Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9.375 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9.296296 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8.333332 (2) Inga priser
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 8.5 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 13 dagar sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 3 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 5 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 9 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 10 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 11 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 12 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 12 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 12 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 12 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 13 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 13 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 13 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 13 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 13 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 14 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 28 June 2012 - 08:45

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
När du betalar mer så får du bättre högtalarelement och bättre komponenter i delningsfiltret och förhoppningvis en bättre konstruktion. Kanske även bättre träarbete för lådans utseende och funktion.

Postad 28 June 2012 - 08:55

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Leif, gästa gärna subwooferdelen av forumet och slå ihjäl myten att allt som inte har noll dist, 150 dB ned till DC är skit (dessutom +/- 0.000001 dB) ;)

Ett inlägg dock i debatten, hörseln försämras för ALLA med åldern det är fysiologiskt mätbart och bevisat. Så är du 50-60+ så hör du sämre oavsett om du är tränad eller inte.

Sedan finns det ytterligheter då en yngre tycks höra 2 Hz - 50 kHz i detta forum men det är som det är.

Postad 28 June 2012 - 10:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Då gjorde jag rätt när jag plockade ihop mitt system. Högtalare --> receiver --> blu ray --> kablar. I den ordningen. Hur som helst är jag väldigt nöjd även om det blev en kompromiss tillslut. :D

Jag läser faktiskt redan HiFi & Musik, likaså Hemmabio tidningen. Säkert några som vrider sig i plågor nu ;) Sen dammsuger jag några forum på info med jämna mellanrum. Detta forumet förstås, sen Component men mest AVS. Den största lärdomen jag har lärt mig är att inte lyssna på en enskild person, forumtråd eller tidning. Oavsett vilken kunskap dom besitter. Det blir bara fel. Det är jag som ska leva med systemet jag köper och det är jag som ska bli nöjd. Jag använder alltid tidningar, forum m.m. som tips men aldrig som en given sanning. Men ibland är det någon som slänger in såna där "brandbomber" som om billiga högtalare och dyra förstärkare som gör att man börjar undra om man fattat nåt överhuvudtaget.

Mvh
Michael

Då verkar det ju som du använder de kanaler som finns på ett vettigt sätt. Och till syvende sist är det ju som sagt bara dina öron som kan bestämma vad du gillar. :)
Får väl be om ursäkt för "brandbomben" men det var mest ett exempel på att det alltid finns undantag som bekräftar regeln. Det var definitivt inte gripet ur luften dock. Har själv upplevt fenomenet åtskilliga gånger. Skall kanske tilläggas att högtalarna oftast då inte har varit sådär väldigt billiga. Bara väsentligt mycket billigare än vad ljudet gett sken av.

Postad 28 June 2012 - 11:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Leif, gästa gärna subwooferdelen av forumet och slå ihjäl myten att allt som inte har noll dist, 150 dB ned till DC är skit (dessutom +/- 0.000001 dB) ;)

Ett inlägg dock i debatten, hörseln försämras för ALLA med åldern det är fysiologiskt mätbart och bevisat. Så är du 50-60+ så hör du sämre oavsett om du är tränad eller inte.

Sedan finns det ytterligheter då en yngre tycks höra 2 Hz - 50 kHz i detta forum men det är som det är.

Ja så är det ju.
De högre frekvenserna faller bort med åldern oftast. Skador eller ålder kan skilja.
Man ska ju dock inte dra alla äldre över en kam.
MEN man förlorar inte sinnet av att höra djup bredd och höjd med hjälp av 2 högtalare.
Eller att man hör dist.
Ljudet ska kännas naturligt och inte skära i öronen.
Har aldrig varit en freak för starkt (högt) ljud utan alltid gillat rätt ok volym även om ljud utan dist i möjlig grad gärna får en att vilja vrida lite extra på volymratten.

Redigerat av Leif B, 28 June 2012 - 11:45.

Postad 28 June 2012 - 11:47

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

När du betalar mer så får du bättre högtalarelement och bättre komponenter i delningsfiltret och förhoppningvis en bättre konstruktion. Kanske även bättre träarbete för lådans utseende och funktion.

Det stämmer möjligtvis i en given högtalarserie från en tillverkare, men inte mellan serier/tillverkare. Och du vet fortfarande inte om det är prisvärt om du inte vet kostnaden för samtliga ingående komponenter.

Postad 28 June 2012 - 11:50

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det stämmer möjligtvis i en given högtalarserie från en tillverkare, men inte mellan serier/tillverkare. Och du vet fortfarande inte om det är prisvärt om du inte vet kostnaden för samtliga ingående komponenter.

Sant, men det går att läsa om detta från erkänt duktiga tillverkare.
Men jag kan erkänna att jag ibland byter komponenter själv i ett delningfilter främst kondensatorer til diskanten.
Värt någon extra hundring.

Postad 28 June 2012 - 12:04

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Då verkar det ju som du använder de kanaler som finns på ett vettigt sätt. Och till syvende sist är det ju som sagt bara dina öron som kan bestämma vad du gillar. :)
Får väl be om ursäkt för "brandbomben" men det var mest ett exempel på att det alltid finns undantag som bekräftar regeln. Det var definitivt inte gripet ur luften dock. Har själv upplevt fenomenet åtskilliga gånger. Skall kanske tilläggas att högtalarna oftast då inte har varit sådär väldigt billiga. Bara väsentligt mycket billigare än vad ljudet gett sken av.

Ingen fara med "brandbomben" :) Jag visste redan att det finns välljudande högtalare i dom billigare segmenten. Åtminstone välljudande i mina öron ;) En stor orsak till att jag reagerade var att helt plötsligt kom en "outsider" in i diskussionen, visserligen indirekt men ändå. Ingemar Öhman, en person som jag inte vet jätte mycket om mer än att han har verkligen koll på det här med ljud och allt runt det. Mer än dom flesta i.a.f. Och då började jag fundera på om det kanske fanns mer bakom detta med billigare högtalare/bättre förstärkare än vad som sades här. Jag menar, vem som helst kan ju säga vad som helst här inne på forumet, hur tokigt det än är, och det enda som händer är att man retar upp vissa människor. Ingemar Öhman lever väl på det han gör antar jag och är beroende av sitt goda rykte. Han måste kunna stå för det han säger på ett annat sätt än vad vi gör här inne. :)

Mvh
Michael

Postad 28 June 2012 - 14:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Den största boven i dramat är att det ofta görs alltför kategoriska uttalanden.

Jag kommer väl att få skit nu men; Läs gärna HiFi & Musik. Förutom deras lätt överdrivna kabeltester, och lite annat hokuspokus, så ger det ofta en hyfsad vägledning. Deras kunskap är överlag väsentligt mycket högre än hos genomsnittet av forumdeltagarna här (inklusive undertecknad definitivt). :)

Den största boven i dramat är när man sprider vidare dogmer, myter och direkta felaktigheter utan att veta vad man påstår. Ungefär så som hifi & musik pysslar med och det jag gärna påpekar när det kommer upp på forumet, om diverse myter.

Postad 28 June 2012 - 14:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

"Bättre" element och komponenter är totalt meningslösa i händerna på någon som inte har kompetensen för en bra slutprodukt. Vilket man rätt ofta ser inom hifi, där mkt reklamsnack handlar om dyra och specialtillverkade element och komponenter, men ett slutresultat som är allt annat än bra återgivning.

Postad 28 June 2012 - 14:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ingen fara med "brandbomben" :) Jag visste redan att det finns välljudande högtalare i dom billigare segmenten. Åtminstone välljudande i mina öron ;) En stor orsak till att jag reagerade var att helt plötsligt kom en "outsider" in i diskussionen, visserligen indirekt men ändå. Ingemar Öhman, en person som jag inte vet jätte mycket om mer än att han har verkligen koll på det här med ljud och allt runt det. Mer än dom flesta i.a.f. Och då började jag fundera på om det kanske fanns mer bakom detta med billigare högtalare/bättre förstärkare än vad som sades här. Jag menar, vem som helst kan ju säga vad som helst här inne på forumet, hur tokigt det än är, och det enda som händer är att man retar upp vissa människor. Ingemar Öhman lever väl på det han gör antar jag och är beroende av sitt goda rykte. Han måste kunna stå för det han säger på ett annat sätt än vad vi gör här inne. :)

Mvh
Michael

Tyckte väl själv just att det var lite kul/intressant att en så kompetent person också upplevt något sådant. Många säger ju att det är "bullshit" men jag respekterar Ingvar Öhman. ;)
Gemensamt för de flesta riktigt kompetenta småhögtalare jag hört är att de har låg känslighet. Då är det kanske inte så konstigt att förstärkarna ofta varit dyra i förhållande till högtalarna. Effekt kostar ju oftast bra med pengar. En rätt vanlig kombination är ju tex. Dynaudio Exite stativare och Bladelius förstärkare. Då kostar förstärkaren uppemot dubbelt mot högtalaren. Och att det låter bra argumenterar nog få emot. Eller, det gör folk kanske, men jag tycker det låter fantastiskt. :)

Postad 28 June 2012 - 14:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Den största boven i dramat är när man sprider vidare dogmer, myter och direkta felaktigheter utan att veta vad man påstår. Ungefär så som hifi & musik pysslar med och det jag gärna påpekar när det kommer upp på forumet, om diverse myter.

Visste jag att du fanns skulle jag förstås aldrig börjat läsa H&M utan sökt din upphöjda kunskap istället närhelst jag behövde. :)

Redigerat av laddie15, 28 June 2012 - 14:54.

Postad 28 June 2012 - 14:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Visste jag att du fanns skulle jag förstås aldrig börjat läsa H&M utan sökt din upphöjda kunskap istället närhelst jag behövde. :)

Fast faktum kvarstår att H&M knappast har ett gott rykte, iaf i dessa kretsar och det är varken något nytt eller revulotionerande.

Ett välkänt gammalt faktum tom.

Visst kan den vara kul att bläddra i, men knappast användas som en källa till objektiv och kompetent kunskap.

Redigerat av masse70, 28 June 2012 - 14:58.

Postad 28 June 2012 - 15:02

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Leif då är vi på samma spår för jag gillar heller inte dB jakten i form av headroom eller vad det snackas om. Det ska låta bra på lagom nivåer. Skakar soffan rejält är det inte lagom.
Samma med högre frekvenser.

Postad 28 June 2012 - 15:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Fast faktum kvarstår att H&M knappast har ett gott rykte, iaf i dessa kretsar och det är varken något nytt eller revulotionerande.

Ett välkänt gammalt faktum tom.

Visst kan den vara kul att bläddra i, men knappast användas som en källa till objektiv och kompetent kunskap.

Ungefär så använder jag också H&M. Förstår inte varför alla älskar att hata den så. Sållrade man inte i det man läser här på forumet skulle man vara minst lika illa på det som om man litade blint på H&M å andra sidan. ;)

Postad 28 June 2012 - 15:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ditt ironiska inlägg visar bara din egen ovilja att ta till dig fakta. Fine för min del, men du får inse att jag kommer ifrågasätta när du framför dessa till andra medlemmar, speciellt nybörjare.

Leif då är vi på samma spår för jag gillar heller inte dB jakten i form av headroom eller vad det snackas om. Det ska låta bra på lagom nivåer. Skakar soffan rejält är det inte lagom.
Samma med högre frekvenser.

Du vet vad poängen är med headroom, eller?

Postad 28 June 2012 - 16:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ditt ironiska inlägg visar bara din egen ovilja att ta till dig fakta. Fine för min del, men du får inse att jag kommer ifrågasätta när du framför dessa till andra medlemmar, speciellt nybörjare.

Du vet vad poängen är med headroom, eller?

Fakta? Hmm. Hur ofta vet man vad som är fakta och vad som är någons egen personliga uppfattning? Jag har ofta tex.tyckt det du skrivit varit vettigt, men vet du vad? Det har faktiskt förekommit när jag läst H&M också. :)
Det som baseras på vad andra säger sig ha läst kan jag svårligen ta till mig som fakta. Betydligt intressantare då att ta del av andra människors egna upplevda intryck. Om dessa sedan är fakta eller just bara intryck är sekundärt för mig, jag deltar i forumet främst för att dela andras intryck. :)

Postad 28 June 2012 - 17:22

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
INGVAR Öhman förstås! Hjärnsläpp!!! :/

Postad 28 June 2012 - 17:32

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Forum är vä ltill för att dela med sig av varandras kunskap.
Hifi är väldigt snårigt. Tar ofta lång tid att få ett grepp om detta ämne.

Redigerat av Leif B, 28 June 2012 - 17:32.

Postad 28 June 2012 - 18:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Fakta? Hmm. Hur ofta vet man vad som är fakta och vad som är någons egen personliga uppfattning?

Det vet man när källor presenteras, vilket görs av "oss" som ser på hifi/hemmabio utan "magiska-ögon".

Forum är vä ltill för att dela med sig av varandras kunskap.
Hifi är väldigt snårigt. Tar ofta lång tid att få ett grepp om detta ämne.

Juppz och när man ser totala felaktiga tips så bör man, enligt mig, påpeka detta. Så bättre information kommer fram.

Postad 28 June 2012 - 18:53

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 1

skeptisk skeptisk skeptisk

Vad trött man blir ;)

Redigerat av MalcomX, 28 June 2012 - 18:53.

Postad 28 June 2012 - 18:56

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag ska kratta eller gråta... Headroom är inget db race!!! Det handlar om att inte ligga på yttersta gränsen för vad ens system klarar!

Edit har jag fel så rätta mig isåfall. Men det är så jag har uppfattat det!

Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 28 June 2012 - 18:58.

Postad 28 June 2012 - 19:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det vet man när källor presenteras, vilket görs av "oss" som ser på hifi/hemmabio utan "magiska-ögon".

Juppz och när man ser totala felaktiga tips så bör man, enligt mig, påpeka detta. Så bättre information kommer fram.

HaHa, Jo men det där var ju klockrent. Bara man presenterar källan så har man skapat fakta. Men va bra, då skriver jag "Hifi&Musik är det mest trovärdiga som finns" och anger källa på detta, nämligen mig själv, och så blir då detta nonsensuttalande fakta? Och "magiska ögon" måste väl vara de som omvandlar all man läser till fakta då eller?
Snälla Karlsson, allt jag har sagt är att jag tycker att man kan ha viss behållning av H&M. Är det verkligen SÅ upprörande?

Postad 28 June 2012 - 19:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

HaHa, Jo men det där var ju klockrent. Bara man presenterar källan så har man skapat fakta. Men va bra, då skriver jag "Hifi&Musik är det mest trovärdiga som finns" och anger källa på detta, nämligen mig själv, och så blir då detta nonsensuttalande fakta? Och "magiska ögon" måste väl vara de som omvandlar all man läser till fakta då eller?
Snälla Karlsson, allt jag har sagt är att jag tycker att man kan ha viss behållning av H&M. Är det verkligen SÅ upprörande?

Hifi & Musik är bra på många sätt.
Väldigt snygg tidning med massor att kika på.
Gillar musiktipsen och testerna mest.
Vill man förkovra sig så får man söka mer fakta på nätet.

Postad 28 June 2012 - 21:57

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Jo jag vet vad det är, är det inte det delta på 50 dB som ni vill ha utöver era standard 130 dB ? I DC då alltså, annars mer.....

Postad 29 June 2012 - 03:58

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Köper man dyra högtalare och dyr förstärkare så får man bättre kontroll på ljudet. Större kraft och finess. Kablar gör större skillnad när systemet är högupplöst.

Postad 29 June 2012 - 07:07

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Lägg ner ditt trollande om kablar, Leif.

Postad 29 June 2012 - 07:10

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Köper man dyra högtalare och dyr förstärkare så får man bättre kontroll på ljudet. Större kraft och finess. Kablar gör större skillnad när systemet är högupplöst.

Vad menar du med att systemet är högupplöst om man köpt dyra högtalare och dyr förstärkare?

/Fredrik

Postad 29 June 2012 - 07:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Nä. finns inte alls något sådant givet samband mellan pris och prestanda. Givetvis är det alltid bättre med en större budget att spela med men det är långtifrån säkert att resutltatet blir lysande bara för prislappen är hög. Det borde du väl ändå ha lärt dig under din 40-åriga karriär? Men vad vet jag, jag har ju bara hållit på i 25 år. :)

Där vill jag faktiskt passa på att göra ett kritiskt inlägg i H&M debatten. I den tidningen så är dyrare ALLTID bättre. Det slår aldrig fel, den dyraste enheten får så gott som alltid högst betyg. Detta sammanfaller i alla fall inte med min egen erfarenhet.

Redigerat av laddie15, 29 June 2012 - 07:20.

Postad 29 June 2012 - 07:18

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Vilken prisklass på högtalare och förstärkare måste man ha? Tappar jag massa information nu när jag använder EKK som högtalarkablar?

Postad 29 June 2012 - 07:30

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Leif, du slänger ur dig en massa subjektiva uppfattningar som att dom vore absoluta sanningar. Det är inte hälsosamt för detta forums trovärdighet.

Redigerat av megagurka, 29 June 2012 - 07:30.

Postad 29 June 2012 - 09:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

HaHa, Jo men det där var ju klockrent. Bara man presenterar källan så har man skapat fakta.

öhh, nej!? Vart skrev jag det? Varför läser du in saker som inte står?
Det är ganska enkelt: Om det finns , säg 50 st kontrollerade tester som visar samma resultat, och man anger detta som källa så har man presentera fakta. Man skapar inte fakta då, vart har du fått det ifrån?

Men va bra, då skriver jag "Hifi&Musik är det mest trovärdiga som finns" och anger källa på detta, nämligen mig själv, och så blir då detta nonsensuttalande fakta?

Nej, läs mitt svar ovanför.

Nej, det är inte upprörande alls. Det kan vara väldigt underhållande på samma sätt som läsa gamla tidningar som Veckans brott eller ding ding värld. Där saker presenteras som "sanna" men i verkligheten bara hittades på av personerna på redaktionen.
Men som källa för fakta är den tidningen väldigt dålig enligt mig, eftersom man inte kan ta deras tester seriöst.

Varför skulle man få det?

Postad 29 June 2012 - 09:13

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1
Here we go again...

1. Läs första posten och försök hålla er till att svara på:

Förutom det rent estetiska, vad är skillnaden mellan låt oss säga ett par stativhögtalare för 26 000 och ett par för 2 600 som mina nuvarande kostar

Vilket Bagarn gör alldeles utmärkt i post #2

2. Jag tror det är bra för samtliga inblandade att ni som tjafsar tar en frivillig paus från den här tråden. Har ni inte självkännedom nog att känna er träffade så kan jag berätta för er vilka jag menar.

3. Om ni är intresserade av att fortsätta att munhuggas, gör det vi PM så slipper vi andra läsa skiten

4. Om det inte blir bättring så kommer det delas ut ofrivilliga pauser från hela forumet

Trött på det här dagistjafset, att ni aldrig kan lära er. Finns ju någon/några som har fått tillsägelser ett antal gånger och ändå fortsätter i samma stil.

Sist men inte minst; INGET svar på mitt inlägg i tråden. Vill ni kommentera detta så ta det via PM tack.

Ha en bra helg!

Redigerat av BrittBastard, 29 June 2012 - 09:13.

Postad 29 June 2012 - 09:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

öhh, nej!? Vart skrev jag det? Varför läser du in saker som inte står?
Det är ganska enkelt: Om det finns , säg 50 st kontrollerade tester som visar samma resultat, och man anger detta som källa så har man presentera fakta. Man skapar inte fakta då, vart har du fått det ifrån?

Nej, läs mitt svar ovanför.

Nej, det är inte upprörande alls. Det kan vara väldigt underhållande på samma sätt som läsa gamla tidningar som Veckans brott eller ding ding värld. Där saker presenteras som "sanna" men i verkligheten bara hittades på av personerna på redaktionen.
Men som källa för fakta är den tidningen väldigt dålig enligt mig, eftersom man inte kan ta deras tester seriöst.

Varför skulle man få det?

"Det vet man när källor presenteras" svarade du på frågan om hur man vet att något är fakta. Du sade då ingenting om 50 sammstämmiga kontrollerade tester. Så nej, jag läser inte in något som du inte skrivit. :)

Låt mig påminna om att det väldigt ofta även på detta forum presenteras egna intryck som vore de fakta. Även du har många gånger gjort dig skyldig till detta. (men jag klarar av att läsa det du skriver ändå)

Man bör förhålla sig sunt skeptisk till allt man läser tycker jag. Sedan anser jag också att det som inte håller för en argumentation sällan är något att luta sig mot.

Postad 29 June 2012 - 09:21

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Bra då kanske man kan svara i denna tråden tillslut. . . Vad du också får för pengarna är tid. . dvs om konstuktören lägger ner massa tid på matchning av element, komponenter, testning mm mm så kostar det. . . visst kan man slänga ihop en låda o sätta det dyraste man hittar i den på en dag, men bra blir det knappast.

Sen har dyrare komponenter ofta mindre toleranser, men visst har du tid så kan du matcha själv.

Postad 29 June 2012 - 09:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Bra då kanske man kan svara i denna tråden tillslut. . . Vad du också får för pengarna är tid. . dvs om konstuktören lägger ner massa tid på matchning av element, komponenter, testning mm mm så kostar det. . . visst kan man slänga ihop en låda o sätta det dyraste man hittar i den på en dag, men bra blir det knappast.

Nja, inget säger ju att priser skulle säga något om tiden de lagt ner på prylen. T ex så skulle en högtalare för 50K ha mycket mer manstimmar bakom konstruktionen än en för 100K.
Sen så ska man överskatta tiden heller. En dålig konstruktör kan sitta i 6 månader och det blir fortfarande dåligt, medan en duktig kanske kan fixa en mycket bättre på 3-4 dagar.

Så det är inte så enkelt att ta priser som någon form av bedömningsskala. :)

Postad 29 June 2012 - 09:48

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Tycker du vänder på det jag sa men jag tror om du frågar varenda konstruktör som finns så tar han hellre 6mån än 3-4dagar på sig att bygga en bra högtalare från grunden..

även om jag förstår va du menar så tror jag det oftast ligger mer tid bakom en 26000:- högtalare än en för 2600:-
Visst det behöver inte göra den bättre, men tid är pengar. .

Högtalare säljs oftast inte i hundratusentals ex, så alla timmar som läggs ner måste ju slås ut på dom få ex man säljer, det kan bli väldiga pengar fort..

Skulle tex Krell försöka bygga en kopia av en Onkyo Reciver o sälja 1000 ex av den skulle den bli ap dyr . .
Eller se på Inos högtalare, att du "tjänar" massa på att bygga ihop den själv = tid är pengar

Men IGEN säger inte att mer tid automatiskt gör saker bättre. . . .

Postad 29 June 2012 - 09:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Poängen jag försöker göra, som har med trådämnet att göra, är att priset är nästan helt utan koppling till själva ljudkvalitén och även hur mycket jobb som ligger bakom konstruktionen. Därför kan det vara svårt att svara på trådämnet eftersom det inte finns något klart svar.

Postad 29 June 2012 - 09:57

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Äääh...

"Förutom det rent estetiska, vad är skillnaden mellan låt oss säga ett par stativhögtalare för 26 000 och ett par för 2 600 som mina nuvarande kostar"

Svaret kom redan i inlägg #2 (som redan påpekats), och det enda man möjligtvis behöver tillägga är att för 10 x pengarna BÖR man kunna förvänta sig ett betydligt bättre ljud och en omsorgsfullt konstruerad och tillverkad högtalare, men att det med största sannolikhet inte blir 10 x bättre...

Prislappen BÖR säga något om kvaliteten, men gör det långt ifrån alltid.

Instämmer också med vad Karlsson skriver här ovan.

Postad 29 June 2012 - 10:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
"Prislappen BÖR säga något om kvaliteten, men gör det långt ifrån alltid."

Instämmer fullständigt. :)

Postad 29 June 2012 - 10:18

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Hmm ok, jag tror jag får lägga ner denna hobbyn. . . man kan inte lita på tidningar eller vad folk säger om en produkt. . man kan absolut inte lita på vad man själv hör (för det är bara inbillning). . . så det är väl bara att ge upp...

Sry för inlägget, släng gärna ut mig från forumet . . . ju mer jag läser här ju mer tröttnar jag på hobbyn tyvärr..

Tack o hej från mig . .. . hps ni hittar nått ni gillar även om ni kommer höra härifrån att ni har fel o bara inbillar er.....hej

Postad 29 June 2012 - 10:41

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Hmm ok, jag tror jag får lägga ner denna hobbyn. . . man kan inte lita på tidningar eller vad folk säger om en produkt. . man kan absolut inte lita på vad man själv hör (för det är bara inbillning). . . så det är väl bara att ge upp...

Sry för inlägget, släng gärna ut mig från forumet . . . ju mer jag läser här ju mer tröttnar jag på hobbyn tyvärr..

Tack o hej från mig . .. . hps ni hittar nått ni gillar även om ni kommer höra härifrån att ni har fel o bara inbillar er.....hej

Ironi är kul, men du har nog missat poängen en smula.

Marknadsföring och bullshit från tillverkare och handlare har ETT huvudsyfte - att befria dig från dina pengar.

Tidningsartiklar och tester har också oftast ETT huvudsyfte - att du skall se reklamen på sidorna du läser.

Det är en rejäl utmaning att försöka skilja agnarna från vetet, dvs filtrera bort desinformation och försöka bilda sig en "sann" uppfattning om produkterna, och i slutänden finns det bare ETT sätt att bedöma om ljudanläggningen "är bra" för just dig, inbillning eller inte...

LYSSNA ! Om du kan njuta av musiken och inte upplever några särskilda brister i återgivningen, då kan du glömma allt tekniksnack... :)

Postad 29 June 2012 - 11:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
"LYSSNA ! Om du kan njuta av musiken och inte upplever några särskilda brister i återgivningen, då kan du glömma allt tekniksnack... :) "

Exakt. Ett par öron är allt man behöver. :)

Postad 29 June 2012 - 11:11

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
kul att ingenting har ändras vad det gäller snack om hifi högtalare förstärkare och annat i ämnet.samma snack hade vi på 70 talet med men då fanns det inget forum utan då satt vi 5 kompisar i soffan och diskuterade gärna med en kall öl i handen.och det kunde vara ett jäkla liv om hifi :P

Postad 29 June 2012 - 11:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

kul att ingenting har ändras vad det gäller snack om hifi högtalare förstärkare och annat i ämnet.samma snack hade vi på 70 talet med men då fanns det inget forum utan då satt vi 5 kompisar i soffan och diskuterade gärna med en kall öl i handen.och det kunde vara ett jäkla liv om hifi :P

Japp. CD kontra Grammofon på 80-talet kunde nästan starta världskrig. :)

Postad 29 June 2012 - 11:22

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
det är sant men jag spelar mest det svarta guldet än i denna dag

Postad 29 June 2012 - 11:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

"LYSSNA ! Om du kan njuta av musiken och inte upplever några särskilda brister i återgivningen, då kan du glömma allt tekniksnack... :) "

Exakt. Ett par öron är allt man behöver. :)

Det där är att ta i...

Man kommer betydligt enklare och snabbare fram till en välljudande anläggning om man utnyttjar sitt tekniska kunnande och tillgängliga faktauppgifter som stöd i sökandet efter bra grejor.

Öronen används med fördel när man skall avgöra om man behöver eller vill byta ut något eller om man skall sitta nöjd...

Postad 29 June 2012 - 13:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Japp. Det där var väl förenklat. Sorry. :)

Men det tål att påpekas att med erfarenhet kommer också lätt fördomar. Det är lätt att en övertro på den egna erfarenheten och kunskapen blir ett hinder. Därför är den min övertygelse att det oftast är bäst att "tänka med öronen".
Bäst är förstås om man har förmågan att kombinera ett barns ofärgade nyfikenhet med det erfarenhet och kunskap man lagt på sig. :)

Redigerat av laddie15, 29 June 2012 - 14:54.

Postad 29 June 2012 - 15:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 1
Så, skall vi försöka ta det lilla lugna nu ett tag här. Det är en hobby - glöm inte det.

Såhär resonerar jag: Jag tittar inte på prislappen när jag handlar högtalare och elektronik. Jag lyssnar och köper det jag känner mig nöjd med. Men flera gånger har det tagit stopp när jag tittat på just prislappen då jag inte kan motivera att köpa HUR dyra prylar som helst utan har då i alla fall skapat mig en uppfattning om vad det är jag gillar och kunnat läsa mig till lite vad som har samma karaktär eller funktionalitet som det jag hittade men som var för dyrt.

Låter en B&W 800 bättre än mina 604s3? Japp. Låter de 14.7 gånger bättre? Tveksamt. Hade jag varit 14.7 gånger nöjdare med ett par 800? Nej. Men jag hade lagt ut sjukt mycket bilder på dem om de stod i mitt vardagsrum :)

Sen är det mycket känsla också. Precis som med bilar. Är en BMW M5 GT eller en Aston Martin DB9 10 gånger bättre än den bilen jag kör nu som dock har jämförbar prestanda? Nej - antagligen inte men man betalar för just att köra en M5 GT eller DB9 och får det dig att må bra och du känner att det ligger inom din prisram? Varför inte?

Postad 29 June 2012 - 15:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Så, skall vi försöka ta det lilla lugna nu ett tag här. Det är en hobby - glöm inte det.

Såhär resonerar jag: Jag tittar inte på prislappen när jag handlar högtalare och elektronik. Jag lyssnar och köper det jag känner mig nöjd med. Men flera gånger har det tagit stopp när jag tittat på just prislappen då jag inte kan motivera att köpa HUR dyra prylar som helst utan har då i alla fall skapat mig en uppfattning om vad det är jag gillar och kunnat läsa mig till lite vad som har samma karaktär eller funktionalitet som det jag hittade men som var för dyrt.

Låter en B&W 800 bättre än mina 604s3? Japp. Låter de 14.7 gånger bättre? Tveksamt. Hade jag varit 14.7 gånger nöjdare med ett par 800? Nej. Men jag hade lagt ut sjukt mycket bilder på dem om de stod i mitt vardagsrum :)

Sen är det mycket känsla också. Precis som med bilar. Är en BMW M5 GT eller en Aston Martin DB9 10 gånger bättre än den bilen jag kör nu som dock har jämförbar prestanda? Nej - antagligen inte men man betalar för just att köra en M5 GT eller DB9 och får det dig att må bra och du känner att det ligger inom din prisram? Varför inte?

Alltså, en DB9 köper man kanske för att den är så vacker att det trotsar all beskrivning. :wub:

Postad 29 June 2012 - 15:39

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
När Sören Gyll var VD för Volvo för ca: 20 år sen så fick han frågan om priset på nya Volvobilar kontra vad dom kostar att utveckla och tillverka. Han sa att priset på nya Volvobilar har inte mycket med utvecklings och tillverkningskostnaden att göra egentligen. Inte mer än att deras kostnader ska täckas och det ska bli en hälsosam vinst i slutändan. Men i övrigt så beror priset på en Volvobil på vad Volvo tror att kunden är villig att betala, inte vad den kostar att ta fram.

Vet inte om det funkar på samma sätt med högtalare. Men jag skulle inte bli förvånad.

/Michael

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.