Tycker bilden blir mycket mer detaljerad plus att jag slipper öka och sänka brightness efter varje film.
LG EG910 55" TV - 55EG910V
(TV)
|
7
|
(29)
|
Inga priser |
Postad 30 January 2016 - 12:34
Tycker bilden blir mycket mer detaljerad plus att jag slipper öka och sänka brightness efter varje film.
Postad 30 January 2016 - 12:37
Jag kör nu helt efter ratings inställningar förut "Superupplösning" som jag har valt att ha "Hög".
Okej!
Brightness 55 funkar bra för dig alltså? Jag får banding i typ alla filmer med den inställningen ![]()
Jag testade också rtings inställningar men det blev väldigt mycket problem i det nära svarta. Undrar om det är något skumt med min TV då? Eller varierar Brightness mellan olika exemplar?
För 50 brightness är ofta max jag kan ha på i filmer jag ser. I vissa filmer får jag sänka till 48 t.o.m, i andra får jag höja till 52 för att se detaljer. Ställer jag in på 55 så blir det problem dock, då får jag massor av vertikala band i det svarta och annat störande.
T.ex.
The Grey: brightness 48 (grå svärta och banding vid högre)
Inglourious basterds: 48 (samma som ovan)
Star Wars: The empire strikes back (samma som ovan)
Once upon a time in the west: max 50, annars banding
Matrix: Brightness 50 är snudd på för högt, och jag får near black problem där. Sänker jag den får jag dock mycket black crush.
The good the bad the ugly: max 50 brightness, annars banding.
Inception: Lite mörkare film, men högre brightness än 52 gör bara bilden urvattnad
Oculus: Max brightness 50, allt över introducerar banding
Så är det för mig
Vet inte om något är galet med min TV ![]()
Måste fortfarande ställa in brightness efter film. Inte så besvärligt då jag kör på 50 för det mesta och sänker om det blir problem. Jag kör allt annat på standard i ISF 1 men har även jag provat Rtings inställningar.
Redigerat av Brother Spartacus, 30 January 2016 - 12:57.
Postad 30 January 2016 - 12:52
Har du provat superupplösningen på "Hög".?
Postad 30 January 2016 - 13:02
Nope, inte provat det.
Har du någon av ovanstående filmer eller om du har Netflix får du gärna prova dem och berätta hur det funkar med brightness på 55 ![]()
Jag hoppas det inte är fel på min TV, vore jobbigt att behöva byta ut och hålla på med LG support
Jag märker ju att brightness egentligen borde vara inställt på högre än 50, men jag kan inte utan att få problem
Som sagt bara att ha brightness på 52 gör att jag får grå svärta och banding i de flesta filmer (förutom de riktigt mörka, typ Inception).
Redigerat av Brother Spartacus, 30 January 2016 - 13:06.
Postad 30 January 2016 - 13:14
Vad kör du med för källa?
Jag har sett ett antal filmer från min Oppo-spelare, och kört en hel del från datorn med helt utan banding i mörka scener. Från blurayspelaren är det brightness 50 som gäller. Ändrar inte det för det behövs inte. Från datorn däremot, måste jag köra ~45 beroende på grafikkort/drivrutiner, men det blir inte banding om jag höjer mer, bara grå svärta.
Postad 30 January 2016 - 13:29
Vad kör du med för källa?
Jag har sett ett antal filmer från min Oppo-spelare, och kört en hel del från datorn med helt utan banding i mörka scener. Från blurayspelaren är det brightness 50 som gäller. Ändrar inte det för det behövs inte. Från datorn däremot, måste jag köra ~45 beroende på grafikkort/drivrutiner, men det blir inte banding om jag höjer mer, bara grå svärta.
Jag kör med TVns interna netflix samt en Samsung blurayspelare (BD E5700). Kan det vara så att brightness varierar mellan exemplar, så att brightness 50 för mig är som 54 eller 55 för andra? Det är väldigt skumt det där, för jag ser att de flesta verkar köra 54-55. För mig är det helt omöjligt om jag ska köra TVns interna netflix eller min bluray-spelare åtmistone.
EDIT:
Testat lite med The Matrix. Jag tycker att om jag höjer brightness över 50 får jag bara fram mer grått i bilden, inte så mycket mer detaljer. På ett ställe i filmen fanns det en detalj jag kunde se i 55 men inte i 50, men då blev det på bekostnad av att dynamiken försvann mycket - svart blev grått som på en LCD. Alltså man fick gråa "blaffor" i bilden.
Detta är mystiskt tycker jag, men kanske är det bara så att min panel är ljusare i grund och botten så att många andra får skruva upp sin brightness för att komma upp i samma ljusstyrka. Eller kanske det har med att bluray-spelaren påverkar gammakurvan på något sätt. Skumt dock att det är likadant i netflix-appen.
Inget stort problem egentligen, bara konstigt brightness kring 54-55 verkar vara det som rekommenderas när jag har så svårt att få till det med den inställningen ![]()
Holy shit vad bra Matrix såg ut på denna TV förresten
Som gjort för OLED. Satt och gapade som en idiot stundtals ![]()
Redigerat av Brother Spartacus, 30 January 2016 - 16:10.
Postad 30 January 2016 - 17:01
Inget stort problem egentligen, bara konstigt brightness kring 54-55 verkar vara det som rekommenderas när jag har så svårt att få till det med den inställningen
Nja, om jag kör 55 blir svärtan grå, även från BD-spelaren.
Men det påverkas såklart av svartnivå hög/låg också (ibland finns inställningen i spelaren med).
Postad 30 January 2016 - 17:46
Postad 30 January 2016 - 21:25
*Edit*
Har även ändrat brightness till 50 som Ageve rekommenderar och tycker det ser bra ut både i mörka och ljusa scener.
Redigerat av MikeVKR, 30 January 2016 - 22:43.
Postad 31 January 2016 - 09:27
Används med måtta är mitt råd.
Det är dock ett sätt att subjektivt kompensera för ett faktum som är rätt vanligt när vi pratar tv-apparater: man sitter ofta för långt ifrån den relativt lilla bildstorleken! Det gör att man inte riktigt kan tillgodogöra sig alla de detaljer som högkvalitativt material innehåller (motsvarar att man sitter med lite bomull i öronen om vi ska dra paralleller med ljud igen). Olika sorters "bildskärpare", varav det finns mer eller mindre avancerade, kan då vara en användbar kompromiss.
Här har faktisk UHD displayupplösning en fördel över FHD (även om insignalen bara är 1080p eller lägre); generellt är det nämligen så att desto fler pixlar man har att jobba emot, desto enklare är det att skärpa till smådetaljer utan att fullständigt tugga sönder bilden och faktiskt förlora information.
Här ska man dock särskilja på film/video och ren datorgrafik. Den sistnämda är väldigt svår att skärpa till eftersom den ofta innehåller väldigt snabba, skarpa mao, övergångar/konturer. Film/video är mkt mer tacksamt så det är i första hand här man har möjlighet att "fuska" lite. Precis som Mike precis upptäckt...
Ett faktum som gärna glöms bort i "man ser ingen skillnad på FHD vs UHD" debatten...
Redigerat av pacman, 31 January 2016 - 09:33.
Postad 31 January 2016 - 11:20
Tycker denna TV är grymt inställd out of the box. Det enda man behöver göra egentligen är att justera oled light efter behag och ljusförhållande i rummet. Annars är det mesta tip top tycker jag.
Jag blir mer och mer impad av rörelsehanteringen. Jag såg kung fu panda på netflix i dag och det flöt verkligen på grymt bra, mycket bättre än på min gamla plasma. Kanske är panasonics sista plasmor bättre i detta avseende, det vet jag inte, men dagens OLEDs har definitivt inte problem med rörelserna som en del recensenterer hävdat.
Det enda problemet jag kan se med min TV är tinten. Vissa gånger går det en hel film utan att man ser det, andra gånger syns det men man störs inte av det, och så finns det tillfällen då man blir frustrerad, som t.ex. inledningsscenerna till The Thing eller de svartvita scenerna i Kill Bill volume 2. Det ska dock sägas att i de fall detta stör så handlar det knappast om hela filmer, snarare vissa scener som ser sämre ut. The Thing såg helt fantastisk ut i inomhusscenerna och nattscenerna. Det var bara panoreringar över snölandskap som inte såg bra ut pga. tinten. Halva bilden var liksom röd/rosa. Samtidigt har jag kollat på väldigt många bilder från användare på vita skärmar på deras 910v samt tittat i butik, och min slutsats är att alla oleds har detta problem i dag, det går inte att komma ifrån. Man kanske är olika känslig och många ser det säkert inte, men när mitt kritiska öga är påkopplat kan jag se det på alla oled tvs jag sett hittils.
Samtidigt ska det också sägas att även med dessa problem har Oleds bättre uniformitet än typ alla LED/LCD ute idag. Och vi ska inte låtsas att plasma är helt perfekt heller - jag ser samma tendenser hos min gamla plasma där mycket av bilden är rött med ett grönt parti i mitten. Samma sak med min kompis Panasonic VT60, den hade rosa/lila fläckar som syntes t.ex. i snöscenerna i interstellar. Det som gör att det sticker ut på Oleden är dock att det är lokaliserat till en sida, vilket gör att vi uppfattar det mer ![]()
Men men. Nu låter det kanske som jag "nitpickar" mycket, men det är bra att ta upp ändå, eftersom uniformiteten är en sådan sak som säkert kommer förbättras allt eftersom tekniken utvecklas. Att ha en OLED TV idag för 15 000 kr som ser fantastisk/otroligt ut för det mesta och ha nöje av den i några år tills man botat barnsjukdomarna ser jag som väl spenderade pengar ändå ![]()
Redigerat av Brother Spartacus, 31 January 2016 - 11:21.
Postad 31 January 2016 - 11:26
Angående tinten så kan jag inte se någon när rummet är mörklagt, så det är troligtvis reflexfiltret som orsakar det. Ljus utifrån reflekteras som rosa/lila även om TVn är avstängd, och det behövs inte mycket ljus för att få den effekten.
När jag hade min LCD intill såg den ut som en spegel i jämförelse, så reflexfiltret i 910 är väldigt effektivt annars.
Jag blir mer och mer impad av rörelsehanteringen.
Jo, rörelsehanteringen framförallt på 50 och 60Hz material påminner om hur det såg ut på CRT-tiden.
Redigerat av Ageve, 31 January 2016 - 11:28.
Postad 31 January 2016 - 11:31
Angående tinten så kan jag inte se någon när rummet är mörklagt, så det är troligtvis reflexfiltret som orsakar det. Ljus utifrån reflekteras som rosa/lila även om TVn är avstängd, och det behövs inte mycket ljus för att få den effekten.
När jag hade min LCD intill såg den ut som en spegel i jämförelse, så reflexfiltret i 910 är väldigt effektivt annars.
Jo, rörelsehanteringen framförallt på 50 och 60Hz material påminner om hur det såg ut på CRT-tiden.
För mig är det tvärtom, ser inget när rummet är ljust, men när det är mörkt och detaljseendet går igång så ser jag det, men det är inte alltid det syns. Värst är det när bilden är väldigt vit eller ska visa en helt uniform vit backdrop. Jag tror t.ex. alla kan se tinten i snölandskap som introt till The Thing, snöscenerna i Interstellar samt svartvita filmer. Jag kollade av en händelse på "Joseph Fritzl, the story of a monster" på netflix och där syntes det väldigt tydligt när bilden "fadeade" till vitt i början och visade mycket snö. Om du inte får tint där så är det ett mirakel typ, för även på min plasma syns det tydligt där.
I the matrix, den onde den gode den fule, once upon a time in the west såg jag det bara vid någon enstaka sekund typ.
Redigerat av Brother Spartacus, 31 January 2016 - 11:32.
Postad 31 January 2016 - 11:36
Får kolla Interstellar igen. Märkte inget när jag såg den sist förutom att bilden var grym då, men det var precis när jag hade köpt TVn.
Postad 31 January 2016 - 11:41
Får kolla Interstellar igen. Märkte inget när jag såg den sist förutom att bilden var grym då, men det var precis när jag hade köpt TVn.
Menar så klart inte att du ska leta efter problem, hehe. För problem finns, men de är ändå ganska få med tanke på hur grym bild man får. Japp, bilden är svingrym och jag tappade hakan när jag såg Interstellar häromdagen. Kunde dock se i vissa scener att det var rödare/mörkare på ena sidan. Men som sagt, har du inte sett detta tycker jag inte du ska leta. Njut så mycket som möjligt. Jag är känd för att vara lite OCD av mig också, mina vänner och bekanta säger ofta att jag hakar upp mig på småsaker ![]()
Satte på (dåligt ordval här, hehe) dokumentären om Joseph Fritzl igen, och "problemscenerna" är ju bara sekunder. Resten av dokumenterären ser det svingrymt ut, saker bara poppar ut ur TVn på ett nästan läskigt vis.
Redigerat av Brother Spartacus, 31 January 2016 - 11:48.
Postad 03 February 2016 - 18:52
Såg precis klart på "For a few dollars more". Gammal film, men fy tusan vad bra det såg ut. Den här TVn lyfter verkligen fram det bästa ur vilket material man än ser på. Det är bara i enstaka scener man ser brister, jämfört med LCD eller Plasma där man ser någon form av brist hela tiden, om det så bara är gråaktig svärta (i jämförelse med oled). Min panel är inte perfekt, jag kan störa mig på att högra sidan är rödare än den vänstra, men den unika svärtan och kontrasten man får av även en budget-oled som denna går inte att slå. Det är sjukt beroendeframkallande. Svårt att gå tillbaka till någon annan teknik efter detta.
Vad jag vill säga är att jag tror att 910V är en perfekt TV att köpa i nuläget för att avnjuta svärtan och kontrasten, och med denna TV hemma kan man gott vänta utan problem i 3 år eller så tills tekniken verkligen kommit till sin rätt, och göra ett nytt köp då om man känner att man stör sig på det som inte är perfekt. Måste dock säga att dagens tittande totalt golvade mig ![]()
Redigerat av Brother Spartacus, 03 February 2016 - 18:53.
Postad 03 February 2016 - 20:03
Själv har jag inget att klaga på denna tv:n, tycker bilden är en riktig fröjd att kolla på och blir imponerad varje dag man sätter sig ner och ska kolla något
Den får hänga här tills en 65" Oled kommer ner i humana prisklasser då åker denna in i tv rum 2.
Ett kap för 15k
Postad 03 February 2016 - 20:07
Har ändrat superupplösningen till "Låg" och tycker det funkar braTänkte precis skriva det... Superupplösning tycker jag mig se ut som en "High frequency booster" vilket ger de typiskt "sockrade", lite stickande, smådetaljerna. Kan likställas med en ljud EQ där man skruvar upp diskanten.
Används med måtta är mitt råd.
Det är dock ett sätt att subjektivt kompensera för ett faktum som är rätt vanligt när vi pratar tv-apparater: man sitter ofta för långt ifrån den relativt lilla bildstorleken! Det gör att man inte riktigt kan tillgodogöra sig alla de detaljer som högkvalitativt material innehåller (motsvarar att man sitter med lite bomull i öronen om vi ska dra paralleller med ljud igen). Olika sorters "bildskärpare", varav det finns mer eller mindre avancerade, kan då vara en användbar kompromiss.
Här har faktisk UHD displayupplösning en fördel över FHD (även om insignalen bara är 1080p eller lägre); generellt är det nämligen så att desto fler pixlar man har att jobba emot, desto enklare är det att skärpa till smådetaljer utan att fullständigt tugga sönder bilden och faktiskt förlora information.
Här ska man dock särskilja på film/video och ren datorgrafik. Den sistnämda är väldigt svår att skärpa till eftersom den ofta innehåller väldigt snabba, skarpa mao, övergångar/konturer. Film/video är mkt mer tacksamt så det är i första hand här man har möjlighet att "fuska" lite. Precis som Mike precis upptäckt...
Ett faktum som gärna glöms bort i "man ser ingen skillnad på FHD vs UHD" debatten...
När det gäller FHD vs UHD så tror jag det kommer vara lika stor skillnad som när man gick ifrån dvd till bluray.
Postad 10 February 2016 - 23:44
Gillar i övrigt modellen och vill ha den, men missfärgningen är störande och får det att se ut som att det är fel på tvn. Samtidigt är ju detta ett vanligt problem så jag vet inte hur mycket hjälp man kan förvänta sig av lg. De kan ju mena på att detta är inom specifikationerna. Jag kan ju dessutom få en tv som är värre av lg, vad gör jag då? Som sagt, vill ha modellen då jag är rätt säker på att jag med lite flyt skulle kunna få ett bättre exemplar med mindre tint. Har en vecka kvar på öppet köp förresten.
Redigerat av Brother Spartacus, 10 February 2016 - 23:44.
Postad 11 February 2016 - 00:23
Postad 11 February 2016 - 06:17
Någon som haft med LG service att göra? Min TV är verkligen röd på ena sidan, och det syns relativt ofta, så fort en svartvit scen visas är hela högra sidan röd. Generellt i scener med mycket vitt, i landskap och skyar samt med byggnader blir allting rosa/rött när det kommer på höger sida.
Gillar i övrigt modellen och vill ha den, men missfärgningen är störande och får det att se ut som att det är fel på tvn. Samtidigt är ju detta ett vanligt problem så jag vet inte hur mycket hjälp man kan förvänta sig av lg. De kan ju mena på att detta är inom specifikationerna. Jag kan ju dessutom få en tv som är värre av lg, vad gör jag då? Som sagt, vill ha modellen då jag är rätt säker på att jag med lite flyt skulle kunna få ett bättre exemplar med mindre tint. Har en vecka kvar på öppet köp förresten.
Jag tror det är bättre att lämna tillbaka på öppet köp i första hand. Tror LG kommer svara att det är inom ramarna och något som inte går på garanti, precis som clouding och banding på LED skärmar.
Postad 11 February 2016 - 08:22
Det funkar ej för mig att bifoga bilder från mitt galleri här, så jag får länka istället.
Så här ser Kill Bill Volume 2 ut för mig i de svartvita scenerna:
https://www.minhembi...c_id=488543.jpg
Lite bergsklättring:
https://www.minhembi...c_id=488545.jpg
Vit bild på min 910V:
https://www.minhembi...c_id=488546.jpg
===========================================
Lite bilder på andra 910V, från butiker:
Bild 1:
https://www.minhembi...c_id=488544.jpg
Bild 2:
https://www.minhembi...c_id=488547.jpg
Butiksbilderna får mig att tänka att detta kanske inte går att komma ifrån. Diggar ju bilden skarpt i övrigt, och jag vet inte hur många gånger man pallar köpa och byta och ha sig. Svårt detta! Någon som känner igen det här fenomenet?
Redigerat av Brother Spartacus, 11 February 2016 - 08:28.
Postad 11 February 2016 - 08:31
Postad 11 February 2016 - 09:40
Det funkar ej för mig att bifoga bilder från mitt galleri här, så jag får länka istället.
Så här ser Kill Bill Volume 2 ut för mig i de svartvita scenerna:
https://www.minhembi...c_id=488543.jpg
Lite bergsklättring:
https://www.minhembi...c_id=488545.jpg
Vit bild på min 910V:
https://www.minhembi...c_id=488546.jpg
===========================================
Lite bilder på andra 910V, från butiker:
Bild 1:
https://www.minhembi...c_id=488544.jpg
Bild 2:
https://www.minhembi...c_id=488547.jpg
Butiksbilderna får mig att tänka att detta kanske inte går att komma ifrån. Diggar ju bilden skarpt i övrigt, och jag vet inte hur många gånger man pallar köpa och byta och ha sig. Svårt detta! Någon som känner igen det här fenomenet?
Det där är rätt mycket tint. Ser ut att vara två rätt breda band med röd/rosa tint på både höger och vänster sida. Jag hade bytt den där om jag var du. Antingen till en annan 910v eller till en 920v eller 950v verkar ha mindre av just tint problemet. Min 920v är kritvit. Se bild nedan, det som ser ut som en rosa fläck i mitten är från kameran:

Redigerat av Jaxione, 11 February 2016 - 09:45.
Postad 11 February 2016 - 10:52
Det där är rätt mycket tint. Ser ut att vara två rätt breda band med röd/rosa tint på både höger och vänster sida. Jag hade bytt den där om jag var du. Antingen till en annan 910v eller till en 920v eller 950v verkar ha mindre av just tint problemet. Min 920v är kritvit. Se bild nedan, det som ser ut som en rosa fläck i mitten är från kameran:
Japp. Din 920V ser ju riktigt nice ut. Jag ska ta en sväng förbi butiken och kolla på ännu en demo av en 910V och se om den är bättre eller sämre än min.
De jag sett i butik har haft samma problem men det kan ju vara så att min är lite värre än vanligt, för det röda bandet till vänster är inget problem, det ser jag inte ens, men det till höger är förödande. Om jag skulle ha lite rött fast som det är till vänster skulle det inte störa mig med andra ord.
Postad 11 February 2016 - 18:16
Vad tycks om denna då? ![]()
https://www.minhembi...c_id=488559.jpg
Har jag oflyt eller vad? ![]()
Frågan är bara om jag kommer få en bättre av att lämna tillbaka och köpa ny. De jag har sett i affärer har sett likadana ut som min, bara att det röda har legat på en annan sida typ. Även i recensionen på Rtings.com kan man se detta på "grey uniformity". Den eviga frågan är bara om min sämre än genomsnittet och då kan det ju vara värt att köpa ny..
Redigerat av Brother Spartacus, 11 February 2016 - 19:54.
Postad 11 February 2016 - 20:26
Postad 11 February 2016 - 20:50
Jag hade 2 st 910v hemma. En av dom hade absolut ingen tint. Och den andra såg ut som din..
Helt säker på detta? Jag kunde svära på att min inte hade någon tint heller första timmarna. Samma sak med en 930V jag hade hemma förut. Blev överlycklig först, men några dagar senare hade den utvecklat röd och grön tint ![]()
Postad 11 February 2016 - 21:13
Postad 11 February 2016 - 21:20
Jepp 110% säker t om. Är extrem känslig o uppmärksammar alla fel...tyvärr..
Okej!
Den hade jag velat köpa av dig
Om någon lyckas kommer över en tintfri 910V är jag mycket intresserad. Jag har faktiskt överseende med det mesta annat som kan drabba TVn. Jag har t.ex. lite banding på min som jag kan se även i ljusa scener, men det stör på långa vägar inte så mycket som tinten. Jag måste vara otursförföljd för jag är inne på min fjärde Oled nu med tydligt synlig tint. Och då tycker jag inte att jag är överdrivet kräsen heller. De andra Oleds jag har haft hemma har liknat denna jag lägger upp bild på nu i tint.
Postad 11 February 2016 - 22:56
Okej!
Den hade jag velat köpa av digOm någon lyckas kommer över en tintfri 910V är jag mycket intresserad. Jag har faktiskt överseende med det mesta annat som kan drabba TVn. Jag har t.ex. lite banding på min som jag kan se även i ljusa scener, men det stör på långa vägar inte så mycket som tinten. Jag måste vara otursförföljd för jag är inne på min fjärde Oled nu med tydligt synlig tint. Och då tycker jag inte att jag är överdrivet kräsen heller. De andra Oleds jag har haft hemma har liknat denna jag lägger upp bild på nu i tint.
Ring o hör med netonet i Västerås om dom har kvar en retur 910v då är det min gamla
Redigerat av Unregistered697ee3ef, 12 February 2016 - 00:19.
Postad 13 February 2016 - 03:24
Ring o hör med netonet i Västerås om dom har kvar en retur 910v då är det min gamla
lämnade enbart tillbax den får jag inte klarar av oled bandingen. Annars var den perfekt
Jag testade en ny på elgiganten efter det o den led av röd/rosa tint på högra sidan :/
Jag var och kollade på butiksdemos av 910V idag, såg tre stycken och alla hade samma fenomen med röda sidor. De såg faktiskt värre ut än min t.o.m. Detta i kombination med alla bilder jag sett på nätet samt mina erfarenheter av att ha testat 3 Oleds sedan tidigare gör att jag undrar om det verkligen finns tintfria paneler där ute.
Om det finns är det så klart värt besväret att byta, men jag tycker det är konstigt att samtliga jag sett IRL har haft denna tint. Skulle på sätt och vis vara skönt om det bara var att acceptera, då skulle jag kunna ta det bra med det dåliga, men nu är det jobbigt eftersom tinten är det som kommer vilja få mig att uppgradera till en ny TV så fort detta är löst.
Med tint får TVn kanske en livslängd på 2 år för mig, sedan kommer jag vilja ha en otintad när uniformiteten förbättrats ![]()
Utan tint skulle jag kunna ha denna för evigt typ, för det finns inget annat jag stör mig på med bilden. 4k, bättre gråskala och bättre rörelse behövs egentligen inte, för mig ger denna TV perfekt filmkänsla jämfört med allt jag tittat på tidigare.
Det skulle vara schysst om någon med väldigt lite tint eller ingen tint alls kunde lägga ut en bild på en vit bild, typ den där bilden man får upp om man väljer "Vitbalans" och "Mönster:inre". Finns vit bild annars på youtube. Skulle jag se en riktigt bra vit bild här kanske jag lämnar tillbaka min och siktar på en bättre, annars får jag försöka leva med tinten. Känner att chansen att få en bättre är ganska liten med tanke på hur många tintade jag sett ![]()
Bifogar filer på de jag sett idag + min gamla plasma TV som referens. Alla bilder är tagna med samma kamera, så om den har någon effekt på tinten borde det synas på första bilden (pl12) men det gör det inte vad jag kan se.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Brother Spartacus, 13 February 2016 - 05:09.
Postad 13 February 2016 - 07:29
Som sagt den första jag hade hemma hade absolut inget tint alls. Den var tillverkad i december. Den jag hade hemma sen från elgiganten var tillverkad i november o hade röd/rosa tint. Lägger upp en bild på den första, bilden togs i just det syftet för att kolla tint o banding.Jag var och kollade på butiksdemos av 910V idag, såg tre stycken och alla hade samma fenomen med röda sidor. De såg faktiskt värre ut än min t.o.m. Detta i kombination med alla bilder jag sett på nätet samt mina erfarenheter av att ha testat 3 Oleds sedan tidigare gör att jag undrar om det verkligen finns tintfria paneler där ute.
Om det finns är det så klart värt besväret att byta, men jag tycker det är konstigt att samtliga jag sett IRL har haft denna tint. Skulle på sätt och vis vara skönt om det bara var att acceptera, då skulle jag kunna ta det bra med det dåliga, men nu är det jobbigt eftersom tinten är det som kommer vilja få mig att uppgradera till en ny TV så fort detta är löst.
Med tint får TVn kanske en livslängd på 2 år för mig, sedan kommer jag vilja ha en otintad när uniformiteten förbättrats
Utan tint skulle jag kunna ha denna för evigt typ, för det finns inget annat jag stör mig på med bilden. 4k, bättre gråskala och bättre rörelse behövs egentligen inte, för mig ger denna TV perfekt filmkänsla jämfört med allt jag tittat på tidigare.
Det skulle vara schysst om någon med väldigt lite tint eller ingen tint alls kunde lägga ut en bild på en vit bild, typ den där bilden man får upp om man väljer "Vitbalans" och "Mönster:inre". Finns vit bild annars på youtube. Skulle jag se en riktigt bra vit bild här kanske jag lämnar tillbaka min och siktar på en bättre, annars får jag försöka leva med tinten. Känner att chansen att få en bättre är ganska liten med tanke på hur många tintade jag sett
Bifogar filer på de jag sett idag + min gamla plasma TV som referens. Alla bilder är tagna med samma kamera, så om den har någon effekt på tinten borde det synas på första bilden (pl12) men det gör det inte vad jag kan se.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered697ee3ef, 13 February 2016 - 07:31.
Postad 13 February 2016 - 11:01
Som sagt den första jag hade hemma hade absolut inget tint alls. Den var tillverkad i december. Den jag hade hemma sen från elgiganten var tillverkad i november o hade röd/rosa tint. Lägger upp en bild på den första, bilden togs i just det syftet för att kolla tint o banding.
Tackar, ser bra ut. Kanske finns det lite mörkt/rött på ena sidan (väldigt svagt i så fall) men den är oändligt mycket bättre än min och de jag såg i butikerna.
Min åker nog tillbaka då. Kollade lite igår innan jag la mig och det var väldigt uppenbart med det röda och gröna.
Känner mig dock inte hoppfull om att hitta någon utan tint
Vet inte om det kanske blir begagnad plasma för mig de närmasta åren tills detta är fixat. Det ultimata hade ju varit en begagnad Oled som man kunde inspektera innan köp, men att bara köpa i butik känns för riskabelt när så många exemplar verkar vara drabbade.
Nu på torsdag är det exakt 30 dagar sen jag köpte TVn på EG. Brukar det vara något problem att byta så sent? Tänkte kanske köra in den på måndag eller tisdag kväll, tror inte jag hinner före dess.
Redigerat av Brother Spartacus, 13 February 2016 - 11:21.
Postad 13 February 2016 - 14:17
Tackar, ser bra ut. Kanske finns det lite mörkt/rött på ena sidan (väldigt svagt i så fall) men den är oändligt mycket bättre än min och de jag såg i butikerna.
Min åker nog tillbaka då. Kollade lite igår innan jag la mig och det var väldigt uppenbart med det röda och gröna.
Känner mig dock inte hoppfull om att hitta någon utan tint
Vet inte om det kanske blir begagnad plasma för mig de närmasta åren tills detta är fixat. Det ultimata hade ju varit en begagnad Oled som man kunde inspektera innan köp, men att bara köpa i butik känns för riskabelt när så många exemplar verkar vara drabbade.
Nu på torsdag är det exakt 30 dagar sen jag köpte TVn på EG. Brukar det vara något problem att byta så sent? Tänkte kanske köra in den på måndag eller tisdag kväll, tror inte jag hinner före dess.
En OLED generellt utan tint är nog inte så svårt att hitta. Däremot en 910 utan tint
Postad 13 February 2016 - 17:36
En OLED generellt utan tint är nog inte så svårt att hitta. Däremot en 910 utan tint
Precis. Lämna tillbax o köp ny om du orkar byta;) vilken tillv månad är det? Kanske en nyare är bättre. Alltså att de har förbättrat kvallkontrollen.
Och passa på SIBAS 20% rea i helgen på 910-920-960
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 13 February 2016 - 20:28.
Postad 13 February 2016 - 23:56
Japp det kan nog bli svårt att hitta en 910 helt utan tint, att döma av mitt äventyr i butikerna och bilder från nätet. Hade några vänner på besök och de såg inte den röda tinten i svartvitt material fören jag påpekade det. Efter det kunde de se det, men de tyckte att jag kanske skulle acceptera det som en del av tekniken just nu, samt att olika TV och projektorer mer eller mindre alltid har någon egenskap som färgar/påverkar bilder på något sätt. Efter detta besök och samtal känns det lite bättre med min 910V och tinten stör inte alltid, men den kan få vissa scener att se dumma ut. Lite osäker över om jag ska lämna tillbaka den eller köra på.
Min är tillverkad i november.
Uppdatering: efter att ha kollat på olika vita bilder från folks 910V på olika forum kan jag se att detta fenomen verkar finnas på i princip alla enheter, även om det kan variera i styrka och fördelning över bilden. Kan faktiskt se en lite röd remsa till höger även på Neo666 bild, även om den är bättre än min så kan jag se det, särskilt om jag fokuserar på en ljus del av bilden och sedan "zoomar ut" med ögonen så att säga
Jag tror att den blåa tonen i bilden döljer det lite grann. Vill inte vara den som är jobbig och tjatar om detta, men min slutsats är nog ändå att detta fenomen finns på majoriteten av enheter. Sedan kan man vara olika känslig för detta. Min farsa som är en riktig hi-fi diggare och alltid har det senaste bästa bild och ljud-mässiga tycker inte det röda på min är ett problem t.ex. Han såg det för att jag påpekade det. Samma sak med mina kompisar som var på besök igår. Kanske är det jag som hakat upp mig lite väl mycket detta, även om jag kan se en skillnad jämfört med min plasma som känns mer uniform (som dock får spö av Oleden på alla andra punkter ![]()
Alla tekniker har brister antar jag, och man får ta det bra med det mindre bra.
Redigerat av Brother Spartacus, 14 February 2016 - 11:24.
Postad 15 February 2016 - 12:17
Japp det kan nog bli svårt att hitta en 910 helt utan tint, att döma av mitt äventyr i butikerna och bilder från nätet. Hade några vänner på besök och de såg inte den röda tinten i svartvitt material fören jag påpekade det. Efter det kunde de se det, men de tyckte att jag kanske skulle acceptera det som en del av tekniken just nu, samt att olika TV och projektorer mer eller mindre alltid har någon egenskap som färgar/påverkar bilder på något sätt. Efter detta besök och samtal känns det lite bättre med min 910V och tinten stör inte alltid, men den kan få vissa scener att se dumma ut. Lite osäker över om jag ska lämna tillbaka den eller köra på.
Min är tillverkad i november.
Uppdatering: efter att ha kollat på olika vita bilder från folks 910V på olika forum kan jag se att detta fenomen verkar finnas på i princip alla enheter, även om det kan variera i styrka och fördelning över bilden. Kan faktiskt se en lite röd remsa till höger även på Neo666 bild, även om den är bättre än min så kan jag se det, särskilt om jag fokuserar på en ljus del av bilden och sedan "zoomar ut" med ögonen så att säga
Jag tror att den blåa tonen i bilden döljer det lite grann. Vill inte vara den som är jobbig och tjatar om detta, men min slutsats är nog ändå att detta fenomen finns på majoriteten av enheter. Sedan kan man vara olika känslig för detta. Min farsa som är en riktig hi-fi diggare och alltid har det senaste bästa bild och ljud-mässiga tycker inte det röda på min är ett problem t.ex. Han såg det för att jag påpekade det. Samma sak med mina kompisar som var på besök igår. Kanske är det jag som hakat upp mig lite väl mycket detta, även om jag kan se en skillnad jämfört med min plasma som känns mer uniform (som dock får spö av Oleden på alla andra punkter
Alla tekniker har brister antar jag, och man får ta det bra med det mindre bra.
Känns lite som att du aldrig kommer vara nöjd då, tror aldrig den perfekta TV'n kommer komma under din livstid ![]()
Postad 19 February 2016 - 17:35
Valde att behålla min 910V
Nu är öppet köp tiden slut och jag har skrotat kartongen.
Den har sina brister men för det mesta är det den bästa bilden jag någonsin sett. Jag tror att jag är mer känslig än de flesta för tint och att min kamera kanske får det att se värre ut än vad det egentligen är (eftersom jag också testade 3 stycken i butik som var likadana som min typ, och såg likadana ut på kameran också). Min käre far, som är en kräsen hi-fi entusiast, såg en film på den häromdagen och han såg ingenting knasigt alls. Han beskrev bilden som "perfekt".
Jag tror mindre och mindre på "panellotteri" och börjar mer tänka att det handlar om att man är olika känslig, att kameran kan påverka bilderna samt att man tenderar att upptäcka defekter/ojämnheter efter ett tag och inte direkt. Som jag skrivit tidigare så har jag typ uppfattat alla mina Oleds som tintfria första dagarna men sedan sett det tydligt,så är det på min nya också. Sedan är det också speciellt i mitt fall då detta är den första "high end" TVn jag köper. Jag har alltid köpt ganska billiga varianter tidigare och nu förväntar jag mig att allting ska vara perfekt, vilket inte är fallet även på de dyraste apparaterna.
I några scener kan det se knasigt ut men ser jag en hel film förlorar jag mig i filmen så pass mycket att det egentligen inte blir något stort problem. Tror att det är saker man får acceptera nu när OLED är en relativt ny teknik (tog ju ett jäkla tag att göra plasma nästan helt perfekt och LCD/LED är inte ens bra i nuläget enligt mig). Ibland kan jag bli irriterad och svära lite, men så trycker jag igång samma scen på mina andra skärmar hemma och märker att samma sak syns där. I några fall är det helt klart min 910V som felar och trycker in en massa rött till höger, men långt ifrån varje gång en scen ser konstig ut. Ibland kan det finnas en röd tint i själva materialet och då förstärker min TV det så att det stör lite. Man förväntar sig perfektion med en OLED och bristerna i källmaterial blir extra känsliga med en så pass kontrastrik och dynamisk TV.
För priset jag betalade på rean är det en makalös bild man får. Det känns verkligen som bio-kvalle. Jag försöker tänka lite att bristerna är ungefär som bristerna på en bio-projektor. Går man på bio och ser en bra film med grym bild (detaljer, svärta och kontrast) tänker man ju knappast på att projektorn är lite felkalibrerad, har lite damm på lampan eller är lite lite rödare på ena sidan än den andra, t.ex. Tänker inta den attityden och njuta av denna TV i väntan på 4K, 65" OLED till humana priser
I kväll ska jag se anime-filmen Akira. Den är så sjukt mäktig på OLEDs.
Redigerat av Brother Spartacus, 19 February 2016 - 17:52.
Postad 19 February 2016 - 19:57
Postad 20 February 2016 - 07:45
Trevligt inlägg men grym svärta och kontrast på bio?
Tänkte också på det
Postad 24 February 2016 - 19:47
Lite chockad ändå över detta. Som sagt är inte min enhet värre än det man ser i recensionerna och i butiker. Har tagit massa bilder så ni kan se och jämföra. Hur kan recensenterna inte tycka detta är en big deal och samtidigt klaga över icke problem med tvn?
Redigerat av Brother Spartacus, 24 February 2016 - 20:24.
Postad 24 February 2016 - 20:47
Är inte säker på vad du menar.
Filmen har en gul färgton, som Bondfilmerna har haft sedan Casino Royale. Det jag märkte när jag såg den häromdan var att svärtan var lite grå i en del scener, men det fanns inga brus/banding-scener som den i Skyfall.
Jag vet inte varför de envisas med en gul, urvattnad look men men...
Postad 24 February 2016 - 21:25
Det är mycket rött till höger sida för mig i Skyfall. Syns som mest i inledningsscenen, men det är den vanliga röd-tinten som jag sett på alla exemplar i butik och på rtings.com-recensionen.
Bifogar några filer.
Som sagt, jag har jämfört mitt exemplar med andra från butik och mitt är inte värre än dem jag sett där, så jag skulle kunna byta 3-4 gånger och fortfarande ha detta ![]()
Bifogar några bilder från affärer så ser ni likheten. Undrar om alla tintade TVs hamnat där jag bor? ![]()
För jag är som sagt inte säker på att det hjälper att byta detta exemplar. Min ser kanske lite värre ut än de andra men det är för att jag tittat i mörkret. I ljus miljö ser min bättre ut än de jag sett i butik. Notera att butiksbilderna är från olika exemplar.
Blir att ta kontakt med LG snart, även om jag är inte är hoppfull. Funkar inte det byter jag denna mot polarens LCD (han är intresserad, trots tinten). Trött på det här nu, som visat sig finnas på varje Oled jag testat hittils. Hoppas LG kan få bukt med detta eller att Samsung ger sig in i OLED-matchen igen...
Bifogad fil(er)
Redigerat av Brother Spartacus, 24 February 2016 - 22:07.
Postad 24 February 2016 - 22:12
Tog dessa precis (kassa mobilbilder). Hittade inte scenen du tog bild på, men antar att det är i intron?
Dina bilder ser värre ut när jag vinklar skärmen på min laptop (TN-panel
). Som sagt, mobilbild och forum kanske inte är det bästa sättet att visa tint på.
spectre_helikopter1.png 424.96K
0 Antal nerladdningar
spectre_helikopter2.png 554.89K
0 Antal nerladdningar
edit: Här är en bild (från Blu-ray.com) på den bitvis dåliga svärtan i filmen. Det är ibland bra i en scen, och kass i nästa. Det var likadant på bio.
http://www.blu-ray.c...099&position=17
Redigerat av Ageve, 24 February 2016 - 22:22.
Postad 24 February 2016 - 22:51
Intressant
Ser ut som min ungefär, sedan kan olika kameror göra sitt så klart.
Skulle du kunna ta en bild vid 19:09 typ Där när bond går mot pelaren? Den ser verkligen störig ut för mig ![]()
Redigerat av Brother Spartacus, 24 February 2016 - 22:51.
Postad 24 February 2016 - 23:25
Ser ut som min ungefär
Inte bilden iaf. Din är ju röd vid sidan. Men som sagt, det kan vara kameran, eller datorskärmen...
Skulle du kunna ta en bild vid 19:09 typ Där när bond går mot pelaren? Den ser verkligen störig ut för mig
Du sitter nog och överanalyserar bilden...
Det är olika ljus till höger och vänster i den scenen. I nästa scen där kameran är vänd åt andra hållet flyttar sig det ljusa till vänster. Det är ju lite svårt för TVn att kompensera för det ![]()
bond1.png 499.91K
0 Antal nerladdningar
bond2.png 493.81K
1 Antal nerladdningar
Det ser ungefär likadant ut:
vansterhoger_bond.png 90.42K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 24 February 2016 - 23:34.
Postad 24 February 2016 - 23:52
Redigerat av Brother Spartacus, 24 February 2016 - 23:55.
Postad 25 February 2016 - 00:03
Fast jag ser tydligt på min tv att det ligger som ett rött filter till höger. Saker som hamnar där blir röda. Tortyrscenen där Bond sitter i stolen i det helvita rummet är tydligast i hela filmen. Hela rummet är rosa till höger. Detta oavsett kameravinklar
Okej, jo jag visade bara att det är lätt att lura sig själv.
Här finns en del bilder att jämföra med (iPad Air är rätt nära hur TVn ser ut där, bortsett från svärtan såklart).
http://www.blu-ray.c...99/#Screenshots
Redigerat av Ageve, 25 February 2016 - 00:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
OLED-tv
60 bilder
43 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?