Det jag menar va att jag uppfattade det som att det du skrev mena på att är det 4k material du tittar på så måste det vara en stor tv. Därför hängde jag inte med 🤪Upplösningen (och kvalitén) på det man ser på är ganska avgörande för hur nära man kan/bör sitta för att få optimal bildupplevelse.
Menade alltså att om man endast ser på bra 4K-material så behöver man inte oroa sig för att sitta för nära, men om man även ser på varierat material, 1080p, 720p eller ännu sämre upplösning så kan det hända att TV:n blir för stor/nära.
Bland annat Rtings tipsar om att TV:n bör fylla ca 36° av synfältet för varierat material, THX rekommenderar 40° för film (optimalt för 4K är 60°).
Detta är också varför 8K i min mening är helt överflödigt/onödigt, speciellt om man ser på varierat material, eftersom man då måste flytta närmre/ifrån TV:n mycket mer om man vill kunna utnyttja 8K fullt ut (8K kräver alltså över 60° för att ögat ska kunna uppfatta skillnad över 4K).
75"+ (1660 inlägg)
|
3 år sedan |
Bildinställningen LG OLED65CX6LA (3 inlägg)
|
4 år sedan |
LG OLED65CX (2 inlägg)
|
4 år sedan |
Söker 65"-tv för max 15 000:- (9 inlägg)
|
5 år sedan |
Köpa ny 65" LG CX eller Panna HZ980? (7 inlägg)
|
5 år sedan |
TV vs projektor (16 inlägg)
|
5 år sedan |
LG OLED65CX - Var finns mått för installation? (7 inlägg)
|
5 år sedan |
Köpråd för 65" (42 inlägg)
|
5 år sedan |
Inköp av ny TV, men hur ska jag koppla? (32 inlägg)
|
5 år sedan |
Samsung 75" Q80T vs LG 65" OLED CX (10 inlägg)
|
5 år sedan |
Sony OLED KD-77AG9 eller LG CX 77 för 50 kkr? (10 inlägg)
|
5 år sedan |
Köpa tv netonnet blackfriday rea? (6 inlägg)
|
5 år sedan |
LG OLED65B9SLA eller LG 65" CX (5 inlägg)
|
5 år sedan |
Hur står dessa 2 tv apparater mot varandra (14 inlägg)
|
5 år sedan |
Byta ut Samsung PS64F8505 mot en ny TV i 75" klassen? (4 inlägg)
|
5 år sedan |
Behöver råd (13 inlägg)
|
5 år sedan |
LG GX vs Q950TS (31 inlägg)
|
5 år sedan |
Postad 05 November 2020 - 10:37
Postad 05 November 2020 - 10:56
Postad 07 November 2020 - 15:47
Undra om det kan ha att göra med lgs appar i mobilen? Varit nere i tvättstugan och satte mig i soffan och bara öppna mobilen så starta tv:n.
Redigerat av Gurra101, 07 November 2020 - 15:57.
Postad 11 November 2020 - 09:10
Har helt missat att LG OLED55BX och 65BX har kommit in i lager hos flera butiker. Vad är det egentligen som skiljer dessa mot 55CX och 65CX? Jag har bara jämfört lite snabbt, men de verkar ju nästan vara identiska? Finns det någon fördel med att betala några tusenlappar mer för CX-modellerna?
Har väntat med spänning på BF och hållit tummarna för bra pris på 65CX. Men nu kanske man borde hålla ett öga på 65BX också...
Redigerat av _dawson_, 11 November 2020 - 09:13.
Postad 11 November 2020 - 09:57
CX har bättre processor än BX A9Gen3 Vs A7Gen3.
CX har 4st HDMI 2.1. BX har 2 st HDMI 2.1 och 2 st HDMI 2.0b.
https://www.rtings.c...-bx/10619/13773
Redigerat av Gallo69, 11 November 2020 - 10:26.
Postad 11 November 2020 - 12:49
Har helt missat att LG OLED55BX och 65BX har kommit in i lager hos flera butiker. Vad är det egentligen som skiljer dessa mot 55CX och 65CX? Jag har bara jämfört lite snabbt, men de verkar ju nästan vara identiska? Finns det någon fördel med att betala några tusenlappar mer för CX-modellerna?
Har väntat med spänning på BF och hållit tummarna för bra pris på 65CX. Men nu kanske man borde hålla ett öga på 65BX också...
CX har bättre processor än BX A9Gen3 Vs A7Gen3.
CX har 4st HDMI 2.1. BX har 2 st HDMI 2.1 och 2 st HDMI 2.0b.
https://www.rtings.c...-bx/10619/13773
Förutom bildprocessor och HDMI-inputs som Gallo nämnt så är största skillnaden nog ljusstyrkan för HDR, de andra modellerna erbjuder runt 50% mer ljusstyrka än BX (i de flesta scenerna), så om prisskillnaden inte är vesäntligt stor så hade jag rekommenderat CX över BX.
Kan dock hända att den något ljussvagare OLED:en inte märks av lika tydligt i verkligheten, i ett mörkt vardagsrum.
Bästa är att försöka testa den före köp.
Förra årets B9 gick väl för 16 tusen på Black Friday så jag hade inte betalat mer än så för årets. Kanske 65BX hamnar runt 15 tusen i år då och 65CX under 19 tusen, min gissning iallafall så inte helt säkert.
Postad 11 November 2020 - 12:53
Vad tror ni man kan hoppas på för priser på 77CX under BF?
Jag tror närmre 35 tusen, iallafall under 39 tusen.
Postad 11 November 2020 - 13:34
Jag tror närmre 35 tusen, iallafall under 39 tusen.
Ja om trenden håller i sig sen föregående årgångar så 34990 låter rimligt.
Postad 11 November 2020 - 15:55
Jag köpte en B9 istf en C9 för ett drygt år sedan då det skiljde ganska många tusenlappar mellan dom. Tittar för det mesta i ett ganska mörkt rum, och har aldrig känt att jag ångrat det valet.
Postad 11 November 2020 - 21:50
Hur är det med komprimeringen på årets serie när den ska skala upp tex äldre filmer?
Med C7 förstörde den nöjet att kolla på äldre filmer, har det blivit bättre?
Postad 12 November 2020 - 08:42
Vincent bjuder på lite tankar om inställningar för er med ny Xboxen
https://www.youtube....hannel=HDTVTest
Redigerat av alienrebel, 12 November 2020 - 08:42.
Postad 13 November 2020 - 07:03
Vincent bjuder på lite tankar om inställningar för er med ny Xboxen
Tror du de tankarna också är aktuella med PS5?
Postad 14 November 2020 - 07:40
Ja och då lär han inte missa chansen att göra en video om PS5 med.Tror du de tankarna också är aktuella med PS5?
Postad 16 November 2020 - 10:14
Hej alla,
Står i valet om ny 65"....har idag en en OLED B6a från BF 2016. Jättretrevlig bild, men mycket inbränningar som irriterar beroende på färger osv....TV sol, TV4 logga (högra hörnet), Nickeloden Logga (vänstra hörnet) osv....har möjligen haft otur...men känner att jag inte vill lägga 25000 SEK igen på en tv som får inbränningar. Har försökt titta på recensioner och alla verkar varna för inrbränningar. Men om man ska jämföra, hänt mycket sen B6 serien för att undvika detta??
och nej....har inte haft TV4 morgonTV stått på timvis varje dag!
![]()
Postad 16 November 2020 - 11:02
Hej alla,
Står i valet om ny 65"....har idag en en OLED B6a från BF 2016. Jättretrevlig bild, men mycket inbränningar som irriterar beroende på färger osv....TV sol, TV4 logga (högra hörnet), Nickeloden Logga (vänstra hörnet) osv....har möjligen haft otur...men känner att jag inte vill lägga 25000 SEK igen på en tv som får inbränningar. Har försökt titta på recensioner och alla verkar varna för inrbränningar. Men om man ska jämföra, hänt mycket sen B6 serien för att undvika detta??
![]()
Vad jag hört och läst så ska inbränningar inte vara nåt att oroa sig för på de senaste 2-3 årens modeller. De blir ju bättre och bättre för varje generation på denna punkt.
Redigerat av Unregistered0c0b3eec, 16 November 2020 - 11:02.
Postad 16 November 2020 - 12:03
Hej alla,
![]()
Det har blivit mycket bättre, redan 2017-årsmodellerna var klart bättre.
Uppdateringarna på anti-inbränningsfunktionerna/-åtgärderna är så pass bra idag att det vid normal användning inte borde vara ett problem, så länge man ser på varierat material och har TV:n någorlunda korrekt inställd.
Kan tipsa om att du borde kontakta LG och höra om de kan hjälpa med inbränningarna. Många har, trots att garantin gått ut, fått utbytt panel utan kostnad. Om det ändå skulle innebära en kostnad för dig så kanske den kan säljas vidare då, med ny panel, till en högre peng än när den hade inbränningar.
I år på Black Friday eller i mellandagarna så tror jag du kan hitta en LG OLED i 65" för runt 15-19 tusen (BX eller CX), ifall du bestämmer dig för att köpa ny.
Postad 16 November 2020 - 12:08
Nu när ni pratar om inbränningar, det finns ju något man kan köra i tv (kommer inte ihåg vad det heter) ska man göra detta då och då? Eller så länge man kolla på varierat innehåll så är det lungt?
Postad 16 November 2020 - 12:53
Nu när ni pratar om inbränningar, det finns ju något man kan köra i tv (kommer inte ihåg vad det heter) ska man göra detta då och då? Eller så länge man kolla på varierat innehåll så är det lungt?
har för mig det körs automatiskt vid standby nuförtiden, och att om TV:n märker av en väldigt statist del att den då kan göra något speciellt med bilden för att motverka det också.
Postad 16 November 2020 - 15:49
Tror det du menar är Pixel-uppfräschning och bör bara köras om man upplever problem. Har för mig den aktiveras automatiskt efter 1000 körda timmar (man får en informationsruta om man vill köra den direkt eller efter man stängt av TV:n). Den körs i ca en timme, med svart skärm och avslutas med att en tunn vit horisontell linje går från toppen av panelen till botten.
TV:n har även en kortare version av Pixel-uppfräscharen som körs automatiskt om TV:n varit på i 4+ timmar i följd och sker när man stänger av TV:n. Den tar bara nån minut och man märker när den är klar om man lyssnar efter ett klickljud som kommer någon minut efter man stängt av TV:n (alltså, när TV:n varit i 4+ timmars drift).
Postad 18 November 2020 - 10:33
Har en 65" B7 som jag är väldigt nöjd med. Men en CX77 lockar verkligen, speciellt om priset sjunker ännu mer under BF.
Men min fundering. VRR "problemet" som verkar snurra runt på diverse sajter och enligt vissa källor inte går att patcha bort.
Någon som upplevt detta problem och hur stort är problemet?
Postad 18 November 2020 - 12:27
Har en 65" B7 som jag är väldigt nöjd med. Men en CX77 lockar verkligen, speciellt om priset sjunker ännu mer under BF.
Men min fundering. VRR "problemet" som verkar snurra runt på diverse sajter och enligt vissa källor inte går att patcha bort.
Någon som upplevt detta problem och hur stort är problemet?
De säger att det finns en patch ute för betatestning som skall fixa gamma-problemet då man kör VRR.
Hade varit skönt att få det 100% verifierat.
Postad 18 November 2020 - 13:00
De säger att det finns en patch ute för betatestning som skall fixa gamma-problemet då man kör VRR.
Hade varit skönt att få det 100% verifierat.
Från ett annat forum!
"Skrev till LG och frågade om gammaproblemet med VRR på CX.
”Hej Tim,
Tack för att ni kontaktar LG Electronics.
En uppdatering som fixar detta problem kommer i slutet av denna månad.
Hoppas att detta är till hjälp för er och om ni har ytterligare frågor är ni välkomna att kontakta oss igen.
Med vänlig hälsning/Best regards
William D
LG Support Norden. ”
Postad 18 November 2020 - 17:15
Om jag förstod ElGigantens mail rätt får man se deras Black Friday Deals imorgon 10:00 och kan handla dom 22:00
Det måste man ju kolla men det kan inte vara så att priserna blir ännu bättre på riktiga BF? Hmmm...
Postad 18 November 2020 - 17:42
Om jag förstod ElGigantens mail rätt får man se deras Black Friday Deals imorgon 10:00 och kan handla dom 22:00
Det måste man ju kolla men det kan inte vara så att priserna blir ännu bättre på riktiga BF? Hmmm...
Hej!
Nej det blir inte bättre pris på BF än dom
Priserna vi får se imorgon.....det är deras BF priser.
Har LG black crush blivit bättre med CX?
Var rätt dålig med C7
Bättre ja men inte i samma nivå som Sony och Pana
Postad 18 November 2020 - 17:43
Hej!
Nej det blir inte bättre pris på BF än dom
Priserna vi får se imorgon.....det är deras BF priser.
Bättre ja men inte i samma nivå som Sony och Pana
Där har jag märkt stor skillnad på XH90 och C7
Så därav undran
Postad 18 November 2020 - 20:19
Tack för tipset. Blir spännande att se.
Kan mycket väl hända att andra kedjor också kollar upp deras priser imorgon och försöker gå något lägre på BF. Då kan det eventuellt löna sig att vänta.
Men om man slår till imorgon så kan man ju i värsta fall bara använda öppet köp och istället köpa samma produkt där den eventuellt skulle bli billigare.
Postad 19 November 2020 - 09:36
Där har jag märkt stor skillnad på XH90 och C7
Så därav undran
Inte så konstigt. XH90 kan ju inte gå ner ens i närheten till samma svartnivå. Problemet med en OLED är att få pixlarna att börja lysa från 0 volt. Dom behöver lite push och därför kickar dom igång några steg efter total svärta och därmed blir det Black Crush. XH90 och andra LCDer har inte detta problem då dom inte har total svärta utan alltid "glöder" i mörkgrått. Visst, den släcker ner svarta kanterna helt men det gör den aldrig i riktigt material om du inte vill förlora på tok för mycket andra detaljer.
Postad 19 November 2020 - 10:05
Inte så konstigt. XH90 kan ju inte gå ner ens i närheten till samma svartnivå. Problemet med en OLED är att få pixlarna att börja lysa från 0 volt. Dom behöver lite push och därför kickar dom igång några steg efter total svärta och därmed blir det Black Crush. XH90 och andra LCDer har inte detta problem då dom inte har total svärta utan alltid "glöder" i mörkgrått. Visst, den släcker ner svarta kanterna helt men det gör den aldrig i riktigt material om du inte vill förlora på tok för mycket andra detaljer.
Nej XH90 kan aldrig bli oled svart för det är annan teknik
Men det är jävligt svart för att vara xh90
Märks du inte har prövat den hemma
Jag har inget "mörkgrått" har alltid svart
Postad 19 November 2020 - 10:07
verkar iallafall inte som Elgiganten kommer ha CX på rean, endast GX syns i deras lista just nu iallafall.
Postad 19 November 2020 - 10:08
Antiklimax... ser varken CX 55, 65 eller 77 på Gigantens tjuvstart på BF
Postad 19 November 2020 - 10:14
Postad 19 November 2020 - 10:28
Hmm.. verkar som EG uppdaterar listan på tv-apparater i sin preview. Det har tillkommit produkter sedan jag laddade sidan första gången. Dom kanske fyller på med CX om ett tag?
Redigerat av hek, 19 November 2020 - 10:30.
Postad 19 November 2020 - 11:10
Nej XH90 kan aldrig bli oled svart för det är annan teknik
Men det är jävligt svart för att vara xh90
Märks du inte har prövat den hemma
Jag har inget "mörkgrått" har alltid svart
Jag behöver inte ha testat den hemma. Mätningarna säger allt och XH blir aldrig totalt svart. Är det inte totalt svart så är det en nyans av grått. Svart är svart helt enkelt
Postad 19 November 2020 - 11:24
verkar iallafall inte som Elgiganten kommer ha CX på rean, endast GX syns i deras lista just nu iallafall.
LG 65" GX 4K OLED TV OLED65GX för 25 papp på Elfjanten.
Postad 19 November 2020 - 11:33
LG 65" GX 4K OLED TV OLED65GX för 25 papp på Elfjanten.
ja precis, GX finns, men inte CX, men dom verkar lägga till och ta bort grejer till och från redan så.
Postad 19 November 2020 - 11:34
Var lugna!ja precis, GX finns, men inte CX, men dom verkar lägga till och ta bort grejer till och från redan så.
Priset jag gissar på är 18995kr! För 65:an
Redigerat av MIIKE888, 19 November 2020 - 11:35.
Postad 19 November 2020 - 11:46
Jag behöver inte ha testat den hemma. Mätningarna säger allt och XH blir aldrig totalt svart. Är det inte totalt svart så är det en nyans av grått. Svart är svart helt enkelt
Var har jag "nyans av grått"?
https://i.imgur.com/SWBmKuW.jpg
Postad 19 November 2020 - 13:03
Var har jag "nyans av grått"?
Det kan ju givetvis vara kameran, men färgerna i bilden är väldigt inkorrekta.
Vilket läge kör du?
Postad 19 November 2020 - 13:13
Det kan ju givetvis vara kameran, men färgerna i bilden är väldigt inkorrekta.
Vilket läge kör du?
Kan visa hur många bilder som helst, jag har inte "nyanser av grått"
Så nära OLED svart man kan komma
Postad 19 November 2020 - 13:19
Postad 19 November 2020 - 15:51
Tror ej att CX kommer att gå ner så mycket i pris. Det är trots allt den enda tv i dagens läge som uppfyller alla krav för nästa generations spelande. Först ska de suga ut varenda krona ur alla Xbox- och PS5-spelare ;-)
Postad 19 November 2020 - 15:57
https://postimg.cc/0ryBvj7x
Kan visa hur många bilder som helst, jag har inte "nyanser av grått"
Så nära OLED svart man kan komma
Svärtan är inte total hur mycket du än vill att det ska vara det.
Bilden i sig är inte alls bra den sticker i färgerna och vitbalansen är inte bra heller som det ser ut på bilderna!
Sony bör ha ett läge som heter Custom eller liknande för mycket bättre korrektare bild.
Men kul om du är nöjd👍
Postad 19 November 2020 - 16:05
En kille fotograferar sin tv, laddar upp bilden på internet, ni kollar på den på egen tv/monitor. Svårt att se hur ni kan dra några slutsatser om den faktiska bilden på hans tv faktiskt.
Redigerat av jonitz, 19 November 2020 - 16:07.
Postad 19 November 2020 - 18:40
Tror ej att CX kommer att gå ner så mycket i pris. Det är trots allt den enda tv i dagens läge som uppfyller alla krav för nästa generations spelande. Först ska de suga ut varenda krona ur alla Xbox- och PS5-spelare ;-)
benägen att hålla med, tror den höga efterfrågan på den gör att många affärer inte känner något större behov av att sänka priset.
Postad 19 November 2020 - 18:57
En kille fotograferar sin tv, laddar upp bilden på internet, ni kollar på den på egen tv/monitor. Svårt att se hur ni kan dra några slutsatser om den faktiska bilden på hans tv faktiskt.
Ja det går liksom inte fram. Sen att bilderna visar en undermålig bild är bara grädden på moset ![]()
Postad 19 November 2020 - 19:01
Den slutsats man kan dra är att svart är svart men vissa vill bara se det de vill se och det är "grått"
Postad 19 November 2020 - 19:04
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
75"+
20 bilder
152 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?