du får en fastare bas
Var skulle det högpassfiltret dela då ??
Måste bara säga att man imponeras av dedikerade personer.
?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 26 August 2009 - 22:07
Var skulle det högpassfiltret dela då ??
? Postad 27 August 2009 - 07:09
Här va det inte tort någonstans...
Redigerat av DVD-ai, 27 August 2009 - 07:10. Postad 27 August 2009 - 17:42 Menar bara att man blir imponerad av personer som så oförskräckt och stenhårt går in i projekt. Biorummet måste ha kostat en hel del svett och denna baslåda är ju för underbar. Jag skulle knappast ens tänkt tanken. Ruggigt kul att få följa projektet. Keep up the good work. Postad 27 August 2009 - 18:44
BaslådOR... Postad 27 August 2009 - 19:19 Jo, de verkar lite tunga. Men en riktig karl ska väl ha en hammare, spett och ... en gaffeltruck? Postad 27 August 2009 - 20:55
Tänker inte flytta på dom någon gång.. När jag är klar med dom väljer jag väl......släggan då.. Postad 28 August 2009 - 15:02
Jo gärna ! Kommer du hit och ställer dom där kan jag lyssna en stund. Låter det inte bättre får du ställa tillbaks dom igen !! Postad 28 August 2009 - 17:35 Du får väl träna lite grann. Postad 28 August 2009 - 20:43
Hehe.. Jag är 1,90 och väger drygt 100 kilo.. Dom är lite tunga ändå... Hur var det med högpassfiltret nu då ? Fattade aldrig det ? Postad 28 August 2009 - 21:25 Dra ner högpass till cirka 10hz och sen så om du kan köra med dämpning på filtret så kör med 30db i branthet. Postad 28 August 2009 - 21:34
Är du vaken än ?? Finns inget ställbart högpass på dom här skitfilterna.. Menar du att det inte finns något kvar under 10 hz att ge ? Om dom bara ska spela mellan 10 och 25 blir det inte mycket... Tror du jag skulle få stor skillnad om jag körde 30 db branthet både vid 10 och 25 ? I så fall blir det ju till att lätta på lädret lite igen.. Postad 28 August 2009 - 22:44 pma pezze och hör hur han har gjort med sitt filter som är ett 24/96 fedback destroyer. Postad 29 August 2009 - 00:01
Har sett att han är inne och läser i den här tråden ibland. Han svarar kanske ändå....?
Postad 29 August 2009 - 08:33
Jag använder min 24/96 FBQ till att ta bort topparna bara på vissa frekvenser. Men man kan ju boosta 20hz-30hz utan problem om man vill på den med ett brett Q värde (tror det heter så bandbredden). Om man boostar 20hz med 5db t.ex. och ett Q värde på 2.0 (bredden på kurvan) så ökar även nedåt i hz. För att få bäst resultat med den så måste man ju mäta med REW. 20hz är det lägsta värdet på FBQ man kan sätta. Sen efter man boostat 20hz. Så kan man välja 100hz t.e.x (höftar nu bara) och sänka det med -36db, maxvärdet. Q värdet kanske hamnar kring 2.0 Hoppas jag var lite tydlig iaf. Postad 29 August 2009 - 13:26
Vad skiljer 24/96 FBQ, mot ULTRA-CURVE PRO DSP8024 http://www.behringer...ts/DSP8024.aspx som jag har ? Nja... Jag fattar hur du menar, men jag förstår fortfarande inte sdx:s förslag på att köra högpass på en låda som bara spelar under 25 hz...? Finns det ens något filter med 30 db branthet ställbart högpass som går ända ner till 0...? För normala pengar allså... Postad 30 August 2009 - 06:49 Om du bara skall spela under 25hz så kommer du att elda upp talspolarna då du får ett så snävt frekvens område på dom. Postad 30 August 2009 - 11:36
Vad är ditt tips då ? Igen ? Postad 30 August 2009 - 13:29 låt dom gå högre i frekvens det skall inte vara några problem så att du får högre bandbredd på dom . Postad 30 August 2009 - 14:27
Dom låter verkligen skit högre upp... Postad 30 August 2009 - 15:37 Hur högt i frekvens låter dom skit. Postad 30 August 2009 - 17:05
Behöver inte gå upp speciellt långt för att dom ska låta som bongotrummor.. Till vanlig basmusik typ Gunter eller liknande låter det superskit. Inte alls snärtigt med mycket tryck. Bongotrumma helt enkelt ! Postad 30 August 2009 - 17:52 bakerman det är ingen specifcering och andvända fjoll musik nä på med riktig musik typ calle jularbo ernest rolf lill babs rock delux . Postad 30 August 2009 - 18:16
Jag vet inte ? Kan ju inte mäta... Ska testa ett par av dina favvosar då. Lillbabs på fullt spätt !
Fast jag har muskler.. Postad 30 August 2009 - 19:14
Har väll jag med !!!!
Postad 30 August 2009 - 20:26
Hmm! Bagarn.
Fan bygg 4 st lådor av dom där Tempest-X . Så sätter 2 st kappor 2 Tempest-X Fram, sen lika dant bak eller alltihopa fram. Om dom låter så illa/bongotrumma. Så kanske dom inte gilla isobarik helt enkelt. Ta detta med nypa salt bara Postad 30 August 2009 - 21:23
Jag har funderat på det också, men jag vet inte riktigt vad jag skulle tjäna på det ? Jag byggde dom ju enbart för att kappasubbarna inte vill spela under ca 25 hz ? Oavsett om jag har fyra optimala lådor så vill jag ju ändå inte dela så jättemycket högre ? Kvaliteten på basen är ju helt suverän i kappasubbarna, men Tempesten går ju mycket lägre och spöar kappasubbarna på kvantitet. Allt som allt tycker jag det funkar rätt bra nu. Ska bara åka och inhandla en binge Y-splittar imorrn så jag får bättre fart på kappasubbarna. Det jag blir lite skitnödig över är när sdx skriver att jag riskerar att bränna talspolarna om jag bara spelar dom under 25 hz....? Ludvig sa att sinustoner på för hög volym riskerade att bränna spolarna, det kan jag vara med på, men är det kraftigt förhöjd risk att bränna dom när dom "bara" spelar det under 25.....? Om jag bestämmer mej för att göra om dom ska det slås på stort annars får det vara.. Typ riktigt feta slavbasar.. Edit: Det KAN ju vara valet av lådmaterial som spelar in en del på bongoljudet också... Redigerat av Bakerman, 30 August 2009 - 21:25. Postad 31 August 2009 - 04:43 Dom funkar ej med slavar dom har för högt qts för att få en slavbas låda att fungera så skall basen ha samma qts värde som gäller för basreflex lådor. Postad 31 August 2009 - 08:18
Jaha... Då får jag väl köra dom under 25 hz tills det börjar ryka och köpa nya som är lite bättre sen då.... Postad 31 August 2009 - 08:32
Men...
vadå, ger inte dessa tillräkligt med tryck under 30Hz... ?! i sådant fall så beror det säkert på upplevelsen av att dom faller under 30Hz som följd av att det är slutna lådor... EQ'ar du upp dessa under 39Hz som det är nu.. ?! annars så du väll ta och bygga 4st lådor som varhje låda är dubbelt så stor som an av dom du har nu, och sätta in 1st bas i varje låda och köra på det sättet... Då kan du spela ca 3dB högre (4st basar i stället för "bara" 2st som det blir om du kopplar som isobarek) + 3dB i högre känslighet vinner du också. Postad 31 August 2009 - 09:20
Jo ? Dom trycker på tillräckligt ? Men sdx menar på att det finns risk för att bränna talspolarna om jag bara spelar dom under 25 hz ? Högre vill jag inte dela dom, för då låter det kamelpung.. Hur nu en sån låter... Dom faller inte under 30 hz för att det är slutna lådor. Ju djupare dom spelar, desto bättre låter dom. Dom här elementen är konstruerade för att spela just brutal lågbas i slutna lådor. 200 liter sluten per element är rekommendationerna för att spela riktigt låg bas med dom här elementen, så jag har byggt precis som det ska vara. Däremot är kanske inte rekommendationerna 190 kilo flytspackel.... Postad 31 August 2009 - 09:37
Jo, dom faller under 30Hz... om man ser till linjär respons så faller dom, men dom presterar fortfarande bra ner till 15Hz och även under det skulle jag tippa på, om man kompencerar med att höja volymen... Men då får man "problemet" att området över 15Hz som dom cokså spelar blir dominerande, oavsett amplitud = vir hörsel uppfattar det som att dom presterar "dåligare" i djupbasen är vad dom egentligen gör... Alltså en "psykoakustisk" egenskap som vår hörsel mäktar med... Dina lådor är i stort sett idealiska, så bra som det kan bli i fråga om material val... så det är absolut inte lådronas material som det är fel på... Då är det mer troligt att du har ogynsamma dimmensioneringar i lådan och resultatet kan ge utsläckningar vid vidda frekvenser och tvärt om även kraftiga förstärkningar vid andra. Helt feroande på am dessa stående vågor hamnar i någorlunda fas med elementen. Min Tia lägger jag på att du skulle behöva EQ'a upp området 10-20Hz lite för att få "rätt" förhållande och för att din hörsel ska uppfatta responsen som "rätt" Och det ska inte vara några problem att köra basarna bara under 25Hz, men jag ser inte vinsten med det... Kan man inte spela dom upp till 80Hz ? låder dom illa där uppe... ?! Om dom gör det så testa dela lite lägre, men jag sätter en till tia på att du har alldeles för flack delning i ditt behringer filter för att dom där basarna ska gilla läger med 80Hz delning. då du kan testa 40Hz och sedan dela dina infinity subbor vid 40Hz och upp till ca 80Hz och sedan låta dina andra högtalare ta vid. Dela mellan dina X subbor vid 40Hz mot infinity subborna med hjälp av behringer filtret och sedan dela inte infinity subborna upp i frekvens alls. Utan låt det skötas med hjälp av reciverns filter 80Hz mellan infinity basar och övriga högtalare. Det borde kunna ge något... sedan sätt din EQ på utgången från reciver till filter och dämpa ca -3dB på alla grafer över 25Hz, men låt den lägsta (va den 20Hz..?!) stå kvar på "0" testa det bara för skoj, och se vad du tycker om resultatet.. Men det tråkiga är att du inte mäter upp och kan ställa in fasgång m.m. För jag typapr på att du har berg och dalbana i basen just nu... Och då är det lätt amn får upplevelsen att basen inte ritkigt räcker till, du har kraftiga svackor och ställer till det vid övergångsfrekvenserna. Postad 31 August 2009 - 11:59
Dom låter verkligen skit om jag delar dom högre. Som en bongotrumma..
EQ som grejar ner till dom låga frekvenserna har jag inte hittat någon, om man inte vill lägga typ 25k... Jag känner inte att jag behöver dela mycket högre. Kappasubbarna har MYCKET bättre kvalitet på basen. Jag har ju försökt att mäta flera gånger, men det funkar ju inte... Postad 31 August 2009 - 15:44
20 hz. 25, 32,5, 40, 63, 80, o.s.v.... Postad 31 August 2009 - 17:32 velodyne sms1 är lösningen på problemet eller bheringer 24/96 feedbackdestroyer. Postad 31 August 2009 - 17:55
Vad jag kan komma fram till finns det bara justeringsmöjligheter ner till 20 hz på dom också ? Postad 31 August 2009 - 18:22
Förstår inte varför in tjatar om ståendevågor hela tiden. Han skulle kunna få en ståendevåg runt 170Hz, men har han delat så lågt som 25Hz och med 24dB/oktav så lär det inte blir några vågor.......
Postad 31 August 2009 - 18:25 Själv har jag mina problem vid 26/52 Postad 31 August 2009 - 18:47
Kanske är ditt rum som bidrar, måtten på ditt rum kanske är ca6,6m och 3,3m =?
Det jag syftar på är när det talas om låddimensionerna. Redigerat av rotel2, 31 August 2009 - 19:08. Postad 31 August 2009 - 18:56
Eller den nya SVS AS-EQ1. Lite dyr kanske. Bra eller dålig, det vet jag inte. LSound
Postad 31 August 2009 - 19:24
Jag har faktiskt inga problem alls längre ? Det låter faktiskt ganska bra.. Sen om det mäter bra vet jag ju inte, för jag har inte lyckats med room wizard.. Finns det inget annat liknande...?
Diskussionen uppstod ju för att jag delar dom så lågt som vid 25 hz, och det var meningen ända från början. Jag var helt nöjd med basen innan, förutom att den där riktiga jordbävningsbasen under just 25 hz fattades. När jag började bygga lådorna och förklarade vad jag var ute efter var det ingen som tipsade om att det skulle vara en förhöjd risk att bränna talspolarna om jag delade dom så lågt... Tyvärr.. Jag tror att det egentligen mest handlar om att många tycker att jag är dum i huvet som köpte fyra såna relativt fina element, lade ner så mycket tid och arbete på lådkonstruktion, och har rekordelig drivning, men bara nyttjar dom till ett spann på kanske 15-20 hz... Kappasubbarna låter MYCKET bättre. Så är det bara. Sen vad det hänger på vet jag inte. Nu ska jag ta tag i mitt andra problem med ojämn volym på kappasubbarna. Var och inhandlade sju (!?) Y-splittar idag. Ska bli spännande att se hur det kommer funka...
Den där skulle vara nåt... LITE för dyr bara.. Hade den kostat kanske tre lapp hade jag LÄTT slagit till på en och chansat.. Redigerat av Bakerman, 31 August 2009 - 19:21. Postad 31 August 2009 - 19:26
Förbannat synd att du inte får fart på Room EQ Wizard. Hade varit lite kul att se lite grafer.
Postad 31 August 2009 - 19:30
Undra om det skulle funka med ett mixerbord till kappa subborna? Jag är inte så hemma på den fronten men borde inte det funka att splittat subbasarna genom det. En signal in, massor ut utan förlust eller är jag ute och cyklar? Vill ju att du ska få det att funka, så därför alla dessa idéer. Kommer jag på mera saker vräker jag ur mig bara
Postad 31 August 2009 - 19:34
Mer tips bara ! Jo... Det skulle kanske funka... Det skulle ju i så fall räcka med en liten fyrkanalare.. Jag fick ett tips om att vända på det så att s-convertern skulle köras efter delningsfiltret. Ska testa att göra det och koppla ihop alla y-splittar så får vi se... Risken är väl att jag i slutänden bara kommer ha plats med en liten pall att sitta på i mitten... Återkommer... Postad 31 August 2009 - 20:10 NoNono rena skiten det är inget filter i den så den fungerar ej som delningsfilter eq det är en audysey eller hur man stavar till det En pall vilket lyx ,Själv får man stå. Postad 31 August 2009 - 20:18
Nu så ! Y-splitta originalsignalen is the shit !!
Nu börjar jag fundera på problemet med dålig midbas igen... Snacka om skadad.... Finns det något annat prog än room wizard som gör ungefär samma grej ?? Kan det vara min mätare som utsignalen inte funkar som den ska på ?? Postad 01 September 2009 - 09:47
Men förlåt .... Jag bara tig det som exempel, försökte klura på vad det va för n¨ågot som kunde vara fel... Och jag räknade inte på dimensionerna utan nämde det liksom bara... Postad 01 September 2009 - 14:36
No harm on the roof ! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |