Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG LE9500, LE8500, LE7500

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 november 2010 - 10:40

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
jag hittade en rätt schyst kommmentar från en som jämför VT20n med LX9900 (US modellen)

I have owned both sets - I HAD a VT20 and now own a LX9900 and all I can tell you is the LX9900 is a better TV is just about EVERY department. The only real negative is the reflective screen but for just about everything else (black levels, motion handling, picture) the LG is better. I have only watched a tiny amount of 3D on the LX9900 but it looked amazing

det låter bra det där :)

Redigerat av Unregistered1008, 29 november 2010 - 10:42.

Postad 29 november 2010 - 12:59

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Är själv sugen på LX950N. Har varit i butik och kikat på den, och kan bara säga att bilden är ju kalas på denna. Vet att det inte går att stå i butik så och försöka se brister som bandning och halos o.s.v. Men jag tycker bilden ser nice ut måste jag säga. Dock är det 2 saker som jag hakat upp mig på:

1. Glasfronten är reflekterande. Upplevde den mer reflekterande än jag hade väntat mig.Den är i avstängt läge som en spegel. Fönsterrutorna hemma kommer att synas i TV:n villket gör mig osäker på att köpa denna.

2. Jag ska vägghänga TV:n. LG har ju valt att ha alla anslutningar rakt bakåt igen, villket gör att man får köpa ett fäste som bygger ut TV:n onödigt mycket bara för att få plats med kablar.

Därför står jag i valet och kvalet om jag ska orka vänta in LG 47LEX8 ist. Denna modell har ett anti relex filter på skärmen villket låter bra. Den har också en separat box att plugga i alla saker i. Skärmen är enbart en skärm som man hänger upp på väggen. Tror jag läste att skärmen pratar trådlöst med boxen, annars är det bara en kabel som behövs till skärmen.

Problemet med denna för mig är bara att den kommer nog kosta löjligt mycket. Har bara hitta lite ca:priser och spekulationer. Den verkar landa runt 38.000/40.000 för 47"aren. Är det någon här på forumet som vet när denna kommer att släppas i sverige. LG är ju inte direkt kända för att släppa sina TV apparater i tid. Jag mejlade LG support för ett par veckor sedan om release. Men som vanligt med supporten så svarar dom att dom inte vet något om denna modell.

Ok, om någon vet någonting om LEX8 så skriv gärna några rader om ni hört nått om release eller priser o.s.v.

M.v.h Karlsson8

Postad 29 november 2010 - 13:05

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Du kan ju köpa vinklade kontakter

Postad 29 november 2010 - 13:22

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

det beror på vad det är för fel.
är det fel man ser vid normalt användande då störs jag också och kan inte koppla bort det.
men Halos som bara syns vid extrema vinklar bryr jag mig inte om.
som nu när jag knappar på datorn och tvn står med 20 graders lutning från sidan så bryr jag mig inte om hur bilden ser ut.
jag kollar inte seriöst på tvn.

Seriöst filmtittande är rakt framifrån eller lite från sidan,det är då bilden måste vara bra enligt mig.

Självklart är allt seriös användning av tv framifrån i sweetspoten men jag har svårt att somna utan tvn så nästan varje kväll ställer jag in tvn på sleep och ser på den i sängen tills jag somnar och då vill jag fortfarande att tvn levererar en bra bild och det gjorde inte 850 ifrån sängen. Lite då och då är vi ett gäng som ser film hos mig och då är det ju viktigt att personen som sitter i andra soffan får en fullgod bild.

Men då är jag också bortskämd när det gäller betraktningsvinklar eftersom jag har bara ägd CRT och plasma.

jag stördes otroligt mycket på clouding på gamla Samsungen vid mörka scener.
att se mörka scener med 950n är rena drömmen.
det som man har störts på i ett år är helt borta.

Jo jag vet hur det är med det där fenomenet som Samsung har som specialitet. Jag har själv det på min datormonitor och det är otroligt störande och det är aldrig nått jag skulle acceptera att ha på en tv.

jag vet själv att det bara är plasma som levererar en bra bild från alla vinklar.
det kan omöjligt en LCD göra.
så det är inget nytt problem,det är bara att inse att tekniken inte har kommit längre.

jag är inte så säker på att OLED kommer att ge så mycket bättre bild
950n har ju redan omätbar svärta så bättre går inte att få.
svart blir inte svartare än svart hur man än gör,även om tvn heter OLED :)
färgerna har jag också svårt att tro att dom kan bli bättre än vad dom är på 950n.
möjligen att OLED har bättre betraktningsvinklar

Jodå nog kommer OLED att ge bättre bild alltid och så har ju OLED också precis som plasma, oändliga betraktningsvinklar. Däremot så har ju OLED bättre skuggdetaljer även om LGn har bra skuggdetaljer inte frågan om det, finns ingen LCD-LED som har bättre skuggdetaljer. Saxat från ett inlägg av xyzzyxyzzy som beskriver fenomenet väldigt bra.

Local Dimming innebär i praktiken att man släcker backlighten i fördefinierade rektangulära (?) zoner där medelnivån på ljuset är under ett tröskelvärde. En drös pixlar slocknar alltså helt och man tappar all detaljåtergivning i de mörkaste partierna av bilden.

V20/VT20 har med andra ord bättre skuggdetaljer än LGs topp LCD-LEDar och även på min Kuro märkte jag ganska stor skillnad gent emot LGn.

jag hittade en rätt schyst kommmentar från en som jämför VT20n med LX9900 (US modellen)

det låter bra det där :P

I recensioner har faktiskt V20/VT20 fått bättre omdöme, den har tillochmed fått referensstatus på en del sidor men 850N har bra rörelsehantering det är inge snack om saken och jag var riktigt imponerad av svärtan förutom oönskade halos då.. :D

Postad 29 november 2010 - 19:24

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Du kan ju köpa vinklade kontakter

Jo det är klart. Tänkte inte på det. HDMI finns väll att köpa vet jag. Såg det gick att köpa nån wireless av-link för 2990:- som verka lite fräsig. Men lite onödigt kanske haha!

Postad 30 november 2010 - 00:13

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
950n vilken tv!
jag blir mer och mer imponerad.

inte nog med att den har superbild,den funkar ihopp med annan hårdvara också.
3D kameran som följde med paketet är bara att plugga in med Mini HDMI,så kan man kolla på sina egna 3D filmer eller 3D bilder direkt på tvn.

sen en annan fördel är att tvn tar 3D från Datorn i 1080p 24hz!
det vart jag imponerad över då jag alltid har trott att det är 120Hz som gäller för 3D på PCn.
vet ej om man måste ha ett nyare Nvidia kort men jag tror det iom att mini HDMI krävs.
jag kör GTX 470 SLI och kör då mini HDMI (high speed 1.3a) ut till tvn.
HDMI 1.4a sladd behövdes alltså inte.

med andra ord så kan man spela Real HD 3D filmer direkt från PowerDVD Mark II Ultra ut på tvn.
alltså behövs egentligen ingen Blu Ray 3D spelare för att se på HD 3D.
kör man 3D genom USB så får man nöja sig med halva upplösningen.

men försök inte att spela spel eller surfa runt i 24Hz :)
det rycker jäklar.
1080p 24hz är enbart för 3D filmtittar läget.

jag konstaterade också att det är SPEL läget som körs vid 3D tittande och inte STANDARD som testerna påstod.
visst bilden är grym som fan men den kunde bli bättre om man skulle kunna slå på LocalDimmingen.
den är som bekant avstängd vid spelläget.
förstår inte vitsen med att ha den avstängd för 3D visning.

jag måste komma åt servicemenyn,det här duger inte :)

Redigerat av Unregistered1008, 30 november 2010 - 08:13.

Postad 30 november 2010 - 05:44

Bjortab
  • Bjortab
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Men man kan väl ha local dimming på när man spelar spel? eller hur?

Går man in på expert läget då och stänger av Motion plus eller?

MVH Björn!

Postad 30 november 2010 - 08:10

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Men man kan väl ha local dimming på när man spelar spel? eller hur?
Går man in på expert läget då och stänger av Motion plus eller?
MVH Björn!

Exakt men 3D läget är låst
det är därför jag måste in i service menyn :)
får maila LG supporten om det

Postad 30 november 2010 - 08:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Va...local dimming går väl inte att slå på i spel ?

Motion plus eller vad de nu heter ska man ju aldrig ha på...Eller så lite som möjligt

Postad 30 november 2010 - 11:50

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Va...local dimming går väl inte att slå på i spel ?

Hell yeah! :)

det som ökar på inputlagget är om man kör med V sync på
men det är ju känt sen tidigare
så ett tips är att stänga av det om ni kör FPS spel
man får offra lite flyt i bilden men med snabbare respons

pratade med supporten men det kunde man ju räkna ut att det enda dom kan är att läsa innantill från sina manualer som vem som helst kan få tag på.
då blir det att försöka få tag på nån service tekniker och se om dom kan trolla fram servicemenyn.

Expert mode med Local Dimming på

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  LGgame.jpg   1,04MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1008, 30 november 2010 - 11:53.

Postad 30 november 2010 - 12:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tänkte om de går i game mode..
För nog måste de väl bli mer lagg med local diming på?

Postad 30 november 2010 - 12:10

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
som sagt tänk på vart ni placerar den här tvn
spegeln...eller jag menar tvn :) har en tendens att ge ifrån sig reflexer vid extrema vinklar.

rätt palcering och tittande hyffsat framifrån vid dagsljus så reflekterar glasskivan inte mer än vilken annan tv som helst.

Tänkte om de går i game mode..
För nog måste de väl bli mer lagg med local diming på?

ingen local dimming vid game mode och nej local dimming påverkar inte inputlagget

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  LGref.jpg   935,08K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1008, 30 november 2010 - 12:12.

Postad 30 november 2010 - 12:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tvivlar jag extremt mycket på...
Finns en anledning till varför man väjer att stänga av funktioner i game mode..
Inputlagg.........

Men att du inte känner skillnad är en annan sak..

Så tills nån mäter upp tv på rätt sätt så tvivlar jag å de grövsta

Postad 30 november 2010 - 12:43

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Tvivlar jag extremt mycket på...

det finns siffror på att local dimming inte ökar inputlagget
nu hittar jag inte testet men du kan ju leta på om du inte tror mig.

köpt nån tvn än eller hänger du bara på forumet och dregglar :)?

Postad 30 november 2010 - 14:36

Unregistered8e4a640b
  • Unregistered8e4a640b
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

det finns siffror på att local dimming inte ökar inputlagget
nu hittar jag inte testet men du kan ju leta på om du inte tror mig.

köpt nån tvn än eller hänger du bara på forumet och dregglar :)?

har följt dina inlägg lite o du verkar vara kräsen på samma saker som mej,så nu blev jag bra sugen på en likadan teve ,fast den var några tusen dyrare än min budget till låter hmm får vänta den kanske sjunker lite i pris.

ska ta åka o kolla på den när jag har tid.

jag var inställd på en Samsung PS50C7705 men väntar nog :) ett tag till

så du kan rekomendera den LG teven?

/P

Redigerat av Unregistered8e4a640b, 30 november 2010 - 14:37.

Postad 30 november 2010 - 16:43

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1 766 inlägg
  • 0
Patric: Nu får du lägga ner! Min ekonomi är inte världens bästa nu inför jul och jag blir ju så sugen på den där LG-TV:n när jag läser dina intryck. Kul att du är nöjd! Det är det som räknas. :)

Postad 30 november 2010 - 17:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Slutade med en LG PK550..60 tum för mig..

Sjukt nöjd för den lilla slanten den kostar..

Var sjukt sugen på en LE 850 men den lilla skillnaden i bildkvalite och mindre bild kunde inte få mig att betala 11k mer.

Postad 30 november 2010 - 21:42

Bjortab
  • Bjortab
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Ja du moparman, så kan man ju också tänka.

Vad roligt att du är nöjd! :)

MVH Björn!

Postad 30 november 2010 - 21:52

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Patric: Nu får du lägga ner! Min ekonomi är inte världens bästa nu inför jul och jag blir ju så sugen på den där LG-TV:n när jag läser dina intryck. Kul att du är nöjd! Det är det som räknas. :)

haha ok jag ger mig.

självklart kan jag rekomendera tvn.
som jag skrev på omdömmet..under rätt användande så levererar den världens bästa tv bild.
sen beror det på om den som vill ha världens bästa bild är beredd att placera tvn så att den inte står i direkt soljus.
(reflexer)
även vara beredd på att inte dömma tv bilden från extrema vinklar. (Haloer)
justera höjden på tvn så ni har mitten på skärmen i ögonhöjd.
fixar ni det så är köpet ett måste.

fan jag börjar låta som en försäljare :)
men det blir lätt så när man är nöjd med nåt.

Redigerat av Unregistered1008, 30 november 2010 - 22:02.

Postad 30 november 2010 - 22:02

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Slutade med en LG PK550..60 tum för mig..

ok men då är du ju i fel tråd och snackar :)
kul ändå att du är nöjd med köpet!

Postad 30 november 2010 - 22:14

Bjortab
  • Bjortab
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Men du har inte märkt av någon banding då patrik?

MVH Björn!

Postad 01 december 2010 - 00:46

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

under rätt användande så levererar den världens bästa tv bild.

FEL!

Det gör Pioneer Kuro LX5090/KRP 500 A/M som fortfarande är klassad som värdens bästa tv i recensioner och på forum världen över och används som referens.

Pioneer Kuro LX5090H som jag köpte var 9k billigare än LGn LE850N 55 tummaren och slog LGn på fingrarna på vart enda område.

Svärtan var bättre, speciellt skuggdetaljerna som var massor bättre.
Kuron har ett djup som jag aldrig någonsin har skådat i en tv.
Trycket i bilden.
Färgerna som är det bästa jag har sett en tv leverera.
Rörelsehanteringen, det går inte att få tvn att släpa det minsta (det gjorde det på LGn sånt där typiskt LCD släp vid snabba panoreringar vid spelande), den är ruskigt snabb och det märks då man lirar bilspel.
Oändliga betraktningsvinklar.
Inga konstigheter i bilden som inte ska vara där som i LGn, otroligt störande halos, dem syndes även sittandes rakt frammifrån fast inte lika mycket, det var ju hemskt då man låg ner.
Jag har aldrig ens sett tvn ghosta och då är jag inte brydd för fem över när det gäller stillbild.
Rejält mycket bättre input lag.

Det märks att Pioneer är flera år före sina konkurrenter för när Pioneer var aktiv på marknaden så hade de bara ett mål, att vara bäst.

Så LGn levererar INTE världens bästa bild, det finns många apparater där ute som är bättre. Jag är en utav dem som blev otroligt missnöjd. Den levererar en riktigt bra bild men inte den bästa.

Så varför inte köpa en begagnad Pioneer Kuro av den sista årgången? Finns många som har garanti kvar plus att det är tre års reklamationsrätt. Pioneern kommer att hålla längre än om jag skulle köpa en ny tv av någon annat märke iom. att Pioneer tog inga genvägan utan använde kvalitetskomponenter rakt igenom. Man läser mycket på forumet om LG, Samsung, Panasonic som går sönder redan efter fyra år.

Postad 01 december 2010 - 01:32

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jag är rätt sugen på o kaffa mig en LE8500 och har ett par frågor:

1: Surrar tvn något? (buzzing). Är rätt känslig när det kommer till tvn som surrar
2: Hur irriterande är själva reflektionen på skärmen? Har sett ett par bilder på nätet o då ser tvn fan ut som en spegel :) Lär vara rätt irriterande när man kollar på film
3: Hänger tvn med på snabba action scener? (blueray / dvd)
4: några andra nackdelar med denna tv jämfört med andra LED tvn?
5: vad e skillnaden mellan en LG LX950N o en LE8500? förutom 3D funktionen
6: vad är Banding ?

Tacksam för ett snabbt svar

Redigerat av phat, 01 december 2010 - 01:42.

Postad 01 december 2010 - 11:05

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
ok då har man kommmit tilll det stadiet där man villl pressa ur allt som tvn är kapabel till.
det spelar ingen roll om det är en tv/bil/dator
jag är likadan överallt :)
grejorna ska utnytjas till max.

Tyvärr efter lite testande så måste jag säga att 3D biten INTE är optimerad för fem öre på 950n.
tvn är kapabel till en superbild även vid 3D läget men den är inte optimerad för det.
varför vet jag inte.

största problemen är att det är rätt mycket cross talk i 3D
vilket gör att man tappar djup och skärpa i bilden + att det blir jobbigt för ögonen i längden.
jag vet att själv 3d effekterna ligger inbakade i filmerna så dom går inte att ändra,däremot så måste det gå att kunna justera ner cross talk.
alltså hur nära eller långt ifrån side by side biderna mixtras ihopp
det är väl det dom har klantat till på LG.

sen varför local dimming är avstängt vid 3D är en gåta
jag trodde 3D var till för maximalt djup ?
med cross talk och local dimming på OFF så har man säkert bara 50-60% av djupet som TVn skulle "kunna" prestera fram.
får man ordning på dom felen så tippar jag på att tvn soppar mattan med allt där ute vid 3D läget.
just nu gör den bara det i 2D läget :lol:

jag ska ringa inoff idag
köper man en tvn för 20k så vill jag ha tillgång till allt.
antingen om dom har en special fjärr för att komma in i service menyn eller om det är som det brukar en knapp kombination för att komma in.
jag vet med säkerhet att allt det där går att justera i servicemenyn.
så målet nu är att få tillgång till den.

Sen en annan hake om ni vill kolla på FULL HD 3D från PCn så måste ni först ha ett nyare Nvidia kort + Nvidia 3D Vision.
det är så jag kör just nu
då använder ni nåt som heter 3DTV Play (kolla bilden nedan)
utan 3D Vision aktiverat så kan ni inte få tillgång till "3D upplösningarna" 720p/1080p i 24Hz på tvn

FEL!

lol

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  n3d.jpg   193,17K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1008, 01 december 2010 - 12:28.

Postad 01 december 2010 - 11:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Om du läst nått av mina inlägg eller recensionerna jag länkat till så skulle du veta att lcd överhuvudtaget inte är nog snabb för 3D som de ser ut idag..

Var de 3D du är ute efter och kunna ligga i soffan och se skulle du valt en ...trumvirvel......Plasma :)
Crosstalk går alltså inte att justera bort...

Du kanske skulle lyssna och läsa innan du köper tv och inte ähhh ja köper å testar :lol:

Edit
Du kan ju tex läsa här om du vill lära dig mer och varför plasma är bättre i rörelse..
Lcd klarar inte av att visa 1080p i rörelse

http://www.best-3dtv...a-vs-lcd-3d-tv/

Redigerat av moparman, 01 december 2010 - 11:18.

Postad 01 december 2010 - 12:26

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Crosstalk går alltså inte att justera bort...

hur vet du det?
källa?

Postad 01 december 2010 - 13:28

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

lol

lol?

Bifogad fil  AVForums_KRP_500A.jpg   87,69K   0 Antal nerladdningar

AVForums recension av Pioneer Kuro KRP-500A

3D crosstalk

Samsung C8000 and LG LX9500 both have crosstalk issues. And a lot more than on Panasonic VT25/VT20 that had almost no crosstalk issues. This is a problem with 3D and LCD/LED panels. They're simply not fast enough to display 3D without crosstalk and this really affects the 3D picture quality.

The crosstalk issues are different on the two TVs. LG LX9500 has a ghost look where the crosstalk around objects has a slightly transparent hue. On Samsung C8000 the crosstalk is a bit more "muddy" and darker, thus making it a bit more visible in practice.

At the moment Panasonic VT25/VT20 remains our 3D reference TV. It has almost no crosstalk issues and this has proven to be the most important factor when it comes to 3D viewing. And the visual difference is significant. It seems that at the moment LCD/LED-TVs are simply not fast enough to reproduce perfect 3D images.

Källa: http://www.flatpanel...p;id=1278316311

Så LX950 är den bästa 3D tvn? Skulle inte tro det, VT20 är det.

Postad 01 december 2010 - 19:43

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
hmm är LG 47LE8500 och LG 47LE850N samma tv????

Postad 01 december 2010 - 21:05

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

hmm är LG 47LE8500 och LG 47LE850N samma tv????

Ja fast N betyder anpassad för norden. Står mer på deras websida om det.

Postad 01 december 2010 - 22:28

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Ja fast N betyder anpassad för norden. Står mer på deras websida om det.

Grejen är att 850N kostar ca 21.000 för en 47 tum och en LE 8500 kostar 14.000kr!! (detta från svenska butiker). Kollar jag även in LE 8500 @ dustin så står det inget om att tvn ska ha local dimming (vilket N version har) http://www.dustinhom..._Prisjakt_21329

väldigt stor skillnad i pris ju!. Men är du säker på att det är samma tv?? samma funktioner osv?

Redigerat av phat, 01 december 2010 - 23:12.

Postad 01 december 2010 - 23:19

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
[quote name='phat' date='Dec 1 2010, 22:28 ' post='3108439']
Grejen är att 850N kostar ca 21.000 för en 47 tum och en LE 8500 kostar 14.000kr!! (detta från svenska butiker)

väldigt stor skillnad i pris ju!. Men är du säker på att det är samma tv?? samma funktioner osv?
[/quote

850N är den nordiska varianten, villket innebär att du har den nordiska garantin för pixelfel etc. sen har du inte svenska menyer i LE8500. Annars är det samma tv. Vill man känna sig lite tryggare vad gäller garantier så är ju 850N ett bättre val. Är det stunt samma så finns det ju ett par kronor att spara i LE8500. Men med tanke på att 47LE850N kostar 20.995:- så skulle jag nog satsa på 47LX950N som ligger på 19.849:-
Tror att denna LX950N är grym. Har bara sett den i butik själv. Men jag blev fan imponerad av den. Enda negativa jag kunde se var att den var som en spegel.
Kolla på Patric_G i tråden. Han är ju skitnöjd med sin :)

Postad 01 december 2010 - 23:31

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
asså det sjuka är att alla produktspecifikationer som jag kollat på lg e8500 sägs ingenting om local dimming (vilket är VÄLDIGT viktigt krav för att jag ska köpa tvn). Kan det vara så att den billigare modellen inte har just local dimming??

Redigerat av phat, 01 december 2010 - 23:36.

Postad 01 december 2010 - 23:35

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Kolla på Patric_G i tråden. Han är ju skitnöjd med sin wink.gif

Det lilla jag kommer ihåg av Patrics inlägg om tv apparater är att han var lysisk över sin första Samsung LCD med led, var världens bästa tv.

Sedan köpte han en plasma( den med 3d för under 10000 som komplett sålde ut), då var han plötsligt missnöjd med den "fejkade bild" hans förra Samsung hade.

Och nu denna tv som är helt suverän.

Fast tittade lite själv på LX 950, men enligt Hemmmabio hanterar den inte bluray på korrekt sätt, blir ryckigt.

Postad 01 december 2010 - 23:45

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

asså det sjuka är att alla produktspecifikationer som jag kollat på lg e8500 sägs ingenting om local dimming (vilket är VÄLDIGT viktigt krav för att jag ska köpa tvn). Kan det vara så att den billigare modellen inte har just local dimming??

Hittade här:
http://ces.cnet.com/...426098-269.html
Verkar att som den har det.

Postad 01 december 2010 - 23:54

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
hmmm har även LX 950 modellen problem med reflexer @ glasrutan som 8500 serien har?

Postad 01 december 2010 - 23:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Här kan du läsa en väldigt välgjord recension..
Här heter den LE8900...
Tror de är en amerikansk modell..

Den har också rätt local dimming

http://www.avforums....900-Review.html

Reflexer är lätt att bota .
Ingen ser ju ändå film seriöst under gassande sol...
Persienner eller rullgardiner från jysk funkar ju annars

Postad 02 december 2010 - 00:05

Karlsson8
  • Karlsson8
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

hmmm har även LX 950 modellen problem med reflexer @ glasrutan som 8500 serien har?

Japp! Tyvärr är det så. Har man inga fönster som kommer att hamna i bilden från någon vinkel så går det nog bra tror jag. Men är man känslig för detta ska man nog tänka sig för. Väntar själv på att LG 47LEX8 ska släppas. Den kommer att ha ett anti reflexfilter. Slänger med en länk du kan kika på.
http://www.youtube.c...h?v=Wm-c7n-FH3w

Tyvärr är det ju så när man ska köpa nått nytt, att man får välja ett gift. alltid är det ju nått som inte är bra hahaha!

Postad 02 december 2010 - 00:28

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Det lilla jag kommer ihåg av Patrics inlägg om tv apparater är att han var lysisk över sin första Samsung LCD med led, var världens bästa tv.
Sedan köpte han en plasma( den med 3d för under 10000 som komplett sålde ut), då var han plötsligt missnöjd med den "fejkade bild" hans förra Samsung hade.
Och nu denna tv som är helt suverän.
Fast tittade lite själv på LX 950, men enligt Hemmmabio hanterar den inte bluray på korrekt sätt, blir ryckigt.

fan har du inget att göra om dagarna mer än att snoka vad andra skriver :)?
man kan väl för **** ändra sig eller hur

vad har du för tv din pajjas?

blir ryckigt på blu ray?
för ****
går du på det?
det är en tv för nästan 20 papp
det är klart som FAN att den kan spela upp blu ray utan ryck

Kolla på Patric_G i tråden. Han är ju skitnöjd med sin :D

nöjd?
vart har du fått det ifrån :D?

det bästa ni kan göra era blåbär som är intresserade av 950n är att åka och kolla på den live.
bilda er en egen uppfattning.

reflexer så innåt i ****.
köp inte tvn!
en tjock tv är nåt för dig

Redigerat av Unregistered1008, 02 december 2010 - 00:42.

Postad 02 december 2010 - 00:48

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Finns det någon butik som säljer LG E8500 i stockholm? gärna med en demo så att man kan dra dit o kolla på den. Måste se hur mycket skärmen reflekterar först innan jag beställer en. Media markt?

Postad 02 december 2010 - 07:23

Speedyswede
  • Speedyswede
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Finns det någon butik som säljer LG E8500 i stockholm? gärna med en demo så att man kan dra dit o kolla på den.

Dustin Home säljer denna TV. finns dock inte på lager just nu. Vill du se en demo går du till Elgiganten och tittar på LG 850N. Samma som 8500 fast billigare :) "Nordenmodellen" 850N har Elgiganten ensamrätt på. Och har följdaktligen prissatt den därefter. Skiljer 6000kr på 47 tummaren!

Redigerat av Speedyswede, 02 december 2010 - 07:26.

Postad 02 december 2010 - 09:01

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
2 års "hemma"-garanti är dock värt en del men inte 6000.

Postad 02 december 2010 - 09:57

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
jaha ja tomtar
ett tips till kan jag bjuda på

för att minimera crosstalk i 3d så gör ni följande:
Ladda glasögonen

si så där då var det problemet nästan borta.

har ni fler frågor om tvn så dra iväg ett pm
den här tråden stinker avundsjuka

Postad 02 december 2010 - 10:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tror inte att så många är avundsjuka på nån som betalar sjukt överpris sett till bildkvalite..
Då man kan köpa en 50 tums VT20 som är bättre på allt som räknas för 22k..

Trist ton på dina inlägg...

Är de nån som framställer sig som pajas eller tomte så är de du.

Redigerat av moparman, 02 december 2010 - 10:47.

Postad 02 december 2010 - 12:50

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

fan har du inget att göra om dagarna mer än att snoka vad andra skriver smile.gif?
man kan väl för **** ändra sig eller hur

vad har du för tv din pajjas?

blir ryckigt på blu ray?
för ****
går du på det?
det är en tv för nästan 20 papp
det är klart som FAN att den kan spela upp blu ray utan ryck

Du får kalla mig pajas hur mycket du vill, en del har så lätt att vara kartiga bakom en datorskärm.
Köpte en Pioneer 5090 för två år sedan, får se hur länge den håller. Nästa tv vet jag inte vad det blir faktiskt.

Angående ryckigheten så skrev dom att deras ex av LX950N var grymt ryckig vid bluray uppspelning, tvn kostade då från 27000 (47 tum). Bara för att en tv kostar över 20000 innebär ju inte det att den är perfekt.

Tagga ner lite Patrik

/Fredrik

Postad 04 december 2010 - 16:31

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Tror inte att så många är avundsjuka på nån som betalar sjukt överpris sett till bildkvalite..
Då man kan köpa en 50 tums VT20 som är bättre på allt som räknas för 22k..

1: man får vad man betalar för
liksom du fick när du köpte din budget plasma.

2: hade jag velat ha en sunk plasma så hade jag köpt en.

jag ville ha en kristallklar bild utan plasmabrus när man släcker ner + ett tryck i bilden även vid dagsljus.
nu fick jag det och lite till alltså är jag jävligt nöjd.

Postad 04 december 2010 - 16:37

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Angående ryckigheten så skrev dom att deras ex av LX950N var grymt ryckig vid bluray uppspelning,

då kan säga redan nu att det är rent skitsnack.
det finns ingen tendens till ryck i bilden vid blu ray!
antingen var det skit bakom knapparna eller så var tvn defekt.
jag har testat både 1080p 24Hz och 1080p 60hz
båda dom lägena flyter otroligt bra med true motion avstängt.

jag har en Samung BD C6900 med 1 meters HDMI 1.4 kabel

Redigerat av Unregistered1008, 04 december 2010 - 16:40.

Postad 04 december 2010 - 19:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Vill man betal 10000 mer för mindre skärm och lite bättre svärta men i övrigt sämre bild vid film/spel på 2.5 meters håll så är det ok om man vill kasta pengar i sjön..

Så du får vad du betalar för...

Om du skulle läsa recensioner runt om i världen skulle du veta det..

Måste svida att en budgettv ger istort sett lika bra bild som din dyra tv..

Sen drar jag bara ner persiennerna dagtid ..Kostar nån hunka på jysk

Postad 04 december 2010 - 19:38

Bjortab
  • Bjortab
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Även fast jag tycker att Patrik har lite löjliga inlägg, så måste jag nog flika in på hans sida och säga att jag tror inte din plasma har "BÄTTRE" bild än en LX950N. Men den kanske är ungefär lika bra och mycket billigare, vilket gör den mer prisvärd, men bättre bild tycker jag är en överdrift.

Mena inget illa med mitt inlägg. Jag tycker förresten att detta tjat angående hur bra TVn är och inte är, det är väl ganska löjligt, tkr ni inte? Har ni inget vettigt att säga kan ni väl dra iväg PMs till varrandra istället.

MVH Björn!

Postad 04 december 2010 - 19:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Överdrev lite men jag skrev "Måste svida att en budgettv ger istort sett lika bra bild som din dyra tv"..

Får så långt bort är inte bilden från en LG PKXXX..
Den har fått betyget referensklass på färgåtergivning och gråskalor.

Samma som Patrik_G tv..

LG fick ett snäpp lägre på svärta.

Edit

Sen har plasman bätre bild vid rörligt material

Redigerat av moparman, 04 december 2010 - 19:46.

Postad 05 december 2010 - 10:00

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Nej betraktningsvinkeln är helt värdelös. Färgerna förändras direkt och bilden blir betydligt mörkare. Det är ju så att väldigt många som köper nya prylar ger inte en objektiv bedömning utan den är väldigt subjektiv, själv så försöker jag även att söka efter de brister och fel som varan har.

Men en sak som jag inte förstår är varför folk vill ha sån hög kontrast? Är det för att folk i allmänt är för lata för att mörklägga? Varför vill folk ha en ljuskanon till tv som bränner hål på hornhinnorna? Det är ju inte avslappnande och behagligt för ögonen och jag som har mycket huvudvärk tycker det är väldigt jobbigt med hög kontrast och bilden blir ju inte direkt bättre.

Själv så hade jag kontrasten på 30% på LE850N och Kuron 30% vid film och serier och spel 40%.

Vad var det som fick dig att välja just 30 %? Har själv en 55 tums 850N och med den kalibrerings-skiva (Spears & Munsli) som följde med min Oppo blu ray, så har jag ställt kontrasten på 82 %. Nu vet jag att det naturligtvis skiljer sig mellan både, rum och smak, men 30 % i kontrast ser helt vansinnigt gråblaskigt ut hemma hos mig :).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.