* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *
Panasonic PT-AE700
(Projektorer)
|
2
|
(141)
|
Inga priser |
Officiell - Vad är min begagnade projektor värd? (386 inlägg)
|
6 mån sedan |
Trasig projektorlampa: ärende anmält till ARN (147 inlägg)
|
15 år sedan |
Trasig projektor [foto] (11 inlägg)
|
17 år sedan |
Gästbok för ryst (48 inlägg)
|
18 år sedan |
AE700 bilden "blinkar" (8 inlägg)
|
20 år sedan |
Nybörjarprojektor för blandad användning (7 inlägg)
|
21 år sedan |
Cine4home,s test Z3, AE700, TW200, PJ-100 och HS50 (19 inlägg)
|
21 år sedan |
Panasonic vs. Sanyo (18 inlägg)
|
21 år sedan |
Nokia 9802s (4 inlägg)
|
21 år sedan |
Ni med VB problem (300:a, 500:a, 700:a) (136 inlägg)
|
21 år sedan |
TEST: Panasonic PT-AE700 (26 inlägg)
|
21 år sedan |
såg pt-ae700 på reference idag .VB varning (34 inlägg)
|
21 år sedan |
Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober (152 inlägg)
|
21 år sedan |
Panasonic PT-AE700 VS. Infocus Screenplay 4805? (10 inlägg)
|
21 år sedan |
PT-AE700e vs XV-Z201E (17 inlägg)
|
21 år sedan |
Ae700 kontra Hitatchi PJ-TX100 (3 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 05 October 2004 - 20:35
Då tar jag tillbaks det jag skrev..."Det enda som egentligen är dåligt med Pipro, är att det verkar som att det inte går att betala via nätet utan det är överföring till tysk bank som gäller. Men, det kan jag ta. Det är ju trots allt inte så jobbigt..."
Betalning för svenska kunder sker idag till svenskt postgirokonto i svenska kronor. Vi ser över möjligheten att erbjuda fler betalningsalternativ i framtiden, där är vi dock inte ännu.
Mvh Patrik Johansson
PIPRO
Postad 05 October 2004 - 21:58
Postad 05 October 2004 - 22:24
Problemet uppstår väl mest med ae700 om man typ "limmar" projektorn mot taket eller har värsta takhöjden , 2.5m och högre.
En takmontering innebär väl att man sänker ner projjen 5dm från taket. Med en takhöjd på 2.5m och en bildhöjd på 1m innebär ju det att bildens överkant som lägst kan vara på 1.87.
Jag håller med om att lens shift gärna kunde få vara 75-100 procent för att vara superflexibelt.
Postad 06 October 2004 - 06:23
Vart köpte du den, och för hur mycket?va och köpte mig en panna 700 i dag, har inte blivit mycket testande då det tog en stund att borra upp takfäste och duk. Köpte även en pioneer 868 dvd som jag ska köra HDMI i från väntar bara på supra kablen. Körde lite via en s-video kabel som jag fick låna och jag måste säga att jag tyckte bilden va riktigt hyffsad med den. ska testa lite mer i morgon samt göra lite fin inställningar. Man fick ju med en riktigt shysst lamp garanti på 750 timmar eller 1år vilket som nu kommer först.
Postad 06 October 2004 - 09:12
Postad 06 October 2004 - 09:41
Länk till värstingen på tech:
http://www.technikdi...ll5&history=add
Postad 06 October 2004 - 09:56
Menar du att din lösning inte alls skulle ha funkat med horisontell shift (visst har PT700:an det?) isåfall vad ger det för problem?Har placerat projektorn på bokhylla med ca 2m höjd. Duken (bredd 190cm) har nederkant runt 90cm över golvet och på ett avstånd av runt 3.5m. Inget behov av keystone. Lensshift gjorde jobbet. En förutsättning var att projektorn var placerad mitt för duken så att enbart vertikal justering behövdes.
Skulle jag takmonterat den så hade det blivit svårt att få till det utan keystonejustering (2.7m i takhöjd).
Ytterligare ett skäl till att ha den på en hylla... Har noterat att fläkten håller högre varvtal om man ställer in projektorn på takmontering. Den är lite tystare i "desk"-läge.
p.s
Din placering på duk, avstånd och höjd motsvarar vad jag själv tänkt mig men måste ställa projjen vid sidan om duken.
Postad 06 October 2004 - 10:04
Saxade det här från engelska www.avforums.com:Menar du att din lösning inte alls skulle ha funkat med horisontell shift (visst har PT700:an det?) isåfall vad ger det för problem?
Vertical Shift Horizontal Shift
63%----------------0%
50%----------------8%
30%---------------17%
10%---------------23%
0%----------------25%
Problemet är alltså att man inte kan t ex skifta maximalt vertikalt om man samtidigt måste skifta horisontellt och vice versa.
Redigerat av KJE, 06 October 2004 - 10:07.
Postad 06 October 2004 - 10:07
Redigerat av Unregistered94f939c2, 06 October 2004 - 10:22.
Postad 06 October 2004 - 10:39
Lampan kostar ju ca: 3000kr om den skulle gå sönder.
Postad 06 October 2004 - 10:44
Det står att bildkvaliten försämras.
Postad 06 October 2004 - 10:47
Det blev visst en Denon 3805 reciever oxå och jag fick lös allt för 25.000 inklusive frakt och deras lampgaranti.
fan va kul.
Problemet är att jag vet fan inte vad jag ska mata den med. Vill köra hdmi men har blivit skrämd av Denon 2910/3910. Ingen aning vilken dvd spelare jag ska köpa.
Redigerat av Unregistered38703, 06 October 2004 - 10:48.
Postad 06 October 2004 - 11:01
Oh ja jättemycket "fan"Sådär då har jag oxå beställt en P-700 från Pipro-de.
Det blev visst en Denon 3805 reciever oxå och jag fick lös allt för 25.000 inklusive frakt och deras lampgaranti.
fan va kul.
Problemet är att jag vet fan inte vad jag ska mata den med. Vill köra hdmi men har blivit skrämd av Denon 2910/3910. Ingen aning vilken dvd spelare jag ska köpa.
Postad 06 October 2004 - 11:04
50 cm är lite i överkant för de flesta. Många takstativ gör att linsen sitter väldigt nära taket - 20 cm uppskattningsvis.Hej
Problemet uppstår väl mest med ae700 om man typ "limmar" projektorn mot taket eller har värsta takhöjden , 2.5m och högre.
En takmontering innebär väl att man sänker ner projjen 5dm från taket. Med en takhöjd på 2.5m och en bildhöjd på 1m innebär ju det att bildens överkant som lägst kan vara på 1.87.
Jag håller med om att lens shift gärna kunde få vara 75-100 procent för att vara superflexibelt.
Postad 06 October 2004 - 12:19
"I received my ae700 on thursday and Im having terrible VB problems with it! Ive got it connected to an xbox which i use to watch movies and play games. With progressive scan turned off on the xbox I get no VB whatsoever but the picture quality isnt too impressive, also with games running in around 720p i dont see any VB just a really nice sharp image. Problem is that movies on the xbox run in 525p and the majority of xbox games do aswell and this is where the VB is really bad. Ive tried tweaking the filter settings and adjusting various picture settings but cant seem to reduce it at all (im a complete newbie and this is my first projector by the way). I havent given up yet but heres a screenshot that shows what im experiencing (its a low res shot as i took it with my cheap mobile phone!).
http://www.webthingy...o.uk/image1.jpg
Any tips would be greatly appreciated! (Can someone confirm that this is the vertical banding youre speaking of and im not confusing my problem with something else entirely?)
(I should point out that the xbox is a uk model modified to run in ntsc mode to allow progressive scan as the standard pal unit is interlaced only)
[edit]
Im happy enough sticking to interlaced mode and not using progressive scan apart from the 720 games i mentioned that display fine. Turning sharpness down slightly in interlaced or just reducing the screen size (from 12' to 5 or 6) makes it look pretty good anyway."
källa, avforum
Surt sa räven, man kanske ska ta en Z3 trots allt
Postad 06 October 2004 - 12:34
Postad 06 October 2004 - 12:41
Postad 06 October 2004 - 12:59
Vet inte om du syftar på mitt inlägg... men om du gör det så läs i källan, och fortsätt läsa, killen här har också försökt utan resultat.En kille på dvdforum har fått bort VB helt, med en flicker tweak. Han höjde grönt i flicker adjust från 27 till 28. Själv har jag en liten, liten antydan till VB i sidledes kameraglidningar, ska kolla denna flicker tweak ikväll.
Jag lyckades verkligen inte få bort någon VB på min 500:a genom den metoden.
Postad 06 October 2004 - 13:20
Postad 06 October 2004 - 13:26
Hade jag också tyckt, om det inte varit för att det fungerade så otroligt dåligt på AE500, men man kan ju hoppas. Fungerar säkert för vissa.Nej, signaturen var "Woody", som har skrivit ett flertal inlägg på dvdforum igår & idag, ganska intressanta tycker jag.
Postad 06 October 2004 - 14:19
Ojojoj.. vågar knappt fråga.. Men kan du ta några direkta jämförelser mot din AE100? Sitter själv på en 100 och börjar bli lagom trött på SD och VB. Även ljudnivån är ju rätt dryg som du säger.Så där, då har även spanat in denna pjäs. Jag har ingen utläggning på lager men jag tycker allt den har lite mer "kräm" i bilden än TX100 som jag hade hemma en helg. Bilden matades med komponent på en 0.8 euroscreen. Herregud vad tyst den var!!! Jag och kompisen var själva i rummet utan nåt filmljud på, snacka om skillnad mot den hårtork man har hemma. Får se om man kan komma till skott snart och byta ut den gamla trotjänaren AE100.
Är det verkligen stor skillnad mot en AE100? Borde ju vara det men man vet aldrig
Matar min för övrigt med DVI-VGA 1:1 pixel perfect (Brainwave V880).
Postad 06 October 2004 - 14:40
Jag köpte den på loudness hembio i linköping och jag gav 16995:-Vart köpte du den, och för hur mycket?va och köpte mig en panna 700 i dag, har inte blivit mycket testande då det tog en stund att borra upp takfäste och duk. Köpte även en pioneer 868 dvd som jag ska köra HDMI i från väntar bara på supra kablen. Körde lite via en s-video kabel som jag fick låna och jag måste säga att jag tyckte bilden va riktigt hyffsad med den. ska testa lite mer i morgon samt göra lite fin inställningar. Man fick ju med en riktigt shysst lamp garanti på 750 timmar eller 1år vilket som nu kommer först.
Mvh Henric
Postad 06 October 2004 - 14:41
Nej, jag har ju Hitachi TX100 ganska färsk i minnet så där ligger mina jämförelser. Jämför man mot AE100 så skiljer det ju massor, framför allt i färgmättnad och mörka scener ska vi inte prata om. Summerat, bättre tryck i bilden i "vanliga" scener och betydligt bättre i mörka scener. AE100 har ju 500:1 i kontrast på pappret mot AE700 2000:1 på pappret, så sifforna talar ju i detta läge sitt tydliga språk.Ojojoj.. vågar knappt fråga.. Men kan du ta några direkta jämförelser mot din AE100? Sitter själv på en 100 och börjar bli lagom trött på SD och VB. Även ljudnivån är ju rätt dryg som du säger.Så där, då har även spanat in denna pjäs. Jag har ingen utläggning på lager men jag tycker allt den har lite mer "kräm" i bilden än TX100 som jag hade hemma en helg. Bilden matades med komponent på en 0.8 euroscreen. Herregud vad tyst den var!!! Jag och kompisen var själva i rummet utan nåt filmljud på, snacka om skillnad mot den hårtork man har hemma. Får se om man kan komma till skott snart och byta ut den gamla trotjänaren AE100.
