Det här klistrar jag in i remote host, http://192.168.x.y:9...ansmission/web/, resten tomt. host not found. komma åt webbläsaren är inga problem."Connection" är bara namnet, skriv vad du vill där. Remote host är NASen, d.v.s dess IP (192.168.x.y gissningsvis). Port ska vara 9091. Kommer du åt webbgränssnittet om du skriver in 192.168.x.y:9091 i webbläsaren?
User och pass ska vara blankt.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
Postad 22 april 2012 - 18:04
Postad 22 april 2012 - 20:10
Nej, nej. Du ska skriva in IP-adressen, inte hela webblänken. Alltså: 192.168.x.y, inget annat.Det här klistrar jag in i remote host, http://192.168.x.y:9...ansmission/web/, resten tomt. host not found. komma åt webbläsaren är inga problem.
Postad 22 april 2012 - 20:42
Nej, nej. Du ska skriva in IP-adressen, inte hela webblänken. Alltså: 192.168.x.y, inget annat.
BitterMelon, tack för hjälpen

Postad 22 april 2012 - 21:04
Ja. VPN.
Vet faktiskt inte. Det borde gå, men risken är väl att du får in och peta i config-filerna (som dessutom troligen återställs när du ändrar nåt i vanliga GUIt).
Brute force? Man ansluter mot olika adresser bara.
Tack för hjälpen. Har pillat lite med vpn-center nu och sätt upp det men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, hur når jag servern utifrån genom vpn? Hur gör jag så alla add-ons går genom vpn? Kör med PPTP.
Postad 23 april 2012 - 10:32
streama från rar går ju inte. Hur packar man upp rar filer på nasen. Väljer jag att packa upp så lägger sig .r00 i hämtade filer på datorn. Hur gör jag för att det ska packas upp direkt på min nas?
Postad 23 april 2012 - 14:23
Testat det men det går inte, när jag högerklickar går det inte att välja extrahera, jag ser att alternativet är där men det går inte att välja. När muspekaren står över extrahera blir det inte aktivt, om ni förstår?!Genom webbgränsnittet, i filbläddraren- högerklicka-extrahera här ...
Ok, det gick ju visst att utöka poster per sida i file station o vips där fanns ju en rar fil

Redigerat av smiskzor, 23 april 2012 - 19:38.
Postad 24 april 2012 - 14:14
Postad 24 april 2012 - 18:35
Går jättebra i ex. XBMC.okej
streama från rar går ju inte. Hur packar man upp rar filer på nasen. Väljer jag att packa upp så lägger sig .r00 i hämtade filer på datorn. Hur gör jag för att det ska packas upp direkt på min nas?

Anslut med vanliga fildelningen istället för webgränssnittet så är det bara att dubbelklicka som vanligt för att packa upp.
1. Koppla upp dig med VPN mot din externa IP. Förslagsvis skaffar du en dynamisk DNS av något slag (så du slipper komma ihåg ditt IP, speciellt om det ändras).Tack för hjälpen. Har pillat lite med vpn-center nu och sätt upp det men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, hur når jag servern utifrån genom vpn? Hur gör jag så alla add-ons går genom vpn? Kör med PPTP.
2. Anslut till NASen med den IP som du angav i PPTP-inställningarna (det som slutar på .0). Det gäller alla tjänster.
Lite meckigt att det blir ett annat IP, jag vet. Men det tycker jag man kan leva med så att man slipper exponera sin NAS till kreti och pleti på nätet.
Redigerat av BitterMelon, 24 april 2012 - 18:36.
Postad 29 april 2012 - 22:56
1. Koppla upp dig med VPN mot din externa IP. Förslagsvis skaffar du en dynamisk DNS av något slag (så du slipper komma ihåg ditt IP, speciellt om det ändras).
2. Anslut till NASen med den IP som du angav i PPTP-inställningarna (det som slutar på .0). Det gäller alla tjänster.
Lite meckigt att det blir ett annat IP, jag vet. Men det tycker jag man kan leva med så att man slipper exponera sin NAS till kreti och pleti på nätet.
Nu har jag lyckats ansluta till vpn-center genom iPhonen bland annat. Dock kan jag inte ansluta dit när jag är inne på hemnätverket, varför?
MVH
Postad 30 april 2012 - 08:34
Antagligen för att din router inte stöder loopback i NAT (eller vad man nu vill kalla det). Eftersom du ansluter till det externa IPt så måste paketen ut och sen in igen. Det är inte alla routrar som stöder det, och det är rätt sällan man behöver det.Nu har jag lyckats ansluta till vpn-center genom iPhonen bland annat. Dock kan jag inte ansluta dit när jag är inne på hemnätverket, varför?
MVH

Postad 15 maj 2012 - 21:28
okej
För mig funkar det hur bra som helst att streama typ mkv direkt från rar på min ds211j till Boxee Box. Detta över vanligt trådad ethernet. Vad får du för problem? Hackar det?
Postad 26 maj 2012 - 13:39

Mitt mål med NASen är att kunna komma åt och streama mina filmer, bilder och musik överallt, från min iphone, tv, laptop och stationära dator. Oavsett om jag är i samma nätverk (tråd eller wifi) eller ute på stan om man säger så, eller på ett hotellrum med wifi. Tänkte kanske inte streama 1080p .mkv med 3g-nätet, men kanske något 40mb klipp man tagit med mobilen (som ligger på NASen). Just .mkv tänkte jag spara till hotellrummet (wifi) eller egna nätverket (wifi/tråd).
Hur mycket processor krävs egentligen för att transcoda (om det nu går)??. För min iphone stödjer ju inte ett dugg utav filformaten jag vill använda (ex .flac/.mkv) osv. Sen är ju frågan om det funkar med 720p och 1080p via både vpn och trådlöst.
Redigerat av twebbas, 26 maj 2012 - 13:42.
Postad 26 maj 2012 - 14:01
Å andra sidan, om du har lite koll på vad du vill streama och till vad så kan du undvika transcoding genom att använda rätt enhet alternativt se till att transcoda visst material på förhand.
720p funkar utmärkt över VPN och 1080p utmärkt via trådlöst. Men! Det kräver ju sin utrustning. 720p/1080p över trådlöst bör med fördel köras över ett n-nät i 5 GHz-nätet. Och HD-streaming ut kräver att du faktiskt har bra upload på ditt bredband. Mitt 100/10 från BBB klarar 720p iaf (sålänge jag inte använder VLC).
Postad 30 maj 2012 - 17:19
Marvell Kirkwood mv6281 1.2Ghz ARM Processor (Marvell ARMADA 300)Tack för svaret. Vad är det egentligen för cpu i DS212j?
http://forum.synolog...oes_my_NAS_have
Redigerat av BitterMelon, 30 maj 2012 - 17:20.
Postad 30 maj 2012 - 18:06
Använder dbpoweramp om det har någon betydelse.
Postad 30 maj 2012 - 19:36
Svarar mig själv. Var i dbpoweramp som inställningen gjordes.Sitter och lägger ner min cd-samling i min ds110j. Nu läggs filen först i min dator sedan får jag flytta den till synologyn. Finns det något sätt att lösa så att den direkt lägger sig i Music mappen i synologyn?
Använder dbpoweramp om det har någon betydelse.
Postad 16 juni 2012 - 10:13
Hur tar man bort en mapp man skapat direkt under roten? För de som ligger under photo, video etcetera inga problem men råkade skapa mappar direkt under diskstation som jag inte fattar hur jag ska ta bort.
Jag kör trådat till en Boxee och det funkar sådär att kolla på bilderna via den för det tar en himla tid innan man får upp mappstrukturen i boxee. Filmer i 720p som mkv-container funkar dock klockrent. Jag har nu alla bilder (35 gig) i en klump. Har någon ett tips här?
Postad 22 juni 2012 - 12:37
...men jag vill ändå passa på att skicka ett stort tack till BitterMelon för all högklassig hjälp du bidragit med i denna tråd.
Du är en riktig hjälte som om och om igen bistår oss mindre kunnande i jakten på en fungerande nätverkslösning.
Är själv en glad teknikintresserad kille som sannolikt tog mig lite vatten över huvudet i december när jag köpte min 212a. Det har dock gått riktigt bra eftersom det finns människor som du som med stort tålamod svarar på frågor som som för andra kanske verkan självklara.
För er som kämpar med era nasar så vill jag passa på att tips om www.forum.synology.com.
Behärskar man engelska så är det ett utmärkt forum. Det är ett så pass stort forum att jag aldrig ens har behövt fråga själv eftersom det alltid har funnits någon annan som redan har upplevt samma problem och fått hjälp.
Trevlig midsommar!
Postad 23 juni 2012 - 09:35
TACK!Möjligtvis lite offtopic:
...men jag vill ändå passa på att skicka ett stort tack till BitterMelon för all högklassig hjälp du bidragit med i denna tråd.
Du är en riktig hjälte som om och om igen bistår oss mindre kunnande i jakten på en fungerande nätverkslösning.
Är själv en glad teknikintresserad kille som sannolikt tog mig lite vatten över huvudet i december när jag köpte min 212a. Det har dock gått riktigt bra eftersom det finns människor som du som med stort tålamod svarar på frågor som som för andra kanske verkan självklara.
För er som kämpar med era nasar så vill jag passa på att tips om www.forum.synology.com.
Behärskar man engelska så är det ett utmärkt forum. Det är ett så pass stort forum att jag aldrig ens har behövt fråga själv eftersom det alltid har funnits någon annan som redan har upplevt samma problem och fått hjälp.
Trevlig midsommar!

Postad 28 juni 2012 - 09:43
Vill bara tipsa om en trevlig funktion som jag testade här om dag. Det är att använda nasen som en proxy. Ibland när jag har varit utomlands så har det hänt att jag blir nekad t.ex. Svtplay pga att de inte har rättigheter för andra länder än Sverige.
Det jag gör att jag kopplar upp mig med BitVise Tunnelier mot nasen. Sen pekar jag om proxyn i browsern att peka mot 127.0.0.1 (dvs den lokala maskinen). Jag kör SSH in not nasen så uppkopplingen är krypterad.
Det är sannolikt en onödig lösning att använda BitVise Tunnelier. Det borde även gå att lösa med VPN men jag råkade snubbla på den här lösningen och den fungerar kanonfint.
BitVise Tunnelier hittar man här http://www.bitvise.com/tunnelier
Kan även nämna att jag använder lösningen även från jobbet (som spärrar vissa "mindre nogräknade sidor").
Det enda jag behöver göra är att tillåta SSH inloggning på nasen och att port forwarda port 22 i routern till nasen. Smidigt och fungerar som sagt bra.
Har någon annan gjort något liknande?
Postad 28 juni 2012 - 17:59
Möjligtvis lite offtopic:
Trevlig midsommar!
+1
Postad 12 juli 2012 - 05:32
Jag är ju rätt ny med Nas därav frågan
Redigerat av Insanewithmybody, 12 juli 2012 - 05:47.
Postad 12 juli 2012 - 10:04
Beror ju på vad du vill att den ska göra åt dig? j-serien klarar inte alltför mycket tjänster samtidigt eftersom hårdvaran är rätt minimal. Kan vara bra att veta innan man går loss ordentligt.Jag är riktigt nöjd med mitt inköp av Synology DS212J, någon som har några tips på bra applikationer man bör ha på den?
Jag är ju rätt ny med Nas därav frågan

Postad 12 juli 2012 - 23:31
Gör ett försök i denna tråd trots att jag har en DS210j. Jag har hittills varit väldigt nöjd med denna NAS, speciellt med DSM och alla appar som finns till mobilen etc. Det som stör mig nu är följande men jag vet inte om det beror på 210an eller något annat.
1. För ett par månader sedan köpte jag en 2TB WesternDigital extern disk och koppla in på nasen, allt frid och fröjd så långt problemet är att det tar extremt lång tid att kopiera filer från en dator till den externa disken. Kommer max upp i 10MB/s och jag tycker att det borde gå mycket fortare, har jag fel?
2. Jag jobbar en hel del med bilder i Adobe Lightroom och har nu börjat lägga över RAW-filerna ca: 12 mb/st direkt till nasen för att sedan importera dom till LR. Det blir väldigt slött att jobba med bilderna från nasen jämfört om man har dom lokalt, sitter på en iMac från 2010. Dessa filer ligger inte på den externa disken på nasen utan på de interna. Beror det på att jag sitter med Macen trådlöst eller är det nasen som inte har tillräckligt med kräm?
3. Om svaren på fråga 1 och 2 är att den inte är tillräckligt kraftfull undrar jag om jag kan sätta in mina 2 befintliga diskar som jag kör i raid i en ny Synology NAS av bättre modell utan att formatera dessa? Och vilken modell är att rekommendera? Använder i stort sett bara nasen till bildbank/backup har lite musik/ljudböcker och viktiga dokument på de interna diskarna och filmer etc. på den externa.
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
//Red
Postad 13 juli 2012 - 07:11

Jag har precis skaffat en Synology DS212j och håller på att försöka lära mig använda den.
Som default ska det finnas tre mappar ("photo", "music" och "video"), men jag hittar inte dem på min Mac. Vad gör jag för fel?
För mig heter rotmappen DiskStation, men "photo", "music" och "video" ligger inte i den.
Jag kan se photo, music och video-mapparna via PS3:an och via DSM 4.0, så mapparna finns ju där någonstans.
I dagsläget har jag skapat egna mappar som heter "Foto" och "Film" och fyllt dem med innehåll och delat ut dessa via mediaindexeringsfunktionen (se skärmdump här: http://jensryden.se/...shot_ds212j.png).
Det fungerar, men på PS3:an dyker då BÅDE mapparna "video" och "Film" upp när jag ska kolla på film (varav "video"-mappen är tom).
Detta är störande och andra i familjen går alltid in i fel mapp och undrar vad som är fel.
Alltså, om jag kan komma åt "photo", "music" och "video" via min Mac-dator kan jag flytta allt innehåll dit, ta bort mina "Film" och "Foto"-mappar, och problemet borde vara löst. Men hur kommer jag åt mappjävlarna?
Hjääääääälp mig!

-----------------------------------
Uppdatering: Jag ser nu att sökvägen till DS212j är afp://DiskStation.local/DiskStation (se skärmdump. Jag har skapat mappen "DiskStation" vid installationen och det är den mappen som datorn visar, det kanske var dumt av mig att skapa den mappen?
Bifogad fil(er)
Redigerat av Dead_Silent, 13 juli 2012 - 07:27.
Postad 13 juli 2012 - 12:12
Dessutom är dumpen från mediaindexeringen, inte mapputdelningen. (?)
Postad 15 juli 2012 - 06:17
Igår kväll var det 400 kvar och nu är den tillbaka på 1000, är det p.g.a. jag har säkerhetskopierat igen fast det är samma bilder?
Varför konverterar den bilderna och kan man stänga av det?
Postad 15 juli 2012 - 09:08
Känns smartare med en mapp i roten som du gjorde nu (utdelad) och sedan mappar i den. Så skippa de tre som fanns från början du. Bara jobbigt med många utdelningar.
Dessutom är dumpen från mediaindexeringen, inte mapputdelningen. (?)
Tack för feedback!

Ok, men går det att radera de ursprungliga /photos /music /video-mapparna som ligger i roten? Vad jag sett hittills via DSM 4.0 så verkar dessa mappar vara toklåsta (går inte radera och inte heller att ändra så att de inte delar ut).
Postad 15 juli 2012 - 13:10
Spännande. Jag har ingen av dem på min, och i mediaindexeraren har jag ingeting (eftersom jag inte indexerar).Tack för feedback!
Ok, men går det att radera de ursprungliga /photos /music /video-mapparna som ligger i roten? Vad jag sett hittills via DSM 4.0 så verkar dessa mappar vara toklåsta (går inte radera och inte heller att ändra så att de inte delar ut).
Postad 18 juli 2012 - 00:53
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Tack på förhand!
//P
Postad 18 juli 2012 - 06:23
Jag har testat med DS Audio men den verkar inte kunna ansluta till min NAS, vilka inställningar krävs på NAS:en?
Postad 18 juli 2012 - 09:33
De interna diskarna kan väl inte vara NTFS? NASen måste ju få in DSM på diskarna och skapa en RAID-volym, det kan den inte göra på NTFS. USB-disken kan nog vara det dock.Som jag skrev tidigare så tycker jag att det går väldigt långsamt att kopiera filer till min NAS, ligger på runt 10mb/s. Har forskat lite kring mitt problem och vad jag förstår beror det på att mina diskar är formaterade till NTFS. Jag har två st 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ i Nasen och en 2TB extern WD USB-disk. Alla tre var NTFS. När jag fick reda på att det är det som är problemet kopierade jag över allt från den externa till dom interna och formaterade om den till EXT4 och trodde jag skulle komma upp i hastighet men icke sa nicke, ligger kvar på mina 10mb/s. Vad är det som är galet? Detta är oberoende om jag kopierar från Mac eller PC. Vilka hastigheter kommer ni upp i när ni kopierar och vad bör jag komma upp i?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Tack på förhand!
//P
Hastigheten beror troligen på ditt nätverk. Hur är det kopplat? Gigabit? Trådlöst?
Postad 18 juli 2012 - 11:14
Tack för ditt svar!De interna diskarna kan väl inte vara NTFS? NASen måste ju få in DSM på diskarna och skapa en RAID-volym, det kan den inte göra på NTFS. USB-disken kan nog vara det dock.
Hastigheten beror troligen på ditt nätverk. Hur är det kopplat? Gigabit? Trådlöst?
OK! Det var ett par år sedan jag satte upp nasen så det är möjligt att det inte är NTFS på de interna diskarna, kan man kolla det på något sätt? Jag har en HTPC som kör med trådad uppkopplng till mitt modem (CG3100), Gigabit och när jag kopierar från den till nasen kommer jag upp i 10mb/s sedan har jag en MacBook Air och en iMac som jag kör trådlöst, vilken hastighet exakt jag kommer upp i vet jag inte för jag vet inte hur jag ser det på Macarna men sakta går det. Det går långsamt åt bägge håll, både läsa och skriva till nasen...
Kan det vara en inställning i datorerna eller modemet som stryper hastigheten?
//P
Postad 18 juli 2012 - 12:12
Postad 18 juli 2012 - 13:25
Four Gigabit Ethernet ports deliver ultra-fast wired network connections.
Så visst skall det vara gigabit...
Kan man begränsa hastigheten i modemet mån tro?
//P
Redigerat av RedEnzo, 18 juli 2012 - 15:08.
Postad 18 juli 2012 - 16:03
Hmm. Vet inte om man kan begränsa den per se. Däremot kan du bli begränsas till 100 Mbit om du har kablar som inte klarar gigabit. Men de borde vara rätt gamla i så fall. Man kan ofta ställa en fast hastighet (ex. 100 Mbit) i switchar/router och datorer. Men normalt ska de stå på auto. Du borde kunna se på din HTPC och i din NAS vilken uppkoppling den använder. I NASen är det under Control Panel > Network > Network Interface. På min står det: "Network Status: 1000, Full duplex, MTU 1500". På HTPCn beror du på vad den kör för OS.Saxat från Netgears hemsida:
//P
Postad 18 juli 2012 - 17:09
Saxat från Netgears hemsida:
//P
Jag har en Netgear router, och där avslöjar färgen på den blinkande dioden för en port huruvida den körs med 100 Mbit/s eller 1 Gbit/s. Det är inte samma på ditt modem?
Jag hade liknande problem som du, och i mitt fall var det (som BitterMelon spekulerade i) en nätverkskabel av gammal dålig sort som ställde till det.
/C
Postad 21 juli 2012 - 07:16
EDIT: Jag verkar ha löst det genom att skapa en ny photo mapp som är just för Photostation
Redigerat av Insanewithmybody, 21 juli 2012 - 09:59.
Postad 21 juli 2012 - 15:41
Tycker diskussionerna har varit väligt givande här, uppskattas mycket, om jag får lov så vill jag låna lite expert kunskap som finns här
jag tycker att kombinationen couchpotato, sickbeard + sabnzd är riktig trevlig, men det är mest de som använder usenet som får störst utdelning
så min fråga är finns det något sätt och konfa coutchpotato, sickbeard eller e det kanske transimission med privata torrent trackers för sökning och hämtning av torrent filer?
svar uppskattas
Mvh
Mimo
Postad 22 juli 2012 - 15:28
Postad 22 juli 2012 - 15:55
Jo det väl samma sak för mig, couchpotato hittar det jag vill ha, det går dock väldigt segt, därför vill jag kunna använda privata torrent trackers där hastigheten är betydligt mycket mycket snabbare.
Mvh,
Mimo
Postad 22 juli 2012 - 16:44
Tack för svaren!
Av någon anledning så hade inställningen för hastigheten i HTPC´n ändrtats (Win7) har aldrig varit inne där och det är möjligt att den alltid har stått på 100 Mbit och jag kunde inte välja Gbit utan jag fick välja auto då fick jag gigabit nät... När jag hade ändrat till det kom jag upp i ca: 20 MB/s från HTPC`n trådat till NASen vilket jag fortfarande tycker är för sakta. Trådlöst fick jag hastigheter på allt ifrån några kb/s till max 5MB/s. Forskade ännu mer och fick reda på att mitt modem är ett riktigt skit modem, finns spaltmeter efter spaltmeter att läsa om detta modem/router. Jag visste om att det var buggit med spontana nedgångar, tappade inställningar och segt surfande etc. men jag trodde inte att det skulle vara modemet/routern som var boven i det interna nätverket. Eftersom modemet/routern även har dålig teckning bestämde jag mig för att köpa en ny router, köpte en ASUS RT-N66U. Nu kommer jag upp i ca: 30MB/s trådat och 10-15 MB/s trådlöst vilket är helt ok även fast jag tycker att jag borde kunna komma upp i snabbare hastighet när jag kör med kabel.
Har även insett nu att NASen är lite klen både i ram och processor, lägger jag över 100+ bilder i RAW-format tar det en halv dag innan den har läst in dessa. Processorn står i 100% flera timmar och jobbar och det segar ju självklart ner allt också om man ska jobba mot den. Nu funderar jag på att skaffa en 212+ och då borde jag få lite bättre prestanda... Skulle det fungera att sätta över mina två befintliga diskar i en ny Synology NAS och bara köra på, någon som gjort det?
//P
Redigerat av RedEnzo, 22 juli 2012 - 16:48.
Postad 22 juli 2012 - 18:17
Om du inte behöver att Photo Station gör index-tumnaglar av dina bilder så går det att stänga av. Då slipper du att den drar så mycket CPU.Har även insett nu att NASen är lite klen både i ram och processor, lägger jag över 100+ bilder i RAW-format tar det en halv dag innan den har läst in dessa. Processorn står i 100% flera timmar och jobbar och det segar ju självklart ner allt också om man ska jobba mot den. Nu funderar jag på att skaffa en 212+ och då borde jag få lite bättre prestanda...
Postad 26 juli 2012 - 02:04
Frågar här innan jag börjar bränna cd och skapa mappar.
Postad 21 augusti 2012 - 09:37
ingen!Har brännt ner mina cd och instalerat DS audio. Tycker det är riktigt bra att kunna köra random i DS audio appen. Men nu har jag kvar lite julskivor samt fruns och barnens skivor att bränna ner. Om jag lägger dom i music mappen i nasen kommer ju dessa också att blandas när jag kör random, vill ju inte ha julmusik mitt i sommaren m.m.. Går det att göra fler mappar så man kan välja i DS audio appen från vilken mapp man vill köra från? eller finns det någon annan lösning.
Frågar här innan jag börjar bränna cd och skapa mappar.
Postad 28 augusti 2012 - 18:19
Jag har tänkt samma upplägg som du RedEnzo, att lägga 1000-tals RAW filer på NASen och sedan använda samma Adobe Ligthroom redigeringsfil både från stationära PCn (där jag redigera foto) och media-PCn som är kopplad till en Plasmaskärmen för att visa fotona (Adobe Lightroom är speciel då orginalen, RAW-filen, aldrig ändras utan det är med hjälp av redigeringsfilen och RAW-filen tillsammans man kan se de ändringar som gjorts). Har följt dialogen om det är realistiskt att använda denna lösning pga för långa överföringshastighet mot NASen. När jag läser genom inläggen så ser jag att det är en blandning av olika NAsar (210j, 211j samt 212j) så ibland blir det lite svårt att förstå vad referensen är till. Därför undrar jag
- Har du RedEnzo gått vidare med en DS212+ eller en annan NAS och vad är din erfarenhet i så fall kring att arbeta med Lightroom enl ovan
- Är det någon som har erfarenhet av arbeta med redigeringstools (tex Adobe Lightroom eller Premiere Pro) på PCn och att ha källmatrialet (foto, vidio etc) på en NAS med RAID1. Fungerar det eller blir det för långa väntetider i redigeringsarbetet.
Detta inlägg kan uppfattas väldigt smalt och ett mycket specielt område men jag tror att man inte bara kan titta på hur "hårdvara" passar ihop utan också på hur man effektivt arbetar i olika arbetsflöden (här bildbehandling).
Tacksam för era erfarenheter
Lennart
Redigerat av Lelle10, 28 augusti 2012 - 19:32.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar