Postad 09 April 2012 - 20:21
Ok jag hör min också, men bara när jag precis stänger av den. Jag har en boxee box, digitalbox med hårddisk, laptop och PS3a i vardagsrummet och PV60 är klart tystat. Jämfört med en G20 som lät fem gånger mer än alla de andra tillsammans.Jag kan med lätthet höra min PV60. Men bara när jag koncentrerar mig.
Men nu ska jag inte älta mina gamla klenoder längre
Jag längtar till den dag Panasonic får ordning på det här så jag kan slänga ut mitt snedsteg från den mörka sidan (Samsung LCD).
Redigerat av e3henri, 09 April 2012 - 20:22.
Postad 09 April 2012 - 20:40
Postad 10 April 2012 - 08:16
Plockade hem en ST50 i helgen och är sjukt nöjd! Min första plasma och kan väl säga att jag kommer ha svårt att gå tillbaka till LED men det är väl de flesta medvetna om här kan jag tänka mig =) Anyway. Tänkte bara meddela att ST50 buzzar en aning när det är majoritet vitt på bilden. Är det t ex en väldigt ljus färg, säg grönt, istället låter den ingenting. Vet inte om det är normalt eller inte.
Varför skulle du vilja gå tillbaka till LCD?
Postad 10 April 2012 - 08:41
Varför skulle du vilja gå tillbaka till LCD?
Nej jag vet inte varför jag formulerade det sådär =) Kommer aldrig hända om man inte blir tvingad av någon anledning.
Postad 10 April 2012 - 08:51
Vill kunna se Viasats sportkanalerna över internet (Viaplay) och enligt specifikationen bör det gå att köra webbläsaren i Panasonics burkar då de klarar Flash...
Postad 10 April 2012 - 11:35
jag har en st32 hör bara fläktarna men det är ju 2011 ans modell. det är grym bild förstår jag på st50.Plockade hem en ST50 i helgen och är sjukt nöjd! Min första plasma och kan väl säga att jag kommer ha svårt att gå tillbaka till LED men det är väl de flesta medvetna om här kan jag tänka mig =) Anyway. Tänkte bara meddela att ST50 buzzar en aning när det är majoritet vitt på bilden. Är det t ex en väldigt ljus färg, säg grönt, istället låter den ingenting. Vet inte om det är normalt eller inte.
Redigerat av mr richards, 10 April 2012 - 11:38.
Postad 10 April 2012 - 11:49
Låter helt normalt.Tänkte bara meddela att ST50 buzzar en aning när det är majoritet vitt på bilden. Är det t ex en väldigt ljus färg, säg grönt, istället låter den ingenting. Vet inte om det är normalt eller inte.
Postad 10 April 2012 - 12:14
Plockade hem en ST50 i helgen och är sjukt nöjd! Min första plasma och kan väl säga att jag kommer ha svårt att gå tillbaka till LED men det är väl de flesta medvetna om här kan jag tänka mig =) Anyway. Tänkte bara meddela att ST50 buzzar en aning när det är majoritet vitt på bilden. Är det t ex en väldigt ljus färg, säg grönt, istället låter den ingenting. Vet inte om det är normalt eller inte.
Hur ljusstark skulle du säga att bilden är? Och hur bra är svärtan?
Postad 10 April 2012 - 12:18
Någon som har provat Viaplay?
Vill kunna se Viasats sportkanalerna över internet (Viaplay) och enligt specifikationen bör det gå att köra webbläsaren i Panasonics burkar då de klarar Flash...
Jag vill också se Viaplay och är samtidigt sugen på en Panna. Att köra via en webbläsare låter onödigt krångligt för mig, som ska köpa en TV snarast. Det finns dock en lösning, köp en LG-Bluray (som stödjer Viaplay). Nu kommer jag förvisso inte in på Viaplay från jobbet men de har en lista på system som stödjer Viaplay via deras Bluray-spelare. Kan vara något, om du behöver en ny. Om inte annat en bra anledning att behöva köpa en ny.
Postad 10 April 2012 - 13:04
Hur ljusstark skulle du säga att bilden är? Och hur bra är svärtan?
Tack alla som svarat och det känns skönt att höra att det är normal med lite ljud när det visas väldigt ljusa bilder.
Eftersom detta är min första plasma har jag svårt att uttala mig om hur ljusstark eller svart bilden är i jämförelse med andra plasmor men kan väl säga såhär att ljuststyrkan är det inget fel på och tycker man "true cinema" är lite mörk när solen ligger på kan man ju ändra till "normal" eller om man känner sig lite oformell till "dynamic" för att verkligen kötta på med ljus. Jag kör "true cinema" i alla lägen och har ett helt vitt vardagsrum med ST50 en halvmeter från fönstret. Självklart kommer den till rätta när solen inte gassar på för fullt och på kvällar är svärtan total! Blir imponerad av alla nyanser och färger och filmkännslan man får av den varje gång jag kollar på nåt i HD.
Postad 10 April 2012 - 13:06
Redigerat av Unregistereddc471864, 10 April 2012 - 13:09.
Postad 10 April 2012 - 13:10
Frågan är ifall de klarar silverlight som behövs ifall den ska lira med viaplayNågon som har provat Viaplay?
Postad 10 April 2012 - 13:11
Postad 10 April 2012 - 13:19
Tack alla som svarat och det känns skönt att höra att det är normal med lite ljud när det visas väldigt ljusa bilder.
Eftersom detta är min första plasma har jag svårt att uttala mig om hur ljusstark eller svart bilden är i jämförelse med andra plasmor men kan väl säga såhär att ljuststyrkan är det inget fel på och tycker man "true cinema" är lite mörk när solen ligger på kan man ju ändra till "normal" eller om man känner sig lite oformell till "dynamic" för att verkligen kötta på med ljus. Jag kör "true cinema" i alla lägen och har ett helt vitt vardagsrum med ST50 en halvmeter från fönstret. Självklart kommer den till rätta när solen inte gassar på för fullt och på kvällar är svärtan total! Blir imponerad av alla nyanser och färger och filmkännslan man får av den varje gång jag kollar på nåt i HD.
Tack för svaren!
Just nu låter det som om att ST50 är den mest prsivärda plasman i dagens läge. Har en Samsung PS51D8005 i nuläget men funderar på att sälja den för inköp av ST50 istället. Är mycket nöjd med bilden på Samsungen men tyvärr så är inte svärtan optimal.
P.S Var köpte du din ST50 ifrån förresten?
Redigerat av nimrod23, 10 April 2012 - 13:20.
Postad 10 April 2012 - 13:55
Tack för svaren!
Just nu låter det som om att ST50 är den mest prsivärda plasman i dagens läge. Har en Samsung PS51D8005 i nuläget men funderar på att sälja den för inköp av ST50 istället. Är mycket nöjd med bilden på Samsungen men tyvärr så är inte svärtan optimal.
P.S Var köpte du din ST50 ifrån förresten?
I Stockholm på
http://www.larsbengt...=1&ref=prisjakt
De hade två 50 och två 55 inne i lördags. De enda som hade dem i Stockholm. Hifi-klubben kommer få in dem på fredag här i Sthlm men där kostar dem en tusing mer. Du kan säkert pruta och få me ett par 3D glasögon om de har några inne.
amazon.co.uk har jag beställt två par ifrån iaf, gratis frakt etc när det är amazon som säljer varorna och mycket billigare än vad priserna verka ligga på här hemma om man kollar på prisjakt. Halva priset t om på "small" varianten.
Postad 10 April 2012 - 15:36
Enligt Cnet så är ST50 rätt nära förra årets VT30. Så den är nog rätt modell att köpa iår om man vill ha en stor tv som inte kostar extremt mycket. GT50 finns bara i 50" för att inte konkurrera med VT50 och VT50 kostar 10000 mer än ST. Tror knappast VT50 är 10000 bättre.
om man läser highdefjunkies, AVForums och HDTVtest så är ST50 bättre än VT30
Postad 10 April 2012 - 17:11
Enligt Cnet så är ST50 rätt nära förra årets VT30. Så den är nog rätt modell att köpa iår om man vill ha en stor tv som inte kostar extremt mycket. GT50 finns bara i 50" för att inte konkurrera med VT50 och VT50 kostar 10000 mer än ST. Tror knappast VT50 är 10000 bättre.
GT50 finns i 42" också för dom som vill ha det.
Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 10 April 2012 - 17:12.
Postad 10 April 2012 - 17:53
Exakt, fick det svaret från Viaplay idag att det inte går via webbläsaren då den inte stödjer Silverlight.Frågan är ifall de klarar silverlight som behövs ifall den ska lira med viaplay
Postad 10 April 2012 - 21:53
Läser man HDTVtest så är ST50 t.o.m. bättre än VT50om man läser highdefjunkies, AVForums och HDTVtest så är ST50 bättre än VT30
Postad 11 April 2012 - 11:24
Då har ju panasonic inte lyckats enligt mig,i och med att vt50 är så dyr.
Postad 11 April 2012 - 12:05
Det verkar ju lite konstigt,att st50 är bättre än vt50.
Var väl ändå bara nån enstaka punkt som st50 ansågs hantera lite bättre än vt50 och detta knappt syntes. Sen har väl andra sagt att ST50 anses som bättre än förra årets vt30 och det är ju ett bra betyg.
Postad 11 April 2012 - 12:32
Postad 11 April 2012 - 13:00
Postad 11 April 2012 - 13:18
Ljusstyrkan var en punkt på st50 som man kunde pressa upp i proffs läget där kalibrering ska göras därav bättre kontrast kalibrerad. Sen var svärtan identisk modellerna emellan trots att filtret skulle vara bättre på vt50 så de har ju lyckats till i år men inte med den modellen som man kanske trodde.Jag har inte läst hela testet så det kan vara andra punkter som är i vt50 favör!
Som jag fattade på recensionen var att VT50 inte passade lika bra i ljusa miljöer. Sen vi som tittar på allt material i lite mörkare miljöer då spelade den punkten ingen roll alls. Men det är underligt att de inte lyckats få bättre ljusstyrka från förra året när det ofta är en negativ sak som plasman fortfarande har emot sig.
Redigerat av wesslan, 11 April 2012 - 13:19.
Postad 11 April 2012 - 13:23
Det verkar ju lite konstigt,att st50 är bättre än vt50.
”Bättre" är väl en sanning med modifikation, rent bildmässigt så lyckade de klämma ur lite mer ljus ur ST50 genom att kontrastreglaget faktiskt reglerade ljusstyrkan på ST50 medan det på VT50 i professionellt läge inte hade någon egentlig användbar funktion. Svärtan var dock i princip identisk enligt detta test och det låter mer och mer som att ST50 är sjukt bra med tanke på priset. Räknar man in det som en parameter så kanske man kan säga att ST50 är bättre än VT50 men i ren bildkvalitet är VT50 vassare utan tvekan.
När det gäller funktionen på kontrastreglaget så är ju det något som Panasonic valt att ha så på VT50 så det är en medveten grej och inget egentligt fel. I andra lägen så som spel etc. så gick det att få bra ljusstyrka men då saknar man istället kalibreringsverktygen som finns i de professionella lägena.
Postad 11 April 2012 - 14:39
”Bättre" är väl en sanning med modifikation, rent bildmässigt så lyckade de klämma ur lite mer ljus ur ST50 genom att kontrastreglaget faktiskt reglerade ljusstyrkan på ST50 medan det på VT50 i professionellt läge inte hade någon egentlig användbar funktion. Svärtan var dock i princip identisk enligt detta test och det låter mer och mer som att ST50 är sjukt bra med tanke på priset. Räknar man in det som en parameter så kanske man kan säga att ST50 är bättre än VT50 men i ren bildkvalitet är VT50 vassare utan tvekan.
Det är för enkelt att påstå att VT50 skulle vara vassare i ren bildkvalitet, givet den information som står i recensionen.
I kalibrerat läge gav VT50 80 cd/m2 medan ST50 mätte 130 cd/m2. Det motsvarar en skillnad på 60% och innebär att ST50 har betydligt högre kontrast än VT50. Vilket är en rejält större skillnad än att ST50 skulle ge "lite mer ljus". Om man, som jag, tycker att kontrasten är den viktigaste parametern för en display så innebär det för min del att ST50 med största sannolikhet är klart vassare än VT50, särskilt då jag upplever nuvarande VT30 (med liknande peak white som VT50) lite för ljussvag jämfört med 9G Kuro. Även om det finns en del parametrar som VT50 är snäppet vassare än ST50 har jag svårt att tro att någon av dem inverkar så mycket på bilden än kontrastskillnaden dem emellan.
Jag förstår verkligen inte hur Panasonic resonerat. För oss konsumenter är det dock bara att tacka och ta emot. Synd bara att VT-serien är så förbaskat mycket snyggare än ST...
Postad 11 April 2012 - 15:48
Det är för enkelt att påstå att VT50 skulle vara vassare i ren bildkvalitet, givet den information som står i recensionen.
I kalibrerat läge gav VT50 80 cd/m2 medan ST50 mätte 130 cd/m2. Det motsvarar en skillnad på 60% och innebär att ST50 har betydligt högre kontrast än VT50. Vilket är en rejält större skillnad än att ST50 skulle ge "lite mer ljus". Om man, som jag, tycker att kontrasten är den viktigaste parametern för en display så innebär det för min del att ST50 med största sannolikhet är klart vassare än VT50, särskilt då jag upplever nuvarande VT30 (med liknande peak white som VT50) lite för ljussvag jämfört med 9G Kuro. Även om det finns en del parametrar som VT50 är snäppet vassare än ST50 har jag svårt att tro att någon av dem inverkar så mycket på bilden än kontrastskillnaden dem emellan.
Jag förstår verkligen inte hur Panasonic resonerat. För oss konsumenter är det dock bara att tacka och ta emot. Synd bara att VT-serien är så förbaskat mycket snyggare än ST...
Frågan är om man vill ha en så ljusstark bild när man sitter i soffan med ljuset släckt och kollar på sin favoritfilm? De tester jag läst hittills säger i alla fall att VT50 är den bättre teven, AVForums t ex. ger ju VT50 referensstatus medan ST50 "bara" får highly recommended.
AVForums säger följande om VT50:
In actuality, with real world material, they were plenty bright enough for an evening set up and the sense of realism was wonderful.
Men självklart är det ju upp till var och en att bedömma vad man tycker är tillräckligt ljust.
Postad 11 April 2012 - 16:39
Postad 11 April 2012 - 18:28
Vad är det för skillnad på ST50E och ST50Y? Skiljer ca 2tusen kr i pris.
Som jag förstått det är E Europamodellen och Y för Norden
Postad 11 April 2012 - 19:50
Svenska Panasonic http://www.panasonic...Y&p=TX-P50VT50Y
EU sidan som har mer infotext http://panasonic.net...a/eu/index.html
Tänk på att E saknar T2 och B saknar C mottagare.
/M
Redigerat av Unregistered98bc0f60, 12 April 2012 - 07:16.
Postad 11 April 2012 - 19:51
Hur är det med viera connect hur bra är dessa funktioner jämfört med tex Samsungs motsvarighet?
Funkar det att spela upp tex SVT play TV3play och andra play web sidor som är gratis eller finns det andra lösningar i tv'n för detta?
Vore tacksam för lite fakta och åsikter om detta. Som jag har förstått det så ska 2011 och 2012 produkterna vara ganska lika varandra i vad det gäller dessa funktioner. men rätta mig om jag har fel.
/Fredrik
Postad 11 April 2012 - 20:52
Vart kommer GT50 in i hela "ST50 är bättre än VT50" argumentet?
GT50 finns bara i 42" och 50". Jag antar folk diskuterar större storlekar så därför är GT inte relevant i diskusionen.
Det är mycket snack om bild kvalitet här i forumet men jag har lite frågor om erfarenheterna av internet funktionerna i dessa TV apparater.
Hur är det med viera connect hur bra är dessa funktioner jämfört med tex Samsungs motsvarighet?
Funkar det att spela upp tex SVT play TV3play och andra play web sidor som är gratis eller finns det andra lösningar i tv'n för detta?
Vore tacksam för lite fakta och åsikter om detta. Som jag har förstått det så ska 2011 och 2012 produkterna vara ganska lika varandra i vad det gäller dessa funktioner. men rätta mig om jag har fel.
/Fredrik
Hett tips från mig. Koppla in en dator istället. Det blir ca 100 gånger bättre än ngn halvtaskig app de slängt ihop i tvn.
Redigerat av Unregistereddc471864, 11 April 2012 - 20:51.
Postad 12 April 2012 - 09:06
GT50 finns bara i 42" och 50". Jag antar folk diskuterar större storlekar så därför är GT inte relevant i diskusionen.
Jag trodde folk diskuterade det tekniska i modellerna. GT ligger ju mitt emellan ST och VT så det vore intressant att veta om GT är bättre än dom båda.
Postad 12 April 2012 - 09:14
Postad 12 April 2012 - 10:08
jag litar betydligt mer på David från HDTVtest än AVForum killarna.
dessutom ska vi europeer akta oss för att ta in information från CNET och Highdefjunkies då dessa är amerikanska sidor och recenserar amerikanska modeller. vad jag kan förstå presterar amerikanska ST50 inte lika bra som våran europa modell.
men fan nu har jag ett svårt val framför mig. hade hoppats på att VT50 skulle vara det självklara valet.
ps: VT50 ljusstyrka är betydligt bättre i THX än professional och kan jämföras med ST50. så om man inte kommer kalibrera TVn har man inget att bekymra sig över där.
Postad 12 April 2012 - 10:15
Förra året så var GT nästan identiskt med VT så man kan anta att de är stort sett samma detta året också. Antagligen därför GT inte finns i samma storlekar som VT för att de inte ska konkurrera med varandra.
Det ryktas även om att GT inte kommer att finnas nästa år.
Postad 12 April 2012 - 16:12
Quote: Originally Posted by berkerlog
hdtvtest claims that VT50 is not as bright as ST50 in professional mode. And the black level is same.
Well I guess hdtvtest had to talk about something given the comprehensive nature of Mark's review. To be honest I'm not sure what they're talking about because the ST50 doesn't have a professional mode, so what exactly are they comparing?
Well I couldn't get that kind of brightness out of the ST50 in its calibrated mode and the THX Bright Room mode on the VT50 is very bright, so to suggest that someone chooses the ST50 over the VT50 for that reason seems ludicrous to me.
Mark Hodgkinson - avforums.com
hdtvtest claims that VT50 is not as bright as ST50 in professional mode. And the black level is same.
What would you say about this comparison. Would you put ST50 and VT50 side by side, and can you say VT50 is blacker? Is it worth the price difference? Is the ST50's bright room performance better?
Hi
Those numbers are a total red herring in real world use. I'll quote myself from earlier in the thread:
Quote: Don't get too hooked up on those max light output numbers John, even in the Pro modes the apparent light output will look the same as a 2011 Samsung plasma in Movie mode with cell light at Max even though the Samsung will measure higher.
..and as Steve says, don't forget about THX Bright Room which does exactly what it says on the tin.
I had the VT in a room facing a large window and only felt the need to move out of the Pro mode on a couple of occasions, i.e. when there was direct sunlight hitting the screen. The VT also has a superior filter so contrast is less washed out in brighter environments.
Sorry we can't comment on the relative black levels as we haven't seen them together and measurements down that low are unreliable unless you're using lab grade equipment in lab conditions, which no review site has the luxury of but I'm sure they'd both be more than satisfying in that department.
If you get the chance, try and demo them both together in a decent viewing environment. That's the only way to choose, in my opinion.
Redigerat av Kirkman, 12 April 2012 - 16:19.
Postad 12 April 2012 - 19:48
Men det är klart förvånande att ST50 fick lika bra resultat eller t.o.m. bättre än VT50 på visa delresultat.
ST50 har:
- bättre peak brighness (vad det nu betyder i praktiken)
- Hanterar film mode detection där VT fallerar
- 16ms lag mot 24ms på VT50
- Inte problemet med high frequency sharpening (som inte går att bli av med) på VT50
Postad 12 April 2012 - 19:54
2012: ST 0.009 cd/m2 VT 0.009 cd/m2
2011: ST 0.028 cd/m2 VT 0.011 cd/m2
2010: ST 0.020 cd/m2 VT 0.013 cd/m2
Postad 12 April 2012 - 20:30
Postad 12 April 2012 - 21:38
När man mäter sån svärta, är mätningarna då tillförlitliga ? Undrar mest för när jag googlat runt verkar många poängtera att när man mäter så låga nivåer så är det osäkra mätningar.
Beror nog på hur avancerad/dyr hårdvara du har när du mäter. Sån där Klein10 mätare eller va de heter klarar rejält låga nivåer men det blir alltid ett snitt av mätningen som blir siffran om jag fattat rätt så den egentliga mätningen är mellan värden. Tex min gamla pioneer LX508 (8G) fick 0.0028 - 0.0037 med just en sån Klein.
Redigerat av wesslan, 12 April 2012 - 21:49.
Postad 13 April 2012 - 07:04
Well I guess hdtvtest had to talk about something given the comprehensive nature of Mark's review. To be honest I'm not sure what they're talking about because the ST50 doesn't have a professional mode, so what exactly are they comparing?
Well I couldn't get that kind of brightness out of the ST50 in its calibrated mode and the THX Bright Room mode on the VT50 is very bright, so to suggest that someone chooses the ST50 over the VT50 for that reason seems ludicrous to me.
Mark Hodgkinson - avforums.com
What would you say about this comparison. Would you put ST50 and VT50 side by side, and can you say VT50 is blacker? Is it worth the price difference? Is the ST50's bright room performance better?
Hi
Those numbers are a total red herring in real world use. I'll quote myself from earlier in the thread:
Quote: Don't get too hooked up on those max light output numbers John, even in the Pro modes the apparent light output will look the same as a 2011 Samsung plasma in Movie mode with cell light at Max even though the Samsung will measure higher.
..and as Steve says, don't forget about THX Bright Room which does exactly what it says on the tin.
I had the VT in a room facing a large window and only felt the need to move out of the Pro mode on a couple of occasions, i.e. when there was direct sunlight hitting the screen. The VT also has a superior filter so contrast is less washed out in brighter environments.
Sorry we can't comment on the relative black levels as we haven't seen them together and measurements down that low are unreliable unless you're using lab grade equipment in lab conditions, which no review site has the luxury of but I'm sure they'd both be more than satisfying in that department.
If you get the chance, try and demo them both together in a decent viewing environment. That's the only way to choose, in my opinion.
det där har David från HDTVTest svarat på. jag litar mer på Davids test och omdömme än dem på AVForums. dessutom var dem 2 olika personer som recenserade ST & VT på den sidan.
ST50 verkar riktigt jävla bra helt enkelt men man vill ju ha en snygg svart TV på väggen. stör mig varje dag på min silver/alu D8005
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
2 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?