Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nintendo Switch

2377 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nintendo Switch 2017 32GB (Spelkonsoler) 9 8,41 (123) 4 328:-
Nintendo Switch Lite (Bärbara spelkonsoler) 2 7,95 (19) 2 449:-
Nintendo Switch 2019 32GB (Spelkonsoler) 9 7,57 (43) 3 399:-
Nintendo Switch OLED 2021 64GB (Spelkonsoler) 9 7,9 (20) 3 819:-
3 relaterade trådar

Postad 15 juli 2016 - 13:11

Leahspappa
  • Leahspappa
  • Forumräv

• 648 inlägg
  • 0

Zoiler: Så framerate och kanske vissa grafikförbättringar är att vänta (draw distance, textures etc)? 

NX ryktas väl ha ett AMD RX480 (som verkar dras med en del värmebekymmer)? Kan detta (OBS! Jag är värdelös på datordelar och dylikt) lösas genom att ha ett bättre motherboard/lägre klockfrekvens? 

Detta baseras helt på ryktena angående vilken GPU som NX ryktats ha...Och då AMD själva har gått ut med att de kommer har tre nya "linor" med semi custom on-chips som kommer ge drygt $1.5 miljarder i deras kassa, så förväntar jag mig att AMD förser alla tre nya lådor? 

AMD har väl en rätt stark historik med konsoler? Eller gällde det enbart 7th Gen/8th Gen? 

Postad 15 juli 2016 - 13:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Zoiler: Så framerate och kanske vissa grafikförbättringar är att vänta (draw distance, textures etc)? 

Det enda jag vet är att Nintendo har bekräftat att NX kommer se bättre ut. Det du tar upp är väl ganska rimliga förbättringar, men vem vet om de även förbättrar karaktärsmodeller, ljussättning, skuggor och sånt. Vem vet hur länge de har jobbat på NX-versionen. Om det vore jag som var Nintendo så hade jag satsat mest på NX-versionen eftersom det är deras viktigaste launchspel till deras nya konsol, medan Wii U-versionen är ett sista farväl så att säga på en misslyckad konsol. De vill ju öka användarbasen på NX. Jag tror det kommer se märkbart bättre ut.

Just drawdistancen är ju för övrigt väldigt bra redan :)

Sen är det lite för tidigt att spekulera om värmebekymmer och sånt eftersom vi inte vet om vad som kommer sitta i NX. Vi kan gissa att det är något från AMD, men det ryktas även om Nvidia så.. vi får väl se helt enkelt.

Postad 15 juli 2016 - 19:33

Leahspappa
  • Leahspappa
  • Forumräv

• 648 inlägg
  • 0

Det enda jag vet är att Nintendo har bekräftat att NX kommer se bättre ut. Det du tar upp är väl ganska rimliga förbättringar, men vem vet om de även förbättrar karaktärsmodeller, ljussättning, skuggor och sånt. Vem vet hur länge de har jobbat på NX-versionen. Om det vore jag som var Nintendo så hade jag satsat mest på NX-versionen eftersom det är deras viktigaste launchspel till deras nya konsol, medan Wii U-versionen är ett sista farväl så att säga på en misslyckad konsol. De vill ju öka användarbasen på NX. Jag tror det kommer se märkbart bättre ut.

Just drawdistancen är ju för övrigt väldigt bra redan :)

Sen är det lite för tidigt att spekulera om värmebekymmer och sånt eftersom vi inte vet om vad som kommer sitta i NX. Vi kan gissa att det är något från AMD, men det ryktas även om Nvidia så.. vi får väl se helt enkelt.

Draw distance är ok, men texturerna är inte det, bergen såg ut som drit (iof accepterat då det spelades på Wii U vilket imponerar) så jag hoppas på en rätt stor upgrade iom NX. 

Att det är en launchtitel påverkar säkert beslutet något =) 

Och inte vilken som helst på det!

Hm, har inte sett rykten angående Nvidia men det vore väl skoj om de tryckte in 1070 eller något hehe..Reggie, my body is ready ;) 

Off topic: Wii U är en misslyckad konsol, men jag har fanemej haft många fler roliga stunder med den, än med min PS4. Kraft är ju inte alltid det mest relevanta (läs: TLOU PS3) även om det är en del i ekvationen såklart. Wii U kommer minnas som världens miss av Nintendo och i synnerhet då den följde den supersäljande Wii-hype-for-all-konsolen. 

NX om den blir som jag vill (ehrm sociopaten inom mig) har möjlighet att bli den bästa konsol som Nintendo gjort. Traditionellt blandat med framtid men förankrat i det förstnämnda. Relativt "stark" med tredjepartsupport bådar gott. Mycket gott. 

Postad 19 juli 2016 - 21:46

Leahspappa
  • Leahspappa
  • Forumräv

• 648 inlägg
  • 0

-Pokemon Go killed the hype train, humdidumdidum...

NX-nyheter? Ubisofts VD Yves Guillemot (stavning/korrektur tar jag icke ansvar för) verkar gilla det Nintendo har visat =) 

http://www.gamespot....-/1100-6441951/

Han tror t.o.m att casualspelare kan tänkas komma in i fållan igen, även om det givetvis kan vara mediaspinn likaväl som att det kan vara sant. 

Postad 19 juli 2016 - 22:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

-Pokemon Go killed the hype train, humdidumdidum...

Neee, det är bara att det inte är några nyheter :) . Gamescom plz.

Undrar om Nintendo tänker försöka kapitalisera på Pokemon Go. Kan ha vart deras plan hela tiden iofs. Något samband mellan Go och NX så säljer de en del konsoler.

Postad 19 juli 2016 - 22:43

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0

Undrar om Nintendo tänker försöka kapitalisera på Pokemon Go. Kan ha vart deras plan hela tiden iofs. Något samband mellan Go och NX så säljer de en del konsoler.

Om dom tar tillvara på chansen o smider medan stålet är varmt, ser jag inte det som en omöjlighet att "locka" 10-15 miljoner potentiella köpare vid release om det kommer ett Pokemonspel.

Postad 20 juli 2016 - 06:38

Leahspappa
  • Leahspappa
  • Forumräv

• 648 inlägg
  • 0

En plan för att integrera telefoner och NX? Hyfsat intressant take på det: (SuperMetalDave) https://www.youtube....uperMetaldave64

Postad 20 juli 2016 - 14:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Hittade denna från senaste finansrapporten. Wii U var deras sämsta konsol hittills, men om man ser på hur lite de faktiskt har påverkats ekonomiskt över 5 år och att det har fått dem att utveckla en affärsmodell som jag tror är klart bättre för dem, så är det inte så farligt trots alls. Inte direkt som att man tänker "dooooomed" när man ser den grafen.

G3Y8iCO.jpg

Läste också att de tjänade 43 % på hårdvaran 2015 och 40 % på spelen. Därav inte så smart att gå thirdparty och förlora majoriteten av sin nuvarande inkomst.

Redigerat av Zoiler, 20 juli 2016 - 14:06.

Postad 20 juli 2016 - 16:56

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

IJLSA_Episode-Doomed.jpg

Postad 20 juli 2016 - 17:57

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Hittade denna från senaste finansrapporten. Wii U var deras sämsta konsol hittills, men om man ser på hur lite de faktiskt har påverkats ekonomiskt över 5 år och att det har fått dem att utveckla en affärsmodell som jag tror är klart bättre för dem, så är det inte så farligt trots alls. Inte direkt som att man tänker "dooooomed" när man ser den grafen.

G3Y8iCO.jpg

Läste också att de tjänade 43 % på hårdvaran 2015 och 40 % på spelen. Därav inte så smart att gå thirdparty och förlora majoriteten av sin nuvarande inkomst.

Fast det där är lite svårt att säga, då de skulle nå över 100 miljoner "nya" kunder om man räknar med pc, så kanske intäkterna skulle öka med flera hundra procent, who knows...

Postad 20 juli 2016 - 19:35

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Jag menar, vi vet ju redan hur andra spelföretag säljer på PC och det är inte ens bättre än på konsol. Om Nintendo skulle släppa spel på PC så skulle förlusterna bli enorma även om de skulle lyckas sälja lite mer än andra thirdpartys:

• Försäljning på konsoler och tillbehör går i det närmaste bort - dvs mer än halva deras intäkter
  • ..Vilket innebär att de med tiden får lägga ner sina konsoler och bli en PC-utvecklare, något de inte kan. Och lika bra att släppa spelen på andra konsoler då också. Spelen och spelutgivningen blir alltså lidande
  • Licensavgifter på minst 30 % tillkommer på alla spel
  • Eventuella onlineavgifter försvinner, PS+ är guld för Sony

Så det känns inte särskilt troligt hur som helst. De hade nog redan gjort det då, både de och Sony.

Sen är antalet ganska mycket lägre än 100 miljoner om man ser till köpkraft och grafikkort som ens klarar Wii U. De flesta har en toaster :D

Postad 20 juli 2016 - 19:43

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Jag håller med dig och tror inte heller att de är speciellt sugna på att lägga ner sina konsoler, speciellt eftersom de skulle behöva optimera spelena för långt fler maskiner isåfall. Men rent teoretiskt borde Nintendo kunna bli en jätte likt Activision om de gick över och släppte sina spel till alla maskiner. Sen om det vore mer lönsamt ekonomiskt är väl inte så troligt, speciellt eftersom Nintendo själva måste ha räknat på detta. 

Postad 24 juli 2016 - 10:43

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Sega har ett Sonic på g till NX, visserligen multiplattforms spel men ändå nått på gång. Jag är nästan lite förvånad över hur lite som läckt ut om NX, jag menar det borde ju vara några utvecklare och underleverantörer som vet en hel del vid det här laget. Borde trilla in lite info när som tycker man.

Redigerat av wictor, 24 juli 2016 - 10:44.

Postad 26 juli 2016 - 15:19

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag hoppar högt av glädje när man läser denna: http://www.eurogamer...ble-controllers

Nintendo's upcoming NX will be a portable, handheld console with detachable controllers, a number of sources have confirmed to Eurogamer.

On the move, NX will function as a high-powered handheld console with its own display. So far so normal - but here's the twist: we've heard the screen is bookended by two controller sections on either side, which can be attached or detached as required.

Postad 26 juli 2016 - 15:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag hoppar högt av glädje när man läser denna: http://www.eurogamer...ble-controllers

Det låter perfekt. Portabelt med vettig kontroll är det som saknas nu. Vita är ingen succé direkt och telefoner och plattor saknar vettig kontroll.

Postad 26 juli 2016 - 15:59

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2 517 inlägg
  • 0
Nintendo är ju starka på portabelt så det är kanske en smart positionering för dem. Dock tror jag inte på X1 biten, de behöver något bättre än ett 2 årigt mobilchip när de lanserar.

Postad 26 juli 2016 - 18:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Dock tror jag inte på X1 biten, de behöver något bättre än ett 2 årigt mobilchip när de lanserar.

Fast om det som Eurogamer säger stämmer så är NX en bärbar konsol - om man jämför med 3DS så är det ett extremt stort generationshopp mot den. EG hade en källa som sa att det är X2 som gäller, men de tycker det verkar mer troligt med X1. X2 hade varit roligare förstås.

Det visar ju bara på hur meningslöst det är att spekulera när man inte vet någonting om vad man spekulerar om. All spekulation vi har gjort hittills i tron om att det var en stationär konsol först och främst är poänglös. En bärbar konsol primärt alltså, med möjlighet att docka till TV:n.

Vet inte vad jag ska tycka om det, vill få en officiell visning nu. Även om vi har fått mer info så är det mycket som är oklart. Men som 99 % konsolgamer ville jag helst ha ett generationshopp från Wii U-grafiken, hoppas det fortfarande är möjligt.

Postad 26 juli 2016 - 18:57

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2 517 inlägg
  • 0

Fast om det som Eurogamer säger stämmer så är NX en bärbar konsol - om man jämför med 3DS så är det ett extremt stort generationshopp mot den. EG hade en källa som sa att det är X2 som gäller, men de tycker det verkar mer troligt med X1. X2 hade varit roligare förstås.

Det visar ju bara på hur meningslöst det är att spekulera när man inte vet någonting om vad man spekulerar om. All spekulation vi har gjort hittills i tron om att det var en stationär konsol först och främst är poänglös. En bärbar konsol primärt alltså, med möjlighet att docka till TV:n.

Vet inte vad jag ska tycka om det, vill få en officiell visning nu. Även om vi har fått mer info så är det mycket som är oklart. Men som 99 % konsolgamer ville jag helst ha ett generationshopp från Wii U-grafiken, hoppas det fortfarande är möjligt.

Det är en bärbar konsoll, men den ska även fylla skorna av en stationär konsoll. Det får man ju komma ihåg. 

Jag tror inte på X1 av flera anledningar varav det första är att Nintendo är för smarta för att använda det chipet. Problemet som jag ser det är att det är ett chip som tillverkas i 20nm. De skulle få så mycket mer ut av ett chip baserat på kommande generation om den bygger på 14nm finfet tekniken som sitter i PASCAL. Batteritid, värmeutveckling och prestanda är ju 3 saker som hänger ihop här och X1 levererar helt enkelt inte. De nämner ju en fläkt för bövelen, i en batteridriven bärbar enhet? Låter som vansinne tycker jag. 

Kan de vara så att de kör en överklockad X1 för att komma närmre ett bättre chip i prestanda för att sen leverera en färdig enhet utan fläkten med bättre prestanda och batteritid? 

Handkontroller som sitter fast låter som vansinne med. 

I övrigt är iden inte dum eftersom dessa mobilchip börjar få respektabel prestanda och en konsoll man kan ta med sig vorre ju kul. Hoppas hoppas på något coolt. 

Det är meningslöst att spekulera, men kan ändå vara kul. ;) 

Redigerat av Unregistered6fb5a100, 26 juli 2016 - 18:57.

Postad 26 juli 2016 - 19:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Kan de vara så att de kör en överklockad X1 för att komma närmre ett bättre chip i prestanda för att sen leverera en färdig enhet utan fläkten med bättre prestanda och batteritid?

Läser man denna post så... lutar det åt att det knappast lär bli ett vanligt X1.

Samt att det talas om att dockningsstationen för konsolen kan innehålla extrajuice. Men vem vet vid det här laget, jag vill seeeeee.

Postad 26 juli 2016 - 21:19

AbductedTurtle
  • AbductedTurtle
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0

Förut gick det rykten om att det skulle komma ut två varianter av NX, portabla och konsol för hemmet. Kan det vara så att den lilla informationen de kan ha fått om NX är bara den portabla kontrollen som man kan ta med sig överallt, men att själva huvudmaskinen där hemma är mycket kraftigare?

http://www.ign.com/a...werful-than-ps4

"However, a separate - and perhaps less reliable source - tells Digital Foundry that the NX could actually use the upcoming Tegra X2 processor. The X2 is essentially an unknown quantity at this point, meaning there is a chance the NX could be more powerful than the current information suggests."

Precis som Zoiler försöker säga hela tiden, det är egentligen bara spekulationer. Vi kommer aldrig veta fullt ut vad det är Nintendo planerar, jag tror fortfarande att vi inte vet hela sanningen. Det fanns en anledning till varför Nintendo ville vänta med avslöjandet på E3, om deras projekt är såpass hemligt enligt dem, måste det verkligen vara något särskilt. Vi har hört det förut, men jag säger det också: Det återstår att se.

Postad 26 juli 2016 - 21:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Förut gick det rykten om att det skulle komma ut två varianter av NX, portabla och konsol för hemmet. Kan det vara så att den lilla informationen de kan ha fått om NX är bara den portabla kontrollen som man kan ta med sig överallt, men att själva huvudmaskinen där hemma är mycket kraftigare?

Ja det spekuleras det också om, att de inte har all info. Vid det här laget vill jag bara veta.

Vi kan gissa att det är något från AMD, men det ryktas även om Nvidia så.. vi får väl se helt enkelt.

Här är ryktet om Nintendo + Nvidia som kom för 2 månader sedan.

• Though Nvidia downplayed console margins, their pride was hurt by the loss in console contracts. All the talk about “focusing on Shield” was a cover for the fact that MS and Sony had soured on them and would not enter negotiations.
  • Nvidia team was told to get a console win or “go home.” Enter Nintendo, who apparently made off very well in this deal. This to the point that SemiAccurate questions whether this is a “win” at all for Nvidia.
  • SA has heard that Nvidia are promising software, support, and the whole shebang at a very low cost. According to one source, Nvidia may even be taking a loss on this deal.
  • Not mentioned which generation of Tegra or process node will be used or when the handheld is scheduled for release.
  • No mention of the home console, but we can speculate what that might be and who might provide the chipset for that one.

Utifrån detta rykte verkar det som att Nintendo har fått en bra deal, och kanske vill Nvidia visa upp sin senaste tech i konsolen och därmed något närmare X2. Om de nu har en stationär konsol också så är det inte helt fel för Nintendo att ha Nvidia på sin sida istället för AMD om man ser på de senaste grafikkorten och om de dessutom får fördelaktiga priser så kan de pressa ner priset på konsolen.

Redigerat av Zoiler, 26 juli 2016 - 21:57.

Postad 27 juli 2016 - 01:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=C6cTt_nxTWo

Postad 27 juli 2016 - 08:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Pascal baserad Tegra känns väldigt rimligt. Den tror vi på.

Tror det här är allt förövrigt, lär inte bli en stationär konsol oxå.

Spännande.

Postad 27 juli 2016 - 08:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
En rätt cool lösning vore om den gick i low power läge då den körs portabelt varpå spelen renderas i lägre upplösning. När man sedan kör den i dockan kan man rendera i högre upplösning då man inte längre behöver bry sig om energiförbrukning.

Postad 27 juli 2016 - 08:37

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0
Tycker det låter rätt värdelöst. Hade hellre sett en kraftig "normal" konsol ifrån Nintendo.
Verkar som man får fortsätta med WiiU ett tag till om man vill köra Wii/WiiU spel.

Postad 27 juli 2016 - 09:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Jag förstår det som att grafiken blir bättre än den snutten han visade av Zelda på WiiU, och då är det nog för mig, jag har slutat bry mig om grafik och sätter spelglädje först, men däri hamnar ju också att det inte ska hacka så ja bara det tunas bra så är jag jävligt nöjd.

Men jag får lite Wii bismak här om det blir x1, att den hamnar lite efter ps4 och xbox, och det tror jag kommer göra att den inte får lika bra 3e-parts stöd - igjen, då jag har svårt att tro att utvecklare tycker att det är utmanande och kul att påbörja nya spel til x1 i 2018.

Postad 27 juli 2016 - 10:18

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0
Om alla appar finns som man vill ha, netflix, hbo och en vettig webbläsare så skulle jag kunna tänka mig att köpa två till barnen för bilresor och så. Sedan att pappa får spela zelda får ses som en bonus.

Postad 27 juli 2016 - 10:25

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0

om detta stämmer, kan vi förvänta oss en prislapp som återgår till 200 dollars? eller kanske t.o.m lägre?

på så sätt kan nog nintendo göra helt rätt. en rätt prisatt konsol som går att enkelt köra antingen i tv eller ta med sig kan jag tänka mig att många kör som komplement till dom andra, och många casual som köper pga priset. med många bra spel kan det bli väldigt lyckat.

om vi nu ändå kunde få lite officiell information!

Postad 27 juli 2016 - 11:31

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Förutsatt att den inte blir för dyr och får ordentliga handkontroller så blir det nog köp här. Kanske inte dag1 men såsmåningom.

Blir det Wii-viftande kontroller eller liknande skippar jag nog.

Postad 27 juli 2016 - 12:05

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0

Om alla appar finns som man vill ha, netflix, hbo och en vettig webbläsare så skulle jag kunna tänka mig att köpa två till barnen för bilresor och så. Sedan att pappa får spela zelda får ses som en bonus.

Ja det nya zelda ser nice ut av det man sett, längtar tills det kommer. Synd att dom drar ut på WiiU release bara.

Postad 27 juli 2016 - 13:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

om detta stämmer, kan vi förvänta oss en prislapp som återgår till 200 dollars? eller kanske t.o.m lägre?

200-250 är väl rimligt.

En rätt cool lösning vore om den gick i low power läge då den körs portabelt varpå spelen renderas i lägre upplösning. När man sedan kör den i dockan kan man rendera i högre upplösning då man inte längre behöver bry sig om energiförbrukning.

Ja som DF säger i videon så behöver man ju inte ha några 1080 på skärmen i bärbart läge, kan dra ner till 540 t o m och då kan man förstås rendera snyggare grafik som ändå ser bra ut på en liten skärm. Sen kan man räkna bort overheaden på Android också.

Undrar hur kontrollerna fungerar och ser ut, de som är menade för coop. Om det nu säger som de stämmer. Känns som en småintressant funktion. Och om det nu är en enda enhet och inte två så kommer man ju få alla Nintendos spel på den. Förut behövde man välja mellan 3D World och Pokemon, men nu får man båda i så fall. Och Pokemon/Fire Emblem i HD. Ger dessutom fler spel per år från Nintendo.

Redigerat av Zoiler, 27 juli 2016 - 13:52.

Postad 27 juli 2016 - 15:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Tänk förresten vilket enormt lyft det kommer bli för spel som för det mesta varit bärbara tidigare. Pokemonspelen går från 3DS-grafik till något som är minst 3-4x bättre än Wii U och säkerligen klart bättre än så eftersom det lär bli en custom X1 eller allra helst X2. Fire Emblem kan också bli riktigt snyggt, Phoenix Wright kommer få sig ett lyft. Finns potential i detta.

Postad 27 juli 2016 - 17:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

Om det är meningen att den ska gå att koppla till TVn, så kan man ju förstå varför de inte ville nämna något om prestandan jämfört med Scorpio och Neo  :rolleyes:

GT 740:

384 CUDA-cores

32 texture mapping units

16 render output processors

64-bit eller 128-bit minnesbuss

Tegra X1:

256 CUDA-cores

16 texture mapping units

16 render output processors

64-bit minnesbuss

Jag har GT 740-GPU i min laptop (den slöaste varianten med 64-bit minne), och den är extremt långsam, knappt bättre än den integrerade Intelgrafiken. Datorn har i7-processor, så det är inte den som begränsar.

Om man jämför TFLOPS (FP32) så har Tegra X1 ca 0.512, och GT 740 har 0.762.

edit: OBS: På Nvidias hemsida står det 1 TFLOPS men det är med FP16, inte 32.

Redigerat av Ageve, 27 juli 2016 - 17:10.

Postad 27 juli 2016 - 22:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Med tanke på att det är en mobil enhet så tror jag de siktar på $/€199.

This gonna be big, tror jag.

Ang Tegra. Blir varken X1 eller X2. Tegra NX däremot. :)

Postad 27 juli 2016 - 22:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Om det är meningen att den ska gå att koppla till TVn, så kan man ju förstå varför de inte ville nämna något om prestandan jämfört med Scorpio och Neo  :rolleyes:

Smart svar, de sa inget om att den egentligen inte ska jämföras med dem eftersom det i huvudsak är en bärbar enhet.

The Wall Street Journal is getting in on the Nintendo NX rumors now. Yesterday we had a rather large rumored info dump on the NX and its form factor as well as power. Today the WSJ says that the platform is also going to be able to play Nintendo's mobile titles. This rumor seems pretty plausible and makes a lot of sense for Nintendo. Might as well give fans as many ways as possible to play their mobile games!

Ang Tegra. Blir varken X1 eller X2. Tegra NX däremot. :)

Ja custom är troligt. Vad tror du re Powah?

Postad 28 juli 2016 - 05:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ingen aning, dåligt insatt i mobila kretsar och under vilka krav/begränsningar de lever i.

Skulle tippa på en egen minneskonfiguration dock, Nintendo verkar gilla små relativt snabba minnen.

Och tror/hoppas den är Pascal baserad. Att släppa mått Maxwell baserat ala X1 år 2017 känns trött...

Redigerat av pacman, 28 juli 2016 - 05:54.

Postad 28 juli 2016 - 10:44

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Svårt att se hur de kan lyckas. Begriper inte konceptet. Går man efter vad Nintendo lyckats bygga hittills kommer det va en otymplig surfplatta med nära noll funktionalitet utanför spel mer eller mindre med extra kontroller att dra runt med. 

Postad 28 juli 2016 - 14:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Emedan jag hade velat ha en normal konsol så är inte det Nintendos bästa alternativ egentligen. Det blir bara en dyr konsol till utöver Xbox och PS, som kommer in fel i generationen tidsmässigt. De andra kör på med sin grafik som vanligt och blir mer och mer lika en PC, medan Nintendo försöker hitta på nya saker varje gång för att stå ut i mängden.

Men en bärbar/konsol-hybrid är det ingen som gjort och det leder till en del fördelar, som att de kan göra en billig enhet men ändå vara tekniskt starkast om de vill eftersom de andra inte har någon bärbar. Och att få alla Nintendos spel på en och samma plattform. Samt det där coop-systemet som jag vill veta mer om.

otymplig surfplatta

Läste fem- eller sextumsskärm nånstans. De gör inte en gamepad till hur som helst.

Postad 28 juli 2016 - 14:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

skulle vara rätt intressant om nintendo skulle ha satsat på det som han sa mot slutklämmen i sina spekulationer, x2 som kommer innebära att enheten kommer i närheten av ps4 och xbone som bärbar enhet. det skulle ge bra grafik, troligtvis rätt bra flyt och energikonsumtionen skulle gå neråt om jag förstod det rätt. then again, jag är ju hemskt hårdvaruperverterad och vill bara se mer kraft i allt jag ser :D

Postad 28 juli 2016 - 20:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Köpte du också en t-shirt från datormagasinet 1990-talet där det står "More Mhz to the people"  ?  :)

Postad 28 juli 2016 - 20:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Haha, nej, jag tror inte jag ens hade en dator när den tidningen fanns. Misstänker att den är utrotad sedan länge :D

Postad 28 juli 2016 - 20:43

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2 517 inlägg
  • 0

Jag känner som Zoiler, hade velat se Nintendospel på riktigt modern, stark hårdvara men tror inte det är bäst för dem. Sen kan jag litegrann känna att min spelPC och PS4 tillsammans kanske fyller det traditionella gamingbehovet för mig. 

Därför är detta spännande, jag hoppas på en konsoll jag kan ta med mig på tågresan för att lira lite mario kart med tjejen eller pikmin 4 själv. Vill ju till att skärmen är relativt stor så att 2 kan spela samtidigt utan att trycka huvudena i varandra. 

Kan de hitta en sweetspot mellan portabilitet och prestanda. En nyare ARM krets från nvidia som är ganska mycket snabbare än X1 men inte suger batterierna torra för kvickt tror jag behövs. De flesta av Nintendos egna spel lämpar sig bra för dessa scenarion, dessutom skulle jag hoppa på många spel jag skippat pga att 3ds är den plattform det är. Bravely * serien t.ex. 

Postad 28 juli 2016 - 21:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Kan de hitta en sweetspot mellan portabilitet och prestanda. En nyare ARM krets från nvidia som är ganska mycket snabbare än X1 men inte suger batterierna torra för kvickt tror jag behövs. De flesta av Nintendos egna spel lämpar sig bra för dessa scenarion, dessutom skulle jag hoppa på många spel jag skippat pga att 3ds är den plattform det är. Bravely * serien t.ex. 

När jag spelar senaste Fire Emblem så tänker jag alltid på hur liten skärmen är, alltså den är ju minimal. Och kass upplösning. Om det nu är så som de säger så kommer jag inte behöva lida av det längre för alla Nintendos bärbara spel blir TV-upplevelser om man vill. Tänk att aldrig mer behöva se ett Pokemonspel med förlegad grafik.

Och prestandamässigt så är X1 3x starkare än Wii U och de kommer inte använda X1, så det lär bli ett generationshopp från Wii U-grafiken hur som helst. Även om det inte blir i klass med PS4 eller XB1 så kommer vi få se Nintendos spel klart snyggare än vi sett dem tidigare.

Sen är det ju en enorm fördel för Nintendo som utvecklare att slippa stödja två plattformar. Alla klagade med rätta på mängden spel till Wii U. Tänk nu, istället för att de slösar tid på att göra ett Mario till Wii U och ett till 3DS så kan de göra två till NX. Istället för att göra ett Link Between Worlds till 3DS och ett 3D-Zelda till Wii U så kan de göra två till NX. Istället för att jobba med två versioner av Smash Bros samtidigt så kan de bara göra en och förbättra den istället, alternativt använda tiden som blir över till ett annat spel. Istället för att Xenoblade görs till Wii U och sedan portas till 3DS så kan de sätta igång med nästa spel. De dubblerar i stort sett sin output.

Köpte du också en t-shirt från datormagasinet 1990-talet där det står "More Mhz to the people"  ?  :)

Han var inte född då :P

Postad 28 juli 2016 - 22:22

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0

Köpte du också en t-shirt från datormagasinet 1990-talet där det står "More Mhz to the people" ? :)

Haha, vad hände med nintendoklubben? Man fick väl någon tidning ibland, kommer ihåg att jag ringde dem och frågade om, var det super metropol tro, den sista energikappseln. Dåtidens Youtube.

Edit metroid ej metropol, j*vla telefon

Redigerat av Johan_i_burken, 29 juli 2016 - 00:01.

Postad 28 juli 2016 - 23:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Haha, vad hände med nintendoklubben? Man fick väl någon tidning ibland, kommer ihåg att jag ringde dem och frågade om, var det super metropol tro, den sista energikappseln. Dåtidens Youtube.

Det är fortfarande folk som ringer till Bergsala och frågar om lösningar, rätt lustigt :)

Redigerat av Zoiler, 28 juli 2016 - 23:45.

Postad 29 juli 2016 - 08:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Kommer ihåg att jag väntade en månad på svar om en bana i lemmings som jag satt fast på. Läste också svar på frågor om DOTT och hoppades att någon annan fastnat just där man själv gjort, fan vad sjukt. Gamefaqs var en stor räddning när det kom. Nintendoklubben, det var ganska kass men på den tiden var det superspännande eftersom det inte fanns några fora att se på eller snacka om spel i för små kids som knappt fick lov att dra til konsum själva. Kommer ihåg att vi låg och läste Zelda manualen i sängen på kvällen i hopp om att hitta hemligheter. Menar att det var ett skrivfel i den svenska och att det stog något i stil med "med denna kan Link gå guenom ställen han kanske inte kunnat gå guenom tidigare" och vi tänkte att det kanske var en hint med stavningen som en hint i hinten liksom!! haha

Redigerat av Demon Slayer, 29 juli 2016 - 08:39.

Postad 29 juli 2016 - 09:36

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3 024 inlägg
  • 0

Sen är det ju en enorm fördel för Nintendo som utvecklare att slippa stödja två plattformar. Alla klagade med rätta på mängden spel till Wii U. Tänk nu, istället för att de slösar tid på att göra ett Mario till Wii U och ett till 3DS så kan de göra två till NX. Istället för att göra ett Link Between Worlds till 3DS och ett 3D-Zelda till Wii U så kan de göra två till NX. Istället för att jobba med två versioner av Smash Bros samtidigt så kan de bara göra en och förbättra den istället, alternativt använda tiden som blir över till ett annat spel. Istället för att Xenoblade görs till Wii U och sedan portas till 3DS så kan de sätta igång med nästa spel. De dubblerar i stort sett sin output.

Och alla som inte köper det nya får inga mer spel, låter ju inte så smart.
Plus att alla spel man redan har kommer man troligen inte kunna lira på den nya. Heller inte så bra.

Postad 29 juli 2016 - 10:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Senaste ryktet...

All I can say is that is not the Tegra X1 but his successor, which is modular and can improve its graphical capacities using cartidge modules (!)

FX is back? :)

Redigerat av pacman, 29 juli 2016 - 10:36.

Postad 29 juli 2016 - 10:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

woho

stunt-race-fx.jpg

Postad 29 juli 2016 - 11:42

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
Ååååh kommer stunt race fx tebax hade inte jag klagat :D

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.