Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT-klubben.

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2004 - 21:19

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Jag har lite funderingar ang min nya projektor, NEC XG1351LC.
Min gamla Barco 801 har alltid stått på ett bord så jag har aldrig ställt in den för taket. Min tanke är denna;
Jag vill ljudisolera mitt rum. Taket hade jag tänkte sätta ljudbyglar och dubbla gipsskivor som det nya taket. Mellan gamla och nya taket så lägger jag mineralull och hälften blir luft. Detta kan jag välja själv hur mycket jag vill dämpa men jag tänkte bygga ner det med ca 20cm.

Nu har jag även tanken slagit mig att jag kan utanpå det nya taket lägga Ecophon Sombra™ A ljudabsorberande tak i svart. Detta bygger vad jag förstår ca 5cm till. Sammanlagt 25cm ca kommer taket ner.

Så jag har ju tänkt på att sätta projektorn direkt på vanliga gamla taket och "bygga in" den i nya taket. Fördelen är bl a att jag kan bygga undan dom två mest högljuda fläktarna och slippa få projektron för långt ner. Men frågan är, hur mycket kan man bygga in projektorn utan att bilden hamnar för högt upp, eller t o m hamnar i taket! Tanken är en 180 eller 200cm bred 4:3 duk till denna projektorn eftersom jag ser mycket 4:3 matrial.

Så någon som förstått min fråga och har ett tips eller två?

Mvh

/Mattias

Postad 04 October 2004 - 21:44

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Nin: Ang bygga in pj i taket.
Flera saker att tänka på:
1) Att ventilationsutrymmet runt pjn blir tillräckligt
2) Ändå viktigare: Att inte kastvinkeln till duken i vertikalled överstiger ett visst gradtal - jag tror i ditt fall c:a 15 grader. Pjn MÅSTE kasta inom ett totalt omfång av 30 grader = 15 grader ± i förhållande till den vinkelräta horisontallinjen från dukens mitt. Överstiger du detta kan du aldrig få skärpa inom mer eller mindre stora delar av duken då scheimpflug-justeringen (=flappingen) och optiken inte medger mer. Den sk flappingen är en kompensation för felvinkeln i vertikalled men den är ingen perfekt lösning, den kommer ALLTID innebära en optisk förvrängning och ger inte absolut skärpa på alla punkter men det finns såvitt jag vet ingen bättre lösning, åtminstone inte för överkomliga pengar och inte bland CRT-pjar. Så bäst är förstås en rät kastvinkel mot duk. Kastvinkeln beräknas från den räta linje som löper genom rör/linsenhetens längsaxel och till duk (och rätt inställd sammanfaller den också med dukens mittpunkt). Vinkeln på denna linje får man ur manualen eftersom linjen väl inte hos ngn pj-märke går parallellt mot basen utan vinklas uppåt med varierande lutning. Man kan lätt få för sig att man kan kanske vinkla upp den i framkant, men bara så mycket att fortfarande man ligger inom vinkel-omfånget! Vinkla ner pjn (sett i "golv-montage") brukar kunna fungera bättre än tvärtom eftersom CRTena redan i stort sett utnyttjat hela vinkeln mot duk iom att hela rör/lins-konstruktionen pekar uppåt.
En möjlighet är förstås att tilta hela duken - i ditt fall med nederdelen fram mot pjn och uppåt då isf kastvinkeln återställs men det tror jag inte du kan tänka dig.

Redigerat av Unregisteredc6836985, 05 October 2004 - 17:47.

Postad 04 October 2004 - 23:07

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
Man skulle ju iofs kunna montera den rakt ner mot golvet och via en spegel vinkla bilden om man har typ en vind ovanför eller en garderob eller liknande. Men om vardagsrummet finns ovanför får man väl bygga en bar eller ngt. :P

Postad 05 October 2004 - 10:18

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
så mycket som 15 grader skulle jag inte vinkla den. Jag skulle snarare rekommendera några grader max d.v.s. mindre än 5 grader. Jag har min vinklad någon enstaka grad och det märks.

Postad 05 October 2004 - 12:02

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jag har inte läst installationsmanualer för ngt annat än Marqueen men principerna är desamma vad gäller kastvinklar, utnyttjande av fosfor-ytan, geometri, flapping (även om det kan skilja mellan t.ex metodik; schimsning eller ställskruvar) magnetringar och det som vi talar om här, nämligen begränsningar i kastvinkeln. Det måste framgå av manualen vad NEC rekommenderar i detta hänseende men jag har svårt att tänka mig pga optikens likheter mellan maskiner - ofta helt identisk optik - att rekommendationerna skiljer sig. Håller man sig inom plus/minus 15 gr så ÄR det OK men som jag påpekade i mitt förra inlägg säger det sig själv att ju vinkelrätare desto bättre. Det är också en fråga om linstyp. GT-linserna ger t.ex vid tillräckligt stor duk större skärpa perifert än HD-dito. Vid mindre duk-area försumbar skillnad, och kanske t.o.m sämre! Så där har vi ytterligare 2 faktorer som man behöver överväga när det gäller hur långt mot max (15 gr) man vågar lägga kastvinkeln: duk-area och linstyp. Vid stor area (>240-250 bred - widescreen) och HD-linser absolut minsta möjliga vinkel medan GT-linser "tål" mer (men dock öht inte passar bra med liten duk).

Redigerat av Unregisteredc6836985, 05 October 2004 - 12:04.

Postad 05 October 2004 - 18:38

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Jag är trött på att ha projektorn i taket. det är svårt att komma åt och pilla eftersom den är i garderoben :D så jag funderar på att ha den på golvet igen.
Men jag kollade på Barco lens program och det blev sjuka siffror.
Jag ska ha duken på ca 40cm över golvet(45cm om man räknar bort maskningen)
och när jag skriver in allt i programet så får jag upp att projektorn ska vara 18.9cm över dukens underkant. Det blir alltså 45+18.9=63.9!!!!!
Är inte det lite väl högt?

Redigerat av Unregistered992, 05 October 2004 - 18:39.

Postad 05 October 2004 - 20:10

Unregistered35542
  • Unregistered35542
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
MAX_POWER:

Som ni ser är projektorn placerad med - (minus avstånd) dvs 18,9 cm UNDER dukens underkant.

MVH/Buzz

Postad 05 October 2004 - 20:37

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

MAX_POWER:

Som ni ser är projektorn placerad med - (minus avstånd) dvs 18,9 cm UNDER dukens underkant.

MVH/Buzz

aha... tack för svaret :D

Postad 05 October 2004 - 21:54

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Avståndet (o därmed relationen i höjdled till duk) bestäms endast av hur mkt yta av glaset du kan utnyttja (inte av avstånd i manualer). Om du inte har ngn inbränning ska du gå ut med bilden nära kant (se mina tidigare inlägg) för att utnyttja max av fosforet. Skjut fram (eller bak - dock knappast troligt! :-) pj:n till bilden fyller duk ända ut till sidokanterna. Mät avståndet till främre fotpar (som i din fig = 340) Mata ist i det nu funna värdet i din kalkyl.

Postad 05 October 2004 - 22:09

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Strunta i vad lensprogrammet säger..maxa rastret och flytta projjen tills den bilden fyller duken..Voila nu har du den ultimata placeringen..Garanterat mycket närmare än vad lensprogrammet säger..När jag hade min Barco808 så hade jag hor-size på max(har jag för mig). Sedan för att få upp bilden så kan du vinkla projjen lite(max nån cm) uppåt och även flytta bilden upp/ner i röret för att du skall kunna få upp bilden till duken.

Postad 05 October 2004 - 23:17

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Skönt, då blev vi 2 på detta forum som är överens :-)
Att flytta bilden upp/ner på röret är jag dock inte med om. Med grönt raster absolut centrerat på fosforet ska du pricka mittpunkten på duken med rastrets mittpunkt - dock UTAN att vinkla projjen uppåt (bordsmontage) eller neråt (takmontage) mer. Skulle du råka ha den lite för högt - bordsmontage - är det självklart godkänt att lyfta upp den i bakkant (om inte 15 gr överskrids). Du kan alltså tvingas röra hela pj:n, med bibehållen kast-vinkel inom godkänt intervall, uppåt/neråt för att hitta medelpunkten (eller om du kan röra duken ist). Tips: markera dukens mittpunkt med t.ex ett mynt som fästs hängande på ett snöre (man bör akta sig för att klistra tejp o dylikt på duken som kan förstöras). Om du dessutom gör ett litet märke ovan duken som markerar den exakta mittpunkten och sätter lämpliga markeringar på snöret så kan du när som helst återskapa siktpunkten.

Redigerat av Unregisteredc6836985, 05 October 2004 - 23:19.

Postad 06 October 2004 - 08:25

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Ja, iGroucho, du blir sikkert glad nå, for jeg har flyttet på min D50. Har vært noe i tvivl for jeg ser faktisk næsten ikke "rasteret" i blå og rødt rør, bare i grønt.
Meny bilder, såsom pattern fylder jo næsten hele røret, og mitt lille 16:9 bilde fyldte ikke mye ved 2.71 meters avstand jo. Desuten var det noe nede på røret.
Justerte bildet opp så det nå går ca 1/2 cm fra kanten av røret i begge sider (altså øverste hjørner av 16:9 bildet) og flyttet projektoren inn. Fra 2.71 til 2.56 meter. Med RGB size ër det justert opp, og horizontal size er nå på ca. 220 i værdi, så den er ikke på max. Bildet fra dvd spilleren er så og sige i midten av røret nu, det samme med et pattern, f.eks. crosshair.
Jeg måtte justere grøn sentering litt opp, ca. 5 cm på lerretet, men bildet er jo ca. i midten av røret nu.
Prøvde 1080i igår med min 963SA, men fik det ikke til å funke, fikk bilde med masse hvite små streker i, og etter litt inngangsvalg på D50´en havde alle mine justeringer forsvundet igjen og jeg klarte ikke finde de igjen. Så jeg måtte justere geometri opp igjen. Litt frustrerende ikke å finde ut av det memory systemet....

Sony D50
Quality Screen crt duk 182 x 102 cm, gain ??, 1 tror jeg.
Contrast 48
Brightness 40
Philips dvd 963SA , RGsB "unprocessed" 576p, Gamma -1, Contrast +2, alt andet 0, DCDi på.
Supra AV-3 kabel

Redigerat av Unregisterede54faa16, 06 October 2004 - 12:32.

Postad 06 October 2004 - 12:17

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Nu finns det tydligen DVI-> VGA omvandlare som stödjer HDCP.
Den finns att köpa här.

Men lite konstigt är det allt..... va jag har förstått så har detta inte varit tillåtet enl det licens avtal som finns för HDCP.
Tex så får inga scalers som tar emot en HDCP signal ge ifrån sig en RGBHV signal.

Men detta är ju positivt för de som har en bättre/nyare DVD spelare typ de nya Dennon spelarna som har inbyggda scalers. Då kan man koppla sin DVD spelare direkt till sin kära CRT ;)

Klart intressant i alla fall ;)
MVH
Jocke

Redigerat av Unregistered94b25a22, 06 October 2004 - 12:17.

Postad 06 October 2004 - 12:50

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Det verkar inte korrekt att du ser rastren väldigt dåligt på R&B rören men för uppgiften att bestämma avstånd till duk bestäms detta av grönt rör, så du har tur. Du har inga inbränningar på rören tydligen eftersom du kan gå ut till kant?
Det är ABSOLUT vitalt att centrera grönt raster perfekt, vertikalt/horisontellt, vilket åtminstone på Marqueen görs mha dynamisk konvergens. Detta är UTGÅNGSPUNKTEN för alla inställningar! För att göra detta måste du ha nollställt geometrin. På Marqueen kan man göra detta via PIC-menyn t.ex genom att ställa alla GEOM-val till 50/50. Lämpligen antecknar man alla siffror först om man nu är nöjd med geometrin, förstås! Börjar man helt från scratch, vilket man iofs kan säga när du börjat flytta på pj:n eftersom du också då måste ställa om optiskt fokus, så ställer man detta så väl det går, gärna i detta läge med fosfor-metoden, dvs nästan maxad/maxad kontrast & el-fokus på O & MÖRKT rum. Centrera rastren perfekt åtminstone i sidled också på R&B. Markera mittpunkten på duken som jag föreslog i förra inlägget. Kolla optiskt fokus (OF) på samtliga rör så att den är hygglig iaf. Ställ nu toe-in på R&B. Efterjustera OF o flapping åtminstone grovt.
Om man nu i detta läge löser el-konvergens, t.ex genom en total reset av pj:n (eller vad gäller Marqueen UTIL/SERV/CONV + knapp 1 samt CONV + knapp 1) så får man ett direkt kvitto på om magneter och fokus-spole är korrekt ställda och också drömläget att korrigera dessa. När allt detta är perfekt ställt så ska man inte alls behöva flytta R&B:s raster dynamiskt. Alla raster ska sammanfalla perfekt på dukens mittpunkt! Detta tålmodiga arbete (som oftast innebär att man får justera magneter fram & tillbaka) avlastar konv-elektronik och förbättrar upplösningen dramatiskt.

Postad 06 October 2004 - 13:26

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Ja, driver stadig å prøver og finde ut av hvordan projektoren funker. Har man, kanskje ved et uheld, satt en memory til service mode, og da resetter, så vil denne jo bare gå tilbake til den tidligere innstilling, så må må man vel resette til fabriks værdier, vet ikke helt....
Uansett, kalder jeg et ME pattern opp fylder dette jo næsten hele røret. Ved å sette kontrast til 0 og skrue brightness opp til kanskje 75 ser jeg et lysegrått felt rundt 16:9 bildet fra dvd´en. Dette går jo i scan linjernes bredde i bunden av røret og opp. Oppe i de øverste hjørner går det så litt utenfor den hvite flaten, men bildet er jo ca. 1/2 cm indenfor heroppe.
Jeg har fortvivlet forsøgt å hente hjælp med "raster", men ingen kan hjælpe, så jeg vet ikke helt. Har fått et par svar fra AVSForum, men ingen siger hvordan rasteret flyttes. Det er vanskeligt å se etter noe man ikke helt vet hvad er for noe.....
Et crosshair pattern er helt i center av rørerne, med masse plads, ca. 2 cm fra hver ende av crosshair´et og til den hvite flatens kant. DVD bildet er , såvidt jeg kan se, helt i center av det grønne med samme plads hele veien rundt, unntatt øverste hjørner jo da bildet er litt trapezformet. Øverste hjørner av dvd bildet er jo ca. 1/2 fra den hvite kant. På rødt og blåt er det vel ca. 1-2 mm lengere til højre eller venstre, men næsten i midten her også.
Nå, jeg må til Tyskland en uke, see you later...

Postad 06 October 2004 - 13:58

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
>Ved å sette kontrast til 0 og skrue brightness opp til kanskje 75 ser jeg et lysegrått felt rundt 16:9 bildet fra dvd´en. <
Förmodligen normalt men varför ska du öht prova med så konstiga inställningar som CON O och BRITE 75??? Vad vill du testa med dem?

>Dette går jo i scan linjernes bredde i bunden av røret og opp. Oppe i de øverste hjørner går det så litt utenfor den hvite flaten, men bildet er jo ca. 1/2 cm indenfor heroppe.<
Det bör bero på att du projicerar en 16:9 bild på en 4:3 display, låter normalt.

Jeg har fortvivlet forsøgt å hente hjælp med "raster", men ingen kan hjælpe, så jeg vet ikke helt.

Bry dig inte om ANNAT än rastren!!! Bilden (t.ex en 16:9 DVD m rastret OFF) har du bara nytta av när du mäter in avståndet till duk: bild ut till kant, flytta pj:n till bilden fyller duk kant till kant!

Har fått et par svar fra AVSForum, men ingen siger hvordan rasteret flyttes. Det er vanskeligt å se etter noe man ikke helt vet hvad er for noe.....
Et crosshair pattern er helt i center av rørerne, med masse plads, ca. 2 cm fra hver ende av crosshair´et og til den hvite flatens kant.

Vet inte hur detta ser ut på Barcon: finns ett "crosshair" som markerar rastrets medelpunkt?
> DVD bildet er , såvidt jeg kan se, helt i center av det grønne med samme plads hele veien rundt, unntatt øverste hjørner jo da bildet er litt trapezformet. Øverste hjørner av dvd bildet er jo ca. 1/2 fra den hvite kant. På rødt og blåt er det vel ca. 1-2 mm lengere til højre eller venstre, men næsten i midten her også.<

Låter också normalt: Om vertikal-vinkel finns (dvs ej vinkelrätt kastvinkel mot hoisontalplanet) så blir rastret för grönt en trapezoid med lika vinklar de 2 övre = varandra och de två nedre = varandra) och R & B trapezoider som har olika vinklar (om de inte har ljusriktning exakt vinkelrätt mot horisontal-planet förstås, då de får lika vinklar på yttre övre och undre och lika för inre undre/nedre!)

>Nå, jeg må til Tyskland en uke, see you later...<

Ja, då har du din kära pj att längta efter. Go tur!

Redigerat av Unregisteredc6836985, 06 October 2004 - 14:02.

Postad 06 October 2004 - 14:43

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
josex: Det låter intressant med dvi-vga omvandlare undra hur bra den är bara hm.

MVh

Postad 06 October 2004 - 14:53

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
The Hulk, Fått ordning på projektron än? Ska snart till Gbg och hämta min nya LD spelare, R7G, så tänkte ta en titt förbi då om det passar.

Postad 06 October 2004 - 15:08

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Vi ska leka med projjen ikväll!

Hoppas få allt fit for fight i dag.
Duken är på plats och vi har allt kablage som behövs.
Behöver bara bygga ett ATX chassi till HTPCn då vi inte har nåt sådant visade det sig utan det var ett miniatx som vi hade.
Fast vi har en lämplig låda som suttit i ett rack. Nån gammal datalogger.

Postad 06 October 2004 - 15:10

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Hitade en tråd på AVSforum om DCP-adaptern. där de även pratar om den här.
http://www.extron.co...sp?id=dvirgb100
och den här:
http://www.ramelectr...-converter.html

Verkar intresant helt klart. Frågan är bara vad de kommer kosta?

http://www.avsforum....threadid=454468

Redigerat av Unregistered5a85459e, 06 October 2004 - 15:16.

Postad 06 October 2004 - 15:22

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

Strunta i vad lensprogrammet säger..maxa rastret och flytta projjen tills den bilden fyller duken..Voila nu har du den ultimata placeringen..Garanterat mycket närmare än vad lensprogrammet säger..När jag hade min Barco808 så hade jag hor-size på max(har jag för mig). Sedan för att få upp bilden så kan du vinkla projjen lite(max nån cm) uppåt och även flytta bilden upp/ner i röret för att du skall kunna få upp bilden till duken.

typ exakt så har jag gjort förut. men jag vill veta vilken höjd jag ska ha projektorn på.

Postad 06 October 2004 - 15:25

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
MAX_POWER:
Enklaste sättet att kolla det är ju att plocka ner projektorn och testa dig fram. Eller?

Postad 06 October 2004 - 15:29

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Hitade en tråd på AVSforum om DCP-adaptern. där de även pratar om den här.
http://www.extron.co...sp?id=dvirgb100
och den här:

Verkar intresant helt klart. Frågan är bara vad de kommer kosta?

http://www.avsforum....threadid=454468

Fast de är inte speciellt intressanta tycker jag pga att de inte stödjer HDCP. Och utan det stödet så kan man inte använda den med en modern DVD spelare.

MVH
Jocke

Postad 06 October 2004 - 15:37

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

MAX_POWER:
Enklaste sättet att kolla det är ju att plocka ner projektorn och testa dig fram. Eller?

hehe jo men det vore skönt om man kunde räkna ut exakt också. men jag får palla upp den med saker och testa mig fram

Postad 06 October 2004 - 16:01

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
I tråden om dvi-modden till Marquee så pratades det om att hittar man en box som konverterar DVI(Med HDCP stöd)till vga så skulle man köpa den direkt eftersom detta var olagligt enligt HDCP licensen..
Nu har ju jag iofs förhoppningar på att våra kära vänner i Asien säkert kommer att lansera nån konverteringsbox ändå, dom bryr sig ju inte så mycket om vad licenser säger ;) ;) .

Postad 06 October 2004 - 16:08

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
iGroucho: Ang flytta bilden i röret så tykte jag att det var bättre att flytta den liteupp/ner i röret än att vinkla projjen ännu mer. Det bästa är ju självklart att höjja hela projjen, men för mig var inte det ett alternativ.. Kör man då 16:9 så finns det ju ganska gott om plats att flytta bilden i vertikalled och även små flyttningar gör mycket på duken..
För mig var begränsningarna att jag inte ville ha ett för högt bord. Det skulle vara normal höjd och bilden fick inte vara för långt ner pga att ja gville ha en stereobänk under med alla prylar..Då måste man "fuska" lite.
Jag har inte provat om jag kan få bättre resultat med att centrera bilden och vinkla projjen mer istället, för att sedan justera med schaimpflugggsfasfadssaf(eller hur det nu stavas ;) ). Det kändes helt enkelt mer rätt att göra såhär.

Postad 06 October 2004 - 16:24

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Fandå det hade varit så grymt att köra med en bra dvdspealre och via Dvi och via adaptern till projjen snacka om att spara massa energi samt HTPc osv

Kan inte inte någon av er jagharbälteigooglesurfningochkanhittavdajagvill killar kolla det ;)

Erkänn störigt att läsa ? ;)

Redigerat av The Hulk, 06 October 2004 - 16:24.

Postad 06 October 2004 - 17:38

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
The Hulk,
Skicka ett mail till Digital connections och fråga om det stämmer som det står på deras hemsida. Då är det ju bara att tuta och köra. Enligt de så har den stöd för HDCP.
En av killarna på AVSForum har i alla fall beställt en så vi får väl vänta och se om den funkar.

Hoppas hoppas.....

Postad 06 October 2004 - 17:46

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Läs tråden på AVSF vidare o det blir, precis som väntat, rejält avslag! Du får inte ut HD i andra änden, tyvärr. Man klarar sig lika bra med en adapter DVI->VGA för en hundring. Så håll i plånboken o se hur det utvecklar sig (en kille i tråden har t.o.m redan provat o sågar prylen!)

Postad 06 October 2004 - 17:51

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Mr Huhta:
I valet mellan att vinkla pjn o flytta bilden skulle jag välja det senare. Jag ska inte upprepa vad jag sagt o förklarat i längre inlägg men låt mig bara säga - än en gång: man KAN inte vinkla pj:n utom vertikala kastvinkeln (som m-å-s-t-e understiga 15 gr) om man vill ha max skärpa över hela duken. Dessutom kommer du "överanstränga" geometrin, t.ex keystone-inställningen. Konstruktionen tillåter bara inte mer, PUNKT!

Redigerat av Unregisteredc6836985, 06 October 2004 - 17:53.

Postad 06 October 2004 - 17:53

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
köpte Arioch kabel men det är samma fel kvar ;) den där ###### ljusbågen.
660kr i onödan då ;) fast den borde ju vara bättre en min gamla, har inte testat så mycket

Postad 06 October 2004 - 18:01

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Nielsen:
Tänkte vidare på det där du skrev: Det låter mer som ett fel på "sourcen": DVDn, pc:n, linjedubblare, converter eller vad det är som du direkt eller indirekt matar pjn med. Bilden - inklusive en ev. (vit) bård runt - måste räknas i sin helhet, dvs det är yttersta kanten av denna total-bild som ska gå ut till kanten av CRT-röret. Du bör alltså inte försöka pressa ut "den rörliga" delen av bilden ("DVD-filmen") ända ut till kant så att bården går över rör-kanten. Vad har du för signal-källa o hur matas pjn? Genom ngn scaler/linjedubblare eller vad?

Postad 06 October 2004 - 18:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
MaxPower>> Trist... ;) Fast det är en himla rejäl kabel du har fått. Om du inte vill ha kvar den så var det en annan snubbe som var intresserad, jag skickar hans info till dig bums. ;)

Postad 06 October 2004 - 18:38

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Läs tråden på AVSF vidare o det blir, precis som väntat, rejält avslag! Du får inte ut HD i andra änden, tyvärr. Man klarar sig lika bra med en adapter DVI->VGA för en hundring. Så håll i plånboken o se hur det utvecklar sig (en kille i tråden har t.o.m redan provat o sågar prylen!)

Ursäkta iGroucho men var i tråden sågas den?
Det enda som jag hittar är Grahams inklipp och det är för en helt annan dvi converter, inte den som Digita connections säljer nämligen denna.

Däremot så klarar den inte 1080p men det gör ju inget för de flesta av oss.

En annan kille beställt en och kommer att testa den snart.

MVH
Jocke

Postad 06 October 2004 - 19:47

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
iGroucho: Bra då har vi ju än en gång kommit fram till samma resultat ;) .
Jag flyttade hellre bilden i röret, men har även vinklat projjen iofs(väldigt lite)

Postad 06 October 2004 - 22:52

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
iGroucho, jeg kommer sikkert til å ta kontakt med dig når jeg er hjemme igjen.
Jeg har bare en Philips dvd 963SA med RGsB firmware lagt inn. Bildet er 16:9. Denne går direkt i D50´en.
Kalder man opp en testpattern, som f.eks. LIN eller ME, så er bildet jo 4:3, og fylder næsten hele den hvite flate i røret. Et bilde fra dvd spilleren, f.eks. 1.78 test bilde fra DVE tar jo inte opp så mye plads på røret.
Problemet er jo stadig at jeg inte vet hvordan rasteret ser ut ! Ser det jo inte. Guy Kyo sier i hans manual, at for å se rasteret kan man stille kontrast til næsten 0 og øke brightness, rasteret skal da lyse opp, men jeg ser det jo ikke. Finder jeg det vet jeg jo heller ikke hvordan jeg skal flytte på det. Rasteret er den del av den hvite fosfor flaten der bildet blir projisert av elektronstrålen, men øker man størrelsen på et bilde litt, må "rasteret" da økes automatisk tilsvarende da dette jo normalt er større enn bildeflaten, eller ???
På AVS forum var der en tråd med et bilde av 3 rør hvor størrelsen på bildet var å se, Curt Palme sagde her at " if people dont use this much of the phosfors they arent using enough" og på de bildene var næsten hele røret dekket av bilde.
Der var også en anden tråd for et par dager siden, med et "bilde" attached, her så man rørene som de så ut nå , og under som de gjerne skulle være , eller noe sånt, og de bilder, eller tegninger var det jo, der var øverst ligner på det jeg har nu.
Her er tråden med tegninger : http://www.avsforum....threadid=454168
Han der solgte mig projektoren er crt ekspert, og han skulle komme og stille den opp for mig, men han kommer jo sikkert ikke. Dette var i juni tror jeg. Han sagde også at den kunne placeres ihvertfald 10 cm nærmere lerretet, kanskje mere. Nu har jeg gått fra 2.71 til 2.56 , ( -15 cm) imellem lerretet og projektorens fremre kant, altså ikke til det grønne røret, men til projektorens fremre kant, som angivet i PJCalc med avstands angivelse.
Har du lyst til en liten ferie i Norge ??
Reiser om 5 timmar så vi snakkes om en uke....

EDIT : Okay, sjekket igjen, og, med dvd spilleren slått på, så dvd spillerens "screensaver" vises, altså ikke en film, så ser jeg scan linjen nederst okay, denne er ca. 2 cm oppe fra bunden. Fra scan linjens ender går et lyst grått ca. 1 cm, bredt felt opp på begge sider av skjermbildet. Altså skjermbildet fra dvd´en er ca 1 cm smallere enn scan linjen, som du sagde jo.
Oppe over skjermbildet er dette grå feltet ca 1/2 cm høyt. Det grå feltet gik jo før litegrann ut over kanten, som du antydede. Jeg har nu flyttet det inn ved å gjøre RGB size mindre horizontalt.
Stadig mystisk med det MEMORY greie, centering er ute av position igjen nå, irriterende og mystisk !! Virker MEMORY først i det øyeblik filmen starter eller hvad ? Det virker sådan...., at den først syncer inn når en plate startes...

Redigerat av Unregisterede54faa16, 06 October 2004 - 23:33.

Postad 07 October 2004 - 08:13

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jocke: Det tyx råda viss förvirring i tråden vilken modell som avses. Till jag har hört/läst en seriös rescension så hyser iaf jag en stark skepsis. Nu har jag personligen ingen användning för ngt dylikt. För den som ändå kanske tänkt sig köpa en DVD-spelare & är händig med lödkolv eller känner ng som har så kan jag tipsa: Till samma totala belopp som en ny spelare (beroende förstås på hur billig spelare man tänkt sig) o den omdiskuterade "DVI->VGA adaptern", får man en moddad Momitsu med MP-1-kort (vilket ger BNC-utgångar direkt på baksidan). DÅ (!) blir man inte besviken. HTPC är i sitt bästa utförande (grafikkort/programvara) enl erkända bedömare ett strå vassare -dock inte väldigt mkt - men enkelheten kan tala för Mom:en.

Postad 07 October 2004 - 08:23

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag flyttade hellre bilden i röret, men har även vinklat projjen iofs(väldigt lite)

Problemet med att flytta bilden på skärmen/röret är att den maximala optiska skärpan ALLTID ligger i centrum av optiken. Ögat söker sig mot centrum av bilden och all film öht, fokuserar handlingen centralt i bilden. Oskärpa här är betydligt allvarligare än oskärpa i periferin. Du kommer alltså till ett resultat som ger en inte helt maximal skärpa i mitten av duken, just där den är som viktigast! - och den oskärpan kan inte avhjälpas med mindre än att bilden centreras. Oskärpan växer förstås med avståndet som bild-centrum flyttas. Men oskärpan blir sannolikt - om bilden bara flyttas lite på bildröret - större inom större partier av duken om man istället väljer att försöka kompensera en för lågt eller för högt monterad pj genom att vinkla kastriktningen.

Redigerat av Unregisteredc6836985, 07 October 2004 - 11:29.

Postad 07 October 2004 - 10:39

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
Var hittar man en sådan moddad Momitsu?

Postad 07 October 2004 - 11:25

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Var hittar man en sådan moddad Momitsu?

Tyvärr finns den inte att köpa i färdigmoddat skick, åtminstone inte som jag vet utan modden är en DIY/GDS. Länken är här:
http://www.avsforum....threadid=388699

där finns utförlig arbetsbeskrivning för nerladdning.

Postad 07 October 2004 - 17:20

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Stadig mystisk med det MEMORY greie, centering er ute av position igjen nå, irriterende og mystisk !!  Virker MEMORY først i det øyeblik filmen starter eller hvad ? Det virker sådan...., at den først syncer inn når en plate startes...

Om jag förstått dig rätt kan det vara så enkelt att du har funktionen Picture Orbiting påslagen. Det är en funktion som flyttar runt bilden på röret för att minska risken för inbränningar av statiska objekt i bilden. Alla nyare Sony-projektorer har funktionen men den går enkelt att slå av/på i de vanliga menyerna.

Postad 07 October 2004 - 18:00

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Max Power<< dom där linjerna du har ska vara där. Jag har liknade linjer på min 1208:a som inte går att få bort ens med Blanking. Kommer inte ihåg vad linjerna kallas (kan nog vara retrace linjer det kallas, som frallan säger) med det är något som projektorn använder sig av.... på någe vis. Barco har såna linjer.
Fråga mig inte hur.
Dom där linjerna ser lite olika ut beroende på hur projektorn är inställd och beroende på upplösning. Rätta mig om jag har fel!!!!

Postad 07 October 2004 - 18:41

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

Max Power<< dom där linjerna du har ska vara där. Jag har liknade linjer på min 1208:a som inte går att få bort ens med Blanking. Kommer inte ihåg vad linjerna kallas (kan nog vara retrace linjer det kallas, som frallan säger) med det är något som projektorn använder sig av.... på någe vis. Barco har såna linjer.
Fråga mig inte hur.
Dom där linjerna ser lite olika ut beroende på hur projektorn är inställd och beroende på upplösning. Rätta mig om jag har fel!!!!

ok men det känns inte bra när den går över rörets "kant" :(

Redigerat av Unregistered992, 07 October 2004 - 18:42.

Postad 07 October 2004 - 19:29

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Efter mycket pillande så är bågen nästan borta. Fast nu är convergensen sjukt svår att ställa in :(
får typ ha på 80 och 20 på vissa. Det var då inga problem när den stog på golvet.

Postad 08 October 2004 - 06:26

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jocke! Jag fick just in detta från min kontakt i USA. Borde var särskilt intressant för dig som t.o.m är i "färg-branschen":
Q:
What's your opinion on this:

A:
I have one of those and am not very impressed. Color rendition is pretty poor compared to good
analog. For the price it ought to be quite good, but it's not. Wanna buy it? :-)

Postad 08 October 2004 - 06:55

Unregistered6f4547e6
  • Unregistered6f4547e6
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej crt klubben!
Är det någon här som kan vara intresserad av en defect Nec xg110 men med rött/grönt rör i behåll som reservdels maskin?

Postad 08 October 2004 - 16:28

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Hej alla i CRT klubben :D

Jag har inte varit så aktiv på forumet ett tag, har ju mest åkt MC i sommar :lol: Men nu börjar filmsäsongen igen och dessutom har vi köpt en kåk, så det blir till att bygga ett nytt biorum. Huset har ett tillbyggt rum på 6,5x4,5m så det är bara att sätta igång och måla taket mattsvart :rolleyes: Det tråkiga är att riva biorummet i lägenheten och måla taket vitt :(

Jag kör IAF med en Sony 1251 som får signalen genom en IScan och projicerar bilden på en vitmålad MDF board. Bilden är 220 cm bred i 16:9 format.

Idag frågade en polare om jag vill köpa en 240cm bred Eurosceen Glass beaded duk med 2,5 i gain. Han hade köpt 6x2,4 meter som ska räcka till 3 dukar.

Är det för mycket med 2,5 i gain eller är det blir risk för hotspots? (Projen kommer att takmonteras)

Postad 08 October 2004 - 17:34

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hej,

2,5 anses mycket! Problemet med dessa höga gain är att tittarvinkeln begränsas och som du sagt: whitespotting! För CRT rekommenderas 1-1,5. Med så liten duk ska du definitivt ha mkt lägre värde eftersom ljusflödet blir koncentrerat på en liten yta.

Redigerat av Unregisteredc6836985, 08 October 2004 - 17:36.

Postad 08 October 2004 - 18:49

Rasmuzz
  • Rasmuzz
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej !

På min crt så har jag nu, efter ett bra tag upptäckt en liten svart rand som går vertikalt rakt över bilden. Det är lixom en linje som syns i mörka scener där projektorn projicerar lite ljus. Då ser man den svarta linjen pga att den är mörkare än resten av det som projeceras. Den är väldigt osynlig, men jag ser den ganska tydligt nu när jag har upptäckt den, och det går mig på nerverna !

Någon som känner till detta samt vad man kan göra åt det?

//Rasmus

Redigerat av Rasmuzz, 08 October 2004 - 18:50.

Postad 08 October 2004 - 18:53

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Syns randen i alla tre rören?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.