Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 oktober 2014 - 09:31

deetee
  • deetee
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Är det verkligen INGEN som använder SmartWii här???? OM det finns någon, har du lyckats att få det att fungera ihop med HUMAX BXR HD+2?
Jag får inte till det :-(

Jag fick hem en HUMAX BXR HD+2 för några dagar sedan och mitt SmartWi funkar.
Jag har gamla versionen (Smarwi 1) med firmware 2.53 r8.

Postad 09 oktober 2014 - 16:14

Unregistered8f6eb6ec
  • Unregistered8f6eb6ec
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Tack, jag tror jag har 2.47. Skall försöka uppdatera då.

Postad 09 oktober 2014 - 16:33

Unregistered8f6eb6ec
  • Unregistered8f6eb6ec
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Om jag ansluter Smartwii till datorns USB-port och startar toolbox, händer ingenting. Lampan under fliken "Master" lyser rött :-(
Antar att den skall lysa grönt för att man skall kunna uppdatera firmware?

Postad 10 oktober 2014 - 07:57

deetee
  • deetee
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Om jag ansluter Smartwii till datorns USB-port och startar toolbox, händer ingenting. Lampan under fliken "Master" lyser rött :-(
Antar att den skall lysa grönt för att man skall kunna uppdatera firmware?

Är kortläsaren rätt installerad i datorn? Dyker den upp som "kortläsare" i enhetshanteraren?
http://smartwi.net/support/

1. Download the Windows loader software for SmartWi master box
2. Unzip to a folder named as desired
3. Connect the SmartWi master to an USB port
4. Windows will now prompt for new hardware
5. Manually guide windows to the path, where the smartwi.inf is located and install it.
6. Windows device manager now recognises the SmartWi master as “Smart Card reader”

Now the USB driver is installed and ready to use for tools and firmware updates

Postad 10 oktober 2014 - 10:05

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att det tog en låååång stund från att man anslöt SmartWi till USB tills den dök upp i enhetshanteraren. Detta gäller den första generationen.

Postad 11 oktober 2014 - 14:42

deetee
  • deetee
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Är det nån som har problem med On demand delen i boxen?
Jag får inte vissa playkanaler att funka.
Jag kan se program från tex TV4, Disney och Nickelodeon.
Men försöker jag se på program från Discovery och Comedy channel får jag meddelande 604 (Ingår ej i mitt abbonnemang)
Boxer kundtjänst vet inte vad som är fel och har "felanmält" vad nu det innebär...

Förtydligande:
Jag har Boxer Mix och kan se på Discovery och Comedy channel vanligt, men inte via playtjänsten i boxen.

Postad 17 oktober 2014 - 08:39

Unregistered8f6eb6ec
  • Unregistered8f6eb6ec
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att det tog en låååång stund från att man anslöt SmartWi till USB tills den dök upp i enhetshanteraren. Detta gäller den första generationen.

Nä, nåt skumt är det. För det första är loadern en exe-fil och inte något som skall zippas!? Nåväl, när jag stoppar in boxen till USB får jag bara att enheten är okänd!? Jag kör Vista.

*EDIT* Har fått besked från generalagenten att det förmodligen är npt fel på boxen och att jag skall skicka in den till
SmartWi International
Thomas-Lorck-Weg 8
24941 Flensburg
Germany

Redigerat av Unregistered8f6eb6ec, 17 oktober 2014 - 14:49.

Postad 17 oktober 2014 - 13:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
Försöker du koppla in SmartWi till HUMAX-boxens USB???
Det lär väl inte fungera alls eftersom den här boxen har en mjukvara som blockerat USB för allting utom en WiFi nätverkssticka samt för firmwareuppdatering. Inga enheter kan anslutas och förse boxen med media-material.....

Postad 18 oktober 2014 - 12:28

Unregistered8f6eb6ec
  • Unregistered8f6eb6ec
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Försöker du koppla in SmartWi till HUMAX-boxens USB???
Det lär väl inte fungera alls eftersom den här boxen har en mjukvara som blockerat USB för allting utom en WiFi nätverkssticka samt för firmwareuppdatering. Inga enheter kan anslutas och förse boxen med media-material.....

Hehe nädå :-) Smartwiboxen till PC:n förståss.

Postad 23 oktober 2014 - 23:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
Är det någon här som förstår hur man skall använda play för SVT på den här boxen?

Jag har varit bortrest ett tag och missat de första avsnitten av Downton Abbey eftersom de inte fanns i guiden när jag åkte så att jag kunde ställa in en serietimer... :(

Nu är jag hemma och försöker att hitta senaste avsnittet (2) i den här OnDemand play-tjänsten, men det går inte. Allt jag hittar är ett diskussionsprogram som handlar om Downton...

På SVTplay på nätet finns avsnittet i två dagar till men kan inte hittas i OnDemand. Varför?
Vad gör jag för fel?
Jag har laddat hem missade avsnitt av andra program via boxen förut och det har gått bra....

Inte så kul att titta på den lilla datorskärmen via SVTplay när man har en 40-tummare i vardagsrummet.

Postad 24 oktober 2014 - 07:15

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Nu är jag hemma och försöker att hitta senaste avsnittet (2) i den här OnDemand play-tjänsten, men det går inte. Allt jag hittar är ett diskussionsprogram som handlar om Downton...

På SVTplay på nätet finns avsnittet i två dagar till men kan inte hittas i OnDemand. Varför?

Du kan ju hämta det med PiratePlayer, från:

http://pirateplay.se...player/get.html

Klicka bara på:

" Ladda ner och kör installationsprogrammet. "

Sen går du till sidan på SvtPlay där Downton del2 finns, kopierar URLen, och startar PiratePlayer, klistrar in URLen där (om inte PiratePlayer redan gjort det auto) och klickar HÄMTA, fyller i VART du vill spara den, och klickar Starta Nedladdning.

Du ser inte att den hämtas, annat än genom att gå dit där du sparar den i Utforskaren/Explorer, men när man kört några Refresh i mappen så ser man snart att filen ökar i storlek, och ska bli dryga 900Mb till slut.

Tillgängligt till 23:59 den 25/10, 2014.

Sen får du koppla din dator till TVn med t ex en HDMI-kabel. :)

Redigerat av Kung Nu, 24 oktober 2014 - 07:16.

Postad 24 oktober 2014 - 08:27

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
Jovisst kan man ladda ner från SVTplay med PiratePlayer, fast det gick inte med avsnitt 1 av någon anledning. Då tyckte Pirateplayer att den skulle ladda ner en flv-fil och den blev bara några kb stor. Visade sig vara nån sorts xml-fil i stället för video.
Jag provade många gånger när jag var bortrest att ladda ner Downton #1 utan att lyckas, det blev alltid samma resultat.
Men igår kväll testade jag igen med Downton #2 och då blev det mp4 som det brukar....

Hur som helst så visar sig nu HUMAX-boxen från sin dåliga sida när man inte kan spela upp en mp4-fil från USB via boxen. Det kunde man vad jag förstår göra med föregående version av HUMAX innan Boxer introducerade On-Demand och blockerade uppspelning av allt externt videomaterial. :(

Får väl köpa en ny TV i stället, numera kan ju dessa spela upp via USB har jag sett (hos min dotter som jag besökte).

Postad 02 november 2014 - 21:23

TVDanmark
  • TVDanmark
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, I'm searching for the firmware SETVAB 0.03.60 or higher, because I can't get it OTA at the moment (I'm in Germany). Anybody who can help?
Kind regards
Detlef

Postad 03 november 2014 - 16:23

Unregistered8f6eb6ec
  • Unregistered8f6eb6ec
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Fått tillbaka min Smartwi master, uppdaterad enl uppgift, men inte funkar det ändå :-( Behövde du göra nåt eller funka det direkt? Kör du på kanal 1?

Postad 09 november 2014 - 13:56

dolofsson
  • dolofsson
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har just köpt denna box på netonnet - är den boxerbrandade varianten.
Finns någon vänlig själ som kan sammanfatta om jag borde lämna tillbaka och köpa den "obrandade" Humaxvarianten istället - eller får jag minst lika bra funktionalitet/flexibilitet med den jag redan inhandlat?

Postad 17 november 2014 - 22:29

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej på Er

Har precis varit hemma hos en kompis som har problem med sin nya TV.

Han har en sån här Humax BXR-HD2 box för Boxer. Från den en HDMI till en halvgammal Marantz...tror den heter SR6001 eller så. Ut från den en HDMI till till en helt ny Panasonic 50" LED TV med ännu okänd modellbeteckning.

När jag kom dit så var problemet att ljudet hackade på HD-kanalerna. I övrigt så funkade det. Då både box och TV var ny för mig så fick jag leka lite i menyerna men problemet bestod. Då testade jag DVD spelaren som var kopplad till samma HDMI-switch...funkade utmärkt. När jag sedan gick tillbaka för att försöka lösa ljudproblematiken så fick jag ingen bild, inget ljud...inget alls. Testade allt och fick till slut dra ut alla kablar och sätta tillbaka. Då kom bilden tillbaka kortvarigt för att sedan visa nedanstående HDCP felmeddelande:

Edit: Försökt klistra in en bild men det funkade inte...hur gör man det ??

Det stod iaf:"Programmet kan inte visas via HDMI-anslutning eftersom din TV inte stödjer digitalt innehållsskydd (HDCP). Koppla från HDMI-kabeln och anslut scartkabel bla bla bla....och titta på programmet i standardupplösning"

Efter 3 -10 sekunder så kom detta meddelande upp...gång på gång. Bytte man kanal så kom bilden tillbaka och sedan samma visa igen. Testade att köra direkt från boxen till TVn utan switch...samma sak. Helt sjukt. När jag kom dit så kunde han åtminstone titta på TV...nu funkar ingenting.

Please...kan någon något om detta ?

Berätta...!!! :)

Tack på förhand !

Svansen

Postad 17 november 2014 - 23:59

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Man kunde göra så att i den fulla editorn för ett inlägg så klickade man på en "imageknapp" och fick ladda upp en bild som man sedan länkade in i texten.
Jag har gjort detta tidigare i denna tråd, men nu får man bara upp en ruta där man skall stoppa in en URL till en bild som man har på en webbserver nånstans....
Så forumägarna har beslutat att vi inte får posta bilder längre..... :angry:

Postad 18 november 2014 - 11:00

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Det stod iaf:"Programmet kan inte visas via HDMI-anslutning eftersom din TV inte stödjer digitalt innehållsskydd (HDCP). Koppla från HDMI-kabeln och anslut scartkabel bla bla bla....och titta på programmet i standardupplösning"

Men du har ju startat en egen tråd om detta också!

https://www.minhembi...howtopic=320878

Och där har du ju klistrat in en bild!

Och som jag skrev där:
Alla inblandade enheter måste stödja HDCP, så försök att uppdatera Mjukvaran hos samtliga enheter så kanske du löser problemet.

Man kunde göra så att i den fulla editorn för ett inlägg så klickade man på en "imageknapp" och fick ladda upp en bild som man sedan länkade in i texten.
Jag har gjort detta tidigare i denna tråd, men nu får man bara upp en ruta där man skall stoppa in en URL till en bild som man har på en webbserver nånstans....
Så forumägarna har beslutat att vi inte får posta bilder längre..... :angry:

Det är bara att använda "Fullständig Editor" så har du en knapp under rutan där du kan klicka för att 'Bifoga Fil'.

Redigerat av Kung Nu, 18 november 2014 - 11:01.

Postad 18 november 2014 - 11:43

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Det är bara att använda "Fullständig Editor" så har du en knapp under rutan där du kan klicka för att 'Bifoga Fil'.

Och det visar sig att för att nå "Fullständig editor" så måste man klicka på knappen "Fler alternativ", dvs det står inte "fullständig editor"....

Postad 18 november 2014 - 12:48

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Och det visar sig att för att nå "Fullständig editor" så måste man klicka på knappen "Fler alternativ", dvs det står inte "fullständig editor"....

Var det svårt att räkna ut?

I övrigt så kan man ju då också tillägga att för de som kör IE = Internet Explorer som Webbläsare, så kan det vara Mycket Fördelaktigt att lägga in minhembio.com under >>Tools/Verktyg>Compatibility View settings, för annars funkar Editorn här väldigt dåligt öht.

https://www.minhembi...howtopic=317559

Redigerat av Kung Nu, 18 november 2014 - 14:19.

Postad 18 november 2014 - 14:07

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Ja, jag gjorde en egen tråd då jag misstänkte att problem med HDCP inte bara gäller ett visst märke av box utan gäller HDMI anslutningar generellt. Dock så undrar jag vart den tråden tog vägen för inte finns den kvar här :(

Postad 18 november 2014 - 16:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Ingen bild syns för mig i den där tråden....
Jag har Win7x64 och FireFox med senaste uppdatering (från idag).
Kan visning av bilder också vara browser-beroende liksom editorn är det???

F.ö. så verkar det vara nåt fel på postningen av inlägg, det tar evinnerlig tid innan det blir klart, vad är problemet med det?

Edit:
Det tog över 20s efter att jag tryckte knappen innan det var klart. Visades en grön ruta i överkanten under tiden men ingen roterande aktivitetssymbol....

Redigerat av Bo_B, 18 november 2014 - 16:26.

Postad 19 november 2014 - 08:26

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Dock så undrar jag vart den tråden tog vägen för inte finns den kvar här :(

Raderad eftersom du dubbelpostade, men din diskussion kan ju hållas här.

Ingen bild syns för mig i den där tråden....

Nä, tråden finns ju inte längre ... se ovan.

Jag har Win7x64 och FireFox med senaste uppdatering (från idag).
Kan visning av bilder också vara browser-beroende liksom editorn är det???

Ta det där i tråden som handlar om det.

https://www.minhembi...howtopic=317559

Postad 01 december 2014 - 20:20

Jojride
  • Jojride
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte en HD+2 i lördags och den verkade fungera helt ok fram till igår.
Då fick den uppdatera (Tjatat sen jag köpte den) och den fick då 0.03.60 och det var väl bra men nu går det inte längre att pausa livetv längre!?!

Någon som känner igen problemet?
Provade att slå av den med strömbrytaren på baksidan men det gjorde ingen skillnad..
Kanske behöver jag återställa den men försvinner inspelat matrial då?

//

Postad 02 december 2014 - 08:13

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

nu går det inte längre att pausa livetv längre!?!

Jag vet inte var detta kan ställas in, men ifall du inte kan pausa medan du tittar på TV "direkt" så skulle det kunna bero på:
1) Det spelas in för många program redan, det finns ett max för hur många samtidiga inspelningar som kan pågå.
2) Den här inspelningen av det program som visas direkt kanske är avstängd? På min gamla Topfield fanns det en inställning för detta i alla fall.
3) Hårddisken är full (knappast troligt om du alldeles nyss köpt boxen...
Kan du spela in program och sedan titta på dem?

Kanske behöver jag återställa den men försvinner inspelat material då?

Om du menar fabriksåterställning så borde inga inspelningar försvinna. Möjligen får du göra om dina favoritlistor efter en kanalsökning.
Det finns en funktion för att formatera hårddisken och då försvinner allt, men då måste du köra den funktionen.

Postad 02 december 2014 - 12:23

Jojride
  • Jojride
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag vet inte var detta kan ställas in, men ifall du inte kan pausa medan du tittar på TV "direkt" så skulle det kunna bero på:
1) Det spelas in för många program redan, det finns ett max för hur många samtidiga inspelningar som kan pågå.
2) Den här inspelningen av det program som visas direkt kanske är avstängd? På min gamla Topfield fanns det en inställning för detta i alla fall.
3) Hårddisken är full (knappast troligt om du alldeles nyss köpt boxen...
Kan du spela in program och sedan titta på dem?

1. Fungerar inte alls oavsett om inspelning pågår eller inte.
2. Hittar ingenstans att slå av och på den möjligheten.
3. Nävisst den innehåller endast ett fåtal program och hd är på 500gb så det borde vara lugnt! ;)

Inga problem att spela in och titta på de programmen. Går att spola fram och tillbaks, pausa etc.

Jag får prova en återställning ikväll så får hag se vad som händer..

Tack för ditt svar btw!

Redigerat av Jojride, 02 december 2014 - 12:25.

Postad 03 december 2014 - 18:25

Jojride
  • Jojride
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har provat att återställa boxen men felet kvarstår... Dvs vi kan inte pausa livetv oavsett om det pågår inspelningar eller ej.
Grymt irriterande då vi använder den funktionen ofta, framförallt barnen som då kan backa tillbaka om de missat blrjan av programmet då vi oftast har boxen inställd på barnkanalen!

Postad 03 december 2014 - 21:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
Skumt!
Om du letar efter mina inlägg i denna tråd från i våras så borde du hitta en adress till det serviceföretag som sköter HUMAX åt Boxer. Genom att kontakta dem kan man korta väntan för att få en lösning.
Annars verkar det ju som om du fått en defekt box som borde returneras, tycker jag.

Postad 25 december 2014 - 03:20

Mike N
  • Mike N
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Någon som uppdaterat sin hd2+ on demand till 3.60 från 3.15 utan att använda någon usb sticka som det snackas om tidigare i tråden? Fick min box för ca en vecka sedan och den kom då med 3.15 programvara. Försökte ikväll spela in 2 hd kanaler samtidigt men kunde bara titta på ena inspelningen efteråt. Den andra såg korrekt ut i listan men kunde varken spelas upp eller raderas. Hoppas på att 3.60 ska hjälpa på detta. Några erfarenheter?

Redigerat av Mike N, 25 december 2014 - 03:21.

Postad 05 januari 2015 - 13:51

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag har sedan september en box som denna tråden avhandlar. Förnyade/förlängde även mitt abb hos Boxer i 12 månader, Boxer max + on demand.
Ringde idag Boxer i annat ärende, tänkte sälja min förra box och hade lite dålig kläm på hur gammal den är. Det är den som är identisk (nästan) med denna boxen, men utan on demand.

De kunde inte ge mig någon uppgift om gamla boxen. Dessutom så hade de inte något alls registrerat på att jag har denna box eller att jag ens förlängt mitt abb. I deras papper så är jag utan bindningstid, fortfarande med den Sagembox jag hade för minst 4,5 år sedan.

Lång inledning. Men om jag tar ut en ny box och binder upp mig och sedan säljer den i obruten förpackning. Vad kan man ta för den? Den verkar kosta 3190kr på billigaste enl. prisjakt.

Redigerat av r_o_n, 05 januari 2015 - 15:03.

Postad 05 januari 2015 - 17:34

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Jag har erfarenhet av att både köpt och sålt oanvända/begagnade boxar och för en inspelningsbar brukar man kunna få ca 1000-1500:-. Mer går knappast inte få då de flesta inte ger i närheten av vad boxarna listas för på prisjakt då de oftast tecknar ett abb samtidigt och därmed får boxen mycket billigare.

Redigerat av Legion, 05 januari 2015 - 17:35.

