Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Benq PE8700 (Reservdelar för projektorer) 1 7,5 (1) Inga priser
Benq PE8700+ (Projektorer) 1 8,5 (11) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 30 september 2004 - 13:06

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Funkade inte från datorn med en 10 meters DVI-kabel. Fick bara röd bild.

Sk*t, låter inte bra! Mina HTPC prylar är beställda och på G. Nu är jag ute efter en DVI kabel från grafkortet som (tyvärr) ska vara ca 12 meter.
Peter: Vad hade du för kabel?
Jag har begärt offert från Marcus och Lindy (tack drem) eftersom den enda andra jag hittade var en 15 meters för 3500:- B) ;) . Saftigt värre. Sen får man hålla tummarna att det funkar.

OT: När jag bytte till BNC-ingångarna så råkade jag ha problem med Pb kabeln som då inte funkade. Då blev bilden grön (istf. röd om man har för lång DVI kabel... :( ). Tittade på Shrek2 då som ju ÄR grön varför det tog ett tag innan man upptäckte att det var ett problem... :D . Iallafall har vi nu embryot till ett enkelt felsökningsschema:
1 - bilden röd - för lång DVI kabel
2 - bilden grön - Pb kabeln har inte kontakt

Postad 30 september 2004 - 14:06

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

karlceasar: Riktigt snyggt tycker jag med! Kanske dags att aktivera din gästbok iom detta?  ;)

Min PE8700+ får snart en DVD-spelare med DVI så jag undrar hur kräsen den är på bra DVI-signal? Funkade inte från datorn med en 10 meters DVI-kabel. Fick bara röd bild. Hoppas på det bästa nu med DVD-spelaren (Denon DVD-3910).

Det kommer bli som man säger, "fetbra" tror jag B) Har du inte kört DVI alls på din 8700? För mig var skillnaden mellan vanlig komponent och DVI uppskalat väldigt påtaglig och då körde jag ändå med en bra spelare för komponent (Pioneer DV-747A) och bra kabel.

Jag kör med en 10m DVIkabel utan problem.

Redigerat av Drem, 30 september 2004 - 14:09.

Postad 05 oktober 2004 - 09:05

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
En fråga till alla er som har en 8700 (gäller kanske även 7800?):

Kan ni ändra frekvens, fas och framförallt H-pos och V-pos under Menu/Display/PC&HDTV? Vad jag förstått är "PC"=DVI-ingången. Jag kan inte ändra nåt där, bara trycka på "Auto".

Anledningen till att jag undrar är förstås de underscan-problem jag har med 720p via DVI från Denon 1910.

Är det nån som testat detta?

Redigerat av Unregistered94256dec, 05 oktober 2004 - 09:54.

Postad 05 oktober 2004 - 10:04

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Love Spy: Verkar bara funka att ändra där när man kör analogt verkar det som. :( Dock kan du (som jag har skrivit i de officiella Denon-DVDtrådarna) flytta bilden i spelarens menyer! Gå in under "Picture Adjustment" och välj sedan "SET". Har iofs bara sett detta i DVD-3910ans och DVD-2910ans manualer, men det borde vara likadant på DVD-1910, eller? ;) Kolla in det jag skrivit om detta. Har fått andra tankar om Denon-spelarna iom detta. :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 oktober 2004 - 10:05.

Postad 08 oktober 2004 - 23:39

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Då var mitt exemplar uppe i taket, och visst ser det bra ut trots endast s-video via kabel ifrån El-Giganten... Nu vänta jag bara på min 1910 ifrån Denon så att man får se vad DVI:n kan göra.
I en annan tråd så nämdes det olika lägen på fläkten, men jag kan inte hitta något om det i manualen, vet ni vad jag menar? Samt hur ser man om progressive scan är aktiverad?'

Postad 08 oktober 2004 - 23:59

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Då var mitt exemplar uppe i taket, och visst ser det bra ut trots endast s-video via kabel ifrån El-Giganten... Nu vänta jag bara på min 1910 ifrån Denon så att man får se vad DVI:n kan göra.
I en annan tråd så nämdes det olika lägen på fläkten, men jag kan inte hitta något om det i manualen, vet ni vad jag menar? Samt hur ser man om progressive scan är aktiverad?'

Avseende fläkten lär du märka ganska snabbt om den ändrar hastighet. Gör den inte det på ett par timmar så har du den senaste drivrutinen som ser till att du har en jämn hastigeht = ljudnivå på fläkten.
Prog scan frågan - tror inte att du kan komma undan med interlaced överhuvudtaget...:( det du du ser på skärmen är progressivt oavsett ingång och inkommande format...ergo...du får se efter i den sändande enheten vad den faktiskt skickar ut.

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 09 oktober 2004 - 00:00.

Postad 09 oktober 2004 - 16:34

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Angående fläktlägen så går projen i läge 0 från start. Då den interna temperaturen kommer upp i 41 grader så går den upp i läge 1.
Alltså:

<=40 grader = Läge 0

=< 41 = Läge 1

Har aldrig fått upp den i läge 2.....om det nu finns? :P

Postad 09 oktober 2004 - 22:04

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Eftersom jag har samma setup som du (8700+ och 1910) så vore det mycket intressant att veta hur resultatet blir hos dig. Vilken DVI-kabel kommer du att använda? Själv kör jag med en 7.5 m Lindy. Funkar perfekt!

Redigerat av Unregistered94256dec, 09 oktober 2004 - 22:04.

Postad 09 oktober 2004 - 23:54

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
LoveSpy:
Det stämmer, synd bara att 1910 är restad till slutet av oktober... :P
Jag kommer att köra med en 8 m Supra efter rekomendation att den längre inte ger någon bild. (varför den tillverkas vete gudarna... :) ) Den skall fungera och gör den inte det så blir det en komponent till bnc då alternativet kan vara en MonsterCable till det facila priset av 4980:- vilket är utanför min prisklass för kablar.... Fast det är förstås Lindy, vad gick den på?

Postad 10 oktober 2004 - 10:08

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Rentalman: Jag har också beställt en 8 meters Supra DVI-D>DVI-D nu. Skall testa den så fort jag får hem den. Hoppas att det funkar nu! Att DVI-kablar görs i längre längder kan bero på att vissa enheter ger en starkare utsignal på DVI-kontakten. Annars finns det ju grejer som förstärker en DVI-signal. Bl.a. denna HDTV-repeater gör det. Stöder HDCP gör den också. Skulle vilja ha en själv.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 oktober 2004 - 10:10.

Postad 11 oktober 2004 - 08:07

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Fast det är förstås Lindy, vad gick den på?

Med för inköpsdagen aktuell växelkurs 372 SEK. Sedan tillkom nästan en hundring i frakt (DHL från Tyskland). Hehe, jag beställde den från England men den skickades från Lindy Tyskland. Vid beställning uppge de engelska priserna och gärna med länk till produkten.

Det stämmer, synd bara att 1910 är restad till slutet av oktober...

Se fördelarna i det! Du kommer förmodligen få ett ex med nya firmwaren...

Postad 11 oktober 2004 - 08:42

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Det låter kanske som en skröna, men gissa vems projektor som är död?
Jag fick den i fredags och monterade upp allt provisoriskt för att så snabbt som möjligt få se underverket. Och på söndagen när man gjort om allt och monterat duk på rätt plats så slappnar man av med en Jame Bond och mitt i båtjakten säger det "Poff" :P och en doft av popcorn sprider sig i rummet, synd bara att man inte hade poppat några :) )
Jaja, jag fick väl ca 10 timmar eller liknande på lampan, och det är ju bättre med en snabb död än en utdragen, dvs efter garantitiden, men lite knäckand är det.
Men det positiva är att nu saknar jag inte DVD spelaren lika mycket... ;)

Postad 11 oktober 2004 - 10:01

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Det låter kanske som en skröna, men gissa vems projektor som är död?
Jag fick den i fredags och monterade upp allt provisoriskt för att så snabbt som möjligt få se underverket. Och på söndagen när man gjort om allt och monterat duk på rätt plats så slappnar man av med en Jame Bond och mitt i båtjakten säger det "Poff"  :)  och en doft av popcorn sprider sig i rummet, synd bara att man inte hade poppat några  :) )
Jaja, jag fick väl ca 10 timmar eller liknande på lampan, och det är ju bättre med en snabb död än en utdragen, dvs efter garantitiden, men lite knäckand är det.
Men det positiva är att nu saknar jag inte DVD spelaren lika mycket... :D

Ajajaj!

Blir till att ringa norskan på BenQ supporten :D . Hon är trevlig och hjälpsam!

Postad 12 oktober 2004 - 13:11

maxtor
  • maxtor
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har en 12m Supra DVI-DVI och den funkar fint
Blev något klarare bild än med min gamla HQ VGA-VGA på 10m

Postad 12 oktober 2004 - 14:01

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
maxtor:
Spännande, vilken DVD/signalkälla har du? Det verkar ha mycket med det att göra om det fungerar eller ej.

Postad 12 oktober 2004 - 20:54

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Börjar bli TRÖTT på att jaga en fungerande DVI-kabel till denna proje nu! ;)
Supra DVI-D>DVI-D på 8 meter funkade inte alls från min Denon DVD-3910 via DVI. Apsunkig bild via 720p och 1080i. Bakgrundsbilden bara flashade till i en rödtintat färg lite då och då och det enda läget jag fick en stabild bild utan "hoppande" var i 576p. DOCK med en massa sparklies. ;)
Problem från datorn DVI-utgång (såg ut som 256 färger nästan fast sämre med en massa röda streck och grejer :) ) också så kabeln kommer skickas tillbaka. Min Oehlbach på 10 meter är bättre än Supran på 8 meter enligt mig. Får ju en bild från datorn med den iaf. Dock rödtintat. :D

Denons nya DVD-spelare verkar inte ha så hög DVI-signal från spelarna så antingen får man väl börja kolla efter HDMI>DVIkablar eller köpa en HTDV-repeater från något annat land. Det senare tror jag nog att det får bli. I sverige verkar det vara svårt att få tag på dem.

Någon som har denna projektor och har en DVD-spelare med DVI-utgång och som kör med denna projektor? Vet att Drem kör med Yamakawa, men någon som har Denon-spelare??

Postad 12 oktober 2004 - 21:32

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
HD TV repeaters hittar du hos CinemaConcept - de har alla Gefens produkter ;)

Annars finns ju elektrooptiska DVI kablar. Kopparkablar kan man märka bildförsämring redan vid längder runt 4 meter (även om många inte ser dem!) - Elektrooptiska kostar en del men fungerar kanon utan någon som helst förlust i bildkvalitet, även på längder över 20 meter :)

Det kan ju vara ett synkproblem i projektorn också så döm inte ut DVD:n, kan du testa med andra DVD spelare men samma kabel? Uppstår samma problem?

Om du kör HDMI->DVI se till att köra RGB ut och inte Digitalkomponent (YCbCr) eftersom colorspace klipps om du kör detta - varför står beskrivet i en tråd på Component!

mvh

/Pär

Postad 12 oktober 2004 - 21:50

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Perra1: GRYMT! Tack! Ska ringa dem imorgon och höra. Ser inga Gefengrejer på CC hemsida. :)

Problemen beror på att det är kaka på kaka tror jag. Lång DVI-kabel med svag signal från Denon-DVD samt att projen är känslig på signalen. Blir "dubbelt trubbel" alltså. Funkar ju med kortare DVI-kablar utan problem. Nee, nu orkar jag inte leta längre. Får bli en Gefen HDTV-repeater från CC tror jag. Tack Perra1 för tipset! ;)

Postad 13 oktober 2004 - 08:36

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Någon som har denna projektor och har en DVD-spelare med DVI-utgång och som kör med denna projektor?

Jag använder en 7.5 Lindy DVI-D (dual link) mellan 8700+ och Denon DVD-1910. Projjen synkar snabbt (ett par sekunder). Har inte sett skymten av några sparklies. Funkar perfekt...

Kopparkablar kan man märka bildförsämring redan vid längder runt 4 meter (även om många inte ser dem!)

...tror jag? Intressant Perra1! Vilka bildförsämringar orsakade av kabeln som kan vara svåra att se tänker du på? Jag har fått för mig att det enda (men stora) bildkvalitets-problemet via DVI-D är just sparklies. Synkproblem och bild-dropouts har väl just med synkroniseringen mellan sändare och mottagare att göra och inte med bilden i sig. Nu blev jag intresserad (och förbryllad) ;) . Lär mig, snälla! :)

Redigerat av Unregistered94256dec, 13 oktober 2004 - 08:58.

Postad 13 oktober 2004 - 09:04

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, jag tror jag ska köra med en HDTV-repeater och 2st DVI-kablar. En 7.5 meters Lindy och en liten stump till DVI-kabel innan repeatern. DÅ måste jag få bild, annars blir jag galen! :)
Funkar ju med mina korta DVI-kablar menar jag.

Projen har svårt att "låsa" bilden med längre kablar. Även från min dator så det är inte bara DVD-spelaren det hänger på. ;)

Postad 13 oktober 2004 - 09:12

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Ja, jag tror jag ska köra med en HDTV-repeater och 2st DVI-kablar. En 7.5 meters Lindy och en liten stump till DVI-kabel innan repeatern. DÅ måste jag få bild, annars blir jag galen!  :)
Funkar ju med mina korta DVI-kablar menar jag.

Projen har svårt att "låsa" bilden med längre kablar. Även från min dator så det är inte bara DVD-spelaren det hänger på.  ;)

Får min Lindy DVI-D 10 meters idag och hoppas att ett AIW9800SE ska kunna driva 8700:an. Provas ikväll efter jobbet.

Postad 13 oktober 2004 - 10:47

maxtor
  • maxtor
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag kör från en HTPC med ett Saphire ATI Radeon 9600XT grafikkort.
Sen använder jag powerstrip för att få bilden till 1280x720 i 50Hz
Har inga problems alls.
Var orolig att 12m skulle vara i längsta laget, men den är klart bättre än min gamla VGA kabel iaf så jag är nöjd.

Postad 13 oktober 2004 - 12:23

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Maxtor: Vilket märke är det på din 12 meters?

Om jag får samma problem som Peter.M så kör jag på samma lösning och tar den ca 2 meters DVI-kabel som följde projektorn till en repeater och sen 10 meter lindy till projektorn. 10 meter är lite för kort för mina nuvarande kabelkanaler men jag vågade inte ta Lindys 15 meters så det blir en alternativ kabeldragning med DVI-kabeln.

OT1: Försökte få Lindy att acceptera att jag kunde skicka tillbaka 15 meters kabeln och byta den till en 10 meters om det visade sig att det inte fungerade tillfredsställande men det gick de inte med på tyvärr.

OT2: Måste man ha p-strip för pixelmappning om man kör XP-SP2?? Läste nånstans att det kanske inte behövdes och man kunde forcera ut 1280*720 ändå..??

OT3: Provade att ändra p-strip mellan 50Hz o 60Hz i samband med PAL-dvder och NTSC-dvder för att se om det blev nån skillnad i bildstabilitet. Kanske är ute och cyklar som vanligt men är det möjligt att det kan ha betydelse??

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 13 oktober 2004 - 12:28.

Postad 13 oktober 2004 - 12:43

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

...tror jag? Intressant Perra1! Vilka bildförsämringar orsakade av kabeln som kan vara svåra att se tänker du på? Jag har fått för mig att det enda (men stora) bildkvalitets-problemet via DVI-D är just sparklies. Synkproblem och bild-dropouts har väl just med synkroniseringen mellan sändare och mottagare att göra och inte med bilden i sig. Nu blev jag intresserad (och förbryllad)  <_< . Lär mig, snälla!  :lol:

Tyvärr hinner jag inte gå in på detaljer då jag har andra prioriteter, men jag kan försöka att ge några hints - OBS!! Jag är INTE intresserad av något flamewar om kablar och digitalt - börjar att tröttna på det!!

