Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *

1475 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 July 2004 - 16:27

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
:rolleyes: Vill bara försäkra mig om att den fina svärtan inte produceras på bekostnad av ngt annat.
Det brukar ta några filmer och lite testande innan man kommer fram till sin slutliga dom... :rolleyes:

Postad 07 July 2004 - 20:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Har du sett den demad med Iris på 4 eller lägre? Svärtan blir verkligen fenomenal.
Vore intressant att jämföra live med en DLP faktiskt. Min minnesbild av de DLP:er jag har sett är att de inte har särskilt mkt bättre svärta än denna projje...

Postad 07 July 2004 - 22:18

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

Billigast i Sverige på PJ-TX100 måste vara Logisk-It
16100.- ink moms !

Oj! Kanonbilligt! 3000:- under det andra lägstapris jag sett i Sverige. 6 månaders garanti på lampan är ju också mer än de flesta erbjuder. Köpläge!

Edit: Prisjakt har 18 420:- som lägstapris på denna just nu.

Redigerat av Unregistered1ff325c1, 07 July 2004 - 22:45.

Postad 07 July 2004 - 22:38

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Arioch: svartnivån vid iris 4 är som DLP vågar jag säga men grådetaljerna är bättre hos DLP. Gjorde en jämförelse mellan Optoma H30 och TX100. Dock var i alla fall TX100 inte kalibrerad ordentligt så skilnaderna kan nog minska där med.

Postad 08 July 2004 - 07:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Tack, Zippo. :rolleyes:
Det du skriver om grådetaljer (skuggdetaljer?) kan ju vara en typisk grej som offrats för att kunna skapa en imponerande svärta.
Hoppas att det är en kalibreringsfråga. Skall försöka hinna med en kalibreringssväng på den ikväll...
Igår satt vi och spelade lite Playstation på den. Solen hade inte gått ned helt och tuppluren för ett av de två fönstren var inte nede. Vi hade flera lampor tända runt om... Ändå var det en sjuhelsikes stuns i bilden. :rolleyes: Kul...

Postad 08 July 2004 - 10:41

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0
Arioch: kan du inte få upp några trevliga bilder på kalaset? :rolleyes:

Postad 08 July 2004 - 11:06

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Absolut! Det kommer, så fort jag har haft tid att kalibrera o så... ;)

Postad 08 July 2004 - 11:30

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Jag undrar hur Lens shiften fungerar. Alltså om projjen sitter ända upp i taket, hur pass långt ner kan jag då få bildytan?

Postad 08 July 2004 - 14:46

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

Jag undrar hur Lens shiften fungerar. Alltså om projjen sitter ända upp i taket, hur pass långt ner kan jag då få bildytan?

Jag tror det är 1 bildhöjd upp resp ner. Alltså omfånget är 3 x bildhöjden.
Sen beror det ju på om du har projektorn rättvänd eller upp och ner var bilden hamnar. Ska du ha den i taket gör du ju bäst i att sätta den upp och ner eftersom den skjuter bilden neråt i detta fall. Då behöver du inte justera så mycket med lensshift vid normal takhöjd.

Redigerat av Unregistered1ff325c1, 08 July 2004 - 14:50.

Postad 08 July 2004 - 16:29

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

DET ÄR PJ-TX100 "ENDA" PROBLEM!!!!

Förlåt att jag använder stora bokstäver! Men Vertikal Lensshift fungerar konstigt på den! Om du har den hängandes i taket upp och ned som man alltid har så kan du lite mer än 50% shifta ner den! 50% av bildytan tycker jag är lite!!!!!

Däremot av någon helt jäkla konstig anledning kan du shifta upp den i taket mer än 150%!!!! Varför man nu skulle vilja det? Ha den på golvet eller? Så välstädat har inte jag iaf. Dessutom bara 25% av bilden i sidled.

Har testat detta hos Ref, Cinema Concept och Pause. Z2 och Epson TW-200 har mycket mer flexible lenshift.

Mvh Dave --- som har 3.40 meter i tak och måste köpa ett långt stativ.

Postad 08 July 2004 - 16:35

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
De har nog tänkt att man skall ha den på en hög hylla och shifta nedåt???
Konstig inställning men .. japaner ;)

/Sören

Postad 08 July 2004 - 18:24

Gille
  • Gille
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
ojoj, nu är det ett klick från att jag beställer från logisk-it, ska dock tvinga mig själv att vänta tills i morgon så att jag inte förhastar mig här ;) Jag som skulle vänta till hösten, sommarn tar officiellt slut för min del när projektorn landar!

Är det någon som har tips på vilket takfäste är billigast till denna projektor?

/Gille

Postad 08 July 2004 - 22:21

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag har inhandlat en TX100 och idag hängt upp den. När jag höll i den i soffan, och testade den, surrade den högt om man inte höll den plant. Höll man den plant, lät den nästan ingenting.

Nu har jag satt upp den i taket, och den sitter plant ... och den surrar som ett bi! ;) Någon annan som har upplevt detta problem?

Redigerat av Kristoffer, 08 July 2004 - 22:39.

Postad 08 July 2004 - 22:28

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag har min TX100 ovanpå min bokhylla 2m över marken och alltså rättvänd. Jag är glad att slippa takmontera den så för mig är det guld att vertikal lens-shift fungerar bäst "nedåt".

Postad 09 July 2004 - 06:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Om nån är intresserad och inte visste det innan så testades TX100 i senaste Hemmabio. Gick väl sådär. Några 3+ på bildaspekter och 4 i ljudnivå och nått "installationsflexibilitets"-betyg (minns inte riktigt).

Lite oväntat lågt betyg faktisk, vad det nu kan vara värt...

(Sanyo Z2 har ju som jämnföresle 3:or rakt över och 5:a i ljudnivå).

OT: Däremot blev man sugen på att titta på Epson TW500, verkar vara en riktig LCD-kung det. ;)

Postad 09 July 2004 - 07:09

Unregisteredfb9e065c
  • Unregisteredfb9e065c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Pacman: Var Epson TW500 med i samma test? Det kan ju förklara de lägre betygen på Hitachin i sånt fall om de jämfört med en nästan dubbel så dyr projektor?

Postad 09 July 2004 - 07:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Pacman: Var Epson TW500 med i samma test? Det kan ju förklara de lägre betygen på Hitachin i sånt fall om de jämfört med en nästan dubbel så dyr projektor?

Tänkte mest att den betygsmässigt va så lik z2.

Och ja det va ett "rakt över"-test. Billigaste hade riktpris på 10500 (viewsonic?) och dyrast då TW500 för 40(?) papp. Va mest förvånad över att man kunde kräma ur så pass mkt av D4-panelerna som man verkar ha gjort i TW500.

edit: Sen är det ju upp till var och en att avgöra hur mkt man vill lita på Hemmabio-tidningen... :lol: Även om jag tycker Herr Ytterberg är ganska bra (väldigt bra med HB-mått mätt så tillåtts han säkert inte av tidningen att bli för teknisk) så litar iaf jag mer på Bigscreen-Christer. Bigscreen har mer min "bildsmak". ;)

Redigerat av pacman, 09 July 2004 - 07:29.

Postad 09 July 2004 - 07:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Hahahaha... Herregud! Hur kan de utse TX10:an till årets projektor förra året och sedan ge denna halvljummet betyg. Den är knappast sämre än 10:an och bara något dyrare än vad 10:an var när den kom... Inkonsekvent.

Kalibrerade min TX100 lite igår. Gammakontrollen är mkt bra. Jag lyckades få med hela spektrat på gråskalerampen på DVE-skivan och ändå ha Iris på 0! Alltså med svartaste tänkbara svärta. Möjligtvis har jag en viss puckel i mitten av spektrat, men det kan man också justera. Det finns åtta justeringspunkter för gamma i projjen, från svart till vitt. ;)

Denna projje ser jag VB på. :lol: Det gjorde jag aldrig på min TX10.

Postad 09 July 2004 - 08:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Vill nu inte vara nån slags försvarsadvokat för HB-tidningen (lär Outermountain själv klara bättre) men det var väl så att de lät z2:an stå som referens och därigenom sänkte dess höga betyg den en gång fick (den fick alltså bättre än Tx10:an) och lät den få 3:or rakt genom.

Ser inge fel med det. Med den snabba utvecklig vi har så är det ett smart drag och z2:an är ju dessutom en rakt över ganska "medelklass"-projektor.

Så näe, TX100:an fick en allt annat än en dålig recension, bara det att jag trodde att den skulle få mer i förhållande till z2.

Postad 09 July 2004 - 08:12

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Det ær meningsløst att testa en 15.000 Projektor mot en 40.000 kronors projektor. Varfør gjorde dom inte ett test mellan Panan, Z2 och TX100. Eller ett test mellan TX10 och TX100 før att se hur dom var i førhållande till varandra.

Postad 09 July 2004 - 08:31

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Hahahaha... Herregud! Hur kan de utse TX10:an till årets projektor förra året och sedan ge denna halvljummet betyg. Den är knappast sämre än 10:an och bara något dyrare än vad 10:an var när den kom... Inkonsekvent.

Kalibrerade min TX100 lite igår. Gammakontrollen är mkt bra. Jag lyckades få med hela spektrat på gråskalerampen på DVE-skivan och ändå ha Iris på 0! Alltså med svartaste tänkbara svärta. Möjligtvis har jag en viss puckel i mitten av spektrat, men det kan man också justera. Det finns åtta justeringspunkter för gamma i projjen, från svart till vitt. ;)

Denna projje ser jag VB på. :lol: Det gjorde jag aldrig på min TX10.

Jag håller med dig! När jag testat Z2, Epson TW-200 samt Hitachin så har Epson varit klart bäst på VB, Z2:an tvåa och Hitachi klart sist!

Det jobbiga är när man ringer och vill köpa Epson TW-200:an så vägrar de nästan sälja den utan vill prompt kränga Hitachin istället. Misstänker schyssta marginaler (eller ärliga säljare, finns sådana????). Så om man håller ut någon månad tror jag lätt att priset på denna projektor kommer sjunka! Just nu hålls priset uppe bara för att ALLA verkar vilja ha den....

Dave

Postad 09 July 2004 - 08:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det ær meningsløst att testa en 15.000 Projektor mot en 40.000 kronors projektor. Varfør gjorde dom inte ett test mellan Panan, Z2 och TX100. Eller ett test mellan TX10 och TX100 før att se hur dom var i førhållande till varandra.

Meningslöst? Är väl trevligt att veta vad man får för merpengarna om man köper en dubbelt så dyr proj med tillsynes väldigt lik teknik? Visst, "shoout-outs" mellan projjar i samma prisklass är väldigt trevligt det med men det säger inte ett jota om VAAD man får om man vill/kan betala mer.

Varför göra test mot z2:an? Eller för den delen tx10. De är ju redan testade. Ska man testa om alla projjar så fort det kommer nya projjar? Det om något är väl meninglöst. Dessutom har det ju framkommit att Tx100 ÄR bättre.

Postad 09 July 2004 - 10:04

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
Har ni sett att m_swede erbjuder tx100 för 16100:-?

Titta under butikserbjudande. Eller klicka här.

Postad 09 July 2004 - 10:08

Unregisteredfb9e065c
  • Unregisteredfb9e065c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
t93pan: Ja, se inlägg ovan med länk till Logisk-IT.

Postad 09 July 2004 - 10:15

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
pacman>>

Vill nu inte vara nån slags försvarsadvokat för HB-tidningen (lär Outermountain själv klara bättre) men det var väl så att de lät z2:an stå som referens och därigenom sänkte dess höga betyg den en gång fick (den fick alltså bättre än Tx10:an) och lät den få 3:or rakt genom.

Ser inge fel med det. Med den snabba utvecklig vi har så är det ett smart drag och z2:an är ju dessutom en rakt över ganska "medelklass"-projektor.

Så näe, TX100:an fick en allt annat än en dålig recension, bara det att jag trodde att den skulle få mer i förhållande till z2.

Jaha... Då förstår jag. Tror jag... ;)

TriDave>>

Jag håller med dig! När jag testat Z2, Epson TW-200 samt Hitachin så har Epson varit klart bäst på VB, Z2:an tvåa och Hitachi klart sist!

Mja... Fast är det inte så att det är individuellt från projje till projje?

Det jobbiga är när man ringer och vill köpa Epson TW-200:an så vägrar de nästan sälja den utan vill prompt kränga Hitachin istället. Misstänker schyssta marginaler (eller ärliga säljare, finns sådana????). Så om man håller ut någon månad tror jag lätt att priset på denna projektor kommer sjunka! Just nu hålls priset uppe bara för att ALLA verkar vilja ha den....

Än så länge kanske de har högre marginaler, men det pris som jag fick min för (drygt 16.000:- inkl. moms) är faktiskt under ÅF-priset från Wiktors, råkar jag känna till. Man får köpa in en herrans massa projjar för att tjäna ngt med det priset jag fick. Enligt säljaren så hade de köpt sina från Norge med ngn special-deal, därav det låga priset.

Z2:an har sämre kontrastomfång än TX100:an av vad jag har sett. Kanske har de Z2:or jag har sett varit illa inställda vem vet...
Fast att förvänta sig att det skall vara några enorma skillnader mellan dessa projjar är nog fel. Jag hade lika gärna kunnat tänka mig en Z2:a, fast blev sugen väldigt på Hitachi:n iom det fina priset jag lyckades få. :lol:

Postad 09 July 2004 - 10:18

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Meningslöst? Är väl trevligt att veta vad man får för merpengarna om man köper en dubbelt så dyr proj med tillsynes väldigt lik teknik? Visst, "shoout-outs" mellan projjar i samma prisklass är väldigt trevligt det med men det säger inte ett jota om VAAD man får om man vill/kan betala mer.

Varför göra test mot z2:an? Eller för den delen tx10. De är ju redan testade. Ska man testa om alla projjar så fort det kommer nya projjar? Det om något är väl meninglöst. Dessutom har det ju framkommit att Tx100 ÄR bättre.

Håller inte riktigt med dig här pacman... Det finns en stor poäng i att hålla sig i ungefär samma prisklasser.
Detta exempel vore ungefär som att jämföra en Ford Ka med en Volvo XC90 om man bara tittar på prisskillnaderna.
Man kan faktiskt recensera en pryl utan att behöva jämföra den med ngt i samma test, à la shoot-out. Nu har jag inte läst testen så jag kanske skall vara försiktig med vad jag säger men ändå... ;)

Postad 09 July 2004 - 10:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Håller inte riktigt med dig här pacman... Det finns en stor poäng i att hålla sig i ungefär samma prisklasser.
Detta exempel vore ungefär som att jämföra en Ford Ka med en Volvo XC90 om man bara tittar på prisskillnaderna.
Man kan faktiskt recensera en pryl utan att behöva jämföra den med ngt i samma test, à la shoot-out. Nu har jag inte läst testen så jag kanske skall vara försiktig med vad jag säger men ändå... ;)

Ja alltså, jag motsäger mig absolut inte "shoout-outs" i samma prisklass. Tycker själv att de är de mest intressanta testerna.

Men det behöver ju inte betyda att det är helt värelöst att veta vad man får om man går upp i pris? Två olika typer av tester helt enkelt.

Och i just det här fallet var det lite kul att veta att man faktiskt kan kräma ur mer ur D4-panelen.

Grejjen är ju annars den att z2 kom ut för 100 år sen. Skulle de testa om den när varje gång en ny proj kom ut? Nej, det går givetvis inte. Men eftersom de har z2:an som referens så är det ju inga problem att ta tx100 testet och jämnföra det med z2 testet. Tadamm! Där har ni ett shooutout av två projjar i samma prisklass.

Viktigt att påpeka att det inte heller rörde sig om nån slags "bäst i test"-test. Bara ett axplock av 4 projjar som testades och att de råkade hamn i en och samma artikel. Var och en av dessa 4 projjar måste man alltså sedan jämnföra med projjar i samma prisklass. Det är nog både jag, HB och förhoppningsvis även ni på det klara med. :lol:

Och ja, läs testet så förstår ni nog vad jag menar.

Postad 09 July 2004 - 10:46

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Arioch: Nyfiken som man är så undrar jag om du kan posta dina inställningar. Vilken/vilka ingångar använder du?

Postad 09 July 2004 - 10:59

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

pacman>>

Jaha... Då förstår jag. Tror jag... ;)

TriDave>>

Mja... Fast är det inte så att det är individuellt från projje till projje?

Än så länge kanske de har högre marginaler, men det pris som jag fick min för (drygt 16.000:- inkl. moms) är faktiskt under ÅF-priset från Wiktors, råkar jag känna till. Man får köpa in en herrans massa projjar för att tjäna ngt med det priset jag fick. Enligt säljaren så hade de köpt sina från Norge med ngn special-deal, därav det låga priset.

Z2:an har sämre kontrastomfång än TX100:an av vad jag har sett. Kanske har de Z2:or jag har sett varit illa inställda vem vet...
Fast att förvänta sig att det skall vara några enorma skillnader mellan dessa projjar är nog fel. Jag hade lika gärna kunnat tänka mig en Z2:a, fast blev sugen väldigt på Hitachi:n iom det fina priset jag lyckades få. :lol:

Jag har iofs sett tre hitachior och de har haft ganska mycke VB, dock bara två Z2, som båda varit bra och en Epson TW200 som har varit väldigt bra. Där har du min statistik. Sedan har du säkert jätterätt om att det är olika från projje till projje.

Dave

Postad 09 July 2004 - 12:50

Unregistered2343899a
  • Unregistered2343899a
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Någon som vet vad för chipset som sköter omkodning till Progressive Scan? Typ Sil504 eller DCDi chip, eller är det någon helt okänd krets?
Vore kul att veta om man vill köra ut bilden från sin DigitalTV-box som ju inte ger en Progressive Scan bild ut.

Postad 09 July 2004 - 12:53

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
lassebz: Det är inte DCDi i alla fall och tror inte heller att det är Sil. Någon som vet mer exakt?

Postad 09 July 2004 - 13:33

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hej.

Angående VB så borde dessa vara ganska lika då de alla använder samma LCD-paneler från Epson.

MVH Niklas

Postad 09 July 2004 - 15:02

Unregistered2fca91dd
  • Unregistered2fca91dd
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Bildbehandlingen sköts av Hitachis egen "Motion Adaptive Progressive Scan" enligt Hembiobutiken. Har ej sett den så jag kan inte säga hur bra/dålig den är.

Postad 11 July 2004 - 12:59

Unregisteredc3c83da7
  • Unregisteredc3c83da7
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Frågade tidigare , men ingen svarade. tar det igen...

Funderar på att köpa en tx100..kommer i så fall att vara min första projje, och jag vill verkligen ta reda på ett par saker före jag slår till.

Vad är bästa bildkabel från dvd , såg att det fanns dvi ingång på projjen, ska det vara den bästa signalen från en dvd spelare, som det är nu så har jag en gammal sony dvd som har rgb scart som bästa bild ut..då är ju frågan vad en bra dvd spelare med dvi kostar, någon som har en och kan ge lite synpunkter på bilden från dvi?..

Xbox , vad ger bäst bild från en krysslåda? kan man använda komponent?

Tv, har en digital dekoder med rgb scart , vad är bästa kabel för den? ..mig veterligen så finns det dvi , vga component, och s-video på tx 100:an . kan jag få alla dessa saker jag vill koppla in att samsas om dessa ingångar ? med bra bild..

Kablarna kommer att behöva vara ca 10 m , tappar man mycket i signalstyrka på den biten? ...hoppas någon orkar svara , då jag är en rookie på projjar , men såld på dom :blink:

Postad 11 July 2004 - 15:41

Unregistered16677be4
  • Unregistered16677be4
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Nu har jag fått mitt andra dammkorn !! efter 60 hr (första efter 15 hr) ska det vara så här med den här projektorn är alla projar lika känsliga för damm eller kan det vara ngt fel på mitt ex ??

Steffe det går inte att köra rgb - vga med en suprakabel iaf ,s-video funkar inte från någon av mina boxar (viasats egen och canal digitals egen) hos mig funkar bara komposit men bilden är förvånansvärt bra ändå tycker jag !

Postad 11 July 2004 - 16:31

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0
Detta kan vara historien för en LCD ägare tyvärr..

Tråkigt att man dessutom kan få det så pass snabbt..Funderar på denna projektor samt 4805:an, då denna har lensshift som lockar, men allt detta med damm, VB, bristfälliga lampor avskräcker mer och mer från LCD över huvudtaget!

Postad 11 July 2004 - 16:41

BlackCola
  • BlackCola
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Ni får väl städa bättre hemma =) nä men jag rengör mitt filter med sugmaskinen varje gång jag städar, ca 1 gång\vecka, inge damm en iofs bara gått 36h eller vad det är.

Postad 11 July 2004 - 16:45

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
steffe:

För bästa bild skulle jag välja följande:

* DVD via DVI (HTPC eller standalone spelare)
* TV via RGBs / S-video / komposit (i den ordningen beroende på vad man får ut från video/digitalbox)
* Xbox via VGA (kolla in x2vga) alternativt komponent men krockar i så fall med TV om du kör RGBs

Postad 11 July 2004 - 18:28

Unregistered772d45d7
  • Unregistered772d45d7
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Till er som äger eller har sätt en Hitachi PJ-TX100 in action med DVI kabel....hur tycker ni att bildkvaliten är? Jag har beställt PJ-TX100 ifrån www.logisk-it.se för 16.100kr + frakt och en Samsung DVD spelare 935 med DVI utgång för 2.195 kr + frakt från www.pixmainia.com. Så jag är ju lite nyfiken på vad ni andra tycker om Hitchins bildkvalitet med DVI.

Postad 11 July 2004 - 18:49

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Snowbiz: Mycket bra och stabil tycker jag. Rent överföringsmässigt så är det väl det närmsta man kan komma det som projektorn kan prestera med material iom att det är en digital signal.

Postad 12 July 2004 - 17:17

Gille
  • Gille
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har suttit och kollat i ett pdf produktblad på tx100:an och där står att på 2,8-4,6 meters avstånd mellan projektorlins och duk kan justera in en 100" bild. Men det står även att avståndet mellan duk och lins är +-10% vilket ju bör innebära att man kan få en 110" stor duk även på 2,8m mellan duk och projektorlins? Är jag ute och cyklar eller kan det stämma?

Har nämligen snevägg på både duk och projektorsida och projektorn kommer max 2,8m från duken men jag sitter på 4m. Tänkte därför köpa en 105,7" 16:9 kingpin duk från netonnet. Skulle vara surt om jag inte klarar att fylla ut duken dock, och det lär vara på det berömda håret att jag lyckas ser det ut som. Nästa duk är "bara" 81" och det är lite litet tycker jag.

Förslag, idéer och kommentarer mottages tacksamt :D

/Gille

Edit: Det stod felaktigt 108" på kingpin duken men det är egentligen 105,7" bildyta dvs. 234 x 131,6 cm.

Redigerat av Gille, 12 July 2004 - 17:21.

Postad 12 July 2004 - 23:14

Baloubic
  • Baloubic
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag skulle inte rekommendera dukar över 92" för någondera av projjarna under 25 papp.

Man förlorar så mycket i bilddjup, screendoor, etc, etc, oavsett hur mörklagt det är eller vad man nu tycker skulle kunna göra bilden bättre. Det här med att de kan visa 30"-300" betyder inte 30-300 med fin bild hela vägen.

// Baloubic

Postad 13 July 2004 - 07:43

petterjacobs
  • petterjacobs
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Angående dammkorn:
Är inne på min 3:e proj i och med köpet av PJ-TX100 och jag har INTE haft problem med damm på mina tidigare (sharp och Nec VT45)
Jag tror du haft otur "rere" med ditt exemplar. Om detta vore standard för lcd skulle tekniken dött för länge sedan. Jag tror heller inte att PJ-TX100 är sämre än någon annan, men det återstår ju att se. Har du den på en hylla högt upp eller? Du får väl göra en damm-huv... :D

För övrigt så ger TX-100 HELT fantastikt bild när den matas med HTPC och 720p HDTV-Material!!! Otrolig bild. örjade kolla på HDTV-versionen av gladiator och fastnade någon timma även om jag sett den MÅNGA gånger... Lite tråkigt att gå tillbaka till DVD-upplösningen sedan bara... :D

Postad 13 July 2004 - 10:14

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

För övrigt så ger TX-100 HELT fantastikt bild när den matas med HTPC och 720p HDTV-Material!!! Otrolig bild. örjade kolla på HDTV-versionen av gladiator och fastnade någon timma även om jag sett den MÅNGA gånger... Lite tråkigt att gå tillbaka till DVD-upplösningen sedan bara... :D

Vet någon om/var det finns lista på över filmer i HDTV-version? Detta är bättre än Superbit om jag förstått det rätt?

Postad 13 July 2004 - 10:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Hur är det med bolaget som sänder ut materialet då? Vilken version av film kör dom på? Det kan vara allt från Beta till Cd-rom...
Bara för att det är högupplöst behöver inte betyda att det är det hela vägen från början. Rent studiomaterial är garanterat höguppplöst.

Postad 13 July 2004 - 10:43

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
fråga.. kan man flytta bilden lika mycket på 100modellen som på 10:a.. för att när jag hade 10:a i taketstativet så va bilden justerad max neråt.. har fått för mig att 100:ans bild kan man inte flytta på vare sig sidleds eller upp eller ner?
någon som vetta?
andy76q

Postad 13 July 2004 - 10:53

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0
En fråga angående dammkorn på panelen o.s.v..

Hur och var kommer dammet in? smiter den in vid linsen eller vid insuget, eller utsuget på något vänster!?

En fråga till för nån som vet: Insuget - hur pass öppet måste det var för att den skall kunna ta in tillräckligt med luft? Jag funderade nämligen på att placera projektorn vid ett eventuellt köp högt upp i min garderob så den inte alls skulle synas då man stänger luckan för när man inte använder den (effektivt damm skydd)! Men den passar nästan perfekt in med ca: 3-4cm "vingel rum" på sidorna om projektorn..Utblåset är ju fram iaf, så överhettat bör det inte bli?Frågan är om den får in tillräckligt med luft genom inblåset? Om detta skulle gå så finns det en stor risk att det blir denna iställetför Infocus 4805, då man även kan ställe in dvd o.s.v. i garderoben utan att någonting syns när man inte använder sakerna, och att sedan ha projektorn i ett damm kontrollerat läge skadar ju inte!

Så vad säger ni?

Postad 13 July 2004 - 13:25

petterjacobs
  • petterjacobs
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

För övrigt så ger TX-100 HELT fantastikt bild när den matas med HTPC och 720p HDTV-Material!!! Otrolig bild. örjade kolla på HDTV-versionen av gladiator och fastnade någon timma även om jag sett den MÅNGA gånger... Lite tråkigt att gå tillbaka till DVD-upplösningen sedan bara... :)

Vet någon om/var det finns lista på över filmer i HDTV-version? Detta är bättre än Superbit om jag förstått det rätt?

Börja med att ladda ner alla klipp här, det räcker ett tag.

http://www.microsoft...ntShowcase.aspx

Annars är det svårt att köpa HDTV-upplösta saker i sverige. Det går att beställa på nätet, men oftast bara till usa eller canada.

Om man har en vän i USA kan man ju be dem captura sändningarna därborta som ofta går i HDTV-format.

Postad 13 July 2004 - 13:38

petterjacobs
  • petterjacobs
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hur är det med bolaget som sänder ut materialet då? Vilken version av film kör dom på? Det kan vara allt från Beta till Cd-rom...
Bara för att det är högupplöst behöver inte betyda att det är det hela vägen från början. Rent studiomaterial är garanterat höguppplöst.

hm.... jo, man kan ju vända på allt om mna bara vill tillräckligt mycket... :)

Om jag gör päron-saft och sedan häller det i en flaska med en etikett där det står "Äpple-saft" är det ju fortfarande päron-saft...

Jag menar förstås att HDTV-material är i upplösningen 1280 x 720 (720p) eller mer och har tagits direkt från källan (studion - mastern).

Och att rent sudiomaterial är garanterat högupplöst... nja.. beror ju på vad de har för studio, vad mastern är lagrad på, vilka kameror de använde o.s.v.

Sammanfattning: (något raljerande men ändå...)
Om du ser en nyare spelfilm/TV-serie i HDTV-kvalitet ser du antagligen en fantastisk bild i högupplöst härlig kvalitet.
Om du ser en inspelad VHS-ripp av julkalendern från 1973 som heter: julkalender.1973.VHS-rip.HTDV-Quality.I.promise.wmv är du antagligen lurad och tittar på en sämre upplösning. :D

Postad 13 July 2004 - 14:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Audio Code 3>> Lyssna på petterjacobs! Han vet vad han talar om. :)

Vad det handlar om är naturligtvis material som är överfört till HDTV-format från film eller som är digitalt filmat i HDTV-upplösning från början. ;) Sanslöst bra bild!
Denna typ av material får DVD att se ut som skräp i jämförelse... Tyvärr, med tanke på hur mkt pengar man har lagt ned på DVD-filmer genom åren. :D

Baloubic>> Vad har prislappen med detta att göra menar du? En projje som idag kostar < 18000:- är minst lika bra som en som kostade 180.000:- för fem år sedan. Faktum är att flertalet projektorer som har tillverkats har varit menade för helt andra saker än film/TV. Det är först nu som vi ser en våg av riktigt bra projektorer för riktigt lite pengar som är helt anpassade för hembiobruk...
Jämför t.ex. TX100 med den gamla legendariska (för ett par år sedan) Sony WV10. Ingen skulle antagligen välja den gamla häcken framför Hitachin... Sålänge vi talar om LCD för hembiobruk så finns det egentligen inte särskilt mkt att välja på över 25.000:- i dagsläget. Vore intressant att få veta vilka LCD-projjar du tänker på som kostar mer än 25.000:- och som ger mindre screendoor etc?
Jag såg t.ex. för en tid sedan Yamaha LPX500, som kostade nästan 40.000:-, en LCD. Fanns ingenting med dess bildkvalitet som var bättre än vad TX100 har...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.