Ingen som kan svara på min fråga ovan?
Redigerat av Unregistered1728, 16 February 2011 - 18:51.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer
Startad av
ThePreToriaN
, Sep 15 2010 11:29
629 svar till detta ämne
5 relaterade trådar
Postad 05 January 2011 - 16:32
Redigerat av Unregistered1728, 16 February 2011 - 18:51. Postad 05 January 2011 - 16:40
Nivån får du om du kalibrerar och frekvensen ställer du som du vill efter en kalibrering, det får iallafall jag göra efter en sådan, inte kör jag mina stativare som 40 hz, min arbetskamrat frontar går ner till 77 eller 80, dom blev ställda på 40 hz, njaa inte bra Postad 05 January 2011 - 23:32
Elektrotater kan jag ej svara för hur de reagerar och kan bara tala för vad jag hör för skillnader med det jag har och alla de oliika riggar jag har testat med och utan olika versioner av Audyssey. Kör man helt utan audyssey så får man ingen rumskallibrering på någon högtalare alls och det kan ju aldrig bli bra för bioljud. Har man elektrostater som frontar .. är Denon att föredra då man kan sätta frontarna som audyssey bypass .. går tyvärrr inte med Onkyo ( hette tidigare bara "front" i audysseyinställningarna ) Maveric Postad 06 January 2011 - 00:45
Har rensat bort en massa personangrepp. Skärpning!
Redigerat av Audiovector, 06 January 2011 - 12:32. Postad 07 January 2011 - 17:48
Kul att se att produkter som dessa börja hamna på en någorlunda rimlig prisnivå (runt 2000:- skulle vara rimligare dock)
Men med en liten 6 veckor grabb här hemma får man se om man kan lägga ut dessa pengar, lillen är prio 1 och med frugan på föräldrarpenning blir det lite tajtare med budgeten. Få ta och drömma mig till att blir kvitt topparna med min 2st xtz w12:or ett tag till Postad 08 January 2011 - 15:54
Det ser jag hellre som en nackdel. Med en extern enhet kan man ju byta enbart subben om man vill, och kan dessutom välja vilken sub som helst. MVH Martin Postad 09 January 2011 - 13:37
Eller så stänger du bara av DSP på subben? Nästan alla subbar med den konstruktionen kräver ju DSP och skulle ju inte sälja alls om den inte fanns där hehe Finns ju inte många DSP att välja på marknaden tyvärr heller Postad 09 January 2011 - 17:38 Vem köper en sub med inbyggd DSP och stänger av den? Då kan man väl köpa en utan direkt om man ändå tänkt ha en extern enhet. Det jag menade var att om man får för sig att sälja subben och byta till nåt annat så följer ju DSP:n med då den är inbyggd. Därför är det fördel med en extern enhet som man kan kombinera med vilken sub man vill. Det finns inte många DSP, men det finns många subbar så kombinationsmöjligheterna är ju oändliga. Sen är det väl inte främst subkonstruktionen som behöver DSP utan lyssningsrummen som ofta är ganska illa för baskvalité. MVH Martin Postad 09 January 2011 - 21:07
Både ja och nej. Dessa jobbar helt på olika sätt. Jag har haft 8033c och har nu både Velodyne SMS-1 och nya 8033s. Helt spontant har man mer möjligheter med SMS-1 och den gräver mer ur basen än vad antimoden gör. Antimoden jobbar mer inom ett säkert område men det gör den riktigt bra just för subbar som är lättspelta och rappa. Velodynes SMS-1 verkar just passa tyngre subbar fram för allt. Just i min setup låter Anti-mode 8033s bättre med min Audiovector Mi3-Sub Signature än vad SMS-1:an gör. Postad 09 January 2011 - 21:16
Man kalibrerar alltid anti-moden först. Sedan låter man receivern kalibrera som vanligt med basen. Då avståndsjusterar även receivern subben med de tillagda ca 90 cm som fördröjningen orsakar. Efteråt är det dock viktigt att kolla upp receivern och eventuellt stänga av de justeringar som gjorts för subben. Delningsfrekvens och nivåjustering får man i princip alltid justera själv, även på min Pioneer Susano. Postad 14 January 2011 - 15:06
Snabb fråga, manualen till 8033C var lite otydlig på den här punkten.
Det står att man ska sänka volymen på subben innan kalibreringen för att sedan låta receivern justera volymen på nytt, men ska man inte ändra på volymreglaget på subben efter kalibrering tillbaka till den nivå man brukar ha innan man kalibrerar om med receivern? Tacksam för snabbt svar, sitter och joxar med detta just nu. Postad 14 January 2011 - 15:21
Justera ned gainen på subben innan testsvepet...jag gjorde detta två gånger faktiskt...tyckte jag sänkte lite väl mycket, testet måste ändå få ånga på lite. Sen gainade jag tillbaks till "där jag var innan" testet. Körde Audessyn igen. Kollade vilken level den justerade till...gainade om tills jag hamnade på -4 i Audessyn...tog en stund men nu funkar det bra + att jag har några Db att öka i recivern när det "behövs" utan att klippa lågnivån. Postad 14 January 2011 - 15:34
Tack för snabbt svar, lite som jag trodde men ändå inte som jag gjorde. :-)
Får justera om volymen på subben och receivern då... Postad 23 January 2011 - 19:04
Håller på och prova 8033s nu, enkel och smidig installation, 4 frekvenssvep där hela köket skallra på lite högra frekvenser
Postad 23 January 2011 - 19:24
Den gjorde bra nytta i mitt biorum.
Snyggade upp frekvensgången i basen en hel del. Nackdelen är ju såklart att det bara låter bra när man sitter i biofåtöljen. Kanske inte en nackdel iofs, för man står ju aldrig upp och ser film... Postad 23 January 2011 - 20:19
En EQ är mest för en fix i sweetspot. Den kan tyvärr inget göra åt resten av rummet.
Postad 23 January 2011 - 20:50
Du kan ju lägga till 2-3 mätpunkter?, dock så kan det vara en kompromiss då huvudkalibreringen påverkas också. Dock så är det ju bättre att det låter bra i lyssningsplatsen än dåligt i hela rummet. Men och andra sidan gäller det övriga högtalare med. Postad 23 January 2011 - 21:23
EQ ska egentligen komma sist i kedjan av akusik. Men jag förstår om man inte vill bygga sitt vardagsrum till en studio och använder ett EQ. Men ett EQ kan inte fixa bra bas över hela rummet. Det kan bara akustik göra. Eller så har man ett så stort rum att man slipper bastoppar och bas-dalar. Men då kommer nästa lyxproblem med att köpa jättehögtalare..
Postad 25 January 2011 - 22:23
Har gjort en mätning med TrueRTA före och efter DSpeaker... Lite skillnad blev det, men jag har lite problem kring 50 Hz där =(
Tips? Har jag gjort något fel? Högtalarna är 2st SVS SB12-NSD som delas på 80hz i förstärkaren. Kör med båda utgångarna på DSPeakern och fasvänder 180grader på ena. Detta verkar då fungera, provade att ställa dom ur fas och då blev det inte så bra =)
dspeaker.jpg 410.92K
23 Antal nerladdningar
Postad 26 January 2011 - 10:27
Kvaliten på din bild är såpass dålig så man ser tyvärr inte siffrorna. Du som verkligen har platsen till att placera subbarna skall absolut börja med att göra det innan du kör med antimoden. Börja diktan mot din center och jobba dig sen 5cm i taget ut mot sidoväggarna, självklart med en mätning mellan varje flytt Har du tillgång till en Y-splitt så testa med den ut ifrån 0 utgången och se om det blir bättre. Vore drömmen att att såpass mycket spelrum mellan sina frontar att leka med Föresten, du skriver att du har fasvänt den ena, hur vet du att fasen var rätt på den andra ? Som du märker så är det lite pill för att få till det,inte bara att slänga in och ställa in volumen som verkar vara standardmodellen för många. Redigerat av Evil Homer, 26 January 2011 - 10:32. Postad 26 January 2011 - 11:29
Såg nu att det var den undre bilden som överlappar den övre, om du istället ställer in RTA till att ha 10Hz steg och sen att du har 0db längst ner istället för som på mitten nu så blir det mycket enklare att läsa av.
Plus att det räcker om du mäter upp till ca 120Hz, stäng av frontarna när du mäter så kan vi inrikta oss på vad just Antimoden gör för tillfället. Postad 26 January 2011 - 12:57
Ska försöka fixa en bättre mätning ikväll. Tror även jag köper en Y-split för att vara på den säkra sidan =)
Tack för tipsen! Postad 26 January 2011 - 14:21
Har du inte subbarna likfomigt placerade i rummet hjälper ingen fasvippa eller y-koppling eftersom faskilnaden inte är 0 eller 180grader utan någonstans mitt emellan eller längre bort.
Antimodens 180 utgång är en "perfekt" inverterad bild av 0án eftersom den är avsedd att kunna användas som cold i balanserad inkoppling. Så om din subbe har fasjustering så flippar du fasen mot den andra subben. Har du osymmetrisk uppställning av subbarna och vill få till "perfekt" fas så är ingen EQ i världen räddning utan då är det tidskompensation som gäller. Postad 26 January 2011 - 15:22
Nu har iaf inte mina en fasvippa utan steglösjustering av fasen. Men frågan återkommer igen, när man fasvänder den ena 180 grader mot den andra, hur vet man då att 0 ligger rätt i fas. Svårt som fen att förklara det i text, men tror du är med på hur jag menar Jag hade iaf kört med en Y splitt och sen justerat in avståndet till subbarna i förstärkaren. Postad 26 January 2011 - 16:14
0 är ju utgångsläget dvs den "sanna" fasen.
exempel...sinusvåg...när 0 är toppen på sinusvågen är 180 botten på samma våg då den är inverterad! På din högtalare (jäkligt förenklat) 0 = baskon utskjuten, 180 = Baskon indragen. På antimoden är 180 utgången helt enkelt exakt samma signal som 0 men inverterad i fasen. de ligger exakt lika i tid. MEN NU har jag dock sk-tit i det blå skåpet....för även om fas vipor bara ändra polaritet i 99% av fallen så kan våra justerbara faskretsar vara tidstjuvar= kan ge fördrojning av signal = inge bra!! f-n nu måste jag hem å testa med y-koppling istället. Postad 26 January 2011 - 16:35
Haha, jo, jag pratade med en här på jobbet och när jag nämnde att det var en justerbar fasvippa så tyckte han att jag skulle köra på y-koppling istället från en utgång på DSpeakern. Så det blir att inhandla en sådan efter jobbet...
Postad 26 January 2011 - 19:59
Om du kan, försök att få ner 50 hz-toppen genom att sänka den. Ett "ajabaja" inom EQ är att försöka höja de frekvenser som låter lägst. Då ansträngs ljudet i onödan. Postad 26 January 2011 - 21:05
Man kan inte justera antimoden manuellt. Du menar nog föresten ta ner 25Hz toppen så hänger 50Hz dalen med upp kanske? Postad 26 January 2011 - 21:33
Fast jag har ett problem vid mätningen och det är att det brummar på nå grymt när jag har kabeln kopplad mellan HTPCn och Förstärkaren. Det dumma är att ljudkortets optiska ingång tas upp av mätmicen och därför jag måste använda analogt till förstärkaren.... Antar det är därför det blir så konstigt vid just 50Hz?
Postad 26 January 2011 - 21:43
Hmm hur har herrn kopplat nu? Usb ifrån micen till datorn, ifrån micen med yspliten till valfri analog ingång på förstärkaren sen är det klart. Förlåt förlåt jag som är Redigerat av Evil Homer, 26 January 2011 - 22:02. Postad 26 January 2011 - 22:46
Använder en Behringer mic som går genom en micförstärkare in på ljudkortet och sen ut från ljudkortet, 3,5mm plug till 2 RCA på förstärkaren. Det där med USB lät inte så dumt =) Postad 27 January 2011 - 10:28
Dalar kan sällan tas upp på grund av rummets akustik. Det är när man försöker ta upp en dal som det kan bli ansträngt. Peakar blir man av med med EQ eller akustikmaterial. Jag tror inte 50Hz-dalen kommer åka upp, nej. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 27 January 2011 - 10:28. Postad 27 January 2011 - 12:23
Har du en peak vid 25 så har man allt som oftast en dal brevid den och sen en peak igen vid ca 50. Jag laddar upp en bild på min kurva utan antimode så ser du ett skolexempel på hur det brukar se ut. Plockar jag min peak på 16 så kommer dalen brevid åka upp, sen om du ser så kommer nästa vid 35 tar jag den så kommer dalen där hänga med upp. Och till sist den vid 72 osv... Kunde lika gärna vara 15 peak 30 peak och sen 60 peak, eller 20-40-80.
110626_16_250Hz.jpg 109.74K
0 Antal nerladdningarNi får gärna rätta mig om jag har fel Redigerat av Evil Homer, 27 January 2011 - 15:01. Postad 28 January 2011 - 16:32
Måste säga att jag är riktigt nyfiken på denna lilla låda, finns det någon som har denna kopplad till en av rel's subbar, typ R-205 eller R-305??
//demi Postad 31 January 2011 - 12:38
Sak samma vilken subba (hehe) den är kopplad till utan har man problem i rummet med mycket toppar med monoton och brummlig bas som följd så kommer man märka skillnad oavsätt om man har en subb för 1000:- eller en för 100 000:- . Håller själv på att lägga undan en slant för denna då jag vet med mig att jag har en ordenterlig top i 30 samt 60 hz områderna med en jobbig dip i 70-80hz som följd. Kör med dubbla XTZ 99 w12:or. Redigerat av MGW, 31 January 2011 - 12:39. Postad 04 February 2011 - 16:38
Hur funkar det med tull och moms när man importerar ifrån Finland? Blir slutpriset vad man får betala på hemsidan eller tillkommer det kostnader? Postad 04 February 2011 - 18:15 Sist jag tittade var Finland med i EU Postad 04 February 2011 - 20:14
Exakt ! Bara frakt. EDIT; Squeeze, du kan ha den fulaste jävvla människa som någonsin har vandrat på denna jord som avatar !! Redigerat av Bakerman, 04 February 2011 - 20:15. Postad 04 February 2011 - 20:14
Sant, känns så avlägset bara med tanke på språket Postad 04 February 2011 - 20:25 Fast det kan nog vara världens bästa serie, om någon missat den så kommer här ett litet klipp med min avatar Judith http://www.youtube.c...h?v=f28dlHFEjVY http://www.youtube.c...h?v=_aO4uR94jGE Postad 05 February 2011 - 16:10
Just, ingen tull, men du ska betala 23% Finländska moms när du beställar från Finland inom EU. (edit: inne i prisen. Tack Squeezemaster.) Redigerat av a1bert, 05 February 2011 - 22:27. Postad 05 February 2011 - 17:39 Man betalar det som står på sidan, inget annat. Postad 14 February 2011 - 08:38
Att 8033c orsakar närbrum många konfigurationer är ett känt faktum. Det hade jag på min vilket gjorde att jag returnerade den. VLSI i Finland har haft några i retur pga detta men man har aldrig kunnat fastslå vad som orsakar det. De har inte visat några fel när de gjort mätningar på dessa. Något man kan prova dock, hur konstigt det än låter är att dra ut tv-antenn kabeln ur väggen även fast den skulle vara i ett annat rum. Nu har jag 8033s och den har inget nätbrum alls som 8033c hade i samma konfig. Postad 17 February 2011 - 00:34
Att dra ur antennkabeln orsakade stor förvåning hos en polare en gång. Jag hade själv läst om tipset på nätet och chansade att det skulle sluta brumma om den ryktes ur. Både han och jag blev förvånade. Vi skärmade den lite bättre och så var brummet borta.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |