Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Philips 42PF9966-tråd

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 juli 2004 - 12:53

Unregisteredfd78117b
  • Unregisteredfd78117b
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Är jag ute och cyklar när jag undrar om 9966;an visst klarar 720P, bara man har en dvd-spelare som stödjer detta och rätt kabel till denna(hdmi till dvi).
Ska bli kul att höra unia1234 när han har fått hem kabeln.
Det står ju i bruksanvisningen att den skall klara 720p.

Den klarar inte 720P. Det som står i bruksanvisningen gäller 50 tummaren.

Postad 12 juli 2004 - 13:45

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
fel tråd :/

Redigerat av bkam, 12 juli 2004 - 13:45.

Postad 13 juli 2004 - 08:21

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Dags för en liten sammanfattning. :D

Kopplade igår in min Arcam DV79 med en HDMI-->DVI kabel till 9966

Kunde konstantera att 9966-ans DVI ingång är HDCP kompatibel vilket var skönt at få bekräftat en gång för alla då det har förekommit en hel del spekulationer om detta som ni säkert vet om! :D

DV79-ans HDMI kontakt är av typ plug&play och den ska känna igen vilken typ av display man ansluter mot samt konfigurera sig därefter.

När jag väl fick igång det efter några minuters pillande med menyer så slängde jag in Gladiatorn och Philipsen indikerade 576p via DVI-I ingången.

Först en snabb liten kalibrering av plasman då jag märkte att kontrasten stod på max värde 100. Har dock ej hunnit att kalibrera med DVE skivan utan tog mina uppskrivna värden från min tidigare kalibrering via RGB uppkoppling.

Bilden såg mycket fin och detaljrik ut av vad jag kunde se ( c.5 minuter )

Då var det dags att ta en annan upplösning och när jag körde igång filmen igen så visade 9966-an 1152i via DVI-I ingången?

Mycket fin bild, inga konstigheter där heller. Har inte haft tid att kolla på en hel film men ska testa noga i helgen som kommer.

Hur kan det komma sig? Ska det inte stå 1080i ?

Blev lite konfunderat där ett tag, försökte att titta några minuter för att kunna avgöra om bilden blir bättre eller sämre men tycker att det är svårt att se.

Vilken upplösning borde ge bättre bild? Borde det gå att se?

Ska testa ikväll att köra med RGB Scart för att se om det blir några klara, synbara skillnader. Borde jag kunna se dessa i så fall?

RGB via SCART kontra 576p via HDMI?

Från Arcams hemsida:

HDMI
19-pin HDMI connector

Supported video formats are:
720x576p, 720(1440)x576i, 720x480p, 720(1440)x480i, all with basic audio.

Solhaga:

Dessutom så fick jag inte fram något ljud? Borde det inte fungera?

Postad 13 juli 2004 - 12:29

Unregistered3b44e1d9
  • Unregistered3b44e1d9
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Men via RGB får du väl inte progressive scan funktionen- måste väl vara bättre med hdmi kabeln?
Skriv in så fort du fått klarhet i detta, jag är skitsugen på att köpa Arcamen men vill höra från dig först...

Ps. Har ni sett att man kan köpa 9966;an för 37000 kr nu (pricerunner),knäckande... Ds. :D

Postad 13 juli 2004 - 13:14

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Men via RGB får du väl inte progressive scan funktionen- måste väl vara bättre med hdmi kabeln?
Skriv in så fort du fått klarhet i detta, jag är skitsugen på att köpa Arcamen men vill höra från dig först...

Ps. Har ni sett att man kan köpa 9966;an för 37000 kr nu (pricerunner),knäckande...  Ds. :)

Ja det låter inte så tokigt. Vad tror ni om köp över Internet från Tyskland? Några garantiproblem? :D

Postad 13 juli 2004 - 13:16

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Ps. Har ni sett att man kan köpa 9966;an för 37000 kr nu (pricerunner),knäckande... Ds.

I Tyskland ja, vem skulle våga att handla en plasma för så mycket pengar utomlands? Inte jag i alla fall.

Detta har tagits upp tidigare och inga lokala garantier gäller i sådana fall i Sverige, glöm inte bort det! :)

Progressive scan funktionen får man endast om man kör via komponent.

Tror dock att bilden är betydligt bättre och "renare" om man matar plasman med HDMI än med RGB.

Postad 15 juli 2004 - 01:16

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Allt om denna plasma, ja då får man ju ta upp det negativa också.

Jag har märkt att i vissa (engelska?) produktioner dyker den välkända auran upp runt relativt nära bilder på människors ansikten när de rör sig mot en något oskarp eller mycket brokig bakgrund.
Om det nu är en och samma brittiska produktionskola som har detta som kännetecken; att låta bakgrunden vara oskarp, vet jag ej.
Jag har sett detta i brittiska deckare såsom Morden i Midsomer, där folk envisas med att gå framför manshöga gröna häckar, och nu senast i dvd-filmen Love Actually, där understundom "närbakgrunden" var i oskärpa.
Som vanligt var det ingen annan i familjen som ser det och jag störs väl egentligen inte av det om det inte vore för vetskapen om orsakerna till varför det blir så. Det blir inte bättre av att sänka kontrast eller ljusstyrka och Pixel Plus 2/DNM har jag inte "hjärta till" att stänga av, som någon uttryckte det.

Jag har inte sett dylika fenomen i materialet på DVE-skivan, inga artefakter kan detekteras med hjälp av dess videosekvenser eller testmönster.

Så i en över två timmar lång film (Love Actually) syns detta i kanske 3-4 gånger á 2-3 sekunder.
Å andra sidan ser man Hugh Grants fula nuna i tio minuter, vilket är då värst?

Postad 15 juli 2004 - 01:46

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Jag gillar 9966:an och har varit på G länge att köpa den. Men just det här med framtidssäkringen gnager mig lite... Man vill ju göra ett så bra köp som möjligt. Hade tänkt mig Samsungs 935 till den, men som dina tester visade var det ingen hit... Problemet som jag ser det är att om man ska få så mycket som möjligt från Plasman måste man köpa en ruskigt dyr DVD... Har du hittat någon DVD som du anser funka bra ihop med 9966:an? Som inte kostar en hel månadslön? :-)

Ska också erkänna att Pioneer plasman lockar mycket... Men med väggstativ och högtalare så rinner det iväg en hel del ekonomiskt...

Jag lånar argument från en annan tråd (eller var det denna):
Om den använda dvd:n har en bra analog implementering, dvs RGB-utgångar, och skärmen har en bra analog implementering, dvs RGB-ingångar, och om Pixel Plus mm gör sitt jobb vill det nog mycket till för att en digital signalväg, dvs DVI-d skall bli synbart bättre. Det är ju ändå analogt i slutändan. Det är ju heller inte säkert att en dvd-spelares DCDi-implementering är bättre än skärmens "de-interlacing".

Jag ansåg att Samsungens DCD-i/DVI-d implementering gav sämre resultat än dess analoga utgångar.
Men kom ihåg att detta var vid en "shoot out" där det till 99,99 % var jämnt skägg map bildkvalitén.
Endast en DVE-referensvideosnutt, där ett grått fält "hade mer brus" i digitalfallet fällde avgörandet. (Plus lite väl mycket svart fält till vänster och i överkant vid 576p samt "ryckighet" i 1080i).

Så nu använder jag en Onkyo DV-SP501, fast den nya Pioneer:n (575 A) är likvärdig och har fler format, bla divX. Något sämre svärta dock.

Någonstans i denna snurren bestämde jag mig att det fick vara nog; 9966:ans (små) felaktigheter samt en icke DVI-d/HDMI-spelare får levas med tills nästa uppgradering om fem år.

Postad 15 juli 2004 - 23:53

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Med risk för korsinlägg:

När man byter mellan olika signalkällor för ljudet, kan ljudet "hänga sig" i samband med användandet av HDMI-kodat ljud så att inget ljud alls kommer ut i 9966:ans högtalare.
Prova då med att att "toggla" center till/från.

För övrigt hade det varit toppen om mute-knappen hade haft tre lägen:
Center till,
Center från samt
Mute.

Samtliga med "försvinnande" ikoner. Som det är nu stannar ju Mute-ikonen kvar.
Vidare skulle volymen vid Center till varit styrbart via den vanliga volymkontrollen på fjärrkontrollen. Dags för en programuppdatering, Philips?

EDIT: Jag försökte skicka frågan till Philips, men deras GUI krånglar. Försöker igen imorgon.

Redigerat av solhaga, 16 juli 2004 - 00:12.

Postad 16 juli 2004 - 09:38

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Toppen Solhaga, gör det! B)

Postad 21 juli 2004 - 18:18

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Hej alla glada Philips-ägare!
Jag är på jakt efter en ny plasma och jag vill veta hur nöjda är ni med era 66:er? Hur är rörelsen i bilden, hackar den mycket?? Jag är jätteintresserad av att höra era synpunkter!

Hälsningar,
Funky

Postad 21 juli 2004 - 22:40

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Hej Funkybase,
jag har du som du säkert sett ovan, kunnat observerat de "klassiska" Philips-plasmafelen. Huruvida det har blivit bättre jämfört med exempelvis 9965:an vet jag ej.

Ryckningar:
Mina barn ser det ibland, jag har dock inte lyckats (?). Kanske är jag för gammal för att hinna med.

Auror:
Vissa produktioner har det, andra inte. Det är bara jag i familjen som ser dem. Ej så störande.

Skiktningar:
Jag vet ej "facktermen" för detta, men det framträder framför allt vid närbilder av ansikten som rör sig. Ansiktet (kinden) ser då ut som om det består av tre till fyra skikt eller grova make-uplager. Detta upplever jag som störande.
Emellertid såg jag Pioneer 434:an jämte Samsung LG42-någonting på Power idag. Pioneern uppvisade samma fel som min 9966:a fast mycket grövre medans Samsungen var i det närmaste "felfri".
Andra på detta forum kan kanske säga om detta är plasmatypiskt eller Philipstypiskt.

Det låter kanske som jag är missnöjd med 9966:an. Detta är (naturligtvis) inte fallet. Det är väl att bilden är så perfekt att man irriterar sig på "småsaker". Det är bara att sätta sig framför den gamla TV:n en stund, så går irritationen snabbt över.

Postad 22 juli 2004 - 13:11

Unregistered325f3bad
  • Unregistered325f3bad
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Svaret från Philips idag angående HDMI vs. DVI.

Hej och tack för ditt mail.

Beklagar dröjsmålet. Vi har dessvärre haft lite problem med vårt
e-mail system.

DVI ingången på 42PF9966 är HDMI kompatibel. Om du kopplar till en
DVD-spelare med HDMI utgång kan du överföra både ljud och bild via
denna anslutning.

Vid övriga frågor gällande detta ärende, vänligen uppge referens
nummer 50-34079932.

Med vänlig hälsning
Philips Kundtjänst

Postad 22 juli 2004 - 14:26

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Jag har 9945:an där det uppstod bandningar i människors ansikten ibland, och trodde inte att detta uppstod på 65:an och 66:an osv. så då är jag glad att jag inte köpte en TV för 10000:- där detta "problem" också uppstår.

Det ska dock tilläggas att jag i början störde mig riktigt mycket på det, men efter att ha pillat med inställningarna märker jag knappt av det mer. Jag har väl också på nå´t sätt vant mig vid det så nu är jag riktigt tillfreds med TV:n. Dessutom kör jag med vanliga p*sskablar så när jag får mina nybeställda imorgon eller på måndag, så då blir nog de antydningar till bandningar som nu existerar förhoppningsvis helt obetydliga.

9945:an är enligt mig den TV i 30000:- klassen den TV som lider minst av eftersläpningar, och om man jämför med vissa från Thomson och LG är det makalös skillnad. Jag vet inte modellbetäckningarna på dessa, men jag har sett de tillsammans med 9945:an matad med vanlig analog antennkabel. Usla resultat på alla, men Philipsen i butik visade minst antydan på detta. Den enda som är något bättre är Sony KE42TS2, men den är lite dyrare också.

Men det är alltså inte bara Phlips som lider av detta, utan jag skulle vilja hävda att Philips är det märke som nästan lider minst av dessa problem.

Jag är väldigt nöjd med min TV för övrigt!!!

:huh:

Postad 22 juli 2004 - 21:02

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Tack tigger99, nu kan jag sova lugnt om nätterna. Så ditt tips är att bandningarna är plasmaspecifikt? Kan du ange vilka inställningar du "pillade" på, mitt tips är kontrasten?

Bluetooth: Tack för det klargörandet. Det innebär att en dvd-spelare med HDMI-utgång skall kunna kopplas till 9966:an medelst en HDMI till DVI-kabel och ljudet (Front L och R) skall komma ut i plasmans högtalare.
Samsungen jag provade (DVD HD935) hade DVI-utgång, alltså inget ljud till plasman. HDCP var som sagt inget problem. Detta testade jag innan jag gjorde spelaren regionfri och därmed också HDCP-fri.

Jag är också mycket nöjd med min 9966:a under 99,66 % av tiden, men så dyker en bandning upp och så är kvällen förstörd.

Redigerat av solhaga, 22 juli 2004 - 21:04.

Postad 22 juli 2004 - 21:35

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Det som för mig utgjorde den största förändringen var när jag stängde av DNM. Sen har jag gjort en hel del andra inställningar, och kontrasten har jag ställt på nästan fullt.

Jag kommer inte åt och kolla inställningarna förrän på tisdag. Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp dem här då. Jag har ju i och för sig 9945:an som sagt, men det är ju i stort sett samma grejer!

:huh:

Redigerat av tiger99, 26 juli 2004 - 06:16.

Postad 23 juli 2004 - 00:21

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Dessutom kör jag med vanliga p*sskablar så när jag får mina nybeställda imorgon eller på måndag, så då blir nog de antydningar till bandningar som nu existerar förhoppningsvis helt obetydliga.

Jag upptäckte nyss att min dvd-spelares videojusteringar var på minumum. Förmodligen skit bakom spakarna, men "mina" inställningsvärden för plasman verkar nu vettiga igen. Fortfarande bandningar dock i vissa scener, typiskt när ett ansikte vrids och samtidigt flyttas sig i sidled. Inga inställningar har fått bort detta helt, att öka kontrasten bara förvärrar.
Pixel Plus 2 avslaget eller ej har ingen inverkan.
Vad jag minns hade jag inte detta problem med min gamla dvd och kabel.

Det skall bli intressant att höra huruvida dina nya (RGB?) kabler påverkar.

Postad 23 juli 2004 - 20:58

Unregistered2cd324f6
  • Unregistered2cd324f6
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Okey George, jag får hoppas att Philips skärper tills det (eventuellt) blir min tur att köpa plasma-TV.

En helt annan (teknik!) fråga. Uppenbarligen saknar 9966:an komponentingångar.
Med risk för att någon kommer att svara "se tråd xxx" kommer så min fråga:
hur pass vanligt är det med kringutrustning som har komponentutgångar?
Är inte DVI, som 9966:an har, framtidssäkrare?

/Claes

DVI framtidssäkrare? ... Visst blir det väl så att DVI/HDMI blir vanligare framöver. Men i dagsläget föredrar många komponent med progressive scan då de upplever bilden trevligare att kika på. Scart(RGB) är bra, men inte är det i klass med komponent från en bra DVD-spelare. Så framtidssäker? Tycker själv inte att philipsen är det... Visst DVI är bra, men jag hade gärna haft en komponentingång. Upplösningen däremot är inte tillräcklig 1024*1024 är ju inte riktigt sant... Alis-skärmar har dubbla rader som den alternerar mellan så upplösningen är egentligen 1024*512 vilket innebär att upplösningen är långt ifrån HDTV upplösningen 1920x1080 (1080i), så om framtidssäker innefattar HDTV så ligger den en bit efter Pioneers 1024*768 (äkta upplösning).

Själv har jag fortfarande inte bestämt mig... Det blir Philips, Pioneer eller Panasonic. Tänkte vänta in nästa nummer av Hemmabio där de kommer att testa Plasmor igen. I dagsläget lutar det åt Pioneer (Högre upplösning och alla ingångar).

Idag kostar Pioneers 434 och Philips 9966 lika mycket på APPARAT.SE, 47995 SEK
(Dock tillkommer SMS-väggfäste och högtalare för 434:an)
<_< Magic

Postad 23 juli 2004 - 21:47

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Magic:
Jag håller med dig i dina funderingar och slutsatser. Du har ringat in kandidaterna Philips, Pioneer eller Panasonic väl. Se dock till att gå in i slutförhandling om priset på alla tre kandidaterna innan du bestämmer dig, prisjämförelserna haltar annars.
Någon lyckades ju få ner priset rejält när han köpte Pioneer ihop med DVD-spelare, högtalare och väggfäste.

Hade inte gruppköpet i våras dykt upp, så hade jag nog fortfarande varit plasmalös. Sannolikt hade jag fortfarande väntat på den "äkta" HDTV:n.

Du har ju rätt i att 9966:an inte är har än 1024x1024i i upplösning, men är inte det närmare 1920x1080i än 1024x768p? Till syvende og sidst blir det ändock plasmorna "skalningsegenskaper" som avgör parat med Pixel Plus eller motsvarande.

Så du tänker låta Hemmabio avgöra då?

Postad 24 juli 2004 - 11:08

Unregisteredee4822e4
  • Unregisteredee4822e4
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
<_< Hej! Efter att ha följt denna och flera andra trådar om plasmatv så lutar det nu åt en 42pf9966. Jag har en liten enkel fråga till Er Solhaga m.fl. som har den uppsatt på vägg,följer det med någon mall för väggfäste eller får man måtta själv?
M.V.H. Dolbylasse

Postad 24 juli 2004 - 11:11

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Dolbylasse:
Du använder fästet som mall.

Postad 24 juli 2004 - 12:03

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
:) När jag köpte 9945:an följde det med en illustration i skala 1:1 på hur stor plasman var och vart man skulle placera fästet. Det ger en bra överblick över vart någonstans den sitter bäst. :)

Självklart upptäckte jag denna efter jag satt upp fästet redan, man det gick bra i alla fall! <_<

:)

Postad 24 juli 2004 - 12:34

Unregisteredee4822e4
  • Unregisteredee4822e4
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
<_< Tack för Era snabba svar. Hoppas att det följer med en mall 1:1 skala till 9966 som det gör till 9945 (det skulle underlätta montering)
M.V.H. Dolbylasse

Redigerat av Unregisteredee4822e4, 24 juli 2004 - 12:36.

Postad 24 juli 2004 - 13:18

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

<_< Tack för Era snabba svar. Hoppas att det följer med en mall 1:1 skala till 9966 som det gör till 9945 (det skulle underlätta montering)
M.V.H. Dolbylasse

Någon 1:1 mall känner jag inte igen. Bered dig på lite död räkning.
Sätt den inte för lågt bara, underkanten på min sitter 75 centimeter över golvet. Bilden "börjar" alltså vid 90 centimeter över golvet. Det finns en tråd om detta.

Postad 24 juli 2004 - 15:20

Unregisteredee4822e4
  • Unregisteredee4822e4
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
<_< Tack Solhaga för tipset om monteringen av plasman,nu ska jag grundligt läsa denna tråd,jag återkommer med fler frågor senare.
M.V.H. Dolbylasse

Postad 25 juli 2004 - 22:34

Unregisteredabe82eca
  • Unregisteredabe82eca
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Diskussionen fortsätter ;)

Nu har lite komplikationer uppstått för mig.

1. Ljudet känns såhär, när man fått lite distans, fruktansvärt burkigt. Ingen klang, och basen är som redan konstaterat inte mycket att hurra för. Diskanten är inte heller knivskarp på det sätt jag vant mig vid att det skall vara. Är detta en inställningsfråga? Jag har testat en hel del olika inställningar, men inget verkar hjälpa.

2. Av och till får jag vertikala 1-pixel breda gröna linjer tvärs över bilden. Dessa försvinner när jag startar om plasman med pwr-knappen. Jag antar att det inte skall vara så?

3. Hur har det gått med ambilight-tjafset? Jag har haft ett tajt schema och inget internet efter flytten, så jag läste precis igenom den här tråden. Hade ändå tänkt kontaka philips i morgon.

Ljudet stör mig mest. Jag hade tänkt köra plasmans högtalare som center, men jag står bara inte ut. Ofta kör jag receivern i 3-stereo-läge med min riktiga center bara för att det inte skall låta som om skådespelarna har en trasa för munnen.

Postad 26 juli 2004 - 00:03

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
macrint:
1: Det är inte så att du har Incr Surround eller Dolby Virtual på? Eller AVL till?
Vad har du för"Smart ljud"? Du kan ställa in fem band på Equalizer om du
väljer "Personligt".
2: Den tunna gröna linjen verkar vara ett fel. Får du det med alla signalkällor?
3: Plasmor tilverkade från vecka 0419 skall vara ok. Du har tillverkningsveckan i serienumret XX XX ÅÅWW XXXXX. Kolla på kartongen, det är enklast.

Angående ljudet i allmänhet jag tycker att ljudet är ok. Ofta när vi ser en dvd-rulle "glömmer" vi av att sätta på hemmabioljudet.
Men jag vet ju inte vad du har för referensramar

Postad 26 juli 2004 - 00:13

Unregisteredabe82eca
  • Unregisteredabe82eca
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hoho, jag väntade mig inte direkt ett svar idag! Det värmer! ;)

Ljud> Gällande ljudet så är jag iofs ganska kräsen, men detta borde vara under all kritik för alla. Om ingen annan ljudfantast vet vad jag pratar om så måste det vara fel på min tv.

Ambilight> Jag fick ju som sagt en av de första 9966:orna i sverige (iom att min beställning legat inne hos philips själva i flera månader innan tvn släppts). Jag är inte hemma nu så jag kan inte kolla serienummret, men jag förutsätter att den är felaktig.

Grafikbugg> Vad det gäller linjerna så verkar dom försvinna just när jag ska börja felsökningen, och sedan komma tillbaka när man önskar det som minst. Jag får dem på xboxen, men även vid vanligt tv-tittande.

Redigerat av Unregisteredabe82eca, 26 juli 2004 - 00:14.

Postad 26 juli 2004 - 17:19

Unregisteredee4822e4
  • Unregisteredee4822e4
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
;) Hej! Jag var inne på Lars Bengtsson radio och tv (Stockholm) idag för att få lite demo av 9966:an, då sa försäljaren att Philips har återkallat deras 42pf9966:or för något fel på " strömbrytaren". Är det någon som känner till detta?
(tv:n är också borttagen från deras hemsida). Försäljaren rekomenderade istället
nyinkommna 42pf9965 för 39900:- . Kanske det är ett vettigt köp ändå,med tanke på vad man får? (pixel plus, dubbla tuner m.m.)

Redigerat av Unregisteredee4822e4, 26 juli 2004 - 17:20.

Postad 26 juli 2004 - 18:23

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

;) Hej! Jag var inne på Lars Bengtsson radio och tv (Stockholm) idag för  att få lite demo av 9966:an, då sa försäljaren att Philips har återkallat deras 42pf9966:or för något fel på " strömbrytaren". Är det någon som känner till detta?
(tv:n är också borttagen från deras hemsida). Försäljaren rekomenderade istället
nyinkommna 42pf9965 för 39900:- . Kanske det är ett vettigt köp ändå,med tanke på vad man får? (pixel plus, dubbla tuner m.m.)

Som sagt, 9966:or tillverkade innan v19 är/var återkallade. Detta pga av kablageprobelm i samband med AmbiLight. Om detta är "strömbrytaren" vet jag ej.

9965 vs 9966? Tja, 9965 saknar just AmbiLight, Pixel Plus 2 samt DVI.
Många här på forumet har ju i det läget föredrar 9945:an.

Postad 26 juli 2004 - 21:00

Unregistered3b44e1d9
  • Unregistered3b44e1d9
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har ju haft 9966;an nu i ca 7 veckor och har matat den med Denon 1000 med gammal hederlig scart. Har varit helnöjd.
Köpte idag Arcam DV 79, Monster HDMI kabel och Monster HDMI>DVI adapter, efter några veckors beslutsångest pga priset...
:) Looord have mercy, nu fattar jag vad 9966;an verkligen kan åstakomma. Till alla här på forumet som inte tycker att 9966;an är en kanonplasma säger jag bara: Vänta 10 år till då och köp någonting då istället.

Postad 26 juli 2004 - 23:50

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Har ju haft 9966;an nu i ca 7 veckor och har matat den med Denon 1000 med gammal hederlig scart. Har varit helnöjd.
Köpte idag Arcam DV 79, Monster HDMI kabel och Monster HDMI>DVI adapter, efter några veckors beslutsångest pga priset...
:)  Looord have mercy, nu fattar jag vad 9966;an verkligen kan åstakomma. Till alla  här på forumet som inte tycker att 9966;an är en kanonplasma säger jag bara: Vänta 10 år till då och köp någonting då istället.

Va bra MickeH.
Upplevde du några bandningar med Denon:en?
Kan du specificera några saker som blev bättre jämfört med Denon?
Får du någon underskanning med Arcam?
Upplever du någon skillnad på 576p och 1080i, speciellt panoreringar och ryckighet vid 1080i (om nu Arcam:en har dessa upplösningar)?

Postad 27 juli 2004 - 10:18

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
För de som var intresserade så lägger jag nu upp mina inställningar som jag har på 9945:an. Det kanske inte stämmer riktigt överrens med 9965-66:an, men Solhaga ville ju veta :)

Kontrast: 91
Ljusstyrka: 35
Färg: 66
Skärpa: 7
Färgton: normal
DNM: från
Dynamisk Kontrast: minimum
DNR: medium
Färgförbättring: till

Nu är dessa inställningar inte helt perfekta för mig heller, utan jag ändrar titt som tätt när jag tycker mig uppfatta vissa scener som något för ljusstarka eller inte tillräckligt kontrastrika osv. Men i skrivande stund funkar dessa helt OK för mig. Active Control har jag dessutom ställt på fullt, liksom nästan alla individuella inställningar på ljudet som jag inte förstår mig på egentligen. Men det gav i alla fall en extra rymd åt ljudet.

:P

Postad 27 juli 2004 - 19:10

Unregisteredee4822e4
  • Unregisteredee4822e4
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
:) Eftersom Lars bengtsson radio/tv (Stockholm) inte får in några nya 9966:or före september (jag vill inte missa att se OS på en 42" plasma) så det blev en Philips 42pf9965 istället, får hem den imorgon Jeppii :P
Jag ska lägga upp lite bilder på den senare

Postad 27 juli 2004 - 22:38

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Tack för dina värdena, tiger99.
Jag är som sagt lite förvånad av ditt höga kontrastvärde. Men om du har Active Control på max så lär den resulterande kontrasten inte vara så hög. Själv har jag Active Control på lägsta läget (minimum), jag gillade inte att kontrast, ljusstyrka mm "åkte" hela tiden.
Men som du säger, frågan är hur mycket man kan lita på jämförelsen mellan 45.an och 66:an, 66:an varande en ALiS.
Huvudsaken är ju att alla kan hitta "sin" inställning :)

Postad 28 juli 2004 - 08:15

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Jag pillade lite mer i går kväll, så glöm de värdena jag skrev förut. Jag fann att dessa fungerade mycket bättre när jag kollade lite till (ska även pröva att sänka Active Control ikväll, se om det blir någon skillnad):

Kontrast: 51
Ljusstyrka: 36
Färg: 71
Skärpa: 7
Färgton: normal
DNM: från
Dynamisk Kontrast: minimum
DNR: medium
Färgförbättring: till

Kan nog finjusteras lite i och för sig, men whatever!

Nåja, lite kort om kablarna då:

Fick hem de igår. Helgrym byggkvalitet i metall och grova ledare. Riktigt snygga.
Om jag säger så här, vänta er ingen helomvändning när ni byter scartkablar. Det är inte alls som dag och natt för mig, men visst, jag ser en viss skillnad till Kjell&Co-kablarnas fördel. De kostar ju inget, så det var det nog värt 150:- kabeln för en viss skillnad i bildkvalitet. Jag tyckte dock att bandningarna blev något färre och mindre uppenbara. Hursomhelst, jag är nöjd.

När det gäller ljudet hör jag ingen skillnad alls. Men även om jag skyulle byta upp mig till svindyra högtalarkablar till systemet så skulle jag nog inte höra någon skillnad heller, för jag är inte så känslig när det gäller just ljudet.

Köpte även en audiokabel som är i lika hög kvalitet. Där hörde jag dock en viss skillnad från de vanliga audiokablarna så de är jag helnöjda med!

Komponentvideokabeln: Ja, vad kan jag säga: "Bildformat inte tillgängligt". Både TV:n och DVD:n stödjer PS via komponent så jag har kontaktat Philips kundtjänst via mail och får förhoppningsvis svar senast imorgon. Grym kvalitet dock!

:)

Postad 28 juli 2004 - 10:43

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Grym kavlitét på kablar från Kjell & Co, det var väl ändå en stor överdrift?

Postad 28 juli 2004 - 11:43

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Nja, inte nödvändigtvis. När jag menade grym kvalitet refererade jag närmast till byggkvaliteten som jag också skrev. Och i förhållande till det relativt låga priset så anser jag att det rä otrolig byggkvalitet på dem.

Nu ska jag ju inte säga att "ooh. de är de bästa kablarna som finns...allt annat är skit!!!". Nej, så är det ju inte. Jag tvivlar inte alls på att exempelvis en scartkabel i tusenkronorsklassen krossar denna ganska rejält, men jag är persomligen inte beredd att lägga ut de pengarna på kringutrustning som kablar :wacko: !

I den här prisklassen tror jag det är svårt att finna mer kvalitativa kablar både när det gäller byggkvalitet,och prestanda. Jag är personligen klart nöjd, även om detta såklart bara är min åsikt som alltid. Men det är ju det som är huvudsaken, att jag är nöjd med mitt köp, inte sant! :huh:

:lol:

Postad 28 juli 2004 - 20:10

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Vill inte heller starta en kabeldiskussion men det hade nog räckt med Supra för att få rejält bättre kablar för en blygsam prisökning.

För övrigt tycker jag att det är intressant att man är beredd att spendera 30 000 för en plasma och ändå vill köra low-end kablar :wacko:
Vill man då inte optimera maximalt med kablar som gör plasman rättvisa?

Nå till min plasma skall det inte bli Kjell o Co i allafall!

Postad 04 augusti 2004 - 23:21

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Hej.

Tillbaka från semestern och det är dags att skriva lite. ;)

Angående HDMI-->DVI uppkoppling så får jag inte fram ljudet på min 9966 utan endast bilden. Dock har jag ej testat att köra utan koax anslutning från min DV79 till recivern alt. fippla med inställningar på själva DVD-n.

Men frågan är om det ska fungera?

Solhaga:

Angående Dina iaktagelser med vissa bild problem har jag ej märkt något liknande.

Va bra MickeH.
Upplevde du några bandningar med Denon:en?
Kan du specificera några saker som blev bättre jämfört med Denon?
Får du någon underskanning med Arcam?
Upplever du någon skillnad på 576p och 1080i, speciellt panoreringar och ryckighet vid 1080i (om nu Arcam:en har dessa upplösningar)?

Jag tycker att bilden är klockren med DV79 via HDMI uppkoppling!

Ser dock ingen större skillnad på 576p eller 1080i.
Ska dock testa lite mer ingående nu när jag har några dagar ledigt.

Ingen underskanning med Arcam DVD! Kanon bild som jag skrev tidigare.

För skojs skull kan jag nämna att jag såg 9966 i Spanien för 6499Euro!! ( c.60.000kr ) :) Inte dåligt.

Postad 05 augusti 2004 - 15:39

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
_AvATAr_:

Nog för att testet Supra vs. Kjell&Co här på Prisjakt resulterade i NOLL skillnad mellan kablarna som båda har lödda kontakter. Ta en titt på denna innan du lägger ner 4 ggr så mycket pengar på Suprakablar som presterar likvärdigt med ClickTronic. :)

Men som sagt, det här är ingen kabeltråd, så vi tar och slumpar det nu! ;)

Ta en titt på recensionen!!! :D

Postad 05 augusti 2004 - 21:23

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Puh, tog lite letande i forumet innan jag hittade testet :P

Egentligen så säger testet inte så mycket, 2 personer deltog och inget blindtest = för lite parametrar för att komma till en klar konklusion.

Men det var heller inte poängen med min rekommendation till Supras fördel, den baserade sig främst på att det är en relativ liten prisskillnad mellan Kjell & co och Supra och då hade jag hellre valt en dedikerad kabeltillverkare än kablar från Kjell o co till en plasma för 30 000. Själv lutar jag åt Marcuscable, för bra pris/prestanda!

Postad 06 augusti 2004 - 09:46

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
MickeH:

Looord have mercy, nu fattar jag vad 9966;an verkligen kan åstakomma. Till alla här på forumet som inte tycker att 9966;an är en kanonplasma säger jag bara: Vänta 10 år till då och köp någonting då istället.

Varför inte köpa en ren HDMI-->DVI kabel utan någon adapter?

Det kan ju inte vara någon skillnad?! Att först köpa en HDMI-->HDMI kabel och sedan en HDMI-->DVI adapter låter ju som om säljaren ville tjäna extra pengar på den lösningen tycker jag!

Postad 06 augusti 2004 - 10:44

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
MarcusCables är ett oroligt bra val som jag också ska beställa ifrån när jag får pengar med tanke på att det kommer gå åt typ 5000:-, vilket jag just nu inte är beredd att betala för kablar. Enda fördelen med att välja Supras kablar är enligt mig att som de säger i "testet" att de får bättre plats i kabelrännor. Dessutom verkar ClickTronic kablar mycket mer välgjorda än Supras, därav anledningen till att jag köpte dem.

Postad 06 augusti 2004 - 11:02

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Dessutom verkar ClickTronic kablar mycket mer välgjorda än Supras, därav anledningen till att jag köpte dem.

"Verkar", har du dissikerat dem och jämfört? Gjort en seriös jämförelse? Bra om du är nöjd med dina ClickTronic Kjell&Co-kablar men börja inte med sandlådeargument!

MarcusCables verkar mycket bra! Deras komponentvideokabel fick toppbetyg på component!

Redigerat av Viggen, 06 augusti 2004 - 11:50.

Postad 06 augusti 2004 - 15:57

Unregistered2cd324f6
  • Unregistered2cd324f6
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har länge varit sugen på 42PF9966... har nu efter att tittat och jämfört och diskuterat med säljare och en bekant som har serviceverkstad och hört en del.

Själv upplever jag bilden bättre på 9965:an... och det är flera säljare som tycker likadant... bl.a. LarsBengtsson. Det jag hör är att Philips är bäst på analoga signaler... DVS vanligt TV-Tittande. Däremot när det gäller DVD så blir det inte riktigt bra. Pixel Plus eller Pixel Plus 2... skit blir det!

Det finns sju fläktar i Plasman och stannar en av dessa så stängs plasman av... detta är ett vanligt fel. Och sedan Alis= 1024*512 verklig upplösning.

Det blir Pioneer 434HDE.... finns för runt 45.000 kr nu! Provade en DVD via HDMI... inte det minsta ryckning eller suddighet i bilden...grymt!

Postad 06 augusti 2004 - 17:19

Unregistered325f3bad
  • Unregistered325f3bad
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Magic!

Jag var precis i din situation och nu sitter jag och myser med min 9966:a. Efter fyra månader hittade jag 9966:an och valde bort 434:an. Det var det bästa jag kunde ha gjort! Jag har inte varit besviken en sekund. Jag vägde allt från ingångar, bild kvalitè, design, ljud osv. samt pris. Gör en lista med pro och con. Sedan är det bara att välja: Du kommer snart att få se att det blir en Philips!!

Postad 06 augusti 2004 - 18:06

Unregistered2cd324f6
  • Unregistered2cd324f6
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
BlueTooth!

Det är ju det jag gjort... jag har dribblat med inställningar och säljare har dribblat med inställningar och jag tycker inte DVD-bilden blir bra! Bandningar och pixlar. Det enda jag inte testat på 9966:an är med DVI. Jag har vägt pros och cons mellan 9966:an och 434:an

434 kostar inte mer ! du får högre upplösning och alla ingångar, dessutom är bilden med HDMI det bästa jag sett! Den känns mer framtidssäker!
Det enda negativa är att om man skall ha Pioneers 868 - dvdspelare så kostar det ytterligare minst 10000kr... men samsungs HD945 har HDMI och kostar en tredjedel. ;)

Postad 06 augusti 2004 - 18:15

Unregistered325f3bad
  • Unregistered325f3bad
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Väggstativ + högtalare till pioneer = ca. 8000:- till...

9966 med HDMI från dvd:n blir kalas bra. Fråga Lars Bengtsson om de kan vissa 9966 med HDMI uppkoppling. Dem visar alltid Sagan om ringen på pioneers 50 tums skärm nere i källaren med Arcam spelaren. Gå in och se vanlig tv signal på Pioneer:s så kommer du blir väldigt besviken.

Hur som helst måste jag säga att Pioneer + HDMI = oslagbar. Dock om man ser plasman som en helhet blir det inte lätt för 434:an.

Vilken än du väljer blir rätt- båda är fantaskiska skärmar...

Postad 06 augusti 2004 - 18:17

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
Är det ingen som har några bilder på 66an in action,så får man se vad den går för?
Gärna bilder med DVD uppspelning i dagsljus

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.