Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svarar på alla Viasat och Comhem frågor.

407 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2010 - 12:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Rush HD frivisas till 31/1, se http://www.comhem.se...0/-/index.html#
Du ska även kunna se SVT HD med den inbyggda mottagaren oavsett vilket paket du abonnerar på. Övriga kanaler kräver någon av Comhems HD-boxar.

Aha...där ser man.

Tack för svaret!

/7P

Postad 20 January 2010 - 18:17

andy79
  • andy79
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
EU-domstolen låter som ett alldeles ypperligt förslag. Ska vi gå ihop ett gäng och verkligen göra det också istället för att bara snacka om det?

Redigerat av andy79, 20 January 2010 - 18:17.

Postad 23 January 2010 - 12:00

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Enligt SVT sänds SVT HD alltid med 5.1-ljud, även om programmet är producerat i stereo. Jag har Com Hem som kabel-tv-levererantör och Humax HDPVR-1000C, samt en förstärkare ansluten till PVR:en via toslink.

Förstärkaren indikerar inte alltid inkommande 5.1-ljud från SVT HD. Bara vissa program. Är det fler som upplever samma sak? Tar Com Hem bort 5-1-ljudet från vissa program? Är det fel på PVR:en? Finns det någon distributör (Teracom?) mellan SVT och Com Hem som tar bort 5.1-ljudet? Finns det någon som har något besked om detta?

Jag tror inte att det är fel på förstärkaren, därför att den indikerar 5.1-ljud på vissa program, men inte alla. Den kan knappast veta när ett program börjar eller slutar. Jag har gjort felanmälan till Com Hem, men får inget svar.

Postad 23 January 2010 - 12:38

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Enligt SVT sänds SVT HD alltid med 5.1-ljud, även om programmet är producerat i stereo. Jag har Com Hem som kabel-tv-levererantör och Humax HDPVR-1000C, samt en förstärkare ansluten till PVR:en via toslink.

Förstärkaren indikerar inte alltid inkommande 5.1-ljud från SVT HD. Bara vissa program. Är det fler som upplever samma sak? Tar Com Hem bort 5-1-ljudet från vissa program? Är det fel på PVR:en? Finns det någon distributör (Teracom?) mellan SVT och Com Hem som tar bort 5.1-ljudet? Finns det någon som har något besked om detta?

Jag tror inte att det är fel på förstärkaren, därför att den indikerar 5.1-ljud på vissa program, men inte alla. Den kan knappast veta när ett program börjar eller slutar. Jag har gjort felanmälan till Com Hem, men får inget svar.

Jag tycker också att jag får 2-kanals stereo på en del sändningar i SVT HD. Jag är inte 100% säker, men jag tycker mig komma ihåg det.

Om orginalsändningen är i stereo, varför göra sig omaket att omvandla det till 5.1? Det är ju bara fusk ändå, och det gör min förstärkare lika bra.... Jag hade precis den diskussionen med en Viasat-försäljare som skröt om att alla deras sändningar var i 5.1 och inte hade en tanke kring vad orginalet var i och att det skulle spela någon roll. DE sände ju i 5.1, och det är väl det enda som är viktigt?

Jag upplever också att 5.1-ljudet som jag får från digital-TVn är betydligt fattigare än från en DVD, inte alls samma fyllighet eller kraft.. även i sändningar som borde vara inspelade i 5.1. Synd. DigitalTV verkade så lovande, men föll så platt för mig.

Redigerat av Sigma78, 23 January 2010 - 12:41.

Postad 23 January 2010 - 13:04

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Till Com Hem:

I Large-paketet ingår ju numera ett antal HD-kanaler vilket jag tycker är mycket bra. Om man vill ha fler HD-kanaler så kan man komplettera med HD-paketet som innehåller totalt 8 kanaler. Nackdelen är att 4 av dem redan ingår i Large så det känns lite surt att behöva betala fullt pris när man har båda paketen.
- Borde ni inte ge oss som abonnerar på Large + HD-paketet rabatt på månadsavgiften på 398 kr/mån? En variant på detta är att inkludera HD-paketets alla kanaler i Large. Om man jämför med Canal Digitals Familjepaketet via parabol (209 kr/mån) så borde det finnas potential att göra detta rent prismässigt (tveksam till att distributionssättet kan motivera den stora prisskillnaden).

Postad 23 January 2010 - 13:35

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag tycker också att jag får 2-kanals stereo på en del sändningar i SVT HD. Jag är inte 100% säker, men jag tycker mig komma ihåg det.

Kan Du kolla vad som gäller? Får Du 5.1-ljud från alla SVT HD-program, alltså 5-1-signal? Ljudet kan vara stereo, men förstärkaren tar emot 5.1-signal.

Har Du Com Hem? Eller ligger felet någon annanstans?

Om orginalsändningen är i stereo, varför göra sig omaket att omvandla det till 5.1? Det är ju bara fusk ändå, och det gör min förstärkare lika bra.... Jag hade precis den diskussionen med en Viasat-försäljare som skröt om att alla deras sändningar var i 5.1 och inte hade en tanke kring vad orginalet var i och att det skulle spela någon roll. DE sände ju i 5.1, och det är väl det enda som är viktigt?

Jo, men det ligger lite utanför ämnet. Jag är orolig för att förlora 5.1-ljud genom att någon på väg hem till mig gör om till stereo.

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 23 January 2010 - 14:12.

Postad 23 January 2010 - 15:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Bara för att det är Dolby Digital ljud behöver det inte vara 5.1 utan det kan vara allt från 1.0 till 5.1.
Det mest vanliga är DD2.0 och DD5.1 och i fallet med DD2.0 så kommer det använda sig av Pro Logic.

Postad 23 January 2010 - 15:51

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Bara för att det är Dolby Digital ljud behöver det inte vara 5.1 utan det kan vara allt från 1.0 till 5.1.
Det mest vanliga är DD2.0 och DD5.1 och i fallet med DD2.0 så kommer det använda sig av Pro Logic.

Tack, jag får oftast DD2.0 på SVT HD, ibland DD5.1. Men SVT sänder alltid DD5.1 på SVT HD, enligt vad de skriver själva. Vad får Du för ljud från SVT HD?

Postad 23 January 2010 - 19:34

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kan bara streama SVT HD till dator då boxen inte klarar MPEG4 så jag ser på vanliga SVT istället.
Försöker få igång streaming av SVT HD till min PS3 men verkar bara funka på inspelningar.
Dom gångerna jag hållt på med det och om jag ställer mig på SVT HD så har det varit dd5.1 ljud iaf.
Men jag tror inte själv heller att alla programmen är dd5.1 utan det gäller nog mest det som är producerat i HD och inte det som är uppskalat.
Kollade just Rapport och det är inte dd5.1 iaf.

Redigerat av Leatherface, 23 January 2010 - 19:42.

Postad 23 January 2010 - 20:10

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Kan Du kolla vad som gäller? Får Du 5.1-ljud från alla SVT HD-program, alltså 5-1-signal? Ljudet kan vara stereo, men förstärkaren tar emot 5.1-signal.

Har Du Com Hem? Eller ligger felet någon annanstans?

Jag har ComHem, men det är väl inget som säger att det är något som är fel?
Det är bara förstärkaren jag har kollat på, och där kan jag påminna mig att det har stått stereo ibland på SVT HD.. men det är omöjligt för mig att titta igenom alla SVT HD-program för att verifiera.

Jo, men det ligger lite utanför ämnet. Jag är orolig för att förlora 5.1-ljud genom att någon på väg hem till mig gör om till stereo.

Den biten var inte ett svar på ditt inlägg, så ja, det var utanför ämnet på så sätt.

Postad 23 January 2010 - 20:15

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Vad vi diskuterade var väl 5.1 ljud, inte ifall det var Dolby Digital, DTS, analogt eller vilken kodning det var öht?
Eller har jag missuppfattat diskussionen?

Vad jag kan säga generellt är att jag inte är imponerad av det digitala ljudet på TV-sändningar, oavsett antal kanaler. Det håller helt enkelt inte samma klass som på skivor eller nerladdat material. Jag tar betydligt hellre riktigt högkvalitativt 2-kanalsljud och kör det genom ProLogic för att få ljud i alla högtalare än ett crappy 5.1-ljud.

Postad 23 January 2010 - 20:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Alltså om det är stereo så får inte stereon nån 5.1 signal utan Dobly Digital signal och det får den på alla programmen oavsett om det är 2.0, 5.1 etc..
Är det 2.0 så visar det Dolby Pro Logic II men det borde lysa en DD logo eller liknande också på displayen att det är DD signal. Är ju precis samma sak på SVT1/2 också att signalen alltid är DD.

Redigerat av Leatherface, 23 January 2010 - 20:25.

Postad 23 January 2010 - 20:25

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det är bara förstärkaren jag har kollat på, och där kan jag påminna mig att det har stått stereo ibland på SVT HD.. men det är omöjligt för mig att titta igenom alla SVT HD-program för att verifiera.

Tack för svaret. Jag ber Dig inte att titta på alla SVT HD-program. Titta några enstaka gånger bara någon sekund, och se om det är 5.1-kodat. Om det inte är det så vet vi att vi har samma fel, SVT HD-program är inte alltid 5.1-kodat i Com Hems nät. Sen om det är distributören, SVT eller Com Hem som gör fel återstår att se.

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 23 January 2010 - 20:45.

Postad 23 January 2010 - 20:30

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Kollade just Rapport och det är inte dd5.1 iaf.

Utmärkt, tack. Då vet vi att det inte är fel på min utrustning. Har Du Com Hem? Om inte vet vi att felet ligger hos distributören eller SVT. Annars kan det ligga hos Com Hem.

Postad 23 January 2010 - 20:34

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Alltså om det är stereo så får inte stereon nån 5.1 signal utan Dobly Digital signal och det får den på alla programmen oavsett om det är 2.0, 5.1 etc..
Är det 2.0 så visar det Dolby Pro Logic II men det borde lysa en DD logo eller liknande också på displayen att det är DD signal. Är ju precis samma sak på SVT1/2 också att signalen alltid är DD.

Det här förstår jag inte. Jag får indikering att det är DD, och att det är antingen 2.0 eller 5.1 kodat. Men eftersom SVT HD alltid sänder 5.1 så ska indikeringen alltid visa 5.1. Eller?

Postad 23 January 2010 - 22:05

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Det här förstår jag inte. Jag får indikering att det är DD, och att det är antingen 2.0 eller 5.1 kodat. Men eftersom SVT HD alltid sänder 5.1 så ska indikeringen alltid visa 5.1. Eller?

Om sändningen är i 5.1 ska det alltid stå 5.1 i din display, det är helt rätt :)

Däremot verkar det som att SVT HD, trots vad de säger, inte verkar sända i 5.1 alltid, åtminstone inte i ComHems nät. Kanske en fråga som är värd att ställa till antingen ComHem eller SVT?

Postad 24 January 2010 - 01:08

ivarj
  • ivarj
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!
För att kunna sälja in tjänster behöver man först lösa problem.

ComHem: åtta lägenheter har problem, men ComHem löser det inte
I oktober 2009 gick jag över till digital-tv i ComHem:s regi. Inga problem - alla kanaler alla dagar, bra bild, inga störningar.
Men sedan i slutet av december 2009/runt årsskiftet 2010 har jag och sju (7) av mina grannar haft problem med ComHem:s digital-tv-teknik.

Sporadiskt kan vi få in alla kanaler, men oftast inga alls. I bäst fall får vi in kanalerna, men med mycket störningar på både bild och ljud.

Alla vi - alla åtta (8) - har ett otal gånger mailat och ringt till ComHem. Ungefär lika otal gånger har vi mötts av uppmaningar att byta antennkablar, stänga av boxarna, byta batterier i fjärrkontrollerna, och så vidare.

Till slut lyckades jag boka in en tekniker. Det tog "endast" tio (10) dagar mellan felanmälan och att teknikern kom.
På förmiddagen den 21 januari 2010 fick jag vägguttaget bytt, kopplingen mellan ingående (in i lägenheten) tv-kabel och kabeln till vägguttaget bytt. Teknikern sade sig ha justerat centralen i husets källare/garage. Vi kollade så att min box fick in kanalerna, och det såg bra ut.

Samma kväll var det störningar igen - denna gången på bild samt att ljudet var borta.

Den 24 januari pratar jag med några grannar som bekräftar att problemen fortsätter. Jag har inte kunnat få in några kanalar på hela dagen.
På boxen ser jag hur signalvärdet pendlar upp och ner, men kvaliteten är noll (0) = inga kanaler.

Några frågor till ComHem:
1. Vad hände runt årskiftet 2009/2010 som innebär att vi har problem med digitalkanalerna?

2. När ska ni förstå att detta är ett/flera problem som rör antingen flera lägenheter och/eller hela fastighetsnätet i huset?

3. När ska ni sluta uppmana oss att byta kablar, göra omstarter av boxar, kolla så att tv-apparaterna är på, och annat irrelevant?

4. När ska ni förstå att ni måste skicka en/flera tekniker som besöker alla lägenheter med problem, och inte bara till en lägenhet?

5. När ska ni förstå att teknikern/teknikerna måste komma på kvällen, eftersom det är då alla är hemma och problemen är som tydligast?

En sak till.
En ComHem-säljare ringde mig förra veckan för att sälja in fler kanaler. Det var jag, av begripliga skäl, inte intresserad av.
Mitt tips är att era säljare har tillgång till ert ärendehanteringssystem för att lyckade införsäljningar ska kunna ske.

Postad 24 January 2010 - 06:07

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Om sändningen är i 5.1 ska det alltid stå 5.1 i din display, det är helt rätt :)

Skönt, då är jag inte så dum som jag befarade. ;)

Däremot verkar det som att SVT HD, trots vad de säger, inte verkar sända i 5.1 alltid, åtminstone inte i ComHems nät. Kanske en fråga som är värd att ställa till antingen ComHem eller SVT?

Jag har frågat både Com Hem och SVT. Båda har svarat att SVT HD alltid sänder i 5.1.

Finns det fler därute som har erfarenhet av SVT HD och Com Hem? Kommer det mottagna ljudet alltid i 5.1?
Finns det någon som har SVT HD men inte Com Hem? Vad får Du för ljud?

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 24 January 2010 - 06:18.

Postad 24 January 2010 - 09:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Dom sänder inte alltid i 5.1 utan det dom menar är att dom alltid sänder Dolby Digital och det är inte samma sak.
Har kollat lite och det är flera program som inte varit 5.1 hos Tele2 heller utan enbart dd2.0 och liknande.

Redigerat av Leatherface, 24 January 2010 - 09:14.

Postad 24 January 2010 - 09:40

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Dom sänder inte alltid i 5.1 utan det dom menar är att dom alltid sänder Dolby Digital och det är inte samma sak.
Har kollat lite och det är flera program som inte varit 5.1 hos Tele2 heller utan enbart dd2.0 och liknande.

Jag citerar ur ett e-brev från SVT: "Alla program i SVT HD sänds med 5.1 ljudkanal. Även om programmet endast är
producerat med stereoljud så skall 5.1 indikeringen vara aktiv."
Jag citerar även Com Hems s.k. Kundservice: "SVT HD sänder alltid 5.1-ljud, även om det är producerat i stereo."

Så det är fel när jag får SVT HD-program med 2.0-ljud.

Postad 24 January 2010 - 09:53

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Jag citerar ur ett e-brev från SVT: "Alla program i SVT HD sänds med 5.1 ljudkanal. Även om programmet endast är
producerat med stereoljud så skall 5.1 indikeringen vara aktiv."
Jag citerar även Com Hems s.k. Kundservice: "SVT HD sänder alltid 5.1-ljud, även om det är producerat i stereo."

Så det är fel när jag får SVT HD-program med 2.0-ljud.

Nu har jag inte kollat hur det ligger till i praktiken, men vi får väl lita på de inlägg som skrivits. Om det som SVT skriver skulle stämma så skulle väl de flesta förstärkare strunta i Dolby Prologic om de matas med 5.1 där 4 av ljudkanalerna råkar vara tysta? Det hade ju varit ett lika stort problem i så fall. Jag har lite svårt att förstå varför Comhem eller någon annan distributör skulle gå in och ändra den digitala ljudsignalen. Av vilken anledning? En indikation till att de inte gör det är ju matningen av ljudet från de regionala SVT-sändningarna (åtminstone i Göteborg) inte sänds med DD alls. Då skulle de väl se till att justera detta också (även om det inte rör SVT HD)? Jag tolkar informationen på samma sätt som Leatherface, dvs att de sänder 5.1 när sådant ljud finns, men alltid DD.

Redigerat av hakanh65, 24 January 2010 - 10:01.

Postad 24 January 2010 - 10:05

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag har lite svårt att förstå varför Comhem eller någon annan distributör skulle gå in och ändra den digitala ljudsignalen. Av vilken anledning? En indikation till att de inte gör det är ju matningen av ljudet från de regionala SVT-sändningarna (åtminstone i Göteborg) inte sänds med DD alls. Då skulle de väl se till att justera detta också (även om det inte rör SVT HD)?

Leverantörerna ändrar ljudsignalen. Com Hem låter DD-signalen ligga kvar på de regionala sändningarna, trots att SVT tar bort den. Därför blir de regionala digitala sändningarna ljudlösa på SVT 1. Givetvis sker detta oavsiktligt, men det sker. Fast nu tror jag inte längre att det är Com Hem som är boven när det gäller SVT HD, eftersom Leatherface upplever samma problem med Tele2 som kabel-tv-leverantör. Boven är SVT eller Teracom, möjligen Humax eftersom Leatherface och jag har samma märke på digital-tv-boxen.

Postad 24 January 2010 - 10:15

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Leverantörerna ändrar ljudsignalen. Com Hem låter DD-signalen ligga kvar på de regionala sändningarna, trots att SVT tar bort den. Därför blir de regionala digitala sändningarna ljudlösa på SVT 1. Givetvis sker detta oavsiktligt, men det sker. Fast nu tror jag inte längre att det är Com Hem som är boven när det gäller SVT HD, eftersom Leatherface upplever samma problem med Tele2 som kabel-tv-leverantör. Boven är SVT eller Teracom, möjligen Humax eftersom Leatherface och jag har samma märke på digital-tv-boxen.

Ok, jag tolkar detta precis tvärtom. Anledningen till att Comhem skickar ut en tyst DD-signal beror på tekniska begränsningar i deras plattform. Om de hade ändrat ljudsignalen så hade de väl sett till att flytta över ljudet till DD-spåret för länge sedan? Problemet är ju att SVT inte skickar något DD-ljud just från de regionala sändningarna. Jag är övertygad om att det är SVT som gör detta. Möjligen gör de en distinktion mellan HD- och SD-program. När de menar att de alltid sänder i 5.1 så kanske de avser de äkta HD-programmen. SD-programmen är ju bara "utfyllnad".

Postad 24 January 2010 - 10:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Jag har ingen Humax box och har ljud på regionala sändningar iaf.
Eller åtminstone så har jag det på SVT1.
Ska kolla regional sändning på SVT HD senare.
Precis som jag tidigare sagt så är det nog bara allt som är äkta HD som har 5.1 ljud.
Eller 5.0 på livesändningar då dom inte sänder nån baskanal på t.ex Melodifestivalen.
Åtminstone inte på SD kanalerna.

Redigerat av Leatherface, 24 January 2010 - 10:36.

Postad 24 January 2010 - 10:37

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Ok, jag tolkar detta precis tvärtom. Anledningen till att Comhem skickar ut en tyst DD-signal beror på tekniska begränsningar i deras plattform. Om de hade ändrat ljudsignalen så hade de väl sett till att flytta över ljudet till DD-spåret för länge sedan?

När jag skriver att Com Hem ändrar ljudsignalen menar jag att Com Hem sänder något annat än SVT. Com Hem ligger kvar med DD-signal när SVT tar bort den.

Problemet är ju att SVT inte skickar något DD-ljud just från de regionala sändningarna. Jag är övertygad om att det är SVT som gör detta.

Helt riktigt, det är SVT som inte skickar DD-signal, och då ska Com Hem inte göra det.

Möjligen gör de en distinktion mellan HD- och SD-program. När de menar att de alltid sänder i 5.1 så kanske de avser de äkta HD-programmen. SD-programmen är ju bara "utfyllnad".

Jag kan bara hänvisa till mina tidigare citat, både SVT och Com Hem skriver att SVT HD alltid sänds med 5.1-ljud, även om programmet är producerat i stereo.

Jag fick just en rättning från Leatherface, han/hon har inte Humax. Så då kan vi stryka den felkällan. Tack, Leatherface!

Jag har ingen Humax box och har ljud på regionala sändningar iaf.
Eller åtminstone så har jag det på SVT1.
Ska kolla regional sändning på SVT HD senare.

Felet på de regionala sändningarna finns bara hos Com Hem, och bara på SVT1.

Postad 24 January 2010 - 10:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tror att det är lite missvisande DD ikonen är alltid aktiv för mig även vid 2.0 ljud men den visar Pro Logic II istället för Digital.
Så själva DD spåret funkar som det ska på alla sändningar och även Rapport.
SVT borde ändra sitt 5.1 till bara DD.

Redigerat av Leatherface, 24 January 2010 - 10:40.

Postad 24 January 2010 - 10:44

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Jag kan bara hänvisa till mina tidigare citat, både SVT och Com Hem skriver att SVT HD alltid sänds med 5.1-ljud, även om programmet är producerat i stereo.

Jag misstänker att många "otekniska" personer likställer 5.1 med "Dolby Digital", så det handlar nog om en missuppfattning. Som jag skrev tidigare skulle det ställa till för alla som matar ljudet till en förstärkare när programmen endast är inspelade med Dolby Prologic.

Postad 24 January 2010 - 10:52

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag misstänker att många "otekniska" personer likställer 5.1 med "Dolby Digital", så det handlar nog om en missuppfattning. Som jag skrev tidigare skulle det ställa till för alla som matar ljudet till en förstärkare när programmen endast är inspelade med Dolby Prologic.

Svaret från Com Hem kom från en oteknisk person, men inte svaret från SVT.

Postad 25 January 2010 - 16:38

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Nu har jag fått nytt besked från Com Hem: SVTHD sänder i både 5.1 och 2.0. Men det strider mot vad SVT skrev, att SVT HD alltid sänder i 5.1.

Finns det någon därute som alltid tar emot 5.1 på SVT HD?, oavsett media eller leverantör? Hör av Dig i så fall. Det skulle vara intressant att få veta vad som är sant i den här soppan.

Postad 27 January 2010 - 18:04

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Boomerang kommer till Viasat den 1 februari

Postad 28 January 2010 - 13:45

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Finns det någon därute som alltid tar emot 5.1 på SVT HD?, oavsett media eller leverantör? Hör av Dig i så fall. Det skulle vara intressant att få veta vad som är sant i den här soppan.

Jag verkar inte få någon mer respons i den här tråden, så jag har startat en ny och hoppas på uppmärksamhet även från de som inte är Com Hem-kunder.

Jag tackar för de svar som jag har fått. De har hjälpt en bit på traven.

Postad 03 February 2010 - 18:54

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Intressant fråga det här med 5.1-ljud. Jag har ett 2.1-system men signalen in är alltid 2.0 när jag kollar på TV. Borde det inte finnas något program någon gång som sänder i 5.1 i ComHems utbud (ej HD-kanaler)?

Postad 03 February 2010 - 19:02

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Intressant fråga det här med 5.1-ljud. Jag har ett 2.1-system men signalen in är alltid 2.0 när jag kollar på TV. Borde det inte finnas något program någon gång som sänder i 5.1 i ComHems utbud (ej HD-kanaler)?

Jodå, det finns program med 5.1-ljud både på SVT1 och SVT2. Tror oxå på TV4. Mer info hittar Du i tråden https://www.minhembi...howtopic=255033.

Postad 03 February 2010 - 19:11

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Jodå, det finns program med 5.1-ljud både på SVT1 och SVT2. Tror oxå på TV4. Mer info hittar Du i tråden https://www.minhembi...howtopic=255033.

TV4 sänder bara 5.1 ljud på TV4HD

Postad 03 February 2010 - 19:20

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

I stand corrected. Tack. SVT 1 och SVT 2 sänder ibland 5.1, det har jag själv sett.

Postad 03 February 2010 - 21:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
SVT1 och SVT2 sänder ganska mycket i 5.1.
Canal+ och TV1000 gör det också bla.

Redigerat av Leatherface, 03 February 2010 - 21:07.

Postad 03 February 2010 - 21:15

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag kanske missförstod Dig. Sänder TV4 inget annat än 5.1-ljud på TV4 HD? Eller är det bara på TV4 HD de sänder 5.1-ljud? :)

Postad 03 February 2010 - 21:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det är bara på TV4HD som det sänds 5.1 ljud.
TV4 har bara stereo ljud och inget annat.

Redigerat av Leatherface, 03 February 2010 - 21:21.

Postad 03 February 2010 - 21:27

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det är bara på TV4HD som det sänds 5.1 ljud.
TV4 har bara stereo ljud och inget annat.

Great, det är min erfarenhet oxå. Så slipper vi en diskussion om 5.1 och TV4 HD. :)
Hur är det med andra TV4-kanaler?

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 03 February 2010 - 21:28.

Postad 03 February 2010 - 21:33

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

SVT1 och SVT2 sänder ganska mycket i 5.1.
Canal+ och TV1000 gör det också bla.

Ah, jag har Canal+ SD och får aldrig in något annat än 2.0 till stärkaren. Det måste bero på TV:n då? Jag använder den inbyggda digitalmottagaren och skickar ut via optisk.

Postad 03 February 2010 - 21:46

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Ah, jag har Canal+ SD och får aldrig in något annat än 2.0 till stärkaren. Det måste bero på TV:n då? Jag använder den inbyggda digitalmottagaren och skickar ut via optisk.

Nja. Du skriver att Du har 2.1. Såvitt jag vet finns det inte Dolby Digital 2.1, så 2.1 betyder antagligen två högtalare plus en subwoofer, men är inte en DD-term. TV:n eller förstärkaren tolkar ljudsignalen, oavsett om det är DD2.0 eller DD5.1 till DD2.0 och förstärkaren skickar basljudet ut på subban.
Angående Dolby Digital så finns det mycket att läsa på www.dolby.com. Du får gärna rätta mig.

Redigerat av Unregistered3b650e4b, 04 February 2010 - 05:59.

Postad 03 February 2010 - 21:59

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Om du bara har 2.0 på Canal+ så är det nåt felhos dig.

Redigerat av Leatherface, 03 February 2010 - 22:00.

Postad 03 February 2010 - 22:15

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Om du bara har 2.0 på Canal+ så är det nåt felhos dig.

Det beror på hur Du vet att Du bara har 2.0. Kan förstärkaren eller TV:n detektera fler kanaler?

Postad 03 February 2010 - 23:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
På dom flesta kanaler (inkl TV4) så finns det bara MPEG (stereo) spår och inget annat.
Om det är 2.0 på ac3 spåret så visar den Dolby Pro Logic II men med DD icon på displayen.
På Canal+ sänds mycket med 5.1 hos mig iaf.

Redigerat av Leatherface, 03 February 2010 - 23:31.

Postad 04 February 2010 - 06:09

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

På Canal+ sänds mycket med 5.1 hos mig iaf.

Har Du Canal+ SD eller HD? Lindholm R har Canal+ SD. Sänder Canal+ SD något annat än 2.0?

Postad 04 February 2010 - 06:21

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Har Du Canal+ SD eller HD? Lindholm R har Canal+ SD. Sänder Canal+ SD något annat än 2.0?

Så här skriver Canal+ under Vanliga frågor:

F: Visar vi filmer med Digital Surround ljud?

S: Ja, vi visar filmer med Dolby Digital 5.1-ljud.

Men det står inte vilka kanaler det gäller.

Varför har Lindholm R bara 2.0? Antagligen en begränsning i hans/hennes utrustning. Det behöver inte vara fel. Så min fråga till Dig, Lindholm R, kvarstår: Hur vet Du att Du bara har 2.0?

Postad 04 February 2010 - 12:43

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Utrustningen består av Sony D3000 där jag använder den inbyggda digitalmottagaren. Optisk kabel för ljud från tv till förstärkare.

Förstärkaren (Denon 1909) visar bara två kanaler som inkommande. Har aldrig visat något annat. Hade aldrig tänkt på att det skulle kunna vara något annat än stereo i TV-sändningen men nu vet jag ju bättre.

Det jag funderar på är om den inbyggda digitalboxen har någon begränsning eller om det finns någon inställning som jag missat.

Postad 04 February 2010 - 13:40

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Nu har jag läst manualerna åt Dig. Du är skyldig mig en öl.

TV:n klarar bara stereo. Därför visar förstärkaren 2.0.

Postad 04 February 2010 - 13:43

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Nu har jag läst manualerna åt Dig. Du är skyldig mig en öl.

TV:n klarar bara stereo. Därför visar förstärkaren 2.0.

Perfekt! Det var lätt värt en öl.

You name the place! :)

Postad 04 February 2010 - 13:50

Unregistered3b650e4b
  • Unregistered3b650e4b
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Du skrev att Du har ett 2.1-system. Men förstärkaren klarar mer. Investera i högtalare och köra Pro Logic? Om tv-programmen är producerade med Pro Logic får Du mer än stereo.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.