Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *

805 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2004 - 22:37

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Nu har även tyska area-dvd lagt ut sitt test av RX-V1400... Hyfsade betyg :wub:

Test RX-V1400

Undrar hur länge jag ska behöva vänta på min... ;)

Postad 09 January 2004 - 22:43

Unregistereddfb730f7
  • Unregistereddfb730f7
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hehe inte mycket man förstod där trots 4års tyska studier ;)
Men betygen förstod man ju och de var de ju inge fel på :wub:

Postad 10 January 2004 - 00:59

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Root:

Jag håller som bäst på med att spela in högtalarna (kört i ca 35 timmar nu) men kunde nu ikväll inte låta bli att lyssna på lite musik. Jag tycker att ljudet låter instängt, burkigt. Verkar nästan som om ljudet inte riktigt vill lämna högtalarna.

Jag tycker att KEF 2005.2 låter ganska instängt rent allmänt, oavsett vilken förstärkare man använder dom med. De var definitivt för "mjuka" i ljudet för min smak...

"Burkighet" håller jag däremot inte med om, det beror nog på att de inte är inspelade ännu. Alla KEF högtalare som jag har haft har låtit burkigt de första 80 timmarna cirka.

Postad 10 January 2004 - 13:40

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

widescreen: det finns inga referenser till LFE-kanalen i den andra tråden. Det står heller inte där om krasse använder large eller small i inställningarna i förstärkaren.

Om man gör som krasse, delar i subben vid 50Hz med 12dB/oktav och i förstärkaren med ytterligare 18dB/oktav från 80Hz som kommer han att få en 18dB för låg nivå från LFE-kanalen vid 100Hz, -12 resp -6 (DolbyDigiltals LFE spelar upp till 120Hz). Det finns inget i fronthögtalarna eller annat som kan göra nått åt det. Obs! detta är oberoende av small/large inställningen.

Sedan stod det nått i tråden om "kraftig förstärkning" när frontarna och subben överlappar i arbetsområde. Det stämmer inte. Två ljudkällor som låter lika högt kommer att öka ljudnivån med 3dB mot om bara den ena är på.

Jag har mätt på min förstärkare och om jag kör med small och delar vid 80Hz så blir faktiskt dämpningen på 80Hz för subben 1-2 dB och för frontarna också 1-2 dB. Summan alltså +-0 vid 80Hz där överlappningen är som störst (ingen puckel alltså). Redan vid 63 resp 100Hz har man en dämpning på ena elementet med 6dB (alltså bara en 1/4-del av energin kvar).

Jag har fullregisterhögtalare fram och väljer därför large i inställningen i förstärkaren. Vid filmtittande med 5.1-ljud ligger mycket av "byxfladder" effekterna i LFE-kanalen som går direkt till subben (upp till 120Hz). Har man mindre frontar kan man dela vid tex 80Hz men eftersom förstärkaren skickar LFE-kanalen till subben också, så ska man inte aktivera någon filter under 100-120Hz på denna.

LFE kanalen delas ju precis som det står. Att du får en sänkning på högre frekvenser är oftast bara till fördel. Meningen med en subbas är att man skall känna den och knappt höra den alls. Audio Pro har ju medveten nivåsänkning på sina nya basar då dom kommer högre upp i frekvens, du kan inte få för låg utnivå på ett LFE-spår även om den dämpar med si och så många oktav som anges.

Angående när högtalaren lappar över så är väl en nivåhöjning med 3dB nästan en fördubbling av upplevd utnivå? kan ha fel men jag vill minnas att jag läst det ett flertal gånger.

Postad 10 January 2004 - 13:47

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
mm jag förstår nada av den tyska recientionen ;) kan någon förklara lite av vad som står ???

Postad 10 January 2004 - 14:29

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Jag är inte heller någon klippa på tyska. En del av recensionen kan man få hjälpligt översatt till knackig engelska via babelfisken men orkar tydligen inte tugga igenom hela sidan. Det viktigaste att översätta är väl sammanfattningen i slutet där de bla konstaterar att de inte hittat någonting ordentligt negativt alls. Dessutom är ju betygen rätt intressanta, full pott i samtliga kategorier. :P

Postad 10 January 2004 - 15:02

Unregistered09a53e8f
  • Unregistered09a53e8f
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har läst i denna tråd att fler upplevt liknande problem men det trodde jag berodde på YPAO-Equalizing därför körde jag inte det. Eller är det så att jag kanske skall köra YPAO-Equalizing ändå ? Eller kommer fler timmar av högtalarinspelning lösa mitt problem, tänkte köra ca 50-60 timmar totalt.

Jag upplevde samma problem efter att ha kört YPAO.
Det verkar som om något steg i YPAO ställer till det.
För mig var lösningen att gå in i Sound-menyn och manuellt fingra på inställningarna (ändra och ändra tillbaka igen till till de värden som YPAO valt)

Jag har gjort så här, och då får jag bra ljud:
* Gå in i Basic-menyn och gör grundinställningar (antal högtalare, storlek osv) välj room size:Large
* Kör YPAO men hoppa över wiring och size
* Gå in i Sound-menyn och kontrollera avstånd (för mig stämde värdena från YPAO inte så bra)
* Gå in på Speaker level och fingra på YPAO-värdena (ändra och ändra tillbaka igen)

Efter de hör operationerna ska den enda inställning som är kvar orörd från YPAO vara EQ:n. Om du även går in och byter PEQ till GEQ i soundmenyn så ska den röda indikeringen "optemized" i displayen slockna. Gör den det är allt som det ska, då kan du byta tillbaka till PEQ (optemized tänds igen).

Postad 10 January 2004 - 15:21

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Tack Stefan007.
Inspelning pågår.

Tack ==Fredrik==.
Jag skall prova lite senare.

Postad 10 January 2004 - 22:28

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men jag får intryck att fler innehavare av 1400/2400 i den här tråden är negativt inställda till autosystemet med mikrofonen än de som faktiskt uppskattar det.

Min personliga uppfattning efter att ha pillat lite är följande:

Tidigare:
Avia skivan + radio Schack mätaren och 1 timmes pillande blev ok. Mina öron uppfattade efter en del trixande till slut att ljudnivån var lika hög mellan varje högtalare. Innan ljudnivån fixades till så drog jag runt som en galning med måttband för att mäta upp exakta avståndet till min titt- och lyssnarposition. Allt som allt gick det nog åt ett par timmar för att pilla med ljudet och jag tyckte alltid att nivån blev för låg på centern så den fick jag ändå höja lite i efterhand.(även surrounderna upplevdes som lite låga, men de ändrade jag aldrig)

Nu:
Lite läsande om hur man gör och lite förståelse för att man inte ska lita helt på mätningarna har gjort att jag har fått till ett fylligare ljud mot tidigare och jag har inte behövt öka vare sig på centern eller för surroundhögtalarna nu för tiden. Efter inledande "felmeddelanden" om att +/- var fel så har jag ignorerat den delen i autoinställningen, så efter det har allt funkat som det ska vid inställning.

Jag är mycket nöjd med hur enkelt och bekvämt det har funkat att ställa in högtalarna. Det var en av orsakerna varför jag valde Yamahan, jag börjar bli lat på gamla dar...

Med det i åtanke så undrar jag givetvis om det jag som har helt missat poängen eller om det är så att en del kanske skulle ha valt en annan stärkare istället? Skälet ill att man köper en 1400/2400 måste ju primärt vara för mikrofonens skull, annars finns det massor av alternativ på marknaden. (så diggar man att pilla i timtal för att det är kul så kan inte 1400/2400 vara det mest optimala alternativet, eller?

Med detta vill jag inte säga att auto-inställningen givetvis gör allt perfekt, men som jag uppfattar vissa inlägg så låter det nästan som om man inte ens ska använda mikrofonen(för ljudet blir sååå dåligt) och det håller jag inte med om.

Ljudet i min svåra biosalong(med sidoöppning och 4 dörrar) har fått sig ett ordentligt lyft mot tidigare och det har jag mikrofonen att tacka för. Jag skulle inte med mina fyra års hembiokunskaper kunna manuellt pilla till ljudet så det blir bättre...

Länge leve saker som förenklar min vardag... :P

Postad 11 January 2004 - 00:21

Unregistered09a53e8f
  • Unregistered09a53e8f
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Rätta mig om jag har fel, men jag får intryck att fler innehavare av 1400/2400 i den här tråden är negativt inställda till autosystemet med mikrofonen än de som faktiskt uppskattar det.

...........

Med det i åtanke så undrar jag givetvis om det jag som har helt missat poängen eller om det är så att en del kanske skulle ha valt en annan stärkare istället? Skälet ill att man köper en 1400/2400 måste ju primärt vara för mikrofonens skull, annars finns det massor av alternativ på marknaden. (så diggar man att pilla i timtal för att det är kul så kan inte 1400/2400 vara det mest optimala alternativet, eller?

Med detta vill jag inte säga att auto-inställningen givetvis gör allt perfekt, men som jag uppfattar vissa inlägg så låter det nästan som om man inte ens ska använda mikrofonen(för ljudet blir sååå dåligt) och det håller jag inte med om.

Jag för min del är mycket nöjd min 1400 och med YPAO. Enkelheten och resultatet är suvveränt.
Problemet är bara att det verkar vara någon bugg i YPAO som gör att det (åtminstone på min 1400) i vissa lägen blir en mer eller mindre förstörd ljudbild. Och problemet verkar inte bero på att YPAO väljer felaktiga värden på nivåer, avstånd etc utan någonting annat (om man manuellt ställer in samma värden som YPAO valt försvinner problemet). Men om man går runt det problemet (se mitt inlägg ovan) så blir resultatet fantastiskt bra.

Jag har ett par små JVC surround-högtalare som inte alls spelar i samma division som mina frontar och center (kolla gärna galleriet för bilder). Men min 1400 lyckas faktiskt med hjälp av YPAO:s parametriska EQ och nivåinställningarna få dem att tillsammans fungera klart över min förväntan. Inte bara till film, utan även till surround-musik, vilket borde vara betydligt svårare.

Så nej, jag är inte negativt inställd till YPAO, det är mycket bra. Men ja, det finns problem med det men de har åtminstone jag lyckats komma runt.

Postad 11 January 2004 - 11:34

Unregisterede0233637
  • Unregisterede0233637
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Med det i åtanke så undrar jag givetvis om det jag som har helt missat poängen eller om det är så att en del kanske skulle ha valt en annan stärkare istället? Skälet ill att man köper en 1400/2400 måste ju primärt vara för mikrofonens skull,

Jag tror nog att yamaha 1400 är ett bra alternativ även om man inte använder YPAO. Jag äger en och är mycket nöjd. Såg även ett test där dom tyckte man fick väldigt mycket för pengarna. Samt att yamaha aldrig gjort en dålig hemmabio receiver. Att jag fick min för väldigt lågt pris, strax över 6000:- är ju självklart inte helt fel heller, men jag hade nog köpt en även om den hamnat uppemot 7500-8000 baserat på vad jag vet om den nu, den lämnar liksom ingenting att önska i
den här prisklassen.

Redigerat av Unregisterede0233637, 11 January 2004 - 11:35.

Postad 11 January 2004 - 13:52

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Finns helt klart ingen bättre reciver i den prisklassen med alla finesser som man får på köpet.

Är supernöjd med min 1400 och YAPO... :P

Postad 11 January 2004 - 17:26

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Warlokk:

mm jag förstår nada av den tyska recientionen  kan någon förklara lite av vad som står ???

Som någon skrev så kan du använda Babelfish för att översätta texten. Den översätter dock ord för ord så meningarna blir ändå svårtolkade ibland... B) Men den funkar ändå ganska bra.

Av betygen kan du se att dom är nöjda med allt, RX-V1400 har inga direkta svaga punkter och är bäst i prisklassen för närvarande. Dom berömmer även slutstegsdelen i 1400 som dom anser är av "amazingly high quality" och att man därför verkligen får stor nytta av "Stereo direct" läget. Det gör den väldigt intressant för min del (jag har dåligt med plats för extra slutsteg i mitt rum).

I senaste numret av engelska WhatHifi finns också en recension av 1400:an. Den får full pott även där och dom kommenterar särskilt att musikljudet både i flerkanal och i stereo är sensationellt i prisklassen.

Sedan är det förstås upp till var och en hur kräsen man är med ljudet. Det är fortfarande så att en stereoförstärkare i samma prisklass är något bättre. WhatHifi skriver t e x att vid riktigt kritisk lyssning så är 1400 aningen "muddy" i den högsta toppen och i den lägsta botten MEN detta gäller också för receivers i de allra högsta prisklasserna som de har testat.

Jag väntar med spänning på min 1400, har sålt mina gamla prylar och fått låna en RX-V440 som får duga så länge. Även 440 imponerar stort på mig. Har aldrig provat en receiver under 4000:- som man faktiskt kan lyssna på musik med. :P
Jag misstänker därför att 1400 kommer att räcka till för mig när det gäller ljudkvalitet och att jag inte kommer att behöva något extra slutsteg.

Yamaha har verkligen lyckats med sina nya modeller får man nog säga...

Postad 11 January 2004 - 18:45

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Tack så mycket stefan007

Postad 11 January 2004 - 21:17

Unregistered5f3da304
  • Unregistered5f3da304
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
En liten fråga..

kan man köra med banan kontakter på 1400? hålen verkar va lite för små och enligt manualen ska man inte använda bananer. :P

Postad 11 January 2004 - 21:59

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Warlokk:

mm jag förstår nada av den tyska recientionen  kan någon förklara lite av vad som står ???

Som någon skrev så kan du använda Babelfish för att översätta texten. Den översätter dock ord för ord så meningarna blir ändå svårtolkade ibland... B) Men den funkar ändå ganska bra.

Av betygen kan du se att dom är nöjda med allt, RX-V1400 har inga direkta svaga punkter och är bäst i prisklassen för närvarande. Dom berömmer även slutstegsdelen i 1400 som dom anser är av "amazingly high quality" och att man därför verkligen får stor nytta av "Stereo direct" läget. Det gör den väldigt intressant för min del (jag har dåligt med plats för extra slutsteg i mitt rum).

I senaste numret av engelska WhatHifi finns också en recension av 1400:an. Den får full pott även där och dom kommenterar särskilt att musikljudet både i flerkanal och i stereo är sensationellt i prisklassen.

Sedan är det förstås upp till var och en hur kräsen man är med ljudet. Det är fortfarande så att en stereoförstärkare i samma prisklass är något bättre. WhatHifi skriver t e x att vid riktigt kritisk lyssning så är 1400 aningen "muddy" i den högsta toppen och i den lägsta botten MEN detta gäller också för receivers i de allra högsta prisklasserna som de har testat.

Jag väntar med spänning på min 1400, har sålt mina gamla prylar och fått låna en RX-V440 som får duga så länge. Även 440 imponerar stort på mig. Har aldrig provat en receiver under 4000:- som man faktiskt kan lyssna på musik med. :P
Jag misstänker därför att 1400 kommer att räcka till för mig när det gäller ljudkvalitet och att jag inte kommer att behöva något extra slutsteg.

Yamaha har verkligen lyckats med sina nya modeller får man nog säga...

Vad använder du för högtalare till den lånade 440.

Postad 12 January 2004 - 00:12

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
PeterNilsson:

Vad använder du för högtalare till den lånade 440

Som frontar har jag Audiovector M3 super och center/surround är AudioPro Focus SA-2/SA-3. Eftersom jag till 95% lyssnar i stereo så prioriterar jag fronthögtalarna. Klangskillnaderna mellan M3'orna och Focus i surround hoppas jag att YPAO tar hand om när min 1400 kommer... B)

M3'orna är ganska avslöjande och kräver bra drivning så jag är imponerad av hur väl 440 lyckas driva dom och med vilken ljudkvalitet den gör det. Smått otroligt... :P Ok, 440 har "blyfot" (inte blixtrande snabb i ljudet) och timingen är inte vad jag är van vid från mina tidigare stereoförstärkare (i prisklasser mellan 10-15') men överlag så är det faktiskt ett rent, fullt och hyfsat engagerande ljud utan några direkt irriterande fel. Mycket bättre än mina tidigare erfarenheter av Yamahas enklare receivers. Även i jämförelse med Marantz SR4300 (som jag testade ingående nyligen) så är 440 klart bättre överlag. (enda undantaget var möjligtvis timingen som nog var aningen bättre på Marantzen).

Så länge man inte behöver spela jättehögt så klarar nog 440 av att driva det mesta. Alternativt finns ju 640 som är betydligt kraftfullare än 440 till bra pris också...

Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 12 January 2004 - 00:20.

Postad 12 January 2004 - 21:38

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

En liten fråga..

kan man köra med banan kontakter på 1400? hålen verkar va lite för små och enligt manualen ska man inte använda bananer.  <_<

Det funkar att köra bananer. Man kan pilla av den yttre hylsan på högtalarskruvarna genom att skruva ut dem några varv och se'n bända med fingrarna under kanten. I den högtalarskruv som sitter under hylsan passar bananer. Eftersom hylsan är gjord av ganska tunn plast går det också att använda milt våld och pressa en banankontakt igenom det lilla hålet som då blir lite större.

Postad 13 January 2004 - 18:35

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Enklast är att låta hylsorna sitta inskruvade och ta en plattång för att försiktigt dra av den yttre skalhylsan...

Redigerat av edla, 13 January 2004 - 18:38.

Postad 15 January 2004 - 00:45

Unregisteredd7ee8d8d
  • Unregisteredd7ee8d8d
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Orkar 1400 driva en Heco anläggning med Heco Mythos 700 som frontar, de är ju på 4 ohm :blink:

Postad 15 January 2004 - 07:09

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Jag tittade på "inuti" bilder i 2400-modellen och den är bra mkt kraftigare än min 740. Är 1400 lika biffig så är det ljusår ifrån 740 som förövrigt är svår att pressa skiten ur... Och sen att 740 är mkt gladare i högre volymer än gamla 630 vet ni kanske. Gissar på att nya 1400/2400 är kometenta och behöver knappast nått steg till surround och center. Till front krävs dock om man vill ha det där sista.

Ang. fläkten så sitter den inbyggd vid sidan om kylflänsarna med en liten speciell anording så kallluft sugs från sidan och sprutar sedan förbi flänsarna och uppåt. Det ska dock mkt till för att få igång den.

Någon förresten som provat att koppla cd-ljudet (analogt) genom 5.1 input??? (front-ingången då)

Jag fick en mkt bättre återgivning på det sättet.

Redigerat av Unregistered2c5275ea, 15 January 2004 - 07:10.

Postad 15 January 2004 - 08:47

pekn2
  • pekn2
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är 1400:an bättre än den tidigare modellen 1300? Låter ljudet bättre?
DSP:n i 1400 heter YSS-930 och i 1300:an heter den YSS-938, nästan så man kan tro att kretsen i 1300 är nyare men det borde vara fel eller?

Någon som sett en jämförelsetest av dessa förstärkare?

Postad 15 January 2004 - 09:14

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Någon förresten som provat att koppla cd-ljudet (analogt) genom 5.1 input??? (front-ingången då)

Jag fick en mkt bättre återgivning på det sättet.

Nej men har du provat att köra Cd-ljudet digitalt in i 1400:an? den åkte både 8:or och 9:or runt min Pioneer DV-656A.

Postad 15 January 2004 - 09:24

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
pekn2:

Är 1400:an bättre än den tidigare modellen 1300? Låter ljudet bättre?

Ja, definitivt! Enligt testerna så har de tidigare modellerna 1300, 1200 o s v bara varit mindre variationer på samma grundkonstruktion men med 1400/2400 har man gjort en ny konstruktion som höjt ljudkvaliteten kraftigt.

Jag tycker också att Yamaha fått ett jättelyft ljudmässigt med den nya serien överlag. Jag har jämfört t ex 740 med gamla 730 och det är stor skillnad till fördel för den nya modellen.

(Även 740 modellen låter lite bättre än gamla 1300 enligt flera tester som jag läst)

Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 15 January 2004 - 09:25.

Postad 15 January 2004 - 10:08

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Vad tror ni då om 740:an med steg kontra 1400/2400 utan steg?

Postad 15 January 2004 - 16:18

Unregisteredcf79b69d
  • Unregisteredcf79b69d
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Jag tänkte köpa en 2400 att ha som försteg men till min förvåning så finns det enligt instruktionsboken bara Remotecontrol in/out på USA-modellerna.
Kan någon bekräfta att det är så då det är viktigt för mig att kunna gömma alla apparater i skåp. Finns det inte så får jag gå vidare till H/K...

Postad 15 January 2004 - 18:27

Unregisterede0233637
  • Unregisterede0233637
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Dom nya förstärkarna i den storleken utvecklar ganska mycket värme så jag hoppas du har ett stort skåp

Postad 15 January 2004 - 19:25

Unregisteredcf79b69d
  • Unregisteredcf79b69d
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Ja, skåpet är inget problem. Inte mindre än 8 Papst fläktar som vevar runt luften. Det sitter två H/K Sig 1.5 i samma skåp så det blir ganska varmt annars.

Men hur är det med remotecontrol-ingångarna?

Postad 15 January 2004 - 19:44

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Inte bättre än min Denon 2900. Fast jag har en Acoustic Zen som digitalkabel, trust me! Jag har jämfört mycket.

Ljudet som 2900 ger är inte så påfluget som 740:in. Bättre djup med större 3d.

1300 är sämre än 740. 1400 är dock bättre än 740.

Redigerat av Unregistered2c5275ea, 15 January 2004 - 19:45.

Postad 15 January 2004 - 20:37

Unregisteredcf79b69d
  • Unregisteredcf79b69d
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Plåtis: Beroende på vilka högtalare du har så kanske du måste ha steg. Du får ju inget bra steg för mellanskillnaden i pris på 740 resp 1400 iaf så då skulle jag gå upp till 1400 och sen köpa steg vartefter du kan.
Då är det bättre att utnyttja den bättre förstegsdelen i 1400 och slippa byta bort 740 när du skaffar steg och upptäcker att det är försteget som gör det mesta av ljudet. Externa steg är alltid bättre än receieverns steg, oavsett vad det står på apparaten.
Detta är iallafall min erfarenhet och jag blev tvungen att byta ut recievern när jag skaffade steg, först då hörde jag hur dåligt recievern lät. Sen dess har jag skaffat fler steg...

Redigerat av Unregisteredcf79b69d, 15 January 2004 - 20:37.

Postad 15 January 2004 - 21:14

tops
  • tops
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Jag tänkte köpa en 2400 att ha som försteg men till min förvåning så finns det enligt instruktionsboken bara Remotecontrol in/out på USA-modellerna.

Inget svar på den frågan, men om du skall ha den som försteg varför körper du då inte 1400:an? Identisk med 2400 sån när som på ett par extra dsp-lägen och watt....

Postad 15 January 2004 - 22:52

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Ibland när jag startar 1400 och skall lyssna på en CD skiva (i DVD´n) så låter det för jävligt. Jag får vrida upp volymen till -10 ungefär och det låter skit. Sen kommer jag på mig att jag har väljaren på CBL/SAT och inte DVD :) Glad i hågen sänker jag volymen och ställer väljaren på DVD och det låter bra igen.

Min fråga:
Hur kommer det sig att jag hör musiken från DVD´n överhuvudtaget när CBL/SAT är valt?

Kom på ytterliggare 1 fråga:
När jag tittar på TV (via satellitboxen) och har ljudet genom 1400:an så måste jag säga att dom inbyggda TV-högtalarna låter bättre. Är det bara skit ljud man får ut genom boxen eller ?

Postad 15 January 2004 - 23:11

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Plåtis: Beroende på vilka högtalare du har så kanske du måste ha steg. Du får ju inget bra steg för mellanskillnaden i pris på 740 resp 1400 iaf så då skulle jag gå upp till 1400 och sen köpa steg vartefter du kan.
Då är det bättre att utnyttja den bättre förstegsdelen i 1400 och slippa byta bort 740 när du skaffar steg och upptäcker att det är försteget som gör det mesta av ljudet. Externa steg är alltid bättre än receieverns steg, oavsett vad det står på apparaten.
Detta är iallafall min erfarenhet och jag blev tvungen att byta ut recievern när jag skaffade steg, först då hörde jag hur dåligt recievern lät. Sen dess har jag skaffat fler steg...

Jag kör idag med steg på alla kanaler och en 620 som försteg. Tänkte att om
740 blivit så mycket bättre att man inte behövde köpa 1400:an när man ändå inte använder stegen, men det kanske är bättre och vänta och åter vänta till kassan räcker till ett renodlat försteg.

Postad 16 January 2004 - 14:20

Unregistered9bbe6a96
  • Unregistered9bbe6a96
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Ibland när jag startar 1400 och skall lyssna på en CD skiva (i DVD´n) så låter det för jävligt. Jag får vrida upp volymen till -10 ungefär och det låter skit. Sen kommer jag på mig att jag har väljaren på CBL/SAT och inte DVD  :unsure:  Glad i hågen sänker jag volymen och ställer väljaren på DVD och det låter bra igen.

Min fråga:
Hur kommer det sig att jag hör musiken från DVD´n överhuvudtaget när CBL/SAT är valt?

Kom på ytterliggare 1 fråga:
När jag tittar på TV (via satellitboxen) och har ljudet genom 1400:an så måste jag säga att dom inbyggda TV-högtalarna låter bättre. Är det bara skit ljud man får ut genom boxen eller ?

Ljudet går genom skarten in i tv och ut till recivern.
Om man vill ha tv på måste man stänga av ljudet på den.

PÅ min tv så låter vissa tv sändningar ochså bättre med tvns högtalare.

Postad 16 January 2004 - 15:06

Unregisteredcf79b69d
  • Unregisteredcf79b69d
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jag kör idag med steg på alla kanaler och en 620 som försteg. Tänkte att om
740 blivit så mycket bättre att man inte behövde köpa 1400:an när man ändå inte använder stegen, men det kanske är bättre och vänta och åter vänta till kassan räcker till ett renodlat försteg.

Om du redan har steg så förstår jag inte varför du funderar på att köpa en 1400 och använda utan steg??? Ingen reciever mår bättre utan steg.

Postad 16 January 2004 - 15:54

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Skillnaden i prislapp mellan 740 och 1400 lär ligga både på försteg och slutsteg. Svårt att göra en kalkyl på om bara försteget är värt skillnaden. Skaffar du 1400 är det ju iofs möjligt att testa att biampa med receiver och externt slutsteg för att få ännu mer krut.

Postad 16 January 2004 - 15:57

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
"Jag kör idag med steg på alla kanaler och en 620 som försteg. Tänkte att om
740 blivit så mycket bättre att man inte behövde köpa 1400:an när man ändå inte använder stegen"

Jag menar att jag inte använder dem inbyggda stegen i recievern, jag var otydlig där.
Undrar alltså om prisskillnaden är motiverad när dem bara används som försteg.
Mikrofonen i 1400 bryr jag mig inte så mycket om

Postad 16 January 2004 - 16:26

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
För att ingen ska missa ganska relevant information från länken till Audioreview kommer här hela inlägget.

Intressant läsning, helt klart. Dock blir jag lite skeptisk när hon säger att favoritsuroundläget är DPLIIx. DTS borde väl ändå låta bättre...
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Reviewed by: LisaFrance, AudioPhile
Price Paid: $725 at Sound Advice
Product Model Year: 2003

Summary:
I first tested the Denon 3803 and the Onkyo 800 receivers on this site almost a year ago.

In summary the Denon 3803 sounded excellent on 2 channel music CD, while the Onkyo 800 sounded terrible. The Onkyo 800 was very 1 dimensional and had no bass. While the Denon 3803 had an incredible amount of bass on music CD.

On surround sound. They both were about the same. The Onkyo 800 had THX and had slightly better seperation in the channels while the Denon 3803 had much better bass.

In the last few months I have tried the Sony ES 5000 and the Pioneer Elite 53. I choose not to write a review on those 2 products because the sound they produced was terrible and not worth it.

I have been waiting to try the new Yamaha 1400. The one I bought also has Dolby Pro Logic IIx decoding for 2 channel and multi channel sources.

First I must say overall this is the best sounding receiver I have ever heard. The sound in surround sound is incredibile and the sound in 2 channel music is excellent.

This receiver has features and options not available even on much more expensive receivers. Auto eq setup, Dolby Pro Logic IIx, powered zone 2, Video Up Conversion from RCA and S video to Component Video.

I must warn you that you have to be very careful with the auto setup especially when listening to 2 channel music. The auto setup works great for surround sound. But you must eq to the front speakers, if you dont, the auto eq will make your front speakers sound like your smaller surround speakers. They will have no bass and treble. I have read where people have written that in 2 channel music the receiver sounds compressed and sounds terrible, this is the reason. By eq to the front speakers, the receiver does dont eq the front speakers but eq all others to the sound of your front speakers. But this is true only when using 2 CHANNEL STEREO with the sub. If you use the DIRECT STEREO, you have no sub output, but you also turn off the eq of the receiver.

Also you must use the level button on the remote to set the front speakers levels to be the same. If you use the SOUND MENU, it only has 1 level setting for both front speakers and it only shows you the higher of the two.

You must also change the bass setting from sub to both so you get bass from both the sub and the front speakers.

2 CHANNEL MUSIC
After setting up the system as above, 2 channel music sounded excellent. The sound stage was very large and apparent. The receiver sounded very natural. It was a joy listening to music cds. I must admit though, the bass output was not quite as good as the Denon 3803, so I must say in 2 channel music the Denon 3803 is ever so slightly better.

2 CHANNEL MOVIES
With Dolby Pro Logic IIx decoding this is the best sounding receiver I have ever heard with 2 channel movies sources. You get full range output on all 7.1 channels with incredibile sound. Many people thought they were listening to DVDs when watching cable movies, beacuse of the incredibile surround sound. It sounded amazing. Much better than Dolby Pro Logic II and DTS neo.

MULTI CHANNEL SURROUND SOUND
In multi channel surround the receiver also sounded incredibile. The power output had people running from the room. The sound was clear and loud. The clarity and power was awesome. The best surround receiver available for the price. Again Dolby Pro Logic IIx was my favorite sound decoder.

REMOTE CONTROL
The 1400 also had the best remote control of all receivers I have tried. It easily learned all other remotes and was very easy to use.

MANUAL
The manual was only ok in describing all the features and options of the receiver. But this seems to be the story for all the models I have tried. These receivers are so complicated, its difficult to explain everything.

TECHNICAL SUPPORT
Is excellent for this receiver. After getting by the customer service person that initially answers. You can then speak to the designers that designed the receiver. They actually have the receivers setup there so they can try to do what you are trying to do. My only beef with them is that it is not toll free.

SUMMARY
If you are in the market for a surround sound receiver, you must listen to this one. Yamaha has produced a receiver so good, that even if you spent thousands more you couldnt get the features, options and sound you can get with this receiver.

Strengths:
For the price, this has to be the absolutely best receiver available. Excellent 2 channel sound, incredibile surround sound, Dolby Pro Logic IIx decoding, powered zone 2.

Yes you can have it all for a receiver priced for 550.00 mail order.

Weaknesses:
Technical support is not toll free.

Similar Products Used:
Denon 3803
Onkyo 800
Pioneer Elite 53
Sony ES 5000

Postad 16 January 2004 - 16:41

Unregisteredcf79b69d
  • Unregisteredcf79b69d
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

"Jag kör idag med steg på alla kanaler och en 620 som försteg. Tänkte att om
740 blivit så mycket bättre att man inte behövde köpa 1400:an när man ändå inte använder stegen"

Jag menar att jag inte använder dem inbyggda stegen i recievern, jag var otydlig där.
Undrar alltså om prisskillnaden är motiverad när dem bara används som försteg.
Mikrofonen i 1400 bryr jag mig inte så mycket om

Ja, jag tror att det är värt det. Det är inte bara slutstegen de uppgraderar. Jag vet att Denon lägger ner mer pengar på försteg än slutsteg ju bättre modellen blir. Sen beror det ju faktiskt på vad man eftersträvar. Korrekt ljud eller kraftfullt ljud.

Postad 16 January 2004 - 20:43

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Ett argument för 1400an: den har 3 digitala koax in jämfört med 740s enda!

Postad 17 January 2004 - 12:21

Unregisteredd6f23c5e
  • Unregisteredd6f23c5e
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej alla...
Jag fick min 1400 i går och har kopplat in den och testat lite....
Jag har lite bladat med högtalare ännu... Cervinvega 15" som frontar, en (stor) Jamo som center, och (små) Jamo som sateliter bak.... Ingen subb än så länge...

Tja.. Det låter hyfsat...
Men fasen vad jag tycker att den är bökig att hitta vilket vilket ljudläge jag skall använda.... min första hemmabioförstärkare så jag lär mig väll... Vilka lägen brukar vara bäst...

Har spelat lite musik åxå men det låter lite tamt....170W knappast
(kanske en inställnings sak åxå)

Sen en annan sak som inte vart bra, när jag kopplade in satellitmotagaren igenom förstärkaren vart det dålig bild. Jag har bara scart på satellitmotagaren och körde med en adapter från scart till videosignal.... och det vart inte bra...
Är det nån som ver om det fins nått annat sätt att lösa detta....
Men ljudet kör jag på en coax och det vart super.... satellitmotagaren stöder 5.1 så det låter lika bra som från DVD. (tycker jag ännu så länge)
Nån som har tipps..

MVH BenkeBus

Redigerat av Unregisteredd6f23c5e, 17 January 2004 - 13:25.

Postad 17 January 2004 - 13:24

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Sen en annan sak som inte vart bra, är när jag kopplade in satellitmotagaren igenom förstärkaren vart det dålig bild. Jag har bara scart på satellitmotagaren och körde med en adapter från scart till videosignal.... och det vart inte bra...

Om du använder en scart->komposit-kabel så är det inte så konstigt eftersom man normalt sett då får ett sämre resultat än om man använder en scart->scart inkopplad direkt till tv:n, åtminstone så länge det är RGB-signal vi snackar om. Det bästa resultatet lär du få om du skickar signalen direkt till tv:n. Om satellit-mottagaren har s-video (antingen via s-videokontakt eller visa scart) kan du skaffa en scart->s-video-kabel och koppla den till recievern. Då lär du få bättre resultat än du fått nu. Detta fungerar dock bara om satellit-mottagaren verkligen skickar ut den signalen via scart-uttaget. Annars måste man ha någon form av omvandlare däremellan.

Komposit-kabel är i de allra flesta fall det sämsta alternativet om man ser till bildkvalitet.

Postad 17 January 2004 - 13:33

Unregistered52dec575
  • Unregistered52dec575
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
OSD-frågor
Jag har inte själv haft möjligheten att få se OSD på non av Yamahas modeller. Men vad jag förstår så ser det ut som grafiken skulle komma från en Atari.
Har letat efter screenshots utan lycka. Non som har?
Ser OSD lika dan ut på alla Yamahas modeller?

Postad 17 January 2004 - 14:06

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Tycker inte OSD är så störande dålig.Har aldrig på den ändå när jag spelar film och musik.

Så att ha på den för att impa på brudar lr polare är ngt som kanske den inte gör :unsure:

Men den gör ju sitt jobb och det räcker gott ;)

Går ju även att kolla på displayen på recivern också när man lärt sig vägarna i menyn..

Postad 17 January 2004 - 14:13

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

OSD-frågor
Jag har inte själv haft möjligheten att få se OSD på non av Yamahas modeller. Men vad jag förstår så ser det ut som grafiken skulle komma från en Atari.
Har letat efter screenshots utan lycka. Non som har?
Ser OSD lika dan ut på alla Yamahas modeller?

Hittade denna länk i denna tråden...

http://www.areadvd.d...harxv1400.shtml

Postad 17 January 2004 - 15:54

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag har funderat lite på om det skulle gå att använda förstärkaren som scart-RGB växel... Min tv har dubbla scart men bara en stödjer RGB. I teorin känns det som att det skulle fungera. Scart-RGB använder sig av 4 signaler: en signal för vardera R, G, och B samt kompositvideo som kompositsync.

En förutsättning är att förstärkaren skickar ut både kompositvideo och komponentvideo samtidigt på monitor-out utgångarna och att man inte har konvertering från komposit/s-video till komponentvideo påslaget samt OSD inaktiverad för komponentvideo (går att stänga av om jag minns rätt).

Vad man gör är att ansluta kompositvideo i scart-RGB till t ex DVD kompositvideo-in på förstärkaren och sedan ansluter man R, G och B till komponentvideoingången för DVD. Om förstärkaren inte bildbehandlar insignalerna borde de släppas igenom till monitor-out utgångarna oförändrade. Se min hopsnickrade bild nedan.
Postad bild
VIKTIGT: Allt sker på egen risk! Om späningarna på RGB signalerna är högre än spänningarna på komponentvideosignalen så finns det risk för att något går sönder. ;)

Eftersom förstärkaren har dubbla komponentvideoingångar så borde man alltså kunna växla två scart-RGB källor. Vill man se OSD så fungerar denna som normalt för kompositvideo.

Skulle detta kunna fungera?! :unsure:

Redigerat av LordX, 17 January 2004 - 15:54.

Postad 17 January 2004 - 18:53

Unregisteredd6f23c5e
  • Unregisteredd6f23c5e
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Sen en annan sak som inte vart bra, är när jag kopplade in satellitmotagaren igenom förstärkaren vart det dålig bild. Jag har bara scart på satellitmotagaren och körde med en adapter från scart till videosignal.... och det vart inte bra...

Om du använder en scart->komposit-kabel så är det inte så konstigt eftersom man normalt sett då får ett sämre resultat än om man använder en scart->scart inkopplad direkt till tv:n, åtminstone så länge det är RGB-signal vi snackar om. Det bästa resultatet lär du få om du skickar signalen direkt till tv:n. Om satellit-mottagaren har s-video (antingen via s-videokontakt eller visa scart) kan du skaffa en scart->s-video-kabel och koppla den till recievern. Då lär du få bättre resultat än du fått nu. Detta fungerar dock bara om satellit-mottagaren verkligen skickar ut den signalen via scart-uttaget. Annars måste man ha någon form av omvandlare däremellan.

Komposit-kabel är i de allra flesta fall det sämsta alternativet om man ser till bildkvalitet.

Hej
Jag var och köpte en scart-S-video kabel men det funkade inte...
När jag kopplade in den vart sattellit motagaren tokig... Den tvärlåste sig och jag fick resetta den till fabriksintällningarna för att få igång den....

Kabeln som jag fick det att funka men var en adapter som man sätter i scart utaget och sen fins det höger och vänster ljudkanal och en video kanal, men det vart ingen bra bild....

Fins det scart->komposit-kabel ??? jag trodde inte det... Kanske värt att prova iallafall....

Jag såg i dag att det fins en likadanan adapter men med S-video uttag.....
Så det blir nästa test....

Anars får man väll byta satellitmotagare.....

MVH BenkeBus

Redigerat av Unregisteredd6f23c5e, 17 January 2004 - 19:48.

Postad 17 January 2004 - 19:56

Unregisteredd6f23c5e
  • Unregisteredd6f23c5e
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Nu har jag fått det att funka....
Jag har en videosändare från datorn till TVn, och där sitter det en kontakt med
S-video propp på ena sidan, och två RCA kontakter på andra sidan. Den ena är vet jag inte vad den används till men den andra RCA kontakten är en video signal och den kopplade jag in på den adaptern som jag redan har. Det var honor båda två, men jag satte dit en vanlig RCA med hanar på båda sidorna och då funkade det.... en riktig RAGGAR koppling men vad gör det....

(undrar um nån begriper detta... svårt att förklara....)

BenkeBus

Redigerat av Unregisteredd6f23c5e, 17 January 2004 - 20:42.

Postad 17 January 2004 - 20:06

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Hej
Jag var och köpte en scart-S-video kabel men det funkade inte...
När jag kopplade in den vart sattellit motagaren tokig... Den tvärlåste sig och jag fick resetta den till fabriksintällningarna för att få igång den....

Kabeln som jag fick det att funka men var en adapter som man sätter i scart utaget och sen fins det höger och vänster ljudkanal och en video kanal, men det vart ingen bra bild....

Fins det scart->komposit-kabel ??? jag trodde inte det... Kanske värt att prova iallafall....

Jag såg i dag att det fins en likadanan adapter men med S-video uttag.....
Så det blir nästa test....

Anars får man väll byta satellitmotagare.....

MVH BenkeBus

Video-kabel och komposit-kabel är samma sak. En enkel kabel med en RCA-kontakt.

En scart-kabel kan, så länge den är "full-kopplad", förmedla flera olika sorters signaler, nämligen komposit, s-video och RGB. Jag tror inte att den kan förmedla komponent. Huruvida en adapter-kabel med scart i ena änden och någonting annat i andra änden fungerar eller ej beror på om signalen kommer in till scart-kontakten. Du kan tex bara använda en scart->s-video-kabel om s-video-signal skickas in i scarten. Om du istället skickar signalen åt andra hållet, dvs till scart-uttaget, så måste mottagaren kunna ta emot s-video-signal.

Jag har en comhem-box för digital-TV. Jag har hört att den inte kan skicka ut s-video-signal. Detta innebär att jag inte kommer att kunna koppla in den till min Yamaha RX-V1400 (när den väl kommer) på annat sätt än via komposit och det är inte intressant så jag får skicka signalen direkt till tv:n istället (via RGB-scart).

Som om inte detta vore nog så har jag för mig att en sådan där "adapter-kabel" är riktningsberoende. Scart-kontakten har nämligen olika kontakter för ut- och insignaler. En fullkopplad scart-scart kan skicka signaler i båda riktningarna (tror jag i alla fall) men om man har en sådan där adapterkabel så är de oftast bara kopplade i ena riktningen.

Kort sagt, det här med kablar är en rejält snårig djungel...
Jag är absolut ingen expert på området men lite har man snappat upp här och där.

Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 17 January 2004 - 20:09.

Postad 17 January 2004 - 20:41

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Jag har funderat lite på om det skulle gå att använda förstärkaren som scart-RGB växel... Min tv har dubbla scart men bara en stödjer RGB. I teorin känns det som att det skulle fungera. Scart-RGB använder sig av 4 signaler: en signal för vardera R, G, och B samt kompositvideo som kompositsync.

En förutsättning är att förstärkaren skickar ut både kompositvideo och komponentvideo samtidigt på monitor-out utgångarna och att man inte har konvertering från komposit/s-video till komponentvideo påslaget samt OSD inaktiverad för komponentvideo (går att stänga av om jag minns rätt).

Vad man gör är att ansluta kompositvideo i scart-RGB till t ex DVD kompositvideo-in på förstärkaren och sedan ansluter man R, G och B till komponentvideoingången för DVD. Om förstärkaren inte bildbehandlar insignalerna borde de släppas igenom till monitor-out utgångarna oförändrade. Se min hopsnickrade bild nedan.
Postad bild
VIKTIGT: Allt sker på egen risk! Om späningarna på RGB signalerna är högre än spänningarna på komponentvideosignalen så finns det risk för att något går sönder. ;)

Eftersom förstärkaren har dubbla komponentvideoingångar så borde man alltså kunna växla två scart-RGB källor. Vill man se OSD så fungerar denna som normalt för kompositvideo.

Skulle detta kunna fungera?!  :unsure:

Bra idé LordX, det borde kunna fungera. Både scart-RGB och komponent är specade till 0,7 V/75 Ohm, så det borde inte vara någon fara. OSD på komponent går mycket riktigt att slå av.

Är du först ut och testa? Själv har jag komponent in på projjen och ingen scart, men är nyfiken på hur resultatet blir ändå. Lycka till :D

Redigerat av Unregistereda013c25a, 17 January 2004 - 20:44.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.