Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Revel

409 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Revel Performa F-50 (Golvhögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
Revel Performa M-22 (Surroundhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Revel Performa3 C208 (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Revel Performa3 S206 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Revel Performa3 C205 (Centerhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Revel Performa3 F206 (Golvhögtalare) 2 8,33 (2) Inga priser
Revel Performa3 F208 (Golvhögtalare) 2 8,75 (3) 65 990:-
Revel Performa3 B110 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Revel Performa3 B112 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Revel Performa3 M105 (Surroundhögtalare) 3 (0) 19 990:-
Revel Performa3 M106 (Surroundhögtalare) Rapporterad 2 7,5 (1) Inga priser
Revel Concerta2 B10 (Subwoofers) 1 (0) 19 990:-
Revel Concerta2 F35 (Golvhögtalare) 1 (0) 24 590:-
Revel Concerta2 F36 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Revel Concerta2 M16 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Revel Concerta2 S16 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Revel Concerta2 C25 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Revel Concerta2 F36 (st) (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 23 september 2015 - 22:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Å andra sidan så är det ju bara han på forumet som faktiskt beställt ett par Revel, så det är ju så nära en användare vi kommer just nu. Själv kommer jag lyssna på dessa när jag ska till Luleå, men det blir av antingen i jul eller till midsommar. Ett tag kvar mao :D

Postad 23 september 2015 - 22:37

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 1

Det är ju inte sant. Finns ett flertal ägare av Revel här, och de flesta har nog då någon gång beställt sina.

Utvärdering av diverse högtalare, en massa tjafs av skribenter som bara vill just tjafsa samt diskussioner om och bilder på slutsteg anser jag inte har att göra i en tråd om ett högtalarmärke.

Postad 23 september 2015 - 22:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Kanske har missat det. Har bara sett att det varit han som beställt, och sen ett par till som lyssnat :)

Postad 24 september 2015 - 00:00

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Tjena!

Exakta SPL-förmågan vet jag inte, har dock spelat ordentligt starkt på demo, och kan intyga att det lät väldigt bra, utan kompression, missljud etc. Ca 105db den gången.

När jag nu får hem högtalarna så kommer jag ta reda på högtalarens kompletta kapacitet under de första veckorna, har även beställt ett nytt strömstarkt slutsteg.

Revel presterar rent ljudkvalitetsmässigt bra mycket bättre än Klipsch, därför valdes Klipsch bort.

Revel är enligt min subjektiva tolkning nästan en komplett hifi/välljud/film förmedlare.

Bra finnish, exemplariska mätvärden, bra spridning, får man på köpet.

Ok ja det vore kul att lyssna på revels bio grejer...Är bara in lyssnad på deras lite dyrare stereo högtalare (fantastiska)

Postad 24 september 2015 - 07:16

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1 312 inlägg
  • 0

Det är ju inte sant. Finns ett flertal ägare av Revel här, och de flesta har nog då någon gång beställt sina.

Utvärdering av diverse högtalare, en massa tjafs av skribenter som bara vill just tjafsa samt diskussioner om och bilder på slutsteg anser jag inte har att göra i en tråd om ett högtalarmärke.

Instämmer att jag/vi halkat in på slutstegs-tugget till Revelhögtalarna.

Nog om det nu, och tillbaka till topic.

Revel!

Cobra-427, Erik_N m fl är ägare till Revel.

Cobra håller fanan högt med "Ultima2-serien"

Ok ja det vore kul att lyssna på revels bio grejer...Är bara in lyssnad på deras lite dyrare stereo högtalare (fantastiska)

Bio, stereo?

Revel har tre st högtalarserier, Concerta, Performa3, Ultima2, i den ordningen.

Samtliga serier är hifi OCH flerkanals "anpassade"...

Center och dedikerade surroundhögtalare finns till varje serie.

Den nya instegsserien "Concerta2" är pågång, och förväntad release i Scandinavien är första kvartalet 2016.

Redigerat av Berggren, 24 september 2015 - 09:01.

Postad 27 september 2015 - 21:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

@WB-Cinema: Har du fått dina LCR ännu? Något första intryck?

Postad 27 september 2015 - 23:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

@WB-Cinema: Har du fått dina LCR ännu? Något första intryck?

Han hänger tydligen inte här längre, så det går inte att få ett svar.

Postad 28 september 2015 - 08:06

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2 160 inlägg
  • 0

Han hänger tydligen inte här längre, så det går inte att få ett svar.

Varför?

Postad 28 september 2015 - 08:40

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 0

Han inte klarade av att hålla sig till forumets regler och våra uppmaningar att göra så fick inte den verkan vi hade för avsikt att det skulle få.

Detta resulterade i att han uppnådde 5 varningar och då blir man per automatik permanent bannad från forumet.

Så, det kommer inte att komma några svar angående hans Revel-inköp från WB-Cinema.

Postad 28 september 2015 - 09:23

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 0

Dolt ett antal inlägg som inte handlar om Revel!

Håll er till topic är ni snälla annars så låser vi tråden.

Är innerligt trött på att vara "farsa" åt en del härinne.

Håll er till våra regler och om ni är tveksamma på om inlägget ska postas eller ej så är det till största delen chans att så INTE är fallet.

Gör oss alla en tjänst och tänk efter både en och två gånger innan ni postar inlägg.

Tack för visad hänsyn till oss moderatorer/admins.

Postad 20 oktober 2015 - 23:12

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 1

Synd att inte F/C208 finns i vitt. Då hade jag slagit till. Har lyssnat runt en del ytterligare, och tycker att det neutrala och stora ljudet från dessa står sig över tid, jämfört med andra alternativ.

Men sambon har absolut förbjudit något annat än vita, någorlunda slanka högtalare i vardagsrummet. Och jag har av någon anledning inte fullt förtroende för C205, Jag har ännu inte lyssnat på någon av Performa3-centrarna. Trots det, och trots att vissa menar motsatsen, så har jag svårt att släppa tanken på att en stor 3-vägare med dubbla 8:or torde ha mer pondus/fyllighet och "headroom" än en liten 2-vägare med 5:or.

Om man trots allt skulle gå för F206, så tappar man ju "maffighet" och storlek på ljudbubblan, jämfört med F208. Samt troligtvis ovan nämnda )gissade) suboptimering av centeråtgivningen C205 vs C208. I det läget så tycker jag att konkurrenter i samma prisklass som F206/C205 börjar utgöra starka alternativ. MA Gold, Audiovector Si, Martin Logan Motion m fl uppfyller ju alla kraven på att vara vita och "nätta".

Vet någon ifall det går att specialbeställa F/C208 i vitt?

Eller om Revel har nämnt några planer på att utöka finishalternativen för nämnda modeller?

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 21 oktober 2015 - 10:24.

Postad 21 oktober 2015 - 07:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Du har fått något galet med modellbeteckningarna. Förtydligar vad som är vad så blir det lättare att veta vad du menar.

C208 - Stora center
C205 - Lilla centern
M105 - Lilla stativaren
M106 - Stora Stativaren
F206 - Lilla golvaren
F208 - Stora golvaren

Postad 21 oktober 2015 - 10:23

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Du har fått något galet med modellbeteckningarna. Förtydligar vad som är vad så blir det lättare att veta vad du menar.

C208 - Stora center
C205 - Lilla centern
M105 - Lilla stativaren
M106 - Stora Stativaren
F206 - Lilla golvaren
F208 - Stora golvaren

Ooops! Du har helt rätt. Jag var nog allt för trött igår kväll när jag skrev.

Jag har konsekvent döpt om F206 och F208 till S206 resp. S208 (dvs bytt ut F i modellbeteckningarna mot S). Jag editerade mitt tidigare inlägg så att allt stämmer nu.

Med F/C208 så menar jag alltså F208 + C208.

Tack för påpekandet. Hoppas det blev klarare nu.

Postad 21 oktober 2015 - 14:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Jag kan tyvärr inte bidra med något kring F208 och C208 då jag bara har hört dom mindre modellerna. Men dom imponerade stort på mig, men har man väl hört 208 så kanske dom inte är ett alternativ. Men jag fattar inte varför Revel inte erbjuder samma valmöjligheter vad gäller finish på samtliga modeller??!

Redigerat av mattiask, 21 oktober 2015 - 14:59.

Postad 21 oktober 2015 - 18:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Jag har inte hört F206 själv, men vad jag förstår är de inte långt efter F208. Eftersom det är en biouppsättning du funderar på så förmodar jag att det kommer att finnas en sub i systemet. Delar du runt 80 Hz och får subben att integrera bra med golvarna så tror jag att du kan bli nöjd med F206, och de går ju att få i vitt.

Svårare blir det med centern, i ett lite bättre system skulle jag välja att kombinera även F206 med den större C208. C205 verkar vara i minsta laget för att spela med ett par golvare av den storlek F206 har. Kommer mycket ur centern vid både film och konserter. Jag skulle prioritera stor center framför stora golvare.

Att lacka om ett par nya högtalare tycker jag skulle kännas lite fel och svårt att få bra, och förmodligen kosta en hel del. Ett bättre alternativ tror jag vore att foliera dem. Med tanke på att en del folierar hela bilar eller båtar så tror jag att man kan få riktigt bra finish. Är man lite händig kan man säkert göra det själv, men det krävs både kunskap och lite träning att få det bra. Med tanke på att en högtalare inte är så stor så är det nog inte jättedyrt att få det gjort, och då har man möjligheten att ta bort folien vid eventuell försäljning. Vill du absolut ha F208 kan man säkert foliera dem också.

Postad 21 oktober 2015 - 18:55

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på F206 tillsammans med C205 till film på ganska så hög ljudnivå, och kunde inte höra att centern var någon slags begränsare i systemet. Men någon annan kan ju tycka annorlunda.

Postad 21 oktober 2015 - 19:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

det finns ett par f208 ute nu för 20.000 under nypris, köpta i juni i år. det är en rätt schysst deal om man är sugen på revel =)

Postad 21 oktober 2015 - 19:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Då kanske mknuten kan ta den enkla vägen och köpa högtalarna som finns i vitt. Jag har som sagt inte hört de mindre modellerna i Performa3-serien och det var mer en generell tanke att en stor center inte ska underskattas för ett bra ljud fram.

Att få höra vad någon annan som hört själv tycker är ju bra, ännu bättre att få provlyssna själv. :) Kan inte butiken där du provlyssnat dema med både C205 och C208?

Om man läser slutsatsen i det här testet av F208 kan man konstatera att skribenten själv valde ett par F206.

Of course, I know I'll never find - or at least never be able to afford - the perfect speaker, but I think the Performa3 F208 and F206 are as close as I'm going to get. That's why I bought a pair. Which did I choose? I like the F208 better overall; I'd probably rate the F206's performance at 4.5 stars compared with the F208's five-star rating. Yet I chose the F206. That's partly because I already have a great Hsu Research VTF-15H sub I can use with it, and partly because I need something I can wrestle up onto my speaker measurement stand on occasion, and the F206 is 21 pounds lighter. And, I'll confess, partly because the F206 is available in white and the F208 isn't. Who's up for shooting a music video?

Här finns ett bra test av F206, och här ett på ett komplett biosystem med F208 och C208.

Postad 23 oktober 2015 - 13:01

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Då kanske mknuten kan ta den enkla vägen och köpa högtalarna som finns i vitt. Jag har som sagt inte hört de mindre modellerna i Performa3-serien och det var mer en generell tanke att en stor center inte ska underskattas för ett bra ljud fram.

Att få höra vad någon annan som hört själv tycker är ju bra, ännu bättre att få provlyssna själv. :) Kan inte butiken där du provlyssnat dema med både C205 och C208?

Om man läser slutsatsen i det här testet av F208 kan man konstatera att skribenten själv valde ett par F206.

Här finns ett bra test av F206, och här ett på ett komplett biosystem med F208 och C208.

Tackar! Har inte sett testen av det kompletta systemet tidigare.

För en tid sedan så låg det ute en F206+C205 till försäljning i köp&sälj. Priset var 30k. Men annonsen har tagits bort och jag får inte tag i användaren. Det hade annars varit en vinnare i detta läge. Nypriset är ju över 50k numera, för de bägge.

F206 lät i mina öron nästan bättre än F208, så tillsammans med mina subbar så kommer F206 att räcka bra. Däremot så kan jag fortfarande inte skaka av mig tanken på att den större C208-centern ger mer fylligt (och kanske bättre) ljud än den lilla C205. Det hör även till saken, att ett av mina skäl för att uppgradera anläggningen, är att jag önskar mer "maffig" centerkanal, än vad min nuvarande Canton Ergo-center presterar (2x7tum+diskant). Jasg vet att man inte skall hänga upp sig på saker som konarea, men jag vågar nog trots det inte beställa innan jag har fått provlyssna C205 (och helst även jämföra med C208).

Jag tror inte att någon av de 2 butiker där jag provlyssnat F208 (och F206) hade matchande center hemma. Vet inte var jag kan provlyssna på Revels centrar. Tips mottages tacksamt, helst nära Lund/Malmö.

det finns ett par f208 ute nu för 20.000 under nypris, köpta i juni i år. det är en rätt schysst deal om man är sugen på revel =)

Onekligen intressant. Hade varit en vinnare, om de hade funnits i vitt :(

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 23 oktober 2015 - 13:49.

Postad 23 oktober 2015 - 16:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Takt & Ton i Luleå har inne båda centrarna men det är ju ett litet hopp och ett skutt från Malmö! :D

Om det inte sitter i pengarna så är det ju bara och gå på C208, den är ju garanterat gjord att även matcha F206 bra och sämre än C205 lär den ju inte vara. :)

Jag svarade på den annonsen för ganska längesen, men var för sent ute, dom var redan sålda. Annars hade jag köpt dom! :)

Postad 23 oktober 2015 - 21:39

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Tur att jag han före då!;)

Postad 23 oktober 2015 - 21:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Om vi ska börja bakifrån så verkar "problemet" vara att C208 inte går att få i vitt, så det kvarstår även om mknuten kan acceptera det högre priset.

Att F206 skulle låta bättre än F208 kan jag inte kommentera, då jag inte hört F206. Jag kan dock konstatera att efter diverse mätningar och provlyssning så slutade det med att mina F208+C208 delas vid 80 Hz mot subben och att basportarna i F208 har de medföljande skumgummipluggarna monterade.  Man kan därför fundera på om jag verkligen nyttjar den större basförmåga som F208 har över F206, men det känns inte fel med lite extra konarea. :)

Före Revel hade jag golvhögtalarna Mirage M-1si och centern OM-C2, båda de största i sina respektive serier. Golvhögtalarna var dock betydligt större än centern och det var en skillnad som hördes.

När mina M-1si gick sönder och jag bestämde mig för att köpa andra högtalare var det delvis för att jag ville köpa något som var bättre balanserat i alla tre kanalerna fram. Av de högtalare jag provlyssnade var F208 de enda som jag tyckte lät (minst) lika bra som M-1si, och eftersom det finns en center med i princip samma bestyckning så kändes de som ett bra val.

Som jag också nämnt tidigare har inte heller lyssnat på C205 och kan därför inte uttala mig om hur den låter, eller funkar ihop med F206. Jag tror dock att du tänker rätt när du överväger den större centern. Jag insåg nog inte detta förr, men har nu förstått att en rejäl center gör mycket för ljudet till film. Jag tycker därför att du bör utvärdera noga om C205 är "tillräckligt" bra, eller om du bör ha en C208.

Som exempel kan jag nämna att en av de golvhögtalare jag övervägde var Meridian DSP 5200. Jag tycker de lät väldigt bra och tror att de skulle kunna ha funkat bra ihop med min sub. Den matchande centern är dock i underkant i storlek och jag fick rekommendationen att gå på den större centern DSP 7200 HC. Den skulle dock göra att priset blev alldeles för högt för mig.

Det jag ville ha sagt med detta är att det kanske inte är så ovanligt att den center som verkar vara i samma serie är lite i underkant i storlek.

Angående ställen att provlyssna i trakterna av Malmö så har jag ingen koll på det. Generalagenten för Sverige håller ju till i Danmark, det kanske är lättare att hitta en butik på andra sidan sundet?

Själv åkte jag 37 mil till Vimmerby för att provlyssna F208, centern köpte jag olyssnad. :)

Vet inte om du läst detta, men Sound & Vision har också testat ett komplett system med F/C208 fram.

Postad 23 oktober 2015 - 23:06

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Grymt bra inlägg Erik_N. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Det börjar luta åt F206 + C208. Om jag kan baxa in C208 i min mediabänk, så tänker man kanske inte så mycket på att den är svart. Provmätning visar dock att det kan krävas en aning urfräsning av ovanliggande bänkskiva för att den skall få plats.

På så vis så blir det ju bara frontarna som syns på ett sätt att man lägger märke till dem. Och de är ju vita :)

Jag funderar vidare, och skall försöka få till provlyssning även av centrarna.

Postad 26 oktober 2015 - 14:36

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Hej!

Tänk på att du gärna ska dela centern så högt det bara går optimalt 300hz men annars så högt det går.

Sen ska du dela från 300hz till frontar sen från frontar till sub det är det optimala och då kan du ha den "lilla" center det blir perfekt.

dock så kräver det ett aktivt delningsfilter.

Du kan läsa mkt mer om detta på faktiskt.se där invar öhman förklarar detta om varför man ska göra så.

//Micke

Postad 27 oktober 2015 - 12:54

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Hej!

Tänk på att du gärna ska dela centern så högt det bara går optimalt 300hz men annars så högt det går.

Sen ska du dela från 300hz till frontar sen från frontar till sub det är det optimala och då kan du ha den "lilla" center det blir perfekt.

dock så kräver det ett aktivt delningsfilter.

Du kan läsa mkt mer om detta på faktiskt.se där invar öhman förklarar detta om varför man ska göra så.

//Micke

Generellt så medger det väl flera fördelar med aktiv delning och drivning, men just när det gäller Performa3-serien så varnar Revel för detta i bruksanvisningen.

Man anger att det är möjligt att bi-ampa (och bi-wire:a), men att högtalarna är designade för att medge bästa möjliga resultat med traditionell drivning (passivt, "single-wire"). Aktiv delning avråder man dock bestämt ifrån.

Hur menar du annars att det skulle vara fördelaktigt att dela av även den "högre" basen till frontarna, i stället för att dela direkt till subben?

Varför dela center så högt som 300 Hz? Menar du att centern skulle vara så katastrofal på att återge frekvenser mellan 80-300 Hz?

Riskerar man inte dessutom att få lite diffus "riktningsverkan" för centerkanalen, om man delar basen så högt? (Röster tänkta att komma från bildens mitt "smetas ut" over hela frontens bredd.) Vilket inte är fallet om man delar så lågt som 80Hz (eller ännu lägre).

Bra länktips för generell info dock, men som sagt inte fullt ut applicerbar på dessa Revel.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 27 oktober 2015 - 12:55.

Postad 27 oktober 2015 - 16:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Bara rent nonsens att det inte går att dela så med revel högtalare tror du tänker på nått helt annat där.

Som jag sa så kan du läsa om detta på faktiskt.se där invar öhman förklarar i detalj varför man ska dela såhär man ska inte dela centern 80hz utan så högt det bara går.

Det var ett tag sen jag/vi läste detta när ingvar förklarade detta så därför jag tyvärr inte orkar leta upp men men lite vilja så löser du det:)

Sen kan man ju ochså maila ingvar så får du säkerligen ett jättebra svar.

//Micke

Postad 27 oktober 2015 - 17:03

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Nonsens är det kanske, men Revel skriver själva så i bruksanvisningen, längst ned till vänster på sidan 8:

http://www.revelspea.... REV.09_12.pdf

"

NOTE: Do not use an electronic crossover network when

bi-amping Revel F208 loudspeakers. Doing so will cause a

considerable degradation of sound quality.

"

Då jag är relativt medveten om min egen bristande kompetens i ämnet, så vågar jag varken gå i polemic med Revel eller Ingvar Öhman. Men för mig så verkar de vara av diametralt olika åsikt kring aktiva delningsfilter. Kanske är det något med Revels delningsfilter som gör att det blir problem...? Eller så kanske de bara vill gardera sig mot stämningar, från folk som tar sig för exotiska experiment (det är ju trots allt en amerikansk firma).

Jag kanske får tid att läsa igenom vad Ingvar skrivit, men om någon direkt kan reda ut begreppen, just i fråga om Performa3-serien+aktiva delningsfilter, så har vederbörande mitt intresse.

Postad 27 oktober 2015 - 17:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Det står dont use electronic crossover when biamping.....har du/personen tänkt att biampa?

Absolut inget problem med att göra så med Revel högtalare som sagt.

Ja läs görna om du hittar nyttig läsning helt klart.

//Micke

Postad 27 oktober 2015 - 18:55

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Jag har för mig att det bl.a handlar om att centern i regel inte får hjälp av närliggande väggar under 300Hz som höger och vänster oftast får. Det handlar inte om aktiv delning på det sätt som beskrivs i Revel citaten, bara om den lägre brytpunkten för basen. Det Revel pratar om är aktiv delning som ersätter högtalarens interna filter för delning mellan dom egna elementen.

Men ingen större idé att ta upp en "filosofi" signerad Öhman här, det brukar inte mottas så bra. Den som är intresserad kan hitta allt på faktiskt.se.

Redigerat av mattiask, 27 oktober 2015 - 18:58.

Postad 27 oktober 2015 - 20:32

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Hej!

Det står dont use electronic crossover when biamping.....har du/personen tänkt att biampa?

Absolut inget problem med att göra så med Revel högtalare som sagt.

Ja läs görna om du hittar nyttig läsning helt klart.

//Micke

Nu är jag bara en glad amatör, men jag är inte med på hur du menar att man kör aktiv delning utan separata förstärkare (slutsteg) för varje frekvensband. Menar du att du matar ihop de delade signalerna igen, till ett och samma slutsteg, eller vad?

(Ber om ursäkt om det är en dum fråga, men jag har endast sett aktiva filter där man kopplar varje utgång till separat förstärkning, och separata kablar/högtalarterminaler.)

Postad 27 oktober 2015 - 20:55

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Jag har för mig att det bl.a handlar om att centern i regel inte får hjälp av närliggande väggar under 300Hz som höger och vänster oftast får. Det handlar inte om aktiv delning på det sätt som beskrivs i Revel citaten, bara om den lägre brytpunkten för basen. Det Revel pratar om är aktiv delning som ersätter högtalarens interna filter för delning mellan dom egna elementen.

Men ingen större idé att ta upp en "filosofi" signerad Öhman här, det brukar inte mottas så bra. Den som är intresserad kan hitta allt på faktiskt.se.

Ok, då klarnar det lite. Utifrån vad du skriver, så gissar jag att MIKE endast avser aktiv delning av basen till subwoofer (som även de billigaste surroundreceivrarna klarade av för 15 år sedan), och inte aktiv delning som ersätter högtalarens egna, passiva filter.

Det förklarar även varför det rekommenderades dels att dela basen från center till front, och dessutom att dela av den allra lägsta basen vidare till subben. I praktiken innebär det väl en aktiv 3-vägs delning av centersignalen, men inte på ett sätt som kan interagera menligt med högtalarens passiva komponenter (ens i fallet Revel).

Om vi alltså endast talar om filtrering av lågbasen, där slutsteg/högtalare endast matas med en signal var (och inte en per terminal eller per element) så är inte texten i Revels manual applicerbar. I det fallet så är jag helt överens med MIKE.

Då kvarstår rådet att dela center högre, rent generellt, oavsett vilka högtalare som används. Det låter intressant, speciellt med tanke på att det sägs att det är först över 3-400 Hz som de flesta på allvar börja uppleva riktningsverkan i ljud. Samtidigt så gissar jag att det finns en anledning till att industrinormen hamnade på 80 Hz. Anledningen behöver naturligtvis inte vara att det ger bäst ljud. Men samtidigt så vore det lite osannolikt att ingen annan inom hifi-världen har propagerat för så pass hög delning (som herr Öhman gör enligt MIKE), om det nu innebär en klar förbättring i praktiken. Detta blir väl dock en lite separat diskussion, som kanske passer bättre i en egen tråd.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 27 oktober 2015 - 20:57.

Postad 28 oktober 2015 - 10:19

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Hej!

Här kan du läsa lite mknuten

http://www.faktiskt....ic.php?p=723308

Det här med 80hz är bara en rekommendation som det blivit lite fel med och om jag inte minns helt fel här kan jag vara lite fel ute så var det ingvar som rekommenderat 80hz delning för Dolby.

Men det är i lite andra tillfällen än om man har frontar+center.

//Micke

Postad 28 november 2015 - 21:20

REVELution
  • REVELution
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Revel setup beställd! F208, C208 och S206. Blank valnöt förutom Surround S206 som endast finns i svart.
(Till de som vill ha vitt, provat plastfilm som man använder på bilar?)

Jag har länge funderat på större högtalare som kan flytta mer luft då vardagsrummet är stort med anslutande rum i en villa med öppen planlösning. Ca:36m2 + ca 30m2 till. Tidigare system räcker inte riktigt till med endast dubbla 6.5" basar i frontarna utan subwoofern inkopplad. Har tittat efter högtalare med åtminstone dubbla 8" basar.

Körde till Ultimate Sound i Vimmerby där de har F208 och Focal Electra 1028 i samma rum. 1028 eller 1038 kvittade då det var skillnad i diskant mellanregister och själva ljudkaraktären jag ville jämföra. 1038 med trippla 7-tummare lockade.

Lyssnade först på Revel F208. Riktigt skönt njutbart ljud. Tänkte på att jag inte hörde några speciella element, endast musik och välljud

Efter ca 1 timme, kopplades kablarna över till Focal Electra 1028BE. Nu blev ljudet helt annorlunda, verkligen till det sämre, mycket sämre! Vass diskant som skar i mina öron. Nu hörde jag plötsligt enskilda ljud mer än musikal helhet. Dizzzzzzkanterna som taggtråd. Basen var dock riktigt tight och rapp. Huvudvärken kom seglande efter 30-40 minuter!

Tillbaks till Revel F208...skall de låta för laid back och missade detaljer? Nej, välljudet kom tillbaks med skön musik med rejäl kropp. Det är väl musik  och ljud man har högtalarna till, eller hur? Inte att detaljstudera hur diskanter kan väsa och överdriva vissa delar av ljudbilden. Min sambo med känsliga öron skulle inte klara Electrorna heller pga av det hårda vassa ljudet.

Jag skulle beställt Revel även om priset skulle vara tvärtom, Focal billigare och Revel dyrare. Nu blev det billigare systemet mitt val. Revel skall även vara mindre krävande gällande slusteg.

Electra 1038 skall tydligen ha en impedans dip ned till närmare 2 ohm vilket ställer stora krav på slutsteget så det inte löser ut skyddskretsarna, ytterligare argument för Revel.

Jag är övertygad om att Revels feta center C208 matchar frontarna F208 riktigt bra. Flera system med feta frontar har center som är mycket mindre vilket jag tror blir en svacka i ljudbilden.

Förstärkaren som användes var Mark Levinson no. 585 som klarade av att dema högtalarna på rejäl ljudnivå utan distorsion från elektroniken.
CD spelades av Pioneer BDP-LX88

Minnet av Revel var fortfarande bra efter att ha lyssnat på äkta 2-kanals High-end i annat rum, TAD's största högtalare och all annan elektronik från TAD. Liknande sätt att höra ljudet, en skön ljudbild bara, inga speciella toner eller element man hör extra från. Förutom riktigt låga frekvenser från orgel som få anläggningar kan återge. WOW för den upplevelsen!!!

Rekommenderar starkt Ultimate Sound i Vimmerby, Jörgen träffar jag gärna igen för att ta del av hans enorma erfarenhet gällande välljud.

En riktigt trevlig utflykt med bil, 3 timmar dit, drygt 4 timmar där, 3 timmar hem :)

Redigerat av REVELution, 28 november 2015 - 21:34.

Postad 29 november 2015 - 21:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Kul att läsa din berättelse och att du också valt Revel! Som du kanske sett ovan så har jag samma uppsättning fram och jag är väldigt nöjd med dem.

Jag köpte mina högtalare i samma butik och tyckte också att det var bra och trevligt att provlyssna där, och jag hade ännu längre att åka dit. :) Lyssnade inte på några andra högtalare när jag var där, lyssnade så länge på Revel så det fick räcka. Hade dock varit roligt att höra ett par TAD nån gång.  Lyssnade lite på Focal Aria 936 i en annan butik och de övertygade inte mig.

Mitt rum är betydligt mindre än det du beskriver (20 m2), men F208 borde klara av betydligt större rum än så. Blir roligt att läsa lite intryck när du fått hem högtalarna, och kanske få se några bilder på dem! :) Vad kommer du att köra för sub till dem?

Postad 30 november 2015 - 22:38

REVELution
  • REVELution
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Synd att jag inte kom på detta innan mars 2015 då Revel kostade ca: 20% mindre.

De verkar ändå vara väl värda sitt pris idag. Roligt att det billigare alternativet var det som kändes bäst.

Skall bli kul att koppla in dem och spela in dem.  Sub blir min SVS PC-13 Ultra en musikalisk sub, enkel att ställa in med högtalarna.

F208 kommer att matas av slutsteget 3RD DJA:KEL PA500.2
http://www.3rdwaveaudio.eu/3RD-DJAKEL

Resten matas av slusteget NuForce  MCH-3SE-C7 som får 3 kanaler över trots bi-ampning av centern.

Redigerat av REVELution, 30 november 2015 - 23:01.

Postad 01 december 2015 - 21:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Ja, det känns ju bra att ha köpt högtalarna för drygt ett år sen. :) Sen går det alltid och resonera på olika sätt kring detta, inte så mycket vi kan göra åt att kronan tappat värde mot dollarn. Har man haft pengarna i rätt aktier eller fonder sedan före höjningen av priset på högtalarna så kan de ha stigit minst lika mycket, har man haft pengarna på lönekontot så har priset verkligen gått upp över 20 %... :rolleyes:

Sen tror nog jag också att man kan resonera som du gör och konstatera att dessa högtalare ger väldigt mycket för pengarna även med dagens pris.

Jag har inte hört någon SVS, men det där ska väl vara en rejäl sub som ska kunna matcha Revelerna bra. Som jag nämnt ovan har jag delat vid 80 Hz mot subben och pluggat basportarna i F208 för att få en vettig bas.

Nu har du ett betydligt större rum som ska fyllas med bas så det kanske blir på ett helt annat sätt hos dig, du får väl mäta och testa lite.

Vet inte så mycket om slutstegen, men det verkar vara effekt så det räcker och blir över. Känns som att det skulle räcka med en kanal till centern. Jag kör med 2x400 W till F208 och 3x170 W till center och bak vilket jag tycker funkar bra.

Postad 02 december 2015 - 21:23

REVELution
  • REVELution
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

-Vilka slutsteg driver du dina Revel med?

Bi-ampning passar bra för mej då jag har kanaler över och C208 har kontakter för det. Måste fixa mer kabel bara.
Nu är det Van den Hul "The Wind" jag måste hitta några meter till av till centern som har en uppsättning idag precis som frontarna. Kabel , en lömsk kostnad som kostar en hel del.

MÅNGA meter till surround!  Bara jag inte får för mej att byta kabel till surround. I så fall en bättre okänd kabel till låg kostnad som får högtalarna att låta bra.

SVS PC-13 Rörsub låter riktigt bra. Mycket ljud för pengarna och smälter bra in med frontarna.

http://www.soundandv...mw8ld8TWR1xE.97

http://www.lsound.se...iant=8358574659

Redigerat av REVELution, 02 december 2015 - 22:08.

Postad 10 december 2015 - 20:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Tog ett kort med min dåliga lånetelefon :)

Drivningen stod Mark Levinson för, högklass-produkter med "jobbiga" prislappar.

Då har man också varit och lyssnat, mest för att en kompis vill köpa nytt. Vi lyssnade på de två minsta golvarna på bilden. Sen även till en stativ-variant. Tycker att de skötte sig bra allihopa och det var trevligt att lyssna till musik, inget stack ut vilket jag anser är bra. Välbalanserat.....

Förlåt, trodde den citerade bilden skulle följa med i mitt inlägg. Bilden från Hifistället. Men det måste varit dessa vi lyssnade på.

F206, F208 och M105.

Redigerat av genstruktur, 10 december 2015 - 20:09.

Postad 13 december 2015 - 16:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Jag hade missat att det fanns en fråga till mig i näst senast inlägget i tråden, det kanske var en del av redigeringen? :unsure:

F208 driver jag med ett Dynamic Precision PA4000H (2x400 W), C208 samt bakhögtalarna drivs med ett Anthem MCA 3 (3x170 W). Finns lite bilder i mitt galleri.

Angående kablar till bakhögtalarna så läste jag för ett tag sen att Jolt (som även är medlem här) köpte kablar på Thomann som såg vettiga ut. Cordial CLS 225 där det fanns plats för dessa och Sommer Cable Tribun 225 där han behövde platta kablar. Om man inte behöver så stora längder räcker det nog med 1,5 mm2. Läste i tråden jag länkande till att Perra1 rekommenderade 2,5 mm2 vid längder över 8 m.

Själv har jag Silspeak 440 till F208, en gammal Monster till centern och vanlig vit 1,5 mm2 från Kjell & Co till bakhögtalarna.

Kul att ni gillade Revel genstruktur! Jag har haft mina drygt ett år nu och är väldigt nöjd med dem. :)

Postad 14 december 2015 - 12:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Kul att ni gillade Revel genstruktur! Jag har haft mina drygt ett år nu och är väldigt nöjd med dem. :)

Jo det var bland det bästa jag hört tycker jag! :)

Postad 01 december 2016 - 03:56

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Är det någon som har lyssnat på Concerta2 serien?

Postad 11 januari 2017 - 14:31

tvakanal
  • tvakanal
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Gammal tråd men...

Är intresserad av ett par F206 eller möjligen F208.

Precis som andra kan man ju inte annat än vara nyfiken på varför F208 inte finns i vitt. Ingen som hört något nytt här - kanske en vit modell på gång?

Någon som vet om det finns en affär i Malmö/Skåne trakten där man kan provlyssna båda modellerna?

Postad 11 januari 2017 - 15:06

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 1

Gammal tråd men...

Precis som andra kan man ju inte annat än vara nyfiken på varför F208 inte finns i vitt. Ingen som hört något nytt här - kanske en vit modell på gång?

Någon som vet om det finns en affär i Malmö/Skåne trakten där man kan provlyssna båda modellerna?

Du kanske borde avvakta lite?  :) Då Revels nya Performa3 BE serie är pågång, med berylliumdiskant m.m.

Tror jag såg en bild på den nya "F208" i vitt också!

Postad 11 januari 2017 - 16:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 1

Gammal tråd men...

Hej!

Har F206 vita med 2st subbar till och det låter gudomligt!

Ska du inte ha subbar så kanske F208 är en bättre ide beroende på rum storlek osv.

Kommer nya F208 i vitt första halvåret 2017...kommer kosta runt 100.000kr

Det enda som är "synd" med nya F208BE är att elementen är också nya och vita tycker inte det är vidare snyggt men det är ju bara en personlig åsikt såklart.

Dom lär ju låta bättre såklart med beryllium diskanten.

//Micke

Redigerat av MIIKE888, 11 januari 2017 - 16:09.

Postad 12 januari 2017 - 08:55

tvakanal
  • tvakanal
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Du kanske borde avvakta lite?  :) Då Revels nya Performa3 BE serie är pågång, med berylliumdiskant m.m.

Kommer nya F208 i vitt första halvåret 2017...kommer kosta runt 100.000kr

Stort tack för tipset och all information. Hade helt glömt bort CES :) Fick läst på lite och Revel ser ju verkligen ut att ha trevliga uppdateringar på gång inkl. fler/modernare färgval. Helt rätt väg! Tyvärr hamnar den vita/BE modellen för 100' klart över budget så den får bli begagnat om några år kanske.

Skall försöka få till en provlyssning på vanliga F206/8 och se hur de är. Och så hålla utkik begagnat naturligtvis.

Postad 12 januari 2017 - 10:25

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ett alternativ skulle ju också kunna vara den nya M106 BE med berylliumdiskanten och den keramiska midbasen, och komplettera den med Revels egna 12" sub i Performa serien?

Då får du fullt ut det nya ljudet/elementen och samtidigt en väldigt potent bas/djupbas.

Bara en tanke.

//Synthesis 

Postad 12 januari 2017 - 10:47

tvakanal
  • tvakanal
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Ett alternativ skulle ju också kunna vara den nya M106 BE med berylliumdiskanten och den keramiska midbasen, och komplettera den med Revels egna 12" sub i Performa serien?

Då får du fullt ut det nya ljudet/elementen och samtidigt en väldigt potent bas/djupbas.

Bara en tanke.

//Synthesis 

Tack för tipset. Intressant tanke. För en månad sedan kunde jag inte ens föreställa mig en subbas men sen någon vecka har jag ny förstärkare som (enligt tillverkaren själv iallfall) är grym på att "integrera" subbas. Skall helt klart värdera det som ett spår. Körde mycket med stativare på 90-talet och där är ju verkligen en hel del fördelar.

Postad 12 januari 2017 - 11:07

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Intressant tanke. För en månad sedan kunde jag inte ens föreställa mig en subbas men sen någon vecka har jag ny förstärkare som (enligt tillverkaren själv iallfall) är grym på att "integrera" subbas. Skall helt klart värdera det som ett spår. Körde mycket med stativare på 90-talet och där är ju verkligen en hel del fördelar.

Ja precis, själv kör jag oftast "delade system" med stativare. 

Det jag själv ser som fördelar är att en 2-vägs konstruktion nästan i alla fall har en bättre integration elementen/registrerna emellan. Ett mer sammansvetsat ljud helt enkelt utan "luckor" mellan tex mid och diskantåtergivningen. Jag gillar även hur en stativare är lättare att få att låta som den försvinner ur ljudbilden, alltså att ljudet inte rent hörbart kommer från punkten där högtalaren står placerad.

Och att lägga till en (Helst 2st) kompetent subbas som tar hand om just basen brukar, om den integreras perfekt, ha många fördelar det också jämfört mot basförmågan i en golvare som körs i fullrange.

Postad 23 januari 2017 - 15:15

Unregistered473fd13b
  • Unregistered473fd13b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

I vårt trevliga grannland Norge finns ett par Revel Ultima Studio till salu för 35 TNOK. Borde väl vara ett ganska bra pris? https://m.finn.no/ba...nnkode=89309959

Postad 24 januari 2017 - 13:51

tvakanal
  • tvakanal
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

I vårt trevliga grannland Norge finns ett par Revel Ultima Studio till salu för 35 TNOK. Borde väl vara ett ganska bra pris? https://m.finn.no/ba...nnkode=89309959

Nice! Såg att det fanns ett par i danmark också för några tusen till. Positivt med dessa förutomljudet är ju att man relativt enkelt borde kunna ta av och måla om sidopanelerna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.