Köpte ny TV och har kraftiga eftersläpningar när jag ser på hockey (CMore-appen via iPhone 6 Plus).
Inget är förändrat annars. Hastigheten på bredbandet är samma.
Ser jag via en kanal. Typ JVM via TV12 HD flyter på jättebra.
Vad kan det bero på?
Jag vet inte hur det fungerar men IPTV är en annan teknik än http-streaming. Finns olika sätt och har fått det ingående förklarat för mig av en som arbetar med det men oj vad omfattande och konstig terminologi.
Hittade dock denna så kallade enkla förklaringen:
"IPTV is a bandwidth-saving, cost-saving switch service that allows a cable provider or telco to offer more services over the same pipe,"
"Streaming is an almost identical server-side technology that ends up on your devic.
Jo, föresten, vad jag tror att jag fattade var att han menade att en teknik är att det i basnoden för området finns en switch som tar in strömmen och sedan skickar ut den därifrån till vart och ett av hushållen. Måste vara rätt kämpigt för switchen då bla Sappa har hundratals kanaler att välja på. Alltså ett nät för internet och ett nät för IPTV.
"IPTV och streaming skiljer sig i ett mycket speciellt sätt. Skillnaden är kontroll. Med IPTV, styr en nätoperatör hela vägen från de samlar ihop innehållet till leverans av innehållet till konsumentens hem De kan ställa kvaliteten på tjänsterna och styra säkerheten. Med traditionell streaming, passera signalen mellan olika människors nätverk. Så nätoperatörerna har inte samma kontroll på bandbredden. IPTV handhas endast av de som äger hela nätverket."
Men kan ha fattat fel och någon här kan förklara bättre.
Redigerat av ruva, 05 januari 2017 - 22:11.