Postad 06 januari 2015 - 01:29

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Jag har erfarenhet av att både köpt och sålt oanvända/begagnade boxar och för en inspelningsbar brukar man kunna få ca 1000-1500:-. Mer går knappast inte få då de flesta inte ger i närheten av vad boxarna listas för på prisjakt då de oftast tecknar ett abb samtidigt och därmed får boxen mycket billigare.

Tack. Då testar jag din övre gräns. :) Jag gav inte många hundra själv så....

Postad 02 mars 2015 - 09:36

sanningen
  • sanningen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Är det möjligt att ändra den hemska gröna listfärgen då synskadade har svårt att se de gröna fältet med vit text? Gäller Boxer +2.

Postad 09 april 2015 - 06:55

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0

Hej!

Håller på att testa om Boxer funkar i lägenheten. Efter ett par dagars labbande ser det ut som jag fått en stabil bild med Boxers aktiva antenn.

Kollar jag signalstyrkan (valfri HD-kanal) så ser tuner 1 bra ut medans tuner 2 är helt död. Är det normalt?

Mvh

/Bernt

Postad 09 april 2015 - 07:07

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Ja, såvida du inte använder bägge samtidigt tex om du spelar in på en annan kanal samtidigt, då kommer du få värden även på tuner 2.

Redigerat av Legion, 09 april 2015 - 07:09.

Postad 09 april 2015 - 07:11

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0

Ja, såvida du inte använder bägge samtidigt tex om du spelar in på en annan kanal samtidigt, då kommer du få värden även på tuner 2.

Bra, om det håller sig stabilt över helgen så blir det byte från Telia till Boxer. Fler HD-kanaler och lite roligare box.

Postad 09 april 2015 - 07:12

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Bra, om det håller sig stabilt över helgen så blir det byte från Telia till Boxer. Fler HD-kanaler och lite roligare box.

Bra byte!

Postad 24 april 2015 - 12:01

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Hej.

Köpte nyligen denna box. Och jag får titt som tätt "Denna kanalen är kodad eller ej tillgänglig" på vissa kanaler.
Jag har en aktiv utomhusantenn och ganska nära till sändarmasten.
Har googlat men hittar inget lösning. Finns det något man kan göra?

Postad 24 april 2015 - 12:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Har du abonnemang på de kanaler som visar upp denna skylt?

Om du har det och kanalen visas ibland men poppar up skylten ibland så har du antagligen för svag signal.

Eller om du är nära sändaren kanske för stark....

Jag skulle prova med en antennförstärkare från Kjell&Co om jag var du.

Jag har en sån både hemma och på landet och det hjälper väldigt bra.

Postad 24 april 2015 - 13:22

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Kör boxer max, kanalerna har jag.
Jag har föregångaren hemma också och den har/hade jag aldrig problem med när jag körde den på samma antenn.

Jag har möjligtvis för stark signal, ligger nästan jämt på 100%\100%... Behöver denna en signaldämpare?
Eller mäter den fel och jag ändå behöver en antennförstärkare?
Får ibland att antennen är kortsluten.

Kanal 5 HD är en kanal jag väldigt ofta får att kanalen är kodad. Där ligger signalinformationen på 100%\100% konstant....

Postad 24 april 2015 - 13:30

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Nja, extra förstärkare skall inte behövas om du har aktiv antenn, och dämpare borde heller inte behövas. Vissa boxar har varit rätt griniga om signalen varit för stark men har inte hört det om denna.

Men det där med kortsluten antenn har rapporterats tidigare i tråden. Vill minnas att det kom någon uppdatering för det problemet men till syvende och sist är det nog så att boxen inte riktigt orkar mata förstärkaren i antennen, för jag gissar att du matar den från boxen. Stämmer min teori torde en extern matning av antennförstärkaren vara lösningen.

Postad 24 april 2015 - 13:33

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Boxen matar antennen. Provade en extern matning som jag har till en inomhusantenn med den orkade inte driva. Kanske måste köpa en ny extern och prova....

Postad 24 april 2015 - 13:40

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Bläddra gärna lite bakåt i tråden om någon hittade en bra lösning på just det problemet, annars får du kolla upp vad antennen behöver. Skulle inte förvåna mig om den helst vill ha högre spänning och/eller ström än vad boxen ger.

Postad 24 april 2015 - 14:14

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Kollade igenom några kanaler vi sällan kollar på. Där är det flera kanaler som signalinformationen pendlar ordentligt. Ska nog köpa en extern strömmatare först...

Postad 24 april 2015 - 15:08

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Boxen matar antennen. Provade en extern matning som jag har till en inomhusantenn med den orkade inte driva. Kanske måste köpa en ny extern och prova....

Du måste vara säker på att du inte matar antennen från två håll, den ska ju bara ha ström från antingen sig själv, eller boxen, så har den ström från sig själv måste du stänga av boxens matning!

Redigerat av Kung Nu, 25 april 2015 - 09:16.

Postad 24 april 2015 - 15:23

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Absolut, det är jag noga med.

Postad 07 juni 2015 - 10:43

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Ett dygn med Humaxen. Bytt från Sagems inspelningsbara. Humaxen tycks vara bättre på flera sätt.

Den är tyst - hårddisken surrar inte.

Tycker att ljudet är bättre. Kan det vara så?

Kanske bilden också.             "

Har en antennförstärkare med extern drivning, så då passar farbriksinställningen AV för boxens egens 5v drivning. (Enl vad jag läst här).

Meddelandet från boxen är lite tvetydigt, tycker jag: "Strömmen til antennen ska slås på om mottagaren är utrustad med en aktiv antenn som kräver externa ström". (Underförstått... MEN har ingen egen strömkälla).

Postad 11 juni 2015 - 17:55

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jaha. Fått återställa den till fabriksläge TVÅ gånger efter att ha  haft den i några få dagar.

Nu funkar den i alla fall. Men tydligen har den buggig mjukvara den också (bytt från Sagem).

Postad 30 juni 2015 - 23:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Visning av svenska tecken...

Idag har min HUMAX BXR-HD+2 fått spel!

I programguiden och info för utvalda program etc är alla ÅÄÖ utbytta mot _ så det blir nästan oläsbart!

Är det nån annan som har sett detta eller är det fel på min box?

Den har fungerat utan egentliga problem i snart 1.5 år nu.

Bortsett från att dess användargränssnitt lämnar mycket övrigt att önska så har det inte varit några direkta fel i programhanteringen och inspelningsfunktionerna.

Men då och då slutar TEXT-TV att fungera, det kommer inte upp någon text på sidan när man väljer text, detta oberoende av vilken kanal man har valt (SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5 etc). Enda hjälpen här är att sätta boxen i standby med fjärrens power-knapp och sedan stänga helt med knappen på baksidan av boxen.

När man sedan slår på den och den startat upp hela vägen så finns TEXT-TV igen.

Men däremot inte ÅÄÖ, de är fortfarande ersatta med _ överallt i det normala GUI:t.

Någon annan som har haft/har dessa problem?

Och vet vad man kan göra åt det?

Skall nämnas att jag kör bara med HD på de kanaler som har text-tv. Men jag provade nyss och även SD-kanalerna saknar ÅÄÖ...

Postad 01 juli 2015 - 05:36

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Visning av svenska tecken...

Idag har min HUMAX BXR-HD+2 fått spel!

I programguiden och info för utvalda program etc är alla ÅÄÖ utbytta mot _ så det blir nästan oläsbart!

Är det nån annan som har sett detta eller är det fel på min box?

Jag hade så inatt också, så det är inget fel hos dig, utan på Boxers/Teracoms utsändning av EPG.

Redigerat av Kung Nu, 01 juli 2015 - 05:36.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.