De är förinställda lägen för bild vilket inte är optimalt om man har ställt in TVn korrekt eller nära korrekt och så blandar sig förstärkaren in med egna inställningar... Det finns ett läge som bara skickar igenom signalen från bluray tex utan att göra om bilden.Ändrade min i veckan till att skicka igenom signalen utan extra behandling men har glömt vilket utav lägena det var..Finns förklarat i instruktionsboken.Fick hem min fredags och den var smärtfri att installera. Enbart testkörd men den gör nästan exakt det jag velat att den ska göra.
En fråga cinema läget för video vad är det det läget pillar med jämfört med standard?
Nya modeller från Onkyo - TX-NR609, TX-NR579, TX-NR509, TX-SR309
Onkyo TX-NR609
(Förstärkare)
|
4
|
(95)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR309
(Förstärkare)
|
5
|
(3)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR509
(Förstärkare)
|
4
|
(25)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR579
(Förstärkare)
|
4
|
(1)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR709
(Förstärkare)
|
5
|
(12)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR809
(Förstärkare)
|
5
|
(26)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR1009
(Förstärkare)
|
6
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 22 December 2011 - 10:48
Postad 23 December 2011 - 13:31
Postad 23 December 2011 - 15:21
Postad 23 December 2011 - 15:23
Postad 23 December 2011 - 16:32
Om man tex har flera apparater kopplade till stärkaren när den är i standby, hur vet stärkaren vilken signal som ska släppas igenom? Eller bör man bara ha en apparat på och ha de andra avstängda?
/Mange
Postad 23 December 2011 - 18:04
I en speciell app eller i själva Spotify?
Med Onkyo`s egen app, då styr du allt i förstärkaren inkl Spotify
http://www.intl.onky...ions/index.html
Redigerat av OMD28, 23 December 2011 - 18:05.
Postad 23 December 2011 - 18:09
Fungerar videoväxling bra på 609? Tänkte koppla in ett nintendo wii till stärkaren och sen skicka vidare genom hdmi till tv:n. Fungerar en sån koppling i standby?
Om man tex har flera apparater kopplade till stärkaren när den är i standby, hur vet stärkaren vilken signal som ska släppas igenom? Eller bör man bara ha en apparat på och ha de andra avstängda?
/Mange
Det fungerar inte i standby, eftersom Wii inte har HDMI måste Onkyo`n vara på så att video konverterings kretsarna är aktiva.
I standby frunkar bara HDMI till HDMI
Postad 23 December 2011 - 22:48
Postad 23 December 2011 - 23:09
Med Onkyo`s egen app, då styr du allt i förstärkaren inkl Spotify
http://www.intl.onky...ions/index.html
Tack för svaren! Då köper jag sån på söndag:)
Postad 23 December 2011 - 23:27
Postad 23 December 2011 - 23:28
Kan man biampa frontarna med 609:an eller måste man upp till 709 för att få den funktionaliteten?
Det funkar om man nöjer sig med 5.2
Postad 24 December 2011 - 00:00
Tack för svaren! Då köper jag sån på söndag:)
Har du Android på mobilen så finns Spotify i appen.
Appen till iPhone har inte Spotify ännu men ska komma
Redigerat av tonpaa, 24 December 2011 - 00:01.
Postad 24 December 2011 - 07:28
Tror den kostar en liten slant men väl värt det.
http://oremote.oriol...te/Welcome.html
Redigerat av boltis, 24 December 2011 - 07:32.
Postad 24 December 2011 - 11:04
Redigerat av Unregistered05367bdf, 10 January 2012 - 14:50.
Postad 25 December 2011 - 14:04
Ska försöka plöja igenom manualen, fast jag får se om jag orkar. Ganska många sidor.
Är det värt att använda mikrofon för att ställa in högtalarna? Kanske blir lika bra/enkelt manuellt?
/Mange
Redigerat av magnus76, 25 December 2011 - 14:04.
Postad 25 December 2011 - 15:08
Postad 26 December 2011 - 19:38
Postad 27 December 2011 - 18:18
Men döm om min förvåning när det inte finns nån spotify under NET fliken.
Är det något man måste lägga till själv?
Postad 27 December 2011 - 18:45
Kopplade äntligen upp mig mot nätet med min 609 och skulle testa Spotify!
Men döm om min förvåning när det inte finns nån spotify under NET fliken.
Är det något man måste lägga till själv?
Då har du en maskin som stått länge på lager, uppdatera mjukvaran via nätet
Postad 27 December 2011 - 19:38
Tillhör ju dom som gav 4990:- vid första prisdumpen i våras!
Postad 27 December 2011 - 19:42
Edit: Menade alltså nr609.
Redigerat av pseudonymen, 27 December 2011 - 19:45.
Postad 27 December 2011 - 20:32
Nej men jag har haft min ett bra tag!
Tillhör ju dom som gav 4990:- vid första prisdumpen i våras!
OK men då är det ännu troligare att mjukvaran är gammal
Postad 27 December 2011 - 22:12
Postad 27 December 2011 - 22:52
Fn, skulle precis trycka på köp och då ser jag priset 3889 ist! Verkar som om Elgiganten höjde priset precis? Nån som hittar den för under 3000 nånstans nu på nätet?
Edit: Menade alltså nr609.
Eeeexakt samma här. Lite småirriterande kanske.
Postad 28 December 2011 - 11:55
Ringde till numret på hemsidan för att försöka lägga undan en och kontrollera priset. Då hamnar jag på nån central kundtjänst, inte i butiken. Killen säger "Jo det finns 13 st kvar och de kostar 3890 kr".
"Va", svarar jag, "på hemsidan står det ju 2990?"
"Mmm, det kanske är fel i mitt system, men åk dit och kolla. De kanske prismatchar varandra om de har höjt."
Slutsatsen blev att jag åt färdigt min frukost, tryckte F5 för att uppdatera... och visst, nu hade de höjt med 900 kr.
Övervägde att köra dit och gnälla lite (hade tagit skärmdumpar med mobilen), men med min vanliga tur hade jag spenderat en timme i bilen bara för att bli utskrattad av någon 19-åring som förklarat att han "inte har någon möjlighet att förändra priset".
Bitter? Jag? Aldrig.
Postad 28 December 2011 - 13:49
Jag missade precis Elgigantens pris med någon timme som ligger vägg i vägg på jobbet då jag velade lite fram och tillbaka igår. Men åkte snabbt som attan ut till Media Markt i Högsbo efter jobbet och knep 1 st för 2990:- Känns som ett bra köp..
Hann även förbi hembiobutiken...
NR-509 går ju fortfarande att hitta för 1990:- dock. Känns även det riktigt prisvärt.
Redigerat av Ruergård, 28 December 2011 - 13:50.
Postad 28 December 2011 - 14:36
Postad 28 December 2011 - 19:23
Postad 28 December 2011 - 20:44
Har jag helt missat något eller har den inte trådlöst nätverk? Måste man köra med kabel?
Antingen kabel eller en sådan här http://www.se.onkyo....wf-1-43245.html
Eller en sådan hör som enligt mig är överlägsen alla orginal "donglar" http://netgear.se/ho...e/WNCE2001.aspx
Postad 28 December 2011 - 21:08
Fy fan vad surt.
Jag missade precis Elgigantens pris med någon timme som ligger vägg i vägg på jobbet då jag velade lite fram och tillbaka igår. Men åkte snabbt som attan ut till Media Markt i Högsbo efter jobbet och knep 1 st för 2990:- Känns som ett bra köp..
Hann även förbi hembiobutiken...
NR-509 går ju fortfarande att hitta för 1990:- dock. Känns även det riktigt prisvärt.
You bastard. Du vet att du är skyldig mig en förstärkare va? Mest sådär, i största allmänhet?
För mig som inte är bevandrad - hur mycket skiljer det egentligen mellan 509 och 609? Vilka är de tunga punkterna jag kommer sakna om jag väljer 509an?
Postad 28 December 2011 - 22:13
Antingen kabel eller en sådan här http://www.se.onkyo....wf-1-43245.html
Eller en sådan hör som enligt mig är överlägsen alla orginal "donglar" http://netgear.se/ho...e/WNCE2001.aspx
Tack
You bastard. Du vet att du är skyldig mig en förstärkare va? Mest sådär, i största allmänhet?
För mig som inte är bevandrad - hur mycket skiljer det egentligen mellan 509 och 609? Vilka är de tunga punkterna jag kommer sakna om jag väljer 509an?
Om du bor i gbg-området och vill ha en 609'a för 2990:- så hotja till! Jag råkade nämligen köpa två stycken och ska lämna tillbaka en av dem (oöppnad) imorgon. Den åker direkt från posten utlämningsställe tillbaka till Elgiganten annars.
Postad 29 December 2011 - 11:25
Vad jag ser vi en jämförelse förutom effekt och antalet kanaler så är det av 509an saknar uppskalning. Vad innebär detta i praktiken, gör inte även TV uppskalning?
1990 låter väldigt attraktivt.
HD - dekoder, PS3 och an mac mini ska kopplas via den. Nu har jag ju missat det fina priset på 609 så vad tappar jag på att gå för 509?
Postad 29 December 2011 - 11:57
Någon som kan förklara skillnaden mellan 609 och 509 förutom effekt?
Vad jag ser vi en jämförelse förutom effekt och antalet kanaler så är det av 509an saknar uppskalning. Vad innebär detta i praktiken, gör inte även TV uppskalning?
1990 låter väldigt attraktivt.
HD - dekoder, PS3 och an mac mini ska kopplas via den. Nu har jag ju missat det fina priset på 609 så vad tappar jag på att gå för 509?
609 är strömstarkare än 509:
509: 18-19A
609: 50A
En ganska rejäl skillnad.
Postad 29 December 2011 - 12:03
Haha. Missade att det var du ju! Tjena.
Det vet jag ingenting om du.. Du får bli lite snällare först tycker jag.
Min står fortfarande i sin kartong och kommer få göra det tills jag flyttar om 4v.
Här har du en jämförelse mellan de två;
http://www.se.onkyo....cts=11980,12020
Postad 29 December 2011 - 13:28
609 är strömstarkare än 509:
509: 18-19A
609: 50A
En ganska rejäl skillnad.
Tack för snabbt svar men det det är inte strömstyrkan jag undrar över utan snarare bild egenskaper och vad uppskalningen i 609 tillför. Är införstådd med att 609an leverar bättre på ljud sidan men är det några större skillnader på bild sidan?
Har brist på HDMI på TVn och tänkte lösa det så här och på köpet få en lite trevligare förstärkare än min Yamaha V440.
Postad 29 December 2011 - 19:35
Jag får inte upp min 609.a i min mobil (HTC Desire S) när jag använder OnkyoRemote, är det någon inställning som jag kan göra?
Jag hittar förstärkaren på nätverket i min dator och om jag använder OnkyTroller i min mobil så får jag upp den.
Hittar inte heller förstärkaren när jag försöker skicka musik via Dlna till den från mobilen.
Postad 29 December 2011 - 22:35
Jag kör 5.0 och Bi-amp på frontarna, så jag antar att problemet är att den inte hittar någon subwoofer. Har ändrat inställningen "Subwoofer No", men testet med micen stannar alltid vid subwoofern.
Några förslag på hur man gör för att få det att fungera? Det ska väl inte vara så att man måste ha subwoofer för att göra inställningarna automatiskt?
Postad 30 December 2011 - 04:13
Jag tackar och tar emot
Postad 30 December 2011 - 04:25
Köpte också en 609 på mellandagsrean hos elgiganten. Kopplade in allting och tänkte köra setup via micen som medföljde, men får SP detect error.
Jag kör 5.0 och Bi-amp på frontarna, så jag antar att problemet är att den inte hittar någon subwoofer. Har ändrat inställningen "Subwoofer No", men testet med micen stannar alltid vid subwoofern.
Några förslag på hur man gör för att få det att fungera? Det ska väl inte vara så att man måste ha subwoofer för att göra inställningarna automatiskt?
Ett tips. Skippa microfonen och ställ in högtalarna manuellt istället. Tidsdifferensen för den manuella manövern är näst intill obefintlig gentemot ett ruttet inställt audyssey...
G
Postad 30 December 2011 - 04:28
Tack för snabbt svar men det det är inte strömstyrkan jag undrar över utan snarare bild egenskaper och vad uppskalningen i 609 tillför. Är införstådd med att 609an leverar bättre på ljud sidan men är det några större skillnader på bild sidan?
Har brist på HDMI på TVn och tänkte lösa det så här och på köpet få en lite trevligare förstärkare än min Yamaha V440.
Beträffande bilden. I ditt fall hade jag kört på bild "through" genom receivern och låtit tvn skala upp bilden ifrån din DVD. Tv eller DVD-spelare brukar oftast ändå göra det här jobbet bättre än själva recievern. Du behöver således inte bry dig om uppskalningsfunktionen i din Receiver.
G
Postad 30 December 2011 - 08:53
Köpte också en 609 på mellandagsrean hos elgiganten. Kopplade in allting och tänkte köra setup via micen som medföljde, men får SP detect error.
Du ska INTE ställa i subwoofer No, mät micken "vill själv" lokalisera vilka högtalare du har.
Tillägg: det kan vara så att det krävs en sub, Audessey vill ju att man ALLTID ska dela vid 80Hz hur stora frontar man än har.
Läs mer här http://www.audyssey....ology/avr-audio
Redigerat av OMD28, 30 December 2011 - 08:57.
Postad 30 December 2011 - 09:00
Beträffande bilden. I ditt fall hade jag kört på bild "through" genom receivern och låtit tvn skala upp bilden ifrån din DVD. Tv eller DVD-spelare brukar oftast ändå göra det här jobbet bättre än själva recievern. Du behöver således inte bry dig om uppskalningsfunktionen i din Receiver.
G
Jag är av en helt annan uppfattning, speciellt om man har mer än en bildkälla då man kan ställa in olika på varje ingång.
Postad 30 December 2011 - 09:11
Ett tips. Skippa microfonen och ställ in högtalarna manuellt istället. Tidsdifferensen för den manuella manövern är näst intill obefintlig gentemot ett ruttet inställt audyssey...
G
Håller med till viss del, framför allt om man inte har en sub. Men har man en sub så är min uppfattning att Audessey gör framför allt avstånds mätning mycket bra. Det är faktiskt ganska få som klarar att sätta subben rätt i förhållande till frontarna. Och de som använder tumstock eller liknande får garanterat fel. En tum stock tar INTE hänsyn till den i samanhanget ganska stora tidsfördröjning som elektroniken i en aktiv sub innebär. Ett typiskt rätt avstånd för en aktiv sub är ca 1-2 m mer än det faktiska avståndet.
Audessey försöker ta bort allt "skit" i ljudet och framför allt i basen brukar ett typiskt rum ha så mycket "skit" att subben oftats sänkt för mycket framför allt med enklare Audessey som inte har så många mätparametrar och så smal EQ.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
23 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?