Postad 28 February 2017 - 15:37
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Har precis blivit ägare till en TW9300 som jag kör mot en Xbox One S. Beställde idag en HD Fury Linker så jag kan få igång lite UHD från Xboxen. Med denna borde jag få 4k HDR 4:2:2 10b(24Hz). Allt förutom vissa spelare så som Oppon tror jag man behöver en Linker. Det gäller alla spelkonsoler, Netflix osv. också. Utan linker blir det fel vad jag vet.
OBS! Jag tror inte detta funkar med Integral:en. Kolla denna comparison chart:
https://www.hdfury.com/comparison/ (SCALER FHD/UHD/DCI , Chroma Conversion for FHD/UHD/DCI, Color Depth Change for FHD/UHD/DCI)
Redigerat av philipbtz, 28 February 2017 - 15:46.
Postad 01 March 2017 - 13:19
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Vilken soppa detta är, speciellt när man inte är insatt i alla miljoner nya termer. ;-)
Så från Oppon behövs inget men från t ex Xbox S är det bra med en Linker? Vad/hur bör jag köra för att få bästa bild från Netflix, gärna 4k varianten då? Idag har jag bara XBox S som klarar 4k Netflix men det finns andra maskiner som man kanske bör skaffa? Sen detta med 24p och mjuka panoreringar (i Netflixfallet), vilka maskiner klarar det?
Soppa som sagt.
Postad 01 March 2017 - 13:49
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Vilken soppa detta är, speciellt när man inte är insatt i alla miljoner nya termer. ;-)
Så från Oppon behövs inget men från t ex Xbox S är det bra med en Linker? Vad/hur bör jag köra för att få bästa bild från Netflix, gärna 4k varianten då? Idag har jag bara XBox S som klarar 4k Netflix men det finns andra maskiner som man kanske bör skaffa? Sen detta med 24p och mjuka panoreringar (i Netflixfallet), vilka maskiner klarar det?
Soppa som sagt.
Vad det gäller Netflix och 24p så kan Samsung UBD-K8500 och jag skulle vilja stick ut hakan och säga att Sony UPB-X800 ev. bör kunna göra det då Sonys UHP-H1 (dock inte 25/50) klarade det så de har i alla fall haft koll på hur man gör =)
Redigerat av hugeman, 01 March 2017 - 13:51.
Postad 01 March 2017 - 23:36
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Ja det är en himla soppa det här med UHD. Ett tips är att testa kortare kablar om ni har problem också, har flera 18Gbps high speed kablar men bara de korta funkar. Över 5m har jag inte fått att funka men det är billiga skitkablar också. Idag drog jag om min långa kabel från receiver till projektorn fulvägen så att den går tvärs över rummet men längden blir mycket kortare. Då fick jag igång UHD -äntligen!
Från Xbox One S får jag 4k/60Hz/4:2:0/8b/SDR men detta kommer kunna uppgraderas med linkern när jag får den. För nu får jag ingen HDR för den försöker synka med 4:4:4 12-bit. 4:2:2/10b HDR skall funka. Har också testat med NVIDIA shield och den är mycket bättre..förutom om man har för dålig kabel så går det inte att få bild alls ur den. Eftersom den tror att projjen klarar allt max på 4k så försöker den det mer eller mindre. <5m kabel funkar. Får 4k/60Hz 4:2:0 BT.709 SDR. Kan även få ut BT2020 4:2:2 ur Shielden men utan HDR. Youtube 4k och Netflix 4k funkar med den men utan HDR. Det behöver man linker till vad jag förstår. Youtube 4k demos ser otroligt bra ut. Bästa bilden jag någonsin sett faktiskt.
Postad 02 March 2017 - 10:18
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Ja det är en himla soppa det här med UHD.
Beror alldeles på vilken projektor man väljer idag. Ovan nämnda trådprojektorer så får man problem ja, med 50/60hz UHD signaler oavsett källa
Redigerat av mcmike, 02 March 2017 - 10:18.
Postad 02 March 2017 - 14:36
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Beror alldeles på vilken projektor man väljer idag. Ovan nämnda trådprojektorer så får man problem ja, med 50/60hz UHD signaler oavsett källa
Nej det får man inte . Jag kör 4k/60Hz/BT2020/4:2:2 från Nvidia Shield samt Xbox One S får jag också 4k 60Hz ...utan linker. Det finns många problem med utrullningen av UHD formatet och det största jag stött på är att kablar över 15 feet (~4.5m) kan orsaka problem. Det finns knappt kablar idag som klarar hela standarden som är över 4 meter. Läs på avsforum, det finns trådar där folk testat MÄNGDER med både billiga och dyra kablar och det är typ två tre stycken som klarar det. Nu pratar jag om att klara allt i 4k 60Hz 4:4:4. Olika källor ger olika stabilitet till signalen också och Shield är en av få prylar som är bra på detta, dedikerat grafikkort på en dator verkar bäst.
Jag har läst på ganska mycket om detta och oftast så är det kablarna som är problemet. Så var det i mitt fall. Om man vill ha en bra kabel verkar det vara BJC Series-1 Belden Bonded-Pair HDMI Cable som gäller. Finns vissa andra också från t.ex. Monoprice.
De nya TW-projjarna från Epson har begränsningar men de klarar utan tvekan 60Hz men inte i 4:4:4 utan 4:2:2. Begränsningarna är lätt löst med en Linker för 2 papp. Även många JVC-ägare som köper Linker för att fixa diverse problem 
The bottom line from this 500 post thread is that if one wants to push 4k, 4:4:4 @60Hz over about 15'- 20', there are no guarantees no matter what the cable mfrs says. Even a properly certified cable, at this point in time, may have issues over that distance. Part of this is the fault of the tv mfrs who have cleverly pushed 4k HDR to the masses not taking into consideration that lots of folks have HTS with cable runs longer than about 15'. FO may be the only way to reliably go the distance. This is why a lot of us have been pushing the use of a conduit where possible.
Redigerat av philipbtz, 02 March 2017 - 15:05.
Postad 02 March 2017 - 15:07
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det finns många fler exempel på receivrar och källor som inte klarar det heller. Eller att dom skickar ut fel signaler osv. Jag tycker det är en soppa.
Redigerat av philipbtz, 02 March 2017 - 15:07.
Postad 02 March 2017 - 15:15
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
. Jag kör 4k/60Hz/BT2020/4:2:2 från Nvidia Shield samt Xbox One S får jag också 4k 60Hz ..
Ok Inkl HDR?
Jag har läst på ganska mycket om detta och oftast så är det kablarna som är problemet. Så var det i mitt fall.
Stämmer bara det vid längre längder, finns en tråd! Har själv en dessa i tråden 
https://www.minhembi...howtopic=328785
Även många JVC-ägare som köper Linker för att fixa diverse problem 
Jag vet har själv en HDFury och det är inte för att lösa signal problem 
Redigerat av mcmike, 02 March 2017 - 15:21.
Postad 02 March 2017 - 15:23
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Nej man får inte HDR utan Linker med TW9300 om man inte har en Philips UHD spelare eller eventuellt Oppo. Så det roliga är att det funkar ändå med vissa spelare bara att för de flesta så funkar det inte. Men 4k 60Hz 4:2:2 SDR går utan linker.
Mmm precis de är över 5 meter som sagt det blir problem. Själv funkar min 3 år gamla 5 metare från Claes Ohlson. Men dragningen blir inte snygg direkt..Blir en Belden eller Monoprice någon dag här.
Så du säger att man får problem med dessa projjar på valfri källa utan linker, vilket inte stämmer, men ändå sitter du med en HDFury själv? Är det inte lite av en soppa då eller med vilken proj menar du att är bara plug and play med valfri källa?
Postad 02 March 2017 - 15:40
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Men 4k 60Hz 4:2:2 SDR går utan linker.
Det köper jag rakt av, dvs 8bit 
Så du säger att man får problem med dessa projjar på valfri källa utan linker, vilket inte stämmer,
Varför får du då inte ut 4k60 i 10bit?
men ändå sitter du med en HDFury själv?
Nu gör du en åpple päron jämförelse, HDFuren tillför inte någonting! Utan tar bort merdata som i mitt fall HDR beroende på filmkvalitet 
Är det inte lite av en soppa då eller med vilken proj menar du att är bara plug and play med valfri källa?
Jvc och Sony (550) fixar i dagsläget signalen i det lite lägre segmentet 
Redigerat av mcmike, 02 March 2017 - 15:41.
Postad 02 March 2017 - 15:56
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Varför får du då inte ut 4k60 i 10bit?
För att bara vissa spelare kan skicka 4:2:2. Det finns som sagt Philips som funkar plug n play. Nu gör du en åpple päron jämförelse, HDFuren tillför inte någonting! Utan tar bort merdata som i mitt fall HDR beroende på filmkvalitet 
Som sagt det är inte plug and play utan man behöver antingen ha en spelare för 10papp eller fury för att kunna välja detta. Linkern tillför heller ingenting utan bara strippar data Jvc och Sony (550) fixar i dagsläget signalen i det lite lägre segmentet 
Hehe ja men så fort du t.ex. vill stänga av HDR behövs mer avancerade grejer  Men det är klart att både projjar från Sony och JVC klarar detta mycket bättre än Epsonen. Ingen snack om saken. Jag menar bara att det ändå är lite rörigt så fort man vill ha lite längre kabel, stänga av en feature eller råkar ha fel spelare eller receiver som inte funkar med just ens egna produkt. Vad jag vet är det fortfarande problem med spelare från Samsung och Oppo t.ex.
Redigerat av philipbtz, 02 March 2017 - 15:59.
Postad 03 March 2017 - 08:20
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
För att bara vissa spelare kan skicka 4:2:2.
Vad klara projektorn av? 
Postad 03 March 2017 - 08:39
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jag är nöjd med projjen och du är bevisligen nöjd med din. Jag vet inte vad du vill komma med detta. Det kan hända att jag har blandat ihop några nummer på chroma subsamplingen men poängen är att du sa att 60Hz inte går på något sätt men det gör det. Jag kan spela upp Netflix 4k som är 60Hz samt UHD BD som är 24Hz. Kanske inte kan ha allt påslagen till absolut max men det duger för mig. Ja din JVC klarar det, ja diverse Sonys klarar det men de kostar också 20-70k mer än denna projektor så något måste man ju få för sina slantar.
Postad 03 March 2017 - 08:48
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
. Det kan hända att jag har blandat ihop några nummer på chroma subsamplingen
Precis just det jag reagerade på 
Det inget fel på Epsonen, ger en helt ok bild. Jag hade själv införskaffat en sådan om den klarade signalen fullt ut eftersom jag vet hur det kan krångla 
Postad 03 March 2017 - 09:21
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Skulle säga att tex Benq w1070 har helt ok bild medan denna är väldigt bra. JVC och uppåt är toppklass. Men vissa saker så som klarheten i bilden och ANSI-kontrast är Epsonen väldigt bra på.
Postad 05 March 2017 - 12:50
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Tydlig genomgång av HDR vs SDR genom PS4 pro 
https://www.youtube.com/watch?v=8Tz4Hy5Gt7Q
Postad 05 March 2017 - 18:11
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det finns en ny firware 1.09 som fixar HDR för TW9300 och jag kan säga att det är kanon nu. Kan t.o.m köra ECO-läget så är otroligt nöjd med det!
Med HD Fury Linker så får man ut detta ur projjen. Grym bild är det!

Postad 05 March 2017 - 18:27
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Han i filmen har inte 1.09 för då hade han haft HDR(Autobright) i menyn som fixar gamma och färg enligt mina ögon iaf.
Postad 10 March 2017 - 16:52
SandmanNet
-
SandmanNet
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Är lite sugen på att skaffa 9300:an, och ser att den stöder optisk HDMI vilket låter bra för mig då jag har förstärkaren i gillestugan utanför mitt biorum, så har en 15 meters Supra HDMI-kabel just nu vilket fungerar bra för 1080p60 men jag misstänker att det kan bli lite väl för 4k. Så frågan är hur optisk HDMI fungerar och vart man får tag på produkter för att implementera det?
Postad 14 March 2017 - 10:20
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
Klarar 9300´s paneler 12-bit ?
Postad 14 March 2017 - 10:40
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jag tror 12-bitars signaler nedgraderas till 10-bit 4:2:2 internt.
Edit: Men jag är inte helt säkert på detta. Jag får in en 12-bitars signal som du ser ovan när jag ställer 12-bit output i Xboxen eller Shield så det är möjligt att den kan hantera det. Lite osäker faktiskt.
Redigerat av philipbtz, 14 March 2017 - 10:43.
Postad 14 March 2017 - 11:06
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
OK, fick nämligen höra att de bara skulle klara 8-bit men är osäker på om det inte va de billigare modellerna....var lite nyfiken bara.
Postad 14 March 2017 - 12:03
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Om man vill köra 60Hz kan det bli problem men med 24Hz går det att få 10+ bitar. Jag blir lite snurrig för det finns så många olika signaler den kan få beroende på ifall man strippar HDR, olika Hz, färgkomprimering osv. Men en UHD BD med HDR kan spelas upp med projjen. Sen är det lite olika vad man får ut för andra frekvenser beroende på vad man vill ha. Men det är 300MHz signal som gäller.
Redigerat av philipbtz, 14 March 2017 - 12:05.
Postad 14 March 2017 - 20:00
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
OK, fick nämligen höra att de bara skulle klara 8-bit men är osäker på om det inte va de billigare modellerna....var lite nyfiken bara.
Vilket också är korrekt med 50/60hz UHD signal 
Redigerat av mcmike, 14 March 2017 - 20:00.
Postad 28 March 2017 - 12:29
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Tror ni man kan driva 2 datorfläktar med trigger out kontakten? Har projektorn i en låda (med hål i) som nog behöver fläktar också nu när värmen stiger. Hade varit smidigt att driva dem med trigger out om det går.
Kör med en TW9300.
Postad 30 March 2017 - 22:40
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Tror ni man kan driva 2 datorfläktar med trigger out kontakten? Har projektorn i en låda (med hål i) som nog behöver fläktar också nu när värmen stiger. Hade varit smidigt att driva dem med trigger out om det går.
Kör med en TW9300.
Hur ser din låda ut? Vore kul att se, jag funderar på att bygga en själv.
Fläktarna sitter väl endast i fronten på 9300? Så borde inte behöva ha det så öppet.
Postad 31 March 2017 - 08:55
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Hur ser din låda ut? Vore kul att se, jag funderar på att bygga en själv.
Fläktarna sitter väl endast i fronten på 9300? Så borde inte behöva ha det så öppet.
Biorummet är i halva garaget och projektorn sitter i en låda i den gamla garagedelen, dvs ej i bion. Kan skicka bild senare.
Postad 31 March 2017 - 13:56
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Kollade på X-men apocalypse 4k med min Oppo 203 och 9300. Ljudet var enormt och bilden var väl bra men det laggade mycket i sidopanoreringarna. Beror det på inställningarna?
Testade även den vanliga blu ray som följde med, den laggade lika mycket.
Testade även bluray i min gamla blurayspelare med min Panasonic ST60, lika mycket lagg där.
Är filmen inte bättre? Surfade upp att det skulle vara grym bild på den filmen i 4k.
Som sagt bilden var nog bra men laggen i en hel del scener var abnormt.
Postad 13 April 2017 - 13:33
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
TW9300 review genom avforums med Best Buy Award 
https://www.avforums...or-review.13460
Redigerat av mcmike, 13 April 2017 - 13:34.
Postad 17 April 2017 - 15:36
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Var iväg idag och kikade på 9300 taggad som man var inför ett ev inköp! Vet inte riktigt hur pass focuserad jag var, då det första jag såg vad damm Lite trist verkligen på en annars ganska trevlig projektor som ändå kostar en del, men frågan är hur pass känsliga dessa är egentligen? En sak som jag reagerade på var just lagget, annars helt ok kostrast/svärta fast inte så "skarp" som jag trodde kanske. Får smälta detta och se vad som sker 
Redigerat av mcmike, 17 April 2017 - 15:36.
Postad 17 April 2017 - 16:16
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det jag kan säga direkt är att den upplevda skärpan..eller ja typ allt egentligen kan förbättras eller försämras otroligt mycket beroende på inställningarna. De gånger jag har sett 9300 i butik så har de varit ganska så felinställda. Har mycket bättre bild här hemma även om jag tror det finns massor mer att vinna på att få den ordentligt kalibrerad. Projektorn har 5 års garanti vad jag vet så jag hoppas på gratis rengöring av den om det blir problem. Har haft min i några månader och har inte sett det minsta damm än.
Postad 17 April 2017 - 16:30
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Det jag kan säga direkt är att den upplevda skärpan..eller ja typ allt egentligen kan förbättras eller försämras otroligt mycket beroende på inställningarna.
Nu jämför inte jag med några "bildförbättrare" på utan den faktiska skärpan utan förvrängningar. Viktigast att man själv är nöjd 
Projektorn har 5 års garanti vad jag vet så jag hoppas på gratis rengöring av den om det blir problem.
Vilken åf lämnar 5års garanti? Dammer går på den ja..
Redigerat av mcmike, 17 April 2017 - 16:28.
Postad 17 April 2017 - 18:07
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Nu jämför inte jag med några "bildförbättrare" på utan den faktiska skärpan utan förvrängningar. Viktigast att man själv är nöjd 
Vilken åf lämnar 5års garanti? Dammer går på den ja..
Det är inte alla apparater som ger korrekt "skärpa" med alla inställningar på 0. Som du säkert vet finns det mängder av olika inställningar för "skärpan" - tror det är 10 olika inställningar. Om du ställde alla dessa på 0 blev det nog ganska fel. Har inte sett en enda ISF-kalibrerad 9300 som haft allt på 0.
Det viktigaste tycker jag är vad slutresultatet blir och att man kan välja det själv. Jag har testat lite olika inställningar och jag tycker man kan ha de flera långt ifrån 0 utan att det ser onaturligt ut alls. Vad jag läst så har vissa andra tillverkare inbyggda förbättringar som inte går att stänga av eller syns i någon meny. Men egentligen spelar det någon roll? Bara bilden upplevs skarp utan att man märker av bildförbättringarna. Den effekt som blir om man ställer sharpness på en vanlig tv till max blir det ju bara med 9300 om man drar på allt väldigt högt.
Garantin såg jag på projectorcentral(http://www.projector...or-warranty.htm) men på deras hemsida såg jag nu att det bara var 3 år (36 Månader Inlämning, Lampa: 36 Månader eller 3.000 h).
Med lagg menar du rörelsehantering, att det tar lång tid att synka HDMI eller det lagg som blir till handkontrollen när man spelar spel? Om du menar rörelsehantering så håller jag med dig något. Där har jag sett bättre.
Redigerat av philipbtz, 17 April 2017 - 18:09.
Postad 17 April 2017 - 19:02
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Det viktigaste tycker jag är vad slutresultatet blir och att man kan välja det själv.
Precis och jag var som sagt inte imponerad av det jag såg för tillfället då.. 
. Jag har testat lite olika inställningar och jag tycker man kan ha de flera långt ifrån 0 utan att det ser onaturligt ut alls. Vad jag läst så har vissa andra tillverkare inbyggda förbättringar som inte går att stänga av eller syns i någon meny. Men egentligen spelar det någon roll? Bara bilden upplevs skarp utan att man märker av bildförbättringarna.
Möjligt att man kan justera till det, men personligen ger jag inte mycket för några bildförbättrare.. Kanske var i Damm molnet 
Om du menar rörelsehantering så håller jag med dig något. Där har jag sett bättre.
Det trodde jag bara var någon inställning, nu blev jag oroad 
. Vad jag läst så har vissa andra tillverkare inbyggda förbättringar som inte går att stänga av eller syns i någon meny.
Nu blev jag nyfiken! Vilken/vilka tillverkare använder sig av detta?
Redigerat av mcmike, 17 April 2017 - 19:03.
Postad 17 April 2017 - 22:10
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det trodde jag bara var någon inställning, nu blev jag oroad 
Nu blev jag nyfiken! Vilken/vilka tillverkare använder sig av detta?
Du behöver inte bli så oroad det är inte jättedåligt men det är en svaghet i vissa panoreringar. Eller så är andra tekniker bättre på att dölja det, jag vet inte.
Om man skall tro forum så är Sony skyldiga till detta.
Postad 18 April 2017 - 06:55
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Eller så är andra tekniker bättre på att dölja det, jag vet inte.
Har Epson idag redan och upplever inga problem med rörelsehanteringen.Är det någon mer med trådprojektorerna som upplever detta?
Om man skall tro forum så är Sony skyldiga till detta.
Jasså okey 
Redigerat av mcmike, 18 April 2017 - 06:55.
Postad 20 April 2017 - 21:47
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Jag läste avforums review som var djupgående och bra men ett stycke som fastnade i mig var följande:
"If you don’t quite have the light controlled room and your walls and ceiling are white or similar then the TW7300 is the machine for you with all the strengths for such a room (the TW9300 would lose its black level advantage in such an environment so you are better off saving some cash)."
Jag har själv tänkt ha projektorn i vardagsrummet med allt vad som hör till det. Stämmer det då verkligen att jag "lika gärna" kan köpa 7300? Är det bara svärtan som skiljer?
Postad 21 April 2017 - 07:15
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jag läste avforums review som var djupgående och bra men ett stycke som fastnade i mig var följande:
"If you don’t quite have the light controlled room and your walls and ceiling are white or similar then the TW7300 is the machine for you with all the strengths for such a room (the TW9300 would lose its black level advantage in such an environment so you are better off saving some cash)."
Jag har själv tänkt ha projektorn i vardagsrummet med allt vad som hör till det. Stämmer det då verkligen att jag "lika gärna" kan köpa 7300? Är det bara svärtan som skiljer?
Mer eller mindre, ja. Om du släcker lamporna i ditt rum och sätter dig i soffan och tittar på duken. Kan du se den? Om du kan det har du antagligen för ljust rum för vit duk. Och du kommer vilja ha så mycket pengar över som möjligt för en grå duk. Det är vad jag tror.
Postad 21 April 2017 - 15:17
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
Svart biorum då, Eh-tw 7300 eller Eh-tw 9300, 112 tum vit duk.
Postad 21 April 2017 - 16:03
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Mer eller mindre, ja. Om du släcker lamporna i ditt rum och sätter dig i soffan och tittar på duken. Kan du se den? Om du kan det har du antagligen för ljust rum för vit duk. Och du kommer vilja ha så mycket pengar över som möjligt för en grå duk. Det är vad jag tror.
Fast det beror även på vad man ska ha för bildstorlek. Jag t.ex. har en React3 på bara 77" och blev då avrådd från TW7300 då den kommer att bli för ljusstark. Sedan är det väl rätt så stor skillnad i förmågan att släcka ljus mellan 7300 och 9300 att även i ett vardagsrum så kommer 9300 att göra ett bättre jobb, i alla fall enligt hembiotidningen. Speciellt i riktigt mörka scener kommer du nog ändå märka skillnad mellan projektorerna. Ju ljusare scen, dessto mindre kommer skillnaden mellan projektorerna att bli.
Men som sagt var, det kanske enskillt bästa tipset är nog ändå att satsa på en duk anpassad för ett ljust vardagsrum om man kan leva med bidefekterna samt har avstånd etc. på sin sida. Jag safade när jag valde min React så att jag fick 2 gånger bildbredden, visst jag ångra väl storleken lite, men det avståndet har eliminerat väldigt mycket av bidefekterna med en hk-duk så jag är fantastiskt nöjd ändån.
Redigerat av hugeman, 21 April 2017 - 16:04.
Postad 21 April 2017 - 18:23
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Fast det beror även på vad man ska ha för bildstorlek. Jag t.ex. har en React3 på bara 77" och blev då avrådd från TW7300 då den kommer att bli för ljusstark. Sedan är det väl rätt så stor skillnad i förmågan att släcka ljus mellan 7300 och 9300 att även i ett vardagsrum så kommer 9300 att göra ett bättre jobb, i alla fall enligt hembiotidningen. Speciellt i riktigt mörka scener kommer du nog ändå märka skillnad mellan projektorerna. Ju ljusare scen, dessto mindre kommer skillnaden mellan projektorerna att bli.
Men som sagt var, det kanske enskillt bästa tipset är nog ändå att satsa på en duk anpassad för ett ljust vardagsrum om man kan leva med bidefekterna samt har avstånd etc. på sin sida. Jag safade när jag valde min React så att jag fick 2 gånger bildbredden, visst jag ångra väl storleken lite, men det avståndet har eliminerat väldigt mycket av bidefekterna med en hk-duk så jag är fantastiskt nöjd ändån.
Tack för inputen.
Jag har själv en vit duk på 100 tum idag. Det har fungerat bra i många år enligt mitt tycke. Jag har haft en Samsung SPA800B projektor innan, men tanken är nu att jag ska byta ut den fast behålla samma duk.
Postad 22 April 2017 - 07:56
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Svart biorum då, Eh-tw 7300 eller Eh-tw 9300, 112 tum vit duk.
TW9300 utan tvekan. Även i Eco och Iris på -20 är den för ljusstark på vanlig BD på mina små 90" och 2,70 kastavstånd. Eller ja allt går ju att kalibrera bort egentligen men då skall man göra det också. Men blir en 0,8 gain AT duk i framtiden så det löser sig nog.
--
TW9300 är ju den bättre projektorn men kanske något onödig i vitt vardagsrum med stor vit duk är allt jag menade. Men har man tänkt att ha projektorn länge så är det nog lika bra att lägga de extra slantarna ändå.
Postad 23 April 2017 - 17:28
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
Har fått ett väldigt begär efter Eh-tw 9300. Det verkar vara en riktig kanonprojektor.
Postad 26 April 2017 - 15:53
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Har fått ett väldigt begär efter Eh-tw 9300.
Det är väl bara och beställa en Skulle utan tvekan med köra på en TW9300 här hemma, där den justerbara irisen spelar en stor roll för bildkvalitén..
Redigerat av mcmike, 26 April 2017 - 15:56.
Postad 26 April 2017 - 16:24
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
jo jag håller med dig, ska jag ha hänga med i 4k svängen så blir det en sån här. har inte köpt någon än men funderar lite grann än så länge. Har alltid haft epson sen jag började med projektor. har 3st som fungerar fortfarande. EH-tw 700, EH-tw 3500. EH-tw 7200. Det var fina projektorer du har mcmike.
Redigerat av mr richards, 26 April 2017 - 16:28.
Postad 26 April 2017 - 17:47
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
jo jag håller med dig, ska jag ha hänga med i 4k svängen så blir det en sån här. har inte köpt någon än men funderar lite grann än så länge. Har alltid haft epson sen jag började med projektor. har 3st som fungerar fortfarande. EH-tw 700, EH-tw 3500. EH-tw 7200. Det var fina projektorer du har mcmike.
Beställ Jag har bara sett tw7200/tw9200 en snabbis och ja.. du skulle inte bli besviken på TW9300 kan jag lova.
Det jag funnit hittls är:
För BD eller annat material som är 1080p Rec. 709 SDR är Natural-läget bäst utgångspunkt.
För UHD-material med BT2020 HDR är Cinema-läget bäst utgångspunkt. Cinema aktiverar P3-filtret. Tror även Digital Cinema läget har filtret.
Postad 26 April 2017 - 18:05
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
jo jag håller med dig, ska jag ha hänga med i 4k svängen så blir det en sån här.
Om du vet vad du får så är det ju inga problem 
Det var fina projektorer du har mcmike.
Börjar bli tomt på hyllorna, därför hänger jag här ett tag nu i fortsättningen 
Redigerat av mcmike, 26 April 2017 - 18:06.
Postad 26 April 2017 - 22:47
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Om du vet vad du får så är det ju inga problem 
Börjar bli tomt på hyllorna, därför hänger jag här ett tag nu i fortsättningen 
Helt rätt. Detta är en något knepig proj eftersom den bara har 10Gbps chip. Hade rekommenderat en Linker om du vill vara säker på att alltid få ut Max ur projjen. Det finns många knepigheter med UHD idagsläget så man får vara beredd att läsa lite forum. Men det är ju ett ganska nytt format forfarande så lite kul samtidigt att följa utvecklingen.
Postad 27 April 2017 - 07:45
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
skulle det bli rätt med samsungs uhd-spelare, har både samsungs uhd. och panasonic 700 uhd. vet inte igentligen vad en Linker är för nåt, har aldrig hört talas om Linker förut. Hur kopplar man en sådan.
Postad 27 April 2017 - 08:55
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
https://www.hdfury.c...k60-444-600mhz/
http://www.avsforum....ers-thread.html
Panasonic UB700 skulle jag tro funkar för de flesta UHD BD. Men det är vissa situationer där Linkern är bra. Typ 4k60Hz 444 12b BT2020 HDR har inte projektorn stöd för. Då kan Linkern skala ner det till 1080p 4:4:4 12b HDR. Eller om man har en spelare som inte kan skicka ut 4:2:2 för 4k24 HDR BT2020 så skalar den ner 4:4:4 till 4:2:2. Men skall du bara kolla skivor från UB700 så funkar det nog men jag vet inte säkert. Men även om det funkar så kan inte spelaren strippa HDR om du vill göra det. Men det kan Linkern göra. Annars skall HDR->SDR på den spelaren vara riktigt bra. Jag vet inte riktigt men det finns lite olika scenarion att tänka igenom. Situationen förändras konstant då spelare får uppdateringar.
Även taggad med Epson, HDR, 4k, 4K Enhancement
|
Köp & Sälj →
Butiker & Import →
Startad av
Ejse83
, 28 Jul 2025
bluray, 4k, butiker, online, köpa och 2 fler...
|
|
|
|
|
Bild →
Projektorer →
Startad av
flamur
, 12 Oct 2024
projektor, epson, benq, optoma
|
|
|
|
|
Bild →
Projektorer →
Startad av
Spart1e
, 19 Mar 2024
epson
|
|
|
-
Marcus_TheRock
-
20 Mar 2024
|
|
Ljud →
Förstärkare →
Startad av
darrenj
, 14 Sep 2023
receiver, två hdmi ut, 4k
|
|
|
|
|
Biorum
Ljud →
Högtalare →
Startad av
nahoj00
, 01 Nov 2020
Biorum, Klipsch, Marantz, Svs och 5 fler...
|
|
|
|
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|