Det enda som är bra är fotot.
Prometheus och dess uppföljare med Noomi Rapace av Ridley Scott
![]() |
![]() |
![]() |
109:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
147:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
898:- |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
Postad 24 september 2012 - 20:27
Postad 24 september 2012 - 20:46
Det avskyr med filmen är att det är religösa undertoner i allting. De anspelar på att vi dödade jesus som var en engineer och därför förtjänar vi bli utplånade. Filmen är inte ett dugg djup. Den är bara pinsamt usel och dåligt upplagd.
Undrar om vi sett samma film eller om du bara överreagerar och projicerar din egen existenspanik på en harmlös film...

Rapace "vill gärna tro" eftersom hennes farsa valde den vägen, men i övrigt fick jag inga särskilda jesusvibbar alls och tycker inte filmen gör anspråk på att vara särskilt djup.
De supersnabba genmutationerna känns dock en smula forcerade...
Redigerat av Unregistered277056c3, 24 september 2012 - 20:48.
Postad 25 september 2012 - 15:59
Hur fick du med Jesus i filmen?De anspelar på att vi dödade jesus som var en engineer och därför förtjänar vi bli utplånade.
Postad 25 september 2012 - 16:17
Hur fick du med Jesus i filmen?
De var "sura" över något mänskligheten gjorde för 2000 år sedan.Behöver ju inte vara Jesus men med det kristna temat som återkommer så är det en möjlig tolkning.
Postad 25 september 2012 - 16:28
Eller visst kan man tolka innehållet så om man vill, men det var verkligen inget som iaf jag tyckte var nåt som var filmens tanke.
Postad 25 september 2012 - 16:31
Hur fick du med Jesus i filmen?
Läser man lite intervjuer med Ridley så säger han nästan det rakt ut.
En del om det här om man orkar läsa det http://cavalorn.live...com/584135.html
Postad 26 september 2012 - 05:56

Kommer ju inte alls upp mot Alien 1 och 2... om man nu måste jämföra med dom...

Postad 26 september 2012 - 11:46
Postad 26 september 2012 - 13:34
Tycker den va bra! Hade inte så höga förväntningar iofs... men lätt en stark 6a av 10 möjliga
Kommer ju inte alls upp mot Alien 1 och 2... om man nu måste jämföra med dom...
Det är väl där poängen ligger.
Om man förväntat sig en rykande actionskräckis så blir man nog besviken, och avsikten har snarare varit att göra en "intressant historia" och rida på de tidigare alienfilmernas popularitet. Lite hänger de ihop, men jämföra dem är nog poänglöst...
Postad 27 september 2012 - 11:12
6/10 får den av mig. Tyvärr var detta en film jag sett fram emot, men som inte levde upp till förväntningarna. Hoppas att den förlängda versionen på Blu-ray blir lite bättre i alla fall.
Postad 29 september 2012 - 07:57
Postad 29 september 2012 - 10:09

Postad 29 september 2012 - 15:20
Allvar? Det är ju den långa versionen jag vill se. Bioversionen har jag noll intresse av
Blir väl kanske i samband med releasen av uppföljaren till denna film?
Fox have confirmed a sequel is in the works, with stars Michael Fassbender and Noomi Rapace set to reprise their roles as David and Elizabeth Shaw respectively. The sequel, rumoured to be titled Paradise, would be released in 2014 or 2015.
Postad 02 oktober 2012 - 10:00
Blir väl kanske i samband med releasen av uppföljaren till denna film?
Fox have confirmed a sequel is in the works, with stars Michael Fassbender and Noomi Rapace set to reprise their roles as David and Elizabeth Shaw respectively. The sequel, rumoured to be titled Paradise, would be released in 2014 or 2015.
Dags för Noomi att åka och hälsa på gud mao

Postad 02 oktober 2012 - 10:18

http://www.youtube.com/watch?v=zqzHdKqZAmo
Redigerat av hassesolo, 02 oktober 2012 - 10:19.
Postad 04 oktober 2012 - 11:14
Eftersom man på ett par ställen dessutom har valt att lägga texten i överkanten så blir det
problem för er med 2,35:1-duk. Dvs om du behöver text.
Annars var filmen bättre än vad jag förväntat mig. Alla "fånigheter" till trots.
Den kommer att köpas när priset halverats.
Redigerat av 50plus, 04 oktober 2012 - 11:15.
Postad 06 oktober 2012 - 11:26
Postad 06 oktober 2012 - 11:38
Jag tittade på 3d versionen och upptäckte något riktigt skumt. Om jag har höger/vänster inställningarna på ett sätt är 3d effekten på bilden rätt men texten blir fel. Ändrar jag höger/vänster går texten att läsa men 3d effekten på bilden blir fel. Någon annan som upptäckt detta? Jämför man med MIB3 så är texten rena gröten i 3d.
Kollade som hastigast igår att den funkade som den skulle, tänkte inte på det då. Ska kolla på den ikväll. Återkommer med feedback om ingen hinner före d.v.s

Postad 06 oktober 2012 - 14:36
Postad 06 oktober 2012 - 16:59
Kollade på extrascenerna igår och jag förstår varför de inte användes. De tillför ingenting och är sämre än de man har med i själva filmen.
Redigerat av Unregistereddc471864, 07 oktober 2012 - 08:51.
Postad 07 oktober 2012 - 15:32
Tyckte filmen var mycket bättre nu än när jag såg den på bio. Förhoppningarna var ju inte lika stora denna gång

Fortfarande ingen superfilm men nu längtar jag till uppföljaren.
Jäkligt skönt att slippa 3D också.
Postad 07 oktober 2012 - 17:53
Visste inte ens innan jag såg den att det var ett Alien prequel(då hade jag nog inte ens bemödat mig med att se den), med tanke på det så var den bättre än jag hade förväntat mig, enligt mig bättre än alla Alien filmerna, då gillar jag ju iofs inte nån av dem.
Gillar att dem försöker sig på att ge handlingen lite tanke istället för bara smyga omkring och undvika monster, även om det finns mycket man stör sig på(finns det i alla filmer).
Instämmer med betyget stark 6 av 10, eller svag 7a

Postad 07 oktober 2012 - 18:31
Bonusmaterialet är grymt nice. Sjuka byggen de gjort i denna filmen. Trodde mycket var CGI men så är det icke.
Redigerat av Unregistereddc471864, 07 oktober 2012 - 21:44.
Postad 08 oktober 2012 - 09:30
Eftersom man på ett par ställen dessutom har valt att lägga texten i överkanten så blir det
problem för er med 2,35:1-duk. Dvs om du behöver text.
Det enda alternativet om man har 2:35.1-duk och behöver text är att rippa texterna från Bluray-skivan till SRT-format. Om man har en vettig uppspelare kan man då placera texten var som helst på duken och den rör sig inte. Dessutom kan man göra texten mindre och mörkare så att den inte förstör svärtan i mörkare scener.
Just subtitles på bluray är ett h-vete tycker jag. Dels att det inte finns någon standard på var de placeras, men också att de är så stora och fula för oss med duk modell större. Bara att rippa som gäller...
/ j
Postad 08 oktober 2012 - 12:53
Jag tänker köpa filmen själv senare, men väntar på någon form av limited/extended edition.
* = detta kanske har funnits ett tag, jag upptäckte det först nu.
Postad 08 oktober 2012 - 13:28
Det enda alternativet om man har 2:35.1-duk och behöver text är att rippa texterna från Bluray-skivan till SRT-format. Om man har en vettig uppspelare kan man då placera texten var som helst på duken och den rör sig inte. Dessutom kan man göra texten mindre och mörkare så att den inte förstör svärtan i mörkare scener.
Just subtitles på bluray är ett h-vete tycker jag. Dels att det inte finns någon standard på var de placeras, men också att de är så stora och fula för oss med duk modell större. Bara att rippa som gäller...
/ j
Det funkar ju utmärkt med en BD-spelare med textflyttarfunktion. Visst är texten galet stor ibland men annars är det inga problem. Om någon enstaka textrad läggs högt och missas så är det väl ingen större förlust. De flesta förstår väl ändå vad som sägs?
Hur skulle man orka rippa alla BD-filmer och hur gigantiska hårddiskar skulle man behöva....?
Postad 08 oktober 2012 - 18:21
Men det retar kanske en del.

Edit: Jag noterade oxå att texten faktiskt var onaturligt/onödigt stor.
Kanske bra för den som tittar på en 32-tummare på 6 meters avstånd.
Redigerat av 50plus, 08 oktober 2012 - 18:24.
Postad 13 oktober 2012 - 03:36
Sluta se Prometheus som en film som skall förklara allting som ledde fram till Alien 1-4 och/eller vara exakt samma typ av skräckthriller som "Alien" så blir det nog mycket roligare. Det kommer ju minst en film till som kanske (eller inte) förklarar hur en likadant bumerangskepp kraschat på LV-426.
Själv hade jag velat se en film där den blågrå krabaten i slutet av filmen fick lite mer speltid.
En annan sak jag gillade är den här genomgången. Den sågar nog egentligen filmen, men den var underhållande så lägg en stund på att läsa den (ja, den innehåller 100% spoilers).
P.S.
Är det någon som förstår referensen till bilbelverserna Leviticus (Förkortas oftast "LV") 23:2 och 4:26?
Postad 14 oktober 2012 - 11:58
With the movie now screening around the world and drawing pretty substantial crowds, we wanted to dig in a little deeper, so we've drawn up a list of the good, bad and ugly aspects of Ridley Scott's sci-fi epic. Check it out below, and if you haven't seen it yet, stay away: major spoilers lie ahead.
http://blogs.indiewi...PostHeaderPanel
Redigerat av Zerox_no1, 14 oktober 2012 - 12:00.
Postad 14 oktober 2012 - 12:22
http://9gag.com/gag/4430817
Kul att läsa om alla olika tankar.
How did the “black liquid” work in Prometheus?
http://scifi.stackex...k-in-prometheus
Redigerat av Zerox_no1, 14 oktober 2012 - 12:23.
Postad 15 oktober 2012 - 08:01
Det är egentligen ingen alien prequel. Den utspelas i samma universum parallellt med de gamla filmerna.
Det där har diskuterats i oändlighet på IMDb. Kort sagt kan jag bara säga: du har fel.

Postad 15 oktober 2012 - 10:30

Jag gillade Prometheus. Kanske berodde det på att en hel del av er här sågat filmen så mina förväntningar sänkts, men jag gillade den.
Sluta se Prometheus som en film som skall förklara allting som ledde fram till Alien 1-4 och/eller vara exakt samma typ av skräckthriller som "Alien" så blir det nog mycket roligare. Det kommer ju minst en film till som kanske (eller inte) förklarar hur en likadant bumerangskepp kraschat på LV-426.
Själv hade jag velat se en film där den blågrå krabaten i slutet av filmen fick lite mer speltid.
En annan sak jag gillade är den här genomgången. Den sågar nog egentligen filmen, men den var underhållande så lägg en stund på att läsa den (ja, den innehåller 100% spoilers).
P.S.
Är det någon som förstår referensen till bilbelverserna Leviticus (Förkortas oftast "LV") 23:2 och 4:26?
Kommer inte hända då den här nya serien av filmer inte har ngt med de gamla att göra.
Redigerat av Unregistereddc471864, 15 oktober 2012 - 10:32.
Postad 15 oktober 2012 - 10:41
Då bör du nog se extra materialet dvs dokumentären till blurayen för där säger de att det INTE är en prequel. Men Ridley och Damon vet kanske inte själva vad de snackar om
Den började som det men utvecklades till ngt annat.
Kommer inte hända då den här nya serien av filmer inte har ngt med de gamla att göra.
Det Scott menar är givetvis att P inte är en "regelrätt prequel" enligt gängse modell, men visst har den en hel del med "de senare" att göra och ger en smula bakgrund till dem också - trots en uppsjö logiska krumbukter som är svåra att bortse ifrån.

Postad 15 oktober 2012 - 10:41
Då bör du nog se extra materialet dvs dokumentären till blurayen för där säger de att det INTE är en prequel. Men Ridley och Damon vet kanske inte själva vad de snackar om
Den började som det men utvecklades till ngt annat.
Det kan de säga hur mycket de vill, det förändrar inte faktum.
Läs gärna Wikipedias utmärkta artikel som förklarar vad en prequel är:
http://en.wikipedia....i/Prequel#Films
Postad 15 oktober 2012 - 13:59

Postad 15 oktober 2012 - 16:08
+100Så outsägligt fånigt. Jag vill inte ha gudar eller andra monster om de inte kan slängas ut i rymden med en robotliknande power loader.
Ärligt talat, det är inte idén om att göra nått annat som är problemet, det är utförandet. I stort en B-film, blir bara en titt.
Redigerat av pacman, 15 oktober 2012 - 16:17.
Postad 15 oktober 2012 - 17:41
Ridley hävar ju också at Deckard är en replikant, trots att manusförfattaren (en av dem, Hampton Fincher) och Harrison själv säger at så inte är fallet...Då bör du nog se extra materialet dvs dokumentären till blurayen för där säger de att det INTE är en prequel. Men Ridley och Damon vet kanske inte själva vad de snackar om
Vad Philpi K Dick själv tyckte vet vi tyvärr inte, men han är ju ingen replikant i novellen iallafall...
Postad 17 oktober 2012 - 22:27
Postad 17 oktober 2012 - 22:32
Nu är jag så arg jag kan strypa någon, långsamt. Har precis fått hem filmen, uppdaterat firmware på min Pioneer bdp-320, och den startar ändå inte. ??? Jag SKA se den på bluray, inte dvd, halva nöjet verkar ju vara bilden så allt annat är uteslutet. Firmware är från april. Är det meningen man ska köpa ny bluray för nya filmer??
Maila Pioneer? Deras uppgift att uppdatera firmware så att filmer fungerar.
Redigerat av Zerox_no1, 17 oktober 2012 - 22:32.
Postad 17 oktober 2012 - 22:58
Jobbigt när sånt händer.
Postad 18 oktober 2012 - 02:25
"B-film" syftar (som du vet) på att den är gjord med mindre resurser/budget/stjärnor än en A-film. Vad ur den aspekten var "B" med Prometheus?+100
Ärligt talat, det är inte idén om att göra nått annat som är problemet, det är utförandet. I stort en B-film, blir bara en titt.
Postad 18 oktober 2012 - 07:43
Nu är jag så arg jag kan strypa någon, långsamt. Har precis fått hem filmen, uppdaterat firmware på min Pioneer bdp-320, och den startar ändå inte. ??? Jag SKA se den på bluray, inte dvd, halva nöjet verkar ju vara bilden så allt annat är uteslutet. Firmware är från april. Är det meningen man ska köpa ny bluray för nya filmer??
Klassiskt problem med bluray. Totalt värdelöst format.
Postad 18 oktober 2012 - 09:03
Har du kollat skivan i en annan spelare?
Ibland räcker det med ett dammkorn på fel ställe, och det händer att det sitter skit/klet på plattorna från fabrik.
Antar att du redan har googlat på "bdp320 prometheus" ?
Postad 18 oktober 2012 - 10:08
Postad 18 oktober 2012 - 11:41
Vet inte om denna redan postats men: http://www.digitalsp...ectors-cut.html
![]()
-he said "No, this is my cut"
Så vad är problemet?
Postad 18 oktober 2012 - 12:03
Postad 18 oktober 2012 - 12:12
-he said "No, this is my cut"
Så vad är problemet?
Många inklusive mig tycker den är klart bristfällig. Har inte sett extramaterialet det är möjligt de inte hade något bättre att jobba med.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar