Ingenjör Öhman menar du? Ja, det vore intressant att se hans mätresultat.Han högtalarbyggar-snubben som var här innan och yrade, sa att han hade gjort en mätning, den hade varit intressant att se..
Redigerat av megagurka, 05 May 2013 - 22:38.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
18 relaterade trådar
Postad 05 May 2013 - 22:37 Ingenjör Öhman menar du? Ja, det vore intressant att se hans mätresultat. Redigerat av megagurka, 05 May 2013 - 22:38. Postad 06 May 2013 - 16:21
Alltid lika fascinerande att ta del av när audioingenjörer förklarar sina teser utifrån ett konkret och pragmatiskt synsätt och tänkande friställt från en allt för hög grad av ljudflumm. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 May 2013 - 16:22. Postad 06 May 2013 - 17:54 Det där var inte Svenska för nybörjare precis, men håller absolut med. "Snubben" som omnämns här är precis så att prata med. Redigerat av laddie15, 06 May 2013 - 17:54. Postad 06 May 2013 - 18:19
Har du pratat med "Snubben"? Postad 06 May 2013 - 18:25 Jajamensan. Var på Guru-demo på Hifi Skane i fredags. Postad 06 May 2013 - 18:45
Ah, trodde du menade att du mött Mr. Kevin Halverson. Är du inte lite nyfiken på att möta Mr. Kevin Halverson? Postad 06 May 2013 - 19:26 Det vet jag faktiskt inte vem det är om jag skall vara ärlig. Borde jag skämmas? Men "snubben" det syftades på var väl Ingvar Öhman? Sannerligen inte fyskam det heller. Är man det minsta hifiimtresserad, eller bara allmäntekniskt, är det rena julafton att prata med ingvar Öhman. Kunskap är kul. En annan intressant herre är den Danske Ole som kunstruerar åt Amphion, kan man också prata länge med. Alla Danska högtalarakonstruktörer verkar förresten heta Ole; Amphions , Audiovectors och SystemAudios. Gemensamt för alla dessa pratglada orakel är förstås att de får en att glömma bort att lyssna. Postad 06 May 2013 - 19:31
Jo, skulle jag nog säga, så här långt in i HRT Stage tråden.
Nej. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 May 2013 - 20:18. Postad 06 May 2013 - 20:41 Finns förvisso många intressanta hifiproduker på marknaden, där de flesta av oss inte har en susning om vem konstruktören är. Men om jag skulle tycka Stage är så bra som ryktet säger, skall jag lägga namnet på minnet. Och jo, visst var det Ingvar Öhman "Elite" refererade till som "snubben". Bläddra tillbaka så får du se. Postad 07 May 2013 - 15:11
Lite ytterligare intryck från sweetspot i Jönköping härförleden från Ljud & Bild.
2013-05-07 16-08-42.jpg 81.66K
6 Antal nerladdningar
Postad 07 May 2013 - 16:01
"Peoples & Schmidt spelade givetvis på Linn. Större behöver det inte vara med en liten strömmare och ett par aktiva högtalare." Nu var ju inte dem som publicerade artikeln där egentligen, men känns det inte på lite låg nivå att dem publicerar bildtagarens gissningar EDIT; eller har jag misstolkat deras uttryck aktiv? (dem drevs av en integrerad digital förstärkare vid namn AVA maestro 50) Redigerat av Unregistered4573ef7b, 07 May 2013 - 16:07. Postad 07 May 2013 - 17:11
Vågar nästan sätta en bra slant på att Guru Junior och en liten bra förstärkare för 1500kr. kör åttor runt dessa Stage.
Bara för att ge ett alternativ för samma pengar alltså. Postad 07 May 2013 - 17:54
Intressant. Vilken förstärkare då? Och vilken högtalarkabel och DAC tänker du köra därtill, fast då kanske du hamnar för långt över 9.500:-? Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 May 2013 - 17:58. Postad 07 May 2013 - 18:46 Visst ja kablarna, är ju jätteviktigt. Jag ändrar "för samma pengar" till ungefär samma pengar. Tror du förstår min tanke. Inte minst om man redan har en vettig streamer. Postad 07 May 2013 - 19:03
Antar att ditt senaste intryck av Guru också är från hifi skåne i fredags?:
Hur stor andel av kvaliteten på det ljud du hörde där skulle du vilja tillskriva Hegelförstärkaren och Primare-CD-spelaren (vet ej vilka modeller specifikt som användes inom respektive)? Vet för övrigt ej vad för kablage som användes, men det har ju ändå ingen betydelse enligt dig. Tror som sagt var inte att Stage i första hand är ute efter att konkurera med kunder som redan har väldigt bra kringutrustning sett till källa/DAC, förstärkare och kablage, utan de som är ute efter en så bra ljudåtergivning som möjligt för 9.500:- och där DAC, förstärkeri, högtalarkablage och högtalare ingår, och när vi väl har de parametrarna på plats, så blir det intressant att se hur långt upp i, skall vi kalla det, 2-kanals kategorin i små- till medelstora rum, Stage hänger med. Personligen tror jag väldigt högt. PS: Är fortfarande nyfiken på denna tes.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 May 2013 - 19:15. Postad 07 May 2013 - 19:18
När kommer man kunna att lyssna på detta system lite längre upp i landet?
Postad 07 May 2013 - 19:20
Förhoppningsvis så fort det landar på världsmarknaden. Jag väntar minst sagt ivrigt på mitt system, och har siktet in på innan midsommar i alla fall. Kanske kan distributören dela med sig av en bättre och/eller mer exakt update. Postad 07 May 2013 - 20:24 Ok, så du har alltså beställt ett system. Vad byter du ut för anläggning? Postad 07 May 2013 - 20:47
Idag har jag ett system bestående av ett par uppgraderade Qln Signatur, DLS Amplifier One och Music Streamer HD ((med en EFF-IXLR) kör all min musik från PC) och Jenving Sword högtalarkablage samt en SVS SB12-NSD. Kommer Stage byta ut detta system för runt 60.000:- - 65000:-? Nja, inte innan basmodulen till Stage kommer i alla fall. Stage kommer hamna i mitt vardagsrum så länge, och sedan får vi se vad som uppstår tekniskt och känslomässigt. Postad 07 May 2013 - 20:58
så, istället för att uppgradera till en större för och slutstegs kombo (som du skrev i din annons på förstärkaren) så skall du alltså skaffa HRT stage? Inte för att vara den som är den men efter att ha hört systemet känns det nästan som du fått något "köp första systemet för inköpspris i utbyte mot att du gör lite reklam för oss på forumet" deal.. Men jag bara spekulerar och delar med mig av mina känslor till mina kära medmänniskor här på forumet.. Om inte, varför detta engagemang? och hur kommer det sig att du var på sweetspot mässan i Göran's rum innan mässan började? (som jag förstod det på bilden du postade med mässrummet) På något vis är jag ganska övertygad om att du på ett eller annat vis har ett vinnande intresse i antagligen HRT som tillverkare eller Runt ljud. Efter att hört systemet på mässan så var jag en aning imponerad, när det handlade om just vad jag såg det som då, en person som satsat lite på att lansera ett system som han tror på. Men efter att ha följt dig och dina sätt att lyfta fram den här produkten börjar den nästan äckla mig istället. Således har du något intresse i detta så har du nog gjort mer negativ effekt för Göran än positiv i mina ögon, och med största sannolikhet finns det nog en hel del människor som känner som mig oavsett om dem kliver fram eller inte. Postad 07 May 2013 - 21:29
Oj, här var det mycket känslor och antaganden på en gång.
__
Nja, jag har planer på att uppgradera till ett Primare för- och slutsteg. Har haft hemma en Primare I32, som jag verkligen gillar i egenskap av dess UFPD-teknik/karaktär.
Spekulation. Har du belägg?
Vad fint.
Jag var helt riktigt uppe på sweetspot mässan, och Göran inbjöd mig till en förlyssning då jag var en av de som hade ett av de bästa lyssningsrummen hemma hos mig för Stage och följaktligen en av de han besökt under sin Stageturné i mars.
Spekulation. Har du belägg?
OK.
Uppsök läkare/psykolog.
Spekulation. Har du belägg, annat än de runt tre på detta forum som generellt är emot mig och mina inlägg med mer eller mindre dåligt underbyggda argument och sakframställningar? Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 May 2013 - 21:40. Postad 07 May 2013 - 22:45 Jo mina intryck är från demon i fredags. Har förstått att dessa (Ino/Guru) högtalare skallvara särdeles okräsna vad gäller förstärkare. Får ju lita på både konstruktören och ägarna där. Sedan är det mig veterligen ingen avgörande skillnad mellan en Primare eller något väsentligt billigare. Speciellt inte som de bara använde den som uppspelare, Dacen var Musical Fidelity M1. M1 är bra, men inte väsentligt bättre än många väsentligt billigare. Så jag står nog fast vid min tes. Guru Junior med rätt billigt förstärkeri borde kunna vara ett riktigt gourmetalternativ till Stage. Kommer absolut att försöka lyssna på Stage av ren nyfikenhet. Men har det systemet ens skuggan av en chans mot mitt alternativ käkar jag upp min mössa. Men skall tillägga att när dessa Gurusar gör hembesök hos mig kommer de få minst lika fint sällskap som på demon. Men skall givetvis testa min tes också. Har förstärkare i lite olika prisklasser. Redigerat av laddie15, 07 May 2013 - 22:57. Postad 08 May 2013 - 08:07
Kan du inte bara säga "Nej, jag har inget ekonomiskt intresse" så behöver det inte bli några fler spekulationer? Postad 08 May 2013 - 10:58
Tycker förövrigt att det lät bra på mässan, satt visserligen inte i soffan men basen kändes bra för att vara någorlunda små högtalare. Dock attraheras inte jag personligen jättemycket av formgjuten plast, eller var kabinetten i alu? Hej Wictor, Här kommer listan på låtarna som jag spelade på Sweetspot från datorn. M.V.H Göran Aaron Copland - Billy the kid mexican dance and finale. Arthur Fiedler & The Boston Pops Orchestra - Hungarian rhapsody 2. Sarah McLachlan - Shelter. Dave Parker;Monteiro, Jeremy & His orcestra - Alone I ascend to the west chamber. Garry Karr - Amazing Grace. Amanda McBroom and Lincoln Mayorga - The Rose. Arne Domners;Bengt Hallberg m.f.l - Take Five. All star percussion ensemble - Intermezzo from carmen. Patricia Barber - A taste of honey. Patricia Barber - The beat goes on. Crash test dummies - MMM,MMM,MMM,MMM. Holly cole trio - Girl talk. Joni Mitchel - Woodstock. California Guitar trio - Classical gas. June Tabor - Red wine and promises. R.E.M. - Losing my religion. Jerry Douglas;Maura O´Connell - Summerfly Beatles - Let it be. Delbert McClinton - Standing on shaky ground. Peter gabriel - Blood of eden. George Winston - Cast your fate to the wind. Y.E.S. - Owner of a lonely heart. Michel Jonasz - Le temps passé. Crash test dummies - Superman´s song. Harry Belafonte - John Henry. Chick Corea - Bossa. Bob Dylan - Don´t think twice, It´s all right. Roger Waters - It´s a miracle. Wolfgang Rubstam - Fugue in d minor.
Hej Gubbas83, Tyvärr är Stage något försenat och beräknas finnas för leverans i juni. M.V.H Göran, Runt Ljud Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m. Postad 08 May 2013 - 13:08
Eftersom jag inte har det, så är jag nyfiken på att så många får det till att jag skulle ha det, därför jag begär lite bättre underlag än att bara underminera min entusiasm och nyfikenhet för och kring denna produkt. Postad 08 May 2013 - 13:43
Bra, då har vi rett ut det.
Göran, om möjligt, vänligen förtydliga kommande trådlös funtionalitet (BT Ver 4.0 med aptX, eller vad åsyftas?) När/var i södra Sverige kan jag lyssna på HRT Stage? (missade tyvärr Sweetspot i Jkp) Postad 08 May 2013 - 14:05
Tror många har den tanken därför att så fort en kommentar är lite negativ eller ifrågasätter något med HRT Stage så ställer du hela tiden motfrågor om de har belägg för det m.m. som om att systemet skulle vara bäst på precis allt. Med tanke på att det ändå bara kostar 9500:- så finns det ju gränser med vad det klarar av, Har långt ifrån ett dyrt system, ett nypris på kanske 40k tror ändå att det presterar bättre än HRT Stage. Postad 08 May 2013 - 14:21
Som för Kungen när han fick frågan om han någonsin varit på strippklubb så behövde väl Fredrik alldeles för lång tid på sig (frågan ställd långt tidigare) för att antyda (för det var väl inte ett rakt nej?) att han inte får köpa Stage till ett reducerat pris.
Oavsett marknadsföringen så skall det bli kul att lyssna på denna skapelse (under semestern antar jag). Kommer det att landa hos många ÅF på västra sidan av Sverige tro? Hifipunkten? Postad 08 May 2013 - 14:47
Trodde detta var vad forum är till för - att diskutera och analysera
Den butik som väljer att inte ha detta system i sin produktportfölj begår nog ett ganska stort misstag. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 May 2013 - 14:50. Postad 08 May 2013 - 15:47
Tack det var snällt. Mvh Postad 08 May 2013 - 17:28 Så du har alltså ett fint system för 60-65000kr. Och istället för att prova att uppgradera detta har du alltså beställt Stage, korrekt? Och vad gäller tex. nämnda Guru tror du man måste upp i rätt fin kringutrustning, framför allt vad gäller förstärkaren. Detta medan Stage tydligen klarar sig utmärkt med sin inbyggda förstärkare som kostar ca. ? Skall vi gissa på 1500 max. Givetvis skall man köpa Stage om man vill ha ett sådant. Får bara inte riktigt ihop ditt val beaktande de svar du gett på sakliga, relevanta och uppriktiga frågor. Postad 08 May 2013 - 17:54
Nej, Stage blir ett komplement till mitt andra lyssningsrum/system i detta stadium.
Stage är, som du säkert förstått vid det här laget, ett matchat system, från DAC, via försteg, till slutsteg, via högtalarkablage till högtalare. Har ingen aning om vad förstärkaren utgör för kostnad i/bidrag till systemet som helhet, jag har bara hört det med den matchade förstärkaren, nåt annat går ju inte. Guru har jag nu hört en gång, lät jättetrevligt. Mer bas än i Stage hemma hos mig, men annars vet jag inte vad mer jag fick utav det, och det var, som sagt, med rätt dyr kringutrustning, men det är möjligt att Guru kan sjunga lika bra eller bättre med billigare kringutrustning. Det verkar ju dock du vara på det klara med, men jag måste medge jag tycker det låter lite märkligt/konstigt. Skulle jag koppla en förstärkare för 1.500:- till mina Qln Signatur skulle det nog låta instängd kakburk, men Guro kanske kan gå förbi detta faktum. Kan nog vidhålla att högtalare ger mest direkt skillnad i ljud, jämfört med förstärkare, men det en bra förstärkare kan erbjuda i "svärta", 3D, kontroll och naturligt, organiskt ljud, jämfört med en billigare konstruktion, håller jag nog fast vid. Dock ser jag två tydliga trender på den framtida högtalarhorisonten, och det är: 1. mer aktiva högtalare. 2. mer system som är matchade av tillverkare - från DAC till högtalare.
OK. Hoppas det känns bättre/klarnar nu. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 May 2013 - 18:04. Postad 08 May 2013 - 18:13 Så din uppfattning är att förstärkare gör stor skillnad, men DSP är inget som kan förbättra ljudet? Och vad exakt menar du Stage har gjort i sin DAC och förstärkare för att "matcha" högtalarna? Redigerat av megagurka, 08 May 2013 - 18:14. Postad 08 May 2013 - 18:19
Ingen aning. Jag bara lyssnar. Vad gör du? Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 May 2013 - 18:20. Postad 08 May 2013 - 18:23
tycker det är ett steg tillbaka om man måste köpa allt från samma tillverkare för att få det optimalt, eller tro att det är optimalt
Postad 08 May 2013 - 18:23 Japp, mycket bättre. Håller absolut med om det du säger om förstärkare. Tänkte nog snarare att det redan med billigt förstärkeri borde spela på en bra nivå, speciellt som detta är lite av en käpphäst för ino vad jag förstått. Men sannolikt lyfter det med bättre grejor. Har själv förstärkeri väl i nivå med den Hegel H300 det spelades på vid demon, och visst är det en viktig kugge även i mitt system, ingen tvekan om saken. Postad 08 May 2013 - 18:33 Du slänger ur dig en massa vaga påståenden och när man ber dig förklara närmare slingrar du dig med motfrågor. Det sägs att all reklam är bra reklam, men det gäller nog bara till en viss nivå. Postad 08 May 2013 - 18:34
Måste måste man ju inte - nog inte i framtiden heller. Postad 08 May 2013 - 18:41
Gör jag? Och om du menar att jag skulle ha insikt i HRTs alla intrikata detaljer kring vad de gjort och slutför med Stage innan marknadslanseringen visar ju bara att du inte har någon adekvat koppling till den verklighetssyn jag utgår ifrån. Bättre dialog emotses. PS: Är det fel att lita på sina öron någon gång, och inte bara utgår ifrån teoretiska resonemang? Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 May 2013 - 18:43. Postad 08 May 2013 - 18:46
Ni pratade om guru JR tidigare,
En kombo som jag tror skulle ge HRT en svår match i nästan samma prisklass är helt klart Guru JR snörat ihop med en AVA Maestro 50.. Utan att ens hört kombon men haft erfarenheter av den större modellen av gurun som klarar höga nivåer redan med 10 watt så tror jag HRT skulle ha en svår match där. Postad 08 May 2013 - 19:01 Du antyder att ett "matchat" system skulle vara bättre än att sätta ihop lösa delar för samma pengar. Vad baserar du detta på? Givetvis ska man lyssna och bilda sig en egen uppfattning, men det är tämligen meningslöst att diskutera olika personers uppfattningar. Om du däremot har några kunskaper om systemets tekniska egenskaper kan det vara intressant om du förmedlar dessa. Postad 08 May 2013 - 19:01
Är möjligt. IngOehman borde vara den som kan komma närmast ett vettigt svar i den frågan utifrån stundens förutsättningar och hans, i detta fall, erfarenhet av Stage/Guru, som är långt, långt större än min egen. Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 May 2013 - 19:02. Postad 08 May 2013 - 19:05
varför skulle han testat just den kombon? Jag var mer intresserad av intryck från någon med en neutral inställning i sammanhanget. Det var mer som ett exempel på något som jag anser som en värdig utmanare, som jag efter egna intryck av produkterna tror har en stor chans att sätta ner foten edit: Kan jr prestera ens i närheten av vad QM10 kan med några få Watt så vågar jag nog dessutom sätta min högra pungkula på det Redigerat av Unregistered4573ef7b, 08 May 2013 - 19:07. Postad 08 May 2013 - 19:17
Han är mig veterligen hjärnan bakom Guru och var i allra högsta grad medverkande till Stages framträdande vid den senaste Stockholmsmässan. Ser jag honom som neutral i detta fall? Ja, trots att han i detta fall representerar två olika högtalarfabrikat som jag antar konkurrerar med varandra. Kan inte komma på en enda individ i världen i skrivande stund som har bättre koll på var Gurus styrkor/svagheter ligger i förhållande till Stages. Kan du? Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 May 2013 - 19:18. Postad 08 May 2013 - 19:23
aha du tänker så, jag tänkte mer eftersom ava maestro har inbyggd D/A som gör att den kombinationen blir ungefär samma funktionellt sett med HRT stage för 2500,- extra i nypris.. Eller? Sen att guru högtalare låter astronomiskt mycket bättre än HRT's högtalare, det behöver jag knappast få bevisat för mig, då förmodligen även du var inne i holographics rum på mässan i Jönköping och att påstå att HRT rummet ens var i närheten är nog ingen som skulle påstå, isånnafall har man nog en ganska stor olik syn på vad som är hifi. Postad 08 May 2013 - 19:37
Nja, tycker det väger tyngre vad Ingvar Öhman hade sagt i detta fall.
Stage i Jönköping lät sämre än hemma hos mig. Det var mer bas, men också brokigare bas. Ljudbilden var mindre och hela närvarokänslan jag fick hemma hos mig infann sig inte riktigt. Vad var prislappen på det du hörde hos Holographic? Postad 08 May 2013 - 19:43
Förstår inte vad du menar skulle väga tyngre om Ingvar sagt i egen hög person, jag pratat om kombinationen med dem två inte vad Guru Jr presterar i allmänhet. Ingen aning, då det var Ino audio Pips som en kille från detta forum byggde ihop till en tävling på ett annat forum, så är nog svårt att sätta en generell prislapp på dem. Elektroniken tror jag kostade omkring 12 000,- och jag har ingen aning om vad dem hade för DAC. Så det var somsagt ett mycket dyrare system i det sammanhanget. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |