Har inte tidigare sett den svarta simply blacken tidigare tycker den är riktigt cool.
Vad är det för tonarm på den svarta?

Själv funderar jag vidare på puppor, så här står det i manualen angående vikt på pick-up:
The counterweight supplied is suitable for cartridges weighing between 6 - 10g

Idagsläget väger min pick up 5.5g, hur stor inverkan har egentligen det när tonarmen ,mätt med laserpass,
står tämligen vågrätt?

Innebär det att det bara är att tuta och köra med en ny pick up som t.ex väger kring 8 gram.

Jag tänkte i så fall köpa bara spelaren och ta armen från min gamla spelare. Annars sitter Regas instegs armar monterade på dem (RB100 eller RB251). Resten av min anläggning går i svart så jag tänkte att det kunde passa bra.
Jag har varit vid flera tillfällen i butiken (Veteran Hifi) och provlyssat. Konstruktionen är enkel men väldigt stabil.

På bilden som jag fotat av den svarta Simply Black så har den en Clearaudio "Unify" monterad

En Simply Black utan tonarm går på ca: 8 000:-

Tallriken väger en hel del och sedan har den extern motorstyrning.

Veteran Hifi: http://www.simplyblack.net/index.htm

Redigerat av Glidtassen, 22 januari 2010 - 00:46.

Postad 22 januari 2010 - 08:27

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Mirre på Veteran Hifi är sannerligen en ikon placerade rätt i mitt Vinylmecka.

Vinylen lever och frodas kring st:eriksplan odenplan, synd bara att man har flyttat ifrån metropolen ;)

Postad 22 januari 2010 - 09:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Det finns givetvis möjlighet att montera flera olika typer av tonarmar på denna spelare.

Men jag tycker att den verkar prisvärd och förnuftig i sitt utförande. Konstruktionen är skrämmande enkel, men jag har hört den med finare puppor från Clearaudio och det låter alldeles för bra.

Jag har dock tröttnat på att skriva i granntråden "Vinyl vs cd". Det leder oftast till smågnabb kring ett så trivialt ämne som tråden föreslår. Antingen så uppskattar man vinylljudet med dess företräden, eller eventuella defekter eller så gör man det inte. Om det är eventuella defekter som sätter sin prägel på vinylljudet i form av dynamisk komprimering, och hur man därmed mister upplösning i topparna så får det väl vara så.

Beträffande Simply Black så undrar jag var framställningen kostar egentligen? Det är en förhållandevis enkel konstruktion med en träplatta med tallrik för 8 000:-

https://www.minhembi...dtassen/269055/

Redigerat av Glidtassen, 22 januari 2010 - 10:01.

Postad 22 januari 2010 - 19:54

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
tänk att man kan ha det så här bra en fredag . nirvana live muddy skivan och en 17 årig glengoyne i handen :)
lite tända ljus . snart dags att byta sida på skivan.

Postad 22 januari 2010 - 23:39

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Beträffande Simply Black så undrar jag var framställningen kostar egentligen? Det är en förhållandevis enkel konstruktion med en träplatta med tallrik för 8 000:-

Tjabba goe glidtassen.
Det är inte framställningen som oftast är det dyra utan utvecklingskostnaderna. Nu är inte träplattan vilken som helst utan en plywood som har mycket bra egenskaper för det tänkta endamålet istället för mdf som dom flesta tillverkar i som inte har dessa egenskaper men är betydligt enklare att få till snyggt osv.
Jag vet också att det ligger en del pengar i lagret för att kunna bära en tung tallrik som i sin tur håller en jämn o fin hastighet, motorstyrning osv osv osv osv i all oändlighet det är hur mycket som helst som spelar in hur en svarv bör byggas och som tur är finns det folk som gjort denna utveckling för oss så vi slipper denna kostnad :-)

Jag skulle bli glad om ni kom till mässan i stockholm och besökte oss/mig så vi kan gå igenom svarv träsket o dela intresset oss imellan och att ett besök i götet kommer närmare för din del för det är på västkusten riggarna finns som lirar gött :-) "skämt" så inte alla hoppar på mig med alla tänkbara anklagelser.

Hoppas ni har en lika bra fredag som jag har haft. Vinylkväll för polare vilken i rad har jag ingen aning om men det är lika roligt varje gång med lite vuxendricka samt nya o gamla vinyler i svarven med lagom av den godartad distrotionen kommer fram som den bör för välmåendet. Tyvärr är gamla pressningar oftast mycket bättre men det finns ju några nya som är ok och man skall ju vara glad för det lilla man kan få när kunskapen om detta media befinner sig på olika hem med kunskapen om hur plasten skulle se ut och låta
mvh Jas

Postad 23 januari 2010 - 08:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag skall försöka ta mig till mässan.

Detta år åker jag främst för ett huvudintresse och det är vinylspelarna. Men som sagt, det är några veckor kvar så vi får alla hålla kontakten så för dom som vill så kan vi träffas. JAS din skivpelare skall bli ett nöja att se om du har den utställd på mässan.

Postad 23 januari 2010 - 10:52

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Glidtassen och alla andra, Lyssnade på lillebrorsan till JASemannens spelare igår och hann göra en liten jämförelse. Fick lyssna på en hygglig skivpelare och sedan på lillebrorsan. Det tar ca 10 sekunder att senare höra skillnaden som är uppenbar. Behövs inga guldöron. Både rumsklangen och de enkilda instrumenten framträder bättre. Den andra inte dålig men.. Så åk och lyssna i Stockholm. Det måste bli bra. Fast själv har jag svårt att lyssna på mässor.
Men välkommen till Göteborg och lyssna på lite spelare i lungnare miljö.

Sedan till frågan om prisvärdhetoch BongoMongo. Har själv satt upp budgetbegränsningar när jag köpt hifi. Och när jag köpt så försöker jag leva med grejerna utan att ifrågasätta köpet men om man kan modifiera prylen så att man kramar ut det sista. Men så ligger det något och ändå gnager ibland.

Men nu skall jag åka med dottern och leta beg vinyl. Livet är ibland gott!

Redigerat av Kronkan, 23 januari 2010 - 10:56.

Postad 23 januari 2010 - 12:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Alltid trevligt när man kan modifiera utan att det kostar skjortan, Kronkan!
Och Gyrodecen kan man ju lätt prova andra tonarmar på. VPI´n jag
har finns det inga moddar som jag kan göra själv. Armen är deras
top of the line, så där är det stopp. Nåt som verkligen var ett lyft
är dock vibrationsplattformen. Jag valde att inte köpa den av
säljaren av svarven först. Men åkte tillbaka dan efter och nöp den
också. Där finns mycket att göra även med "billigare" spelare.
Och det finns mkt diyvarianter på nätet.

Jag kom nu ihåg att jag läst nånstans om nån norrman som modifierar
fjädringen på Gyrodec. Du kanske har koll på det?

Redigerat av Bongo_Mongo, 23 januari 2010 - 13:09.

Postad 23 januari 2010 - 13:18

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Hej BongoMongo!
Det var till och med värre priser än vad Michell har. Men kan ändå vara intresserad av olika tekniska lösningar både i allmänhet men också för att det då och då går att använda förståelsen. Ibland är inte heller olika lösningar självklara. . Men vad jag inte vet något om är "klämring". Har stött på det på nätet vid något tillfälle. Meninte i verkligheten. Finns det någon som har någon erfarnehet och hur används det. Läggs det på skivan eller är det för att lägga på talrikens ytterkant för att öka massan eller är syftet att stabilisera skivan.

Men nu vet jag att det verkar dyrt.

Syftet är att stabilisera skivan. Jag har lyssnat med clearaudios variant en del och "ringen" förbättrar helt klart återgivningen.

Postad 23 januari 2010 - 15:44

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
I neste nr av Fidelity kommer ett 3 sid repotage om Vpi's Classic Turntable, ryktesbørsen sier dette er en spelare
som gør det svårt att førsvara de dyrare mod i sortimentet, også Harry weisfeld (vpi himself) ett sitat bland flere
från han
Brooklynboy -- Sat, 11/28/2009 - 01:44

You are missing the point and blowing smoke from years of reading nonsense in audio magazines, isolation is wonderful, just not between the drive and the platter. Roy Gregory has it absolutely correct, suspensions like the Linn and the SME will induce FM sidebands that cause a smearing and loss of absolute focus. At HP's the Classic is sitting close to the 4 15" woofers of his reference system, sitting on a wooden shelf, and the sound is exactly as HP says. Put the Classic on a microscope isolation platform and it will sound better, and cost $10,000.00. You have to compare apples and apples.
A Classic sitting on a 3" thick butcher block shelf sitting on 4 rubber balls will give you speed stability and isolation for $2700.00. The SME 30 is 14 times the price and the Linn is more than double and neither has the speed stability of the Classic. I've heard the Clearaudio and the Classic in the same room on the same system with Goldfingers in both and the difference was not 30 times in price, not even double. Remember, the Clearaudio was sitting on a 700 pound seismic table the Classic on a 3/4" piece of plywood.
The Classic is a breakthrough in lower priced high end tables, this may bother you but the truth is the truth. Note, VPI does not advertise so there is no incentive to give good reviews (as some people think) yet they get them because the reviewers actually feel they are good turntables and have the knowledge and experience to know the differences.

Les mere her
http://www.avguide.c...ums/vpi-classic

Postad 23 januari 2010 - 16:11

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Var inställd på att besöka hifimässan, men självklart kommer det besök från utlandet just de där dagarna. Med lite tur kan jag dyka upp den 13e, måste bara dra igång någon slags övertalningskampanj om att de ska fixa flygbiljetter till lite senare på dagen. :)

Postad 23 januari 2010 - 16:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Skulle jag titta efter en skivspelare i den prisklassen skulle VPI Classic
vara rätt given, Svensk Roger! Det är min arm minus Nordost tex. Och
så snygg så jag ramlar av stolen. :)

Här är ett citat om vibrationsplattformen:

"Putting the Gingko Audio Cloud 10 platform under the Scoutmaster was a bigger upgrade than
going from an $800.00 cartridge to a $2500.00 cartridge. The Cloud 10 is a major sonic upgrade
providing lower noise, greater space, and a much more realistic presentation and is highly recommended."

Borde inte vara så svårt att diy. Två skivor separerade av 5st gummibollar.

Postad 23 januari 2010 - 16:55

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Borde inte vara så svårt att diy. Två skivor separerade av 5st gummibollar.
[/quote]

Tjena Bongo.

Om du skall kolla på en sådan plattform så föreslår jag att du kollar på Squashbollar som mellanlägg. Mycket lämpligt matrial för att ta upp vibbar och sen att det är billigt är bara plus.
Om man vill göra detta seriöst så finns det firmor som gör sådana bollar på beställning. Man väger upp sin spelare på vadera fot och gör sedan individuell hårdhet på fötterna efter den vikt som varje fot behöver för att fungera perfekt. Troligtvis inte de billigaste alternativet men rätt coolt.

Fem bollar kan ställa till lite problem så man bör kolla på att ha tre. Blev lite sugen på att göra detta jag med så vi får väl suga på detta och komma tillbaka med något prov i framtiden mvh Jas.

Redigerat av Jas 74, 23 januari 2010 - 16:55.

Postad 23 januari 2010 - 17:36

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag har den där Ginko´n. Jag ska vara ärlig med att VPI´n
lät skit utan den. Jag blev riktigt besviken när jag fick
upp den och började spela första kvällen. Så jag köpte
plattformen för en tusenlapp av säljarn. Natt och dag!

Postad 23 januari 2010 - 17:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Då står man här och tvättar skivor igen. Underbar terapi.
Jag kör med en VPI där också och nån häxblandning Svensk
Roger gjort. Tog en sup av det igår och jag snedtände riktigt
ordentligt :)

Postad 23 januari 2010 - 18:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Köpte en AC/DC addapter till mitt gamla Vincent Phono 111.

Adaptern var en "Vanson" single output regulated AC/DC

Men när jag kopplade in RIAAT och höll det i handen började jag få små stötar av den lilla lådan.

Hur kunde RIAAT bli strömförande?

Mitt RIAA skall ta extern adapter mellan 12-16 V och den nya adaptern levererar 12V.
Vad är det för skillnad på en extern adapter och extern transformator?

Vad har jag missat?

Redigerat av Glidtassen, 23 januari 2010 - 18:43.

Postad 23 januari 2010 - 18:54

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Mycket glädje och entusiasm i den här tråden, det smittar av sig vill jag lova och det är härligt att se. Gillar tanken på att locka fram så mycket det går ur vilket medium det än må vara. Medan jag sparar ihop lite pengar fortsätter jag läsa här med behållning och hoppas på att få lyssna på någon av era vinylriggar någon gång i framtiden (Bongo_Mongo, vi var ju så nära! Tycker vi ska göra ett försök till lyssningsträff igen).

Postad 23 januari 2010 - 19:14

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Shifts: Ja det tycker jag! Nu är ju Riaat på plats igen efter 5 månader.
Jag är väl lite hemmadöv och överentisuastisk, men jag tror att många skulle bli
rätt förvånade över hur vinylen låter här ute på Ingarö. Körde nyss Chemical Brothers
"Come with us", som jag köpte alldeles innan haveriet. Vilket tryck! :)

Jag skänker en tacksam tanke åt klubb- och dansmusiken. Utan den så
kanske vinylen hade dött helt på 90-talet.

Postad 23 januari 2010 - 19:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Som jag har svurit över PS Audio. Men nu sitter man här och allt är
glömt. För mig är deras GCPH den bästa uppfinningen sedan skivat bröd.
Med mycket mer tur än skicklighet matchar hela linjen från pickup
till högtalarmembran i mina öron perfekt.

Så härligt neutral. Skivorna låter hellt olika efter hur dom är mixade och
mastrade. Jennifer Warnes är som en varm kofta och Red Hot Chilli Peppers
låter lite kyligt men med benknäckande tryck i basen.

Jag kan skicka Riat till USA för modd så den blir mer "tube-like" i mellanregistret.
Men jag tror jag ger f*n i det, :)

Postad 23 januari 2010 - 20:19

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej BongoMongooch alla andra. Det är en dansk som tagit fram ett antal tweaks till Michells olika spelare.
Så här ser hans förslag till fjädring ut. Skillnaden skulle enligt Pedersens själv vara att gummifjädringarna släpper igenom ännu mindre vibrationer än Michells egen konstruktion som består av en fjäder som är fäst i en gummipackning. Men jag vill absolut inte ändra själva designen så detta är inte aktuellt!
Bifogad fil  pedersens_gyro.jpg   76,58K   0 Antal nerladdningar

Vibrationer ställer till det. Trots att Michell GyroDeck är en upphängd kosntruktion köpte jag en sten och som jag satte skivspelaren på.Glaskivan som den står på vibrerade. Glaskivan är lite stabiliserad på undersidan med en tunn asfaltsmatta. Tänkte ett tag klistra fast en plywoodskiva. Men gör ogärna saker som inte går att återställa till ursprungsläget. Asfaltsmatta går att ta bort.

Tror att det finns säkerhetsglas med en hinna av plastfilm. Sådant lär vibrera mindre.

Men ett mindre tweak återstår. Det är hur och om stenen skall isoleras ännu mera från bänken. Idag står stenen på fyra påklistrade filtbitar. Man kan alltid klistra på ett lager till. Men jag kanske sätterpå något i gummi.

Nu blir jag väl tokförklarad men gårdagens filttassar i äkta ull dämpade mycket bättre än dagensom är gjorda i någon form av nylon.

Köpte en jazzskiva i mono av the moderna jazz quartet "At the operahouse.. Bra ljud faktiskt fast alla intrument ligger mot mitten. Men jagupplever ändå att den inspelade rumsklangen ändå breddar ljudbilden något.

Redigerat av Kronkan, 23 januari 2010 - 20:33.

Postad 23 januari 2010 - 20:41

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Via facebook fick jag kontakt med en polare jag inte träffat på över
20 år. Han har en Gyrodec + JBL hornhögtalare med 18" basar + drösvis
med vinyl, Ska upp till Dalarna och lyssna. Se fram emot det!

Postad 23 januari 2010 - 22:44

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Hej BongoMongooch alla andra. Det är en dansk som tagit fram ett antal tweaks till Michells olika spelare.
Så här ser hans förslag till fjädring ut. Skillnaden skulle enligt Pedersens själv vara att gummifjädringarna släpper igenom ännu mindre vibrationer än Michells egen konstruktion som består av en fjäder som är fäst i en gummipackning. Men jag vill absolut inte ändra själva designen så detta är inte aktuellt!
Bifogad fil  pedersens_gyro.jpg   76,58K   0 Antal nerladdningar

Den oppgraderingen ska du nog ikke va i tvil om og gjøre, snarare tvertom! Gert Pedersen sin fjær oppgradering er det mange som gjort her i Norge på sine gyrodec, med stor lycke
leta litt på hifisentralen.no vinyl avdelning så finner du noen info + mye mer :)

Postad 24 januari 2010 - 10:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Köpte en AC/DC addapter till mitt gamla Vincent Phono 111.

Adaptern var en "Vanson" single output regulated AC/DC

Men när jag kopplade in RIAAT och höll det i handen började jag få små stötar av den lilla lådan.

Hur kunde RIAAT bli strömförande?

Mitt RIAA skall ta extern adapter mellan 12-16 V och den nya adaptern levererar 12V.
Vad är det för skillnad på en extern adapter och extern transformator?

Vad har jag missat?

Tar med denna till Claes Ohlsson imorgon tillsammans med RIAAT.

Min förra adapter som följde med RIAAT fick en spricka i sig av misstag, därför ville jag ha en helt ny nätdel.
Jag tror jag har fått fel spänning via adaptern och därför fungerar det inte. Testade att koppla in det igen, och det knäppte i högtalarna varje gång jag ändrade volymen. Så jag antar att jag får be om hjälp.

Postad 24 januari 2010 - 11:58

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Svensk Roger!
Detär säkert så att Pedersens dämpning kan var bättre än originalet. Men jagvill ju behålla intrycket av skivspelaren så det passar så att säga inte in. Däremothar jag hämtat inspiration från Pedersen till ett mindre tweak som dock avbröts på grund av jordningsproblem.

Det finns också andra som tweakat upphängingen genom att någon form av ull som förts in mellan fjädrarna. Jag försöker istället gå en annan väg. Försöker få underlaget som spelaren står på att inte vibrera. Köpt en sten som första steg. Bättre så men bedömmer fortfarande att detfinns vibrationer i underlaget. Så hur jag fortsätter är väl oklart. Men man kan ju göra som JAS gjort när han byggde chassit. Alltså limma på e en skiva av plywood under stenen. Men tunnare eftersom jag inte vill att den syns eller höjer stenen för mycket. Eller en skiva bimuten. Observera härvan med sladden mellan skivspelaren och försteget. Löjligt men den vill ligga så för att inte brusa.

Men Pedersens tweak vore på sättoch viss inte fel.
Bifogad fil  sten.jpg   2,59MB   0 Antal nerladdningar

Igår köpte jag en skiva i mono av The Moderna Jazz Quartet. Lät mycket bra. Intrument absolut spearerade från varandra med bra klang och även en inspelad rumsklang som gör att man inte direkt saknar något. Nu inte rädd att även köpa monoskivor. Har sett en Billie Holiday som nog blir inköpt nästa helg.
Bifogad fil  mono.jpg   2,09MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 24 januari 2010 - 12:02.

Postad 24 januari 2010 - 12:25

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
väl oklart. Men man kan ju göra som JAS gjort när han byggde chassit. Alltså limma på e en skiva av plywood under stenen. Men tunnare eftersom jag inte vill att den syns eller höjer stenen för mycket. Eller en skiva bimuten. Observera härvan med sladden mellan skivspelaren och försteget. Löjligt men den vill ligga så för att inte brusa.

Hej Kronkan.
Om du skall lägga till plywood eller något annat matrial så måste du ha någonting imellan typ bitium "asfalt" fo-Q osv annars för man vibbarna vidare genom matrialen och får inte bort problemet man kan till och med få en sten att låta som en träbit i knacktest inte så bra.

Fick inspriation av dig igår och åkte ut och köpte på mig ett tiotal goa skivor till samlingen mvh jas. :unsure:

Postad 24 januari 2010 - 15:17

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Så var det ja. En dansk moddare. Jag skulle gjort det. Men
du verkar har full koll på alternativen, Kronkan. Keep us posted!

Postad 24 januari 2010 - 17:46

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Kronkan
Her er en fin tråd med mye info om Gyrodec, samt mange inlegg av folk som eier/eid Gyro/Orbe.
http://www.hifisentr...p?topic=31430.0

Postad 24 januari 2010 - 18:02

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Härlig bildtråd. Jag blev sugen att mecka. Men med vad???
Hmmm, bygga lite Meccano kanske....
Häftig skivspelare Gyrodec, som måste ha ett mervärde i sig dels
för designen dels för finmekaniken.

Jag kanske skulle lura av jobbarkompisens Lenco 75a och börja
bygga ny plint mm. Men den andra frågan i inlägget. Är jag händig
nog?? Troligen inte. Men jag blir helt lyrisk av vissa vintagesvarvar.
Och internet svämmar över av byggtips. Lenco, trodde jag var en
riktig skitspelare, men upptäcker att det finns många hemsidor dedikerade
till enbart den och folk som moddar och bygger om dom. :unsure:

Postad 24 januari 2010 - 18:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Har fixat transformatorn till mitt Vincent 111

Hade köpt en DC-adapter istället för en AC.

AC= Växelström
DC= Likström

Inte undra på att jag avvaktade med att koppla in och köra, hade på känn att det var nåt som inte stämde.
Nu har jag kört dessa två RIAA mot varandra och Vincent låter platt i klangen bredvid HEED.

:unsure:

Redigerat av Glidtassen, 24 januari 2010 - 18:34.

Postad 24 januari 2010 - 18:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Lajbans Tassen!

Den där Heed ska vara en riktig budgetbomb har jag förstått.

För att knyta an till modifieringar. VPI´n jag har är det inte mycket
hobby med. Den gör jobbet, är rätt ful och det enda sättet att modda
är att öppna plånboken. VPI-trådar är rätt trista! "Jag har köpt Superplattern,
gode gud vilket lyft!" Gäsp, grattis då.... :unsure: Kul för dig att du anser dig ha råd..

En vintage spelare med fjädrande upphäng vore kul att mecka med. Man
får exprimentera lite helt enkelt. (Resonansfrekvenserna) På med en Goldring
puppa och poppa. Ingen ska dock inbilla mig att den har någon chans mot riggen
jag har. Men att ha nåt att pilla med...

Man borde dock ha köpt sig ett vrak
för några år sedan. Nu tar folk för mkt betalt för rent skräp ibland.
Men, men på en loppis kanske...

Redigerat av Bongo_Mongo, 24 januari 2010 - 18:50.

Postad 24 januari 2010 - 23:28

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Depression och kaos. Måste tillfälligt bryta ett beroende. Höger försteg har lagt av. Tog någon timme och sedan stendöd. Så nu ingen vinyl!

Tack JAS för tipset.Nu blir det till att klistra fast bimuten under stenskivan.Jag tänker lägga stenskivan med på klistrad bimuten direkt på glasskivan på prov.

Tack Svensk Roger för en fin länktill folk som tweakar Michells spelare. Bra bilder! HAr tidigare hos Akkelis beställs en uppdatering av fästet till tonarmen.

BongoMongo,om det går att ändra hastigheten på motorn så går det ju att prova med att driva tallriken med nylonlina. JAS kan nog tipsa om material osv. Är stativet fyllt med sand?

Postad 25 januari 2010 - 20:12

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Bifogad fil  mono_001.jpg   2,03MB   0 Antal nerladdningar
Har kört högtalaren till HIFI Consult i Sävedalen. Men åter hemma lyckas jag inte bryta beroendet. Kopplar både vänster och höger kanal till samma högtalare. Åsså kan jag spela ett av helgens nyinköp. Joe Pass som spelar jazz på sologitarr fast pressad i stereo. Det enda som händer är väl att nu sitter han på vänster sida om tv:n och spelar. Vilken inspelning från 1973 och detta ex är pressat 1983. Dubbelskiva för 60 kr. Finns inte ens ett fingeravtryck på den. Inte ett knaster. Men fortfarande låter "The modern Jazz Quartet" från 1957 helt fantastiskt i mina öron.Vibrafonen -Aldrig hört något så bra. Fast det finns ibland ett inspelat brus från något rör? som bryter igenom.

Hos HIfi Consult hann jag också med att lyssna på en cd-spelare Bladelius Embla över fruktansvärt bra grejor.Vilken 3D. Det gick ju att placera musikerna på cm. Men hemma slåss jag fortfarande av de uppenbara kvaliteerna i dessa gamla vinylskivor. En sådan närvaro och lyster.

Nedan solo och jazzgitaristen Joe Pass som han åter ges på mittuppslaget

Bifogad fil  mono_002.jpg   3,2MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 25 januari 2010 - 20:19.

Postad 27 januari 2010 - 10:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Ledsen att höra om högtalaren Kronkan.

Hoppas att det inte tar alltför lång tid innan du får tillbaka den. Nu vid skolstart så fick jag lite mer studiemedel och unnade mig en liten tweak.

Postad bild

I ärlighetens namn tror jag inte att det kommer att ha någon större inverkan på ljudbilden, men det är inte därför som jag köper den. Jag tycker att den så sååå snygg.

Och ja, jag köpte Rega varianten så den skall passa min spelare.

:)

Postad 28 januari 2010 - 17:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Ledsen att höra om högtalaren Kronkan.

Hoppas att det inte tar alltför lång tid innan du får tillbaka den. Nu vid skolstart så fick jag lite mer studiemedel och unnade mig en liten tweak.

Postad bild

I ärlighetens namn tror jag inte att det kommer att ha någon större inverkan på ljudbilden, men det är inte därför som jag köper den. Jag tycker att den så sååå snygg.

Och ja, jag köpte Rega varianten så den skall passa min spelare.

:P

Fick hem min puck idag från Svalander.

Den är jättevacker på spelaren, och den gjorde en viss skillnad. Det är aningen lättare att följa enskilda instrument och basen blev fastare. Överlag tycker jag att ljudbilden fick bättre separation, även om skillnaderna är ganska små.

Postad 28 januari 2010 - 22:27

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Glidtassen! Roligt att du uppskattade skivklämman. Numera har vi den alltid på hemma när vi spelar vinyl. vill dock minnas att vi upplevde förbättringen så som du gör. En anningen tydligare ljudbild.

Högtalaren hemma efter att den lagats hos Hifi Consult. Otroligt snabbt åtgärdad. Det var viktigt att jag skulle få hem den innan helgen. Trevligt att prata lite om sin högtalare med säljaren. Och han hann sätta lite griller i huvudet som nog säkert skulle låta ännu bättre. Men som sagt var är nästa tänkta uppgradering billigare än en dessa griller.

159 kostade fyra bitar bitumen på Biltema. Skall användas på undersidan av stenskivorna som skivspelaren och försteget står på. Som material är det oskönaste som finns. Förväntar mig inte heller en lika stor förbättring som en skivklämma åstadkommer.

Jag hartidigare använt bitumen för att stabilisera chassit på min gamla skivpleare/Micro.

Bifogad fil  bitumen_001.jpg   2,13MB   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 28 januari 2010 - 22:29.

Postad 29 januari 2010 - 18:25

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
:( Det här är ett känsligt ämne. Men jag hoppas att vissa inte hittar hit
till vår lilla analoghörna och att dom i så fall inte anser att jag lurar
folk i fördärvet,

Mitt Riaa låter inte kul vid kallstart. Denna vecka glömde jag att slå
på det i onsdags för lyssning idag. Mkt riktigt kyligt mellanregister
och lite vasst i toppen. Så vad göra? Jo, jag satte dit en Supra nätkabel
med Wattgate pluggar som jag fick med på köpet av en cdspelare.
Ljusblåa kablar skyr jag annars som pesten pga deras prozacinverkan
på ljudbilden. Snällt och utslätat. Lät bra några plattor med rund och
fint mellanregister.

Men så slängde jag på Röyksopp Junior. Va f***n??!! Basen lät svampig
och stråkarna i 1a låten låg i bakgrunden och fjässade.

På med min chordsnok igen och då satt allt på plats igen, om dock så med
något kallt mellanreg.

Läste ett tyskt test av Riaat. Enligt den snubben har han aldrig vart med
om en steg som vart så känsligt för nätkablar. Ja, ja...

Ta detta för vad det är. En subjektiv upplevelse av ett Mongo :P

Och en hälsning till Svensk Roger: ASR är det enda andra Riaat i prisklassen runt
10 000 kr som är nåt!

Redigerat av Bongo_Mongo, 29 januari 2010 - 18:28.

Postad 30 januari 2010 - 10:26

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
BongoMongo. Jag smyger också med att jag numera tycker att det är stor skillnad på nätkablar. Kanske större än med de andra kablarna. Kör även med några enkla nätfilter. Hade väl innan jul ingen större engageman i nätkablar. Trodde väl att det räckte med något budget alternativ. Orkade inte tänka vad det skulle kosta att gradera upp alla nätsladdar. Men innan jul behövde jag en enda nätsladd och kostade på mig en xindaks FP-1 som kopplades till försteget. Hemskt lyckat! så det blir nu att då och då köpa nätsladdar.

En annan sak som kan väcka anstöt är ju att man har har en helt rörbaserat riaa och försteg. Dock vet jag inte det enkilda rörets funktion. Så dålig är kompetensen inom detta område. Men igårkväll fickjag åter problem med höger högtalare med för lågt ljud. För att utesluta att något rör började fallerera börjadejag byta rör. I några dagar har antal kinesisks rör tjänstgjort. När detta rör tryktes in i hållaren hände det saker, tyckte jag. Klang och djup växte fram,vadjag kunde höra.

Som kan ses är det ett svenskt armerör tillverkad i England av Ediswan. Enligt uppgift har dessa och andra rör från försvarets slängts.Av "miljöskäl" fick de inte nå marknaden. Sorgerligt om det är sant.

Bifogad fil  R_r6V6.jpg   2,47MB   0 Antal nerladdningar

Postad 30 januari 2010 - 11:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Stora bilder.

För stora bilder i forumtråden gör den alldeles för långsam att röra sig i. Om ni skall lägga upp bilder så föreslår jag att ni först krymper dem.

1. Öppna Photoshop

2. Öppna bilden

3. Välj arkiv "spara för web och enheter". I den nya menyn väljer till höger sedan GIF.

Formatet är anpassat för hemsidor för att bilder inte skall ta för stor plats. Om bilderna är för stora bilder det
problem vid scrollning av sidan.

Bilden som jag lagt in är på 267 KB mot Kronkans som är över 3 MB

Det är helt ok att vi alla lägger in bilder i tråden, men var vänliga att göra dem mindre först.

Jag lånade Kronkans bild tillfälligt för att illustrera bilders storlek, jag tar bort den senare.
Men jag fattar inte hur ni lägger in bilder i tråden, utan att referera html adressen till ert eget album?
Jag har tittat efter ovanstånde bild i ditt album Kronkan, men den ligger inte där? Så hur klistrar du in den?

Jag var tvungen att tillfälligt låna din bild till mitt album för att få in den i tråden, annars fattar jag inte hur ni gör?
Hoppas att du inte misstycker Kronkan, det är absolut inte avsett i ett mästrande syfte.

Mvh Tassen
:(

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  tasse.jpg   86,07K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 31 januari 2010 - 00:50.

Postad 30 januari 2010 - 13:01

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jadu Kronkan, det där med nätkablar trodde jag var humbug tills för
ca 1,5 år sen. Både jag och en polare i Norge provade samma helg
några olika och blev rätt konfunderade. Varför i hela fridens namn
händer det vi hör?? Bara att gilla läget igen :D

Riaat är där det ger mest effekt, troligen pga det hanterar så låga
signaler och förstärker upp dom.

Men jag håller en stram budget. Ingen snok (2st) har kostat mig mer än
en tusenlapp. Chordslangen köpte jag en begagnad 2metare för 1600 kr.
Jag choppade den till 2st 1m och sålde den ena för en tusenlapp. Den
andra snoken jag har går till slutsteget. Furutech 3*4mm som jag köpte
i Moskva förmånligt.

Och det där med att byta rör är ju en stor anledning till att ha rörprylar.
Jag har läst en hel del om hur folk tweakar med olika rör. Hobby!!

Postad 30 januari 2010 - 17:45

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Inget ljud uten vinyl, her er litt av det senaste inkjøpen. Før tri jazz interesserte rek Ray Brown "solar energy"
og Kari Bremnes Live Spitze!

Bifogad fil(er)

Postad 30 januari 2010 - 17:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag brukar avrunda vinylkvällarna med Kari "Over en By". En av
de bäst ljudande plattor jag äger och balsam för själen. Så livén
ska jag köpa. Viker väl en tusing åt vinylköp på mässan...

Sitter och kör lite Reeperbahn. Jag bytte sub i december och lyftet
märks mest på vinyl. Där måste jag nog säga att cdmediet står sig slätt :D
Peter Ivars : min basist idol! Tragiskt öde men ack sån egen spelstil.

Postad 30 januari 2010 - 18:53

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Hej!
Vet inte om det är rätt tråd,men jag försöker.Är det nån som har hört hurdan är NAD PP3 RIAA förförstärkare?Det är så nämligen att min avr har inte RIAA-steget ,men vill lysna på vinyl igen.
Tacksam för svaret!

Postad 30 januari 2010 - 19:06

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 1
Helt rätt tråd, Zubac!

Jag har läst en del positiva tester av NAD. Men ta även en titt
på Cambridge´s Riaa, som vad jag förstår ska vara ett strå vassare.

Jag är skadad, så dom andra grabbarna i tråden kan säkert råda dig bättre :D

Postad 30 januari 2010 - 19:19

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Tack för den snabba svaret.Men tänkte mest på NAD iome att den kan man också koppla med USB till datorn!Har tänkt köra över mina LP och sen kopiera till CD för att kunna lysna på dom i bilen.

Postad 30 januari 2010 - 21:06

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Photoshop?? Jag vet dock att mina bilder tynger trådarna. Så jag förstår dig Glidtassen Men har tagit en bild av dagens vinylinköp. Och försökt att programmera kameran så att bilden blir så liten som möjligt. Provar detta nu. Men äger inte ett sådant program. Har inte ens mail hemma. Klarar inte ens att upprätthålla nätverket hemma. Surfar nu på vad som finns tillgängligt i området.

Har klistrat på bitumen på stenarna som är till försteget och skivspelarna. Blev dock inte utvärderingsbart.Glömde att jag bytt rör i morse. Tycker dock att ljudet djupnat till. Tycker på en monoskiva från 57 (Moderna Jazz Quartet) att jag hör publik ljud somjag inte hört tidigare. Stenen under skivpelaren är lungnare men fortfarande kan jag svagt ana basen omljudtrycket är tillräckligt högt. Vi spelar nog relativt högthemma. Egentligen bara en granne underdetärettäldre lomhört par.

Härkommer bilden åsså för vi se om den är något mindre

Bifogad fil  Vinyl_007.jpg   63,99K   0 Antal nerladdningar

Verkade ju fungera. Behåll bilden Glidtassen. Annars blir ju allt lite oförståligt för andra. Bilderna läggerjag in i datorn. Hämtar dem som bifogade filer genom bläddrafunktionen. Sedan trycker du på ladda upp. Till sist upp på hantera bifogade filer. Tryck på det gröna korset. Då fogas bilden in.Du ser dock bara filens namn. Så nu hoppas jag på lite snabbshots.

Redigerat av Kronkan, 30 januari 2010 - 21:20.

Postad 30 januari 2010 - 22:18

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Kronkan: Lasta ner Picasa (gratis red progrm) veldigt anvendligt, er selv ingen hejare på data, men dette fungerer fint.

Postad 31 januari 2010 - 00:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Ledsen Kronkan, hade missat undermenyn till den blå rutan där man skriver.

Nu ser jag givetvis vad man skall göra ha, ha.

Om jag kommer till Göteborg får du en snabbkurs av mig i Adobe CS3. Det kommer vara ett plus för dig som redan fotar väldigt bra. Nedan fixade jag äntligen att lägga upp en bild.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hands.gif   131,98K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 31 januari 2010 - 01:01.

Postad 31 januari 2010 - 12:30

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Så i morgontimmarna beslöt jag mig att prova med två lager bitumen under stenarna till skivspelaren och försteget. Så fram med kökskniven och montera ett lager med asfaltsmassa till under stenarna. Den stora stenen under skivspelaren börjar bli svår att hantera på grund av vikten. Det går fortfarande att känna basen men relativt svagt men stenen är mindre vibrerande. På bilden syns det inte att det är ett lager bimuten under glaskivan. Sedan framgår det av bilden vad jag gjort.
Bifogad fil  Sten_001.jpg   37,78K   0 Antal nerladdningar

Nästa som möjligtvis skall provas är ett par slutsteg i rör. Och då blir nog första frågan klarar jag mig med 12 w klass A.Och kommer det att låta bättre. De kommer i så fall moteras på vägen bakom högtalarna på en mindre hylla. Men ännu bara en tanke.

Bifogad fil  slutsteg.jpg   72,91K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 31 januari 2010 - 12:30.

Postad 31 januari 2010 - 13:01

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Tjabba bröder.
Hoppas alla har det bra även när vintern nyper på och man får sitta å mysa med lite vinylknaster. Har provat ett gäng linor nu till tallriken och kan bara konstatera att ju tunnare o styvare linan blir desto mer välbehag här hemma. Den linan jag kör med nu är inte tjockare än 0,2mm och styv som ett säkerhetsbälte. Jag tror inte detta är en lag utan vad man har för anläggning runt omkring och hur man vill att musiken skall låta kommer troligen avgöra vilken lina man kommer föredra för man vinner inte på alla plan.

Kronkan
Audio space är det klart mest prisvärda förstärkare jag någonsin träffat på och har provat stora delar av deras sortiment här hemma dock utan framgång pga mina hgt. Detta skall jag dock göras något åt under 2010 och då är det en lågoddsare om jag inte skaffar mig Audio space.

En fråga till er som vet.
Är det likadana protractorer till 12" som till 9" tonarmar jag har idagsläget ställt min pu på vad jag hör och 1,9g i nåltryck men skulle vilja kolla om jag ligger rätt till i överhäng och tvåpunks koll. :)

Ha det gött alla svarvare mvh Jas

Postad 31 januari 2010 - 13:32

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Man kan använda en sk universell protractor om du har
flera tonarmar med olika längder- tex denna:

http://www.audioadvi...sp?number=FEPRO

Det finns säkert billigare varianter. Kolla om Vinylengine har nån
du kan ladda ner gratis för 12 -tummarn.

http://www.cartridge...otractors.shtml

ps, Jag reggar på mig på Vinylengine. Det är dags nu. Nu när man verkligen har
gått in det svarta träsket, hehe ds

Redigerat av Bongo_Mongo, 31 januari 2010 - 17:38.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.