Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Plasma TV 2012

693 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS43E450 43" Plasma (TV) 4 5.666666 (2) Inga priser
Samsung PS51E450 (TV) 4 (0) Inga priser
Samsung PS43E490 43" (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung PS43E455 (TV) 5 7.5 (5) Inga priser
Samsung PS51E455 (TV) 5 7.25 (3) Inga priser
Samsung E8005 64" TV - PS64E8005 (TV) 7 7.625 (7) Inga priser
Samsung PS51E535 (TV) 4 8.5 (5) Inga priser
Samsung PS60E535 (TV) 4 7.5 (1) Inga priser
Samsung ES6805 (TV) 3 7.749998 (3) Inga priser
Samsung PS51E490 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung PS51E6505 (TV) 1 8.124998 (7) Inga priser
Samsung E6505 60" (TV) 4 7.4 (4) Inga priser
Samsung PS51E6500 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung PS51E579 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung PS60E579 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung PS51E530 (TV) 1 8.333332 (2) Inga priser
Samsung PS51E8005 (TV) 7 8.833332 (5) Inga priser
Samsung PS60E6500 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung PS51E555 (TV) 4 (0) Inga priser
Samsung Full HD Plasma - PS60E530 (TV) 7 (0) Inga priser
Samsung PS60E555 (TV) 4 7.5 (1) Inga priser
23 relaterade trådar
Ersätta 65" plasma mot en större (22 inlägg) 7 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 8 år sedan
Samsung Smart TV (533 inlägg) 8 år sedan
60" Samsung Plasma krånglar enormt tips och råd (2 inlägg) 10 år sedan
gratiskanaler utan box eller modul? (2 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny plasma! (43 inlägg) 11 år sedan
Samsung PS60E555 vs Samsung PS60F5505 (8 inlägg) 12 år sedan
samsung-ps64e8005 fan club (7 inlägg) 12 år sedan
Ersätta Pioneer TV, varför så svårt (17 inlägg) 12 år sedan
Sharp LC-60LE741S vs Samsung PS60E555 (7 inlägg) 13 år sedan
Vad kan skilja? ps51e6500 / ps51e6505 (1 inlägg) 13 år sedan
Samsung PS60E6505 VS Panasonic TX-P55ST50Y (33 inlägg) 13 år sedan
Köpråd Plasma (31 inlägg) 13 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 13 år sedan
Ny tv: Samsung UE55ES8005 eller LG 55LM860W (12 inlägg) 13 år sedan
LCD vs Plasma, 46-55 tum, 7-11 tusen (0 inlägg) 13 år sedan
Värt en uppgradering? Tacksam för synpunkter! (1 inlägg) 13 år sedan
Köpråd 60-65 tum (43 inlägg) 13 år sedan
Bättre TV men mindre, eller billigare TV fast större (5 inlägg) 13 år sedan
Köpa TV (samsung?) - max 15.000kr (5 inlägg) 13 år sedan
Samsung PS64D8005/E8005? (1 inlägg) 13 år sedan
Samsung Plasma, PS60E6505 eller PS64D8005 (13 inlägg) 13 år sedan
Möjligheter att synca TV och Tab? (2 inlägg) 14 år sedan

Postad 01 October 2012 - 22:10

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Innan min 51" E8005 hade jag 51" E535 under några månader. Den köptes för 5K, vilket får betecknas som ett bra pris. Bilden är riktigt bra. Du får klara dig utan 3D. Designen ger ingen wow-känsla precis.

Update: denna TV är ett vettigt alternativ: http://www.komplett....69F5D76#reviews

Redigerat av Kung67, 01 October 2012 - 22:15.

Postad 03 October 2012 - 23:24

AndreasMarkstrom
  • AndreasMarkstrom
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tja, jag kan försöka hjälpa till lite men kom ihåg. "Google is your friend" a.k.a. JFGI ;)

Har ingen av de ovanstående apparaterna men skillnaden mellan 8000 och 8005-modellerna är att den som slutar på 5 är riktad till den nordiska marknaden, t.ex. svenska som val av menyspråk o.s.v. Omdömena på prisjakt verkar ju vara nöjda om man tittar på 535.

CI+ a.k.a. Common Interface, är ingången där du stoppar in en "Common Interface module, d.v.s. en insatsmodul där du kan stoppa in ditt boxerkort eller digitalkabeltvkort (ComHem) om du har ett sådant abonnemang. Utan modulen kan du ändå se marksända kanaler gratis eller köra din digitalbox via scart/HDMI. (Skillnaden mellan CI och CI+ är att den senare är en vidareutveckling av CI.)

Avståndet till skärmen är lite av en smaksak och beror på kvaliten på TV:n och materialet. Själv sitter jag 2,5 meter från en PS51E8005 och är fullt nöjd, skulle nog kunna gå upp till 60 utan att tycka det blir för stort. (Kör mest HD-material)

Lycka till :)

Hehe, jo visst hade jag kunnat googla vad CI+ stog för men slängde in frågan när jag liks höll på av lathet. Förlåt :P

Du hade rätt att 535an är riktad mot den nordiska marknaden. Men är det verkligen värt att betala 500 spänn för att få menyerna på svenska!? :s (+fraktkostnaderna från komplett.se) Har inga problem med engelska så om det är den enda skillnaden känns det tveksamt. Går inte att hitta nå information om 530 versionen på tex Samsungs hemsida. Vilket måste tyda på att den enda skillnaden är att den är europeisk medans 535an har stöd för fler språk.

Okej vad bra. Jag kommer väl sitta samt ligga 2 till 3 meter från tvn. Så det blir väl förhoppningsvis bra. Tack för hjälpen :)

Innan min 51" E8005 hade jag 51" E535 under några månader. Den köptes för 5K, vilket får betecknas som ett bra pris. Bilden är riktigt bra. Du får klara dig utan 3D. Designen ger ingen wow-känsla precis.

Update: denna TV är ett vettigt alternativ: http://www.komplett....69F5D76#reviews

Oj, femtusen?! Köpte du den på någon REA eller något?
Du tänkte på designen av ramen/foten alltså?

Jag såg faktiskt den där LG teven på komplett jag också. Väldigt lockande pris måste jag säga. Men man börjar få huvudvärk av att hitta en ny tv.
Desto mer man letar, söker och läser desto svårare blir det känns det som. Jag har 3 alternativ just nu. Jag funderar nästan på att singla slant eller om någon här kanske kunde säga åt mig vilken jag skulle köpa så jag slipper den här pressen jag får när jag ska köpa sådana här saker.

Jag hittade faktiskt en 3D tv till ett väldigt bra pris idag. Det är dock en 2011 års modell av Samsung.
Samsung PS51D555C1
http://www.netonnet....xe/171793.3115/
6798:-
Nackdelen då är att den saknar "Real black-panel" och såndär "glans-skydd". Hur mycket gör det? Är det stor skillnad med dem effekterna?
Sedan vet jag inte ens om jag behöver en tv med 3D. Jag har aldrig prövat 3D, varken på en tv eller på bio.(!) Men jag tackar väl inte nej till det om jag får det på köpet direkt. Men det blir ju till priset av dem där skärm förbättringarna jag nämde tidigare.

Samsung PS51E530
http://www.netonnet....30/170730.3115/
6490:-
2012a med såvitt jag vet samma speks. som E535 förutom att det här är en europeisk modell. Ingen 3D men nyare årsmodell samt har den här "Real black-panel" som ska minska reflektionerna från omgivningsljuset så att skuggor och svarta bildpartier får ökad definition. Tack vare minimalt med reflektioner från omgivningsljuset blir bilden skarpare och klarare.
(Ska jag beställa E535an blir det från komplett.se som med frakt kommer landa på 7289:-, vilket känns lite dyrt om det bara är språket som skiljer.)

LG 50PA550T
http://www.komplett....ku=746310#extra
4990:- (!) plus frakt då.. (5289:-)
Efter en del läsande och googlande så börjar jag känna att den här tvn känns riktigt intressant (läs: prisvärd). Verkar ha allt jag önskar.

Då är ju frågan om det här med 3D eller inte. Förresten, om en tv har VESA mått 400x400 visst passar då den till ett väggfäste som har måtten 800x800? För det betyder väl att allt upp till 800 passar på en sådan?!
Uppskattar hjälpen. mvh Andreas. M

Postad 04 October 2012 - 07:07

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Du hade rätt att 535an är riktad mot den nordiska marknaden. Men är det verkligen värt att betala 500 spänn för att få menyerna på svenska!? :s (+fraktkostnaderna från komplett.se) Har inga problem med engelska så om det är den enda skillnaden känns det tveksamt. Går inte att hitta nå information om 530 versionen på tex Samsungs hemsida. Vilket måste tyda på att den enda skillnaden är att den är europeisk medans 535an har stöd för fler språk.

Då är ju frågan om det här med 3D eller inte. Förresten, om en tv har VESA mått 400x400 visst passar då den till ett väggfäste som har måtten 800x800? För det betyder väl att allt upp till 800 passar på en sådan?!
Uppskattar hjälpen. mvh Andreas. M

Kolla bara upp så att det inte blir några problem med den inbyggda digitalboxen för marknätet om du använder det. Har ingen aning om det skiljer sig i teknik mellan de olika länderna (kallas freeview i england?) eller det är exakt samma. Samsung har Livesupport på sin svenska hemsida. Hör vad de säger.

Jag får säga att jag är positivt överraskad av hur mycket jag (och frugan) gillar 3D. PS51E8005 har en väldigt bra 3D-bild och det är busenkelt att använda. Inget man tittar på varje dag men lördagsmysfilm passar det bra som. Blir lite annorlunda än det vanliga TV-tittandet.

Ang. VESA fästet är det inte alls säkert. Kolla upp det först. Jag kan t.ex aldrig tänka mig att du kan smälla upp en 100x100 i ett 800x800-fäste. Det beror nog väldigt mycket på vilken modell väggfästet är.

Redigerat av danilo2001, 04 October 2012 - 07:08.

Postad 04 October 2012 - 13:47

AndreasMarkstrom
  • AndreasMarkstrom
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Kolla bara upp så att det inte blir några problem med den inbyggda digitalboxen för marknätet om du använder det. Har ingen aning om det skiljer sig i teknik mellan de olika länderna (kallas freeview i england?) eller det är exakt samma. Samsung har Livesupport på sin svenska hemsida. Hör vad de säger.

Jag får säga att jag är positivt överraskad av hur mycket jag (och frugan) gillar 3D. PS51E8005 har en väldigt bra 3D-bild och det är busenkelt att använda. Inget man tittar på varje dag men lördagsmysfilm passar det bra som. Blir lite annorlunda än det vanliga TV-tittandet.

Ang. VESA fästet är det inte alls säkert. Kolla upp det först. Jag kan t.ex aldrig tänka mig att du kan smälla upp en 100x100 i ett 800x800-fäste. Det beror nog väldigt mycket på vilken modell väggfästet är.

Jag tycker det skulle va svårt av netonnet att försvara en försäljning av en tv apparat i Sverige som saknar stöd för vårat marknät.. Men det står ju på modellen: "Inbyggd digital-TV-mottagare (MPEG2/4*) för marksänd digital-TV (DVB-T) och digital-TV via kabel-TV (DVB-C)". Det enda den inte har är DVB-S, som väl är stöd för parabol!? Ingenting jag behöver.

Jag har ingen erfarenhet alls av 3D så det känns lite svårt att bestämma sig. Brukar dem ha 3D i affärer man kan kolla på? Alltså visande demo exemplar?

Det står ju lite olika när man kollar på VESA fästen. Om du kollar på den här på netonnet: http://www.netonnet....71/149878.5724/ Så står det väldigt informativt om vilka mått den tar.
Men sen den här jag kollat på komplett ger inte alls lika många svar på frågan, även om det verkar som att den borde ta de flesta mått.
http://www.komplett....aspx?sku=623171 Men men, får väl ringa dit om det nu blir att beställa därifrån.

Men du har inget att tillägga om Samsungs 2011or gentemot 2012orna? Jag tänkte på den här nya "Real Black-panel" och "Clear image panel" hur mycket det egentligen ger?!

Postad 04 October 2012 - 17:33

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag tycker det skulle va svårt av netonnet att försvara en försäljning av en tv apparat i Sverige som saknar stöd för vårat marknät.

Jag har ingen erfarenhet alls av 3D så det känns lite svårt att bestämma sig. Brukar dem ha 3D i affärer man kan kolla på? Alltså visande demo exemplar?

Men du har inget att tillägga om Samsungs 2011or gentemot 2012orna? Jag tänkte på den här nya "Real Black-panel" och "Clear image panel" hur mycket det egentligen ger?!

Du har antagligen rätt. Tror i.o.f.s. att NoN skulle ha svårt att försvara en utan svensk meny ens men... det är bara spekulationer från min sida. Nån jävla skillnad tycker man ju att det bör vara eller? (Och NetonNet ehhh, responstid på plasmaTV. Om jag inte är ute och cyklar så är den inte mätbar på plasma eller?) ;) Eller så är det inte det. Såg det någonstans refererat till det som "the 535, the big box version of 530" vad det nu kan betyda? (Ännu billigare på Dustin nu)

De brukar ha 3D uppsatta i butik men oftast på en LED-modell efersom de pushar dem hårdast men som alltid i butik. Fel inställningar, fel miljö runtomkring o.s.v. Jag skulle inte säga åt dig att köpa bara baserat på det men står det och väger jämnt på resten så...

Real Black... och Clear image ... Sorry. Kan inte svara på hur stor skillnad det ger. Tyvärr.