Först och främst så är den digitala signalen fortfarande representerad av en elektrisk ström - För att förenkla säg att 1 volt motsvarar en "etta" och 0 volt motsvarar en "nolla". Låt oss nu säga att källn som skickar signalen är helt jitterfri - detta innebär att när den skall skicka 1 volt så gör den det.

Det problem som kan uppstå i en kabel är att när signalen når mottagarändan så har spänningen minskat i amplitud (0 volt kanske fortfarande är 0 volt men 1 volt kanske har minskat till 0.7 volt) dessutom är det möjligt att signalen kan ha plockat upp lite andra högfrekventa störningar på vägen. Totalt innebär detta att signalen kommer att se mycket annorlunda ut på mottagarsidan än på sändarsidan.

Eftersom inte spänning kan stiga i en rak våg så finns det en också en inbyggd tröghet i hur spänningen stiger och sjunker - oftast är dessa två olika. Oturligt nog så är inte de system som de flesta av oss har hemma lika bra som teorin utan drabbas av sådant som jitter, där förändringen mellan 0 och 1 sker över tid.

När det gäller 1:or och nollor så kan vi kliva tillbaka till exemplet med 0 och 1 volt. För att kunna avgöra om det är en etta eller nolla så måste vi sätta en referensnivå när det är det ena eller det andra. Eftersom vi vet att signalen kommer att kunna minska så är det logiskt att sätta den vid t ex 0.5 volt. Om nu spänningen ligger mycket nära denna nivå för både 0 volt och 1 volt tillsammans med dålig stig och sjunktid, uppstår problem - om man desutom adderar andra störningar så blir slutresultet ännu värre.

Som exempel tänk på beskrivningen jag gav förut om förflyttningen från 0 till 1 volt. Låt oss nu säga att denna tog 500 ns. Vi hamnade alltså på 0.7 volt efter denna tid eftersom någon form av förslust inträffade - t ex i en kabel eller för att det fanns oregelbundenhet i strömförsörjningen.

I en perfekt värld så skulle alltså motagarsidan detektera att spänningen blev 1 efter 500 ns - men det sker ju inte eftersom spänningen stiger gradvis och inte i 1 voltssteg. Så i realiteten är spänningen över 0.5 voltsgränsen (som var mitt emellan 0 och 1) efter kanske 502 ns från det att källan skickade 1.

Låt oss nu addera lite störningar till bilden - t ex en +200mV spik som träffar precis när den ökande spänningen kommer fram till mottagaren - detta får spänningen att öka snabbare än vad signalen lämnade källan - säg att nu detekteras 1:an efter 498 ns. På samma sätt om en negativ spänning (-200mV) träffar signalen så kommer en fördröjning att inträffa - så nu detekteras 1:an vid 505 ns.

Det intressanta med DVI är att det inte förekommer någon som helst felrättning - Vid ett typfall som jag beskrev så kommer detta naturligtvis att påverka bilden, främst när det gäller "sparklies" men också till viss del i skärpa, bildjup och färger. Den enda kabel som lämnar bilden garanterat opåverkad till dags dato är elektrooptiska DVI kablar.

Som jag och många andra har sagt förut gäller att vid kortare längder är problemen lååångt ifrån lika framträdande som vid längre.

Ett annat inte så ofta diskuterat ämne är att "Dual link" eller inte har ingen som helst inverkan på kvalitén på kabel, såvida inte både sändare och mottagare supportar "Dual link". Om support för detta finns får man "bara" tillgång till högre upplösningar och refresh rates. Man kan helt enkelt sammanfatta det så att en bättre kabel är en bättre kabel, och "single link" kablar räcker fullt så väl för mer än 99% av alla produkter på marknaden - däremot är "Dual link" inte något negativt i en "single link" uppkoppling.

Tyvärr hinner jag inte ta fler svar eller diskussioner om detta här då jag får runt 50-100 mail i veckan och prioriterar dessa och ett annat forum före detta (tyvärr <_< ) å andra sidan vet ni vart ni hittar mig om det behövs :D

mvh

/Pär

Postad 13 oktober 2004 - 13:48

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Nej, nåt flamewar vill vi inte ha! Och min fråga var ju egentligen lite OT för denna tråd. Därför nöjer jag mig med (ännu) ett mycket bra svar från dig, Perra1. Och detta med slutsatsen att det skiljer/kan skilja i bildkvalitet på olika DVI(-D)-kablar. Alltså inte bara vad gäller sparklies-benägenheten.

Tackar! <_<

Postad 14 oktober 2004 - 00:07

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Fick min Lindy DVI-D 10 meters idag och har provat med AIW9800SE till 8700:an. Ser väldigt bra ut pixelmappat (med 1080i fick jag bild men inte bra, orolig så det går bort). Ser inget som skulle vara det jag tror är sparklies (har ju aldrig sett såna förut...<_<). Färgerna ser kanon ut. Testade lite snabbt HDTV (720p) mtrl med en specad bitrate på 20Mbit/s och man bara baxnar. Även 2 snuttar a 6Mbit/s, 720p såg otroligt häftigt ut. TV-delen i AIW är ju OK (har analog kabel-TV) men det är inte kul efter att ha tittat på hdtv materialet.
Det verkar som Lindykabeln är väl värd sina pengar....fast f*n vad stel den är. Kommer inte att gå att dölja den i kabelrännor med alltför skarpa böjar.

BTW: ditheringproblemet är som tidigare nämnts i betyligt mindre utsträckning...tack Mr. DVI!!

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 14 oktober 2004 - 19:40.

Postad 16 oktober 2004 - 16:43

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

Jag kör från en HTPC med ett Saphire ATI Radeon 9600XT grafikkort.
Sen använder jag powerstrip för att få bilden till 1280x720 i 50Hz
Har inga problems alls.
Var orolig att 12m skulle vara i längsta laget, men den är klart bättre än min gamla VGA kabel iaf så jag är nöjd.

Vad har du för powerstrip inställningar för att fo 1280 720 50hz?
Jag kör nu med 576p.
Har inte fått 720 att funka.
Mvh:ML

Postad 18 oktober 2004 - 16:02

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ja, de som säger att det inte är några skillnader mellan DVI-kablar vet inte vad de snackar om. Speciellt på lite längre längder (8-10 meter och uppåt) är det stora skillnader. Jag börjar fatta lite vilka märken som fungerar och tvärtom.

PE8700+ är tyvärr kanska känslig på bra DVI-kablage.

Skule vilja testa AudioQuest (CinemaQuest) DV-1kabeln. Det verkar fin. :blink:

Postad 18 oktober 2004 - 20:20

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Jag har märkt det vi testade en noname kabel på 8m eller 10 m.
Mellan Sony hs10 och v880 och det funkade bara fint.
Men samma kabel och spelare till en z2 funkade inte.
Men inte kul att höra att du testat Denon spelaren med ohelbach kabel till 8700
utan bra resultat :blink:

Postad 18 oktober 2004 - 23:42

maxtor
  • maxtor
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag är definitivt ingen expert på powerstrip, men med DVI var det ju inga större problems. Powerstrip känner ju av vad projektorn klarar för upplösning. Blir 1280x720 i 60Hz. För att få 50Hz är det bara att ändra Advanced timing options under display profiles.

En sak gör mig lite ledsen ikväll dock...
Har haft filmkväll och har märkt ett VÄLDIGT störande ljud från nån av fläktarna i projektorn. Låter nästan som en moppe.... trodde att det var det ett tag först men tyvärr inte. Förmodligen en fläkt som det blivit obalans i, typ ett lager som är på g att skära... Nån som hört liknande?

Tur man sparat sin gamla Davis som backup.... för det lär väl bli inskickning...

Postad 19 oktober 2004 - 09:44

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
maxtor: Som en moppe! ;) Nee, det har jag då inte hört. Bara utanför kåken. ;) Det enda ljudet jag stör mig på är färghjulet då projen startas upp eller söker efter bildsignal när man flippar mellan upplösningarna eller liknande. Fläktarna går på jämn fart hemma hos mig. Nu när det börjar bli lite kallare ute så går ju inte fläkten upp i läge 1 ens. Skönt tycker jag. :blink:

Postad 21 oktober 2004 - 11:24

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hej :angry:

Kunde inte se att denna test av BenQ PE8700+ varit uppe tidigare så jag slänger in en LÄNK (4 sidor).

Postad 24 oktober 2004 - 17:29

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Har någon av er ägare till 8700+ upptäckt något som ser ut som skräp i linsen, och då menar jag i och inte utanför? Det är på min duk ca 6 cm lång mörk strimma. Jag trodde första att det var min duk så jag stod med ficklamapa länge o väl innnan jag fatta att det kom från projektorn.. :D

Sen så skakar min bild när jag kör komponent från både DVD ovh Xbox. Jag fasar att det har med projektorn att göra då jag inte kan tänka mig att både xbox och dvd har samma fel. Jag har även provat olika komponentkablar, utan resultat. Imorgon alt övermorgon blir det att testa DVI, har den samma fuffens för sig då måste jag nog ringa den trevliga norskan på supporten på Benq :blink:

Redigerat av Zeuz, 24 oktober 2004 - 22:12.

Postad 25 oktober 2004 - 00:05

Unregistered59a54b40
  • Unregistered59a54b40
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Halloj alla glada ägare av en benq.

jag har suttit i nåra timmar nu o läst hela detta forum på 13 sidor.

Ganska så intresant.

Grejen e så här att jag e hur sugen som helst att köpa ny proj o det lutar starkt åt en benq 8700.

Till problemet, det e så att jag har alldrig sett nån in action o vet inte alls hur bilden e bara lite av vad ni har sagt.
Vad jag har fattat e det ju ingen som e missnöjd med sin.

Till en liten fråga då! om ni va på mässan på cinemaconcept o granskade den nya Mitsubishi HC900 o jämför den med eran benq 8700 vad säger ni då.
Jag vill tilllägga att jag såg lite regnbågar i texten på hc900an.

Om det finns nån som äger en bengq 8700 o bor nånstans runt om i småland o vill visa sin proj så e ni välkommen att maila mig: [email protected]

Hoppas att mitt inlägg inte förstör denna tråd

/Daniel

Postad 27 oktober 2004 - 11:59

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Är det nån som vet var man kan provkolla denna projje, bor i skåne?!

Även utanför skåne är av intresse...

Postad 27 oktober 2004 - 14:49

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Peter M.: får man fråga varför du ska sälja din?

Postad 27 oktober 2004 - 18:47

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Har någon en aning varför jag får fram när jag kör från HTPC:n att "dvi-d not supported"? Men det fungerar med den medföljade 2m dvi kabeln?

Redigerat av Zeuz, 27 oktober 2004 - 18:47.

Postad 30 oktober 2004 - 00:01

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Har någon en aning varför jag får fram när jag kör från HTPC:n att "dvi-d not supported"? Men det fungerar med den medföljade 2m dvi kabeln?

Vad är det du använder när du får felmeddelandet? kabel alltså? När du använder den medföljande kabeln är det då från HTPC:n också?

Dvi-d not supported får jag när min källa skickar ut för mycket data tex för hög upplösning i kombination med stort färgdjup. Om du sänker ned upplösningen till tex pixelmappat 1280*720 så funkar det. Om dvi-kabeln är för lång får du eventuellt bild men med olika typer av konstigheter som rödstick, sparklies etc.

Postad 30 oktober 2004 - 00:14

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Sitter med ett najs litet problem. Med DVI från HTPC har jag helt plötsligt ett smalt vetikalt band på vänstar sida av bildytan, 8 pixlar brett som är "cut'n'paste" från de sista 8 pixlarna på högra sidan. Vad göra?????????

ed: klurade ut det...no worries!!

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 30 oktober 2004 - 00:23.

Postad 30 oktober 2004 - 00:56

Mr.Blonde
  • Mr.Blonde
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hej alla

Då jag snart kommer ha denna skönhet hemma har jag en liten fråga. Tänke köra det mesta Via DVi till projen med PDI lösningen och capture kort för alla RGB källor.

Men med xboxen tänkte jag ha x2vga istället. Men eftersom den inte ha en vanlig vga ingång så undrar jag om någon vet vart man kan hitta en 8m VGA-5 BNC kontakter. Man har ju sett dom i 2-3 m längder men inte mer, något tips?

Postad 30 oktober 2004 - 13:23

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Sitter med ett najs litet problem. Med DVI från HTPC har jag helt plötsligt ett smalt vetikalt band på vänstar sida av bildytan, 8 pixlar brett som är "cut'n'paste" från de sista 8 pixlarna på högra sidan. Vad göra?????????

Hur gjorde du för att få bort vänsterpixlarna sa du?
Jag kör med powerstrip nu...

Redigerat av Zeuz, 30 oktober 2004 - 13:27.

Postad 30 oktober 2004 - 15:57

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Hur gjorde du för att få bort vänsterpixlarna sa du?
Jag kör med powerstrip nu...

Det var lättare än man kan tro. I p-strip finns det en bildförskjutningsfunktion. När du skjuter bilden åt vänster eller höger så får man denna effekt att bilden "wraps" runt på andra sidan. Skjut tillbaka bilden bara..:)

Postad 31 oktober 2004 - 11:47

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Nästan pinsamt enkelt :)

Postad 02 november 2004 - 14:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Finns det verkligen inte någonstans i skånetrakten nåt ställe där man kan kolla in en BENQ 8700+ in action???!

Postad 03 november 2004 - 19:12

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Du får ta en redig tur upp till Umeå. Där har jag hört att det ska finnas en iaf... :)

Postad 03 november 2004 - 23:11

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Finns det verkligen inte någonstans i skånetrakten nåt ställe där man kan kolla in en BENQ 8700+ in action???!

Eller i Göteborgstrakten :)

Postad 04 november 2004 - 20:40

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Inte vill jag vara sämre, så välkommen till Norrköping... :)

Postad 10 november 2004 - 19:35

Unregisteredb6a3a8e3
  • Unregisteredb6a3a8e3
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
I senaste numret av Bild & Ljud får denna projektor omdömet: "För bra för att vara sann!"

Redigerat av Unregisteredb6a3a8e3, 10 november 2004 - 19:39.

Postad 17 november 2004 - 10:20

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
En liten fråga eftersom jag är i köpartankar.

Jag har provat att köra denna proj via dvi i 720p 50hz. Projektorn visar att den får det också, men jag upplever att det inte flyter helt ryckfritt. När man däremot matar den med 1080 50hz så flyter det optimalt.
Vi har provat med en Lumagen dvi scaler och en dvd spelare med dvi. Dvd spelaren klarar inte av att prestera en 1080i 50hz ryckfritt men scalern gör det, i 720p 50hz så är ryckningarna ganska lika mellan scaler och spelare.

Så är det så att den inte gillar 720p 50hz via dvi?

MVH
Bosse

Postad 17 november 2004 - 15:24

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Jag är ungefär i samma fas..
Skulle även vilja veta om den då klarar 720p/50Hz ifrån en PC via Dvi ryckfritt då och även synkar signalen direkt.

Dvs inte så att man måste lura projjen på nått vis varje gång man startar med tex Powerstrip som man måste göra med AE500 varje gång man vill ha 720p i 50Hz.
Då måste man klicka ner från 60Hz till 50Hz och låsa det i powerstrip varje gång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.