** Officiell tråd Sharp 60"-80" **
969 svar till detta ämne
Postad 08 March 2013 - 23:57
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Mindre hackande panoreringar än på denna, vet jag inte om man kan hitta. DSE finns inte över huvudtaget, på min iaf. Var ser du att det skulle vara ett problem på dessa?
På AVForums var det ju mkt diskussioner om att även 836:an hade mkt DSE, och då är den ju ändå bakgrundsbelyst till skillnad från t.ex. 741:an, vilket borde innebära mindre problem med DSE iom jämnare bakgrundsbelysning. Har ingen själv dock och har heller aldrig sett hockey på någon.
Postad 09 March 2013 - 07:34
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
På AVForums var det ju mkt diskussioner om att även 836:an hade mkt DSE, och då är den ju ändå bakgrundsbelyst till skillnad från t.ex. 741:an, vilket borde innebära mindre problem med DSE iom jämnare bakgrundsbelysning. Har ingen själv dock och har heller aldrig sett hockey på någon.
836an har quattron-panel och den har jag ingen erfarenhet av. Men minns nu att det var en som pratade något om det på 836an här tidigare i tråden. 741an jag har kan jag iaf. säga att där finns inte minsta synlig DSE. Har kollat en del på hockey och skidsport. Skall dock tillägga att med Aqous Link är den känslig för att man har rätt HDMI-kablar, annars kan lite videobrus, som lite dimma uppstå. Hade själv gamla kablar när jag koppla in min första, men när jag byta dessa försvann det helt och bilden blev klar. Det står faktiskt en liten varning om det i manualen också. Vet inte om det är samma sak med 836an.
Redigerat av ffodil, 09 March 2013 - 07:54.
Postad 10 March 2013 - 13:57
merry
-
merry
-
Forumräv
-
-
685 inlägg
En fråga ang 3D. Jag har 70 tum och när jag kör tex cod black ops 2 från ps3 så kan jag bara välja 2D´till 3D läge, om jag tar tex side by side så ser bilden tokig ut. Jag är ju inte så hemma på det här men 2D till 3D känns ju som en konvertering av vanligt 2D matrial till 3D och inte äkta stereoscopic eller?? Har jag missuppfattat det hela eller är det felinställt någonstans?
Tacksam för hjälp.
Postad 11 March 2013 - 21:34
PederL
-
PederL
-
Rookie
-
6 inlägg
Hoppar in här... Köpte 70" 741s i Februari. Enligt mig med enorma clouding problem. Se bilder. Första timmen hade hela familjen frågat vad som var fel med Tvn. Efter några samtal med Mediamarkt skulle jag kontakta Assist Workshop service i Linköping. Jag fick skicka tvn dit för inspektion. Efter 2veckor fick jag tvn krediterad bara för att vara snälla men att den var inom gränserna för hur mycket Clouding det får vara.Bild 1 och 3 är rätt så ärliga. Bild 2 är med längre slutare för att se problemet tydligare. Vad tycker ni?Dom flesta verkar nöjda hoppas jag fick ett måndags ex. Chansar! Har beställt en ny!
Redigerat av PederL, 11 March 2013 - 21:36.
Postad 11 March 2013 - 23:26
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Hoppar in här... Köpte 70" 741s i Februari. Enligt mig med enorma clouding problem. Se bilder.
Håller helt med, riktigt dåligt. Om Sharp anser att detta är inom "OK marginalen" är det inte alls bra. Å andra sidan, 70" för 21 000 kr måste ju innebära vissa kompromisser någonstans.
Postad 12 March 2013 - 06:47
PederL
-
PederL
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag kan om man köper "billig" TV acceptera sämre kontrast, sämre svärta, mindre anslutningar, fulare design mm. Men stora fläckar stör ju mest, och borde aldrig vara en kompromiss i tillverkningen. Håller helt med, riktigt dåligt. Om Sharp anser att detta är inom "OK marginalen" är det inte alls bra. Å andra sidan, 70" för 21 000 kr måste ju innebära vissa kompromisser någonstans.
Redigerat av PederL, 12 March 2013 - 06:52.
Postad 12 March 2013 - 07:54
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Den är ju helt klart riktigt defekt. Ser ut att vara transportskadad, som panelen skulle vara tryckt el. nåt.
Min första var transportskadad, enl. allt att döma av embalaget, dock jämn panel ändå, men andra fel.
När jag prata med Sharp om det ville dom först skicka ut en reperatör, men återkom med att dom ville skicka ut en ny direkt istället. Fick bra respons från Sharp tycker jag.
Hoppas du har bättre tur med nästa.
Redigerat av ffodil, 12 March 2013 - 08:00.
Postad 12 March 2013 - 07:59
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Om Sharp officiellt anser att det där är godkänt så skämmer de ut sig. Inte ens Samsung skulle kalla det där godkänt. Måste varit servicefirman som låtsas var snälla när det är ett solklart fall av trasig TV.
Postad 12 March 2013 - 08:05
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Om Sharp officiellt anser att det där är godkänt så skämmer de ut sig. Inte ens Samsung skulle kalla det där godkänt. Måste varit servicefirman som låtsas var snälla när det är ett solklart fall av trasig TV.
Håller fullt med. Som sagt ovan, tror jag inte Sharp själva skulle godkänt det, enl den den uppfattning jag fick med dom. I mitt fall, när jag inte ville ha min TV reparerad, eftersom jag menade att det då kunde vara fel som kunde komma tillbaka var det ingen tvekan från Sharp el. protester alls, utan dom mailade ut en returfraktsedel direkt och byte till ny. Sharp verkade väldigt rädda om sitt ryckte.
Redigerat av ffodil, 12 March 2013 - 08:29.
Postad 12 March 2013 - 08:32
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
http://www.avsforum....le640u-cloudingLite oroväckande det där eftersom jag är sugen på en Sharp just nu. Har skickat tillbaks 2st 50ST50Y under en 6mån period och är less att skicka tillbaks TV-apparater som inte genomgått någon som helst kvalitetskontroll. Lite clouding kan jag ta, men det där är så extremt som det bara kan bli och Sharp kan ju inte gärna svara att det är normalt. Börjar luta åt en Sony istället då de verkar ha minst problem med detta. Synd bara att HX8xx-serien är så tokdyr.
Redigerat av altair4, 12 March 2013 - 08:33.
Postad 12 March 2013 - 08:42
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
http://www.avsforum....le640u-clouding
Lite oroväckande det där eftersom jag är sugen på en Sharp just nu. Har skickat tillbaks 2st 50ST50Y under en 6mån period och är less att skicka tillbaks TV-apparater som inte genomgått någon som helst kvalitetskontroll. Lite clouding kan jag ta, men det där är så extremt som det bara kan bli och Sharp kan ju inte gärna svara att det är normalt.
Börjar luta åt en Sony istället då de verkar ha minst problem med detta. Synd bara att HX8xx-serien är så tokdyr.
Tror inte du behöver oroa dig allt för mycket för det, enl. det mesta att döma efter, på 741an iaf. Men visst Sonyn verkar också ganska säker, men troligen inte säkrare och dyrare. Sony och Sharp är ju ändå i mångt och mycket samma TV, även bildmässigt, enl. min uppfattning. Samma paneler osv. små skillnader på olika modeller bara.
Redigerat av ffodil, 12 March 2013 - 09:01.
Postad 12 March 2013 - 10:53
PederL
-
PederL
-
Rookie
-
6 inlägg
Har tänkt likadant. Om Sharp officiellt anser att det där är godkänt så skämmer de ut sig. Inte ens Samsung skulle kalla det där godkänt. Måste varit servicefirman som låtsas var snälla när det är ett solklart fall av trasig TV.
Postad 12 March 2013 - 15:07
Unregistered83cc1938
-
Unregistered83cc1938
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag har suttit och läst en del om denna tv nu. Verkar som de flesta är nöjda med den.
Jag har precis köpt mig en Samsung PS60E555 Plasma nu men den buzzar en del som jag stör mig på. Annars är jag nöjd med bilden. Men jag funderar på om man ska byta den mot denna leden istället.
Det handlar om 60" modellen. Priset på dem är samma
Postad 12 March 2013 - 16:07
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Jag har suttit och läst en del om denna tv nu. Verkar som de flesta är nöjda med den.
Jag har precis köpt mig en Samsung PS60E555 Plasma nu men den buzzar en del som jag stör mig på. Annars är jag nöjd med bilden. Men jag funderar på om man ska byta den mot denna leden istället.
Det handlar om 60" modellen. Priset på dem är samma
Jag skulle byta och prova åtminstone. Jag skickade tillbaks min Panasonic plasma mycket pga. buzzing. Stör man sig på det så är plasma inget bra val. Åtminstone inte plasmor utan frontglas. De med frontglas brukar inte höras lika mycket. Sharp 60LE636S och 60LE741S är mina toppkandidater nu. Problemet är bara att de kostade 10k för 3mån sedan och då tänker jag följdaktligen inte betala mer för dem nu. Så är bara hoppas att de hamnar i den prisklassen igen innan de fasats ut. Annars får jag kolla efter något annat.
Postad 12 March 2013 - 20:05
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Har sett en del som bytat just från Plasma till denna som verkar nöjda, så varför inte prova.
Finns det några kvar ett tag till skulle jag tro dom går att få tag i för runt 10k igen. Det brukar vara så när nu sk. lagerrensningarna kommer igång. Men det ser ut som det börjar ta på dom om man kollar på vad dom har i lager, så man vet aldrig.
Skulle själv ha tag på en till, men tycker samma som du altair4, helst där för 10k.
Postad 13 March 2013 - 07:46
Unregistered83cc1938
-
Unregistered83cc1938
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ja va uppe på siba igår och lämnade in min plasma. Pga buzzing och flashar vid hockey(mkt ljus bild). Stod och kollade mycket på sharpen ändrade inställningar osv. Jämförde med min plasma som hängde precis bredvid. Men aj så sharpen släpar efter. Den hinner ju inte med vid snabba rörelser som plasman ja gör. Ja vet iofs inte hur mkt ja skulle störa mig på det om ja hade haft tv'n hemma. Ja kollar en del hockey och sen motorsport som t.ex F1.
Även bilden tyckte ja såg skarpare ut på plasman.
Men ja gav iaf plasman en chans till. De hade dock ingen i lager men ska få en imorn eller fredag. Så vi får se om den funkar bättre. Gör den inte det så vet ja inte vad ja ska göra riktigt.
Postad 13 March 2013 - 08:20
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Ja va uppe på siba igår och lämnade in min plasma. Pga buzzing och flashar vid hockey(mkt ljus bild). Stod och kollade mycket på sharpen ändrade inställningar osv. Jämförde med min plasma som hängde precis bredvid. Men aj så sharpen släpar efter. Den hinner ju inte med vid snabba rörelser som plasman ja gör. Ja vet iofs inte hur mkt ja skulle störa mig på det om ja hade haft tv'n hemma. Ja kollar en del hockey och sen motorsport som t.ex F1.
Även bilden tyckte ja såg skarpare ut på plasman.
Men ja gav iaf plasman en chans till. De hade dock ingen i lager men ska få en imorn eller fredag. Så vi får se om den funkar bättre. Gör den inte det så vet ja inte vad ja ska göra riktigt.
Förstår då inte vad du tittat på, el. vilka inst. Finns det någon TV som det inte släpar på, är det just denna. Knivskarp rörelsehantering har den, bättre än någon annan TV jag sett, inkl. Plasma.
Postad 13 March 2013 - 08:36
Unregistered83cc1938
-
Unregistered83cc1938
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Förstår då inte vad du tittat på, el. vilka inst. Finns det någon TV som det inte släpar på, är det just denna. Knivskarp rörelsehantering har den, bättre än någon annan TV jag sett, inkl. Plasma.
Ja körde filmläget och sen hade ja stängt av all elsparar inställningar. Testade med olika inställningar på nått med rörelse och rörelse film. Kommer inte ihåg riktigt. men skriv gärna upp hur ja ska ställa in den så ja kan åka och kolla på den igen med de inställningarna.
Postad 13 March 2013 - 08:51
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Ja körde filmläget och sen hade ja stängt av all elsparar inställningar. Testade med olika inställningar på nått med rörelse och rörelse film. Kommer inte ihåg riktigt.
men skriv gärna upp hur ja ska ställa in den så ja kan åka och kolla på den igen med de inställningarna.
Kopiera mina inställningar, som finns på mitt omdöme. Kan lova dig att bättre rörelseskärpa kan du inte hitta på någon annan. Tänk bara på att dom inställningarna är för hemmiljö och blir då väldigt dassiga i butiksljus, men super hemma. Du kan i alla fall kolla just rörelseskärpan. Kollar själv en del på olika sporter och inte minst rörelseskärpan utmärker sig denna TV sig speciellt bra på. Då kan jag tillägga att jag har verkligen möjlighet att jämföra olika TV, så jag tycker mig veta lite vad jag pratar om. Filmläge skall vara på AV. Avancerad rörelsehantering på HÖG. Sen vet man inte hur dom olika butikerna har apparaterna kopplade. Skall tillägga att denna är lite speciellt känslig för t.ex. att man har rätt kablar, har något med Aquos Link att göra. Var själv tvungen att byta HDMI-kablar till 1.4 high speed + Ethernet, trotts att jag hade sk. kvalitetskablar tidigare. Blev skillnad som natt och dag. Står även varning för det i manualen.
Redigerat av ffodil, 13 March 2013 - 09:51.
Postad 13 March 2013 - 08:53
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Är det någon skillnad på 636 och 741 förutom 3D? 741 verkar ju väga mindre vilket är lite lustigt.
*edit* Såg ju på Elgigantens frågor och svar att 741 skulle ha bildförbättringstekniken AQUOS och 636 inte. Om det nu stämmer gör det 741 till det bättre valet även om man inte behöver 3D?
Redigerat av altair4, 13 March 2013 - 08:57.
Postad 13 March 2013 - 09:03
Unregistered83cc1938
-
Unregistered83cc1938
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Okej. Jag ska testa dessa inställningar så får vi se. Men jag ska iaf ta hem den nya plasman ja ska få för att se om den funkar bättre innan jag funderar på att ta hem å testa denna.
Postad 13 March 2013 - 09:23
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Är det någon skillnad på 636 och 741 förutom 3D? 741 verkar ju väga mindre vilket är lite lustigt.
*edit* Såg ju på Elgigantens frågor och svar att 741 skulle ha bildförbättringstekniken AQUOS och 636 inte. Om det nu stämmer gör det 741 till det bättre valet även om man inte behöver 3D?
Hade ett par långa samtal med huvudet på Sharp Sverige och han menade att 741an var den bästa dom haft hittills, alltså minns lika bra som dom med quattronpanel också. Har själv inte haft möjlighet att jämföra dom två mer noggrant.
Postad 13 March 2013 - 12:44
Unregistered83cc1938
-
Unregistered83cc1938
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Sitter på siba nu. Och visst. Det blev bättre nu. Kan ha varit att filmläge avancerad hög va igång innan. För utan det på ser det bättre ut. Hmm..man kanske ska gå på sharpen istället och hoppas man slipper clouding osv.
Fast ja tror ja testar den nya samsungen ja får imorgon först. Skulle den inte va bättre så får man åka tillbaka med den direkt å ta sharpen istället.
Läste att sharpen va känslig för kablar. Hur känsliga är de egentligen? Ja har nämligen 15m hdmi mellan dator och tv nu.
Redigerat av Unregistered83cc1938, 13 March 2013 - 13:23.
Postad 13 March 2013 - 16:02
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Ja, har man allt rätt inställt har den mycket bra rörelseskärpa och en fantastisk bild förövrigt också.
Tyckte du den släpa något alls, jämfört med Plasman får du nog ytterligare gå igenom inställningarna.
Men så klart ser vi lite olika också. Själv ser jag väldiga släp på Plasmorna, förmodligen på grund av att jag ser fosfor-lag tydligt.
Clouding tycks det vara stor chans att få en utan.
Så klart svårt att säga hur känslig den är med kablar, men har du bara high speed, tror jag inte det är nåt problem.
Mina tidigare kablar hade några år på nacken, även om det var sk. kvalitets kablar, klick tronic el. vad dom hette, funkade inte alls. Jo men med mycket videobrus och dåliga färger.
Blev som natt och dag när jag byta iaf. trodde inte tidigare att kablar skulle göra så mycket.
Redigerat av ffodil, 13 March 2013 - 16:13.
Postad 13 March 2013 - 16:38
Unregistered83cc1938
-
Unregistered83cc1938
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ja får ta en funderare. Ja tycker bilden är fin på plasman så ger nog den en chans till. Skulle den va lika dan som den förra så har ja inte långt till siba här i stan. Så går enkelt att byta.
Postad 13 March 2013 - 22:21
Unregistered98d503b8
-
Unregistered98d503b8
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Är sjukt sugen på en 80" TV som ersättare för min gamla 60" LG plasma (som jag köpte samma dag den kom ut, mindre bra affär...)
Om man vill lägga runt 35 lök för en TV och tänker bigger is better, är det en Sharp som gäller? Har bara ägt Plasmor tidigare med anledning av rörelsehanteringen som jag tycker känns bekvämare på plasman. Men det kanske är bättre på LCD apparater nu för tiden?
Postad 14 March 2013 - 08:02
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Vad gäller rörelseskärpan är det väl lite av vårt seende också som avgör. Som jag skrev längre upp har Plasmorna dålig rörelseskärpa för min syn och tydligen så för en del andra också. Mycket beroende på hur väl man ser t.ex. fosfor-lag.
Vad gäller LCD tror jag Sharpen är mycket svårslagen i rörelseskärpan enl. min syn.
I 80" finns väl bara Sharp till något överkomligt pris.
Med den storleken krävs så klart mycket av bilden, att den t.ex. matas med bra matr. TV signal från parabol, typ CD, Viasat, bra kopplat med rätt kablar osv. Då kan det funka bra.
På min 60" kan jag i princip sätta mig hur nära som helst utan något störande i bilden med vanlig SD från CD, även om jag tycker 2,5-3m är mer lagom och då behövs nog minst 4m från 80".
Beror ju mycket på hur rummet är utformat där den ska vara, om bigger is better.
Skulle väl säga, lagom är bäst för där den ska vara.
Själv skulle jag inte haft något emot 80" i vårt stora vardagsrum.
Redigerat av ffodil, 14 March 2013 - 08:06.
Postad 14 March 2013 - 08:16
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Om någon ser ett erbjudande på någon av 60"-modellen eller ev. 70"-modellen hör av er. Butikerna verkar snålare än mig själv just nu och ser ut inte att sänka priserna något förrän de är slut i lager. Är rädd att hittar jag ingen TV nu när gamla modellerna utgår så blir jag utan TV till hösten för kommer inte betala överpris för nya modeller som mest troligt knappt är märkbart bättre ens.
Annars blir det en billig projektor och mörkläggningsgardiner.
Redigerat av altair4, 14 March 2013 - 08:22.
Postad 14 March 2013 - 08:31
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
altair4 Jag hjälper dig hålla koll, är som sagt även ute efter en till.
Postad 15 March 2013 - 19:50
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Läste tyvärr något som antagligen gör att jag måste avstå Sharp. Den klarar ju inte av 24p korrekt. Istället för att spela upp dem i 5:5 120hz läge så gör den 3:2 pulldown till 60hz. Den fungerar inte ens helt korrekt den heller, så de rekommenderar att man sätter sin spelare att sköta 3:2 istället. Jag klarar inte se 24fps filmer i 60hz och filmer är vad jag mest kommer använda TVn till så det är nog bäst avstå helt enkelt. Fattar inte hur de kan misslyckas med detta på 2012 års modeller. Deras 8-serie klarar dock av detta. Om det nu inte enbart är amerikanska versionen det är fel på, men verkar osannolikt.
Postad 15 March 2013 - 20:15
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Läste tyvärr något som antagligen gör att jag måste avstå Sharp. Den klarar ju inte av 24p korrekt. Istället för att spela upp dem i 5:5 120hz läge så gör den 3:2 pulldown till 60hz. Den fungerar inte ens helt korrekt den heller, så de rekommenderar att man sätter sin spelare att sköta 3:2 istället. Jag klarar inte se 24fps filmer i 60hz och filmer är vad jag mest kommer använda TVn till så det är nog bäst avstå helt enkelt. Fattar inte hur de kan misslyckas med detta på 2012 års modeller. Deras 8-serie klarar dock av detta. Om det nu inte enbart är amerikanska versionen det är fel på, men verkar osannolikt.
Låter fullständigt osannolikt, det har väl inte varit en fråga de senaste 4-5 åren iaf. Var har du fått det ifrån?
Postad 15 March 2013 - 20:18
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
http://reviews.cnet....35118028-2.html
http://www.avsforum....0#post_22681989
Har skrivits ganska mycket om Sharp och problem med 24p genom åren med verkar det som. I USA är de ju mer vana att allt ska vara 3:2 pulldown.
Postad 15 March 2013 - 20:27
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Har bara kort erfarenhet av 70LE836S och är nästan säker på att det inte var en 60Hz-bild jag tittade på, tycker det märks väldigt tydligt när filmen visas i något annat än 24 Hz.
Postad 15 March 2013 - 20:30
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Har bara kort erfarenhet av 70LE836S och är nästan säker på att det inte var en 60Hz-bild jag tittade på, tycker det märks väldigt tydligt när filmen visas i något annat än 24 Hz.
Nu hade dock 8-serien enligt deras test inga problem. Dock är det svårt att veta exakt vilken amerikansk modell som motsvarar europeiska med. Så går inte vara helt säker om det här stämmer eller ej på 636S och 741S som jag är intresserad av. Men det är lite oroväckande och jag har inte möjlighet att testa det heller före köp.
Postad 15 March 2013 - 20:40
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Det kan bara inte stämma, skulle Sharp släppa en 80" TV 2012 som inte klarar av att spela upp en blu-ray korrekt? Mina 5 år gamla HD-ready Panasonic klarar både 24 Hz och 1080P-signal. Vad säger ni som äger dessa tv, hackar bilden när ni tittar på film?
Postad 15 March 2013 - 20:45
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Det är fullt möjligt att det bara gäller vissa amerikanska modeller. T.ex. Panasonics plasmor där har många gånger bara 48hz för 24p material istället för 96hz i europa för att de helt enkelt använder 60hz så ofta.
Den här recensionen av 636E klagar då inte på något i alla fall: http://www.avforums....379/Review.html
Postad 15 March 2013 - 21:06
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
http://www.avsforum....0#post_22681989
Har skrivits ganska mycket om Sharp och problem med 24p genom åren med verkar det som. I USA är de ju mer vana att allt ska vara 3:2 pulldown.
Nu har jag alltid avancerad rörelsehantering på hög, men så klart testat emellan på av för att se skillnaden. Filmläge tycker jag inte där finns nån förbättring med däremot. Vad han skriver på Avsforum stämmer ju inte alls, iofs. på 640U om jag förstår det rätt. Men kan iaf. bestämt säga att det är tvärtom. I snabba rörelser, fotboll hockey, blir bollarna och mönstren knivskarpa med inst. hög, på av blir det lite suddigt. Samma sak på allt annat även 24p matr. mycket bra rörelsehantering och detaljskärpa. Så jag fattar heller inget av det.
Postad 15 March 2013 - 21:30
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Det kan bara inte stämma, skulle Sharp släppa en 80" TV 2012 som inte klarar av att spela upp en blu-ray korrekt? Mina 5 år gamla HD-ready Panasonic klarar både 24 Hz och 1080P-signal. Vad säger ni som äger dessa tv, hackar bilden när ni tittar på film?
Alla 24p filmer jag sett hittills blir helt suveränt bra, jämfört med alla andra TV jag har att jämföra med. Tror heller inte jag har så avig syn mot andra heller, tvärtom lite för skarp syn för att t.ex. titta på Plasma längre stunder. Har ännu inte blivit av att jag testat med blu-ray spelaren i datorn, skall göra det också.
Postad 15 March 2013 - 22:35
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Med den inställningen på hög, om du tycker om det, lär du aldrig upptäcka om en TV har problem med 24 Hz-uppspelning...
Postad 16 March 2013 - 06:38
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Med den inställningen på hög, om du tycker om det, lär du aldrig upptäcka om en TV har problem med 24 Hz-uppspelning...
Nej, det har du rätt i, men har testat att köra utan också. Men eftersom det fungerar så bra på denna blir det klart att man har den på. Tror inte jag tar fel om dom flesta, om inte alla har den funktionen på, just på denna TVn. Får kanske kolla 24Hz-uppspelning lite mer noggrant med detta avslaget för att se hur det funkar utan. Men kan iofs. tycka jag skulle upptäckt om det inte funka som det ska. Har nu kollat mer noggrant med två identiskt lika inst. en med avancerad rörelsehantering på hög, en av och växlat däremellan. uppspelat från olika spelare, blu-ray spelare, blu-ray från dator med power-DVD, inspelat på hårddisk på CD-boxen. Körde Transformers 3. Kan då konstatera att jag iaf. inte kan se något fel i 24Hz hanteringen, enl. min uppfattning, som iofs. inte helt omöjligt kan vara fel mot andras seende. Detta gäller då 741S som möjligen kan skilja från t.ex. 745U, ingen aning, men ska ta reda på det. Men vill återkomma till att med avancerad rörelse hantering på hög, blir det väldigt mycket plus för bilden på alla punkter, hela upplevelsen blir så mycket mer levande och mer högupplöst. Som skillnaden mellan bra SD och HD kan jag uttrycka det. Utan denna funktion på, är det som att titta på vilken annan LCD som helst, som detta inte funkar på, lite matt, platt, livlös och tråkigt. Detta är hur jag upplever det och kan klart skilja sig från andra. Har noterat att i dom flesta expert-resensionerna kan man inte se några negativa effekter av denna funktion på hög. Man har även rekommenderade bildinst. på hög, så helt galet kan det väl inte vara, även om en del sk. experter här på forumet skulle vilja påstå det motsatta.
Redigerat av ffodil, 16 March 2013 - 09:22.
Postad 16 March 2013 - 08:55
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Förhoppningsvis fungerar det korrekt ändå. Men snart är de slutsålda överallt hursomhelst. 60LE636 kostar 9000:- i England och vid flera tillfällen 10 000:- i Sverige så om bara någon butik kunde skärpa till sig nu så blir det ett köp att prova en i alla fall.
Postad 16 March 2013 - 09:44
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Förhoppningsvis fungerar det korrekt ändå. Men snart är de slutsålda överallt hursomhelst. 60LE636 kostar 9000:- i England och vid flera tillfällen 10 000:- i Sverige så om bara någon butik kunde skärpa till sig nu så blir det ett köp att prova en i alla fall.
Skulle helt klart valt 741, som ändå tycks ha lite fördelar mot 636an. Även om man t.ex. inte använder 3D så är det bra att ha. Har lite känsla av att den dyker upp för där runt 10 igen.
Postad 16 March 2013 - 09:50
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Skulle helt klart valt 741, som ändå tycks ha lite fördelar mot 636an. Även om man t.ex. inte använder 3D så är det bra att ha. Har lite känsla av att den dyker upp för där runt 10 igen.
Svårt att säga. CNET tyckte att den utan 3D var bättre på vissa saker också. Men det var ju amerikanska modellerna. Kommer 636 ned i 10k före 741 blir det nog en sådan ändå. Är inte lång tid innan de är helt slutsålda. Hade dock varit kul ifall de kunde pressat ned 70" versionen till en 18-19k, kanske jag slår till på en sån istället.
Postad 16 March 2013 - 12:13
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Till och med Sharp's egna UK butik är mycket billigare än Sverige och de har dessutom 5 års garanti...
http://www.sharpdire...sgrref=affinity
Postad 16 March 2013 - 13:01
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Till och med Sharp's egna UK butik är mycket billigare än Sverige och de har dessutom 5 års garanti...
http://www.sharpdire...sgrref=affinity
Ja, faktiskt, ändå har priserna i Sverige legat lågt förhållandevis dom sista åren. Såg nu också att 741an gått upp till 1a i rankning med betyg 8,89 mot tvåan Samsung 55 8005 betyg 7,21. Vilket inte är så bra kanske, med tanke på att chansen för prissänkning på dom sista minskar. Får väl också sikta in mig på att 70 tummaren 741 sänks istället då, eftersom jag som sagt behöver en till. Eftersom jag vet vad jag har nu vill jag nog inte chansa på 636an om den skulle sänkas först, dessutom bör det nog vara 3D på den. Det har varit för stort hopp i pris från 60-70 tycker jag, det motiverar inte min svåröppnade börs.
Redigerat av ffodil, 16 March 2013 - 13:48.
Postad 16 March 2013 - 15:24
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Ja, faktiskt, ändå har priserna i Sverige legat lågt förhållandevis dom sista åren.
Såg nu också att 741an gått upp till 1a i rankning med betyg 8,89 mot tvåan Samsung 55 8005 betyg 7,21.
Håller helt med. Även om jag inte själv valde Sharp så tror jag att det är ytterst svårt att hitta något märke som erbjuder lika mkt per krona som Sharp gör idag. Kan inte förstå att fler som köper utifrån någon slags budget (vilket väl är de absolut flesta köparna) inte väljer Sharp. I synnerhet deras modeller upp till 60" tycker jag är i en klass för sig gällande pris/prestanda. Det gäller väl eg de större modellerna också, men där tycker jag själva att bildkvalitén inte riktigt räcker til för storleken (å andra sidan finns väl väldigt få alternativ gällande TV apparater 70" och uppåt så ingen annan gör det väl eg bättre)
Postad 16 March 2013 - 22:10
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Låter ju märkligt att man på just den modellen ska ha funktionen på hög, när alla som är något att lyssna på (inte Råd & Rön...) säger att den ska vara av eller låg som f-n, på alla andra apparater.
Postad 17 March 2013 - 07:11
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Låter ju märkligt att man på just den modellen ska ha funktionen på hög, när alla som är något att lyssna på (inte Råd & Rön...) säger att den ska vara av eller låg som f-n, på alla andra apparater.
Ja så märkligt tycker inte jag det är. Det är väl liksom tanken att det skall fungera som det är tänkt, nu när man utvecklat tekniken i sådär 5-6 år, sen det börja komma ut på apparaterna. Rörelsehanterings-funktionen är nog något som experterna tittar extra kritiskt på, kan man tro, eftersom det brukar tillföra någon form av negativa effekter, på dom flesta TV. Sony fungerar det också skapligt bra på, har dock inte någon av dom senaste för att kolla i hem-miljö, för att bedöma om den är lika bra. Möjligen eftersom dom använder en del av Sharps teknik, som t.ex. panelerna m.m. kanske även detta, men vet inte. Hur som helst tycker jag det fungerar så bra att jag tittar hellre på bra vanlig SD med funktionen på, än HD utan. Sen blir blir skillnaden ändå större till det bättre på HD-matr. Men det är jag det, sen får var och en bedöma det själv, vad man tycker. Vi har ju av allt att döma inte riktigt samma syn och vi ser på saker lite olika också, efter olika preferenser osv. Kunde vara kul att hör lite mer omdöme, erfarenheter av detta. Lyssnar lika gärna på negativa som positiva. Kan dock tänka mig att en del inte ens reflekterar på det, man är nöjd med vad man ser, med el. utan funktionen. Ska kanske lägga till att slår man på avancerad-filmläge också, blir det lite som att slå till brusreducering-funktionerna, inte så bra.
Redigerat av ffodil, 17 March 2013 - 07:39.
Postad 17 March 2013 - 08:20
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Jag kör ju TVn i game mode hela tiden och då tycks den där funktionen inte vara tillgänglig.
Postad 17 March 2013 - 08:53
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Jag kör ju TVn i game mode hela tiden och då tycks den där funktionen inte vara tillgänglig.
Nej, det är den inte. Men varför kör du i bara det läget? Varför inte ställa in olika menyer till olika ingångar osv. för att sedan växla med snabbknapp. Du spelar väl inte bara hela tiden, eller.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|