Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction
702 svar till detta ämne
Postad 26 March 2014 - 09:22
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Många filmer filtreras faktiskt väldigt mycket längre ner, så i regel så har inte alla filmer jättemycket djupbas! Läste en tråd på AVSFORUM häromdagen om detta. Sen att du vid mätning får utslag längre ner i registret kan ha att göra med rumsstöd även fast inte din högtalare spelar så högt! Tror inte du behöver vara rädd för detta I för sig kanske du kan få lite mer headroom om man filtrerar bort lite så att stärkaren inte behöver jobba lika hårt!
Nej inte alla filmer såklart, men det är bara att gå in i bastrådarna här på forumet så ser man att det finns en hel del. Tycker det ger lite mig sinnesfrid att inte sitta på spänn filmen igenom och vänta på ett "klonk"  . Visst är det rumsstöd som bidrar till att högtalaren spelar lite högre, än utan stödet längre ner i registerna. Men ändock så klipps inte ljudreproduktionen av tvärt vid högtalarens -3db punkt eller så, utan den försöker återge toner långt ner. Spelar man då på hög volym vid filmtittande och kör en fullt utstyrd lfe-signal i frontarna, så kan man göra så elementen bottnar. Jag menar folk bottnar basar, så en fullregisterhögtalare är nog inga problem alls att bottna. Om man nu högpassar i antimoden, så behöver inte fullregisterhögtalarna arbeta lika hårt precis som du säger. Sen avlastar man också slutsteget här hemma som en bonus, men jag tvivlar på att just det verkligen behövs. Sen är det så också att efter jag skaffa antimoden så åker gärna volymen upp. Med den korrigerande kurvan upplever jag inte längre att något register "tar över". Effekten av det är att man gärna höjer, höjer och höjer. Det utsätter också högtalarna och resten av anläggningen för större påfrestningar, och det torde vara lättare att frontarna får en signal som de inte riktigt klarar av. Hmm, det finns gott om filmer som har innehåll runt 10-15hz. Om man inte har sub och sätter frontar på large så kommer förstärkaren skicka full signal på allt innehåll till frontarna. Vad tror du händer med en vanlig golvare när den tar emot en full utstyrning på de frekvenserna? Bottning guaranteed.
Sen är det inte bara förstärkaren som får bättre headroom, det gäller även högtalarna.
Var det inte också något om att en portad fullregisterhögtalare(och bas kanske?) och avstämningsfrekvensen? Att under avstämningsfrekvensen så tar kapaciteten snabbt slut och den bottnar lätt/lättare?
Redigerat av genstruktur, 26 March 2014 - 12:53.
Postad 26 March 2014 - 12:50
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Men jag håller absolut med om att varför skicka signal som man ändå inte kan få ut som kan göra skadan
Som du säger, man höjer gärna en hel del extra nu med antimoden
Postad 26 March 2014 - 12:55
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Men jag håller absolut med om att varför skicka signal som man ändå inte kan få ut som kan göra skadan 
Som du säger, man höjer gärna en hel del extra nu med antimoden 
Ja innan sänkte jag instinktivt på musik och film ibland om det blev mycket bas, det lät illa och för högt tyckte jag. Om materialet är rätt så är det nog mer rädslan för att störa grannarna och att störningsjouren skall ringa på dörren, som sätter gränsen nu  . På viss musik och vissa filmer känns det verkligen som det går att höja hur mycket som helst, och det låter bara bättre och bättre  . Ett av problemen nu för tiden är att jag får bära ut vissa prydnadssaker ur rummet och öppna dörrarna på skänken, för annars vibrerar de och resonanser uppkommer, som skapar missljud, om man höjer tillräckligt mycket.
Redigerat av genstruktur, 26 March 2014 - 13:00.
Postad 26 March 2014 - 17:09
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Ja innan sänkte jag instinktivt på musik och film ibland om det blev mycket bas, det lät illa och för högt tyckte jag. Om materialet är rätt så är det nog mer rädslan för att störa grannarna och att störningsjouren skall ringa på dörren, som sätter gränsen nu .
På viss musik och vissa filmer känns det verkligen som det går att höja hur mycket som helst, och det låter bara bättre och bättre .
Ett av problemen nu för tiden är att jag får bära ut vissa prydnadssaker ur rummet och öppna dörrarna på skänken, för annars vibrerar de och resonanser uppkommer, som skapar missljud, om man höjer tillräckligt mycket.
Haha japp! Det jag stör mig på nu är att jag inte kan höja mer för att ekot i själva rummet gör att diskanten blir för energisk och jobbig! Så det är nästa problem att lösa  Som du säger att det blir missljud pga resonanser i möbler och min gitarr gör att man gärna plockar ner sånt också ja
Postad 27 March 2014 - 16:15
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Haha japp! Det jag stör mig på nu är att jag inte kan höja mer för att ekot i själva rummet gör att diskanten blir för energisk och jobbig! Så det är nästa problem att lösa 
Som du säger att det blir missljud pga resonanser i möbler och min gitarr gör att man gärna plockar ner sånt också ja 
In med lite textiler och några absorbenter på förstareflex, så skall det nog låta bättre  .
Postad 29 March 2014 - 14:14
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Såg första 10 min på Terminator Salvation precis, tycker det är en bra snutt att testa med. Den har lite av varje och jag upplever ljudet som bra.
-10db på min Denonreciever, jag tycker det fläskar på rätt bra (men visst, två eller fler bra subar hade varit najs  ).
Nu säger inte -10db så mycket om hur högt det är, försökte mäta på min mobil-app. Där låg det mellan 70-80db i dialog med utslag upp mot 100dB i actionscenerna. Fasen, man skulle haft en riktigt bra tillförlitlig deciebelmätare.
Bra låter det hur som helst!
Redigerat av genstruktur, 30 March 2014 - 11:40.
Postad 02 April 2014 - 11:03
Unregistered83b2f5c3
-
Unregistered83b2f5c3
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej!
Tråkiga nyheter, har troligen haft sönder mikrofonen som hör till Antimode 2.0. Har vart ledig idag och skulle göra den efterlängtade mätningen med basarna i dual stereo. När jag skulle montera fast mikrofonen vid mätningsplatsen råkade jag tappa micken i golvet ( ca 1 meters fallhöjd) Skulle sedan plugga i och köra men märkte direkt att jag inte fick "ljudvolym ok" på displayen. Höjde till max men hände inget. Testade starta om men fortfarande inget. Testade sedan köra kalibrering ändå men micken fick ingen signal, när jag avbröt kalibreringen stod det "oklar fördröjning". Så mikrofonen är nog slut tyvärr. Ska vända mig till firman som jag köpte den ifrån och se om jag får en ny mikrofon.
Postad 02 April 2014 - 11:31
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Finns annars att köpa, på dspeaker hemsida store finns en länk till vlsi web store
Postad 02 April 2014 - 11:52
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Usch vad tråkigt.
Får kanske också vara lite försiktigt med min mikrofon i fortsättning, har för mig jag tappat den jag med. Kanske inte i golvet men på mattan.
Redigerat av genstruktur, 02 April 2014 - 11:52.
Postad 08 April 2014 - 08:18
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Ni som kör med Antimode, har ni även köpt absorbenter ?
skall man köpa absorbenter för dom frekvenser som antimoden korrigerar. ?
när jag lånade hem en antimode så fick jag en stor dipp rakt upp på 50hz sedan en mindre rakt ner vid ca. 70-80hz
Postad 08 April 2014 - 09:54
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Ni som kör med Antimode, har ni även köpt absorbenter ?
skall man köpa absorbenter för dom frekvenser som antimoden korrigerar. ? när jag lånade hem en antimode så fick jag en stor dipp rakt upp på 50hz sedan en mindre rakt ner vid ca. 70-80hz
Jag har absorbenter sedan innan. Även om det inte hjälper till så värst mycket i de frekvenser som jag har valt att korrigera med Antimoden, lite därför jag köpte den. Absorbenter och akustikfix kommer ge bättre resultat än att korrigera med till exempel en Antimode. Så om du har en Antimode utesluter verkligen inte att arbeta med akustiken också. Resultatet kommer bli bättre desto mindre Antimoden behöver korrrigera kan man säga  . Så kör på med så många och stora absorbenter du vill/kan! Dippen vid 70-80 hz kam beror på lite olika saker. Sen antar jag att den korrigerade toppen vid 50hz? Har du kvar Antimoden?
Redigerat av genstruktur, 08 April 2014 - 09:57.
Postad 08 April 2014 - 11:00
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Jag har absorbenter sedan innan. Även om det inte hjälper till så värst mycket i de frekvenser som jag har valt att korrigera med Antimoden, lite därför jag köpte den.
Absorbenter och akustikfix kommer ge bättre resultat än att korrigera med till exempel en Antimode. Så om du har en Antimode utesluter verkligen inte att arbeta med akustiken också. Resultatet kommer bli bättre desto mindre Antimoden behöver korrrigera kan man säga . Så kör på med så många och stora absorbenter du vill/kan!
Dippen vid 70-80 hz kam beror på lite olika saker. Sen antar jag att den korrigerade toppen vid 50hz? Har du kvar Antimoden?
Jag har inte kvar antimoden lånade hem den en helg för att testa & det blev värkligen roligare att lyssna på musik, speciellt om man höjde volymen  Den korrigerade till Toppen vid 50hz så att jag inte hade den överdrivna bummliga basen. blev mycket behagligare att lyssna på elektronisk musik med mycket bas. Men en antimode skall köpas hem, sedan skall det köpas 2 st tjocka mattor, Gardiner, Absorbenter. tips på Absorbenter & bra gardiner mottages gärna.
Postad 08 April 2014 - 14:41
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jag har inte kvar antimoden lånade hem den en helg för att testa & det blev värkligen roligare att lyssna på musik, speciellt om man höjde volymen  Den korrigerade till Toppen vid 50hz så att jag inte hade den överdrivna bummliga basen. blev mycket behagligare att lyssna på elektronisk musik med mycket bas.
Men en antimode skall köpas hem, sedan skall det köpas 2 st tjocka mattor, Gardiner, Absorbenter. tips på Absorbenter & bra gardiner mottages gärna.
Roligare blir det, ja!  Det är riktigt skönt att slippa bummelbasen som du märkt. Ja det är en bra ide att börja med "vanliga" inredningdetaljer först, de "skall" man ändå ha  . Absorbenter kan man bygga själv om man vill ha det billigt och bra, annars så är väl Sound of Science populärt på forumet till exempel.
Redigerat av genstruktur, 08 April 2014 - 14:42.
Postad 08 April 2014 - 14:45
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Tack skall börja med lite tjocka mattor & hitta tjocka fina gardiner. men kommer beställa en Antimode 2.0 troligtvis till veckan.
Postad 08 April 2014 - 14:48
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Tack skall börja med lite tjocka mattor & hitta tjocka fina gardiner. men kommer beställa en Antimode 2.0 troligtvis till veckan.
Ja har du inte det i dagsläget kommer det nog bli stor skillnad med bara det  . I alla fall för att minska efterklangen.
Redigerat av genstruktur, 08 April 2014 - 14:48.
Postad 11 April 2014 - 17:12
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Ahh fredag, en kall öl och antimodekorrigering. Kan livet vara bättre?
Man har möblerat om och fått en ny fåtölj som står i LF förstareflex, så det är dags att mäta upp på nytt. Upplevde basen något sladdrigare efter att nya fåtöljen inhandlades. Skall nog antimoden fixa!
Postad 11 April 2014 - 17:17
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Åh, blir nog att ta sig en rackare även fast det blir övertid imorgon! Själv funderar jag om jag orkar starta xtz programmet och fixa till fasen så jag slipper ha dipp  audyssey vill inte fixa till det där!
Postad 11 April 2014 - 17:20
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Där var den klart, skall man bara lägga in högpassfiltret på profil B då, så har man nått klimax igen  . Åh, blir nog att ta sig en rackare även fast det blir övertid imorgon! Själv funderar jag om jag orkar starta xtz programmet och fixa till fasen så jag slipper ha dipp audyssey vill inte fixa till det där!
En rackare är väl ingen fara, så länge det inte blir fler  . Har du subben vid soffan som på bilderna? Har du provat att ha den i fronten? Beror väl lite på vilken audysseyversion man har har jag för mig. Audyssey multi eq xt som jag har till exempel, korrigerar väl inte så långt ner har jag för mig?
Redigerat av genstruktur, 11 April 2014 - 17:21.
Postad 11 April 2014 - 17:32
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Den har fått byta plats! Har flyttat vitrinskåpet i vänstra hörnet ifrån Sweetspot sett då jag får mycket snyggare bas och inte lika starka toppar där med subban! Dock så förlorar jag rumsstöd ner till 16 hz! Dock så hade jag rak kurva ner till 16 hz där den stod på bilden  ! dock så satte den igång rejäla toppar och rumseko där nere, så det blev lite bra där
XT:n korrigerar LFE längre ner i register. Och alla andra kanaler endast ner till max 60 eller om det var 80hz. Så topparna i frontarna kan ju förstöra de dippar jag får. Delar så högt som 150hz till subben nu för att det ska bli någorlunda! Dock så kör jag endast kalibrering i subben ifrån audyssey som komplement till antimoden och låter frontarna vara för jag anser audyssey multieq xt suger uppe i diskanten!
Redigerat av babben33, 11 April 2014 - 17:33.
Postad 11 April 2014 - 17:42
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Den har fått byta plats! Har flyttat vitrinskåpet i vänstra hörnet ifrån Sweetspot sett då jag får mycket snyggare bas och inte lika starka toppar där med subban! Dock så förlorar jag rumsstöd ner till 16 hz! Dock så hade jag rak kurva ner till 16 hz där den stod på bilden ! dock så satte den igång rejäla toppar och rumseko där nere, så det blev lite bra där 
XT:n korrigerar LFE längre ner i register. Och alla andra kanaler endast ner till max 60 eller om det var 80hz. Så topparna i frontarna kan ju förstöra de dippar jag får. Delar så högt som 150hz till subben nu för att det ska bli någorlunda! Dock så kör jag endast kalibrering i subben ifrån audyssey som komplement till antimoden och låter frontarna vara för jag anser audyssey multieq xt suger uppe i diskanten!
Placering av suben kan nog göra mycket! Bra att du testar runt  . Men alltså, jag vet inte. Jag kör också kaibreringen med audyssey efter antimodekalibreringen. Mest bara för att få avstånd och volym inställt. Sen stänger jag av själv eq:n och kör den off till musik och film. Kör du med den på? Har du provat att köra utan den? Hur långt ner går suben nu då? Kanske bättre med snygg bas ner så långt det går, än att den går djupare och låter sämre? ........................................................................................................... Så här blev dagens mätning. En viss skillnad för nu ville Antimoden ställa compensation på +4.5, förra mätningen +4. Dippen vid ca 100hz hade varit kul att bli av med, tror det måste vara avståndet från element till vägg. Bara att kapa högtalaren  , eller köpa tjockare absorbenter som absorberar längre ner i register. Avgrundsdippen vid 175hz skall vi inte tala om! Men bra låter det, hur bra får kvällen utvisa  .
20140411_182335.jpg 1.03MB
1 Antal nerladdningarToppen vid ca 40 hz på 18db (!!!) är skön att bli av med, gud vad mycket bättre det låter utan den  .
Redigerat av genstruktur, 11 April 2014 - 17:46.
Postad 11 April 2014 - 17:50
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Här har jag den nu!
IMG_0244.JPG 1.52MB
2 Antal nerladdningar
Här är den som på bilden!
Redigerat av babben33, 11 April 2014 - 17:52.
Postad 11 April 2014 - 17:54
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Är rätt stora skillnader på de där två bilderna, så det är nog bara att arbeta vidare med placering och delning för att se vad du får bäst resultat.
Postad 11 April 2014 - 18:12
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Kört igenom några av "testspåren" jag brukar köra här hemma. En något mörkare, kraftfullare och djupare bas upplever jag med nya korrigeringen. Kanske har att göra med att compensation ökades med + 0.5 db. Fläskig bas hur som helst!
Erukah Badu - Certainly, är ett bra spår att testa med tycker jag. Åker alltid på efter något ändras. För er med spotify då, som slipper köpa skivor som en annan dinosaurie  .
Redigerat av genstruktur, 11 April 2014 - 18:19.
Postad 11 April 2014 - 18:27
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Nu ska vi se!
Gjorde lite snabba mätningar....
Nu börjar vi med bara subben!
Med och utan antimode korrektion.jpg 445.29K
3 Antal nerladdningar
Med och utan antimode! Verkar som att 100hz och uppåt dalar av.
Och om vi kör med audyssey?
Med och utan audyssey.jpg 444.61K
1 Antal nerladdningar
Så tycker jag att jag får en riktigt fin kurva
Men nu kommer vi till det tråkiga och krångliga! Vi kopplar på frontarna igen och delar subben vid 80hz.
Med och utan audyssey med frontar delad 80hz hz.jpg 460.54K
0 Antal nerladdningar
Här har ni med och utan audyssey och här får jag fruktansvärda resultat! Även fast audyssey har gjort avståndsmätningar! 2 stora dippar vi 50 och 100hz.
Men om jag delar vid 200hz.......
Med och utan audyssey med frontar delad 200.jpg 440.45K
0 Antal nerladdningar
Så börjar allt bli frid och fröjd igen!
Lite kvällsmat för er
Hatar mitt liv just nu! Men dock så låter det faktiskt väldigt bra för att dela på 200 hz
OKEJ, jag sa inget! 200hz låter inte alls bra ^^
Redigerat av babben33, 11 April 2014 - 18:38.
Postad 11 April 2014 - 18:41
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Nu börjar jag bli lite småfuller, så någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men börjar du peta på delningen efter du gjort antimodekorrigeringen så tänker jag såklart att resultatet ändras?
Gör du så här?
If you have a 2.1 or 2.2 system (main speakers with one or two subwoofers) with
existing cross-over, connect Dual Core before the cross-over. Your system is
then seen as a 2.0 full-range system by the Dual Core and both your main
speakers and subwoofer(s) will be corrected.
It is also possible to connect speakers and subwoofer(s) in parallel. In this case
the combined response is measured and corrected by Dual Core. The subwoofer
level and phase must be adjusted before calibration. You can use the
Measurement tool to find the best settings.
Postad 11 April 2014 - 18:53
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Nu tar ju antimoden LFE signalen ifrån recievern! Frontarna är alltså inte kalibrerade med antimoden. Och antimoden kalibrerar jag först. Sedan recieverns audyssey! Och då "borde" audyssey se subwoofern som längre bort då det uppstår lite fördröjning i dsp:n. Så jag har gjort allt rätt vad jag har förstått? :S
Postad 14 April 2014 - 18:04
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Kopplingar: http://www.dspeaker....-examples.shtmlVerkar ju stämma: 2]Single subwoofer: 2]AV-Receiver LFE output -> Anti-Mode 2.0DC left analog input, Anti-Mode 2.0DC left analog output -> subwoofer input
Postad 14 April 2014 - 19:35
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Jobbar sent skift denna vecka, så kanske någon förmiddag blir att sitta och jobba lite med fasen och se om det hjälper  ska lägga ut lite mätningar på frontarna också!
Ingen person som vill kika över på en kaffe och titta/lyssna på detta problem?
Postad 15 April 2014 - 15:04
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Kopplade in dspeakern till frontarna bara nu istället! Och låter audyssey fixa endast subben! Verkar som att det är rumsförstärkningarna från frontarna som spökar med delningen!
Har flyttat frontarna lite för att eliminera lite av några dippar. Subben får nu gå in vid 60hz! Blir ett lyft direkt! Framförallt med låtar med hög dynamik!
Tiden försvann ganska fort efter allt pillande och flyttande av sub och frontar så får analysera mer imorgon! Värdelöst att jobba sent skift när man väl kommer igång med sånt här
Måste verkligen upp med lite akustiktavlor! Märks direkt när basen kommer närmare perfektion att diskanten flyger hej vilt i rummet!
Postad 16 April 2014 - 19:48
Unregistered83b2f5c3
-
Unregistered83b2f5c3
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Härligt babben att du gillar din Antimode 2.0! Det är nog en jäkligt bra pryl för att få kontroll på ljudet. Om du är intresserad av fina akustiktavlor så kan jag verkligen rekommendera Sound of Science. Har själv flera stycken tavlor från dem och är verkligen kanon nöjd! Du kan gå in på deras hemsida och läsa mer. Det är ca två veckors leverans tid och priset är det lägsta jag har hittat när jag kollat runt. I övrigt tycker jag du har en härlig setup med fina prylar!
Postad 17 April 2014 - 08:14
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Tänkte slänga ut en fråga om det är nån på forumet som vet, men jag tänkte skapa en profil där jag enbart nyttjar PEQ:n till att sänka mina två största problemfrekvenser 38 och 76hz. Men jag kan inte riktigt klura ut hur jag skapar en profil som är fri från kalibrering. Hur jag än gör så måste jag skapa en kopia av en befintlig som har en kalibrering.
Postad 17 April 2014 - 09:10
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Tänkte slänga ut en fråga om det är nån på forumet som vet, men jag tänkte skapa en profil där jag enbart nyttjar PEQ:n till att sänka mina två största problemfrekvenser 38 och 76hz. Men jag kan inte riktigt klura ut hur jag skapar en profil som är fri från kalibrering. Hur jag än gör så måste jag skapa en kopia av en befintlig som har en kalibrering.
Det enda jag hitta var det här från manualen, sid. 23: Note: if you wish to create an empty sound profile without inheriting anycharacteristics, you can use Factory Reset located in the Settings menu to clear thenewly created profile from all previous data.Kanske kan fungera? Annars skulle jag maila Dspeaker  .
Redigerat av genstruktur, 17 April 2014 - 09:15.
Postad 17 April 2014 - 09:59
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Jo det ser ut att bli nästa steg... vill knappast göra en factory reset och tappa min tidigare kalibrering bara för att skapa en tom profil och testa göra en manuell PEQ på ett par frekvenser.
Postad 17 April 2014 - 10:16
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo det ser ut att bli nästa steg... vill knappast göra en factory reset och tappa min tidigare kalibrering bara för att skapa en tom profil och testa göra en manuell PEQ på ett par frekvenser.
Står iofs att det bara en de nya profilen som skall raderas från alla data, men det kan vara bra att dubbelkolla innan iofs  . Maila Dspeaker du.
Postad 17 April 2014 - 19:52
babben33
-
babben33
-
Användare
-
-
225 inlägg
Det är precis så, du återställer bara profilen! jag har gjort det många gånger
Postad 05 June 2014 - 23:03
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
May 12 2014 Beta- Fixed: lowpass filter designer
- Fixed: occasional glitch when switching audio input
Apr 22 2014 Beta- Fixed: bass compensation setting was inactive in the previous version.
Apr 14 2014 Beta- Stability update, recommended for all users.
- Added the ability to disable automatic digital headroom adjustment.
Feb 18 2014- Improved synchronization to transitions in the digital input stream (Toslink)
Har ni uppdaterat med alla senaste firmwares? Själv är jag lite emot att uppdatera när allt fungerar, vilket det gör för mig. Erfarenheten säger mig att det brukar vara en källa till att skaffa sig problem att pilla på saker som fungerar .
Postad 08 June 2014 - 00:28
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Försvinner mätningar, inställningar och profiler när man uppdaterar firmware? Ser inget om det i manualen eller på sidan : http://www.dspeaker....re-update.shtml
Postad 08 June 2014 - 18:05
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Jag kör dubbla subwoofers tillsammans med Integra 50.2 som endast kör Multeq, jag tycker jag får till en rätt ok baskurva, men jag har fortfarande en del toppar, och basen blir ibland lite väl bumlig. Tror ni en dspeaker dual core vore en bra investering eller ska man satsa på en förstärkare med multeq 32x?
Postad 08 June 2014 - 19:05
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jag kör dubbla subwoofers tillsammans med Integra 50.2 som endast kör Multeq, jag tycker jag får till en rätt ok baskurva, men jag har fortfarande en del toppar, och basen blir ibland lite väl bumlig. Tror ni en dspeaker dual core vore en bra investering eller ska man satsa på en förstärkare med multeq 32x?
Nu har jag bara en Denon 2808 med Multi eq xt, men det går inte att jämföra med Antimoden. Finns iofs enklare varianter av antimode, mini dsp, dirac live och en del andra lösningar för ungefär samma problem.
Redigerat av genstruktur, 08 June 2014 - 21:06.
Postad 08 June 2014 - 20:54
Unregistered83b2f5c3
-
Unregistered83b2f5c3
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Vart riktigt stor skillnad för mig när jag började köra med antimode dual core, har själv dubbla subwoofers. Den är riktigt bra på att ta bort toppar och tajta till basen samt få bort det "bumbliga". Nu kan man lyssna på musik och film med högre volymer än tidigare och det låter riktigt bra. Va lätt värt pengarna enligt mig! Har för övrigt en Yamaha förstärkare av nyare modell men kör inte alls med de inbyggda filtren utan kör bara mätning för avstånd till högtalarna. Tycker det låter bäst så.
Postad 08 June 2014 - 21:03
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Har för övrigt en Yamaha förstärkare av nyare modell men kör inte alls med de inbyggda filtren utan kör bara mätning för avstånd till högtalarna. Tycker det låter bäst så.
Ja, jag håller med. Kör också bara mätningen för att ställa in avstånd och kanalnivå, sen kör jag alltid eq på off. Låter helt klart bäst så. @ Mikae_80: Jag tror dock inte att du får samma resultat med en reciver bara. Kanske möjligtivis nya Emotiva då, eller var det bara ett försteg kanske? Den skulle ha Dirac Live inbyggt har jag för mig. http://shop.emotiva.com/products/xmc-1
Redigerat av genstruktur, 08 June 2014 - 21:06.
Postad 08 June 2014 - 21:10
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Hur gick det?
Postad 08 June 2014 - 21:23
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Hur gick det?
Det gick att göra som babben33 sa, men jag har inte hunnit göra något åt det ännu. Har inte rört några inställningar eller tja, inget alls förutom att ha lyssnat de senaste månaderna... Har helt enkelt hittat hem nu  Nästa steg får tas när det blir flytt till hus och en möjlighet till ett dedikerat rum uppenbarar sig.
Postad 08 June 2014 - 21:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Det gick att göra som babben33 sa, men jag har inte hunnit göra något åt det ännu. Har inte rört några inställningar eller tja, inget alls förutom att ha lyssnat de senaste månaderna... Har helt enkelt hittat hem nu Nästa steg får tas när det blir flytt till hus och en möjlighet till ett dedikerat rum uppenbarar sig.
Det är väl gött att kunna slappna av!  Jepp, den är fantastiskt antimoden. Känns helt rätt nu med sedan jag började köra med compensation. Tänk om jag bara lyssnat på dig från början, men en erfarenhet rikare är jag i alla fall!
Redigerat av genstruktur, 08 June 2014 - 21:30.
Postad 08 June 2014 - 21:27
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Det är väl gött att kunna slappna av! 
Jo, under några sekunder funderade jag på om jag skulle uppgradera firmware i dual coren men varför mecka med något som funkar...
Postad 08 June 2014 - 21:29
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo, under några sekunder funderade jag på om jag skulle uppgradera firmware i dual coren men varför mecka med något som funkar...
Jo lite så jag tänker med, har en del dåliga erfarenheter genom åren när man uppdaterat " för sakens skull" så att säga  . "Don´t try fixing it, if it ain´t broken" är väl ett vedertaget uttryck.
Redigerat av genstruktur, 08 June 2014 - 21:30.
Postad 09 June 2014 - 08:11
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Nu har jag bara en Denon 2808 med Multi eq xt, men det går inte att jämföra med Antimoden. Finns iofs enklare varianter av antimode, mini dsp, dirac live och en del andra lösningar för ungefär samma problem.
Du tycker alltså att antimoden stramar åt basen betydligt mer än Audyssey? Något jag gillar också är möjligheten att skapa egna kurvor, vilket inte går med någon receiver jag känner till i alla fall. När jag mätt upp frekvenskurvan i rummet med XTZ RA så är skillnaden i mina ögon inte jättestor, det är inte direkt så att Audyssey har plockat ned en massa toppar, har iofs någorlunda rak frekvensgång, dock så tycker jag att det låter mycket bättre med Audyssey påkopplat, så man kan ju fråga sig varför inte det syns på mätningen.
Postad 09 June 2014 - 10:38
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Du tycker alltså att antimoden stramar åt basen betydligt mer än Audyssey?
Något jag gillar också är möjligheten att skapa egna kurvor, vilket inte går med någon receiver jag känner till i alla fall.
När jag mätt upp frekvenskurvan i rummet med XTZ RA så är skillnaden i mina ögon inte jättestor, det är inte direkt så att Audyssey har plockat ned en massa toppar, har iofs någorlunda rak frekvensgång, dock så tycker jag att det låter mycket bättre med Audyssey påkopplat, så man kan ju fråga sig varför inte det syns på mätningen.
Ja. Dessutom så låter det mycket mycket bättre efter antimoden har korrigerat än när Audyssey korrigerat. Eftersom man kan välja hur långt upp i registret man vill korrigera med antimoden, så lämnas allt annat opåverkat. Det gör slutresultatet, enligt mig, väldigt mycket bättre.
Redigerat av genstruktur, 09 June 2014 - 10:39.
Postad 11 June 2014 - 09:00
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Om man kopplar denna XLR ut till slutsteg som är kopplat till golvare och RCA ut till aktiv subba (med bypass på dess filter), hur vet antimoden vilken av de två signalerna (RCA eller XLR) den skall korrigera/prioritera, då jag inte vill ta bort nån "bra" bas från mina golvare, snarare ha min subba komplettera där huvudhögtalarna droppar av och sedan antimoden snygga till det totalt sett med en sömlös övergång mellan golvarna och subban. Om jag t ex har för mycket nivå vid säg 50 Hz, hur vet antimoden var/hur den skall korrigera också kanske t ex utifrån att 50 Hz låter bättre på mina golvare än i subban?
Har även ställt frågan till DSPeaker, men tänkte den kunde vädras här med.
Postad 11 June 2014 - 11:47
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Om man kopplar denna XLR ut till slutsteg som är kopplat till golvare och RCA ut till aktiv subba (med bypass på dess filter), hur vet antimoden vilken av de två signalerna (RCA eller XLR) den skall korrigera/prioritera, då jag inte vill ta bort nån "bra" bas från mina golvare, snarare ha min subba komplettera där huvudhögtalarna droppar av och sedan antimoden snygga till det totalt sett med en sömlös övergång mellan golvarna och subban. Om jag t ex har för mycket nivå vid säg 50 Hz, hur vet antimoden var/hur den skall korrigera också kanske t ex utifrån att 50 Hz låter bättre på mina golvare än i subban?
Har även ställt frågan till DSPeaker, men tänkte den kunde vädras här med. 
Vad fick du för svar från Dspeaker?  Rekommendationen är väl att ansluta antimoden innan delningen sker, då kommer också justeringen ske "separat" för frontar och sub. Om du vill att suben bara skall hjälpa till i det lägsta är det väl bara att sätta delningen där de faller av? Svaret på din fråga har jag faktiskt ingen aning om, antar att det är någon sinnrik algoritm som sköter det  .
Redigerat av genstruktur, 11 June 2014 - 11:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|