Välkommen in i Staxträsket 982jan
HD-800 är som du säger bara slöseri med tid
Och pengar....
3 relaterade trådar
Postad 16 maj 2013 - 18:33
Och pengar.... Postad 18 maj 2013 - 00:41
Gått ur? Sålt alla Stax? Slutat lyssna på musik helt? ![]() Aha! Du har köpt ett par Dr Dre Pro Yo eller vad de heter bara att du inte vill erkänna det här ![]() Postad 29 september 2015 - 20:57 Tänkte bara göra ett inlägg för att inte potentiella köpare av HD800 ska bli avskräckta av alla skeptiker som skrivit i slutet av denna tråden.
HD800 är lite ljusa, men låter väldigt öppet och har fantastisk upplösning, även i basen.
Vissa gillar inte det lite ljusare ljudet (lite tillbakadragen i basen och ett par toppar kring 3 och 5kHz), så vad gör de då?
1) De börjar leta efter andra lurar (en del i den här tråden verkade inte hitta rätt och kanske lägger ner)
2) Vissa köper jättedyra förstärkare som rekommenderas för att få "varmare ljud" (dvs med inbyggd statisk EQ, som typiskt inte blir optimal ändå)
Själv gjorde jag det här: 3) Jag köpte dessa lurar med vetskapen att de är ljusa, men hade provlyssnat och tyckte ändå att de lät riktigt bra. Planen var dock hela tiden att använda EQ för att få dem mer eller mindre helt neutrala och utan påfallande brister. Jag kör en billig Behringer DEQ2496 helt digitalt mellan källan (Sonos) och DAC:en (Benchmark DAC1 HDR). Med den kan jag EQ:a mina HD800 till att bli helt neutrala, eller för att få mer eller mindre vilken klang som helst. Med denna lösning låter de enligt mig helt perfekt. Öppet, med fantastiskt upplöst bas och inga brister alls enligt mig. Så, kan ni tänka er att ha en pryl till på hyllan (EQ) eller spelar via någon annan apparat som kan erbjuda PEQ (t.ex. en dator), så tveka inte för att ni tror att HD800 ska låta hårt eller ljust. Och till er som tror/tycker att en EQ i digitala domänen förstår ljudet: Antingen har ni mycket bättre hörsel än mig, eller så är ni lurade. En retorisk fråga är t.ex. ifall ni tror att det sker någon EQ när källmaterialet mixas innan det distribueras till er?
Edit: De låter (åtminstone med EQ) mycket bättre än HD650 som jag också äger. Har också ägt AKG K-1000.
Mvh Simon Redigerat av Saim, 29 september 2015 - 21:01. Postad 26 oktober 2015 - 17:20 För de som är intresserade av att köpa 800an kan det vara bra info att Sennheiser nyligen presenterat en ny version av luren! Nya HD 800S (S:et i förmån för en HD 850 talar om en revision av det mildare slaget) kommer i en läcker svart finish och Sennheiser nämner att man introducerat samma typ av akustiska absorbenter i ljudelementet som hos öronsnäckorna IE800. Sennheiser påstår att detta ska ge en jämnare diskantåtergivning och även bättre räckvidd i basen.
HD800S släpps snart på marknaden och HDVD800 kommer något senare.
Bilderna kommer från head-fi.org. Postad 23 september 2016 - 19:16 Postad 24 september 2016 - 15:07 Postad 24 september 2016 - 20:05 Postad 04 november 2016 - 11:49 Jag tycker att ni som går i köptankarna och lyssnat på den gamla HD800, och tyckte den var för kall och analytisk skall provlyssna HD800s innan köp. Har inte läst hela tråden men jag tycker att ljudbilden har förutom mjukare toppar, även spelar med en större scen än föregångaren. Provlyssning i det här fallet är ett måste Postad 26 december 2016 - 16:19 Postad 26 december 2016 - 20:22 Körde med Cardas hörlurskabel till HD-800. Mjukade upp diskanten lite och gav ett fylligare mellanregister. Ljudet påminde lite om de nyare HD-800s. En klar förbättring Bifogad fil(er)Postad 28 augusti 2018 - 19:06 Nu är man med i Hd 800 klubben igen med ett par HD800S.
Trafomatic Audio Head one i 100 ohm läget kan inte åminna mig om att HD 800 lät så här bra och var så spelglad. Känns närmast perfekt balanserad från botten till topp. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |