Meta Rift
(VR-glasögon)
|
8
|
(13)
|
Inga priser | |
Meta (Oculus) Rift (inkl. Touch)
(VR-glasögon)
|
7
|
(13)
|
Inga priser | |
Meta Rift S
(VR-glasögon)
|
5
|
(17)
|
Inga priser |
Postad 22 February 2016 - 00:43
Postad 22 February 2016 - 01:09
Lät bara lite roligt det där att man får vr vad man än köper men sen skiljer det sig en massa. Är lite trött.
Okej, du sa ju att det närmast kvittar vilken man köper av dem eftersom det bara skiljer några tusenlappar, men jag menar att man bör kolla upp skillnaderna då det är två olika produkter. Särskilt när man lägger 6 till 8k. Bra VR får man dock med båda eftersom det är de två bästa som finns just nu (snart), men det finns ju skillnader som med allt annat. Testa båda innan hade varit det bästa ja men det är nog inte helt lätt med tanke på hur snabbt de lär sälja ut.

Redigerat av Zoiler, 22 February 2016 - 01:12.
Postad 22 February 2016 - 11:52
Rekommenderade specs:

Detta är ungefär min PC:

Hyfsat redo men kan förbättras.
http://www.neogaf.co...d.php?t=1188011
Postad 22 February 2016 - 12:21
Rift blir nog liiiite billigare. Kan inte tänka mig att de tar mer än $199 för Oculus Touch (+ Sensor) iaf. ![]()
Redigerat av pacman, 22 February 2016 - 12:23.
Postad 22 February 2016 - 19:12
Fast inte kan väl oculus vara så mycket sämre att man kan jämföra den med kartong mot "bra" vr?japp det är nog ingen skillnad på cardboard vr och occulus rift. vr som vr liksom
Postad 22 February 2016 - 21:36
Fast inte kan väl oculus vara så mycket sämre att man kan jämföra den med kartong mot "bra" vr?
Sämre än vad vilken är referensen
. För min del tror jag Rift/Vive är absolut på gränsen till hyfsad VR som kan fungera med mina krav sett till upplösning och vad trick de kan tänkas komma på för att eliminera screendoor och låta en se några slags detaljer bland alla gigantiska pixlar.
Tror fortfarande inte det är bra nog för att bli primär spelmonitor.
Det går ju framåt så sakteliga under VGA svängen för VR så handlade det ju ofta om runt 800x600 pixlar på panelerna.
Postad 24 February 2016 - 14:59
Tror fortfarande inte det är bra nog för att bli primär spelmonitor.
Hehe, du tänker att det ska finnas nån slags pojkrums-app (på samma sätt som Oculus Cinema appen ordnar virtuell bio) som gör att man kan slänga ut monitorn? Ja det är nog bra att vänta med att slänga ut sin skärm. ![]()
Postad 24 February 2016 - 20:07
Jag har iof separat filmhörna så fas ett så nöjer jag mig med om den lyckas ta över som spelmonitor. Plasman sitter ganska säkert tror jag ändå.
Högoddsare oavsett vi är nog ett par decennium bort är jag rädd.
Postad 24 February 2016 - 20:29
Postad 24 February 2016 - 21:10
Ärligt talar så trodde jag inte att någon ens hade tänkt sig att en VR hjälm skulle ersätta en monitor...
men visst kommer den att kunna göra det?
Postad 24 February 2016 - 21:35
Ärligt talar så trodde jag inte att någon ens hade tänkt sig att en VR hjälm skulle ersätta en monitor...
Vadå, det finns en kamera i Vive tror jag det var så att du kan se verkligheten framför dig utan att ta av dig visiret. Du kan alltså titta på din monitor inifrån headsetet.

Postad 25 February 2016 - 08:27
Hehe nä tanken med VR hjälm är ju att man verkligen inte ska ha kontakt med verkligheten så det tar ju bort vitsen med virtual reality.
Fast man kanske skulle sätta rift on hold och satsa på det här i stället så sjukt läckert https://www.youtube.com/watch?v=twP5ZIeoGxQ
https://www.youtube....h?v=x9dioEy1KJ8
Redigerat av oqvist, 25 February 2016 - 08:29.
Postad 25 February 2016 - 12:26
Ja rent tekniskt är det inga problem att så att säga mappa in t.ex. skrivbordet i en VR värld. Men att nån skulle använda det av nån annan anledning än "på kul", eller att man inte orkar ta av sig headsetet, har jag svårt att tro.men visst kommer den att kunna göra det?
Zoiler>
Postad 25 February 2016 - 12:38
jag skulle själv faktiskt föredra att ha möjligheten att ha en speldator utan skärm. som en låda som man kan börja spela med och bara behöva lådan och huvudgrejen. det hade varit skitfräckt. fast då är det väl också något fel på mig ![]()
Postad 25 February 2016 - 12:48
Jag håller med. Självklart hade det varit ett plus att slippa skärmen. Om datorerna hade varit mindre och kraftfullare med bättre batterier kunde de varit inbyggda i headsetet. I framtiden kanske allt kan vara inbyggt i något som inte är större än ett par skidglasögon...
Postad 25 February 2016 - 13:00
Hehe nä tanken med VR hjälm är ju att man verkligen inte ska ha kontakt med verkligheten så det tar ju bort vitsen med virtual reality.
Jag kan tänka mig några situationer där det kan vara bra att ha koll på vad som finns runtomkring en, kommer bli en säljande funktion
Postad 25 February 2016 - 13:00
någon som håller med? ![]()
visst hade det varit smidigare? =) man hade kunnat ha en låda undanstuvad någonstans vid tv'n eller typ nära en fåtölj eller något och sen hade man bara kunnat sätta sig och spela, utan att ha en skärm som man ändå inte behöver använda om man har skärmen i hjälmen =)
Postad 25 February 2016 - 13:03
någon som håller med?
visst hade det varit smidigare? =) man hade kunnat ha en låda undanstuvad någonstans vid tv'n eller typ nära en fåtölj eller något och sen hade man bara kunnat sätta sig och spela, utan att ha en skärm som man ändå inte behöver använda om man har skärmen i hjälmen =)
Men om man har den nära TV:n och kopplar in den till TV:n med en sladd då?

Postad 25 February 2016 - 14:24
GearVR finns ju redan.Jag håller med. Självklart hade det varit ett plus att slippa skärmen. Om datorerna hade varit mindre och kraftfullare med bättre batterier kunde de varit inbyggda i headsetet. I framtiden kanske allt kan vara inbyggt i något som inte är större än ett par skidglasögon...
Undra förövrigt vilken upplösning VR headsetet måste ha för att den virtuella monitorn ska matcha en modern monitor.
Redigerat av pacman, 25 February 2016 - 14:25.
Postad 25 February 2016 - 15:54
Jag kan tänka mig några situationer där det kan vara bra att ha koll på vad som finns runtomkring en, kommer bli en säljande funktion
Jo många vill ha det som har separata button boxar och ser det som huvudproblem nummer ett med VR att man inte har kontakt med verkligheten.
Skadar inte med någon sådan funktion men själv har jag inget behov då jag inte har plats att springa runt i någon gymnastikhall och hålla på och behöver det av säkerhetsskäl om inte annat.
GearVR finns ju redan.
Undra förövrigt vilken upplösning VR headsetet måste ha för att den virtuella monitorn ska matcha en modern monitor.
Upplösningen ligger runt 12K. Kommer ta ett tag innan vi är där.
Postad 01 March 2016 - 20:16
9200 spänn med svårförklarligt dyr frakt på viven. Jaja ändå något billigare än väntat. Får se se påstås ju släppa dem i april så i juni har man förhoppningsvis hyfsat med handsonuppgifter från både riften och Vive för att få en lite bättre uppfattning.
Postad 02 March 2016 - 12:17
Ahh, där är den. Undrade just var min yngsta dotters bitring tog vägen.

Postad 02 March 2016 - 13:49
mm antar det är för att de ska gå att tracka bra. Verkar fungera bra enligt alla rapporter. Verkar lite stora och klumpiga för mitt behov jag kommer nog fortfarande försöka sitta i cockpiten och lira inte stå och fladdra runt annat än i Tiger Woods
. Men där står man ju bra stilla ändå.
Stort frågetecken hur fasen ska man kunna gå runt med sånt monsterkablage hängande efter sig. Kan man söka bidrag för vad heter det nära hushållstjänster och anställa en som håller kablarna medan man går runt? Det blir ju lätt lite dyrt om man råkar trampa på kabeln så det kan bli billigare i längden... Går hänga i någon ögla i taket kanske är det mest realistiska? Vardagsrummet tillåter inte några större utsvävningar ändå.
Förbokningen på Riften håller än.
Postad 02 March 2016 - 14:02
Tydligen lär man sig ganska fort att själv hålla koll på kabeln enligt erfarna användare.
Postad 04 March 2016 - 14:03
Jag skulle vilja säga att det är extremt beroende på hur mobilmarknaden fortsätter att utvecklas. Senaste åren har ju upplösningarna på små skärmar ökat dramatiskt, Inte en dubbling per år, men inte så extremt långt därifrån heller. Om den här utvecklingen fortsätter tror jag vi kan ha 16K skärmar om 4-5 år, men jag tror samtidigt risken/chansen är stor att mobilmarknaden besinnar sig och inser att det inte finns någon vinst med det, samtidigt som det kostar väldigt mycket framförallt i batteritid. Och jag tror inte VR kommer bli stort nog för att ensamt driva utvecklingen av skärmar, framförallt inte såhär snabbt.
Jag tror även att linser för att hantera sådana upplösningar, till rimliga pengar, kommer bli ett problem. Grafikkort tror jag nog faktiskt hänger med. Nvidia och AMD kommer att tävla, och man kan alltid stoppa in fler grafikkort.
Så, om bara VR får fart (och efter att ha varit med på 90-talet är jag inte riktigt helt 100 på det, även om jag hoppas) så tror jag vi har något sådant inom 10 år. Kanske tom. inom 5. Jag tycker personligen att datorutvecklingen stått lite still för att man inte riktigt har behövt kraften eller upplösningen. Visst har det blivit lite snyggare, men inte enormt på något sätt. VR hade kunnat ändra på det igen ![]()
Redigerat av jaQoB, 04 March 2016 - 14:06.
Postad 09 March 2016 - 13:57
Borde döpas om till den officiella VR tråden.
Personligen skulle jag skaffa vive om jag fick välja, verkar helt galet.
Måste dock se hur "sde:n" uppför sig. Dom säger att man knappt ska tänka på det, men jag är skeptisk.
/Niklas
Postad 09 March 2016 - 14:05
Så, om bara VR får fart (och efter att ha varit med på 90-talet är jag inte riktigt helt 100 på det,
Varför det?
Eller för att säga det på ett annat sätt: Vad har 90-talet med det här att göra?
Redigerat av pacman, 09 March 2016 - 14:33.
Postad 09 March 2016 - 14:06
Känns väl orättvist då då det börjar med Rift. Starta en Vive tråd vet ja ![]()
JaQoB jag tänker mer på vad som krävs för att driva de här upplösningarna i 3D dessutom. 12k displayer tror jag väl dock kommer dröja även de då det finns sån liten vits med det utanför VR förutom de tekniska svårigheterna.
Angående SDE vad jag läst så verkar fler va inne på att det är något bättre med Rift.
Redigerat av oqvist, 09 March 2016 - 14:07.
Postad 09 March 2016 - 15:42
Dom släpps väl nästan samtidigt. Plus att det snackas om båda.
Har också för mig att rift var bättre på sde men sämre på fov.
EDIT. Kan tillägga att det ända vr jag har provat är gear vr med min galaxy note.
Det var inte bra alls. Tyckte jag.
Redigerat av evil_nike, 09 March 2016 - 15:47.
Postad 09 March 2016 - 15:50
mm antar det är för att de ska gå att tracka bra. Verkar fungera bra enligt alla rapporter. Verkar lite stora och klumpiga för mitt behov jag kommer nog fortfarande försöka sitta i cockpiten och lira inte stå och fladdra runt annat än i Tiger Woods
. Men där står man ju bra stilla ändå.
Stort frågetecken hur fasen ska man kunna gå runt med sånt monsterkablage hängande efter sig. Kan man söka bidrag för vad heter det nära hushållstjänster och anställa en som håller kablarna medan man går runt? Det blir ju lätt lite dyrt om man råkar trampa på kabeln så det kan bli billigare i längden... Går hänga i någon ögla i taket kanske är det mest realistiska? Vardagsrummet tillåter inte några större utsvävningar ändå.
Förbokningen på Riften håller än.
Såg att du har förbokat en rift. Kan du helt ärligt säga att du kommer att få roligare med en rift?
Jag menar allt du kan göra med en rift kan du ju göra med en vive. Ju mer man ser av vive så känns det som att rift redan är old news.
Bara nyfiken. Det är väl inga pengar heller att välja vive.
Postad 09 March 2016 - 16:01
Borde döpas om till den officiella VR tråden.
Nej det kommer inte gå att hålla allt om VR i en tråd. Vi kommer att behöva ett subforum för VR.
Postad 09 March 2016 - 16:05
Jösses du ställer ju helt orimliga krav. Jag är inte Saida ![]()
Specarna är ju skrämmande lika ändå.. Då jag inte har någon tjänare som kan bära sladdar så räknar jag dock med att va rätt så stationär så att Vive är något bättre att gå runt med är inget riktigt försäljningsargument även om idén är riktigt cool givetvis. Men den approachen skriver efter wireless.
Hoppas kunna komma undan lite billigare utan att köpa massa dyra kameror så jag hoppas ju att Riften kan bli billigare trots allt.
Men fan och hans moster vet inte så många fler
Postad 09 March 2016 - 16:14
Nej det kommer inte gå att hålla allt om VR i en tråd. Vi kommer att behöva ett subforum för VR.
Det var ju en smart ide!
Jösses du ställer ju helt orimliga krav. Jag är inte Saida
Specarna är ju skrämmande lika ändå.. Då jag inte har någon tjänare som kan bära sladdar så räknar jag dock med att va rätt så stationär så att Vive är något bättre att gå runt med är inget riktigt försäljningsargument även om idén är riktigt cool givetvis. Men den approachen skriver efter wireless.
Hoppas kunna komma undan lite billigare utan att köpa massa dyra kameror så jag hoppas ju att Riften kan bli billigare trots allt.
Men fan och hans moster vet inte så många fler
Haha, nej det ska inte vara lätt.
Angående sladden så ska man tydligen hålla rätt på den fast man inte ser den. Ser folk på tuben som lyfter benen och går över den omedvetet.
Men ja, inte lätt. Var också taggad på rift. Synd att inte kontrollerna finns vid launch. Ser så bekväma ut.
Postad 09 March 2016 - 16:22
Varför det?
Eller för att säga det på ett annat sätt: Vad har 90-talet med det här att göra?
Om man läste PC Gamer på andra halvan av nittiotalet så var VR något ganska vanligt förekommande. Tyvärr har min mor tvingat mig att slänga alla gamla tidningar som tog upp plats på hennes vind, men lite bildgoogling visar att det inte är något nytt. Marknaden, och tekniken är mycket mer mogen nu än den var då, men jag är fortfarande lite osäker på om det verkligen kommer bli en sådan massmarknadsprodukt som krävs för att driva spelutvecklingen tillräckligt mycket för att göra den intressant. Självförstärkande loop, men det kräver att den kommer igång. Efter att ha testat Oculus (dock bara MK1), så tror jag inte riktigt att det är bra nog för att tilltala gemene man riktigt ännu.
Men som jag skrev innan, jag hoppas verkligen att jag har fel, för jag tycker VR är riktigt coolt, och jag tror verkligen att det är framtiden. Frågan är bara när framtiden kommer.

Redigerat av jaQoB, 09 March 2016 - 16:24.
Postad 09 March 2016 - 16:28
Men VR på 90-talet och nu går inte ens att jämföra. Det är ungefär som att jämföra mobiltelefoner på 70-talet med dagens mobiltelefoner och undra varför det inte slog igenom då. Teknik är allt och spel är bara en liten del av VR.
Postad 09 March 2016 - 16:48
Det var ju en smart ide!
Haha, nej det ska inte vara lätt.
Angående sladden så ska man tydligen hålla rätt på den fast man inte ser den. Ser folk på tuben som lyfter benen och går över den omedvetet.
Men ja, inte lätt. Var också taggad på rift. Synd att inte kontrollerna finns vid launch. Ser så bekväma ut.
Fungerar VRn kommer du temporärt glömma bort sladden och Murphys lag kommer göra sitt
. Spela roll om det går att köra 19h utan problem om du snubblar på den 20:e. Ändå att bara ha sladdar man måste hålla koll på kopplar ju dig till den verkliga världen på ett oönskat sätt.
Men som sagt jag har inte avskrivit Vive överhuvudtaget heller. Fullt möjligt jag avskriver VR över huvud taget den här svängen och hoppar på nästa sväng om det inte uppfyller mina kvalitetskrav. Hoppas kunna dema innan juni även om det är en högoddsare...
Postad 09 March 2016 - 16:49
Jag var inbiten PC-gamer på andra halvan av 90-talet och jag kommer inte ihåg att varken jag eller mina polare skulle ha registrerat VR på PC. Och självklart så går det inte att jämföra 20 år gammal tech med dagens dito.
Kommer ihåg någon datormässa i Sollentuna där man kunde testa Nintendos VR. Riktigt segt och högupplöst. Man stod på en platform ute i rymden och kunde gå till 3-4 andra platformar som stod lite högre upp. Dreglade efter en Amiga 4000 på samma mässa så det måste ha varit 94-95.
Postad 09 March 2016 - 17:03
Jag håller med om liknelsen, men om VR på 90-talet var mobiltelefoner på 70-talet så tror jag att VR nu motsvarar mobiler i början av 90-talet. Lovande, och väldigt användbart i vissa tillämpningar, men inget som slår stort förrän nästan ett decennium senare.Men VR på 90-talet och nu går inte ens att jämföra. Det är ungefär som att jämföra mobiltelefoner på 70-talet med dagens mobiltelefoner och undra varför det inte slog igenom då. Teknik är allt och spel är bara en liten del av VR.
För att konkretisera lite, GTA V har sålt i runda slängar 60 miljoner exemplar. Hur lång tid tar det innan det finns en användarbas stor nog för att man skulle kunna göra en sådan satsning dedikerat till VR?
Redigerat av jaQoB, 09 March 2016 - 17:11.
Postad 09 March 2016 - 17:37
Om det slår stort nu direkt eller om 5-10 år låter jag vara osagt, men jag tror garanterat det blir en del av vardagen inom kort, men där är vi ju eniga. Jag menar bara att allt har sin tid och 90-talet var för tidigt så det är vilseledande att se på det som någon slags måttstock för hur VR kommer att lyckas idag. Nu ser vi början och härifrån kommer det bara att spridas vidare tills det är etablerat som en massprodukt. Det är kul att kunna vara med från början när allt sånt här uppstår (Internet, mobiltelefoner med pekskärmar, VR).
För att konkretisera lite, GTA V har sålt i runda slängar 60 miljoner exemplar. Hur lång tid tar det innan det finns en användarbas stor nog för att man skulle kunna göra en sådan satsning dedikerat till VR?
Menar du själva spelsatsningen nu? Jag är lite osäker på hur spelen kommer lyckas/sälja tbh. Frågan är om/när vi kommer få någon killer app som kan dema VR. Det kommer nog inte vara så många stora satsningar med någon högre budget inledningsvis eftersom det inte finns någon etablerad bas.
På PC kan man ju göra varenda spel till VR-spel med ett program och det funkar. Så man kan spela GTA i VR redan. VR är mer som en alternativ visningsenhet än en plattform. Problemet är att de inte är byggda för VR så saker är för stora/små relativt spelaren, gränssnittet är inte perfekt, etc. Då måste utvecklarna anpassa spelet till VR.
Postad 09 March 2016 - 17:54
Om det slår stort nu direkt eller om 5-10 år låter jag vara osagt, men jag tror garanterat det blir en del av vardagen inom kort, men där är vi ju eniga. Jag menar bara att allt har sin tid och 90-talet var för tidigt så det är vilseledande att se på det som någon slags måttstock för hur VR kommer att lyckas idag. Nu ser vi början och härifrån kommer det bara att spridas vidare tills det är etablerat som en massprodukt. Det är kul att kunna vara med från början när allt sånt här uppstår (Internet, mobiltelefoner med pekskärmar, VR).
Menar du själva spelsatsningen nu? Jag är lite osäker på hur spelen kommer lyckas/sälja tbh. Frågan är om/när vi kommer få någon killer app som kan dema VR. Det kommer nog inte vara så många stora satsningar med någon högre budget inledningsvis eftersom det inte finns någon etablerad bas.
På PC kan man ju göra varenda spel till VR-spel med ett program och det funkar. Så man kan spela GTA i VR redan. VR är mer som en alternativ visningsenhet än en plattform. Problemet är att de inte är byggda för VR så saker är för stora/små relativt spelaren, gränssnittet är inte perfekt, etc. Då måste utvecklarna anpassa spelet till VR.
Precis, hur man ska kunna motivera investeringarna som kommer att krävas. Så länge man bara modifierar spel som egentligen är tänkta för en skärm så tror jag inte att det kommer bli riktigt intressant. Lite så som 3d för film har blivit, småcoolt, men inget som direkt tillför något, och nu är det ju tom så att tv-tillverkarna börjar ta bort 3d från vissa modeller.
Efter vad jag läst mig till, och väl intuitivt förstår, så är VR rejält knepigt att utveckla till om man ska få det riktigt bra.
Postad 09 March 2016 - 18:35
Så länge man bara modifierar spel som egentligen är tänkta för en skärm så tror jag inte att det kommer bli riktigt intressant.
Det verkar finnas en hel del spel som folk haft bra intryck av, som inte är traditionella spel så att säga. Skräckspel i sig kommer ju enbart på grund av den ökade inlevelsen att bli betydligt läskigare. Liksom mycket annat på grund av att man känner skalan bättre. Sen gäller det att de kommer på bra idéer med VR-kontrollerna.
Men som med Wii så är spel avkoppling, så jag tror inte att spel där man måste röra sig mycket kommer att slå direkt. Utan det handlar om ökad inlevelse/närvaro och att kunna kolla vart man vill med huvudrörelser, t.ex. känslan av att sitta i en cockpit i ett racingspel, bör vara klart bättre än att kolla på en skärm.
Kommer säkert säljas VR-anpassade fåtöljer längre fram också, som rör sig/skakar efter spelet för att öka närvaron ytterligare.
Att marknadsföra VR är förresten inte helt lätt. Man måste ju testa det. Word of mouth kommer vara rätt viktigt...
Postad 10 March 2016 - 12:04
Så länge man bara modifierar spel som egentligen är tänkta för en skärm så tror jag inte att det kommer bli riktigt intressant.
Om man tar en titt på de spel som är på G till t.ex. PS VR så är en stor majoritet spel som är framtagna för VR först och främst. Så den där "så länge man..."-biten är helt enkelt inte sann.
Iövrigt: vad Zoiler just sagt. Skönt när nån skriver åt en. ![]()
Personligen tror jag VR redan nu är riktigt nära att vara rätt och slätt "bra". Det som främst återstår hårdvarumässigt är upplösning där vi nog måste upp till iaf 2K*2K per öga för godkänd "fidelity"(*). Nästa generation toppkort från AMD/Nvidia lär klara att driva det med bra AA osv i 90Hz eller mer och mobila 4K displayer som man klyver på mitten är inte långt borta heller. Och utvecklingen tar ju inte slut där...
Tror mao vi nästan är i iPhone1 tider, typ. ![]()
(*) (eg. krävs nog 4K*4K för att skärpan ska närma sig vad vi numera har vant oss vid men jag tänker mig att den unika upplevelsen gör att man till viss del kan acceptera ett dropp i skärpa/upplösning)
Redigerat av pacman, 11 March 2016 - 09:43.
Postad 14 March 2016 - 19:13
Kommer säkert säljas VR-anpassade fåtöljer längre fram också, som rör sig/skakar efter spelet för att öka närvaron ytterligare.
Samt... Da Teslasuit.
Simulerar alltså slag i magen, värme/kyla och andra....stimulin... med elektriska stötar. Skulle kunna tänka mig en om det inte vore för att det känns lite smått osäkert ![]()
Men sånt kommer säkert kunna slå längre fram. Här är några handskar också för fingerrörelser.
Postad 14 March 2016 - 22:03
Om man läste PC Gamer på andra halvan av nittiotalet så var VR något ganska vanligt förekommande.
VR på 90-talet ![]()
http://www.youtube.com/watch?v=rVn3H93Ysag
Redigerat av Ageve, 14 March 2016 - 22:24.
Postad 30 March 2016 - 09:59
Tester börjar trilla in http://www.eurogamer...lus-rift-review
Postad 30 March 2016 - 10:37
... Synd bara att framtiden bara finns på PC
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna