Alla de där kanalerna ingår ju redan i Medium så det du vill ha finns redan. Det är väl snarare priset på Medium du inte gillar?Enligt mitt tycke så borde dessa kanaler ingå i alla paket(sverige paket):
TV1, TV2, TV3, TV4, Kanal5, TV6, TV4+, TV8, Kanal9, TV400, SVTB/SVT24, Kunskapskanalen och SVT1HD.
De är väl dom kanaler dom flesta vill ha.
Va lätt det skulle välja till HD-kanaler eller övriga kanaler sedan.
Hur svårt kan det va.
Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor
Postad 07 oktober 2010 - 13:26
Postad 08 oktober 2010 - 08:48
Alla de där kanalerna ingår ju redan i Medium så det du vill ha finns redan. Det är väl snarare priset på Medium du inte gillar?
må va så men jag skulle vilja ändra hans text lite och lägga till att det skulle va ett favorit paket alltså 8fav fast de kanalerna ska va fasta inte behöva väljas in
Postad 08 oktober 2010 - 10:34
Okej, det håller jag med om, om det fanns ett sånt paket skulle jag nog byta till det.må va så men jag skulle vilja ändra hans text lite och lägga till att det skulle va ett favorit paket alltså 8fav fast de kanalerna ska va fasta inte behöva väljas in
Postad 10 oktober 2010 - 15:51
Postad 11 oktober 2010 - 12:38
Hej Com Hem! Jag har några funderingar Beställningar från er. Jag har Large,Canal Total,HD-Paketet och Viasat Premium. Men på mina sidor hos er så har jag beställt Viasat Premium HD men det har jag inget minne av att jag har gjort.Nu hade jag iallafall tänkt att skaffa Viasat premium HD p.g.a Viasat Premier League HD.Nu kan jag se Kanalen så det kanske går automatisk från Viasat Premium till Viasat premium HD så jag vet inte.Men nu kommer vi till den stora frågan. Den 9 sept så Beställde jag CANAL+MAX för att kunna se ishockey och jag har för mig att det var reducerat pris i tre mån även för CANAL+ kunder men jag kan ej kontrollera det p.g.a att man inte får någon bekräftan om beställningen varken genom Mail eller brev och det är väldigt unikt.När jag fick fakturan så höll jag på att sätta kaffet i fel strupe för där stog det att jag fortfarande har kvar CANAL+ Total abonnemanget samtidigt som jag har CANAL+ Max som till 90% är likadana!! Ska det verkligen vara så??
Hej,
Då vi inte bemöter enskilda kundärenden i forumet ber vi dig kontakta Kundservice för att på bästa sätt få svar och klarhet gällande dina abonnemang.
Med vänlig hälsning
Kundservice
Carina Nolte
Postad 11 oktober 2010 - 20:11
Hej
Om de okodade kanalerna funkar så känns det som om det är ca modulen som fallerar.
Ang högt ljud från din pwr box bör du kolla med CH, kan vara garantiärende.
Ok. Tack. Har köpt en ny tv kabel som de i butiken rekommenderade. 95ohm eller något sånt

Postad 12 oktober 2010 - 21:54
Postad 16 oktober 2010 - 15:07
Ok. Tack. Har köpt en ny tv kabel som de i butiken rekommenderade. 95ohm eller något sånt
Men ikväll fungerar inte Kanal5/Tv3 igen så det trixet funkade inte.. & nu har Kundtjänsten stängt. Trist. Kastade såklart även kvittot på CA Modulen.. Det går bra med nya tvn.. Får helt enkelt bita i det sura och kolla på SVT ikväll (säkert någon spännande dokumentär)
& ringa Comhem imorgon och sen gå och köpa en ny CA modul.. Anyway, tack för tipsen.
Problemet löste sig inte. Comhem skickade mer diplomatiska svar än vad Carl Bildt någonsin kunnat göra. Så jag var tvungen att lista ut vad som gäller och har nu löst problemet. Om någon köper den TV som jag har. "Sony HX900" så rekommenderar jag er att ha koll på CA Modulen och vilka serienummer som är producerade. Själv köpte jag en hos OnOff som enligt dem skulle fungera. Efter massa eftersökningar så krävs det att Dialog CA Modulens serienummer börjar på EFF, HFF eller GFF. Det gjorde INTE den CA Modul jag fick. Nu har jag bytt i samma kassa på Onoff. De tog nästa kartong på samma hylla och i den fanns en CA modul som började på EFF. Bra för mig men ganska konstigt att det blev fel från början. Anyway. Efter 4 veckor så borde nu min tv fungera som den ska (om man bortser från att inga betal HD kanaler fungerar, men det är ju ett helt annat problem..)
Summan av kardemumman: Jag har en grym Sony TV som jag verkligen rekommenderar till alla. De borde bara utveckla en SVT Play & TV4 Play widget till internet TV tjänsten, annars allt 100%. Comhems kundtjänst körde på med samma stil som de är kända för. Diplomati på högnivå utan att ta sitt ansvar. Men tack för alla grymma inlägg här på forumet samt Sonys egen webbsida. Utan dem hade jag aldrig lyckats fixa detta själv.
Nä, nu ska jag fira med att zappa mellan TV3 och Kanal5 - bara för att jag kan..

Postad 16 oktober 2010 - 21:52
+1Hallå Comhem
Vart tog mjukiset vägen som skulle fixa redigeringsfunktionen eller snarare brist på sådan. ???
Jag saknar det såååååå väldans
Postad 17 oktober 2010 - 07:55
Det står ju på deras hemsida: http://www.comhem.se...76/-/index.htmlEfter massa eftersökningar så krävs det att Dialog CA Modulens serienummer börjar på EFF, HFF eller GFF. Det gjorde INTE den CA Modul jag fick.
Postad 17 oktober 2010 - 10:46
Funderar ni på Com Hem att uppdatera mjukvaran, antar att det är något med HDCP, till er On Demand box så att den går att koppla in i en receiver och inte måste kopplas in i tvn/projektor direkt?
Hej,
Vi uppfattade inte frågan riktigt. Kan du specificera frågan/problemet mer exakt?
Med vänlig hälsning
Carina Nolte
Kundservice
Postad 17 oktober 2010 - 15:20
Att de sedan undvek mina mail och aldrig ringde upp som de lovade att de skulle göra flera gånger (inte OK att göra så, speciellt inte mot en trogen kund i 10 år), är en annan orsak till att jag helt enkelt inte orkar med en TV-tjänst från ComHem.
Men nu ser jag de kräver 3 månaders uppsägningstid, vilket är konstigt då jag har papper där det står "en (1) månads uppsägningstid". Hur ligger det egentligen till?
Redigerat av Malmo_H, 17 oktober 2010 - 15:22.
Postad 19 oktober 2010 - 19:25
Kan man fakturera er den tid man spenderar i er telefonkö? Er abonnemangsavdelning, eller vad ni kallar den, har bara bemanning 08-18. Detta är tider då jag inte kan och om jag ska behöva sitta 2 timmar på min arbetstid varje gång jag kontaktar er för att ens komma rätt vill jag gärna kunna ta betalt för detta.
Har varit kund till er i 10 år och spenderat 10-tusentals kronor i olika hitte-på-avgifter och uppsägningstider. Men nu är det helt plötsligt NI som vill bryta ingånget avtal. Hur får ni ihop det?
Kan gå närmre in på just mina ärenden men ni har redan stulit tillräckligt med tid från mig....
/f.d nöjd kund....
Postad 20 oktober 2010 - 14:27
Vi har tagit emot förslagen och tagit dessa vidare i organisationen. Vi har inte ett monopol idag, du som kund kan välja bland flertalet operatörer.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Läs mitt nya inlägg om ditt företag som jag varit kund i sen 1984 ( Kabel TV ) hette det då . Hur kunder blir snuvade !!
TV-Programs forumet !! Bara ett läs tips . Så kan ni flina åt ytterligare en nöjd kund ! Tackar dom övre makterna för kommande stadsnät !!!
Postad 20 oktober 2010 - 15:20
Postad 20 oktober 2010 - 15:22
Postad 20 oktober 2010 - 20:01
Precis,det hade ju varit ett ypperligt tillfälle att meddela här att en uppdatering kommer med dessa förbättringar osv.Vilka förbättringar medför den senaste mjukvaran (1.00.27.) till Humax HDPVR-1000C?
Postad 20 oktober 2010 - 20:50
Länkar till det du kallar "bli snuvade". Jag ser det som vardagsmat.Läs mitt nya inlägg om ditt företag som jag varit kund i sen 1984 ( Kabel TV ) hette det då . Hur kunder blir snuvade !!
TV-Programs forumet !! Bara ett läs tips . Så kan ni flina åt ytterligare en nöjd kund ! Tackar dom övre makterna för kommande stadsnät !!!
https://www.minhembi...s...t&p=3054382
Postad 21 oktober 2010 - 00:44
Vilka förbättringar medför den senaste mjukvaran (1.00.27.) till Humax HDPVR-1000C?
Även Humax CXHD-5000C har fått ny mjukvara (1.00.10) så det vore bra om ni på ComHem kunde presentera en change-log för båda boxarnas ny mjukvaror.
Postad 21 oktober 2010 - 08:32
så vill jag förstås uppgradera men funderar litet över konsekvenserna.
Vad händer när jag gör en programvaruuppdatering?
- Försvinner program på hårddisken?
- Kanalinställningar?
- Favoritlistor?
Mvh,
Ingvar
Postad 21 oktober 2010 - 09:31
Hej,
Vi uppfattade inte frågan riktigt. Kan du specificera frågan/problemet mer exakt?
Med vänlig hälsning
Carina Nolte
Kundservice
Jo jag bad om för en tid sedan om en fungerande redigeringsfunktion...finns den nu...var hittar jag den.
Jo..min hdd-inspelare med DVB-T mottagare har en fungerande redigeringsfunktion. Den inspelaren har jag haft sedan 2007, och det är en Sony. Bästa Comhem...kontakta Sony för vidare hjälp till fungerande funktion. Det kan väl inte vara så dj..a svårt eller. Att fixa till en mjukvara alltså.
Postad 21 oktober 2010 - 14:22
Jag har en Humax HDPVR-1000C. Nu när det har kommit ny programvara
så vill jag förstås uppgradera men funderar litet över konsekvenserna.
Vad händer när jag gör en programvaruuppdatering?
- Försvinner program på hårddisken?
- Kanalinställningar?
- Favoritlistor?
Mvh,
Ingvar
Hej,
I de tester vi utfört uppgraderingen av mjukvaran har ingen av dessa punkter påverkats.
Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice
Postad 21 oktober 2010 - 19:23
Men hallå Comhem!!Hej,
I de tester vi utfört uppgraderingen av mjukvaran har ingen av dessa punkter påverkats.
Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice
Kan ni presentera en changelog eller ska vi kunder sitta här i tråden och leka gissningslekar med er?? Inser ni inte hur absurt ovanstående svar från er är?
Vilka förbättringar, förändringar, nya funktioner, buggfixar etc ingår i nya mjukvaran? Detta är INTE en särskilt konstig fråga. Vänligen svara.
Postad 21 oktober 2010 - 19:27
Idag lanserade vi en ny mjukvara till Humax CXHD-5000C samt Humax HDPVR-1000C.
För mer information om mjukvaran, vänligen besök Com Hem-bloggen:
http://www.comhem.se...40/-/index.html
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 21 oktober 2010 - 19:37
När kommer ni att lansera Animal planet hd? har ju funnits i flera år nu i canal digitals nät! varför tar det så lång tid att förhandla om allt jämt? tacksam för ordentligt svar!