P.S Nu har du säkert redan koll på det men om inte... Eftersom du verkar ilja ha upp den på väggen så kolla så att ingen av modellerna har utgångar som går bakåt istället för mot sidan. D.S

Redigerat av danilo2001, 04 October 2012 - 17:47.

Postad 04 October 2012 - 19:10

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Observera att om en TV skall uppfylla dagens krav på marksändningar krävs utöver komprimeringsstandarden MPEG-4 även överföringsstandarden DVB-T2. Vad jag kan se så uppfyller inte någon av Samsungapparaterna det senare kravet. Vill ni lära er mera läs: http://tekniken.se/tv/
/Tor

Redigerat av Åskviggen, 04 October 2012 - 19:11.

Postad 04 October 2012 - 19:15

AndreasMarkstrom
  • AndreasMarkstrom
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nån jävla skillnad tycker man ju att det bör vara eller? Såg det någonstans refererat till det som "the 535, the big box version of 530" vad det nu kan betyda? (Ännu billigare på Dustin nu)

De brukar ha 3D uppsatta i butik men oftast på en LED-modell efersom de pushar dem hårdast men som alltid i butik. Fel inställningar, fel miljö runtomkring o.s.v. Jag skulle inte säga åt dig att köpa bara baserat på det men står det och väger jämnt på resten så...

P.S Nu har du säkert redan koll på det men om inte... Eftersom du verkar ilja ha upp den på väggen så kolla så att ingen av modellerna har utgångar som går bakåt istället för mot sidan. D.S

Jo man tycker ju det. Men jag hittar ingenstans att det skulle va någon skillnad förutom språket då ;S
Jo jag såg att den faktiskt blivet prissänkt på dustin. Dock inte tillräckligt för att jag ska ändra mig. Har faktiskt bestämt mig för att chansa på LGn. Den är billig, men förhoppningsvis prisvärd. Det är ju ändå min första plasma tv och jag är ganska ny i tvdjungeln överhuvudtaget. Så jag tror jag blir nöjd av att börja med den här. Bra instegsmodell kan man väl säga.

Den har några utgångar på sidan tror jag, resten bakom. MEN, jag kommer inte ha den tight mot väggen utan jag ska ha en såndär väldigt rörlig som man kan tilta + rotera och vrida åt alla håll så jag tror inte det ska vara någon fara då?!

Postad 04 October 2012 - 19:18

AndreasMarkstrom
  • AndreasMarkstrom
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Observera att om en TV skall uppfylla dagens krav på marksändningar krävs utöver komprimeringsstandarden MPEG-4 även överföringsstandarden DVB-T2. Vad jag kan se så uppfyller inte någon av Samsungapparaterna det senare kravet. Vill ni lära er mera läs: http://tekniken.se/tv/
/Tor

Oj då, det hade jag ingen aning om. Tack för upplysningen. Det hade inte varit någon höjdare att missa den lilla detaljen. Då hade man ju varit tvungen att köra en extern box lik f*rbannat..

Vilken tur att jag bestämt mig för LGn då, för den hade det stödet :D

Postad 05 October 2012 - 06:44

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

/Tor

Ha. Good catch.

Hade tagit för givet att alla 2011-modeller hade stöd för T2 men ack vad fel jag hade visst.

Postad 05 October 2012 - 09:25

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Ja, man får ångest varje gång man står i kön på de olika ladorna och ser folk bära ut mängder med kartonger på där det bara står DVB-T. Skall man säga något?

Andelen som inte har T2 minskar hela tiden, men i Elgigantens senaste lokala reklamblad är det fortfarande apparater med bara T med. Ofta så framgår om apparaterna klarar den nya standarden genom att annonserna är märkta "HD Boxer".

Jag frågade en säljare en gång om man inte borde upplysa om skillnaden mellan olika apparater, men fick svaret att det var kunden som hade ansvaret. /Tor

Postad 05 October 2012 - 19:08

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

/Tor

Hmm... min 4 år gamla Panasonic 42 klarar "marksändningar" med Telia Digitalbox

Menar du nyare inte garanterat inte klarar det?

Postad 05 October 2012 - 19:10

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
De menar att den inbyggda boxen i TVn inte klarar alla sändningar. För vissa är det viktigt, men bäst är ändå att använda en extern box då de inbyggda brukar vara dåliga.

Postad 05 October 2012 - 21:17

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Hmm... min 4 år gamla Panasonic 42 klarar "marksändningar" med Telia Digitalbox. Menar du nyare inte garanterat inte klarar det?

Vi diskuterar den inbyggda mottagaren i TV-apparater. Jag skriver bara om marksändningar från boxer/Teracom i luften eller inlagda i kabelnät. Telia digitalbox betyder något annat än marknätet även om kanalutbudet är ganska lika.

De menar att den inbyggda boxen i TVn inte klarar alla sändningar. För vissa är det viktigt, men bäst är ändå att använda en extern box då de inbyggda brukar vara dåliga.

Jag håller med dig i det avseendet att en extern box med dubbla mottagare och inspelningsfunktion är en underbar och fantastiskt användbar apparat, men vill man kunna använda TV-n utan box gäller det jag skrev ovan. Man kanske vill slippa flera blippar, eller bara minimera kostnaden. /Tor

Redigerat av Åskviggen, 05 October 2012 - 21:27.

Postad 06 October 2012 - 10:31

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 1
Ny firmware till E8005! Det står som vanligt inte vad som ändrats men några smärre förbättringar bör det vara.

http://www.samsung.c...UXXE-downloads#

Postad 10 October 2012 - 14:11

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Något jag tänkte först på idag är att på min Samsung PS60E6505EU så är det en tunn svart ram runt glasrutan och där blir det ingen bild.

Så bilden går ej ut till ramen utan stannar vid denna svarta kant är de vanligt att det är så på plasma och denna är likadan avstängd och den
grå phosfor prickarna kommer sedan där bilden skapas.

Postad 10 October 2012 - 21:52

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Ny firmware till E8005! Det står som vanligt inte vad som ändrats men några smärre förbättringar bör det vara.

http://www.samsung.c...UXXE-downloads#

Ytterligare en ny FW! V1020.2 den 9/10. Bara att ladda ner!

Postad 11 October 2012 - 06:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
För den som är sugen på en plasma-tv så kan ju nämnas att nya numret av Hemmabiotidningen har ett bauta-test av ett stort antal modeller från samtliga 3 plasma-tillverkare (Panasonic, Samsung och LG). Mycket läsvärt, som alltid när Ytterberg är bakom tangentbordet.

Redigerat av pacman, 11 October 2012 - 09:09.

Postad 11 October 2012 - 08:42

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

För den som är sugen på en plasma-tv så kan ju nämnas att nya numret av Hemmabiotidningen har ett bauta-test av ett stort antal modell från samtliga 3 plasma-tillverkare (Panasonic, Samsung och LG). Mycket läsvärt, som alltid när Ytterberg är bakom tangentbordet.

Tack för tipset... ska köpas i affären nästa gång! :)

Postad 11 October 2012 - 09:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Antar att den dyker upp i butik nästa vecka (och ja, Samsung E6505 kämpade väl med Panna ST50 om "bästa köp"-titeln :)).

Intressant nog så ranka Ytterberg 6505 filter som något sämre än det i ST50. Även om båda är klart bättre än "filterlösa" modeller. Överlägset bäst på denna front var dock VT50. Tillsammans med att Panasonic går att få ljusstarkast (i "Normal"-läget), om än med lite väl grov bild, så var VT50 kungen av ljusa rum. Har sett inlägg i denna tråd som antyder annat men det är alltså ett resultat av att de lurat sig själva i dåliga demos i ellador...

I mörka rum går Panna även djupare i svärtan men Samsung slår tillbaka med en snyggare bildrendering så "bäst" beror lite på vad man prioriterar.

Redigerat av pacman, 11 October 2012 - 09:18.

Postad 11 October 2012 - 09:48

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

I mörka rum går Panna även djupare i svärtan men Samsung slår tillbaka med en snyggare bildrendering så "bäst" beror lite på vad man prioriterar.

snyggare bildrendering alla dar i veckan ;)

Postad 11 October 2012 - 10:45

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Av vad jag läst så skulle filtret i E6505 vara bättre än ST50, tror det var Cnet's recension som skrev det. Undra om inte HDTVTest skrev något om det också. Vad jag inte gillar med filtret på ST50 är att skärmen ser grå ut i dagsljus när den är avstängd. Ser helt klart snyggare ut att den är mörk. ST50 lär ju däremot ge skenet av att vara bättre då den är ljusstarkast i de bästa inställningarna. Testade de 8005-modellen också? Tror den har snäppet bättre filter än 6005, inte säker dock. Vilken storlek av E6505 testade de? 60" versionen har ju bättre svärta än 50" om än inte lika bra som ST50.

Redigerat av altair4, 11 October 2012 - 10:48.

Postad 11 October 2012 - 10:58

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Antar att den dyker upp i butik nästa vecka (och ja, Samsung E6505 kämpade väl med Panna ST50 om "bästa köp"-titeln :)).

Intressant nog så ranka Ytterberg 6505 filter som något sämre än det i ST50. Även om båda är klart bättre än "filterlösa" modeller. Överlägset bäst på denna front var dock VT50. Tillsammans med att Panasonic går att få ljusstarkast (i "Normal"-läget), om än med lite väl grov bild, så var VT50 kungen av ljusa rum. Har sett inlägg i denna tråd som antyder annat men det är alltså ett resultat av att de lurat sig själva i dåliga demos i ellador...

Är bautatesten gjord med mätinstrument och på okalibrerade/kalibrerade exemplar?

Postad 11 October 2012 - 11:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Är bautatesten gjord med mätinstrument och på okalibrerade/kalibrerade exemplar?

Både och.
http://www.hemmabiot...kel/2012_41.pdf

Redigerat av pacman, 11 October 2012 - 11:08.

Postad 11 October 2012 - 11:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Av vad jag läst så skulle filtret i E6505 vara bättre än ST50, tror det var Cnet's recension som skrev det. Undra om inte HDTVTest skrev något om det också. Vad jag inte gillar med filtret på ST50 är att skärmen ser grå ut i dagsljus när den är avstängd. Ser helt klart snyggare ut att den är mörk. ST50 lär ju däremot ge skenet av att vara bättre då den är ljusstarkast i de bästa inställningarna. Testade de 8005-modellen också? Tror den har snäppet bättre filter än 6005, inte säker dock. Vilken storlek av E6505 testade de? 60" versionen har ju bättre svärta än 50" om än inte lika bra som ST50.

51".
8005 var inte med pga fraktstrul men då den (64-tummaren vill jag minnas) är testad av dem sen tidigare så var den med ändå så att säga... (minns inte om de i detta test skrev att större modeller har bättre svärta, de har iaf konstaterat det i tidigare test)

Har själv aldrig jämfört 6505 och ST50 i samma belysning [i syfte att undersöka filtret] så jag trodde oxå 6505 var bättre, enl vad man läst i utländska recensioner (amerikanska som CNET kan dock vara vanskligt, kan röra sig om tämligen olika produkter trots samma beteckningar). Har dock mer förtroende för Ytterberg än för de utländska nördarna så tills jag jämfört själv så tror jag på Ytterberg. :)

Postad 11 October 2012 - 13:53

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Ah ok. Lutar åt PS60E6505 för mig när den sjunker ned till 12-13k vilket jag hoppas den kommer göra. Störde mig alldeles för mycket på line bleeding på ST50 när jag såg fotboll så tyvärr går den bort för mig. Sen vill jag inte köpa 51" versionen av Samsung då den har sämre svärta och alla anledningar som får mig att hosta upp pengarna till en ännu större TV är bara bra. :)

Postad 12 October 2012 - 23:06

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Ah ok. Lutar åt PS60E6505 för mig när den sjunker ned till 12-13k vilket jag hoppas den kommer göra. Störde mig alldeles för mycket på line bleeding på ST50 när jag såg fotboll så tyvärr går den bort för mig. Sen vill jag inte köpa 51" versionen av Samsung då den har sämre svärta och alla anledningar som får mig att hosta upp pengarna till en ännu större TV är bara bra. :)

Bara att sätta upp 60" E6505 på prisbevakning. Om du har tur blir det i år, i annat fall bör du kunna få bjässen för 13K strax innan F-modellerna släpps.

Postad 14 October 2012 - 10:45

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Samsung Allshare programvaran på datorn kan man få kontakt med tv via detta och trådad med fiber via switch eller måste detta skötas trådlöst
via router ??

Postad 15 October 2012 - 18:10

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Några raka snabba svar ang prisvärd/bra/dålig ang 64E8005?

Postad 15 October 2012 - 18:36

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Tycker du ska avvakta något erbjudande på den. Elgiganten kör ordentliga erbjudanden då och då. Helt plötsligt kan priset vara sänkt med 5000:- under en superhelg och då känns det ju inte så skoj. Beror på om man har prisgaranti man kan använda då.

Postad 15 October 2012 - 18:59

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Några raka snabba svar ang prisvärd/bra/dålig ang 64E8005?

du verkar lida av beslut ångest.
men du har väll läst lite recensioner?
skulle vilja säga att det är en kanon tv det ända som kan vara ett minus är om du får ett ex som buzzar.

Postad 15 October 2012 - 19:23

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Haha skojar inte :(
Har läst vissa tester där de säger att 64" är grym. Fast Buzzar mycket.

VT50 Säger de bränner in lättare än Samsungen. Rädd för båda....

Har fått ett pris på vt5 17K och 64" får jag för 22k

Postad 15 October 2012 - 19:37

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
har som sagt själv vt50 och har inte sett nå ir på den men dock så ser jag inte på tlc eller eurosport.
använder den även som dator skärm.
men om jag var du så skulle jag gå på Samsung det är mycket värt med 9" till.
det gör mycket för upplevelsen.
plus att du slipper ångra dig att du har lagt 17000 på en tv som du säkert kommer känna är för liten.
sen borde du kunna lämna tillbaka den om den skulle buzza mycket.

Postad 15 October 2012 - 20:02

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Jag har just slagit till på en 55vt50 då den hade överhängande bättre betyg. Vågade inte chansa samt att den vart 5k billigare som jag kan lägga på film/högtalare för att få större upplevelse ändå. Blir säkert bra.

Var förbi och kollade på Mor/fars 55(LCD) och de har längre avstånd än jag har till Tvn så blir nog bra.

Är dock min första plasma så vad ska man tänka på?
Har hört/läst om inkörning är detta ett måste?
Ska man ställa ner kontrast i början?

Kom gärna med tips!

Postad 15 October 2012 - 20:12

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0

Jag har just slagit till på en 55vt50 då den hade överhängande bättre betyg. Vågade inte chansa samt att den vart 5k billigare som jag kan lägga på film/högtalare för att få större upplevelse ändå. Blir säkert bra.

Var förbi och kollade på Mor/fars 55(LCD) och de har längre avstånd än jag har till Tvn så blir nog bra.

Är dock min första plasma så vad ska man tänka på?
Har hört/läst om inkörning är detta ett måste?
Ska man ställa ner kontrast i början?

Kom gärna med tips!

Som jag läst är det rekommenderat att ha kontrasten på max 50 från början eller lägre för att skona panelen.

Själv kollade jag på tv på dagarna och körde färgschema på nätterna via usb sticka och har en tråd om inbränning på plasma.

150-200 timmar ska inkörningen pågå och kan säga att för min del kändes pixlarna mer ostabila om man såg rörlig text i nyhetssändningar och
nu när den passerat 200 timmar så klarar den detta galant utan att texten blir pixlig och eftersläpar som den gjorde från början.

Kör du fabriksinställningar med 95-100% kontrast och testar den på starka loggor som eurosport så lär du
tigga om att få inbränningar under inkörningstiden.

Dumt att utmana ödet och har du en backup tv så skulle jag ställa ner kontrasten till 40% och filmläget och låta den
gå 200 timmar med färgschema via usb sticka.

Annars kolla på tv med lägre kontrast och enbart full bild och undvik 21:9 och spela inte på den under inkörningsperioden.

Sedan sticka ner du ej brukar den upp till 200 timmar.

Postad 15 October 2012 - 20:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Kontrast-reglaget på en Samsung-plasma styr gränsen för vitt i förhållande till signalen. Siffran på det reglaget ställs med testbild mot bildkällan, exempelvis BD-spelaren och ska i princip inte röras. För de flesta källor (en del gör fel) hamnar man runt 90, kanske 95 som siffra på reglaget. Sänker man det reglaget till 50 "skonar" man förvisso panelen men man rakt igenom dödar den dynamik, nyansomfång och bildkvalitet som apparaten faktiskt är kapabel till.

Det är lite onödigt att leva 200 timmar med sämre bild. ;)

Vill man skona panelen använder man på Samsungs plasma istället Celljusreglaget som direkt styr hur mycket ljus som cellerna ska generera. Håller man det kring värdet 10 (extra försiktig) till 15 minskar man ljusflödet som styr hur stark vita loggor kommer att lysa upp, men man gör det utan att döda TV:ns dynamik och nyansomfång.

Postad 15 October 2012 - 20:52

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Tips på vart man hittar något sådant färgschema?

Postad 15 October 2012 - 22:12

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0

Tips på vart man hittar något sådant färgschema?

Här är det jag använt.

http://www.hometheat...l#ixzz27w1Zk7Qb

Postad 17 October 2012 - 17:46

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Skrev i panasonic forumet min i Samsung har varit lite aktivare så ställer samma fråga här.

Hur kalibrerar ni era Plasmor? Köper ni CD-skiva eller laddar ner något?

Postad 17 October 2012 - 20:43

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Köp DVE hd basics på Bluray skiva då får du en bra grundinställning av kontrast ,svartnivå och skärpa.

Postad 17 October 2012 - 21:24

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Kollade prisjakt men lyckades inte hitta någon sådan.

Gjorde ett nytt försök och lyckades. Tack så mycket ska köpa en direkt,

Postad 17 October 2012 - 21:41

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Länk till skivan.

https://www.prisjakt...kt.php?p=233997

Postad 23 October 2012 - 09:10

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Någon som vet om 6505:an finns att kolla på i någon butik i Stockholm city?

Postad 24 October 2012 - 19:52

deniel
  • deniel
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla, har precis blivit en lycklig ägare av en PS64E8005 (hoppas jag, inte inkopplad än).
Är det någon här som använder sin Samsung plasma till Canal Digital satellit och använder den inbyggda mottagaren. Jag undrar eftersom jag får CAM modulen till samma pris som deras HD mottagare (som jag har en av och är mycket nöjd med).
Fördelen med inbyggd mottagare är en box mindre under TVn medan fördelen med boxen är Canal Digitals web tjäster (som jag ändå inte kommer använda så mycket) men jag har ingen aning hur Samsungens mottagare fungerar (snabbhet, EPG etc). Har jag missat något annat i jämförelsen?

Postad 25 October 2012 - 15:47

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Ny FW - igen! T-ECPDEUC_1021.1 (121024).

Postad 26 October 2012 - 06:37

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ny FW - igen! T-ECPDEUC_1021.1 (121024).

Hade varit kul om man hade kunnat få en change log för FW. Ingen som vet om det går att hitta någonstans?

Postad 26 October 2012 - 19:38

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Hej

Är riktigt sugen på e6505-serien men kan inte riktigt avgöra om 51" eller 60" är rätt att satsa på.
Jag har ca 3 meter till tvn. Det som gör mig osäker är hur kvalitén blir på SD-sändningar och eventuell analog signal via comhem/sappa (tror att Sappa även ska gå att få utan box/avgift) på en 60"are.

Är det någon som har 51" respektive 60" som kan lämna lite synpunkter?

Postad 26 October 2012 - 21:05

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Hej

Är riktigt sugen på e6505-serien men kan inte riktigt avgöra om 51" eller 60" är rätt att satsa på.
Jag har ca 3 meter till tvn. Det som gör mig osäker är hur kvalitén blir på SD-sändningar och eventuell analog signal via comhem/sappa (tror att Sappa även ska gå att få utan box/avgift) på en 60"are.

Är det någon som har 51" respektive 60" som kan lämna lite synpunkter?

Har en PS51E8005 och sitter mindre än 2,5 meter ifrån. SD-material beror helt på källmaterialet. Vissa gamla program/vissa kanaler ser rätt sunkiga ut och blir väl knappast bättre på en 60 tummare men å andra sidan, om du inte är en inbiten gammal filmstofil ;-) som mest tittar på repade VHS-band så lär nog det mesta vara helt acceptabelt och efter hand blir det mer och mer HD-material ändå.
Använder själv mest mediaspelare och lite markbundna sändningar där HD naturligtvis är bäst men SD inte på något sätt är olidligt eller jobbigt att titta på.

Postad 26 October 2012 - 21:14

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Har en PS51E8005 och sitter mindre än 2,5 meter ifrån. SD-material beror helt på källmaterialet. Vissa gamla program/vissa kanaler ser rätt sunkiga ut och blir väl knappast bättre på en 60 tummare men å andra sidan, om du inte är en inbiten gammal filmstofil ;-) som mest tittar på repade VHS-band så lär nog det mesta vara helt acceptabelt och efter hand blir det mer och mer HD-material ändå.
Använder själv mest mediaspelare och lite markbundna sändningar där HD naturligtvis är bäst men SD inte på något sätt är olidligt eller jobbigt att titta på.

Tack för ett snabbt svar :)

Blir nog för det mesta HD-sändningar och mediaspelare för min del också.

Har du även kört Viaplay via inbygda appen (tänker mest på fotboll)?

Redigerat av Colonel, 26 October 2012 - 21:16.

Postad 26 October 2012 - 21:26

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på 800 och 650 ? Någon osm kan hjälpa mig lite

Postad 27 October 2012 - 09:29

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Tack för ett snabbt svar :)

Blir nog för det mesta HD-sändningar och mediaspelare för min del också.

Har du även kört Viaplay via inbygda appen (tänker mest på fotboll)?

Provade faktiskt ViaPlay med deras gratismånad men kan tyvärr inte säga så mycket om det. Fungerade OK men utbudet direkt i TV:n var mycket mindre än det man får i datorn så jag törnade ganska snabbt. Men det gällde film, provade inte deras sportpaket. Men hemma hos mig flöt det bra i alla fall men det beror ju på uppkoppling/nätverk och sånt också.
Oavsett hur stort utbud man får i on-demandtjänsterna så känns det som om det är långt ifrån lika smidigt som med en halvhyfsad mediaspelare (hoppa fram och tillbaka, spola, byta undertexter/storlek/position på densamma (Netflix - gul text!!! WTF) o.s.v.Tror nog det dröjer en 5-10 år innan vi kan göra oss av med mediaspelarna helt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.