Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR-6004

880 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2009 - 21:19

sterne
  • sterne
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fick hem min 6004a idag, kom hem plocka upp den (otroligt vacker pjäs) var förväntansfull hur den skulle skulle låta sen.
Uppkopplat o klart, trycker på powerknappen och en röd lampa börjar ettrigt blinka, :) stärkaren var okontaktbar.
Läste manualen igen och insåg snart att den blinkande lampan inte är ett gott tecken :) lär blir att lämna tillbaka den imorn på lagning. Såg verkligen fram emot den här kvällen.
Nån som har stött på det här problemet? att den går i "protection mode" eller nått liknande.?

Postad 22 October 2009 - 23:41

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Bara en undran. Allt gnäll på Audyssey, både att det låter skräp och att det inte går att köra på de nya HD-ljudformaten. Är det Audyssey Dynamic EQ som menas, eller är det nån annan Audyssey-funktion som det gnälls om?

/Ash

Det är Audyssey funktionen över lag, det gnälls om. Jag är en av många gnällspikar som istället föredrar manuellt inställda högtalare.Och ja, jag har provat Audyssey minst 10 ggr, utan att få till det. Enligt mig är Audyssey bortkastade pengar på en annars bra receiver. De kunde lagt pengar på ngt annat istället...
Exempelvis, en bättre fjärr!

G

Postad 23 October 2009 - 07:38

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Har läst hela tråden... men minns inte att jag läst något om BlueTooth funktionen här.
Har kopplat in den o testat med både min iMac och iPhone... men ljudet är ju inte speciellt bra, måste jag säga...

Någon mer som upplever det så?

Har ju knappast med själva Bluetooth-funktionen att göra att du upplever ljudet som dåligt.
Vad är det för format och kvalité på ljudfilerna?

För mig funkar det också klockrent. Gillar den funktionen som fan, perfekt att köra från mobilen!

Postad 23 October 2009 - 08:51

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Finns det fler butiker än Lefflers som säljer denna i Linköping? Vill ha tag på en nu i helgen.

/Ash

Postad 23 October 2009 - 09:47

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Sedan brukar nästan aldrig Audysseys-EQ-inställningar låta bra, du kan alltid provlyssna, men rekommenderar ändå att du inte använder dig av dem.

Du är medveten om att det Audyssey i huvudsak är till för, är att skapa en rak frekvenskurva (något som enbart är möjligt med en EQ eller perfekt rumsakustik)? Använder man inte EQ'n så har Audyssey alltså enbart ställt in högtalaravstånd och nivå-matchat kanalerna. Snacka om att inte utnyttja potentialen =)

Postad 23 October 2009 - 12:36

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Har provat spela musik från mobilen via blåtand, funkar skitbra med bra ljud utan missljud eller liknande, dock kör jag ju all musik från datorn iaf, så har ingen större användning av det även fast det funkar bra.

Du är medveten om att det Audyssey i huvudsak är till för, är att skapa en rak frekvenskurva (något som enbart är möjligt med en EQ eller perfekt rumsakustik)? Använder man inte EQ'n så har Audyssey alltså enbart ställt in högtalaravstånd och nivå-matchat kanalerna. Snacka om att inte utnyttja potentialen =)

Det är jag mycket väl medveten om, men även om frekvenskurvan blir rak och det låter som det "ska" låta när man kör med Audyssey EQ, så tycker jag det ändå låter skit, bra mycket sämre än utan EQ. Och låter det sämre finns det ju ingen anledning att köra med det. Det enda Audyssey gör båda hos mig och brorsan är att sänka ner basen i bott på framförallt frontarna och höjer upp mellanregistret så det blir fruktansvärt skrikigt ljud. Sedan när man kollar på film är hela ljudbilden så långt bak så att man knappt hör framhögtalarna, vilket är riktigt dåligt. Sen är det ju heller ingen bas, så filmkänslan är riktigt tam. Så efter en kalibrering så får man alltid gå in och höja upp subbens nivå, eller ställa volymen på subben på nästan noll innan kalibreringen.

Så nej, jag väljer hellre att inte utnyttja hela "potentialen" och istället få ett bra ljud. För Audysseys EQ-inställningar är enligt mig helt skit...

Postad 23 October 2009 - 12:41

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Har provat spela musik från mobilen via blåtand, funkar skitbra med bra ljud utan missljud eller liknande, dock kör jag ju all musik från datorn iaf, så har ingen större användning av det även fast det funkar bra.

Det är jag mycket väl medveten om, men även om frekvenskurvan blir rak och det låter som det "ska" låta när man kör med Audyssey EQ, så tycker jag det ändå låter skit, bra mycket sämre än utan EQ. Och låter det sämre finns det ju ingen anledning att köra med det. Det enda Audyssey gör båda hos mig och brorsan är att sänka ner basen i bott på framförallt frontarna och höjer upp mellanregistret så det blir fruktansvärt skrikigt ljud. Sedan när man kollar på film är hela ljudbilden så långt bak så att man knappt hör framhögtalarna, vilket är riktigt dåligt. Sen är det ju heller ingen bas, så filmkänslan är riktigt tam. Så efter en kalibrering så får man alltid gå in och höja upp subbens nivå, eller ställa volymen på subben på nästan noll innan kalibreringen.

Så nej, jag väljer hellre att inte utnyttja hela "potentialen" och istället få ett bra ljud. För Audysseys EQ-inställningar är enligt mig helt skit...

+1

G

Postad 23 October 2009 - 13:38

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Finns det fler butiker än Lefflers som säljer denna i Linköping? Vill ha tag på en nu i helgen.

Kolla med Mediamarkt i Norrköping?

Postad 23 October 2009 - 14:08

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Det med att subben sänks och bakhögtalarna framhävs, är inte det ett resultat av Dynamic EQ, dvs Audysseys "loudness"-funktion som ska användas för att framhäva effekter vid låg volym, utan att störa grannar/familj när man ser på film sent? Den funktionen ska ju deffenitivt vara avstängd vid normalt filmtittande.

/Ash

Postad 24 October 2009 - 10:02

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Det med att subben sänks och bakhögtalarna framhävs, är inte det ett resultat av Dynamic EQ, dvs Audysseys "loudness"-funktion som ska användas för att framhäva effekter vid låg volym, utan att störa grannar/familj när man ser på film sent? Den funktionen ska ju deffenitivt vara avstängd vid normalt filmtittande.

/Ash

Nej, det har inget Dynamic EQ att göra. Då Dynamic EQ snarare höjer baseffekterna.
Har förövrigt provat både Dynamic EQ och Dynamic Volume när jag tittar tv, men tycker det funkar sisodär, blir fortfarande en volymökning tycker jag när det blir reklam. Sedan låter ju allt knas i övrigt p.g.a volymutjämningen och Dynamic EQ och Audyssey EQ:n.

Något jag stör mig enormt på är att man måste ha på Audyssey för att kunna ha på Dynamic EQ, sen för att kunna ha på Dynamic Volume måste man ha på både Audyssey och Dynamic EQ. Jag skulle vilja ha en egen EQ eller ingen EQ alls och fortfarande bara kunna slå på Dynamic Volume utan ngt annat ljudförstörande krafs.

Postad 25 October 2009 - 11:23

Unregistered6e743f84
  • Unregistered6e743f84
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har ju knappast med själva Bluetooth-funktionen att göra att du upplever ljudet som dåligt.
Vad är det för format och kvalité på ljudfilerna?

För mig funkar det också klockrent. Gillar den funktionen som fan, perfekt att köra från mobilen!

Ljudet är i mp3-format i 224...
det låter helt enkelt spräck, speciellt på virvel-slag o andra diskant-ljud. Tror knappast det har med format eller upplösning att göra, utan helt enkelt överföringen via blåtand.

Postad 25 October 2009 - 11:33

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ljudet är i mp3-format i 224...
det låter helt enkelt spräck, speciellt på virvel-slag o andra diskant-ljud. Tror knappast det har med format eller upplösning att göra, utan helt enkelt överföringen via blåtand.

Det konstiga är ju att andra tycker det fungerar väldigt bra.. Du kanske har fått en defekt 6004:a , någon utav bluetooth enheterna kanske fungerar kasst, dina högtalare kanske inte mår så bra eller så har du bara ett väldigt känsligt öra. Har svårt att tro att det allmänt skulle låta väldigt dåligt via denna funtion då vissa beskriver att det fungerar "klockrent". Hoppet mellan klockrent och spräckt är rätt stort enligt mig så något borde stå lurt till med andra ord..

Har för övrigt väntat i 6 veckor på min beställda/bokade 6004:a. :P Det låter i alla fall som att jag ska bli kompenserad. :P De var till 99% säkra att den skulle droppa in den 3 November. :D

Redigerat av Azeroth, 25 October 2009 - 11:52.

Postad 25 October 2009 - 15:18

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Det konstiga är ju att andra tycker det fungerar väldigt bra.. Du kanske har fått en defekt 6004:a , någon utav bluetooth enheterna kanske fungerar kasst, dina högtalare kanske inte mår så bra eller så har du bara ett väldigt känsligt öra. Har svårt att tro att det allmänt skulle låta väldigt dåligt via denna funtion då vissa beskriver att det fungerar "klockrent". Hoppet mellan klockrent och spräckt är rätt stort enligt mig så något borde stå lurt till med andra ord..

Har för övrigt väntat i 6 veckor på min beställda/bokade 6004:a. :D Det låter i alla fall som att jag ska bli kompenserad. :P De var till 99% säkra att den skulle droppa in den 3 November. :lol:

Håller med.. kanske fel på din lilla "blåtands dosa"?! Kontakterna på min slad var lite snea i ena änden, fick räta ut den med en skruvmejsel för att få in den i dosan.

Tycker det är hemskt att du behövt vänta så länge, när några av oss andra köpte på release dagen eller som i mitt fall inpuls köp dagen efter den släpptes :P

Postad 25 October 2009 - 16:22

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Håller med.. kanske fel på din lilla "blåtands dosa"?! Kontakterna på min slad var lite snea i ena änden, fick räta ut den med en skruvmejsel för att få in den i dosan.

Tycker det är hemskt att du behövt vänta så länge, när några av oss andra köpte på release dagen eller som i mitt fall inpuls köp dagen efter den släpptes :P

Skulle tro att det mycket väl kan vara någon liten defekt på just den lilla enheten.

Inte det roligaste jag varit med om, men förhoppningsvis kommer de ge mig plåster på såren därefter. Det som gör situationen lite extra tragisk är att jag planerade alla andra köp gällande ljuddelen i hembion utifrån de 8-9 arbetsdager jag först fick höra att det skulle ta. Med andra ord så har jag haft alla högtalare hemme och på plats en längre tid nu. Behöver inte ens fundera på att jag skulle få utnyttja Buy & Try på mina nu oanvända men ändå rätt gammla 93:or. :D Men det går inte att göra så mycket åt. Hoppas nu bara på att det kommer att låta och fungera hur bra som hellst när jag väl får hem 6004:an. :P

Redigerat av Azeroth, 25 October 2009 - 16:23.

Postad 25 October 2009 - 16:25

RealHightech
  • RealHightech
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej

Har idag en SR7001. Tror ni jag skulle vinna något ljudmässigt om jag skulle köpa en SR6004? tänkte mest på musik men även om jag kör HD ljud på dom båda stärkarna.

Tackar för svar

Postad 25 October 2009 - 17:50

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Hej

Har idag en SR7001. Tror ni jag skulle vinna något ljudmässigt om jag skulle köpa en SR6004? tänkte mest på musik men även om jag kör HD ljud på dom båda stärkarna.

Tackar för svar

Som jag fattar det ska 6004:an vara likvärdig 7002:an (tänker då på nätdeln i första hand). Så med tanke på att du har 7001:an så borde du kunna höra/märka en viss skillnad (vet dock inte hur mycket det skiljer mellan 7001:an och 7002:an). När det kommer till hantering utav HD-formaten (7001:an kan väll inte ens hantera dessa?) lär 6004:an vara bra mycket mer kompetent då det hänt en hel del på det området de senaste åren.

Men om du känner att du kan vänta så kommer ju 7004:an och 8004:an ut så småningom (har ingen aning om exact när). Någon utav de två borde ge dig ett lite mer rejält lyft än om du väljer att byta till en 6004:a.

Redigerat av Azeroth, 25 October 2009 - 17:53.

Postad 25 October 2009 - 18:02

RealHightech
  • RealHightech
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Visst kan jag tänka mig att det är en del skilnad om man lysnar på HD ljud men rent HIFI mässigt om man ska lyssna på musik. Är det någon större skillnad mellan nyare och äldre recievrar då ?

Postad 25 October 2009 - 20:13

ThompaL
  • ThompaL
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Tack för tipsen! Ska prova mig fram.

Hej!

Ville bara meddela att jag idag ägnat några timmar åt högtalarvinklar, sub och bifogat dokument. Nu låter allt mycket bättre. Läser man dokumentet ser man också att de inte rekommenterar Audicy för 2-kanals stereo, utan främst för film.

Tack för alla tips.

Postad 25 October 2009 - 20:41

Unregistered02428d26
  • Unregistered02428d26
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Var inne på och köpa 5003'an innan då jag tyckte den var bättre än Onkyo 606 . hur står sig 5004'an mot Onkyo 607 ?

Postad 25 October 2009 - 21:33

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hej!

Ville bara meddela att jag idag ägnat några timmar åt högtalarvinklar, sub och bifogat dokument. Nu låter allt mycket bättre. Läser man dokumentet ser man också att de inte rekommenterar Audicy för 2-kanals stereo, utan främst för film.

Tack för alla tips.

Riktigt kul att man kunde hjälpa till! :P

Pillade själv igår med finjustera nivån och brytfrekvensen på suben, och nu låter det bättre än någonsin. Dali Concept Suben som jag varit lite halvmissnöjd med och sugen på att byta, har börjat spela på riktigt fint nu faktiskt.
Så satt och lyssnade igenom hela Infected Mushrooms album Vicious Delicious igår på -20 i volym, dvs bra högt.
Och jisses så bra det lät, det var rysningar och gåshud över vartannat, blir bara nöjdare och nöjdare med 6004:n för var dag som går. :P

Postad 25 October 2009 - 22:41

Unregisteredf98edd19
  • Unregisteredf98edd19
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är så galet sugen på denna förstärkare men har ett litet problem. Högtalarna jag tänkte använda är QLN 604 MKII samt tillhörande satelliter, center och sub. Problemet är att Frontarna ligger på 4 ohm medans enligt manualen Marantzen klarar 6 ohm. Kommer detta bli ett större problem, bör jag byta högtalare?

Postad 26 October 2009 - 10:00

Totenfresser
  • Totenfresser
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Är så galet sugen på denna förstärkare men har ett litet problem. Högtalarna jag tänkte använda är QLN 604 MKII samt tillhörande satelliter, center och sub. Problemet är att Frontarna ligger på 4 ohm medans enligt manualen Marantzen klarar 6 ohm. Kommer detta bli ett större problem, bör jag byta högtalare?

Hela mitt system är på 4Ohm (QLN Qubic), och det inga problem för Marantzen. Se bara till att apparaten kan stå såpass fritt att kylningen inte hindras. Förstärkare tenderar att bli något varmare när man kör med lågohmiga talare. Sen kan man ju alltid prata med sin försäljare så brukar de nämna att du kan få s.k. "Buy & Try".

Postad 26 October 2009 - 10:13

Unregistered6e743f84
  • Unregistered6e743f84
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har för övrigt väntat i 6 veckor på min beställda/bokade 6004:a. :P Det låter i alla fall som att jag ska bli kompenserad. :) De var till 99% säkra att den skulle droppa in den 3 November. :P

Jag lånade hem en 6004 innan jag bestämde mig för att köpa, och det lät exakt likadant med den bluetooth mottagaren. Så jag kan nog utesluta att det skulle vara något fel på min.
Jag kan nog vara ganska kräsen med ljud och jag tycker inte att det är speciellt bra ljud via bluetooth i 6004-an.
Har testat både från min iMac och min iPhone och resultatet är detsamma från båda. Jättetråkigt för jag vill verkligen att det ska fungera bra så att jag kan använda mig av det.
Är det verkligen ingen annan här som upplever att ljudet inte håller speciellt hög klass? Är det så bra ljud som ni säger, om ni verkligen lyssnar kräset?

Postad 26 October 2009 - 10:50

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag lånade hem en 6004 innan jag bestämde mig för att köpa, och det lät exakt likadant med den bluetooth mottagaren. Så jag kan nog utesluta att det skulle vara något fel på min.
Jag kan nog vara ganska kräsen med ljud och jag tycker inte att det är speciellt bra ljud via bluetooth i 6004-an.
Har testat både från min iMac och min iPhone och resultatet är detsamma från båda. Jättetråkigt för jag vill verkligen att det ska fungera bra så att jag kan använda mig av det.
Är det verkligen ingen annan här som upplever att ljudet inte håller speciellt hög klass? Är det så bra ljud som ni säger, om ni verkligen lyssnar kräset?

Känns ju inte så kul att den inte uppflyller dina krav. :P Har svårt att tro att det skulle bli någon större skillnad gällande denna funtion på de kommande modellerna (7004:an och 8004:an).

Hoppas att du är nöjd med 6004:an i övrigt i alla fall. :)

Postad 26 October 2009 - 11:49

mcarls
  • mcarls
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej,

Letar efter en Receiver som kan switcha mellan min 1080p TV och min 720p projektor, verkar på pappret som om SR6004 vore perfekt men tidigare i denna tråd nämde någon farhågor att det inte går att välja hur ljudet spelas upp. Manualen ger inte informationen jag letar efter. Någon som kan kasta lite ljus på detta?

Dessa källor vill jag kunna koppla in utan att behöva göra inställningar varje gång (endast trycka på fjärren enkelt):
Bild och ljud via HDMI från PS3 (80GB)
Bild och ljud via HDMI från Thomson digital TV mottagare (Telia)
Bild via HDMI (DVI) och ljud via toslink från MiniMAC
Bild via komponent och ljud RCA från Nintendo Wii

Som utgång har jag två alternativ, en 1080p TV (2m HDMI) eller en 720p projektor (15m HDMI). Väljer jag projektorn så vill jag aldrig ha ljudet ut via HDMI, det måste hanteras av SR6004an. Väljer jag TV vill jag hantera ljudet lite olika beroende på vald ingång:
PS3: skicka vidare ljudet via HDMI alt. tanka av ljudet i SR6004an (beroende på spel eller film...)
Thomson digitalt TV box: skicka vidare ljudet via HDMI alt. tanka av ljudet i SR6004an (beroende på TV eller film...)
MiniMAC: Ta in toslink och skicka vidare ljudet via HDMI alt. tanka av ljudet i SR6004an (beroende på surf eller film...)
Nintendo Wii: Skicka alltid vidare ljud och bild från komponent och RCA till HDMI.

Ursäkta den något långa och krångliga frågan men vet någon om något av detta fungerar? tacksam för svar.

Postad 26 October 2009 - 12:02

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Någon som provat para 6004an med en htc diamond touch 2?
Enligt specsen stödjer den de protokoll som behövs men när jag parar ihop dem får jag inget ljud.
Går fint att styra touchen med marantz fjärren men får som sagt inget ljud.

Postad 26 October 2009 - 13:36

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Någon som provat para 6004an med en htc diamond touch 2?
Enligt specsen stödjer den de protokoll som behövs men när jag parar ihop dem får jag inget ljud.
Går fint att styra touchen med marantz fjärren men får som sagt inget ljud.

Inte just den luren.. men en Xperia flashad med HTC ROM fungerar hur fint som helst!!

Ang Iphone och Imac.. det kanske är där skon klämmer.. att Marantz inte gillar Mac. Har du möjlighet att testa nånting annat?

Postad 26 October 2009 - 14:14

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Inte just den luren.. men en Xperia flashad med HTC ROM fungerar hur fint som helst!!

Ang Iphone och Imac.. det kanske är där skon klämmer.. att Marantz inte gillar Mac. Har du möjlighet att testa nånting annat?

Något speciellt att tänka på?
Instruktionen var ju inte direkt utförligt.
La till som BT headset med stereoljud när jag parade dem (var enda valet).
Och då fjärren funkar undrar man ju om det är något man missat ställa in på Marantzen?

Postad 26 October 2009 - 20:04

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Något speciellt att tänka på?
Instruktionen var ju inte direkt utförligt.
La till som BT headset med stereoljud när jag parade dem (var enda valet).
Och då fjärren funkar undrar man ju om det är något man missat ställa in på Marantzen?

nä efter att jag samman kopplat telefonen och förstärkaren (inställt på M-XP), jag började bara spela musik så kom ljudet ur högtalarna, gjorde inget märkvärdigt.

Får du det att funka om du kopplar upp dig med din dator då?

Postad 26 October 2009 - 20:07

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Äntligen!!! 6 veckors väntan är över! Nu har min svarta 6004:a äntligen kommit. Fick den dessutom lite billigare (9500kr). ;)

Redigerat av Azeroth, 26 October 2009 - 20:11.

Postad 26 October 2009 - 20:09

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Äntligen!!! 6 veckors väntan är över! Nu har min svarta 6004:a äntligen kommit. Fick den lite billigare också (9500kr). ;)

Man får lov att gratulera till ett bra köp... äntligen! ;)

Postad 26 October 2009 - 20:13

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Man får lov att gratulera till ett bra köp... äntligen! ;)

Man tackar! ;) Men nu måste jag "skynda" mig att koppla och kontrollera att den röda lampan inte börjar blinka när jag startar den. ;) Sen har jag visst en tenta i dagarna, men jag kom fram till att koncentrationen blir nog lite bättre om jag vet att det hela fungerar först. ;)

Postad 26 October 2009 - 21:47

Unregistered6e743f84
  • Unregistered6e743f84
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Tanken att Marantz inte gillar mac har slagit mig oxå... Men har i nuläget inget annat att testa med. Får ta o låna en telefon av någon så småningom...

Postad 27 October 2009 - 02:01

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Har inte hunnit leka så mycket med Marantz:en än, men av det jag hört hittills så låter det riktigt lovande med min Marantz + XTZ kombo. ;)

Postad 27 October 2009 - 12:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Har inte hunnit leka så mycket med Marantz:en än, men av det jag hört hittills så låter det riktigt lovande med min Marantz + XTZ kombo. :)

Sött!
Jag kommer nog inhandla mig en XTZ 99 W12.16 S när jag kommit hem från semestern.

Postad 27 October 2009 - 13:07

ThompaL
  • ThompaL
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej!
jag har en några år gammal Box (Topfield 5700 HDMI) för Boxer. Är grymt nöjd med den uppskalade bilden från denna på min Samsung LCD 1080p.

Hade tidigare en Philips tjock-TV med riktigt bra ljud. Samsungen suger totalt vad gäller ljud. Nästan olyssningsbart även för nyhetssändningar... Men bra bild som sagt.

Har nu kopplat in Boxen till Marantzen. Vilken lättnad! All TV (inkl nyheter...) låter bra. Och Audicy med dynamisk loudness och "night" funktion är guld när barnen ska sova. Man hör programmet med god kvalitet ändå :-).

MEN, jag får inte till 5.1 ljud. Ibland står det ju att SVT sänder ut 5.1 ljud, men jag får bara Stereo. Jag kör ut ljudet via HDMI-sladden. Har kollat i Boxens inställningar och ljud ut kan endast sättas till Mono eller Stereo. Men signalen är väl digital? Informationen borde väl finnas där, eller?

Kan jag ställa in 6004:an på nåt sätt så att jag får ut 5.1 ljud från Boxen?

Postad 27 October 2009 - 13:18

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Hej!
jag har en några år gammal Box (Topfield 5700 HDMI) för Boxer. Är grymt nöjd med den uppskalade bilden från denna på min Samsung LCD 1080p.

Hade tidigare en Philips tjock-TV med riktigt bra ljud. Samsungen suger totalt vad gäller ljud. Nästan olyssningsbart även för nyhetssändningar... Men bra bild som sagt.

Har nu kopplat in Boxen till Marantzen. Vilken lättnad! All TV (inkl nyheter...) låter bra. Och Audicy med dynamisk loudness och "night" funktion är guld när barnen ska sova. Man hör programmet med god kvalitet ändå :-).

MEN, jag får inte till 5.1 ljud. Ibland står det ju att SVT sänder ut 5.1 ljud, men jag får bara Stereo. Jag kör ut ljudet via HDMI-sladden. Har kollat i Boxens inställningar och ljud ut kan endast sättas till Mono eller Stereo. Men signalen är väl digital? Informationen borde väl finnas där, eller?

Kan jag ställa in 6004:an på nåt sätt så att jag får ut 5.1 ljud från Boxen?

Men vänta nu...du har förstärkaren kopplad till tv:n, du har inga högtalare kopplade till förstärkaren?!?
Du använder alltså tv:ns högtalare, eller?!? I sånt fall spelar det ju ingen roll om du får ut stereo eller 5.1 från boxen eftersom tv:n ändå bara kan köra stereo.
Du kör med HDMI från boxen till förstärkaren gissar jag? Både ljud och bild alltså.
Du kan ju inte ställa in 6004:an så att du får ut 5.1 ljud ur boxen men om du kör med HDMI och boxen är rätt inställd så ska du ju automatiskt få det ljud som det är på tv-sändningarna.

Postad 27 October 2009 - 14:55

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Sött!
Jag kommer nog inhandla mig en XTZ 99 W12.16 S när jag kommit hem från semestern.

För min del blir det en XTZ 99 W10.16 som får komplettera mina 93:or. :)

Har dock inte hunnitn kalibrera 6004:an än men jag måste säga att jag är förvånad över att allt låter så pass bra direkt out of the box. :blush:

Postad 27 October 2009 - 15:00

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Har provat att koppla upp min dator mot Marantz:en nu och jag måste säga att jag är förvånad över hur pass bra denna trådlösa funktion fungerar. Visst låter det betydligt bättre vid uppspelning från vanlig CD och med 6004:an inställd på PureDirect, men fortfarande låte detta riktigt skapligt. Kan även tillägga att jag inte gjort några kalibreringar utav 6004:an än så med tanke på det så är det smått otroligt att det låter så pass bra.

Postad 27 October 2009 - 15:12

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Äntligen!

Även jag har fått min 6004:a efter alldeles för lång väntan. Den är nu inkopplad med en komplett uppsättning av Monitor Audios nya Silver RX-serie (RX8, RX centre, RX-FX, RXW-12). Har inte hunnit lyssna särskilt mycket än, och definitivt inte hunnit göra några inställningar - men det lilla jag hörde på 10 min igår kväll låter onekligen väldigt lovande!

DÄREMOT, så har jag fått något jäkla flimmer från PS3:an, som en kort "flash" som går horisontellt över tv:n med ojämna mellanrum. Mycket irriterande och inget jag haft tidigare med samma tv & PS3:a (slim).

Någon som har något tips?

Postad 27 October 2009 - 16:14

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Äntligen!

Även jag har fått min 6004:a efter alldeles för lång väntan. Den är nu inkopplad med en komplett uppsättning av Monitor Audios nya Silver RX-serie (RX8, RX centre, RX-FX, RXW-12). Har inte hunnit lyssna särskilt mycket än, och definitivt inte hunnit göra några inställningar - men det lilla jag hörde på 10 min igår kväll låter onekligen väldigt lovande!

Har föregångarna till RX dvs RS serien (RS6, 4 x RS-FX, RSLCR center, RS1 som höga frontar och velodyne SPL-800i sub) och har kört dem nån vecka med Marantzen nu och är mycket nöjd, pillat med inställningar fram och tillbaka men har ännu inte nått hela vägen men det kommer nog med tiden :)

Postad 27 October 2009 - 19:34

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

DÄREMOT, så har jag fått något jäkla flimmer från PS3:an, som en kort "flash" som går horisontellt över tv:n med ojämna mellanrum. Mycket irriterande och inget jag haft tidigare med samma tv & PS3:a (slim).

Vad för TV?

Postad 27 October 2009 - 19:35

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
LG 4000

Det här är nästan en dealbreaker om det inte går att fixa, otroooligt störande!

Korrigering: Det ÄR en dealbreaker om det inte går att fixa. Går inte att använda PS3:an som det är nu...

Redigerat av HNZN, 27 October 2009 - 20:44.

Postad 27 October 2009 - 21:39

Unregistered6e743f84
  • Unregistered6e743f84
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har provat att koppla upp min dator mot Marantz:en nu och jag måste säga att jag är förvånad över hur pass bra denna trådlösa funktion fungerar. Visst låter det betydligt bättre vid uppspelning från vanlig CD och med 6004:an inställd på PureDirect, men fortfarande låte detta riktigt skapligt. Kan även tillägga att jag inte gjort några kalibreringar utav 6004:an än så med tanke på det så är det smått otroligt att det låter så pass bra.

Du tycker inte alls att du får något ljud som nästan låter lite spräckt på vissa diskant- eller S-ljud, såsom virvel i vissa låtar osv?

Postad 27 October 2009 - 22:05

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Du tycker inte alls att du får något ljud som nästan låter lite spräckt på vissa diskant- eller S-ljud, såsom virvel i vissa låtar osv?

Visst kan sådant förekomma beronde på vad som spelas upp, men då kan jag också tillägga att mina högtalare är sprillans nya. Säger inte att det är helt underbart ljud via denna funktion utan bara att det är förvånansvärt att denna funktion fungerar så pass bra som den gör, men något jag märkt är att sättet de valt att ansluta BlueTooth enheten med är under all kritik. Glappar till vid minsta lilla rörelse, men så långe man kan fixera kablen och inte rör den så fungerar dit bra.

Postad 27 October 2009 - 22:13

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tilläggsproblem: Den visar dessutom en miniversion av myrornas krig, ser ungefär ut som en riktigt gammal tv i sommarstugan med dålig mottagning på antennen, det är likso, vita prickar som flimrar över hela bilden, dock enbart när man kollar på en DVD, inte när PS3:an är i menyläge...det snöar liksom. Inte alls bra det är - men ljudet rockar =)

Postad 27 October 2009 - 22:52

Unregistered6e743f84
  • Unregistered6e743f84
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Visst kan sådant förekomma beronde på vad som spelas upp, men då kan jag också tillägga att mina högtalare är sprillans nya. Säger inte att det är helt underbart ljud via denna funktion utan bara att det är förvånansvärt att denna funktion fungerar så pass bra som den gör, men något jag märkt är att sättet de valt att ansluta BlueTooth enheten med är under all kritik. Glappar till vid minsta lilla rörelse, men så långe man kan fixera kablen och inte rör den så fungerar dit bra.

Ok... då vet jag att det inte är bara jag som upplever det så i alla fall. Tack... :)

Postad 27 October 2009 - 23:44

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ok... då vet jag att det inte är bara jag som upplever det så i alla fall. Tack... :)

Skulle dock inte beskriva det som "spräckt". :D Men har endast upplevt detta då jag lyssnat på mer krävande musik med sämre kvalité. När jag använder M-DAX på high så märker jag inte utav det. BlueTooth funktionen kanske inte är perfekt (ljud trådlöst har sina nackdelar), men attans så smidig och rolig den är. :lol: Sen som sagt så låter det riktigt bra med tanke på att det i huvudsak är en luftburen anslutning.

Kan det kanske inte vara så att du har en lite mer kräsen diskant på dina högtalare eller kanske en lite mer vass horndiskant? För det känns inte som att det är samma fenomen som upplevs..

Redigerat av Azeroth, 27 October 2009 - 23:48.

Postad 28 October 2009 - 09:54

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Tilläggsproblem: Den visar dessutom en miniversion av myrornas krig, ser ungefär ut som en riktigt gammal tv i sommarstugan med dålig mottagning på antennen, det är likso, vita prickar som flimrar över hela bilden, dock enbart när man kollar på en DVD, inte när PS3:an är i menyläge...det snöar liksom. Inte alls bra det är - men ljudet rockar =)

Va kör du för upplösning?

Postad 28 October 2009 - 12:13

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
1080p - har växlat fram och tillbaka i PS3:an och det spelar ingen roll hur man ställer in det.

Kör även HD-boxen genom Marantzen, har till och med använt samma HDMI-sladd och samma ingång på stärkaren, och där blir det helt perfekt bild!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.