65 G1 23990:-
Orkar den ner ytterligare vid mellandagarna tro?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
LG OLED 2021: A1 B1 C1 G1 W1 Z1 E1 och R1
Startad av
NisseT1
, Dec 01 2020 10:35
628 svar till detta ämne
13 relaterade trådar
Postad 02 December 2021 - 12:48
Mest för att dubbelkolla - det här gäller alltså även om man bara skickar vidare ljudet till en receiver ?
Om jag ansluter exempelvis en UHD spelare till TV:n och sedan skickar ljudet från TV:n till en receiver via eARC så får man alltså inte DTS-ljud från en LG TV idag ? Postad 02 December 2021 - 13:20 ja det stämmer. Postad 03 December 2021 - 10:07 65 tum B1 blev mottagen igår, skall ersätta en fem år gammal B6. Riggas upp i helgen Postad 03 December 2021 - 17:33 Angående ferritkärnan som sitter på elsladden 77” så löste jag det med att öppna luckan och lägga in den där. Finns gott om plats. Nu tjänar jag ytterligare 2 cm att montera närmare väggen. Sitter en skruv på locket och sen trycka till lite grann så lossnar luckan. Postad 05 December 2021 - 09:29 Kanske lite off topic och tagits upp innan, men är det fler än jag som har en LG 65" C1 (eller annan OLED modell) och som också tycker undertexterna på Netflix med Dolby Vision eller HDR material blir alldeles för ljusstarka och om det finns en fix för detta? Postad 05 December 2021 - 09:50
Prova att logga in på Netflix på webben. Där kan du ändra färg och bakgrund på texten.
Saxat från Netflix OBS!
Om du använder en tv måste du öppna Netflix-appen på tv:n och sedan gå till Inställningar (Settings), följt av Få hjälp(Get Help) och sedan Ladda om (Reload) för att ändringarna ska träda i kraft.
Postad 05 December 2021 - 09:53
Har gjort det, men går inte att ändra själva ljusstyrkan. Postad 05 December 2021 - 10:10
Nej. Man får ändra den till mer transparent. Sen vet jag inte hur mycket det hjälper. Själv kör jag APTV istället för att slippa problemet. Postad 07 December 2021 - 21:12
Det går ju inte att se live-kanaler via SvtPlay-appen, men går det på något sätt att se ett pågående program från början? Låt säga att jag vill börja se Aktuellt kl 21:10, men se från början.
Gissar att det inte är möjligt, men är ju en väldigt stor miss i så fall. Just nu har jag en HTPC inkopplad för i princip det fallet... Postad 08 December 2021 - 18:28
Har just köpt en 55 C1. Jag har en C8 sedan tidigare som står i vardagsrummet. Jag använder mest atv4k för uppspelning av material från Netflix, HBO och andra tjänster. C1 funkar bra men jag upplever att det svarta blir ”för” svart, alltså att den tappar lite djup om ni fattar vad jag menar. Fattar att det förmodligen är nån inställningsfråga… Tycker det blir samma när det kopplar på tex dolby vision. En person med en svart tröja blir typ helt svart. Har jag missat nån viktigt?
Redigerat av petemalone, 08 December 2021 - 18:29. Postad 08 December 2021 - 19:19
En första grej kan vara att gå in på brightness-inställningarna och höja "Screen Brightness" till 55-60. Postad 08 December 2021 - 19:42 Nån annan här som inte kan spela upp hbomax på sin G1? Har raderat och ominstallerat appen men utan framgång. Postad 09 December 2021 - 08:35
Nu har jag iofs en GX men inga problem för mig! Postad 10 December 2021 - 11:27 Jamen, lite bättre ändå! C8 fick jag kalibrerad men jag gillar vad jag ser från C1 också. Upplevs ljusstarkare. Postad 10 December 2021 - 12:36 HDR är ett litet gissel faktiskt... Men är väl här för att stanna? kommer la inte rinna ut i sanden som 3D förmodar jag... blir nog bättre när TV apparaterna är lite mer ljusstarka. Postad 10 December 2021 - 12:55
Finns ingen anledning att stänga av HDR. Och om du upplever att det är klart mörkare måste du nog ha lite galna SDR-inställningar haha. Postad 10 December 2021 - 14:07
Postad 10 December 2021 - 14:13
Vad menar du? Har mestadels HDR avstängt på våran panasonic Oled 980... bara när det är riktigt mörkt i rummet som jag har på det... och på projektorn har jag det alltid av(epson9400) Är väl lite av oleds akilles häl att dom är lite för ljussvaga än så länge när det är HDR, helst hdr10 och DV..? När jag kör sdr/ vanlig HDR så har vi filmmaker mode på, och DV, DV iq... Men tycker bilden blir lite för ljussvag, lite för "dimm"... ändå "fuskat" lite med gammareglaget... och HDR ljusstyrka på max Redigerat av Garrett, 10 December 2021 - 14:18. Postad 10 December 2021 - 15:03
Hur är det fusk att ha HDR ljusstyrka på max? Det ska den ju vara när man kollar HDR-material. Finns absolut noll anledning att stänga av HDR om man kollar på HDR-material, det gör bilden klart bättre. Jag ser inte riktigt hur HDR blir mörkare, i HDR är det ju klart bättre detaljer och mer glöd. Som sagt tycker man bilden blir mörkare i hdr så har man väl säkert onaturligt ljusa inställningar i SDR. Postad 10 December 2021 - 15:08
Med fusk menar jag att jag sänkt gamman, till 1.9... Skulle haft lite mer nits... DV sträcker sig till 4000 eller nåt sånt? min oled är på ca 750-800 tror jag. Har inte onatutligt ljusa inställningar i SDR, har filmaker mode original, bara ökat oled styrkan lite. Men kolmörkt i rummet funkar det ju givetvis lite bättre med hdr... men när vi släcker ner så, brukar det bli film på projjen Men är sjuuukt nöjd med bilden på panasonicen ändå... riktigt bra TV! Kanske kan bli mycket bättre med HDR med pro kalibrering... inte vet jag... Denna är det: https://www.hembiobu...ic-tx-65hz980e/ Men har tyvärr inte lika bra spelläge som LG...
https://www.youtube....h?v=XPzM3NDGuSc Redigerat av Garrett, 10 December 2021 - 15:19. Postad 10 December 2021 - 15:20 Det gör ju bara att bilden ser mer urtvättad ut om du höjer gamman till det och hjälper inte direkt med att göra bilden bättre i HDR. HDR är fortfarande klart bättre än SDR. Speciellt i spel, det är magiskt att spela ett mörkt spel där det kommer ljuskällor från explosioner, eld, lampor osv, det blir en helt annan upplevelse jämfört med SDR. Det är en bra video från Vincent, han säger dock inget om att SDR är bättre än HDR eller att HDR är dåligt på OLED. Han säger bara att mer nits är bättre för detaljer och att OLED inte alltid kan visa det optimalt. Därför är det såklart bara positivt om OLEDs kan bli ännu ljusstyrkare. Redigerat av Chamber, 10 December 2021 - 15:21. Postad 10 December 2021 - 15:23
Håller med om spel, funkar bättre imo... men film, serier... behövs nog mer nits för att jag ska bli nöjd ja, som han säger, i ett rum med mysbelysning. Så har hdr till säkert 90% avstängt, iom ett ganska ljust vardagsrum på dagen. Redigerat av Garrett, 10 December 2021 - 15:25. Postad 10 December 2021 - 15:28
Jag förstår fortfarande inte hur du upplever att HDR är mörkare än SDR och känner att det är värt att stänga av men aja, jag släpper det nu. Postad 10 December 2021 - 16:09 Det är ju det HDR är till för. Med ljus i rummet så försämras ändå förmågan att ta till sig en högre dynamik. Det är att jämföra med ljud, att lyssna på en inspelning med hög dynamik går lite förlorat om det står en dammsugare bredvid och väsnas... Inte nödvändigtvis. Beroende på hur filmen är kodad/typ av scen så är det inte säkert att en hypotetisk 1500 nits oled gör någon som helst skillnad mot en 750 nits oled. Hdr jobbar ju med absoluta nivåer. Är nivån i materialet satt till säg 150 nits så ska det visas i 150 nits oavsett om displayen toppar på 500, 1000 eller 10000 nits Det är först när filmen innehåller ljusnivåer som överstiger displayen kapacitet som displayen begränsar så att säga. Kan låta självklart men i de flesta fall har alltså dagens oled tillräcklig kapacitet för det mesta av det bildinnehåll vi matas med. Och det är alltså inte så att en mer ljusstark display visar "överlag ljusare bilder" än en mindre ljusstark*. *viss reservation för scener med "högt ljusinnehåll" där oleds ABL kickar in märkbart Postad 10 December 2021 - 16:14
Bra beskrivning och förklarat, som vanligt. Skulle haft en ljussensor som gjorde att HDR kickade in när det är tillräckligt mörkt i rummet...
Edit: sjukt bra pris på 77" A1n nu.... Nästan så man är sugen på att sälja projj och TV för den... men är rädd att skulle sakna projj ibland ändå... A1an har inget 120hz spelläge, eller hur är det? Redigerat av Garrett, 10 December 2021 - 16:19. Postad 10 December 2021 - 17:34
Faktiskt. De skulle kunna koppla "gamma"-reglaget direkt till ljussensorn. Desto ljusare rum, desto mindre hdr, men desto ljusare bild överlag.
Postad 10 December 2021 - 18:22 A1 är inte rekommendera, sämre HDR o annat än bara avsaknad av 120Hz. Postad 10 December 2021 - 19:55 Inte att rekommendera? Vad för samma pengar är bättre? Edit: Ahh, inte att rekommendera om man vill ha nått som matchar 980 kanske du menar ja... Redigerat av pacman, 10 December 2021 - 20:15. Postad 15 December 2021 - 12:01 Någon som har 65 G1 som kan bifoga mått på baksidan och uppfästningen? Har en vägg klar men ska förbereda och mäta ut.
Vore tacksam ifall någon kunde hjälpa till med mått, gärna mounting bracket men också mått på tvn till underkant och ovankant när man utgår från fästet Postad 15 December 2021 - 12:46
Jag gjorde som jag sett på YT,satte fästet i höjd med min haka ståendes och då kommer underkanten på tv:n 90 cm från golv. Från bracket till tv överkant är det 8 cm. Jag är 181 cm lång. Redigerat av Askungen, 15 December 2021 - 12:52. Postad 15 December 2021 - 13:59
Tack för svar. Har dock inget fysiskt exemplat av G1 ännu.
Därför hade en skiss av måtten vart till stor hjälp. Så jag kan mäta ut nu, pga. kabeldragning osv.. Postad 18 December 2021 - 10:26 LG C1 77" (1LB) 26000sek LG C1 77" (6LA) 36000sek LG C1 77" (5LA) 41000sek
Är det bara olika landkoder som gör att prisen är olika..samma prestanda?..är ju alla C1 Postad 18 December 2021 - 11:52
https://www.displays...en/news/198e4ec Postad 19 December 2021 - 16:10 Vad är det för skillnad på de här?
https://cdon.se/heme...2&affId=2097224
https://cdon.se/heme...rt-tv-p84892497
/Fabian Postad 20 December 2021 - 08:33
Det står inte exakt modell på den andra, så mest troligt bara återförsäljaren. Byhome eller Min Mobil Borås AB. Jag hade ju gjort väldigt nogranna efterforskningar innan jag beställde TV från någon av dem, med tanke på att de är nästan 10k billigare än alla seriösa, och att det varit en del märkligheter kring CDON på sistone. Postad 20 December 2021 - 10:34
På CDON kan du väl betala efter leverans. Dvs ingen leverans = inga pengar.
Tumregeln är väl alltid att beställa med alternativ att betala efter leverans från företag bortsett från dom "stora" drakarna. Postad 24 December 2021 - 09:09
Är det vanligt att nätbutiker har oannonserade och korta kampanjer eller kan någon förklara vad som hände igår?
Såg igår på prisjakt vid kl.8 på morgonen att Webhallen sålde 55” C1 för 10 990 kr, 65” C1 för 16 990 kr, jag tror 48” också var nedsatt. Men hittade ingen information på deras sida vad det var för kampanj eller hur länge den skulle pågå. Två timmar senare var priset tillbaka på ordinarie på deras sida och Webhallen listades heller inte längre som butik för produkterna, den tillfälliga prisnedsättningen finns heller inte med i prishistoriken på prisjakt. Senare på eftermiddagen hade Power.se samma nedsättning på 55” C1 till 10 990 kr, det listades på prisjakt, men någon timma senare var även det priset tillbaka på ordinarie och power.se var också bortplockat som butik för produkten hos prisjakt. Samma sak här, prisändringen finns inte med på prisjakts prishistorik. Att en butik har en kort, timmeslång, blixtkampanj på en produkt är kanske inte konstigt. Men varför tar prisjakt bort butiken och sen döljer att priset funnits, känns suspekt? Det här inlägget kanske hör hemma någon annanstans, men tänkte att det här kanske var vanligt för just LGs OLED? Postad 24 December 2021 - 13:50
Lockar med rean lite innan. Imorgon 08.00 är priserna permanenta i några veckor. Årets modeller ska ut och bort. Postad 25 December 2021 - 00:30
Såg detta och tänkte samma. Är på jakt efter att köpa C1 65”. Tror ni den kan komma ner till 16 990 kr igen eller? Har ingen brådska så kan vänta även om det ”bara” gäller en tusenlapp. Någon som använt Benify presentkort vid Webhallen-köp? Verkar nästan för bra för att vara sant men sett flertalet inlägg om att det fungerar för dem. Bara svårt att tajma in om vissa priser bara är en kort stund om leveransen av presentkortet tar sin lilla tid. Postad 25 December 2021 - 09:59 Nån som vet hur mycket spänning och ström USB utgångarna (i detta fall en 65" C1) ger för att t ex spänningsmata en LED-slinga? Postad 25 December 2021 - 17:32
Kan inte mycket om vad man ska välja.
Sambon frågade mig. Vad kostar en bra tvv https://www.webhalle...LED-C1-Smart-Tv Finns det flera C1? Är ovan en bra tv? Ska kolla Netflix osv (4K)"och spela PS5 vilket har vissa spel i 4k och andra i 120fps Har någon tips på väggfäste så att man kan vinkla tvn Redigerat av Mårten_C, 25 December 2021 - 17:36. Postad 25 December 2021 - 18:52
LGs OLED-modeller C1 och G1 är bland de bästa du kan köpa just nu om man vill ha en riktigt bra gaming TV i kombination med en i övrigt mycket bra bild. Så svaret på din fråga… JA! 👌🏻 Postad 25 December 2021 - 18:58
3 sådana till sim riggen är lite av en våt dröm, 120hz o med G-sync/Freesync Postad 29 December 2021 - 21:08 Jag får bara igång två kanaler när jag kör ljudet från tv till min reciver. Ljudet går via HDMI-kabeln och då via eARC och kopplingen är då egentligen vänd från recivern till tvn. Tyvärr hittar jag inte någon inställning i tvn för att öppna upp för fler kanaler. Så hur löser jag detta?
(Jag har ställt frågan tidigare i förstärkare-forumet). 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |