Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad kommer efter Blu-ray?

440 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 januari 2014 - 10:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Har också sett lite olika UHD vid det här laget och om man står 1 meter ifrån ser det väldigt imponerande ut men 3-4 meter bort så skulle det lika gärna kunna vara 1080p.

Postad 17 januari 2014 - 09:25

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

• 117 inlägg
  • 1

Problemet är ju att folk bara kollar på dvd på sina BD spelare! Bara tittar på forumet hur många som spelar annat mög än BD skivor! I bland känner man sig ganska ensam om att köpa och spela BD skivor !

Har pratat med en kompis om det där och han vet av folk som har en PS3 men ändå köper DVD filmer och så frågade han dom varför dom inte köper BD filmer och då säger dom att "vi har ju inget BD spelare". Jo det har ni då ni har en PS3. Men folk verkar inte veta om att man kan spela BD filmer på PS3. Okunskapen hos folk när det gäller det tekniska är inte någon höjdare direkt.

Men jag tror det vore bra för branchen att sluta med DVD helt. För man släppte ju inte VHS såhär lång tid vid sidan om DVD. Varför ska man då släppa DVD filmer i all oändlighet? Det kostar ju också pengar för dom att komprimera då dom måste gå igenom frame för frame i filmen till DVD versionen precis som BD versionen.

Redigerat av Man of Steel, 17 januari 2014 - 09:26.

Postad 17 januari 2014 - 09:51

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

... Det kostar ju också pengar för dom att komprimera då dom måste gå igenom frame för frame i filmen till DVD versionen precis som BD versionen.

Ursäkt, men är inte säker på att jag förstår den där meningen.

Postad 17 januari 2014 - 20:46

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Men jag tror det vore bra för branchen att sluta med DVD helt. För man släppte ju inte VHS såhär lång tid vid sidan om DVD. Varför ska man då släppa DVD filmer i all oändlighet? Det kostar ju också pengar för dom att komprimera då dom måste gå igenom frame för frame i filmen till DVD versionen precis som BD versionen.

Du tror inte dom tjänar några pengar på DVD försäljning då?

Postad 17 januari 2014 - 22:47

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 1
Ja det verkar ju vara smart att sluta tillverka det format som säljer bäst ;)

Postad 20 januari 2014 - 10:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Tyvärr tillverkas oftast de produkter som säljer bäst inte de som presterar bäst.

Postad 21 januari 2014 - 13:52

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 1
Jag tror inte dom flesta ser några som helst fördelar med att gå över från DVD till bluray, kvaliten på bild och ljud har alltid varit sekundärt hos medelsvenson.

När DVD kom så erbjd formatet en rad fördelar över vhs. Boxarna var mindre, man slapp spola, man kunde välja språk och undertexter osv.

Vad har bluray att komma med över DVD? Ett behov av att regelbundet uppdatera firmware på spelaren möjligtvis.

Postad 22 januari 2014 - 20:28

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Tror nog Blu-Ray kan ha en framtid i och med att fler och fler skaffar sig större och större TV-apparater och upptäcker att bilden från en DVD kan sakna den skärpa som en Blu-Ray har.

Postad 22 januari 2014 - 22:59

Greenious
  • Greenious
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag vet inte om blu-ray är det sista stora fysiska formatet vi ser, men jag är tämligen säker på att blu-ray kommer leva i många år till.

Först och främst är det faktiskt fortfarande många som inte sitter med snabba uppkopplingar, men många vill också ha den fysiska produkten, med omslag och allt, och även om fler och fler inte har sådana krav så misstänker jag att en tillräckligt stor grupp kommer ha dessa krav för att efterfrågan på fysiska produkter aldrig kommer bli så liten att det inte är lönsamt för filmindustrin att tillgodose. Sedan kan man ju diskutera storleken på dessa produkter, blir de för små så kommer folk rata dem, eftersom filmsamlingen också är något man vill visa upp.

Sen är blu-ray egentligen inte färdigutvecklat. Kommersiella blu-rays kan idag produceras med upp till 4 lager, med en total lagring om 128gb. För nåt år sedan läste jag att man i labb fått fram blurays med 16 lager, och på annat håll har man på endast 2 lager lyckats klämma in 1000gb. Den bortre gränsen för vad man kan lagra på blu-ray är alltså inte nådd, och innan den är nådd så tror jag inte något nytt format är aktuellt.

Vad framtiden för med sig är svår att säga, men jag tror blu-ray kommer vara kvar i många år till, inte minst då den även klarar behoven för de större filmformaten som är på gång, och eftersom i det närmaste 100% av det befintliga filmmaterialet som producerats utan problem platsar på en bluray med maximal kvalite, är också behovet av ett nytt format väldigt litet för lång tid framöver.

Postad 22 januari 2014 - 23:43

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Deep Color Encoding Process Developed for Blu-ray

http://www.highdefdi...lu-ray___/13661

Postad 23 januari 2014 - 12:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Intressant, men även om de skulle lyckas med konststycket att göra den upphottade kodeken helt bakåtkompatibel, dvs att äldre 8-bitarsversioner klarar att läsa "grunddatan" och ignorera paketen med "de extra bitarna" utan att snubbla, så kräver det hursomhelst att de nya utgåvorna har en lägre max bitrate än "vanliga" Blu-Ray för att funka säkert.

Det går givetvis också utmärkt att köra 4k i h265 på samma medium, men tillverkarna vill ju gärna att vi skall köpa nya grejor, så det lutar väl mer åt icke bakåtkompatibel "Blu-Ray 4k" e likn...

Postad 23 januari 2014 - 14:14

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

12bitar, det vore ju perfekt.

Postad 27 januari 2014 - 12:10

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Jag tror inte dom flesta ser några som helst fördelar med att gå över från DVD till bluray, kvaliten på bild och ljud har alltid varit sekundärt hos medelsvenson.

När DVD kom så erbjd formatet en rad fördelar över vhs. Boxarna var mindre, man slapp spola, man kunde välja språk och undertexter osv.

Vad har bluray att komma med över DVD? Ett behov av att regelbundet uppdatera firmware på spelaren möjligtvis.

Haha ja firmware eländet, där tror jag HD-DVD hade lyckats bättre, enklare.

Det är precis så bland folk man talar med, man bryr sig inte om kvalite i bilden eller ljud. Något jag har svårt att förstå faktiskt.

Jag skulle känna att jag slösade min tid om jag såg en DVD och en HD källa fanns tillgänglig.

Redigerat av dealerovski, 27 januari 2014 - 12:11.

Postad 04 februari 2014 - 09:18

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Eftersom "större" tv-apparater kanske först nu blivit vanligare så tar det tid innan man fattar vitsen med att gå över till BD. Sitter man men en <40" på 4-5 meters avstånd finns det ingen jättestor vinst i att gå över till BD.

För egen del så är det en jätteskillnad mellan SD och HD/BD. Har svårt att titta på SD nu och njuta av den bilden. Känns bara urvattnat. För TV-sändning är det ännu mer tydligt, alltså skillnad mellan SD och HD. Kolla på sport i SD är ju skit.

Postad 04 februari 2014 - 11:04

Black Mamba
  • Black Mamba
  • Användare

• 100 inlägg
  • 1

Problemet är ju att folk bara kollar på dvd på sina BD spelare! Bara tittar på forumet hur många som spelar annat mög än BD skivor! I bland känner man sig ganska ensam om att köpa och spela BD skivor !

Det är väldigt sant. Är det någon som har koll på vad för siffror vi har här hemma när det gäller DVD VS. BD i försäljning?

Postad 13 februari 2014 - 22:52

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Intressant det du säger.
Den dagen då Hemmakväll hade 50% off för ett tag sedan så såg jag 4-5 pers som hade en hel kundkorg full med DVD filmer, de sneglade inte ens åt Blu-ray hållet. Så en del DVD säljs nog fortfarande, absolut - om man inte är nån kvalitetsnörd inom ljud/bild så varför inte!
Själv skulle jag inte köpa en DVD längre, inhandlar bara BD.

Postad 13 februari 2014 - 22:57

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Kan säga att för egen del har jag inte köpt något annat än Blu-Ray dom senaste åren (varför skulle jag när Blu-Ray är bättre)

Postad 13 februari 2014 - 23:00

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 1

Kan säga att för egen del har jag inte köpt något annat än Blu-Ray dom senaste åren (varför skulle jag när Blu-Ray är bättre)

Lite så jag menar också. För alla dem som älskar bra ljud/bild (speciellt med din brutala uppsättning) så är Bluray namnet och inget annat. Men för familjer som inte riktigt bryr sig så säljer nog DVD en hel del då det är mkt billigare!

Postad 14 februari 2014 - 19:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Jag kan inte ta in att folk köper dvd, när man kan köpa en blu-ray spelare för några hundra idag och blu-ray filmer från ca 19kr. Självklart inte alltid för 19kr o uppåt men det händer!

Postad 26 februari 2014 - 09:07

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 1
Lemonguy o sandstrom har vissa poäng ang BD vs DVD. BD ger ju inga direkta fördelar vs DVD mer än (något) bättre bild oljud, som bara är fullt tydliga när man har en relativt stor o påkostad hemmabioanläggning. Även med kanske en 50-tums plattTV så blir skillnaden i bild inte så stor om man sitter 4-5 m från den. Såvida man inte har exceptionellt bra syn.

Letar man efter en speciell film, lite udda eller kanske bara något äldre, så är sannolikheten mycket större att man hittar den på DVD än BD. Jag blir själv förvånad varför vissa filmer, kanske något äldre men rätt populära fortfarande, inte ges ut på BD. Ta The Abyss som exempel.

Postad 26 februari 2014 - 09:45

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Det ryktas att the Abyss (och True Lies) ska släppas på BluRay under 2014 men jag har inte sett något officiellt releasedatum någonstans...

Det är nog ett ganska omfattande restaureringsarbete som krävs för att få ordning på the Abyss, speciellt med tanke på hur sunkig DVD-utgåvan var...
Köpte special edition på DVD när den kom och jag blev så besviken att jag inte sett om den en enda gång sedan dess. Detta var alltså på den gamla goda tiden när alla hade CRT-TV. 16:9-formatet hade dock hunnit göra entré (och blivit etablerat) så det är en gåta varför de släppte en dålig transfer i 4:3 letterbox...

Det blev lite OT, men jag blir fortfarande upprörd när jag tänker på det...

Postad 26 februari 2014 - 10:17

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
pgu:

Jo, har också sett rykten om släpp av The Abyss o True Lies under 2014. Vi får hoppas. Jag tror jag hyrde Abyss någon gång på DVD, nej, det var ingen vidare utgåva. Såg den på bio på den gamla goda tiden när det fortfarande kördes riktig film i projektorerna. Jag tror dock inte att det behövs ett särskilt omfattande restaureringsarbete, det som gjordes för DVD var nog bara slarvigt; fort o fel. Mycket äldre filmer än The Abyss har man lyckats restaurera riktigt bra, kolla Criterions utgåvor.

För att återgå till trådens tema, så tror jag framtiden (tyvärr) innebär en övergång mot mer streamingtjänster där man hyr/köper filmer o annan video över nätet. Blu-ray kommer nog att finnas kvar men aldrig bli så stort som DVD hann bli.

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 26 februari 2014 - 10:21.

Postad 02 mars 2014 - 16:49

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0
När ska Sonys 4K streaming tjänst komma till Sverige? Jag vill ha 4k NU.

Postad 02 mars 2014 - 22:37

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Tja, med tanke på att vi fortfarande inte har någon tjänst för 1080p värd namnet så kan det dröja innan det finns nåt som är värt att ha..

Postad 03 mars 2014 - 07:23

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 1

Jag kan inte ta in att folk köper dvd, när man kan köpa en blu-ray spelare för några hundra idag och blu-ray filmer från ca 19kr. Självklart inte alltid för 19kr o uppåt men det händer!

Har svårt att ta in det med.
Sambon jobbar på Åhléns och nästan varje dag är det folk som frågar efter utgåvor på DVD/om BD går att spela på DVD/vad BD är/osv. Tur att jag lärt henne tillräckligt så hon kan besvara sina kunder och sedan le åt det :)

Redigerat av MartinAberg, 03 mars 2014 - 08:53.

Postad 03 mars 2014 - 07:47

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 2

Har svårt att ta in det med.
Sambon jobbar på Åhléns och nästan varje dag är det folk som frågar efter utgåvor på DVD/om BR går att spela på DVD/vad BR är/osv. Tur att jag lärt henne tillräckligt så hon kan besvara sina kunder och sedan le åt det :)

Hoppas du inte lärt henne att förkortningen på blu-ray är BR? ;)

Postad 03 mars 2014 - 08:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 1
Haha, ja så är det. "Vad kommer efter Blu-ray" (dvs "Blu-ray Ultra"), är inte relevant förrän 100.0% av minhembios forum lärt sig förkorta Blu-ray. ;)

Vi hade fullt upp med att lära folk stava till Blu-ray innan Blu-ray 3D kom ut...vi hann..nästan. :ph34r:

Postad 03 mars 2014 - 08:20

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0

Haha, ja så är det. "Vad kommer efter Blu-ray" (dvs "Blu-ray Ultra"), är inte relevant förrän 100.0% av minhembios forum lärt sig förkorta Blu-ray. ;)

Vi hade fullt upp med att lära folk stava till Blu-ray innan Blu-ray 3D kom ut...vi hann..nästan. :ph34r:

+1

Postad 03 mars 2014 - 08:43

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

När ska Sonys 4K streaming tjänst komma till Sverige? Jag vill ha 4k NU.

Bra fråga, har inte hört nåt om det ännu i alla fall men borde ju dyka upp snart tycker man.
Deras mediaspelare, "pucken" (fmp-x1) ska tydligen funka att använda även utanför US genom att använda en VPN som ger amerikansk ip. Dock kommer man bara åt trailers och liknande. För att se hela filmer krävs både en USA adress & US kreditkortsnummer.

Postad 03 mars 2014 - 08:52

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0

Hoppas du inte lärt henne att förkortningen på blu-ray är BR? ;)

Ne, det har jag inte ens lärt mig själv, skyller på att jag var nyvaken, inlägget redigerat nu iaf :D

Postad 03 mars 2014 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Iaf...blir det nån BDU under året tro? Kom ihåg var ni läste förkortningen först. ;)

("Ultra" är förstås hellöjligt men nu har branschen bestämt sig för att använda det för "nästa grej inom video" så en ny standard för BD lär hänga på det tåget...är man allergisk får man väl säga "BD Profile 10.0" eller vad det nu kan tänkas bli :))

Postad 03 mars 2014 - 11:58

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Iaf...blir det nån BDU under året tro? Kom ihåg var ni läste förkortningen först. ;)

Ja, jag tror vi kommer få se BDU eller vad det nu kan tänkas heta i slutet på detta året, dags att börja spara ihop för uppgradering av ny BD spelare, Receiver... :lol:

Postad 03 mars 2014 - 18:00

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Vi får helt enkelt sluta vara så lata, och skriv ut hela Blu-ray Disc, så blir det nog lättare att ta till sig :P

Fast det leder väl till försvenskningen "Blu-ray Discskiva", det har vi vart med om tidigare..

Postad 03 mars 2014 - 18:17

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0
Hur många var det inte som trodde dvd stod för digital video disc?;)

Postad 09 mars 2014 - 03:44

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
DVD stod för Digital Video Disc först, men ändrades till Digital Versatile Disc, då man insåg att man kunde använda mediumet till mer än bara film. Källa: 118100 ;)

Postad 10 mars 2014 - 08:44

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
http://www.engadget....-archival-disc/

Postad 20 mars 2014 - 22:02

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0
http://www.electroni..._projectors/D4/

2015 är året för 4k inte 2014

Postad 25 mars 2014 - 21:41

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

http://www.electroni..._projectors/D4/

2015 är året för 4k inte 2014

Trevlig länk med bra läsning, men den har passerat bäst före datum känns det som.

August 14, 2013 by Grant Clauser

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 25 mars 2014 - 21:57.

Postad 25 mars 2014 - 22:35

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att se vad som händer på ljudsidan med kommande 4k blu-ray, ryktas ju lite om att Dolby kommer att ha en variant av sin Atmos teknik och även DTS verkar ha nåt nytt på g.

Postad 28 mars 2014 - 09:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Trevlig länk med bra läsning, men den har passerat bäst före datum känns det som.

Sen artikeln skrevs har det väl inte hänt något nämnvärt på 4K projektionsfronten så den får nog sägas vara aktuell fortfarande.

Inte minst budskapet:

Assuming you’re working with high-quality source content, there are three main considerations regarding overall picture quality: image brightness, accurate color representation and stellar contrast ratio,” says DPI’s Bridwell. Those picture factors haven’t changed over the last several years, no matter what the resolution.

...även om jag hellre skulle säga "image sharpness" istället för "image brightness", tillräcklig ljusstyrka tycker jag på sätt och vis ingår i "stellar contrast ratio".

Redigerat av pacman, 28 mars 2014 - 09:11.

Postad 10 april 2014 - 17:07

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Panasonic presenterar ny blu-ray spelare med HDMI 2.0 och stöd för uppspelning av 4K 60p. http://translate.goo...jAwSRDZG9maoEtw

Postad bild

Redigerat av Mentos, 10 april 2014 - 17:08.

Postad 10 april 2014 - 18:17

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0

Yay, Nytt format, nya spelare och dags att köpa samma filmer en gång till. Filmbolagen gnuggar händerna :)

Måtte de satsa på 36bit denna gången. Minst.

Jaha bara handla om igen då...

Postad 10 april 2014 - 18:38

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Panasonic presenterar ny blu-ray spelare med HDMI 2.0 och stöd för uppspelning av 4K 60p.

Verkar komma med HEVC stöd också.

Postad 11 april 2014 - 14:17

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Panasonic presenterar ny blu-ray spelare med HDMI 2.0 och stöd för uppspelning av 4K 60p. http://translate.goo...jAwSRDZG9maoEtw

Postad bild

Undra om den är tänkt att spela upp 4k via skiva, usb data eller streama?

Postad 12 april 2014 - 15:36

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 1

1397222245[/url]' post='4041865']
Undra om den är tänkt att spela upp 4k via skiva, usb data eller streama?

Har svårt att tro den skulle stödja framtida 4K blu-ray skivor som inte ens är klart ännu, det troligaste är att den klarar att spela UHD material från t.ex ett USB-minne som du är inne på.
Intressant är ju också hurvida streaming (4k) från Netflix kommer vara möjlig.

Redigerat av Mentos, 13 april 2014 - 01:20.

Postad 12 april 2014 - 15:40

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Hittade lite intressant info på AVS forum om kommande 4K blu-ray, finns info om det på MovieLabs hemsida här: http://www.movielabs...ideo%20v1.0.pdf

Sammanfattning:

"- UHD as a minimum resolution , with the ability to keep the 4K resolution. For the studios, it is the TV that must adapt to their film resolution and not the BluRay player to rescale the image ( which is logical if we take their views )
- They want to see the following MINIMUM normalized frequencies for future BluRay :
2D: 24p, 25p , 30p, 48p , 50p , 60p ( 96p ) ( 100p ) ( 120p )
3D 48p ( 24p per eye ) , 96p ( 48p per eye ) , 120p ( 60p per eye )
So it seems that Peter Jackson and James Cameron have convinced studios for 3D HFR !
- The studios want a standard CIE XYZ color and whether the player and not the TV that does the conversion in the color format as the TV has . To recall the standard CIE XYZ was specified in the 1930s and has evolved. The diagram CIE XYZ is broader than the CIE diagram of Rec.709 , of P7 standard digital cinema, and of Rec.2020 .
- HDR : studios want Players can transform the signal accordingly when they are connected to an HDR diffusers . The maximum defined by the studios target is 10 000 cd/m2 for full brightness and 0.005 cd/m2 for the blackest picture possible. This would then give a contrast ratio of 000:1 2000 ! As a reminder, the current displayable brightness TVs ( non HDR ) varies up to 900 cd/m2 for the best. Our TVs will become true halogen lamps ...
- The future BluRay shall be encoded on 12 bits (they even talk about 14 and 16 bit) compatible with YCbCr 4:2:0 representation , 4:2:2 and 4:4:4 . They explain that they are studying the precise impact only use 4:2:2 or 4:4:4 instead of 4:2:0 ."

Redigerat av Mentos, 12 april 2014 - 15:42.

Postad 13 april 2014 - 10:00

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Har svårt att tro den skulle stödja framtida 4K blu-ray skivor som inte ens är klart ännu, det troligaste är att den klarar att spela UHD material från t.ex ett USB-minne som du är inne på.
Intressant är ju också hurvida streaming (4k) från Netflix kommer vara möjlig.

Lite trist för 549€, för mindre än dom pengarna får man en regelrätt PC som definitivt kommer klara av kommande format, och förses med optisk läsare för bluray-4k när det väl kommer. Men men, så är det med all teknik som är ung :P

Redigerat av n_sandstrom, 13 april 2014 - 10:01.

Postad 24 april 2014 - 05:28

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 1
Nu släpper Sony en 4k media spelare även i Europa, FMP-X5 som lanseras i augusti. http://www.hdtvtest....01404233747.htm

Postad 01 maj 2014 - 10:08

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Nu släpper Sony en 4k media spelare även i Europa, FMP-X5 som lanseras i augusti. http://www.hdtvtest....01404233747.htm

Unlike the FMP-X10 launched in the USA, the Sony FMP-X5 doesn’t come with any internal storage, and so won’t be compatible with the brand’s Video Unlimited 4K download service

Så en fet tjock och dyr mediaspelare för att stream Netflix i 4k..

Redigerat av dealerovski, 01 maj 2014 - 10:08.

Postad 01 maj 2014 - 17:10

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Så en fet tjock och dyr mediaspelare för att stream Netflix i 4k..

Ja, en klar besvikelse. Även om deras 4k download service ännu inte är lanserad i Europa så är det ju helt obegripligt varför dom inte bygger in ett framtida stöd? Riktigt dåligt av Sony och har svårt att se denna spelare kommer bli nån succe, för vem kommer att köpa en 4k mediaspelare som endast stödjer Netflix..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.