Postad 16 April 2011 - 06:35
Varför är det nyttig?Frukt som är så nyttigt. Varför skulle man vilja undvika det?
Det innehåller lika mycket socker eller ibland mer socker än coca-cola, något som är klassat som det sämsta vi kan konsumera pga sockret.
Postad 16 April 2011 - 08:22
Sockerchock är aldrig nyttigt. Man får se frukt som godisFrukt som är så nyttigt. Varför skulle man vilja undvika det?
Postad 16 April 2011 - 17:24
Hur kan du jämföra frukt med läsk? Läsk innehåller massa onyttigt, det gör inte frukt. Mycket nyttigt i frukt, även det är väldigt mycket vatten. Sen om det är lite "socker" i frukten, so what? Jag får inga "sockerchocker" av frukt.
Frukt är bra att äta i mängder. Nyttigt för hälsan och ger bra energi.
Redigerat av Unregistered9282241e, 16 April 2011 - 17:25.
Postad 16 April 2011 - 17:27
Det som är onyttigt i läsk finns i frukt, t o m mer i vissa fall.Hur kan du jämföra frukt med läsk? Läsk innehåller massa onyttigt, det gör inte frukt.
Postad 16 April 2011 - 17:35
Postad 16 April 2011 - 17:38
LCHF, Här diskuteras dieten "Low carb High Fat"
Frukt, ja det är absolut inget du ska häva i dig.
Postad 16 April 2011 - 17:39
Du menar miljögifterna i frukt?Konserveringsmedel är väl aldrig bra? Sedan finns det ju en bra massa andra saker.
Postad 16 April 2011 - 17:45
På tal om det... jag åt en banan innan gymet förra veckan, kände det började hetta i ansiktet men tänkte inte mer på det. Framme på gymet började det bränna mer och mer, hela ansiktet var rött, jag menar riktigt rött och sved utav bara hel*ete.Du menar miljögifterna i frukt?
Övervägde att åka till akuten, men det blev hem istället och smörja hela ansiktet med nån kylsalva och lite annat.
Är inte allergisk mot banan.
Nu har jag förresten också påbörjar en lite LCHF-resa. Får se hur det går. Jag grillar ju varje dag, så troligtvis kommer jag inte gå hungrig i alla fall
Postad 16 April 2011 - 17:54
Ja under grillsäsong är LCHF peace of cake, mycket kött, bara att frossa.
Nu är ju inte LCHF nån diet med höga halter kött/protein men så länge man inte har diabetes så är ju inte det några problem, LCHF har ju nån gräns på 20% protein och äter man mycket kött är man lätt uppe på säkert 50%.
Postad 16 April 2011 - 17:55
Postad 16 April 2011 - 22:23
Postad 16 April 2011 - 22:30
Nej många gör ju inte det förrens dom själva eller deras barn ser ut såhärFörstår inte denna rädsla mot kolhydrater.
fat_kid_in_mcdonalds.jpg 127.86K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 April 2011 - 22:43
Nej många gör ju inte det förrens dom själva eller deras barn ser ut såhär
fat_kid_in_mcdonalds.jpg 127.86K 0 Antal nerladdningar
Man kan inte bli tjock på kolhydrater. Man äter antingen för mycket fett eller protein, kombinerat med för mycket kolhydrater.
Man kan liksom inte bli tjock, tex om man bara lever på frukt.
Postad 16 April 2011 - 22:45
Okej, då avslutar jag min del av konversationen därMan kan inte bli tjock på kolhydrater.
Postad 16 April 2011 - 22:50
Postad 16 April 2011 - 22:52
Det är som patienterna som morsan jobbar med, dom förstår inte varför dom är tjocka. Dom äter ju inget onyttigt, men dricker 6 liter cola om dagen
Postad 16 April 2011 - 23:15
Såklart, läsk är inte bra!
Postad 17 April 2011 - 06:35
Sockret i läsk är oxå naturligt.Men om man tänker logiskt! Frukt är naturligt.
Såklart, läsk är inte bra!
All överkonsumtion gör en fet, just fruktsocker och transfett är bland det sämsta vi kan äta, fruktsocker är fettlagrande och ökar risken för diabetes och bör undvikas helt.
Dina 80/10/10 är ju värre än livsmedelsverket
Kolhydrater är egentligen ingen naturlig föda för människor, levt mer på kött och fett under evolutionen.
Skulle du basera din mat på endast frukt skulle du dö av näringsbrist och troligtvis få fettlever samt lika mycket övervikt som om du skulle ätit nåt annat.Man kan liksom inte bli tjock, tex om man bara lever på frukt
Postad 17 April 2011 - 08:55
Man kan inte bli tjock på kolhydrater. Man äter antingen för mycket fett eller protein, kombinerat med för mycket kolhydrater.
Man kan liksom inte bli tjock, tex om man bara lever på frukt.
Visst blir man tjock på kolhydrater, men det kan man bli på protein och fett oxå. Kolhydrater är dock det som är lättast att överäta och det som stimulerar kroppens fettförbränning dåligt.
Frukt är inte en bra källa för kolhydrat eller direkt något annat heller.
Men att man inte kan äta frukt är ju skitsnack, klart man kan äta frukt dagligen.
Men i rätt mängd och som en del av sin kost.
Leva på frukt är däremot ingen höjdare, det skulle resultera i ohälsa på många plan.
Dom som hänvisar till "Fett brinner i kolhydraternas låga" hänvisar ofta till pyruvate och dess påverkan av citronsyracykeln och oxidativa fosforfyleringen, men kroppen bränner fett utmärkt även vid ett extremt lågt intag av kolhydrat.
Redigerat av Unregistered7444adce, 17 April 2011 - 08:52.
Postad 17 April 2011 - 09:45
Sockret i läsk är oxå naturligt.
All överkonsumtion gör en fet, just fruktsocker och transfett är bland det sämsta vi kan äta, fruktsocker är fettlagrande och ökar risken för diabetes och bör undvikas helt.
Dina 80/10/10 är ju värre än livsmedelsverketoch dom får mycket skit för sina råd.
Kolhydrater är egentligen ingen naturlig föda för människor, levt mer på kött och fett under evolutionen.
Skulle du basera din mat på endast frukt skulle du dö av näringsbrist och troligtvis få fettlever samt lika mycket övervikt som om du skulle ätit nåt annat.
Haha, jaså? Vet du ens vad frukt innehåller?
Jag kan leva på frukt och grönsaker hur länge som helst. Frukt har allt en människa behöver. B12? Det får inte ens de flesta köttätare i sig. Det är det enda man behöver ta som är tillskott.
Det finns nya studier på att LCHF leder till insulinresistens. Steget till att utveckla diabetes är sedan inte långt. Personer som äter enligt LCHF, har visats sig komma in till sjukhuset med skyhöga blodfetter.
Det finns folk som är både diabetiker typ ett och två som lever endast på frukt, och då menar jag inte två och en halv banan per dag.
Sedan att du inte kan bli fet på frukt är ju ett plus. Oavsett hur mycket du äter.
Postad 17 April 2011 - 10:03
Socker och vatten är de stora delarna i alla fall.Haha, jaså? Vet du ens vad frukt innehåller?
okJag kan leva på frukt och grönsaker hur länge som helst. Frukt har allt en människa behöver. B12? Det får inte ens de flesta köttätare i sig. Det är det enda man behöver ta som är tillskott.
Vilka studier?Det finns nya studier på att LCHF leder till insulinresistens. Steget till att utveckla diabetes är sedan inte långt. Personer som äter enligt LCHF, har visats sig komma in till sjukhuset med skyhöga blodfetter.
Inte konstigt att dom har diabets då, dom kanske borde testa en alternativ kosthållningDet finns folk som är både diabetiker typ ett och två som lever endast på frukt, och då menar jag inte två och en halv banan per dag.
Ok... källa på det?Sedan att du inte kan bli fet på frukt är ju ett plus. Oavsett hur mycket du äter.
Postad 17 April 2011 - 10:09
Studier på skyhöga blodfetter av LCHF? Det är ren fakta. Känner en som jobbar inom sjukvården som har träffat dessa patienter.
Fet på frukt? Fråga vilken frukterian som helst, som har levt 100% LFRV i minst två år. Det vill säga low fat raw vegan.
Postad 17 April 2011 - 10:23
Fet på frukt? Fråga vilken frukterian som helst, som har levt 100% LFRV i minst två år. Det vill säga low fat raw vegan.
beror inte det på att dom inte äter mer än vad dom gör av med tror du?
säg att dom förbränner ca 2000kcal om dagen men äter 2500kcal frukt om dagen, går dom inte upp i vikt då?
allt handlar ju om energiöverskott när man blir fet
Postad 17 April 2011 - 10:36
Ja! Vet du?Haha, jaså? Vet du ens vad frukt innehåller?
Ehh det finns inga människor som endast äter kött men tex så har ägg 1,95 ug Vitamin-b12 och Apelsin 0 ug vitamin-B12. Det är nog fruktätarna som bör ta extra tillskott.Jag kan leva på frukt och grönsaker hur länge som helst. Frukt har allt en människa behöver. B12? Det får inte ens de flesta köttätare i sig. Det är det enda man behöver ta som är tillskott.
Nä det är GAMMLA studier men fortfarande aktuella och det leder till försämrad insulinkänslighet och det är inte samma sak som insulinresistens och om du äter lite KH så spelar ju inte det nån roll.Det finns nya studier på att LCHF leder till insulinresistens. Steget till att utveckla diabetes är sedan inte långt. Personer som äter enligt LCHF, har visats sig komma in till sjukhuset med skyhöga blodfetter.
Skyhög är att ta i men ja man får höga blodfetter och det är inget direkt fel med det så länge du har rätt kolesterolbalans vilket du inte får med kost som innehåller mycket KH.
Vet du vad diabetes är? Det betyder att du är intolerant mot kolhydrater, bör man äta det då?Det finns folk som är både diabetiker typ ett och två som lever endast på frukt, och då menar jag inte två och en halv banan per dag.
Människan kan leva utan KH och det verkar som vi även mår bättre av det oxå men protein och vissa fetter kan vi inte leva utan.
Det är klart du kan bli fet på frukt och X antal kalorier från frukt är säkert lättare att bli fet av än X kalorier från grädde.Sedan att du inte kan bli fet på frukt är ju ett plus. Oavsett hur mycket du äter.
Postad 17 April 2011 - 10:39
vitamin_frukt_agg_lever_makrill5000d2.jpg 73.08K
0 Antal nerladdningarHär är en bra sida man kan titta hur mycke olika saker innehåller
http://www.fineli.fi...2...00g&lang=sv
Postad 17 April 2011 - 11:00
beror inte det på att dom inte äter mer än vad dom gör av med tror du?
säg att dom förbränner ca 2000kcal om dagen men äter 2500kcal frukt om dagen, går dom inte upp i vikt då?
allt handlar ju om energiöverskott när man blir fet
Att äta 2500kcal frukt är att underäta, i stort sett. Man ska ligga på minst 3000+ helst mer, för att få energi och kunna vara fysiskt aktiv.
Skulle inte vilja idrotta och leva på LCHF.
-
Nå, visst, jag orkar inte övertyga er mer om att man bara kan leva på frukt! - Men, frukt är bra.
Man får i sig tillräckligt med protein från frukt, tillräckligt med fett, och mycket kolhydrater som man behöver när man lever ett aktivt liv.
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 11:03.
Postad 17 April 2011 - 11:07
Jag tycker faktisk nu att livsmedelsverkets nya databas är riktigt bra, kolla upp fighten APELSIN vs ÄGG*Här är en bra sida man kan titta hur mycke olika saker innehåller
http://www.fineli.fi...2...00g&lang=sv
Till och med fläskkarré har vitamin B12, 0,68ug.
Surface får nog läsa på lite
*den allsmäktiga och guds gåva till (tränings)människan.
http://www7.slv.se/N...kLivsmedel.aspx
Postad 17 April 2011 - 11:08
Nej det verkar ju riktigt hemsktSkulle inte vilja idrotta och leva på LCHF.
1295265066ferry_food_bj_rn_ferry_diet_os_guld.jpg 30.21K
0 Antal nerladdningarhttp://www.adlibris....isbn=911303314X
Postad 17 April 2011 - 11:11
Va? Jag blir fet på 3000kcal.Att äta 2500kcal frukt är att underäta, i stort sett. Man ska ligga på minst 3000+ helst mer, för att få energi och kunna vara fysiskt aktiv.
För att?Skulle inte vilja idrotta och leva på LCHF.
Vad är det som är bra, jag ser att det negativa är större än det possitiva.Nå, visst, jag orkar inte övertyga er mer om att man bara kan leva på frukt! - Men, frukt är bra.
Frukt innehåller inget protein och inget fett, socker och lite vitaminer är vad det innehåller. Och kolhydrater är inte nödvändig, fyller ingen funktion.Man får i sig tillräckligt med protein från frukt, tillräckligt med fett, och mycket kolhydrater som man behöver när man lever ett aktivt liv.
Postad 17 April 2011 - 11:18
Tips: Skala bananen innand du äter den!Provåt en banan på jobbet sen, ingen reaktion alls. Så jag tror det var nåt skit dom sprutat på.
Tobak är också naturligt, flugsvamp också, marijuana, vallmo, m.m....Men om man tänker logiskt! Frukt är naturligt.
Att något är "Naturligt" har inget som helst med "nyttighet" att göra...
Det finns massor av "naturliga" grejer som är farliga för oss och det finns massor av syntetiska ämnen som är nyttiga för oss. Att tro att allt som är naturligt är nyttigt är så tokigt som det kan bli...
För att människor ska bra så behöver vi en balanserad kost, men eftersom vi är olika allihop så kan denna "balans" se olika ut för olika personer. Vissa behöver mer av vissa näringsämnen vissa behöver mindre. All överkonsumtion av näringsämnen är skadlig (t.o.m. överkonsumtion av vatten har visat sej vara skadlig) och motsatsen är också skadlig eftersom det kan leda till bristsjukdomar.
Om nu vissa mår bättre av vissa dieter än av andra dieter så kan det mycket väl stämma. Tumregeln är att inte överdriva något alls eftersom det kan leda till problem lite längre fram.
Jag har själv testat LCHF vid ett par tillfällen och är inte sugen på att prova den dieten fler gånger. Att den funkar är jag övertygad om eftersom jag tappade mycket vikt båda gångerna, problemet med dieten (och som med många andra dieter) var jojo-effekten. När man slutar med dieten så går man upp i vikt igen, om man inte förändrat något annat i sitt liv. Vill man ha en beständig förändring av sin form så tror jag inte att det finns några genvägar, man måste göra en beständig förändring av sitt liv också...
Operation kan ju vara en sådan beständig förändring men eftersom alla kirurgiska ingrepp innebär stora risker för både mindre och allvarligare problem så rekommenderar jag inte det. Då är det nog vettigare att börja röra på sej och kanske göra en beständig förändring av sina matvanor. LCHF tror jag kan vara ett mycket bra sätt att starta en sådan förändring med, för den snabba viktnedgången gör att det blir mycket roligare att tänka på vad man äter och hur man rör sej.
Nu är det sommar och det finns massor av fysiska aktiviteter man kan roa sej med, så rulla upp mörkläggningsgardinerna och ut med er istället. Behöver någon springa av sej med en gräsklippare så kan jag erbjuda 800kvm gräs att klippa...
Postad 17 April 2011 - 11:21
Nej det verkar ju riktigt hemskt
1295265066ferry_food_bj_rn_ferry_diet_os_guld.jpg 30.21K 0 Antal nerladdningar
http://www.adlibris....isbn=911303314X
Det finns folk för allt. Skulle inte vara en höjdare att cykla 30-40 mil utan kolhydrater? eller ens lite.
Om man förbränner 8000kcal, då måste man äta väldigt mycket fett?
Va? Jag blir fet på 3000kcal.
För att?
Vad är det som är bra, jag ser att det negativa är större än det possitiva.
Frukt innehåller inget protein och inget fett, socker och lite vitaminer är vad det innehåller. Och kolhydrater är inte nödvändig, fyller ingen funktion.
Ja, du har rätt, en frukt innehåller inte mycket. Men när man väl kommer upp i kalorimängden man behöver, så kommer protein och fettet.
Fet på 3000kcal? Inte på frukt.
Postad 17 April 2011 - 11:24
Det är inte så svårt, en banan tex innehåller nästan dubbelt så mycket socker som Coca Cola.Fet på 3000kcal? Inte på frukt.
Socker omvandlas i kroppen och lagras som fett.
Postad 17 April 2011 - 11:25
Var problemet med dieten att man slutar med dieten och det blev motsatt effekt?Jag har själv testat LCHF vid ett par tillfällen och är inte sugen på att prova den dieten fler gånger. Att den funkar är jag övertygad om eftersom jag tappade mycket vikt båda gångerna, problemet med dieten (och som med många andra dieter) var jojo-effekten. När man slutar med dieten så går man upp i vikt igen, om man inte förändrat något annat i sitt liv. Vill man ha en beständig förändring av sin form så tror jag inte att det finns några genvägar, man måste göra en beständig förändring av sitt liv också...
Jag tycker det verkar som att det är en riktigt bra diet som du förklarar.
Genväg? Är LCHF genvägen eller är motionen genvägen?
Redigerat av Lactoferrin, 17 April 2011 - 11:25.
Postad 17 April 2011 - 11:30
Det är inte så svårt, en banan tex innehåller nästan dubbelt så mycket socker som Coca Cola.
Socker omvandlas i kroppen och lagras som fett.
Pröva dig fram så ska du få se! Man kan inte bli fet på frukt.
Lactoferrin:
Bara för att man är diabetiker, så ska man inte hoppa över kolhydrater helt. Långsamma kolhydrater är lysande.
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 11:33.
Postad 17 April 2011 - 11:37
Vad får dig att tro att man inte kan bli fet på frukt för du vet ju att du kan bli fet på läsk.Pröva dig fram så ska du få se! Man kan inte bli fet på frukt.
Lactoferrin:
Bara för att man är diabetiker, så ska man inte hoppa över kolhydrater helt. Långsamma kolhydrater är lysande.
Varför är det lysande?
Kolhydrater har samma uppgift i kroppen oavsett hastighet dvs inge uppgift alls.
Och diabetiker kan äta äta kolhydrater men frågan är varför ska dom det?
Redigerat av Lactoferrin, 17 April 2011 - 11:38.
Postad 17 April 2011 - 11:47
Vad får dig att tro att man inte kan bli fet på frukt för du vet ju att du kan bli fet på läsk.
Varför är det lysande?
Kolhydrater har samma uppgift i kroppen oavsett hastighet dvs inge uppgift alls.
Och diabetiker kan äta äta kolhydrater men frågan är varför ska dom det?
Pröva dig fram, som sagt. Glöm inte att äta nog med bananer!
Varför ska man bara äta fett och protein? För mycket fett är aldrig bra, samt att äta för mycket proteiner som många gör är inte heller bra.
(Varför ökar inte mina inlägg? stått på 875 ett bra tag nu. )
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 11:48.
Postad 17 April 2011 - 11:51
Är du seriös eller trollar du?Pröva dig fram, som sagt. Glöm inte att äta nog med bananer!
Varför ska man bara äta fett och protein? För mycket fett är aldrig bra, samt att äta för mycket proteiner som många gör är inte heller bra.
(Varför ökar inte mina inlägg? stått på 875 ett bra tag nu. )
För mycket av vad som helst är inte bra, spelar ingen roll om du är en Ironman-mästare.
"Pröva dig fram"? Ska jag testa att dricka mig fet på läsk alt frukt?
Offtopic-poster räknas inte.
Redigerat av Lactoferrin, 17 April 2011 - 11:52.
Postad 17 April 2011 - 11:54
http://enews.tufts.e...proveMemory.htm
C-vitamin tex. är viktig för bildandet av ämnen som hormoner och betydelsefulla ämnen i hjärnan.
C-vitamin är en vattenlöslig antioxidant och vitamin. En antioxidant förhindrar oxidering av molekyler. Höga koncentrationer av fria syreradikaler, kan orsaka skada på cellstrukturer så som lipidmembraner, proteiner och DNA. Fria syreradikaler har förknippats med flera olika kliniska tillstånd som t.ex:
Cancer
Blodproppar
Föråldrandeprocessen
Inflammationssjukdomar
Samt nerv- och hjärnsjukdomar
C-vitamin räknas som en del av det antioxidantsystem (enzymer och antioxidantmolekyler) som skall kontrollera och skydda mot fria syreradikaler.
Har t.ex. läsk samma hälsoinverkan som frukt har? Frukt generellt förbättrar även insulinkänsligheten, höjer det goda HDL-kolesterolet etc.
Så det är nog en skillnad på frukt vs läsk. Att ens behöva säga "ät med måtta" är fullkomligt idiotiskt i mitt tycke.
Finns auktoriteter som har koll på de övriga 1000 VIKTIGARE faktorer som bidrar till fettinlagring etc, och som ändå äter hela dagsbehovet av kalorier intill, vid läggdags. Formen? I klass med bodybuilder/fitness.
Man ska nog inte haka upp sig på en handfull blåbär, ett par apelsiner och dess 124 kalorier och ytterst lite fruktsocker kan "orsaka"
Snarare se det positiva!
Redigerat av Unregistered1734, 17 April 2011 - 11:55.
Postad 17 April 2011 - 11:57
Är du seriös eller trollar du?
För mycket av vad som helst är inte bra, spelar ingen roll om du är en Ironman-mästare.
"Pröva dig fram"? Ska jag testa att dricka mig fet på läsk alt frukt?
Offtopic-poster räknas inte.
Jag är seriös, såklart! Att pröva att gå över helt till frukt är svårt i början, för att det är svårt att få i sig mängder med frukt. Att få i sig 20 apelsiner till lunch eller 15 bananer kan vara utmanande i början. Kom ihåg att äta mogna bananer, som innehåller mer av allt det nyttiga samt är bättre för magen!
Tyvärr så har jag inte råd med denna kost. Frukt är dyrt.
Postad 17 April 2011 - 12:10
"Svårt"? Korkat skulle jag vilja säga.Jag är seriös, såklart! Att pröva att gå över helt till frukt är svårt i början, för att det är svårt att få i sig mängder med frukt. Att få i sig 20 apelsiner till lunch eller 15 bananer kan vara utmanande i början. Kom ihåg att äta mogna bananer, som innehåller mer av allt det nyttiga samt är bättre för magen!
Tyvärr så har jag inte råd med denna kost. Frukt är dyrt.
Tycker du att det anses bra att äta en föda som endast innehåller socker, sånt som gör att vi får hål i tänder, lagras som fett och som desutom inte har nån funktion i kroppen är ett vettigt sätt att äta?
Postad 17 April 2011 - 12:24
"Svårt"? Korkat skulle jag vilja säga.
Tycker du att det anses bra att äta en föda som endast innehåller socker, sånt som gör att vi får hål i tänder, lagras som fett och som desutom inte har nån funktion i kroppen är ett vettigt sätt att äta?
Frukt är absolut inte dåligt för tänderna. Återigen, titta på frukterianer som hållt på med det en längre tid, som tex Michael Arnstein eller Harley Johnstone. Om du inte nöjer dig med bilder så får du helt enkelt fråga dem.
Inte fyller någon funktion? Den energin man får av frukt är otrolig! Om nu man skulle lagra fett av att bara äta frukt, hur kommer det sig att inte alla frukterianer är feta då? 50-60 bananer kan ju absolut inte vara bra för vikten?
Postad 17 April 2011 - 12:31
"Svårt"? Korkat skulle jag vilja säga.
Skulle kalla dig otroligt korkad.
Fytokemikaliernas effekt på hälsan påverkar genom att de
*fungerar som starka antioxidanter
*hämmar inflammationer.
*har en kolesterol sänkande effekt.
*minskar risken för att blodplättar bildar proppar
C-vitamin:
Skyddar cellerna från de fria radikalerna både utanför och innanför cellerna. Inom cellen skyddar C-vitamin bland annat cellernas arvsmassa (DNA) från att skadas och bilda tumörceller. C-vitamin har även en antiinflammatorisk effekt. För att kroppen skall kunna bilda kollagen behövs C-vitamin.Vidare medverkar C-vitamin i bildandet av gallsalter som behövs för att vi ska kunna bryta ned fett i tarmen. Carnitin bildas med hjälp av C-vitamin. Det är ett ämne som är nödvändigt för cellerna ska kunna omvandla fett till energi.
C-vitamin stabiliserar även blodsockret.
[bBlåbär][/b]
Den ansedda amerikanska Mayokliniken i Minnesota har blåbär på sin tio-i-topp lista över de mest hälsosamma du kan äta. Djurstudier har kunnat visa att en portion blåbär om dagen kan motverka många av åldrandets nedbrytande effekter just på hjärnan. Dessutom visade det sig att blåbär till och med kan läka skador, något som vi inte trodde var möjligt tidigare. Man har också kunnat se att effekten av dessa positiva förändringar i hjärnan ledde till att inlärningsförmågan, minnet och den motoriska förmågan förbättrades avsevärt. Blåbär skulle alltså kunna skydda mot åldersrelaterade sjukdomar som ALS, alzheimer och Parkinsons sjukdom.
Blåbär har en anti-inflammatorisk effekt även och skyddar hjärtat.
Blåbär kan precis som tranbär motarbeta urinvägsinfektion
Jag skulle kunna skriva 1000ggr mer detaljerat där frukterna får varsitt eget kapitel.. Listan fortsätter ju med granatäpple, bananer (nervdämpande effekt efter träningen etc).
Att tro frukt gör en fet, det är bara trångsynt. Finns tusentals till faktorer som kan bidra till detta.
Postad 17 April 2011 - 12:36
Frukt är absolut inte dåligt för tänderna. Återigen, titta på frukterianer som hållt på med det en längre tid, som tex Michael Arnstein eller Harley Johnstone. Om du inte nöjer dig med bilder så får du helt enkelt fråga dem.
Inte fyller någon funktion? Den energin man får av frukt är otrolig! Om nu man skulle lagra fett av att bara äta frukt, hur kommer det sig att inte alla frukterianer är feta då? 50-60 bananer kan ju absolut inte vara bra för vikten?
man får erosionsskador av för mycket frukt pga de n höga syrahalten.
Postad 17 April 2011 - 12:38
Är inte socker dåligt för tänderna, fråga vilken tandläkare som helst så kommer dom intyga det.Frukt är absolut inte dåligt för tänderna. Återigen, titta på frukterianer som hållt på med det en längre tid, som tex Michael Arnstein eller Harley Johnstone. Om du inte nöjer dig med bilder så får du helt enkelt fråga dem.
"Energin man får från frukt är otrolig?" banan ger 101kcal på 100g, vad är det som är otroligt?
Inlagring av fett sker vid överätning oavsett vad man äter med undantag fruktsocker som lagras direkt till fett vid normala former.
Hakuna, läs tråden innan du börjar trolla.
Redigerat av Lactoferrin, 17 April 2011 - 12:39.
Postad 17 April 2011 - 12:48
Är inte socker dåligt för tänderna, fråga vilken tandläkare som helst så kommer dom intyga det.
"Energin man får från frukt är otrolig?" banan ger 101kcal på 100g, vad är det som är otroligt?
Inlagring av fett sker vid överätning oavsett vad man äter med undantag fruktsocker som lagras direkt till fett vid normala former.
Hakuna, läs tråden innan du börjar trolla.
Om vi nu snackar om frukt - så är jag ganska övertygad av att tandläkarna inte har många patienter som äter LFRV-kost.
Som jag sagt innan, för att få i dig energi från frukt så ska du äta mycket kalorier. Frukt/grönt ger inte samma mättnadskänsla som vanlig upphettad mat. Man kan i princip inte äta för mycket frukt, oftast äter man för lite.
Det finns så mycket fördelar med att hoppa över upphettad mat, minska fettintaget och inte äta för mycket protein.
Postad 17 April 2011 - 12:56
Fruktens påverkan är nog försumbar. Särskilt om man kör periodisk fasta och bara äter 1-3 ggr per dag.
Postad 17 April 2011 - 13:02
Vad har det med saken att göra, tänderna påverkas oavsett.Om vi nu snackar om frukt - så är jag ganska övertygad av att tandläkarna inte har många patienter som äter LFRV-kost.
Vadå, för att äta mycket frukt så måste du äta mycket frukt? eller vad menar du?Som jag sagt innan, för att få i dig energi från frukt så ska du äta mycket kalorier.
Frukt måste inte ingå i människans kost.Frukt/grönt ger inte samma mättnadskänsla som vanlig upphettad mat. Man kan i princip inte äta för mycket frukt, oftast äter man för lite.
Inga fördelar alls bara nackdelar, däremot ökat fett och proteinintag har många fördelar.Det finns så mycket fördelar med att hoppa över upphettad mat, minska fettintaget och inte äta för mycket protein.
Postad 17 April 2011 - 13:10
Vad har det med saken att göra, tänderna påverkas oavsett.
Vadå, för att äta mycket frukt så måste du äta mycket frukt? eller vad menar du?
Frukt måste inte ingå i människans kost.
Inga fördelar alls bara nackdelar, däremot ökat fett och proteinintag har många fördelar.
Jag ville bara påpeka att man inte får ut någon -jätteenergi- av EN banan, utan att man måste äta mycket frukt för att få energi. Om jag äter cirka 4000+kcal på en dag så får jag i mig minst 55-60g protein, vilket är mer än nog.
Varför ska man öka fett och proteinintaget? Återigen bara nackdelar. Upphettad mat till att börja med, kan leda till cancer, samt med allt fett, leder till hjärt och kärlsjukdomar.
Men visst, du har säkert rätt till att LCHF fungerar!
Men om man vill som jag, ha en aktiv livsstil, har ork till att motionera, så vill jag gärna ha kolhydrater och ännu mer kolhydrater för att återhämta mig, efter ett hårt pass på cykeln.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
23 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?