Hej,
När det gäller nya kanaler och nya kanalpaketeringar så är det en lång process för att vi ska få tillgång och ett giltigt avtal för en specifik kanal. Förhandlig mellan oss och programbolagen förs hela tiden vad det gäller nya kanaler, men ibland så kan det ta lite längre tid än vad både vi och våra kunder önskar.
Innan alla avtal är påskrivna och vi har fått klartecken från specifikt programbolag att sända deras kanal i vårt nät, finns det inget positivt syfte med att information går ut tidigare. Det skapar förhoppningar och förväntningar som sedan kanske inte kan infrias vilket vi hoppas att ni kan förstå. Men vi håller med er, vi skulle vilja kunna informera mer än vad som är möjligt idag, men ovanstående begränsar möjligheten.
De önskemål som våra kunder påtalar när de kontaktar Kundservice registreras, eftersom efterfrågan styr vad och vilka kanaler vi ska ta in i vårt utbud.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 21 oktober 2010 - 20:10
Hej,
När det gäller nya kanaler och nya kanalpaketeringar så är det en lång process för att vi ska få tillgång och ett giltigt avtal för en specifik kanal. Förhandlig mellan oss och programbolagen förs hela tiden vad det gäller nya kanaler, men ibland så kan det ta lite längre tid än vad både vi och våra kunder önskar.
Innan alla avtal är påskrivna och vi har fått klartecken från specifikt programbolag att sända deras kanal i vårt nät, finns det inget positivt syfte med att information går ut tidigare. Det skapar förhoppningar och förväntningar som sedan kanske inte kan infrias vilket vi hoppas att ni kan förstå. Men vi håller med er, vi skulle vilja kunna informera mer än vad som är möjligt idag, men ovanstående begränsar möjligheten.
De önskemål som våra kunder påtalar när de kontaktar Kundservice registreras, eftersom efterfrågan styr vad och vilka kanaler vi ska ta in i vårt utbud.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
När det gäller hd kanaler säjer det sig ju självt att ni bör ta in allt ni kommer över med tanke på hur få hd kanaler vi har tillgång till genom er för tillfället. Att det tar tid behöver vi inte upplysas om igen det är vi mycket medvetna om när det gäller allt som comhem rör.Det enda vi begär är att ni ialf ska erbjuda oss vad era konkurrenter(canal digital gällande hd kanaler speciellt) gör ,eller ialf inte 10 år efter.
När tillkom en ny hd kanal sist nån med bra minne? Känns som vi snackar om år här.
Redigerat av Unregistered40562de1, 21 oktober 2010 - 20:14.
Postad 21 oktober 2010 - 21:03
Tack för info!Hej,
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Kommer ni någonsin att lägga till en redigeringsfunktion så att det går att trimma bort onödigheter från inspelningar man vill spara? En genomläsning av tråden visar att en sådan funktion är väldigt efterfrågad.
Postad 22 oktober 2010 - 11:39
Tack för info!
Kommer ni någonsin att lägga till en redigeringsfunktion så att det går att trimma bort onödigheter från inspelningar man vill spara? En genomläsning av tråden visar att en sådan funktion är väldigt efterfrågad.
Hej,
Vi har undersökt möjligheten att lägga till en redigeringsfunktion i Humax HDPVR-1000C, men leverantören (Humax) meddelar att det inte fungerar i denna boxmodell. Svaret på din fråga blir således nej, inte i just Humax HDPVR-1000C.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 22 oktober 2010 - 11:48
Tack för info!
Bäste Andii
Man tvingas till det näst smidigaste sättet...att redigera inspelningar på Humaxen. Och det är att skaffa sig en annan HDD-inspelare. Och vad.
Jo man kopplar Humaxen via en Scartkabel till den Andra HDD-inspelaren, kör den på inspelning via externt E1 hela rasket eller valda avsnitt.Sketa smidigt eller hur...men det fungerar.
Kopierar inspelade program/avsnitt till den andre med vald inspelningskvalitet--- sedan tar men sig till menyen " Redigera" och utför proceduren där. Där finns möjligheten att klippa och klistra så mycket man vill.
Kanske nån anser det hela verkar idiotiskt...jaaaa Hej Humax.
Redigerat av Latman, 22 oktober 2010 - 11:51.
Postad 22 oktober 2010 - 12:09
Trots besvikelsen tackar jag för ett rakt svar.Hej,
Vi har undersökt möjligheten att lägga till en redigeringsfunktion i Humax HDPVR-1000C, men leverantören (Humax) meddelar att det inte fungerar i denna boxmodell. Svaret på din fråga blir således nej, inte i just Humax HDPVR-1000C.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Bäste LatmanBäste Andii
Man tvingas till det näst smidigaste sättet...att redigera inspelningar på Humaxen. Och det är att skaffa sig en annan HDD-inspelare. Och vad.
Jo man kopplar Humaxen via en Scartkabel till den Andra HDD-inspelaren, kör den på inspelning via externt E1 hela rasket eller valda avsnitt.Sketa smidigt eller hur...men det fungerar.
Kopierar inspelade program/avsnitt till den andre med vald inspelningskvalitet--- sedan tar men sig till menyen " Redigera" och utför proceduren där. Där finns möjligheten att klippa och klistra så mycket man vill.
Kanske nån anser det hela verkar idiotiskt...jaaaa Hej Humax.

Jag använder min urgamla Pioneer PVR för att göra just det som du beskriver i de fall jag tycker det är mödan värt att bränna ut en DVD med det jag vill spara. Så du är inte ensam om att tvingas till "idiotiska" sk lösningar.
Postad 22 oktober 2010 - 15:55
Det stod i ett tidigare inlägg att det skulle gå nu i höst, men jag har inte sett någon info om detta.
Postad 22 oktober 2010 - 23:47
Hej,
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Jag har nu gjort mjukvaruuppdatering på min Humax HDPVR-1000C. Detta ska vara fixat enligt länken ni ger:
Bättre relation mellan bild och ljud, så kallad läppsynk. Detta märks särskilt på HD-kanaler med Dolby Digital-ljud.
Stabiliserad textning på National Geographic HD, BBC Knowledge och France 2.
Möjlighet att använda bokstaven ”ö” (gement tecken) vid sökningar i Tv-guiden.
Text-tv-funktion på kanalen Hayat.
Ändrad ledtext ”Dolby Digital prioritering” i menyval i ”Bild och ljud”.
Kanallistan ”Min TV” heter nu ”Alla”.
Korrigerat bildformat för filmkanalerna i pay-per-view (Kanalplats 301-311).
För den inspelningsbara boxen Humax HDPVR-1000C gäller även:
Jämn ljudnivå vid premiärvisning av inspelat material.
Fortsatt ljuduppspelning, utan fördröjning, efter att du har pausat i ett inspelat HD-program.
Jag har nu kollat läppsynken på både SVT1HD och vanliga SVT och kan konstatera att det fortfarande inte går att få till läppsynk med Dolby Digital-ljud. Med den korrigering som kan göras blir det bara värre och värre skillnad mellan bild och ljud. Bild kommer fortfarande före ljud i "nolläget". De andra "rättelserna" (om de nu fungerar?!) är jag inte intresserad av.....
Mycket besviken!
/ Ulf
Postad 23 oktober 2010 - 19:37
Jag har nu gjort mjukvaruuppdatering på min Humax HDPVR-1000C. Detta ska vara fixat enligt länken ni ger:
Bättre relation mellan bild och ljud, så kallad läppsynk. Detta märks särskilt på HD-kanaler med Dolby Digital-ljud.
Stabiliserad textning på National Geographic HD, BBC Knowledge och France 2.
Möjlighet att använda bokstaven ”ö” (gement tecken) vid sökningar i Tv-guiden.
Text-tv-funktion på kanalen Hayat.
Kanallistan ”Min TV” heter nu ”Alla”.
Korrigerat bildformat för filmkanalerna i pay-per-view (Kanalplats 301-311).
För den inspelningsbara boxen Humax HDPVR-1000C gäller även:
Jämn ljudnivå vid premiärvisning av inspelat material.
Fortsatt ljuduppspelning, utan fördröjning, efter att du har pausat i ett inspelat HD-program.
Jag har nu kollat läppsynken på både SVT1HD och vanliga SVT och kan konstatera att det fortfarande inte går att få till läppsynk med Dolby Digital-ljud. Med den korrigering som kan göras blir det bara värre och värre skillnad mellan bild och ljud. Bild kommer fortfarande före ljud i "nolläget". De andra "rättelserna" (om de nu fungerar?!) är jag inte intresserad av.....
Mycket besviken!
/ Ulf
Samma här.

Postad 24 oktober 2010 - 18:44
Hej,
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
....men leverantören (Humax) meddelar att det inte fungerar i denna boxmodell...
Det vet vi sedan tidigare att redigeringsfunktionen ej finns eller icke fungerar. Men Hårddisk finns monterad i burken....så det är BARA att förse den med passande mjukvara..eller.
Jag har en Sat-mottagare med ansluten USB-disk-- tom den har möjlighet till klippa i inspelningarna. Vantage -- Det är ett nära på okänt för de flesta fabrikat tror jag.
Är Humax en sket firma tro ? Jag är för jä..la besviken på Hi-Tech Humax. Ta hjälp nånstans.
Postad 24 oktober 2010 - 19:41
Genom att kräva CI+ på kommande CA moduler för HD kanalerna så går varken den eller i princip nån box överhuvudtaget använda för HD kanalerna.
Och alla som har äldre TV än nåt år tillbaka blir tvungen köpa en ny TV om dom vill ha HD kanalerana direkt i TV apparaten.
Postad 24 oktober 2010 - 20:45
Har en utmärkt box här som heter Dreambox 8000 med utmärkt redigering och även kan bränna ut inspelningar till DVD skivor.
Genom att kräva CI+ på kommande CA moduler för HD kanalerna så går varken den eller i princip nån box överhuvudtaget använda för HD kanalerna.
Och alla som har äldre TV än nåt år tillbaka blir tvungen köpa en ny TV om dom vill ha HD kanalerana direkt i TV apparaten.
HD-kanaler via marknätet, DVB-t2, sedan skiter vi i Comhem...
Postad 25 oktober 2010 - 07:41
Ändrad ledtext ”Dolby Digital prioritering” i menyval i ”Bild och ljud”.Hej,
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Ovanstående fix var bara för ledtexten eller hur?
För den verkar fortfarande inte prioritera Dolby Digital.
Postad 25 oktober 2010 - 09:45
När kan man börja se hd-sändningar med ca-modul?
Det stod i ett tidigare inlägg att det skulle gå nu i höst, men jag har inte sett någon info om detta.
Hej,
Com Hem har under en tid arbetat med att ta fram en egen så kallad CA-modul med stöd för HD. Nu är modulen klar och den kommer att börja säljas lagom till julhandeln.
Produkten, som heter Tv-modul för HD, innebär att våra kunder nu får möjligheten att se alla våra tv-kanaler, inklusive HD-kanaler med hjälp av tv:ns inbyggda box. Någon extern digitalbox behövs alltså ej. Det enda som krävs är att tv-apparaten har stöd för det som kallas CI+, en standard för CA-moduler och inbyggda digitalboxar.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 25 oktober 2010 - 15:08
Postad 26 oktober 2010 - 16:05
Hej,
Ställer man volymen på 1% kommer de kanaler som sänder ett Dolby Digital ljudspår att skicka nivån med 100% styrka till din tv/hemmabioförstärkare. Byter du sedan till en kanal som sänder ljudspåret i Mpeg så kommer boxen att skicka ut ljudet med en 1% ljudstyrka.
För att ni ska få så jämn ljudnivån som möjligt mellan de olika kanalerna så ställer ni boxens volym på 100%, då skickas alltid ljudet med 100% oavsett val av ljudspår.
Vi har som vi tidigare påpekat ingen direkt möjlighet att skruva ner ljudstyrkan på enskilda kanaler. Till programbolagen kan vi dock påtala att ljudnivån på deras kanaler bör förstärkas eller minskas. Vilka kanaler upplever ni att det främst är stora skillnader på då ni har boxens volym ställd på 100%?
Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice
Angående: Ljudnivå problem på vissa HDTV kanaler ihop med Humax HDPVR-1000C
Hej alla glada ComHem användare och personal på ComHem samt admin för detta forum.
Först vill jag passa på att tacka för denna fantastiska forum existens. Tack för alla adekvata frågor och för ComHems svar. Efter att ha plöjt igenom flera olika trådar om Humax HDPVR-1000C och det här problemet med olika hög ljudnivå på HD-kanaler som sänder i DD 5.1, och efter att ha labbat med problemet samt efter att ha varit i kontakt med ComHems digital tv-support och Humax/(Anovo Nordic AB) telefonsupport, har jag idag sammanställt nedan text på engelska.
Ni får ursäkta min engelska, men hoppas det skall räcka för att programmerare och systemingenjörer skall kunna ta till sig problemet. Texten är även adresserat separat till Humax sälj/support avd i Sverige och England. Hoppas på att någon från Humax kommer svara mig.
Till: Oscy och jpb123 samt alla ni andra som redan adresserat detta problem. Som tillägg kan jag säga att om man följer ComHems råd att ställa in boxens volym på 100% och sedan enbart använder sig av TVns alternativ förstärkarens fjärrkontroll om man har sådan inkopplad, samt i inställningar för TVn/förstärkare ställer in ”automatisk ljud på”, då har iaf jag samma likvärdig ljudnivå på samtliga kanaler, vilket jag inte hade innan jag fann denna inställning på TVn.
Subject: sound-volume control via cable-TV digital box Humax HDPVR-1000C stops working on DD 5.1 sound sources.
Please escalate and forward this issue to listed persons:
a) product manager

d) head of the software/firmware team
Problem description
The Cable-TV digital box remote control sound-volume control stops working when switching to a TV-channel that is broadcasting Dolby Digital 5.1 sound. You are then obligated to use the TVs remote to control the sound-volume.
Hardware facts
Cable TV provider Com Hem AB – Sweden
Cable TV Digital box Humax HDPVR-1000C (program ver: HDPXCX 1.00.27, Loader: Y7.01)
TV LG PK760N 60” – PLASMA (Firmware: don’t know how to check)
Connection HDMI 1.4 cable
Affected TV-channels BBC HD, Discovery HD Showcase, Eurosport HD,
National Geographic HD, Rush HD, Silver HD, TV4 HD, Viasat Sport HD
What I have done
I tested with another TV (Fujitsu Siemens Computers - MYRICA PQ-42-1 PLASMA). Also here with only 1 HDMI cable. Now and with this TV I’m able to control sound-level on all TV-channel regardless if DD 5.1 or not.
Answer from Com Hem AB - Digtial-TV-Box support department
The problems is depending on what TV customer is using, and how that TV handle Dolby Digital.
- In case where the TV’s can’t handle decoding Dolby Digital sound, then the Humax HDPVR-1000C box converts the sound into MPEG and the sound-level can be handled via the box remote control.
- In case where the TV’s can handle and and decode Dolby Digital sound, then the Humax HDPVR-1000C box sends the sound directly to the TV and the sound-level can only be controlled via the TV’s remote control.
Workaround: Put the Humax HDPVR-1000C sound-level to 100%, and then only adjust sound-volume via the TV’s or if connected – receiver/amplifier remote control.
Com Hem AB have escalated this problem to Humax and they wait for a solution on a future Humax software update.
What I want now from Humax – software department
1. To secure for next software update, that when Humax HDPVR-1000Cfinds out that the TV can handle DD 5.1 signal. Then the box should NOT just forward the sound-signal and totally disable its own remote control function for sound-level adjustment. At least give the customer the opportunity to keep and use the box remote control to control sound-level for all TV-channels, independent of the sound-signal is DD 5.1 or not.
2. Give me a personal answer via e-mail if this problem/bug already is in your need-to-fix list and/or if it at all is possible to address and correct this error/problem?
- And if not why not, or what is the reason you have choose to have it like this (forcing customer have to change and use the TV’s/receivers remote control)?
//mvh Snövit

Redigerat av Motistam, 26 oktober 2010 - 16:17.
Postad 28 oktober 2010 - 07:11
Har en fråga angående DD signalen som sedan i våras automatiskt kopplas bort vid lokala nyheter.
Ringde då och fråga varför den inte kommer tbx vid sändningens slut och fick till svar att eran uppfattning
var att inte så många använde sig av det ljudet.
Personen skulle dock lägga in det i listan för saker som skulle fixas men ingenting har hänt till denna
uppdatering, hur går det med detta ?.
Tycker ljudsynk fungerar bra på SVT + BBC men övriga kanaler lite si och så, volym ok förutom 4HD: s
simulerade DD5.1.
/M
Postad 29 oktober 2010 - 07:55
Vi kommer att samla in alla synpunkter på den nya mjukvaran till Humax CXHD-5000C samt Humax HDPVR-1000C och därefter påbörja ett analysarbete. Till exempel genom att analysera nya felanmälningar. Därefter kommer vi ta nytt beslut om vi hur vi går vidare med eventuellt kvarstående problem.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Redigerat av Tele2 Sverige, 29 oktober 2010 - 08:18.
Postad 29 oktober 2010 - 08:47
Ovanstående fix var bara för ledtexten eller hur?
För den verkar fortfarande inte prioritera Dolby Digital.
Hej,
Det stämmer att ändringen endast avsåg ledtexten.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Postad 29 oktober 2010 - 16:08
Vi smyger in lite reklam så här på kvällskvisten: Sugen på en HD-PVR? Kika vad vår försäljningschef Christoffer skriver på Facebook: http://www.facebook.com/#!/pages/Chris...120041911387710
Trevlig helg,
Ola Eriksson
Redaktör sociala medier
Com Hem AB
Postad 29 oktober 2010 - 16:13
Det låter ju intressant! Gäller det exv även befintliga kunder som vill teckna ett extra Small-paket? Bindningstid?Vi smyger in lite reklam så här på kvällskvisten: Sugen på en HD-PVR? Kika vad vår försäljningschef Christoffer skriver på Facebook: http://www.facebook.com/#!/pages/Chris...120041911387710
Postad 29 oktober 2010 - 16:26
Det låter ju intressant! Gäller det exv även befintliga kunder som vill teckna ett extra Small-paket? Bindningstid?
Hej,
Jag rekommenderar dig att slå en signal på det specialnummer vi har för detta så får du all info som behövs!
Hälsningar,
Ola Eriksson
Redaktör sociala medier
Com Hem AB
Postad 29 oktober 2010 - 16:32
Jag var för nyfiken så jag hann att göra det innan du svarade.Jag rekommenderar dig att slå en signal på det specialnummer vi har för detta så får du all info som behövs!

Postad 29 oktober 2010 - 16:35
Hej,
Vi smyger in lite reklam så här på kvällskvisten: Sugen på en HD-PVR? Kika vad vår försäljningschef Christoffer skriver på Facebook: http://www.facebook.com/#!/pages/Chris...120041911387710
Trevlig helg,
Ola Eriksson
Redaktör sociala medier
Com Hem AB
Tack, hade missat det annars. Beställt, boxen kommer på onsdag hoppas jag.
Postad 30 oktober 2010 - 14:29
Postad 30 oktober 2010 - 15:34
Säljer ni ut dom så billigt för att en ny box kommer på måndag den 1 november ?
Har precis beställt boxen och ställde den frågan om ny box på måndag. Svaret var att det inte kommer någon ny box!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar