* Officiell tråd - Epson TW-100 *
683 svar till detta ämne
Postad 14 February 2003 - 16:46
Unregistered40368
-
Unregistered40368
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Jag har ju svårt att tänka mig att en firmwareuppdatering skulle kunna väcka liv i pixlar. Jag diskuterade för några månader sedan pixelproblematiken med en finsk återförsäljare, och de sa att en möjlighet kunde vara att "köra en stark (?) ström" igenom projektorn/panelerna.
Fråga inte exakt vad som avsågs, för det vet jag inte. Men vad jag förstod, så kunde man på detta sätt (eventuellt) väck liv i döda pixlar. Man måste förstås veta vad/hur man gör (=säkrast att låta någon auktoriserad firma utföra "ingreppet").
Du kan väl fråga om din återförsäljare hört talas om något sånt här. Kanske det kan hjälpa dig att väcka liv i de döda ?!
Postad 14 February 2003 - 17:00
Unregistered0802927f
-
Unregistered0802927f
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag har lyckats få ut 720p med Xbox (med stödda spel) och har skrivit lite om det här: https://www.minhembi...?TOPIC_ID=30275Det är riktigt nice att kunna utnyttja projjen till max [  ] även om det "bara" gäller vissa stödda Xbox-spel.
Postad 19 February 2003 - 20:07
Unregisteredbd6fdc34
-
Unregisteredbd6fdc34
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej,
jag har lite beslutsångest, kanske ni kan hjälpa mig med lite tips och fler vinklar.
Jag köpte en HS-10 i helgen, bilden verkar vara kanon men den låter väldigt mycket, kanske ett måndags examplar. (Om inte så blir det att bygga en hushbox). Har tittat efter så gott det går efter döda pixlar, hittar inga.
Till saken är att butiken jag köpte projectorn av sa att det inte var några problem om jag vill byta upp mig till en LPX500, även nu efter några dagar och lamptimmar.
Men, är det verkligen att byta upp sig? Vad får jag för ca 7000 SEK extra.
(Japan pris, HS10=19KSEK, LPX500=26KSEK, just nu är YEN mycket billig)
LPX500 har en DCDi som ska vara bättre än HS10, så det kan vara värt lite extra. Detsamma gäller ljudnivån.
Sonys har högre upplösning, motor zoom och Focus. (kanske inte kommer så mycket till änvändning)
Dock så är jag inte säker på svärtan och färgerna. Är LPX500 bättre, eller ungefär lika bra?
LPX500 kanske har lite äldre teknik, (TW100 kom för länge sen). Men å andra sidan kanske mindre "barnsjukdomar".
Andra aspecter som talar till fördel för LXP500?
Har ni problem med era TW100(H) eller LPX500?
Det här är svårt eller hur!?
mvh
/john
Postad 19 February 2003 - 20:21
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
CasaJohnSan: Jag bytte från en HS10 till LPX500 och är MYCKET nöjd.. Orsaken till att jag bytte var helt enkelt fläktljudet - HS10 låter som ett mindre propellerplan. Prisskillnaden i Sverige är dessutom cirka 20kkr. Fördelar med LPX500:
(1) Fläktljudet.. Otroligt stor skillnad!! LPX500 är så tyst att jag aldrig mer kommer att byta projje pga att en annan är tystare (däremot säkert av andra orsaker, men inte detta)
(2) DCDi. Mycket bättre deinterlacing på videosignaler.
(3) Bättre throw-ratio. Från 3.5 meter gav HS10 en bild som var cirka 2 meter bred.. Med LPX500 får jag en bild på 2.35. MYCKET stor skillnad!!
(4) Sa jag att den är mycket tystare? [  ]
Stör du dig på fläktljudet nu så kommer du att göra det även sen. Tro mig, jag hade en VT45 ett år och drömde konstant om att få byta till en tystare projektor. Hushboxes tar upp mkt utrymme och kan bli problem med HS10 då den redan har problem med överhettning. Just nu kan jag inte komma på en enda orsak till att byta projje.. Kanske med 3-chips DLP då... Om 3-4 år...
Postad 20 February 2003 - 00:26
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Jag kan bara hålla med sbl... Nämde han att den var ganska tyst också? [  ]
Postad 20 February 2003 - 08:14
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jag får oxå hålla med er andra.....[  ]
E helnöjd med min TW100H... enda jag kan ha lite anmärkning på e svärtan men skulle tro det blir bra med min nya gråduk som ska dyka upp denna veckan...[  ][  ]
Postad 20 February 2003 - 11:01
Unregistered0802927f
-
Unregistered0802927f
-
Användare
-
-
237 inlägg
CasaJohnSan, vilken butik är det som du kunde byta till dig en LPX-500 av? 26.000 kr låter billigt [  ]
Min mamma har en LPX-500 och jag kan verkligen rekommendera den [  ]. Angående att sonyn har högre upplösning så är skillnaden marginell och med Yamahan får man istället äkta 720p (som man t ex kan få ut av Xbox från vissa spel och förhoppningsvis snart från TV-kanaler som går att ta emot här i Europa). Att projjen kan ta emot RGBs (från t ex satellit/kabel-TV-mottagare, TV-spel och DVD) är ett plus också [  ] (man märker kvalitetsskillnaden mot komposit och S-video bl a på att RGBs-bilder knappt behöver några RGB-justeringar för att få en TV-lik bild). Och du behöver inte försaka komponent för att kunna ha RGBs inkopplat då projjen har två ingångar som klarar komponent och RGBs-signaler (man växlar i menyn vilken signal det ska vara på resp. av de två ingångarna) [8D]
Postad 20 February 2003 - 12:09
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Är Yamahan tystare än TW100? För såååå himla tyst är inte TW100. Kanske jämfört med andra projektorer men jag tycker ändå den är på tok för högljudd.
Postad 20 February 2003 - 14:07
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
quote:Originally posted by LordX
Är Yamahan tystare än TW100? För såååå himla tyst är inte TW100. Kanske jämfört med andra projektorer men jag tycker ändå den är på tok för högljudd.
På sätt och vis kan jag hålla med dig. Den är långt ifrån ljudlös men karaktären på ljudet gör att den lätt glöms bort. Från början när jag fick den så hände det att jag helt plötsligt la märket till ljudet och hade svårt att koppla bort det. Nu för tiden hör jag det nästan aldrig. Inte ens när jag tittar på tv eller dialogdrivna filmer på låg ljudnivå! [:0] [^] [:X]
Postad 20 February 2003 - 17:25
Unregistered0802927f
-
Unregistered0802927f
-
Användare
-
-
237 inlägg
quote:Originally posted by LordX
Är Yamahan tystare än TW100?
Enligt bigscreen.se iaf, mamma har projjen på golvet under soffan (stativet är försenat) så jag kan inte direkt avgöra [  ] Fast helt OK tyst är den [  ]
Postad 23 February 2003 - 19:22
Unregistered40368
-
Unregistered40368
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
quote:Originally posted by EmuMannen
På sätt och vis kan jag hålla med dig. Den är långt ifrån ljudlös men karaktären på ljudet gör att den lätt glöms bort.
Där slog du huvudet på spiken, EmuMannen! Jag kan bara hålla med ... TW-100 är INTE ljudlös, men fläktsuset "försvinner" överraskande bra.
Av detta kan vi även dra slutsatsen att det är skillnad på dB och dB. En projektor med ett visst dB-värde (vet inte hur det mäts, men antar att det görs på likartat sätt för alla projektorer) kan "låta mer" än en annan med samma (eller högre) dB-värde. Ett dB-värde anger bara ljudvolymen - det säger ingenting om frekvensen.
Om jag plockar fram en dB-mätare, är jag säker på att min TW-100 ger ett högre utslag än en mygga, och lika säker är jag på att jag föredrar att ha den förstnämnda surrande i mitt sovrum. [  ]
Postad 24 February 2003 - 12:37
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Håller med om att man glömmer bort fläktljudet när man tittar på film. Fast när ingen film är på så låter den mycket. Sen tror jag inte det bara beror på decibel utan även vilka ljudfrekvenser fläkten avger. Min PC avger ett dovt susande utan för mycket höga frekvenser och jag uppfattar det som klart behagligare och "tystare" än högfrekvent fläktvinande. Fast sen är ju inte infraljud speciellt bra så det vill till att frekvenserna är de rätta och då är inte TW100 så tokig [^].
Postad 24 February 2003 - 12:56
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jag håller halvt om halv med att man inte störs jätte mkt av ljudnivån men tycker väl att den kunde gott varit lite lägre..
Postad 24 February 2003 - 23:53
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
Well.. Då är definitivt LPX500 tystare..  Mkt dovt sus som är tystare än de flesta PC jag haft (inklusive min modifierade Shuttle-låda med Zalman + titanfläktar)...
Postad 27 February 2003 - 08:23
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jaha... Nu har jag fått alla mina dela och provat.
TW100 H
CC20 R filter
Component kabel
PAL Mod till min 747
Euroscreen Greyline
Och TW100 H interlace på Euroscreen vit duk var njaaaa hyfsat i min mening... Bytade till Component kabel och progressiv signal NTSC och PAL och visst blev det en förbättring inget att snacka om... Skarpare och stadigare bild.
Men fortfarande var jag inte alls nöjd med svärtan hur jag än ställde alla värden med eller utan CC20R filter.
Igår tillade min Euroscreen Greyline duk ner och vilken skillnad det blev!!
Detta var precis det jag letade efter... Nu e den komplett ]
Nu är där bra skärpa,stadig bild OCH riktigt hyfsad svärta för att vara LCD proj... Helnöjd!
Jag var lite orolig att 700Ansi inte skulle vara tilräckligt för 0,8 gains duk men det var inte det minsta problem. Snarare en fördel.
Jag har dock lagt CC20 filtret på hyllan just nu... Tänkte vänta tills jag får min AVIA skiva innan jag börjar trolla mer med det... Har inte helt gett upp tanken på det däringa filtret.[  ]
Nu e allt roligt igen!! ][  ]
Postad 06 March 2003 - 08:06
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
För er som är intreserade så har jag med hjälp av AVIA skivan ställt in min TW100H nu...
Med de värden som följer...
Black level 0
White level 8
Color 2
Tint 0
Sharp -3
RGB värdena...
15
16
16
-2
1
-1
2,2
2,3
2,3
Det är med Euroscreen greyline duken på 0.8 gain.. Och progressiv component signal..
Daniel
Postad 06 March 2003 - 12:06
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Demon, varför så låga värden för Offset? Om du skruvar upp dem till typ 20, 21, 21 så får du en mer ljusstark bild. Det borde ge lite mer "punch" på en grå duk men det är möjligt att det blir överstyrt i mycket ljusa fält (i så fall kanske du kan backa något på white level, du har ju lite att ta av där [  ])...
Postad 06 March 2003 - 12:24
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Hmmm ... tja får väl prova det ikväll...[  ]
Men enligt filterna som följde med AVIA och deras justeringar så ligger mina värden ganska perfekt.. Men klart att jag ska prova iallafall... Se hur bilden blir då..
Måste iofs nog göra om AVIA mätningarna då...
Ska kolla ikväll om jag får tid ..
Postad 06 March 2003 - 12:55
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Emumannen..
Hur har du/ni kommit fram till era värden?
Är det uppskattade värden eller är det något som har blivit mätt fram?
Lite nyfiken..[  ]
Nu ligger det nära till SMART känns det som...
Postad 06 March 2003 - 13:17
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jag får låna SMART kitet till TW100.[  ][  ]
Han ska skicka det till mig så jag ska återkomma med en riktigt justering så fort det dyker upp!
Tror inte riktigt på allas olika värden...[  ]
Ska bli enormt intressant att se vad jag kommer fram till....
Postad 06 March 2003 - 13:41
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Demon, jag har provat med AVIA och en del andra "objektiva" metoder men det har slutat med att jag använder mina subjektiva ögon i stället. Det svåra är att lära sig vad som påverkar vad och hur de olika parametrarna samverkar med varandra. När det gäller Offset till exempel så börjar man gärna på 0 och arbetar sig uppåt, eller hur. Prova i stället att börja på max (gain och gamma med default-värdena) och jobba dig nedåt till det inte överstyr längre. Fortsätt justera tills du har rätt färgbalans och korrigera sedan med gain och gamma. Det har fungerat bäst för mig i alla fall. Jag ser fram emot SMART-värden för jämförelse och referens. [^]
Postad 07 March 2003 - 02:27
Unregistered0802927f
-
Unregistered0802927f
-
Användare
-
-
237 inlägg
Emumannen, du använder väl bara komposit och s-video än sålänge? Jag har också haft höga offsetvärden på dom men har dragit ner på dom bl a för att inte få alltför mycket crushed whites (som du också märkt av), fastän jag nu på komposit har mer moderata +10;+5;0 som offset och -30;-30;30 som gain så klipps ändå vitinformation bort (och det dessutom med en vitnivå på -3). Med RGBs och komponent finns inte det problemet utan jag kan låta gain vara 0;0;0 och t o m höja vitnivån (för RGBs +1 och för komponent ända upp till +4) utan att förlora nån vitinformation. Överhuvudtaget så behöver jag knappt ändra nåt i inställningarna för att få RGBs- resp komponentbilden så lik min referensbild (en Sony-TV med standardvärden) som möjligt.
För komponent (från Xbox) så kör jag 9300K som vittemperatur (fleshtone 0) och R-gamma som 2 steg mer än standard (+2 på en Yamaha LPX-500, kommer inte ihåg vad det motsvaras av på en Epson). Pictureläge är A/Natural (dom andra lägena är mest där som utfyllnad, likt förprogrammerade equalizerinställningar på en receiver, så dom behöver man egentligen aldrig använda). Svartnivå +1 (+3 för NTSC) och +4 som vitnivå (möjligen högre för NTSC, har inte kollat det än). Skärpa är 0 (testbilder brukar ofta lura en att sänka skärpan, med definitionsförlust som följd. Så gott som alla TV/projjar presterar bäst med skärpa 0).
För RGBs har jag samma inställningar men med vitnivå +1 (NTSC-inställningar har jag inte kollat än).
Postad 07 March 2003 - 08:05
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
EMUMANNEN
Jag provade att höja offseten men jag kom hela tiden tillbaka till mitt andra värde..
Så tills SMART kitet dyker upp kör jag nog på det jag fick fram med AVIA skivan..
Sen har alla olika tycke och önskemål hur bilden skall vara..[  ]
Men jag lovar att så fort jag fått SMART kitet ska jag dela av mig med det jag kommer fram till...
Verkligen kanon schysst av honom att låna ut sitt SMART kit..[  ][  ][  ]
Postad 07 March 2003 - 11:57
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Ok.. Har fått alla papper och instruktions boken till SMART 111... Och Herredj-vlar vad mkt det var..[  ]
Emumannen ..[?][?]
Vad säger du om en semesterdag i Skåne? HJÄLP! ha ha ha ha
Hårdvaran har han även skickat så den ska dyka upp vilken dag som..
Ska börja mäta så fort jag kan så får vi se hur värdena hamnar..
Postad 07 March 2003 - 12:15
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
De är kul att se andras inställningar och värden men jag tror man måste tänka på en sak. De flesta publicerade värden jag sett både här, på AVSForum och på TW100 gruppen på Yahoo är för antingen komponentvideo eller s-video. Jag är övertygad att beroende på signaltyp så kan man behöva olika inställningar. Själv kör jag PC och tycker inte de värden jag sett hitintills varit speciellt bra men tidigare när jag körde s-video så var de rätt bra.
Alltså tycker jag att man i samband med att man publicerar sina inställningar borde säga om de är för VGA/DVI/s-video/komponentvideo/kompositvideo samt vilken duktyp/filter man använder. Sen spelar säkert källan också viss roll.
Vi kanske skulle ha en mall om vi vill dela med oss av våra inställningar i den här tråden. Ett förslag:
<LordXs, EmuMannens, Demons, etc.> inställningar
Projektormodell: <TW100, TW100H, LPX500, etc.>
Duktyp: <vit, grå, hemmabyggd, gain, etc.>
Filter/annat: <CC20R filter, etc.>
Kalibreringsmetod: <Avia, The Calibrator, "på känn", etc.>
Singnaltyp: <PAL i/p, NTSC i/p, dator>
Singalkälla och modell: <digital-tv box (Nokia 9802 etc.), videotuner (Sony xxx), dvdspelare (Philips xxx), HTPC (Radeon xxx), etc.>
Signalöverföring: <kompositvideo, s-video, komponentvideo, VGA, DVI, RGBs>
Kabel: <Supra AVx, "lakrits", etc.>
Inställningar
Black Level:
White Level:
Sharpness:
Color (när det finns):
Hue (när det finns):
Tint (när det finns):
Color mode:
RGB Offset: x, x, x
RGB Gain: x, x, x
RGB Gamma: x, x, x
Postad 07 March 2003 - 12:57
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
En mkt bra ide´...
Vem kan känna sig manad att göra en mall?
Postad 07 March 2003 - 13:19
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
LordX, bra idé... Demon, jag fixar en mall...
Postad 07 March 2003 - 13:42
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
LORDX..
Jag ska försöka göra mätningar på både Component och S-video med SMART... Composit är ej intressant för mig och vill inte behöva kapa hans SMART kit mer än vad jag behöver..[  ]
Postad 07 March 2003 - 14:55
Unregistered0802927f
-
Unregistered0802927f
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag har börjat trixa lite mer nu med DVI sen jag fixade en kortare sladd (5m) förra som var 10m gav störningar i form av gröna prickar i svärtan.
Jag tror att jag nämnt förut i den här tråden att det finns ett kalibreringsprogram för mac (både för OS 9 & X) som skapar en färgprofil (eller vad heter det på windows? på mac kallas det Colorsyncprofil) som sen kan användas på vilken plattform som helst som stödjer färgprofiler (inkl windows). Programmet heter SuperCal (www.bergdesign.com/supercal) och då det inte kräver nån ytterligare hårdvara passar det väldigt bra till att kalibrera projjar [  ](hårdvarukalibratorer för CRT/LCD-skärmar funkar ju vanligtvis inte till projjar då de brukar sättas på skärmen).
Jag ska försöka göra en bra profil o sen dela med mig av den [  ]. Det är lite info som jag behöver om projjen för att få bästa resultat:
1. Projjens ursprungsvitbalans [native white balance] (den temperatur där R, G resp B:s maxvärde inte begränsas, alltså då R, G resp B lyser starkast). Vad jag hittills hittat är den 6700K (möjligen 6500K) och fleshtone 0, men jag ska undersöka det mer (när jag kollade det så var det med VGA och inte DVI).
2. LCD-panelens kromacitetsvärden [chromaticity values] (vilken nyans R, G resp B har). Här vet jag tyvärr inte, går antagligen att mäta med nån typ av hårdvara (var man nu får tag på sån). Eller så får man den informationen från Epson eller Yamaha, har ni nån mailadress till nån hos nån av dom som kanske skulle kunna veta? Detta är den info jag mest behöver, utan den är det svårt att få en korrekt färgåtergivning.
Vad jag hittills sett med SuperCal är att responskurvan för R, G resp B (som i projjen går att justera på "bara" 3 ställen för vardera färgkanal) är relativt hackig (särskilt i de övre lågdagrarna) vilket borgar för en stor skillnad när profilen blir klar (SuperCal klarar att ändra responskurvan på åtminstone 70 ställen per kanal)[  ] Jag får nog också börja gå över till HTPC snart [  ]
Postad 07 March 2003 - 15:05
Unregistered0802927f
-
Unregistered0802927f
-
Användare
-
-
237 inlägg
quote:Originally posted by Demon
LORDX..
Jag ska försöka göra mätningar på både Component och S-video med SMART... Composit är ej intressant för mig och vill inte behöva kapa hans SMART kit mer än vad jag behöver..[  ]
Komposit brukar fungera med i stort sett samma värden som s-video så det ska nog inte bli allt för stor förlust (och hur ofta tittar man egentligen på VHS längre?  Ska bli kul att höra vad du kommer fram till [  ]
Postad 07 March 2003 - 15:52
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
quote:Originally posted by MercuryOSX
och hur ofta tittar man egentligen på VHS längre?
Hehe, det är sant! Fast vi med com hem kabeltv får fortfarande snällt nöja oss med kompositvideo när vi kollar på TV4, Kanal5, Z-TV och MTV [}  ][  !].
Postad 17 March 2003 - 11:41
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jaha... dags att slå liv i denna tråd igen..
Jag har tillbringat Lördagen med att bekanta mig med SMART kitet till TW100an..
Och jag är inte helt nöjd med resultatet av det jag har kommit fram till än så länge.. men men jag e inte klart än...
Har fått låna kitet ett tag till...
Det jag kan avslöja är att det är ganska lurigt med att få alla mätningar att stämma...
Jag har dock kommit fram till att rent färgmässigt stämmer de värden som vi har fått från Steve Smallcomb. ( med prog komponent)
Så som bas för vidare tweakande är det nog bra att välja hans inställningar...
Jag vill inte ge ut de värdena som jag har just nu för att jag har vissa frågetecken som jag har mailat Steve om..
Och desutom vill jag göra fler mätningar innan jag lämnar ut de värde som jag slutgiltigt väljer..
Men som sagt det jag har fått fram änså länge är nästan kopia av Steves..
Daniel
Postad 20 March 2003 - 18:54
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Demon: Det var inte mycket till reaktioner på ditt senaste inlägg [8)].
Har du fått svar från Steve och gjort fler tester? Min första tanke var att du egentligen inte borde få exakt samma värden som Steve för du använder väl en grå duk(?). Vet någon vilken duk Steve använde? Troligen vit eller?
Postad 20 March 2003 - 19:05
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Oupps, inte för att jag ville verka oengagerad men jag har inte svarat på grund av att jag fortfarande är stel av spänning inför Demons nästa inlägg! [  ]
Postad 21 March 2003 - 09:37
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Hej på er grabbar..
Jodå jag ska på det ikväll igen tänkte jag..
Har fått en del svar från Steve på de frågor jag hade..
LordX..
Grå duken spelar ingen roll när det gäller mätningarna eftersom de gör du mot projektorn inte mot duken..
Men visst kan det bli att jag får korrigera vissa i efterhand för att få de precis som jag vill ha dem..
Dock vill jag börjamed att få alla korrekt innan jag börjar röra i dem..
Men det var betydligt klurigare än vad jag trodde från början..
Troligtvis därför man inte kan hitta någon annan som gjort det med TW100...[  ]
Men som sagt om allt går vägen så ska jag göra ett nytt försök inatt ( när sambon lagt sig).
Så får vi se ifall det blir bättre denna gång...
Annars ger jag upp ...[  ]
Postad 22 March 2003 - 11:42
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Ok...
Då har jag kalibrerat TW100an med SMART.
Och efter ett antal timmar så fick jag slutligen fram en inställning som var bra enligt SMART.
Jag har kört en del olika tester och för att sammanfatta de så vad som man uppfattar som bra bild och det som är rätt rent färgmässigt kan vara ganska stor skillnad.
Det jag har koncentrerat mig på var att få Offset(låga IRE) och Gain (höga IRE) helt rätt.
Och efter ett antal mätningar och justeringar så fick jag slutligen det.
Det jag har använt som signalkälla är Progressiv komponent.
Jag körde först några olika tester tex den inställningen som Emumannen använder och även Steves SMART värden.
Men med Emumannens värde ligger rödnivån mkt över den optimala.
Steves värden innebar att jag tappade ganska mkt skuggdetaljer. Och även här låg inte värden bra.
Men efter dessa tester så kalibrerade jag min TW100 efter alla konstens regler och här har ni dessa värden.
De värdena som jag lägger in var de som gör att min proj ligger färgmässigt korrekt.
Och jag gillar bilden skarpt.. vi får väl se vad ni andra säger..[  ]
BL 0
WL 6
C 0
T 0
Sharp -1
6500K
Fleshtone 0
R 20
G 15
B 20
R-13
G 9
B 7
R 2,2
G 2,4
B 2,4
Så ja det var det...
Skulle vara skoj att höra vad ni andra tycker om denna inställning...
Jag gjorde ingen med S-video pga att jag hann inte med det.. sorry
D
Postad 22 March 2003 - 11:45
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jag ska sammanställa kruvorna och sedan kan jag sicka de till er som vill ha dem...[  ]
Postad 22 March 2003 - 14:51
Unregistereda2457a6f
-
Unregistereda2457a6f
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
De har lagt upp en recension på den förbättrade TW100:an på Projectorcentral.com. http://www.projector...epson_tw100.htm
Postad 22 March 2003 - 18:25
Unregistered40368
-
Unregistered40368
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Ett litet önskemål, Demon. Kunde du ännu komplettera dina värden med att ange vilket Color mode du använt ?
Postad 22 March 2003 - 19:00
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
quote:Originally posted by Demon
Men med Emumannens värde ligger rödnivån mkt över den optimala.Förvånar mig inte ett dugg. Min duk har som jag sagt tidigare ett elakt grönstick som jag kompenserat bort med hjälp av RGB-inställningarna...
Bra jobbat Demon! Jag ser fram emot att testa dina SMART-värden... [:X]
Ps. Jag vill gärna ha en kopia av kurvorna. Ds.
Postad 22 March 2003 - 21:15
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Pennylane... Natural!.. glömde det.[:I]
Emumannen... Jag skickar de imorgon eller senast på måndag..
Postad 22 March 2003 - 21:26
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Wowww. snacka om bra betyg på TW100H!!!!!!... [  ][  ]
Postad 24 March 2003 - 09:22
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
OBS.. Jag har uppdaterat mina SMART värden lite för att få rätt Kelvin och Gamma...
Se förra posten där jag skrev mina värden..!!
Postad 24 March 2003 - 22:05
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu blev jag riktigt konfunderad. Är det inte så att antingen använder man "fleshtone och färgtemperatur" eller så använder man "RGB och gamma"? Så är det i varje fall på min projektor när jag kör analog VGA.
Postad 25 March 2003 - 08:29
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Njä...
Jag kan se på kurvan hur färgtempen ändras när jag ändrar RGB värdena och allt går lite hand i hand har jag märkt.
Det är ju så att för mkt blått höjer tempen och för mkt rött sänker tempen. Och det ställer man in i RGB inställningarna.
Gamman var kanske lite att ta i [  ]men nu ligger färg och färgtempen helt ok..
Gamma kurvan e fortfarande inte helt perfekt enligt kruvorna men bilden e jäkligt bra..
Ska se vad jag kan göra för att få den helt ok också... Men just nu känns det som att bilden är så pass bra att det kan kvitta.[  ]
Postad 25 March 2003 - 08:35
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Har någon provat de värde jag fått fram???
Emumannen jag behöver din Email för att skicka över kurvorna..
Postad 25 March 2003 - 11:52
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag testade dina värden igår och drog ner R offset till 0 istället för 20 pga mitt rödfilter samt white level till 2 istället för 6. Såg riktigt bra ut med min dator. Testade med olika patterns och såg att jag fick bra upplösning i både väldigt ljusa och väldigt mörka färger efter att ha gjort de justeringar jag beskrev. Vilken colormode körde du? Jag använde Natural.
När jag nämnde färgtemperatur så avsåg jag den inställningen i projektorn. I min projektor ändras inte färgtemperatur/fleshtone när jag ändrar under RGB inställningar. Går jag in i färgtemperatursmenyn så ändras bilden för att reflektera den inställning som var gjord där. Går jag sen över i RGB menyn så ändras bilden efter de inställningar som var gjorda där (utan att ha ändrats även om jag ändrat färgtemperatur)...[:0][?]
Postad 25 March 2003 - 12:28
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Intressant..
Jag använder Natural som inställning..
Men däremot får jag inte ihop hur det är möjligt att ändra RBG inställningarna utan att påverka Temperaturen..
Det kan inte funka!
För så fort du ändrar så att bilden blir mer tex rödaktig så sänks temperaturen och om man tex höjer blånivån så höjs den.. Och detta gäller både Offseten och Gainen.
Så vill påstå att du har fel där!
Det har inget med projektorn i sig att göra utan så e det bara..
Tror inte det syns på projektorns meny där du ställer tempen...
Den temp du ställer där gäller vid orginalvärdena i RGB inställnigarna..
Om jag har fel så får gärna någon korrigera mig..
Postad 25 March 2003 - 14:53
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Givetvis ändras färgtemperaturen när du ändrar RGB inställningarna. Det är ju självklart. Det var inte det jag menade utan jag menade inställningarna i projektorn. Du har möjlighet att ändra färgtemperatur i projektorn fast det spelar ingen roll vad man valt där om man gör RGB inställnignar istället. RGB inställningar får ses som avancerade inställningar medan färgtemperatur/hudnyans mer är enkla inställningar. Jag fick intrycket att du både ställt in färgtemperatur/hudnyans i projektorn och även gjort RGB inställningar. Vad jag menade var att projektorns inställningar för färgtemperatur/hudnyans inte spelar någon roll när man gör RGB inställningar istället.
Postad 25 March 2003 - 15:16
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Ok... då e vi överänns..[  ]
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|