EK
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 augusti 2009 - 16:04
EK
Postad 05 augusti 2009 - 10:34
Synd att det inte vore så enkelt som att bara koppla in en USB-monitor direkt till Scaleo´n....
Postad 05 augusti 2009 - 14:15
Vad skulle det hända om en disk går sönder och jag har mina bilder och filmer i diskpoolen(4st diskat totalt)?
Jag har också fundera över detta, som jag ser det går all information förlorad (rätta mig gärna om jag har fel).
Har för mig att jag läste att det gick att få diskarna i raid, funderar på att skaffa 2tb diskar till och sätta upp ett raid system, det borde väl ge mig 3tb säkrare lagring.
Jag får bara komma ihåg att flytta all information till en annan disk innan jag sätter över till raid

Måste alla diskar vara av samma storlek i raidsystemet?
Redigerat av nborve, 05 augusti 2009 - 14:42.
Postad 05 augusti 2009 - 15:59
Jag har också fundera över detta, som jag ser det går all information förlorad (rätta mig gärna om jag har fel).
Läs igenom WHS-tråden/sök i forum eller öppna första bästa websida om WHS, läs instruktionerna. Man raidar helst inte WHS utan använder den inbyggda dupliceringsmetoden som gör att man ej förlorar data om en disk går sönder åt gången. Drive Extender heter tekniken i WHS.
Postad 05 augusti 2009 - 21:02
Har för mig att jag läste att det gick att få diskarna i raid, funderar på att skaffa 2tb diskar till och sätta upp ett raid system, det borde väl ge mig 3tb säkrare lagring.
Jag får bara komma ihåg att flytta all information till en annan disk innan jag sätter över till raid
Måste alla diskar vara av samma storlek i raidsystemet?
Jag litar inte riktigt på servern så jag kommer att använda mig utav Jungledisk.com för att köra backup på dem filerna som jag inte vill mista.
Postad 06 augusti 2009 - 11:13
Jag tänkte först sätta i en 5200 men har nu köpt en 2220 istället.Står ju i tråden som du länkade till att man behöver gå in i Bios och ändra vilken temperatursensor som ska styra fläktarna om man sätter i en E5200 (ändra från "Zone 1" till "Zone 2")
Dock så krävs en seriekabel eller en PCI Express riser + grafikkort för att kunna accessa Bios..
Läste också om problemen som kan uppstå med en 5200 och tyckte inte det var värt mödan.
Prestandamässigt skiljer det inte mycket dem båda imellan, förutom cachen då.
Hoppas bara en 2220 fyller behoven för det jag tänker köra på servern. Främst PMS mot en PS3a.
Annars för man väl kanske försöka överklocka den lite. Någon med erfarenhet av överklockning på en server?
Kan meddela att Kjell & co har bra pris på e2220 nu. 473:-

Beställde den igår och hoppas få den innan helgen. Ordern står som skickad hos dem nu i alla fall.
Postad 07 augusti 2009 - 08:52
Jag funderar på att göra samma sak. Kan du återkomma och berätta hur det gick?Jag tänkte först sätta i en 5200 men har nu köpt en 2220 istället.
Läste också om problemen som kan uppstå med en 5200 och tyckte inte det var värt mödan.
Prestandamässigt skiljer det inte mycket dem båda imellan, förutom cachen då.
Hoppas bara en 2220 fyller behoven för det jag tänker köra på servern. Främst PMS mot en PS3a.
Annars för man väl kanske försöka överklocka den lite. Någon med erfarenhet av överklockning på en server?
Kan meddela att Kjell & co har bra pris på e2220 nu. 473:-
Beställde den igår och hoppas få den innan helgen. Ordern står som skickad hos dem nu i alla fall.
Det vore intressant att veta vilka videoformat som man kan transkoda med PMS med orginalprocessorn respektive E2220. Och gärna lite mätningar på CPU temperatur och fläktvarv för obelastad och belastad CPU för båda processorerna.
Postad 07 augusti 2009 - 10:32
Will do!Jag funderar på att göra samma sak. Kan du återkomma och berätta hur det gick?

Kolla wegotserved!Det vore intressant att veta vilka videoformat som man kan transkoda med PMS med orginalprocessorn respektive E2220. Och gärna lite mätningar på CPU temperatur och fläktvarv för obelastad och belastad CPU för båda processorerna.
Grejen är ju att e2220 är så jäkla billig nu så det är bara att köpa och leka lite med prylarna.
Skulle det inte räcka till för det man helst vill göra så finns det alltid reservplaner...
Skulle dock bli väldigt förvånad om den inte skulle räcka till för DVD ISOs med subs.
EDIT: Ojdå, paketet kom på posten idag! Kilar iväg och hämtar ut det om en stund. Hoppas kunna återkomma med feedback ikväll. Dock är detta mitt första cpu-byte. EVER!

Så om allt går bra återkommer jag ikväll. Annars lär jag ha en något defekt scaleo till salu imorgon.

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 07 augusti 2009 - 11:51.
Postad 07 augusti 2009 - 10:33
Jag har tänkt att använda Scaleon till i huvudsak 2 saker: Backup samt delning av musik och film.
1. Om jag får tex ett skadat register på en av mina klientdatorer som för att datorn inte går igång. Kan jag då "återställa" denna klientdator utifrån en backup som tagits av Scaleon. Eller kan man bara backupa vissa filer eller mappar mm. Om det går, hur gör jag då? Kan jag välja detta när man schemalägger backupen? Hur gör man en complete restore om man inte får igång klientdatorn?
2. Jag har idag Logitechs Squeezebox och använder också iTunes. Ngn skrev ett inlägg med en länk till programvaran till Squeezenter 7.4. Räcker det att installera denna på Scaleon, måste man installera iTunes också på Scaleon, och isåfall krävs det ngn speciell version? Måste jag indexera om alla mina kataloger igen om jag bytt lagringsställe för iTunes eller räcker det att ändra sökvägen?
3. Jag har idag en Popcorn A-110. Är det ngn som har en sådan, isåfall hur har ni connectat mot Scaleon, vilket är det smidigaste sättet?
Tacksam för svar till en noobanvändare!
mvh mikerg
Postad 07 augusti 2009 - 12:39
Hmm, är själv ny på Scaleon, men jag kan väl bidra med det jag vet i alla fall.Hej alla kunniga människor! :-)
Jag har tänkt att använda Scaleon till i huvudsak 2 saker: Backup samt delning av musik och film.
1. Om jag får tex ett skadat register på en av mina klientdatorer som för att datorn inte går igång. Kan jag då "återställa" denna klientdator utifrån en backup som tagits av Scaleon. Eller kan man bara backupa vissa filer eller mappar mm. Om det går, hur gör jag då? Kan jag välja detta när man schemalägger backupen? Hur gör man en complete restore om man inte får igång klientdatorn?
2. Jag har idag Logitechs Squeezebox och använder också iTunes. Ngn skrev ett inlägg med en länk till programvaran till Squeezenter 7.4. Räcker det att installera denna på Scaleon, måste man installera iTunes också på Scaleon, och isåfall krävs det ngn speciell version? Måste jag indexera om alla mina kataloger igen om jag bytt lagringsställe för iTunes eller räcker det att ändra sökvägen?
3. Jag har idag en Popcorn A-110. Är det ngn som har en sådan, isåfall hur har ni connectat mot Scaleon, vilket är det smidigaste sättet?
Tacksam för svar till en noobanvändare!
mvh mikerg
1. Om du "bara" har ett skadat register så bör du väl börja med att starta om klientdatorn, trycka på F8, och välja att starta med "senaste fungerade konfiguration" (eller vad det nu heter).
Att göra en komplett återställning av en klientdator är en av Scaleons huvudfunktioner. Om man har aktiverat backupfunktionen så är grundinställingen att alla NTFS diskar på klientdatorn backas upp varje natt. Man kan ändra backupkonfigureringen till att inte ta backup på vissa diskar/foldrar. Till Scaleon följer det med en CD för att återställa klientdatorer. Dock behövs det också ett USB minne med drivrutiner för klientdatorn! Läs i manualen!
2. Squeezecenter 7.4 är fortfarande i Beta. Ska releasas om 1-2 månader. Jag skulle nog hellre använda Squeezecenter 7.3.3 tillsvidare, och sedan upgradera till 7.4 när den är klar. Jag har dock ingen aning om hur färdig eller ofärdig 7.4 är. Någon som vet?
Postad 07 augusti 2009 - 13:58
Nu till mitt lilla off-topic-ärende: Jag behöver köpa ny router också.
Har ni förslag på matchande router för ett Cat6-nätverk innehållandes en Scaleo, en Tvix M-6500, 1-2 kommande Squeezebox och en stationär pc plus trådlös uppkoppling (WLAN) mot 1-3 bärbara (har ADSL-uppkoppling)?
Prisbild: Ca 1000 kr. Har funderat på Dlink DIR-655 eller DIR-825, men kanske ni har bättre idéer?
EDIT: Om ADSL-modemet är trådlöst, ska jag köra med en switch då istället, eller ska jag ändå köpa en router? Som ni märker ligger tyngdpunkten på mina kunskaper inte på nätverk, även om jag inte är helt lost.
Redigerat av Berkan, 07 augusti 2009 - 14:23.
Postad 07 augusti 2009 - 17:37
Vad kan jag göra?
/noobanv. som börjar bli jävligt frustrerad
Edit: Gick ifrån ett tag och kunde helt plötsligt logga in igen...var inne 2 min och blev utslängd igen ?!?
Edit2: OBS! Ett tips till alla nya användare: Gjorde en factory reset. Därefter följde jag manualen till punkt och pricka, dvs jag kopplade INTE bort Internet vid första uppstarten. Den hängde sig aldrig alls vid 22% utan installationen gick smärtfritt med endast en omstart. Nu funkar den kanoon! :-)
Redigerat av mikerg, 08 augusti 2009 - 12:13.
Postad 08 augusti 2009 - 11:13
Har installerat WHS-versionen av Squeezebox Server 7.4 själv nu (beta version 7.4-28091). Verkar fungera ok (men inte helt buggfritt). Har bara provat mot SqueezePlay, ska skaffa en SqueezeBox snart. I de avancerade inställningarna till Squeezebox Server 7.4 kan man ange sökvägen till iTunes. iTunes ska inte behöva vara på Scaleon. "Musikbiblioteket och spellistorna från iTunes kan användas i Squeezebox Server. Ändringar du gör i iTunes återspeglas även på spelaren" "Om du kör iTunes på en annan dator än den där du kör Squeezebox Server anger du sökvägen till iTunes-musikmappen här."2. Squeezecenter 7.4 är fortfarande i Beta. Ska releasas om 1-2 månader. Jag skulle nog hellre använda Squeezecenter 7.3.3 tillsvidare, och sedan upgradera till 7.4 när den är klar. Jag har dock ingen aning om hur färdig eller ofärdig 7.4 är. Någon som vet?
Redigerat av random111, 08 augusti 2009 - 11:18.
Postad 08 augusti 2009 - 12:14
Har installerat WHS-versionen av Squeezebox Server 7.4 själv nu (beta version 7.4-28091). Verkar fungera ok (men inte helt buggfritt). Har bara provat mot SqueezePlay, ska skaffa en SqueezeBox snart. I de avancerade inställningarna till Squeezebox Server 7.4 kan man ange sökvägen till iTunes. iTunes ska inte behöva vara på Scaleon. "Musikbiblioteket och spellistorna från iTunes kan användas i Squeezebox Server. Ändringar du gör i iTunes återspeglas även på spelaren" "Om du kör iTunes på en annan dator än den där du kör Squeezebox Server anger du sökvägen till iTunes-musikmappen här."
Oki, tackar för infon. Popcornen har jag redan hittat via uPnp utan ngt strul!
Postad 08 augusti 2009 - 13:20
//mikerg
Postad 08 augusti 2009 - 17:31
Sitter på en Zyxel p-335-WT som router
//mikerg
Postad 09 augusti 2009 - 09:23
Jag lyckas få kontakt med Popcornen och får igång streamningen av en film, sedan får jag helt plötsligt ett felmeddelande som säger att filmen inte gick att spela och så avbryter spelaren. Kör jag samma film igen kan jag komma längre, men samma fel kan komma upp igen?! Jag har lagt alla filmerna under Videos på share. Guest och min egen användare har full tillgång till filerna.
Jag har tidigare streamat från klientdatorn utan problem. Vad kan var problemet?
Scaleon har som default lagt sig i arbetsgruppen WORKGROUP, mina klienter ligger under arbetsgruppen HEMMA. Kan detta spela någon roll? Hur byter man i såfall arbetsgruppen på Scaleon?
//Mikerg
Edit: Hade glömt att avinstallera PV efter min factory reset. Det gjorde susen! :-)
Redigerat av mikerg, 10 augusti 2009 - 08:32.
Postad 09 augusti 2009 - 21:08
Nu känner servern igen att jag kör windows 7 ultimate
Hos mig dök datorn upp direkt som "Windows 7 Enterprise" - vilket var precis vad jag installerat. Har inte sett några problem med WHS vs Windows 7 ännu, vad var ditt ursprungliga problem?
Postad 09 augusti 2009 - 23:33
Jag köpte min från Dataparadiset: Deltaco IO-2 seriekabel. Men den finns hos andra Deltaco-återförsäljare också.
Postad 10 augusti 2009 - 07:57
Hur ser bioset ut, finns det mycket inställningsmöjligheter? Fläktstyrning? Klockning?
Postad 11 augusti 2009 - 09:29
Will do!
Kolla wegotserved!
Grejen är ju att e2220 är så jäkla billig nu så det är bara att köpa och leka lite med prylarna.
Skulle det inte räcka till för det man helst vill göra så finns det alltid reservplaner...
Skulle dock bli väldigt förvånad om den inte skulle räcka till för DVD ISOs med subs.
EDIT: Ojdå, paketet kom på posten idag! Kilar iväg och hämtar ut det om en stund. Hoppas kunna återkomma med feedback ikväll. Dock är detta mitt första cpu-byte. EVER!![]()
Så om allt går bra återkommer jag ikväll. Annars lär jag ha en något defekt scaleo till salu imorgon.
Hur har det gått?
Har du testat att streama HD-material till ps3an?
Jag är själv på väg att köpa Scaleon och är väldigt nyfiken på hur det funkar efter processorbytet med hd-streaming/transcoding..
Postad 11 augusti 2009 - 12:17
1. Fungerar det bra att streama till popcorn hour från whs, eller blir det märkbart sämre prestanda jämfört med att ha en hd direkt i popcorn?
2. Går det bra att ha den som web server, och hosta egen website?
Redigerat av d00mo, 11 augusti 2009 - 12:42.
Postad 12 augusti 2009 - 06:58
Funderar på att införskaffa en 2205 och har ett par frågor:
1. Fungerar det bra att streama till popcorn hour från whs, eller blir det märkbart sämre prestanda jämfört med att ha en hd direkt i popcorn?
Popcorn Hour kodar själv av alla format, upp till 1080p H.264, det är alltså ingen fråga om strömning i egentlig mening utan PCH läser från WHS share ungefär som en dator hade gjort. Inga problem alltså.
WHS har redan IIS igång direkt efter installation, man kan antingen hantera egna webbar i IIS-manager eller prova något av de add-ins som finns.
Postad 12 augusti 2009 - 17:17
Redigerat av Mr_Empa, 12 augusti 2009 - 17:18.
Postad 12 augusti 2009 - 18:32
Jodå, det gick fint att byta cpu i fredags. Det kom bara lite emellan så jag har inte hunnit skriva något.Hur har det gått?
Har du testat att streama HD-material till ps3an?
Jag är själv på väg att köpa Scaleon och är väldigt nyfiken på hur det funkar efter processorbytet med hd-streaming/transcoding..
Testade först via wifi efter bytet. Detta gick dock inte så bra. Tror dock det är min sugiga gamla netgear-router som ställer till det. Har rätt taskig uppkoppling mellan router och PS3 med den.
Testade sedan med kabel och då gick det bättre!
Hittills har den streamat/transcodeat allt jag testat, inkl. ett klipp i 1080p med svensk sub i mkv-format och dessutom uppspeedad från 23.976 till 25 fps i advanced settings. Tror inte man kan råka ut för "värre" transcodeing, så det är nog lugnt!

Postad 12 augusti 2009 - 19:11
Någon fått igång att servern går ned i hibernate genom Scaleo power management? Finns ju bara Uptime och inte Downtime, lite konstigt att de inte lagt till en sådan knapp eller är det tänkt att man ska trycka på on knappen alt. göra det manuellt varje gång?
Som jag förstod det efter att jag aktiverat Scaleo Power Management så blir hibernate default läget så att säga. Du schemalägger sedan när du vill att den skall vara igång. Den kommer automatiskt att ha lagt till uptime för när det skall tas backup. Vill du ändra denna tid så får du gå in på backup fliken och ändra tiden för backup. Efter en omstart så har sedan denna "uptime" ändrats.
Fungerar faktiskt väldigt bra. Jag har sedan lagt in att min XBOX väcker servern så fort jag slår på den för att titta på film.
/Gojan
Postad 12 augusti 2009 - 21:34
pko: Beskriv gärna hur du gör för att komma åt BIOS. Jag menar hur du ställer in terminalen osv.
Hur ser bioset ut, finns det mycket inställningsmöjligheter? Fläktstyrning? Klockning?
Serieportsinställningarna är det inga tricks med, bara 115200 8N1.
Det är inte speciellt mycket inställningsmöjligheter. Det är ju som sagt en server tillverkad av Intel, två faktorer som jag tror begränsar tweakmöjligheter.
När det gäller CPUn har man i princip inga konfigurationsmöjligheter
Fläktarna ska nog gå att styra, fast jag har nog inte helt grepp på hur det funkar
Blir ju ett långt inlägg, men här är några skärmdumpar
Main Advanced PCIPnP Boot Security Exit ******************************************************************************** * System Overview * Use [ENTER], [TAB] * * *************************************************** * or [SHIFT-TAB] to * * AMIBIOS * select a field. * * Version :V090L * * * Build Date:12/19/07 * Use [+] or [-] to * * ID :1ACBN006 * configure system Time. * * * * * Processor * * * Intel(R) Celeron(R) CPU 420 @ 1.60GHz * * * Speed :1600MHz * * * Count :1 * * * * * * System Memory * * Select Screen * * Size :2040MB * ** Select Item * * * +- Change Field * * System Time [21:59:21] * Tab Select Field * * System Date [Wed 08/12/2009] * F1 General Help * * * F10 Save and Exit * * * ESC Exit * * * * ******************************************************************************** v02.61 (C)Copyright 1985-2006, American Megatrends, Inc.
Main Advanced PCIPnP Boot Security Exit ******************************************************************************** * Advanced Settings * Configure CPU. * * *************************************************** * * * WARNING: Setting wrong values in below sections * * * may cause system to malfunction. * * * * * * * CPU Configuration * * * * Board Configuration * * * * IDE Configuration * * * * SuperIO Configuration * * * * Hardware Health Configuration * * * * ACPI Configuration * * * * Event Log Configuration * * * * MPS Configuration * * Select Screen * * * Remote Access Configuration * ** Select Item * * * USB Configuration * Enter Go to Sub Screen * * * F1 General Help * * * F10 Save and Exit * * * ESC Exit * * * * * * * ******************************************************************************** v02.61 (C)Copyright 1985-2006, American Megatrends, Inc.
Advanced ******************************************************************************** * Configure advanced CPU settings * Set to enabled when * * Module Version:3E.02 * the installed OS * * *************************************************** * does not support * * Manufacturer:Intel * CPUID functions * * Intel(R) Celeron(R) CPU 420 @ 1.60GHz * greater than 3. * * Frequency :1.60GHz * * * FSB Speed :800MHz * Disabled for WindowsXP * * Cache L1 :32 KB * * * Cache L2 :512 KB * * * Ratio Actual Value:8 * * * * * * Max CPUID Value Limit [Disabled] * * * Execute Disable Bit [Enabled] * * Select Screen * * * ** Select Item * * * +- Change Option * * * F1 General Help * * * F10 Save and Exit * * * ESC Exit * * * * * * * ******************************************************************************** v02.61 (C)Copyright 1985-2006, American Megatrends, Inc.
Advanced ******************************************************************************** * Auto FAN Control * PWM Configuration * * *************************************************** * Mode Setting * * CPU FAN Setting [Auto Fan On Zone 1] * * * Ramp Rate [4.85 Hz] * * * Min Duty Cycle [107] * * * Rear FAN1 Setting [Hottest Of Zones] * * * Ramp Rate [4.85 Hz] * * * Min Duty Cycle [107] * * * Rear FAN2 Setting [Hottest Of Zones] * * * Ramp Rate [4.85 Hz] * * * Min Duty Cycle [107] * * * * * * * Zone 1 Setting * * Select Screen * * * Zone 2 Setting * ** Select Item * * * +- Change Option * * * F1 General Help * * * F10 Save and Exit * * * ESC Exit * * * * * * * ******************************************************************************** v02.61 (C)Copyright 1985-2006, American Megatrends, Inc.
Postad 12 augusti 2009 - 21:51
Någon fått igång att servern går ned i hibernate genom Scaleo power management? Finns ju bara Uptime och inte Downtime, lite konstigt att de inte lagt till en sådan knapp eller är det tänkt att man ska trycka på on knappen alt. göra det manuellt varje gång?
Jo det är lite konstigt. I och för sig så är det ju svårt att schemalägga en period av nedtid (vad ska den göra om den blir väckt under den perioden, och användaren sen loggar ut)
Man kan ju använda schemaläggaren i WHS för att stänga av vid en viss tidpunkt om man vill. Det går även att stänga av WHS-maskinen från en annan PC med shutdown.exe (shutdown -f -m \\whsdatornamn -s)
Postad 13 augusti 2009 - 10:20
Som jag förstod det efter att jag aktiverat Scaleo Power Management så blir hibernate default läget så att säga. Du schemalägger sedan när du vill att den skall vara igång. Den kommer automatiskt att ha lagt till uptime för när det skall tas backup. Vill du ändra denna tid så får du gå in på backup fliken och ändra tiden för backup. Efter en omstart så har sedan denna "uptime" ändrats.
Fungerar faktiskt väldigt bra. Jag har sedan lagt in att min XBOX väcker servern så fort jag slår på den för att titta på film.
/Gojan
Hur sätter du den i Hibernate?
Jo det är lite konstigt. I och för sig så är det ju svårt att schemalägga en period av nedtid (vad ska den göra om den blir väckt under den perioden, och användaren sen loggar ut)
Man kan ju använda schemaläggaren i WHS för att stänga av vid en viss tidpunkt om man vill. Det går även att stänga av WHS-maskinen från en annan PC med shutdown.exe (shutdown -f -m \\whsdatornamn -s)
Jo precis, men det känns ändå bättre att den är nere ibland för att gå upp, som det är nu är den igång 24/7 vilket känns lite onödigt. Ska kolla om man kan göra en bat fil som sätter den i hibernate för att sedan ställa in scheduled tasks så det matchar min uptime på servern.
Redigerat av Mr_Empa, 13 augusti 2009 - 10:24.
Postad 13 augusti 2009 - 13:19
Jag tror att det finns en bugg någonstans och att Siemens har en dålig mjukvara helt enkelt! Fjärr programet till WHS Desktop är MS program.
Några idéer?
/Lennart
Postad 13 augusti 2009 - 19:57
Redigerat av renstahl, 13 augusti 2009 - 20:00.
Postad 13 augusti 2009 - 20:23
Installera PS3 Media Server på Scaleon. Vad använder du idag?
Byt processor om du vill spela upp HD-filer problemfritt.
Postad 13 augusti 2009 - 22:53
Jo precis, men det känns ändå bättre att den är nere ibland för att gå upp, som det är nu är den igång 24/7 vilket känns lite onödigt. Ska kolla om man kan göra en bat fil som sätter den i hibernate för att sedan ställa in scheduled tasks så det matchar min uptime på servern.
.bat-fil funkar, testade det igår. Såg dock denna addin idag, LightsOut som jag tror kan göra allt du vill (inte testat själv ännu)
Postad 13 augusti 2009 - 23:45
Som sagt, när klienten ska lista hemmakatalogen så får jag felmedelande 425: can't open data connection (har för mig att det också står något om socket i samband med detta felmeddelande också).
Min router är en Linksys WRT610N, inaktiverade brandväggen på klientdatorn (Win XP Pro) vid tillfället och 2205 kör Windows brandvägg. Körde både passive mode samt active mode med en begränsning av använda portar och mig veterligen är all port forwarding och inställningarna i WHS brandväggen korrekta (annars skulle jag väl inte få någon anslutning alls?).
Ska fortsätta felsöka detta imogron, tänkte bara kolla om någon eventuellt bråkat med något likanande och kanske redan funnit en lösning eller om någon vet av mjukvara för att hjälpa med att felsöka dylika problem.
PS Bör väl lägga till att jag inte använder standardporten för FTP så det är inte något sådant som är problemet. DS
PPS OK, har läst lite mer om FTP och det är en dålig idé att försöka testa via sitt eget LAN så jag får helt enkelt be en polare koppla upp sig för att se om servern fungerar.
Redigerat av Wolfy, 14 augusti 2009 - 01:19.
Postad 13 augusti 2009 - 23:51
Har fungerat prickfritt för mig så långt, dvs inga problem med att ansluta, men att ansluta via console är segt så jag använder nästan uteslutande Remote Desktop, förutom om jag ska lägga till en ny Användare eller liknande.-Är det ingen mer mig som har har problem med att komma åt WHS Console, fungerar en vecka för att upphöra nästa? Jag har en XP dator som klient. Däremot WHS Desktop fungerar alltid till 100%
Jag tror att det finns en bugg någonstans och att Siemens har en dålig mjukvara helt enkelt! Fjärr programet till WHS Desktop är MS program.
Några idéer?
/Lennart
Postad 14 augusti 2009 - 06:05
Jag har just installerat en FTP server på min 2205 och allt i kommunikationsväg fungerar bra tills dess att klienten ska köra directory listing, LIST -al är FTP kommandot om jag inte minns fel (sitter inte hemma för tillfället).
Konfigurera klienten att köra med PASV mode så bör det funka.
Postad 14 augusti 2009 - 08:17
du skrev "Fungerar faktiskt väldigt bra. Jag har sedan lagt in att min XBOX väcker servern så fort jag slår på den för att titta på film."
En kort instruction om hur du gjorde detta vore hygglo!
Har lagt till en instruktion i routern om WOL men får det inte att funka. Gör du den inställningen i Scaleon eller i din router eller vad?
Postad 14 augusti 2009 - 14:45
Typiskt problem när rangen för PASV ftp inte är öppet i routern. Du kopplar upp på porten du öppnat i routern, sedan för klienten över data på andra portar som ej är öppna i din router.Jag har just installerat en FTP server på min 2205 och allt i kommunikationsväg fungerar bra tills dess att klienten ska köra directory listing, LIST -al är FTP kommandot om jag inte minns fel (sitter inte hemma för tillfället).
Som sagt, när klienten ska lista hemmakatalogen så får jag felmedelande 425: can't open data connection (har för mig att det också står något om socket i samband med detta felmeddelande också).
Jag kör G6 som ftp på min WHS samt icke-stdport och passive ftp. Jag har gjort som så att jag i G6 styrt så att *servern* enbart får använda en range på 500 portar och dessa har jag öppnat i routern utöver uppkopplingsporten. Det finns utförlig info om hur man konfiggar passive ftp bakom NAT, googla och du skola finna :-)
Att få FXP att fungera kan vara betydligt trickigare så kör vanlig ftp när du testar.
Postad 14 augusti 2009 - 16:11

Postad 14 augusti 2009 - 16:43
Jaja, bara att installera! RDPa in på den och kör en vanlig installation bara.Tack för svaret men går PS3 Media Server bra att installera direkt på Scaleon? Och ftp programmen är bara att installera direkt på scaleon vad jag förstår då.
Sedan finns det även en Add-in för PS3 media server till whs också.
Då kommer du åt inställningarna för media servern utan att behöva RDPa in varje gång också.
Kommer upp som en flik på WHS console
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 14 augusti 2009 - 16:48.
Postad 14 augusti 2009 - 17:25
Ja, FTP och routers är tydligen ett kapitel för sig.Typiskt problem när rangen för PASV ftp inte är öppet i routern. Du kopplar upp på porten du öppnat i routern, sedan för klienten över data på andra portar som ej är öppna i din router.
Jag kör G6 som ftp på min WHS samt icke-stdport och passive ftp. Jag har gjort som så att jag i G6 styrt så att *servern* enbart får använda en range på 500 portar och dessa har jag öppnat i routern utöver uppkopplingsporten. Det finns utförlig info om hur man konfiggar passive ftp bakom NAT, googla och du skola finna :-)
Att få FXP att fungera kan vara betydligt trickigare så kör vanlig ftp när du testar.
Jag kollade åt G6, men jag kommer att ha få Användare och det kommer vara relativt lite utnyttjat så jag vände blicken åt FileZilla då det i alla fall verkade enkelt och är gratis.

Jag använder FileZilla server exakt som du använder din G6 server.
Jag har som jag nämnt en Linksys W610N, min polare en äldre Linksys router. Jag talade min polare igenom konfigureringen av server & klient och efter lite trilskande med att förstå hur man lägger upp shares i FileZilla server så kunde min polare koppla upp mot mig, men när jag skulle koppla upp mot honom så blev det felmeddelande 425 can't open data connection. Kopplade ur min W610N och då fungerade det utan problem så det verkade vara min router som var problemet.
Vi dubbelkollade alla inställningar så att vi hade identiska inställningar (förutom olika portval för resp server)... tillslut, bara för att testa så installerade jag en gammal version av FlashFXP och - hey presto, nu funkade det utan problem...?
Kan inte säga att jag blivit något klokare av detta, men FTP klient som klient, nu fungerar det i alla fall.

Postad 15 augusti 2009 - 05:03
Jag har typ tre konton :-) En bieffekt av att ha en klase licenser över från jobbet hehehe..Jag kollade åt G6, men jag kommer att ha få Användare och det kommer vara relativt lite utnyttjat så jag vände blicken åt FileZilla då det i alla fall verkade enkelt och är gratis.
Och du körde inte FXP? Låter himla skumt för vid passive så är det ju klienten som bestämmer port så om det skall krångla är det ju absolut inte i den uppkopplanden änden! Det enda jag kan komma på är att stänga av SPI (statefull packet inspection) i routern om allt annat är dubbelkollat. Nåja, om allt fungerar nu är det kanske dumt att pilla :-) (FlashFXP har ju inte haft någon revolutionerande utveckling de senaste årenserver så kunde min polare koppla upp mot mig, men när jag skulle koppla upp mot honom så blev det felmeddelande 425 can't open data connection. Kopplade ur min W610N och då fungerade det utan problem så det verkade vara min router som var problemet.

Postad 15 augusti 2009 - 09:47

Postad 15 augusti 2009 - 10:13
@ Gojan
du skrev "Fungerar faktiskt väldigt bra. Jag har sedan lagt in att min XBOX väcker servern så fort jag slår på den för att titta på film."
En kort instruction om hur du gjorde detta vore hygglo!
Har lagt till en instruktion i routern om WOL men får det inte att funka. Gör du den inställningen i Scaleon eller i din router eller vad?
För att få igång WOL har jag inte gjort något speciellt med vare sig Scaleon eller min router (annat än lagt servern på en statisk adress). Det lilla programmet "Scaleo Wake Up" som installerades på klienterna fungerade direkt för mig.
Sedan har jag bara lagt in två skript på XBOX:en för att skicka WOL paket till servern när den startar.
/Gojan
Postad 15 augusti 2009 - 14:50
Postad 15 augusti 2009 - 16:52
Orkar inte dra allt, nog irriterad på mig själv som det är, men hursomhaver så klantade jag till det och inaktiverade nätverksanslutningen i Scaleon när jag hade tänkt göra det på min klient (problemet med att ha uppe samma bild på RDP och klienten.. D'Oh!
OK, alternativet var då att återställa systempartitionen och operativet, vilket jag i min naivitet trodde skulle vara en enkel sak även om jag hade i bakhuvudet att andra haft problem med det... samma för mig, Scaleo Home Sever Recovery alt 1. fungerar inte (HDD låst av servern?)...
Så, innan jag raderar allt och börjar om via alt 3, pga detta idiotiska misstag, är det någon som vet om det går att aktivera nätverksanslutningen på något sätt: USB-nätverk som är plug-and-play för WHS, koppla in annan hårdvara via USB?
*wolfy med böjt huvud*

Postad 15 augusti 2009 - 19:08
Edit: Eller kommer servern bara att bli stående och fråga efter drivers (som du inte kan installera)? Kanske nån vet om ett USB-Nic som WHS installerar automagiskt?
Redigerat av Perb, 15 augusti 2009 - 19:23.
Postad 15 augusti 2009 - 22:40

PS Efter att jag testat med korskopplad UTP-kabel där återställning med alt 1. återigen misslyckats så testade jag istället alt 2. dvs att första disken rensas. Det fungerade och av vad jag än så länge kan se så är datan i min shares-katalog intakt. Får återkomma om jag märker av att något blivit korrupt. Jag har 4 diskar i min Scaleo (orginalen samt 2 st till 1TB diskar) och använder hitills endast ca 1.1 TB av poolen. DS
Redigerat av Wolfy, 16 augusti 2009 - 01:32.
Postad 16 augusti 2009 - 07:57
Jag får även blåskärm & tappad nätverkskontakt i konsolen om jag klickar i konsolen när den håller på att ladda ny sida - dvs om jag klickar på t.ex. settings och sedan klickar igen på en addin-flik, innan settings har öppnats. Även då blir det ljusblått och jag måste logga in i konsolen på nytt. Är detta något "normalt" eller vad säger ni?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar