Se svaret till mittiprick ovan.Det är inget nytt. Det är mest deras egna dåliga kunskap som kommer upp på tapeten när man måste göra så. Det är lågt och förhöjer knappast deras redan torftiga, argument.
Denon AVR-2310
(Förstärkare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
United DVH9082
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 12 October 2009 - 19:27
Postad 12 October 2009 - 19:31
Postad 12 October 2009 - 19:46
Att det var en apa som styrde rymdskeppet, valde han dock att bortse ifrån...
Det var inte en apa. Det var en Wookie
I övrigt har jag tyvärr inget att tillföra debatten i nuläget.
Postad 12 October 2009 - 19:59
Men vad fan, det verkar nästan som om jag har författat Satansverserna... Se ironin och le i stället. Så elakt var det väl inte?Ja, och mitt svar är ju klockrent när man ser ditt inlägg. Att du inte skäms. Men det är lätt att vara stor i munnen när man aldrig vågar står upp för sina argument.
Tyckte att du var jättedum när du frågade mig om jag inte hade gått i skolan. Och när du frågade, retoriskt, jonasprivate om hans påstått undermåliga läsförståelsebetyg i skolan. Tänk, jag visste inte ens att man hade ett ämne som hette så.
Lägg ner nu. Du har klargjort vad du tycker.
Det var inte en apa. Det var en Wookie
Postad 12 October 2009 - 20:31
I total motsats till dej säjer jag:
Köp vad ni vill ha och har råd med. Gotta er i glädjen att kunna ta upp den där fina grejen ur kartongen och var nöjda över att ni inte "nöjde" er med den billigare grejen som kanske mätte lika bra, eller ni inte kunde höra skillnad på i ett blindtest. Hade ni köpt den billigare maskinen hade ni kanske ångrat er att ni inte lade till dom där extra kronorna.. Det hade jag gjort om jag köpt en 3900 istället för Z11 som jag tänkte från början..
Mycket bra skrivet,känner precis som du.
Postad 12 October 2009 - 21:07
kul
men on topic så har denna tråd faktiskt fått mig att bli sugen på en onödigt dyr förstärkare, vet inte varför...
Redigerat av petestone, 12 October 2009 - 21:08.
Postad 12 October 2009 - 21:18
Det vet jag...men on topic så har denna tråd faktiskt fått mig att bli sugen på en onödigt dyr förstärkare, vet inte varför...
Postad 12 October 2009 - 21:31
Men vad fan, det verkar nästan som om jag har författat Satansverserna... Se ironin och le i stället. Så elakt var det väl inte?
Jag läste inte den men det är ju inget nytt. Har man inga argument så försöker man göra gliringar under ironins fana.
men on topic så har denna tråd faktiskt fått mig att bli sugen på en onödigt dyr förstärkare, vet inte varför...
Gör det du
Postad 12 October 2009 - 21:34
Sedan har väl tråden ett visst underhållningsvärde men det tillför väl egentligen ingenting längre. Jag kan bara gratulera dom som inte hör skillad mellan olika komponenter. Köp den billigaste och var nöjd.
Postad 12 October 2009 - 21:41
Ok, synd. Den är mycket folkbildande. Men ändå tycker du att jag bör skämmas? För vad?Jag läste inte den men det är ju inget nytt. Har man inga argument så försöker man göra gliringar under ironins fana.
Postad 12 October 2009 - 21:42
Tack för gratulationen! Gjorde det i helgen, köpte den billgare av dom två receivrarna som jag hade på test (HK 660 och Denon 2310) eftersom jag inte hörde nån skillnad och Denon hade bättre finesser. Har aldrig varit så nöjd med mitt ljud som nu när jag insett att det inte ger mig nåt ljudmässigt att köpa dyrt! Ljud är verkligen psykologiskt alltså. Nu sitter jag och njuter istället för att vara missnöjd och grubbla över vilken förstärkare jag borde byta till för att få ett bättre ljud.Som jag tolkar det först inlägget så utfördes testet inte dubbelblint. Borde inte det göra resultatet ogiltigt?
Sedan har väl tråden ett visst underhållningsvärde men det tillför väl egentligen ingenting längre. Jag kan bara gratulera dom som inte hör skillad mellan olika komponenter. Köp den billigaste och var nöjd.
Postad 13 October 2009 - 00:23
Som jag tolkar det först inlägget så utfördes testet inte dubbelblint. Borde inte det göra resultatet ogiltigt?
Nej, sålänge man inte kunde påvisa en skillnad så spelar det ingen roll. Om det hade påvisats en skillnad så kan man börja ifrågasätta om dubbelblint skulle ändra på utfallet.
Jo, jag håller med. Det är ju lustigt att folk som påstår dom hör dessa skillnader aldrig kan stå för sina saker. Väldigt skumt. Speciellt lustigt blir det när man ser hur usla akustiska förhållande dom har sina prylar i. Det är ju lite som en kille förklarar att CRT har bäst svärta i ett vitmålat rum med stora öppna fönster som inte går att stänga igen.
Postad 13 October 2009 - 09:24
Jag bryr mej helt enkelt inte om vad dina tester säjer. Inte ett skit. Jag tror att vi är ganska många som skiter fullständigt i det. Du är ju en av dom som skiter i det.
Alla har vi ett märke/tillverkare som ligger oss lite extra varmt om hjärtat. Skulle inte den aspekten vara värt något ?
Känslan ?
En del lägger nog gärna till några tusen för att köpa den där Bryston du snackade om, istället för att köpa en Denon, Pioneer eller Yamaha även fast man kanske inte skulle kunna skilja på dom i ett blindtest, även att jag personligen aldrig skulle köpa en sån.
Dessutom har ju olika tillverkare olika finesser och funktioner ? Är inte det värt något ?
Min Yamaha DSP-Z11 var ju inte direkt något lågbudgetalternativ, men också vad jag vet den enda stärkaren på maknaden som grejar 11.2 ? Vad är det värt då ? För samma pengar skulle jag ju kunna få en ganska skaplig stärkare av dom "finare" märkena, men jag är inte intresserad av det ? Jag skulle kanske inte höra skillnad på min Z-11a och en Yamaha i 5k-klassen, men när jag packade upp 35 kilo stärkare ur kartongen var en så OTROLIGT skön känsla.
Vad är det värt då ?
Halva nöjet med ljud är vad jag tycker att det inte finns något som heter "overkill" ? I alla fall inte bland dom som är intresserade av det ?
I total motsats till dej säjer jag:
Köp vad ni vill ha och har råd med. Gotta er i glädjen att kunna ta upp den där fina grejen ur kartongen och var nöjda över att ni inte "nöjde" er med den billigare grejen som kanske mätte lika bra, eller ni inte kunde höra skillnad på i ett blindtest. Hade ni köpt den billigare maskinen hade ni kanske ångrat er att ni inte lade till dom där extra kronorna.. Det hade jag gjort om jag köpt en 3900 istället för Z11 som jag tänkte från början..
Nu får jag säkert en massa inlägg om att jag är en idiot, men det skiter jag i. Alla tycker, tänker och känner olika.
Så är det bara. En del trevliga och omtyckta på det här forumet förstår det. Andra inte..
Nu lämnar jag den här tråden.
Tack för mej.
Protest !
Vad gör 0.2 bättre än 0.1...?!
Jag är av den bestämda uppfattnignen att multikanal under 80Hz är extremt onödigt och har fler nackledar än fördelar.
Nu är jag ju väldigt OT, men kände tat jag bara ville höra med dig vad som gör just 0.2 så bra?!
Alltså, "fungtioner" är inte = bra
Utan det ska vara "rätt" Fungtioner...
Men för guds skull. Du får mig att tänka på fysikern som blev upprörd över att det kom eld vid explosionerna i rymden i Star Wars-filmerna ("det är omöjligt, där finns ju inget syre, det är inte trovärdigt"). Att det var en apa som styrde rymdskeppet, valde han dock att bortse ifrån...
Men; vi blir inte upprörda, möjligen är det lite roande att se vilken stor påverkan dessa personer (Ingvar i synnerhet) har på "anhängarna". Häcklandet står de ofta själva för, anhängarna alltså, gentemot de som inte delar deras uppfattning, så där lite "von oben". Och jag är fullständigt övertygad om att Ingvar, om han läste min lilla berättelse, skulle skratta gott. Det låter nästan som om du är lite rädd för Ingvar och Svante... Det finns det ingen anledning till. De är, efter vad jag kan förstå, trevliga prickar(!) med sinne för humor. Ingvars manifest är ju för övrigt fullt med ironiska påhopp.
Edit: På tal om nyanserad; i de trådar som Ingvar deltar i på "faktiskt", är han mycket nyanserad. Där har hans lärljungar mycket att lära...
Jo, Ingvar och Svante, Naqref, peterstendl osv. osv.. är trevliga filurer
Ser ingen anledning att vara "rädd" för dom och jag är starkt övertygad om att HiFimatte inte är det han heller.
Postad 13 October 2009 - 10:16
Protest !
Vad gör 0.2 bättre än 0.1...?!![]()
Jag är av den bestämda uppfattnignen att multikanal under 80Hz är extremt onödigt och har fler nackledar än fördelar.
Jag tror att han syftade på de 11 kanalerna till "vanliga" högtalare och inte .2 kanalerna. Jag vet inte ens om Yamahan någonsin skickar olika signaler till subbarna? Att ha två subutgångar är ju trevligt.
Postad 13 October 2009 - 10:27
Tack för gratulationen! Gjorde det i helgen, köpte den billgare av dom två receivrarna som jag hade på test (HK 660 och Denon 2310) eftersom jag inte hörde nån skillnad och Denon hade bättre finesser. Har aldrig varit så nöjd med mitt ljud som nu när jag insett att det inte ger mig nåt ljudmässigt att köpa dyrt! Ljud är verkligen psykologiskt alltså. Nu sitter jag och njuter istället för att vara missnöjd och grubbla över vilken förstärkare jag borde byta till för att få ett bättre ljud.
Nu råkar det ju vara som så att Denons 23xx-serie är ovanligt välljudande för pengen. Den är helt neutral och rekommenderas av LTS-folket.
Att köpa Harman Kardons värstingstärkare ger inga ljudmässiga fördelar om man har normalt lättdrivna högtalare. Enligt mig så färgar H/K ljudet en hel del samt har inte lika bra upplösning som Denon 23xx (har haft en 2307:a själv).
Så det lönar sig att gå på vad öronen säger, det är inte prislappen som avgör ljudet!
Postad 13 October 2009 - 10:49
Jag tror att han syftade på de 11 kanalerna till "vanliga" högtalare och inte .2 kanalerna. Jag vet inte ens om Yamahan någonsin skickar olika signaler till subbarna? Att ha två subutgångar är ju trevligt.
kan hända, men inte dessto mindre så har den 0.2..
Och just det jag ville kommentera, dom övriga 11 kanalerna kan man ju också diskutera nödvändigheten med... men just om den har multikanal <80Hz också det är något som jeg verkligen ifrågasätter i sådant fall. Kan ju vara så at tden helt enkelt bara har 2x subb-out och då är det ju en helt annan sak
Postad 13 October 2009 - 17:49
kan hända, men inte dessto mindre så har den 0.2..
![]()
Och just det jag ville kommentera, dom övriga 11 kanalerna kan man ju också diskutera nödvändigheten med... men just om den har multikanal <80Hz också det är något som jeg verkligen ifrågasätter i sådant fall. Kan ju vara så at tden helt enkelt bara har 2x subb-out och då är det ju en helt annan sak
Funktionen med två subutgångar, multikanal eller inte, har vi redan diskuterat hej vilt i en tråd, så det tycker jag vi kan skippa den här gången va ?
DÄREMOT kan du knappast ifrågasätta "nödvändigheten" med ett välkalibrerat 11kanalssystem om du aldrig har hört något sånt ? Och då menar jag inte serie/paralellkopplade satteliter i en 5 el 7kanalsstärkare, utan individuellt spelande 11 kanaler på en gång. Allså Yamaha DSP-Z11. Har du hört ett sådant system någon gång ?
Postad 13 October 2009 - 19:14
känner inte då att 11.1 behövs...
därför jag sa som jag gjorde
Så jag anser att även 11kanaler inte är nödvändigt, men klart att det skulle ju kunna bli bättre med samma högtalare fast 11 kanaler, men jag skulle förmodligen inte höra någon skillnad...
Postad 13 October 2009 - 19:18
Nästa steg får bli 9.2 lär bli grymt med front high högtalarna,så 11.2 måste va helt underbart.
Postad 13 October 2009 - 19:28
Höjd kanaler, DPL IIzVar sätter man de extra två som skiljer 11.2 från 9.2?
Postad 13 October 2009 - 19:33
Njaa, jag har "bara" hört 7.1 och har då (med vissa, extra kompetenta system) inte kunnat uppfatta någon som helst separation mellan kanalerna, alltså 100% helt perfekta panoreringar och 3D djup. (högtalarna finns liksom inte där alls, utan man sitter liksom mitt i filmen med alla ljud runt om kring en.
känner inte då att 11.1 behövs...![]()
därför jag sa som jag gjorde![]()
Så jag anser att även 11kanaler inte är nödvändigt, men klart att det skulle ju kunna bli bättre med samma högtalare fast 11 kanaler, men jag skulle förmodligen inte höra någon skillnad...
Med DSP-kanalerna skulle jag bli förvånad om du inte gjorde det faktiskt.. Jag hör sällan sådant som ni lite mer insatta och bevandrade i ljudvärlden gör, men däremot hör man effektkanalerna väldigt tydligt. Eller egentligen hör man dom väl inte direkt, men stänger man av dom hör man vad dom bidrog med. Dom funkar ju inte som ett par vanliga satteliter i ett 5 el 7kanalssystem. Det här är ju helt annat. Det bidrar med ljud i höjdledd. Det gör ju inte vanliga satteliter. Dom lägesbestämmer ju bara ljudet längs med rummet framåt och bakåt. Effektkanalerna är ju så speciella eftersom dom sitter över front och bakre kanaler, därav kan ljudet lägesbestämmas i höjd också.
Det finns vissa funktioner som lägger på ett simulerat ljud hur det låter i vissa lokaler. Yamaha lade tydligen ner ganska mycket tid och pengar på att åka runt i världen för att mäta upp akustiska egenskaper i olika lokaler, använde sedan dom parametrarna och lade in som programvara. Man kan ta en ren studioinspelning helt utan några som helst bidragande ljud från rummet, men med en knapptryckning få precis samma akustik som t.ex en specifik kyrka i Tokyo, eller "The bottom line" i New York. Det finns MASSOR av olika lokaler dom har mätt upp.
DET går INTE att jämföra med en vanlig 5 el 7.1...
Hmarkström har ju också en Z-11. Han kikar kanske nåt i den här tråden och kan kanske också bidra med något varför det är en sån otrolig maskin..
Redigerat av Bakerman, 13 October 2009 - 19:35.
Postad 13 October 2009 - 19:34
Måste vara svårt att få plats med en projektorduk där då ;-)
PL IIz specar väl bara 9.1 kanaler?
Postad 13 October 2009 - 19:38
Var sätter man de extra två som skiljer 11.2 från 9.2?
Kolla mitt galleri.
Man BÖR ha ganska högt i tak för att få ut maximal effekt. Mina fjuttiga 2,25 är egentligen alldeles för lågt.
3 meter skulle vara grejer !
Postad 13 October 2009 - 19:38
Från 7.1 (räknat från vanlig 5.1) men vet inte hur högt, kanske 11.2Dvs man har 7 högtalare på framväggen?
PL IIz specar väl bara 9.1 kanaler?
Postad 13 October 2009 - 19:41
11.2 måste va helt underbart.
11.6 är grejer det !
Dvs man har 7 högtalare på framväggen?
Två fram över frontarna och två bak över bakre surr.
Postad 13 October 2009 - 19:46
Postad 13 October 2009 - 19:56
Postad 13 October 2009 - 19:59
Postad 13 October 2009 - 20:13
18 kvm räcker bara till 5.1 som jag hade förut, nu har man ett större rum men fortfarande 'bara' 5.1
24 kvadrat räcker till 11.6, men då har man inte så mycket plats att sitta på !
Postad 13 October 2009 - 20:45
Det är inte ytan som saknas, det är tusenlapparna per högtalare
Surt..
Postad 13 October 2009 - 21:56
Min högtalare är specade till 89dB och går ner till runt 3 ohm. Vet inte riktigt hurpass lättdrivet det är, men har uppfattat det som att det är lite mittemellan typNu råkar det ju vara som så att Denons 23xx-serie är ovanligt välljudande för pengen. Den är helt neutral och rekommenderas av LTS-folket.
Att köpa Harman Kardons värstingstärkare ger inga ljudmässiga fördelar om man har normalt lättdrivna högtalare. Enligt mig så färgar H/K ljudet en hel del samt har inte lika bra upplösning som Denon 23xx (har haft en 2307:a själv).
Så det lönar sig att gå på vad öronen säger, det är inte prislappen som avgör ljudet!
Tror inte du har hört avr-660 om du säger att H/K färgar ljudet. Vågar inte vara tvärsäker, men med den modellen så har dom nog gjort sin (kanske första?) neutrala stärkare.
Postad 14 October 2009 - 07:27
Bare en enda sub till går loss för 19990:-Surt..
Men det kommer nog nog förr eller senare ska du se !
Postad 14 October 2009 - 07:37
11.6 är grejer det !
Nej, du har "bara" 11.1 !
sedan att du kör med 6st subbar, det är en annan grej
Postad 14 October 2009 - 14:05
Skrev fel om antalet högtalare
Menade 22.2
Bifogad fil(er)
Postad 14 October 2009 - 14:13
Ska bara fixa en princip skissa på hur dom ska vara fördelade, men jag börjar få ont i armen av alla prickar som ska sättas ut... Ehh, ni får helt ankelt föreställa er ca ett oänderligt antal små högtalare som är placerde junt er som en Sfär och ni själva i mitten, sedan dom ca 5000 basmodulerna lika så, men närmare lokalens väggar.
riktigt coolt, synd bara att systemet kräver ett rum stort som globen och högtalare som knappnålar... Hmm, jag får fundera att tag till på denna, en design kommer inom kort...
Postad 14 October 2009 - 16:03
Bare en enda sub till går loss för 19990:-
Jag tar tre !
Aaarggghh!
Skrev fel om antalet högtalare![]()
Menade 22.2
Det där verkar spännande... Egen lösning...?
DESSUTOM FINNS DET INTE 22.2 !! DET FINNS BARA 22 PUNKT ETT !!!
Redigerat av Bakerman, 14 October 2009 - 16:04.
Postad 14 October 2009 - 17:43
Jag kan bara uttala mig om dom slutsteg/förstärkare jag haft själv och jag kan säga att det har varit skillnader varje gång jag bytt,vissa ggr stor skillnad.
Speciellt kommer jag ihåg när jag bytte slutsteg i basen en gång.Jag hade lyssnat på en viss låt extra många ggr kanske 500 eller nåt,visste därför exakt hur det lät på tex bastrummorna,tyngden tryckte till i bröstet på ett speciellt ställe i varje trumma om nån fattar vad jag menar.. Lite luddigt kanske. Men sen när jag bytte steg så tryckte det inte till på det stället i trumman längre,basen var mosigare.Lite samma grej som bongo mongo upplevde med den där kabeln,virveltrumman lät inte som han var van vid att den skulle låta.
Således,det bytet blev till det sämre.
Och när jag bytte från QSC till LAB.. Där kan man snacka skillnad.
Jag hörde detaljer i låtarna jag INTE hört innan,detta är jag helt 100% säker på.
Röster svävade fritt mellan högtalarna på ett sätt jag inte var van vid,basen var tightare ja allt var bättre.
Så allt detta är placebo alltså?
Det har jag uppriktigt svårt att tro.
Kan någon med en vettig förklaring berätta för mig hur 2 olika konstruktioner kan låta exakt likadant?
Alla kretsar i ett steg färgar ju ljudet mer eller mindre.
Som käringens stereo,hade förste en NAd 3020,bytte sen till en proson rv 4200 eller vad den heter och VIPS mkt klarare ljud och framförallt inte det möljiga basljudet som naden har.
På alla volymer kan tilläggas.
Sen en annan grej,på gymmet så har dom en stereo med dynavoice m-65. Stärken är En Technics.. nånting. Sen igår så var jag där,och tänkte när jag satt o körde lite rodd 1 meter från en av högtalarna att fan va mkt bättre det låter nu då,va skumt.
Sen en bit in i passet såg jag att dom bytt förstärkare.
Till en sherwood av nyare snitt.
Jag hörde alltså skillnaden utan att veta att dom bytt stärken.
Och då var jag inte direkt fokuserad på hur musiken presenteras,utan jag var där för att träna.
Ändå hörde jag skillnaden utan att veta att dom bytt.
Är det också placebo,då ska jag aldrig mer lyssna på musik igen.
Nu kanske den gamla var kass,det vet inte jag,men skillnad var det iaf.
Sen är det säkert svårare ju högre upp i kvalitet man kommer att särskilja olika steg,men dom JAG testat så var det tamejfan inte svårt. Nu har ju jag visserligen inte testat Nad 208 och Rotel 1090 som ju tydligen är 100% transparenta men...
Och du,Hifimatte: jag kan definitivt ställa upp på ett blindtest.
Fixar du det praktiska så kommer jag gärna hem till dig o testar.
Postad 14 October 2009 - 17:47
Och du,Hifimatte: jag kan definitivt ställa upp på ett blindtest.
Fixar du det praktiska så kommer jag gärna hem till dig o testar.
Kul med någon som är med på det. Vi tar det sen i nov
Postad 14 October 2009 - 18:02
Det färgar antagligen väldigt mkt det steget,+ att basen är slapp o slö.
Jag skulle vilja testa ett riktigt strömstarkt(tungt) steg till basen,det kanske skulle bli en aha upplevelse igen,vem vet? Labstegen är ju inte så strömstarka pga sin klass D drift. Men bra låter dom för det.
Hifimatte: Du säger att 1090 är väldigt transparent,är då 1080 lika transparent fast inte lika starkt bara eller?
Skulle vilja testa 2 st 1080 till mina toppar. Dom har extrem känslighet så känns lite overkill med 2 st 1090 där.
Anledningen till att jag vill byta/testa är att jag gillar att byta
Hittar jag ett beggat 1080 slår jag nog till alltså...
Postad 14 October 2009 - 18:30
.2 är 2st subsDESSUTOM FINNS DET INTE 22.2 !! DET FINNS BARA 22 PUNKT ETT !!!
Postad 14 October 2009 - 18:53
Och om jag cashade loss 5 st subs till skulle de kosta 99950:-Precis ! Tycker jag också.
Därför har jag 11.6.
Tror jag nöjer mig med den jag har
Postad 14 October 2009 - 19:17
Hifimatte: Du säger att 1090 är väldigt transparent,är då 1080 lika transparent fast inte lika starkt bara eller?
Skulle vilja testa 2 st 1080 till mina toppar. Dom har extrem känslighet så känns lite overkill med 2 st 1090 där.
Anledningen till att jag vill byta/testa är att jag gillar att bytaoch dels börjar tröttna på fläktljudet från mina Labsteg.
Hittar jag ett beggat 1080 slår jag nog till alltså...
RB-1080 är samma konstruktion men halva effekten, alltså 200 watt i 8 ohm (1090 ger drygt 400 watt i 8 ohm)
.2 är 2st subs
Nja, .2 skulle betyda stereobas, vilket är möjligt med aktiv delning med vanlig stereo men inte med filmer som har monobas, därav .1
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
16 bilder
43 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?