Spotify Connect. Bra eller dåligt?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
899:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 september 2014 - 19:28
Postad 18 september 2014 - 19:43
Verkar oxå ha samma problem, även Gapless playback funkar ej som det ska. Misstänker mjukvarufel.
Ja crossfade funkar inte heller. Jag vet inte om jag förväntade mig att sådan skulle fungera dock. har inte haft å göra med nån Connect enhet innan så har ej varit insatt i om den är likvärdig appen eller begränsad bara till att spela upp musiken.
men är det mjukvaran som bara ligger efter finns det ju hopp om uppdateringar, frågan är bara när och hur angelägda Argon är på att pusha ut dom, eller om dom bara håvar in pengarna.
Postad 18 september 2014 - 21:01
Postad 18 september 2014 - 21:09
Nä ingen har väl ens tänkt på det. Har ju de ocksåJag skall lämna tillbaka stream2 och titta efter nåt annat. Jag känner till fem stycken stream2 nu med samma fel. Argon säger att dom sålt 1000 enheter utan att nån nämt detta specifika fel.
Postad 19 september 2014 - 17:26
Postad 19 september 2014 - 18:11
Redigerat av Aristoteles, 19 september 2014 - 18:13.
Postad 20 september 2014 - 10:24
Postad 20 september 2014 - 19:05
Postad 22 september 2014 - 13:13
Nu är Stream2 återlämnad till till klubben. Skall nog beställa denna istället. Jag väntar bara på att den skall få Spotify Connect, vilket kommer att hända inom några veckor enligt Teufel.
http://www.teufelaud...or-2-p9527.html
Surt att du behöver lämna tillbaks den. Vad säger klubben? Detta borde ju vara ett fel som man ska åtgärda.
Postad 22 september 2014 - 13:30
Den lokala klubben tror som jag att det är ett mjukvarurelaterat problem. Argon i Danmark har däremot inte lyckats få fram felet på sina spelare och säger samtidigt att dom sålt 1000 enheter utan klagomål. Hamnar man som jag i ett sånt läge så anser jag att det är bättre att se sig om efter en annan produkt.Surt att du behöver lämna tillbaks den. Vad säger klubben? Detta borde ju vara ett fel som man ska åtgärda.
Postad 22 september 2014 - 15:13
Den lokala klubben tror som jag att det är ett mjukvarurelaterat problem. Argon i Danmark har däremot inte lyckats få fram felet på sina spelare och säger samtidigt att dom sålt 1000 enheter utan klagomål. Hamnar man som jag i ett sånt läge så anser jag att det är bättre att se sig om efter en annan produkt.
Om de säger till alla som klagar att det inte är något fel eftersom ingen klagar så blir det aldrig några klagomål..
Postad 23 september 2014 - 06:49
Klubben vet som sagt att det är ett problem, troligtvis mjukvaruproblem men kommer dom att fortsätta sälja den utan att nämna detta? Känns lurigt...Surt att du behöver lämna tillbaks den. Vad säger klubben? Detta borde ju vara ett fel som man ska åtgärda.
Postad 24 september 2014 - 06:31
Butiken ringde iallafalll och bekräftade att den äntligen kommit och när jag kommer dit så början butikschefen med att be om ursäkt (fast han inte kunnat styra över det hela) och som plåster på såren ger han mig 400kr rabatt!
Önskar jag kunnat ge lite utryck, men han bara snabbpilla på den igår. Fick igång det iallafall, ska göra ett lite seriösare test spotify vs wimp ev vs cd vid ett senare tillfälle.
Postad 24 september 2014 - 06:40
Själv efter en evig väntan så kom äntligen min Bluesound Node i svart. Har varit slut på huvudlagret i dryga månaden.
Butiken ringde iallafalll och bekräftade att den äntligen kommit och när jag kommer dit så början butikschefen med att be om ursäkt (fast han inte kunnat styra över det hela) och som plåster på såren ger han mig 400kr rabatt!
Önskar jag kunnat ge lite utryck, men han bara snabbpilla på den igår. Fick igång det iallafall, ska göra ett lite seriösare test spotify vs wimp ev vs cd vid ett senare tillfälle.
Kolla gärna om den inte har de mjukvaruproblem vi hittat på Argon. Gapless, crossfade, missar 1 sek när spotify byter låt själv.
Redigerat av SKIBBE, 24 september 2014 - 06:41.
Postad 24 september 2014 - 07:08
Kolla gärna om den inte har de mjukvaruproblem vi hittat på Argon. Gapless, crossfade, missar 1 sek när spotify byter låt själv.
Absolut! Åker till storstan imorgon (Stockholm) så ska packa och lite sådant ikväll men ska se om jag hinner testa detta!
Postad 24 september 2014 - 20:33
Postad 25 september 2014 - 15:09
funderar på att förenkla för mig och slippa detta, då har jag sett diverse BT mottagare för en vettig peng med apt-x inbyggt.
Hör ju till att jag numera inte har iPhone som primär telefon utan har fler Androidprylar och där funkar inte Spotify via Airplay ändå. Måste köra på en iPad eller en gammal telefon för att köra musik.
Då är frågan om ljudkvalitén, är det bättre eller sämre än via Airplay? Eller ska man köra stenålder och köra med kabel för att istället få bästa ljud?
Har hittat en BT mottagare med både 3,5mm utgång och optisk, där jag gissar att optisk utgång ger bättre ljud.
Länk
(Annars en gammal iphone inpluggad med sladd som blir "spotify connect server)?
Postad 26 september 2014 - 07:30
Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) som används för att överföra musik via Blåtand verkar dock ha en lägre bitrate (kapacitet) än Airplay som klarar 16/48.
Postad 26 september 2014 - 07:38
Postad 26 september 2014 - 07:51
vad är där för utgång på den? blir ljduet tillräckligt bra även om den saknar optisk ut?Spotify har uppdaterat sin egen info om connect. 60-dollarsspelaren från Gramofon finns nu med.
https://www.spotify.com/se/connect/
ok, men spelaren har också en aptx codec som ska vara typ lossleess, Nån som vet vilken bitrate den kör på?I och med att det är Spotify som du verkar använda så tror jag inte BT mottagaren kommer att vara din begränsning.
Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) som används för att överföra musik via Blåtand verkar dock ha en lägre bitrate (kapacitet) än Airplay som klarar 16/48.
Jag är ute efter något som inte är för dyrt,
Redigerat av Bulldog76, 26 september 2014 - 07:52.
Postad 26 september 2014 - 08:01
Den har en 3,5 mm analog utgång. Vad kan man begära för 60 dollar?vad är där för utgång på den? blir ljduet tillräckligt bra även om den saknar optisk ut?
Redigerat av Buddypresley, 26 september 2014 - 08:02.
Postad 26 september 2014 - 08:06
I och med att det är Spotify som du verkar använda så tror jag inte BT mottagaren kommer att vara din begränsning.
I Bluetooth A2DP så MÅSTE dessa enheter stödja SBC encodern, som enheterna kan tweaka in lite olika efter önskemål:

MEN A2DP kan även stödja valfri codec om bägge sidor (Sink/source) stödjer det, tex AptX.
Postad 26 september 2014 - 09:32
vad är där för utgång på den? blir ljduet tillräckligt bra även om den saknar optisk ut?
ok, men spelaren har också en aptx codec som ska vara typ lossleess, Nån som vet vilken bitrate den kör på?
Jag är ute efter något som inte är för dyrt,
I och med att Spotify inte är direkt lossless så borde det inte spela så stor roll. 320kps är ju det du får ut och det ska väl i så fall rymmas inom specarna för blåtand beroende på vad dina enheter stödjer.
Dock är min erfarenhet att den stabilaste lösningen får man via trådansluten enhet där det streamas direkt till enheten som sköter avkodnigen d.v.s. Spotify connect,Sonos, Chromecast mm.
Postad 26 september 2014 - 11:53
I och med att Spotify inte är direkt lossless så borde det inte spela så stor roll. 320kps är ju det du får ut och det ska väl i så fall rymmas inom specarna för blåtand beroende på vad dina enheter stödjer.
Dock är min erfarenhet att den stabilaste lösningen får man via trådansluten enhet där det streamas direkt till enheten som sköter avkodnigen d.v.s. Spotify connect,Sonos, Chromecast mm.
Nja, ljudet blir ju inte direkt bättre av att komprimeras ytterligare en gång.. men hur stor skillnaden är i praktiken vågar jag inte yttra mig om.
Postad 26 september 2014 - 11:59
Hi Jan and Thorbjørn
I received the Stream2 and have tested it.
Before you get the details i would inform you that Spotify Connect is a 3rd party SW supplied by Spotify - to many platforms and brands.
The chipset/platform manufacturer has been informed about the issues and will contact Spotify.
ad1) cutting tracs
This problem i do not have on Thorjørns Stream2. I can not recall it at all not matter if i use wifi or 3G
However doing a Google search for this issue loads of posts come up:
http://community.spo...ght/true#M24913
This issues is seen on other devices as well and also on Spotify without using Spotify Connect function.
After reading the posts it seems that it comes back to which devices used and buffering/network issues that will be different from environment to environment.
There seems to be no answer from Spotify to this issue,
Ad 2) No Gapless playback in Spoticy connect mode
Yes, this issues i found also.
I have informed the chip manucacturer to ask Spotify to correct this issue
Ad. 3) No cross fade function in Spotify Connect mode
Yes, this issues i found also.
I have informed the chip manucacturer to ask Spotify to correct this issue
Last issue - playlist mess up.
I found this issue and also with a lot of posts found via Google search.
If you notices Spotify do not have a Queue clear function, and this issues has been raised years ago by Spotify subscribers.
Thats is one thing.
The other thing is random not well functioning play lists and queue lists.
I did recall these issues as well - and have informed the chip manufacturer. That again will contact Spotify.
I hope for a soon to come SW upgrade from Spotify to solve these issues.
The ship start part, as mentioned - it has been impossible to recall this issue and from Spotify forums i see that some customers to Spotify has pointed this out already 3 years ago.
Postad 26 september 2014 - 12:13
Både jag och Hifi-klubbens personal hörde problemet i deras affär. Vi använde både min iPad och deras Ipad/phone och fick samma resultat, dvs avsnoppade låtar.Fick svar av Argon idag på facebook.
Postad 26 september 2014 - 12:15
Både jag och Hifi-klubbens personal hörde problemet i deras affär. Vi använde både min iPad och deras Ipad/phone och fick samma resultat, dvs avsnoppade låtar.
Jo men det är upp till chiptillverkaren att meddela spotify. Har inget med Argon att göra då Connect är en 3:e parts app från spotify själva.
Postad 26 september 2014 - 12:28
Han på Argon skriver att han inte kunde återupprepa felet på den streamern jag hade hemma. Inget fel ingen felanmälan. Dassigt läge man sitter i som användare då.Jo men det är upp till chiptillverkaren att meddela spotify. Har inget med Argon att göra då Connect är en 3:e parts app från spotify själva.
Postad 26 september 2014 - 12:52
Postad 26 september 2014 - 20:30
Postad 26 september 2014 - 21:42
Klubben har inga problem att bekräfta felet, får Argon att kännas ganska oseriösa. Kommer troligen lämna tillbaka min då den inte kan sägas göra det den ska på ett acceptabelt sätt samt att vem vill ha en produkt med en tillverkare som inte verkar vilja kännas till fel och antagligen inte heller då vilja göra något åt dem.
I inlägget innan så tycker jag att jag har fått ett gott bemötande från Argon och att dom vist har bekräftat felen och kontaktat sina chip-tillverkare som i sin tur får kontakta spotify som tillhandahåller mjukvaran för dessa olika enheter.
Postad 26 september 2014 - 22:08
Postad 27 september 2014 - 07:12
Postad 27 september 2014 - 09:26
Vet inte om tråden redan tagit upp det, men spotify har nu lagt till connect-delen till sina vanliga klienter till mac/pc, dvs du kan via din device styra din mac/pc-klient. Kan därmed avinstallera spotimote som jag har installerat på min iphone.
Jag uppdaterade precis mitt Spotify på laptopen, inget connect, dyker heller inte upp i mobil appen som en connect enhet. Var exakt skall jag leta för att aktivera det?
Står inget på deras hemsida heller, Är du med i Beta programet kanske?
Redigerat av SKIBBE, 27 september 2014 - 09:33.
Postad 27 september 2014 - 09:46
Jag förstår inte riktigt den argumentationen. Spotify har försett tillverkare med API för sitt program, tillverkarna tar fram hårdvara som använder det ramverket. Om det sen inte fungerar så är det väl knappast någonting Spotify är ansvariga för? Argon har ju tagit fram en produkt som inte fungerar som den ska.Jo men det är upp till chiptillverkaren att meddela spotify. Har inget med Argon att göra då Connect är en 3:e parts app från spotify själva.
Postad 27 september 2014 - 11:26
Jag uppdaterade precis mitt Spotify på laptopen, inget connect, dyker heller inte upp i mobil appen som en connect enhet. Var exakt skall jag leta för att aktivera det?
Står inget på deras hemsida heller, Är du med i Beta programet kanske?
Nej ingen beta, men jag kör mac iofs. Trodde de släppt även till pc? Både min laptop och mac mini dyker upp som val när klienterna är igång.
Postad 27 september 2014 - 11:30
Nej ingen beta, men jag kör mac iofs. Trodde de släppt även till pc? Både min laptop och mac mini dyker upp som val när klienterna är igång.
Nope, senaste spotify update var de 19:e står det på hemsidan, inget om connect :-\
Postad 28 september 2014 - 08:51
Postad 29 september 2014 - 20:27
Seg, segare, spotify kanske snart levererar connect till pc-klienten och då köra jag på det då jag har en server som står på.
Drar en coax eller spdif till stäkaren bara så blammo.
Skulle gärna vilja en display som visade omslag/info men det går bra utan.
Kanske man tom kan få till att spotify kan lira lokala filer man har på servern genom connect
Nu verkar det inte som att det är så speciellt långt kvar tills det kommer en uppdatering till Windows-klienten med Connect.
Men i ditt fall, om du inte orkar vänta, kan du köra Spotiamp.
Om du startar Spotiamp på servern, drar en kabel till stärkaren, kan du styra spotiamp som en Connect-enhet via spotify-appen i telefonen.
Det är ett tredjeparts-program men är utvecklat av en som jobbar på Spotify. Antar att det är genom hans jobb han fått tillgång till Connect api:et.
Jag har testat att köra det på min dator och styra med telefonen, det funkar bra. Det fungerar inte, såvida jag inte missat något, att köra i omvänd ordning. Alltså om du har Connect på en högtalare så kan du inte styra den från Spotiamp.
Postad 30 september 2014 - 07:07
Postad 30 september 2014 - 07:35
Man får verkligen hoppas att det fungerar med vanliga windows klienten, dvs att den inte bara är connect server utan kan agera klient också mot tex connect på en iPad.
Än så länge gör det inte det i alla fall. Ser dock inte behovet av att styra din device från en dator?
Postad 30 september 2014 - 08:22
Än så länge gör det inte det i alla fall. Ser dock inte behovet av att styra din device från en dator?
Datorn i ett rum, stereon i ett annat, och vill lyssna på musik när man sitter vid datorn?
Postad 30 september 2014 - 09:45
Datorn i ett rum, stereon i ett annat, och vill lyssna på musik när man sitter vid datorn?
När man sitter vid datorn så sätter man bara igång spotify... missar jag något?

Postad 30 september 2014 - 10:39
Postad 30 september 2014 - 12:07
Jag lyssnar från min ipad via Airplay till stereon, sitter ofta vid datorn och då vill jag styra på den ist för på ipad. Dessutom kommer nya förstärkare med connect inbyggt och då vill jag kunna styra från datorn.
Postad 30 september 2014 - 12:17
När man sitter vid datorn så sätter man bara igång spotify... missar jag något?
Jag har inte min dator direkt kopplat till stereon, styr dock oftast musiken via telefonen, men har inga problem att föreställa mig att det finns dem som hellere hade kunnat fjärrstyra det direkt från datorn
Postad 30 september 2014 - 13:58
Nu verkar det inte som att det är så speciellt långt kvar tills det kommer en uppdatering till Windows-klienten med Connect.
Men i ditt fall, om du inte orkar vänta, kan du köra Spotiamp.
Om du startar Spotiamp på servern, drar en kabel till stärkaren, kan du styra spotiamp som en Connect-enhet via spotify-appen i telefonen.
Det är ett tredjeparts-program men är utvecklat av en som jobbar på Spotify. Antar att det är genom hans jobb han fått tillgång till Connect api:et.
Jag har testat att köra det på min dator och styra med telefonen, det funkar bra. Det fungerar inte, såvida jag inte missat något, att köra i omvänd ordning. Alltså om du har Connect på en högtalare så kan du inte styra den från Spotiamp.
Tack för tipset

Postad 30 september 2014 - 22:10
Hmm...nu är vi vad jag vet fyra personer i denna tråd som har upplevt halvsekundersbuggen på stream2. Jag har själv konstaterat felet på tre olika enheter som jag provat. Argon blev irriterade på mig när jag tog upp problemet på deras FB-sida och raderade mina kommentarer.
Låter väldigt oseriösa.
Postad 03 oktober 2014 - 23:30
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar