Postad 27 June 2010 - 23:59
Postad 28 June 2010 - 04:49
Va är inte RX8 orna bra dom som du har höjt till skyarna men man måste säga att du har liknande saker som en som lämnade forumet med buller och bång .Absolut inte, men så har jag bara en subb
![]()
Nästa investering blir nya frontar även de jag har bara är 6 månader gamla och förbannat bra
Skulle jag ha två subbar istället för en, så blir det två mindre subbar. Men då har jag faktiskt hellre en stor
som går så djupt som den jag har
Jag lägger hellre pengarna på bättre diskant och mellanregister än det lilla som man får ut ur 2 basar
istället för en när det gäller musik i jämförelse med vad man får ur ett par bättre frontar.
Är det inte okey ?
Postad 28 June 2010 - 04:56
B&W DB1NU är ju jag ett b%w fan och har lyssnat på flemigatans high end högtalare samt subbasar. Kan säga såhär att Pv1 är tamefan de bästa jag hört i den prisklassen. Måste upp flera tusen till för att hitta riktigt motstånd, dessutom är den skitsnygg. Sen har vi ju Cerwin vega! som är ganska inriktiade på bas och "oljud" och tycker att visst dom är inte dåliga men på tok mycket sämre än dom var på 80-talet då de var riktigt stora. Vad har hänt där? Velodyne spl serien: en riktig stark och kraftig bas får jag höra men inte lika starkt konstrast som jag finner i exempelvis b6ws 600-subbar. kraften är Velodynes starka sida men inte djupet och svärtan(enligt mig). Dali göra även riktgt fina golhögtalare med maffig bas för pengen och då syftar jag på concept serien, men den känns som cerwin, inte mkt hifi upplösning över det hela och och inget riktig klarhet. Den absolut bästa upplevelsen jag har haft inkl en sub var nog provlyssningen med nad m2 b&w 804diamond (nya) och DB1 (nya), helt sanslöst vilken bas!! 2st rohacell basar är helt sjukt. hifiklubben drog igång nått stycke i en låt med djup bas å då snackar vi djup. typ 15hz.. Nääh asså det kan inte bli bättre, allt var på topp, svärtan, kraften och den sköna dynamiken. Där snackar vi oslagbart.
-3 db 17-145 hz
-6 db 15-250hz
Det blir liksom lite fel när du pratar om 15hz och troligen så har du aldrig upplevt 15hz .
Postad 28 June 2010 - 06:30
Men erkänn att det är kul att läsa
Haha, ja OK liite då
Men nog är det roligare att höra hur prylarna presterar...
Postad 28 June 2010 - 07:00
Nääh asså det kan inte bli bättre, allt var på topp, svärtan, kraften och den sköna dynamiken. Där snackar vi oslagbart.
Börjar du prata bild nu också...?
Postad 28 June 2010 - 07:18
Svärta = brunfrekvensen, säger ju sig självt.Börjar du prata bild nu också...?
För svärta har väl inget med ljud att göra...?
Borde du ha i överflöd i ditt basrum, eller?
Postad 28 June 2010 - 13:46
Börjar du prata bild nu också...?
För svärta har väl inget med ljud att göra...?
Det är ett uttryck jag läst i tidningar. Han menar troligtvis att subwoofern håller käft när den stannat. Men det är kanske lite otydligt uttryck.
En orolig och smetig bild kanske skulle kallas.....smetig...äh...
Postad 28 June 2010 - 16:41
Det är ett uttryck jag läst i tidningar. Han menar troligtvis att subwoofern håller käft när den stannat. Men det är kanske lite otydligt uttryck.
En orolig och smetig bild kanske skulle kallas.....smetig...äh...
Är det hifi&musiks uttryck allså...? Inte konstigt att jag aldrig har hört det förut då...
Postad 28 June 2010 - 16:59
Redigerat av Unregistered68eeb4be, 28 June 2010 - 17:01.
Postad 28 June 2010 - 17:13
Då tar jag mig friheten o gör detta
Fattar inte att det kan bli ett sånt förbannat tjafs i en tråd som denna?? Att utse en vinnare bland alla världens subbar är givetvis omöjligt.
För att ge ett exempel:
Bara för att jag gillar min subb så betyder det inte att grannarna gör det
Postad 28 June 2010 - 17:52
Visst är SVS och Ino bra för pengarna, men hosta upp ett par hundra lök och köp en TAD t.ex då...
Nu har jag inte hört en sån, men är den hälften så bra som Reference One lär den inte vara helt dålig...
Postad 28 June 2010 - 17:56
finns oändligt mkt fina grejer där ute inte en kotte kommit i närheten.
Postad 28 June 2010 - 18:51
Just den verkar ha atomdrivning. Man känner köplusten kittla igen. Kill-kill..
Postad 28 June 2010 - 18:59
Snackar vi oavsett vad den kostar så tror jag inte att det är dom här "vanliga" märkena som är bäst...
Visst är SVS och Ino bra för pengarna, men hosta upp ett par hundra lök och köp en TAD t.ex då...
Nu har jag inte hört en sån, men är den hälften så bra som Reference One lär den inte vara helt dålig...
Och vad har den att sätta emot om man lägger dom pengarna på SVS eller Ino? Det blir väl en 9-10 st SVS PB-13 ultra man får och kanske Ino Z-10. Då lär inte TADen ha en suck.
Postad 28 June 2010 - 20:02
Den skalldrade så att hela lådan hoppade runt på golvet
Om det är postivit eller inte får var och en avgöra själv
Postad 28 June 2010 - 21:56
Och vad har den att sätta emot om man lägger dom pengarna på SVS eller Ino? Det blir väl en 9-10 st SVS PB-13 ultra man får och kanske Ino Z-10. Då lär inte TADen ha en suck.
Men för dom som inte vill ha hela rummet fullt med lådor då ? Dom som har ett snyggt designrum och bara är ute efter EN låda.
Vänd på det då. Hur feta subbar tror du jag kan bygga för samma pengar som Z-2 då ??
Postad 28 June 2010 - 22:54
Sen kan man bygga ännu billigare själv än vad Ino/SVS kostar, vilket är förståeligt.
Postad 29 June 2010 - 04:32
17 då vet man inte så mycketHar en vinnare i mitt liv DB1 !!! med nad m2.
Postad 29 June 2010 - 07:36
Jo men då handlar det knappast om bästa utan "snyggaste" eller sånt. För mig är bästa samma som bästa återgivning. Valet mellan EN låda med en 15-18 bas och 10 st lådor med 12-13 tums i varje tror jag säger sig själv vilken som kommer ge bäst återgivning. Sunfire är väl annars så många vill ha, massa muller från liten låda. Men jag antog tråden handla om ljudkvalité främst.
Sen kan man bygga ännu billigare själv än vad Ino/SVS kostar, vilket är förståeligt.
Men tråden handlar ju om bästa subben oavsett prisklass. Det är ju singularis.
Tråden handlar inte om "hur får jag så mycket bra bas som möjligt oavsett prisklass om jag har plats för att ha obegränsat många lådor"...
Postad 29 June 2010 - 07:52
Men sedan att det blir bättre ju fler, så är det ju och för mig redan vedertaget att man alltid har minst 2st subbar
Postad 29 June 2010 - 08:06
mark&daniel maximus sub (dessa säljs parvis)
audio physics har en massa goa bröl lådor me
b&w 800 serie
finns många kandidater.....
proson rumble 8.... nitroglyserin fylld..... stubin.....eld......BOOOOOOOOOMMMMMMMM!!!!!
Redigerat av robert293, 29 June 2010 - 08:08.
Postad 29 June 2010 - 09:46
Men tråden handlar ju om bästa subben oavsett prisklass. Det är ju singularis.
Tråden handlar inte om "hur får jag så mycket bra bas som möjligt oavsett prisklass om jag har plats för att ha obegränsat många lådor"...
Nu handlar ju inte multisubs set-ups om att "så mycket bra bas som möjligt" utan få så jämn och bra återgivning i basen och högt headroom. Så jag undrar än vad dessa TAD skulle göra som inte SVS/Ino alls klarar av?
Postad 29 June 2010 - 11:34
Postad 29 June 2010 - 12:45
Hmm, jo men då måste det nog vara Ino profundusY1 (1st Y-modul) eller 1st SVS BP13ultra
Du menar att av alla subbor i hela världen oavsett prisklass skulle SVS eller Y-1 vara bäst ???
Dom är ju helt klart bra för pengen, men lär inte vara bäst..
Nu handlar ju inte multisubs set-ups om att "så mycket bra bas som möjligt" utan få så jämn och bra återgivning i basen och högt headroom. Så jag undrar än vad dessa TAD skulle göra som inte SVS/Ino alls klarar av?
Bra bas ja ? Är inte en jämn återgivning bra bas ?? Jag skrev väl inget om ljudtryck ??
Vad är bra bas för dej ??
Menar du att inte Ingvar skulle kunna ta fram ett bättre element om elementet hade ett utpris på en miljon ??
Det skulle ju inte säljas många, men tror du inte att han skulle kunna ta fram ett element som presterade bättre än dom som sitter i Z-modulerna med obegränsad budget ??
Men vänta en stund nu... har TAD ens någon subb ?!
Inte en aning.. Men hade man obegränsat med pengar skulle dom nog kunna ta fram en till dej...
focal sub utopia 2xservo 12"
mark&daniel maximus sub (dessa säljs parvis)
audio physics har en massa goa bröl lådor me
b&w 800 serie
finns många kandidater.....
proson rumble 8.... nitroglyserin fylld..... stubin.....eld......BOOOOOOOOOMMMMMMMM!!!!!
Där har du ett par kandidater..
Inte så billiga dock..
Proson Rumble 8 är nog dock min favorit i det gänget..
Redigerat av Bakerman, 29 June 2010 - 12:46.
Postad 29 June 2010 - 13:04
Bra bas ja ? Är inte en jämn återgivning bra bas ?? Jag skrev väl inget om ljudtryck ??
Vad är bra bas för dej ??
Anser du att SVS och Ino basarna har brister i jämn återgivning?
Menar du att inte Ingvar skulle kunna ta fram ett bättre element om elementet hade ett utpris på en miljon ??
Det skulle ju inte säljas många, men tror du inte att han skulle kunna ta fram ett element som presterade bättre än dom som sitter i Z-modulerna med obegränsad budget ??
Ingvar hade förr en 15 tumsbas som satt i Z modulerna

Den finns inte längre för han tog fram Y elementet som medgav att man kunde köpa 4 st Y element (12 tums) för samma pris som 1 st Z (15 tums), vilket gav klart bättre resultat i både ljudtryck och jämnare basåtergivning.
Det är väl det jag försöker få fram, oavsett om man lägger extrema summor så blir det alltid bättre om man istället väljer efter bäst resultat. Därför så kommer en påhittad TAD subwoofer för 200 papp inte göra något bättre än vad SVS/Ino eller andra högkvalitets subwoofers i samma prisklass, gör.
Redigerat av MKarlsson74, 29 June 2010 - 13:06.
Postad 29 June 2010 - 14:30
Skojja inte, har lyssnat på flera märken så det gör jag visst!17 då vet man inte så mycket
Postad 29 June 2010 - 14:36
Anser du att SVS och Ino basarna har brister i jämn återgivning?
Ingvar hade förr en 15 tumsbas som satt i Z modulerna
Den finns inte längre för han tog fram Y elementet som medgav att man kunde köpa 4 st Y element (12 tums) för samma pris som 1 st Z (15 tums), vilket gav klart bättre resultat i både ljudtryck och jämnare basåtergivning.
Det är väl det jag försöker få fram, oavsett om man lägger extrema summor så blir det alltid bättre om man istället väljer efter bäst resultat. Därför så kommer en påhittad TAD subwoofer för 200 papp inte göra något bättre än vad SVS/Ino eller andra högkvalitets subwoofers i samma prisklass, gör.
Hehe.. Fy fan vad du vrider och vänder på det... För det första har jag väl aldrig skrivit att Ino eller SVS har brister i jämn återgivning ? Jag skrev "så mycket bra bas som möjligt" och det tolkade du som mycket bas.
Menar du att det inte finns en subba som har jämnare frekvensåtergivning, mindre dist, kan gå djupare, och spela starkare än en Y eller Z-modul eller en SVS oavsett prisklass ??
För det andra pratar vi inte "i samma prisklass" nu. Vi pratar DEN bästa subben. Inget annat.
EN SVS, eller EN Y eller Z-modul. DÅ kan du inte komma dragandes med en massa skit om att man kan få tio andra grejer för samma peng. Den här tråden handlar om att, om man ska köpa EN subba, vilken presterar bäst,
oavsett pris. Då tror jag helt ärligt inte att det är en subba för 20 lök. Skulle gränsen vara nådd där menar du ? Varför skulle världens bästa subba bara kosta 20 lök när världens bästa golvare inte kostar 20 lök ?
Världens bästa steg kostar ju inte heller 20 lök ?
Därmed inte sagt att inte Ino eller SVS inte är bra. Det är mer än tillräckligt för dom flesta, men hade man obegränsat med pengar skulle man nog ha något annat..
Skulle jag vinna 100 miljoner skulle jag mycket väl kunna tänka mej ett 11-kanalssystem med fyra subbor med TAD rakt igenom. Det skulle nog många..
Postad 29 June 2010 - 14:59
Hehe.. Fy fan vad du vrider och vänder på det... För det första har jag väl aldrig skrivit att Ino eller SVS har brister i jämn återgivning ? Jag skrev "så mycket bra bas som möjligt" och det tolkade du som mycket bas.
Menar du att det inte finns en subba som har jämnare frekvensåtergivning, mindre dist, kan gå djupare, och spela starkare än en Y eller Z-modul eller en SVS oavsett prisklass ??
Det finns det nog. Har jag påstått något annt?
För det andra pratar vi inte "i samma prisklass" nu. Vi pratar DEN bästa subben. Inget annat.
EN SVS, eller EN Y eller Z-modul. DÅ kan du inte komma dragandes med en massa skit om att man kan få tio andra grejer för samma peng.
Vad är då bästa subben?
Den här tråden handlar om att, om man ska köpa EN subba, vilken presterar bäst, oavsett pris.
Vad menar du med prestera?
Då tror jag helt ärligt inte att det är en subba för 20 lök. Skulle gränsen vara nådd där menar du ? Varför skulle världens bästa subba bara kosta 20 lök när världens bästa golvare inte kostar 20 lök ?
Jag tycker pengar är rätt ointressant eftersom det har ytterst lite med prestanda att göra.
Så, exakt vad är det du är ute efter? Den subben som i EN låda kan skapa störts ljudtryck, eller lägst dist eller vad är du ute efter?
Därmed inte sagt att inte Ino eller SVS inte är bra. Det är mer än tillräckligt för dom flesta, men hade man obegränsat med pengar skulle man nog ha något annat..
Varför det? Om man är ute efter prestanda och har obegränsat med pengar så betyder inte det att man inte väljer SVS eller Ino.
*Svindyrus och braus sub. 200 papp för 130 dB
*10 st SVS eller 10 st Ino.
I detta fallet så kommer SVS/Ino att köra över svindyrus i både ljudtryck, låg dist och jämn bas. Samma om man köpte två av den, då har man helt plöstligt 20 st SVS/Ino.
Så jag undrar igen vad som är bättre med dessa icke nämnda subwoofers som man endast kan köpa om man har obegränsat med pengar?
Skulle jag vinna 100 miljoner skulle jag mycket väl kunna tänka mej ett 11-kanalssystem med fyra subbor med TAD rakt igenom. Det skulle nog många..
4 st TAD subbor, som inte finns?
Postad 29 June 2010 - 15:01
Jag kan mycket väl förstå att det finns många som bara vill/kan köra med en sub och jag tycker inte att dom eller deras system är mindre värda för det. För att ta ett exempel, så kan vi ju ta Bakermans system, det är ju inte så himla lämpat för ett vanligt vardagsrum utan kräver ett riktigt biorum för att komma till sin rätt.
Många har inte den lyxen att ha ett separat rum för film/musik utan får nöjja sig med sitt vardagsrum och där är man oftast tvingad att kompromissa, det är ju inte alla som tycker att det är jättesnyggt med hela vardagsrummet fyllt av högtalare, utan man kanske är tvungen att kompromissa bort 4 subbar i vardagsrummet och nöjja sig med EN.
I gengäld kanske man då kan lägga lite mera krut på en sub.
Sen är jag väl medveten om att det finns folk som inte bryr sig ett skit om hur det ser ut i deras vardagsrum eller att dom tycker att det ser bra ut med massor med högtalare längs väggarna och jag respekterar deras åsikter också.
Summa sumarum: Trådens rubrik är: Bästa subwoofern - Diskutera vilken den bästa subwoofern är, oavset pris
Skulle jag ha obegränsat med pengar och välja att köpa en sub skulle det nog inte bli varken Ino eller SVS
Postad 29 June 2010 - 15:15
Väl talat Bakerman, och du är ju inte den som nöjjer dig med EN sub heller så man kan ju knappast anklaga dig för att vara partisk
Jag kan mycket väl förstå att det finns många som bara vill/kan köra med en sub och jag tycker inte att dom eller deras system är mindre värda för det. För att ta ett exempel, så kan vi ju ta Bakermans system, det är ju inte så himla lämpat för ett vanligt vardagsrum utan kräver ett riktigt biorum för att komma till sin rätt.
Många har inte den lyxen att ha ett separat rum för film/musik utan får nöjja sig med sitt vardagsrum och där är man oftast tvingad att kompromissa, det är ju inte alla som tycker att det är jättesnyggt med hela vardagsrummet fyllt av högtalare, utan man kanske är tvungen att kompromissa bort 4 subbar i vardagsrummet och nöjja sig med EN.
I gengäld kanske man då kan lägga lite mera krut på en sub.
Sen är jag väl medveten om att det finns folk som inte bryr sig ett skit om hur det ser ut i deras vardagsrum eller att dom tycker att det ser bra ut med massor med högtalare längs väggarna och jag respekterar deras åsikter också.
Summa sumarum: Trådens rubrik är: Bästa subwoofern - Diskutera vilken den bästa subwoofern är, oavset pris
Skulle jag ha obegränsat med pengar och välja att köpa en sub skulle det nog inte bli varken Ino eller SVS
Exakt precis. Du fattar.
Det gör inte Karlsson, för han är så förbannat insnöad och bara MÅSTE snacka om sej och sitt och ifrågasätta folk..
Redigerat av Bakerman, 29 June 2010 - 15:16.
Postad 29 June 2010 - 15:49
Så visst, det finns säkert bättre (dvs högre ljudtryck/lägre dist) subbar än SVS/Ino. Då är det väl bara komma med dom förslagen då.
Vilken skulle det vara?
Postad 29 June 2010 - 15:55
Sunfire
Postad 29 June 2010 - 15:59
Man kan ju hoppas att det borde finnas några vettiga förslag i en tråd på över 360 inlägg vars rubrik lyder - Bästa subwoofernDet spelar ingen roll hur bra sub man har när vi fortfarande lyder under fysikens lagar.
Så visst, det finns säkert bättre (dvs högre ljudtryck/lägre dist) subbar än SVS/Ino. Då är det väl bara komma med dom förslagen då.
Ingen aning, eftersom jag (tyvär) inte har obegränsade medel så har jag inte gjort några djupare efterforskningar på "subbar" i de högre prisklassernaVilken skulle det vara?
Men jag är övertygad om att det finns någon därute som skulle passa mig som hand i handske...
Sunfire
Sunfire True Subwoofer oöverträffad prestation
En rejäl sub typ Sunfire True Subwoofer...
Med min Sunfire...
Filmer + Sunfire Sub = Kärlek
Använder video contour läget på min sunfire...
Sunfire True Subwoofer går under 25 Hz, den är liten och låter som en 15"...
Fan jag tror bestämt att det ekar här i tråden...
Redigerat av -Palle-, 29 June 2010 - 16:06.
Postad 29 June 2010 - 16:08
Sen så är det även ett problem med bästa subwoofern om man sen har krav att den inte får vara stor. Det är ju en omöjlighet eftersom djup och ren bas (högt headroom) kräver stora volymer. Så hur man än vänder sig så har man röva bak.
Postad 29 June 2010 - 16:22
sen kan ni börja att prata om dist för det här elementet slår allt skit på marknaden med häst längder .
Postad 29 June 2010 - 16:24
Den bästa sub som går att bygga för vettiga pengar heter tc-sound lms-15
sen kan ni börja att prata om dist för det här elementet slår allt skit på marknaden med häst längder .
Om det inte nödvändigtvis måste vara vettiga pengar då...?
Postad 29 June 2010 - 16:40
En massa biliga element om man har platsOm det inte nödvändigtvis måste vara vettiga pengar då...?
Postad 29 June 2010 - 16:41
Fan jag tror bestämt att det ekar här i tråden...
Innan 1996 spanade jag på Earthquake, dock skaffade mig en Pioneer sub som var min första sub upplevelse i hemma väg, var ändå inte riktigt nöjd, kort och koncis, SLF hade som första importör fixat den här under suben som presterar mer än nånting annat i världen.
Jaha tänkte man och klev in i deras demo rum i Bromma, jag behövde bara höra mullret i ett par sekunder och genast blev man nyfiken, letade efter en stor monster bas men hittade bara en liten ynklig kub med den oöverträffade måtten 28cm x 28cm x 28cm men suben presterar som den vore en 15"
Den både möter och passerar THX spec och det var mina krav, kostnaden var dock inte lika trevlig
Postad 29 June 2010 - 17:00
Bifogad fil(er)
Redigerat av SunfireTHX, 29 June 2010 - 17:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
143 bilder
11 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?