...tror jag? Intressant Perra1! Vilka bildförsämringar orsakade av kabeln som kan vara svåra att se tänker du på? Jag har fått för mig att det enda (men stora) bildkvalitets-problemet via DVI-D är just sparklies. Synkproblem och bild-dropouts har väl just med synkroniseringen mellan sändare och mottagare att göra och inte med bilden i sig. Nu blev jag intresserad (och förbryllad)
. Lär mig, snälla! 
Tyvärr hinner jag inte gå in på detaljer då jag har andra prioriteter, men jag kan försöka att ge några hints - OBS!! Jag är INTE intresserad av något flamewar om kablar och digitalt - börjar att tröttna på det!!
Först och främst så är den digitala signalen fortfarande representerad av en elektrisk ström - För att förenkla säg att 1 volt motsvarar en "etta" och 0 volt motsvarar en "nolla". Låt oss nu säga att källn som skickar signalen är helt jitterfri - detta innebär att när den skall skicka 1 volt så gör den det.
Det problem som kan uppstå i en kabel är att när signalen når mottagarändan så har spänningen minskat i amplitud (0 volt kanske fortfarande är 0 volt men 1 volt kanske har minskat till 0.7 volt) dessutom är det möjligt att signalen kan ha plockat upp lite andra högfrekventa störningar på vägen. Totalt innebär detta att signalen kommer att se mycket annorlunda ut på mottagarsidan än på sändarsidan.
Eftersom inte spänning kan stiga i en rak våg så finns det en också en inbyggd tröghet i hur spänningen stiger och sjunker - oftast är dessa två olika. Oturligt nog så är inte de system som de flesta av oss har hemma lika bra som teorin utan drabbas av sådant som jitter, där förändringen mellan 0 och 1 sker över tid.
När det gäller 1:or och nollor så kan vi kliva tillbaka till exemplet med 0 och 1 volt. För att kunna avgöra om det är en etta eller nolla så måste vi sätta en referensnivå när det är det ena eller det andra. Eftersom vi vet att signalen kommer att kunna minska så är det logiskt att sätta den vid t ex 0.5 volt. Om nu spänningen ligger mycket nära denna nivå för både 0 volt och 1 volt tillsammans med dålig stig och sjunktid, uppstår problem - om man desutom adderar andra störningar så blir slutresultet ännu värre.
Som exempel tänk på beskrivningen jag gav förut om förflyttningen från 0 till 1 volt. Låt oss nu säga att denna tog 500 ns. Vi hamnade alltså på 0.7 volt efter denna tid eftersom någon form av förslust inträffade - t ex i en kabel eller för att det fanns oregelbundenhet i strömförsörjningen.
I en perfekt värld så skulle alltså motagarsidan detektera att spänningen blev 1 efter 500 ns - men det sker ju inte eftersom spänningen stiger gradvis och inte i 1 voltssteg. Så i realiteten är spänningen över 0.5 voltsgränsen (som var mitt emellan 0 och 1) efter kanske 502 ns från det att källan skickade 1.
Låt oss nu addera lite störningar till bilden - t ex en +200mV spik som träffar precis när den ökande spänningen kommer fram till mottagaren - detta får spänningen att öka snabbare än vad signalen lämnade källan - säg att nu detekteras 1:an efter 498 ns. På samma sätt om en negativ spänning (-200mV) träffar signalen så kommer en fördröjning att inträffa - så nu detekteras 1:an vid 505 ns.
Det intressanta med DVI är att det inte förekommer någon som helst felrättning - Vid ett typfall som jag beskrev så kommer detta naturligtvis att påverka bilden, främst när det gäller "sparklies" men också till viss del i skärpa, bildjup och färger. Den enda kabel som lämnar bilden
garanterat opåverkad till dags dato är elektrooptiska DVI kablar.
Som jag och många andra har sagt förut gäller att vid kortare längder är problemen lååångt ifrån lika framträdande som vid längre.
Ett annat inte så ofta diskuterat ämne är att "Dual link" eller inte har ingen som helst inverkan på kvalitén på kabel, såvida inte både sändare och mottagare supportar "Dual link". Om support för detta finns får man "bara" tillgång till högre upplösningar och refresh rates. Man kan helt enkelt sammanfatta det så att en bättre kabel är en bättre kabel, och "single link" kablar räcker fullt så väl för mer än 99% av alla produkter på marknaden - däremot är "Dual link" inte något negativt i en "single link" uppkoppling.
Tyvärr hinner jag inte ta fler svar eller diskussioner om detta här då jag får runt 50-100 mail i veckan och prioriterar dessa och ett annat forum före detta (tyvärr

) å andra sidan vet ni vart ni hittar mig om det behövs

mvh
/Pär