Är det verkligen stor skillnad mot en AE100? Borde ju vara det men man vet aldrig
Postad 06 October 2004 - 15:46
Jo AE100:an är ju lagom matt i märka scener. Man börjar känna av dess brister mer och mer men det känns surt att slanta upp för en ny projektor bara en månad efter att man köpte ny projektorlampa.Nej, jag har ju Hitachi TX100 ganska färsk i minnet så där ligger mina jämförelser. Jämför man mot AE100 så skiljer det ju massor, framför allt i färgmättnad och mörka scener ska vi inte prata om. Summerat, bättre tryck i bilden i "vanliga" scener och betydligt bättre i mörka scener. AE100 har ju 500:1 i kontrast på pappret mot AE700 2000:1 på pappret, så sifforna talar ju i detta läge sitt tydliga språk.
Ojojoj.. vågar knappt fråga.. Men kan du ta några direkta jämförelser mot din AE100? Sitter själv på en 100 och börjar bli lagom trött på SD och VB. Även ljudnivån är ju rätt dryg som du säger.Så där, då har även spanat in denna pjäs. Jag har ingen utläggning på lager men jag tycker allt den har lite mer "kräm" i bilden än TX100 som jag hade hemma en helg. Bilden matades med komponent på en 0.8 euroscreen. Herregud vad tyst den var!!! Jag och kompisen var själva i rummet utan nåt filmljud på, snacka om skillnad mot den hårtork man har hemma. Får se om man kan komma till skott snart och byta ut den gamla trotjänaren AE100.
Hade du problem med SD och VB på din AE100? Jag menar om det är stro skillnad där. Är rätt sugen på att köra lite PC-spel på projektorn men det ser inte så vackert ut med en så lågupplöst panel som på AE100.
Postad 06 October 2004 - 16:48
Skulle egentligen köpt TX100´an på fredag, men nu talar ju alla så lyriskt om 700´an så nu börjar man ju tveka...
Har sett TX100´an live o tyckte den var kanon, men sen har man ju läst en del om fläkt o dammproblem så det har väl hejdat mig lite.
Tack för din tidigare recension av TX100´an, mkt intressant läsning!
Mikael
Postad 06 October 2004 - 17:03
Postad 06 October 2004 - 17:15
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva (vissa saker bör man uppleva själv) men:Puttekula: Har du lust att beskriva skillnaderna mellan TX100´an o PTAE700 lite närmare?
Skulle egentligen köpt TX100´an på fredag, men nu talar ju alla så lyriskt om 700´an så nu börjar man ju tveka...
Har sett TX100´an live o tyckte den var kanon, men sen har man ju läst en del om fläkt o dammproblem så det har väl hejdat mig lite.
Tack för din tidigare recension av TX100´an, mkt intressant läsning!
Mikael
* Svärta - tycker inte man ser nån superskillnad, har iofs inte kollat "side-by-side"
* Färger - det känns som det är fler av dem på AE700, det kändes mer korrekt från AE700 direkt ur lådan i alla fall.
* Hdmi - Ytterliggare en stark fördel för AE700 eftersom det är en teknik som är mer bearbetad än DVI känns det som.
* Lens-shift har ju dem båda vilket var ett krav från min sida på nästa projje
AE700 och TX-100 är väldigt lika rent prestandamässigt. Det bästa är nog i detta fallet att låta de egna ögonen bestämma vilken projje de tycker bäst om. Själv tycker TX-100 är snyggare men det är ju bästa bild man är ute efter.
Postad 06 October 2004 - 17:51
demar den, men hittills har ju alla som jag läst om, eller pratat med som sett båda projjarna live hållit 700´an som den bästa projektorn!
Det jobbiga är att alla projektorer man kollar på är ju inte direkt optimalt kalibrerade...
Ja, ja, än så länge ser ju 700´an riktigt bra ut iaf!
Dock har inte tillräckligt många fått sina 700´or än för att man skall kunna se hur det blir med dammproblem mm.
Mikael
Postad 06 October 2004 - 17:58
Med fabriksinställningarna kunde jag ibland se antydningar till VB om jag verkligen ansträngde mig. Efter att jag kalibrerat projen med AVIAs kalibreringsdvd så blev bilden bättre men jag kunde se VB tydligare. När jag sen i Flicker Adj och ställde in gröna, röda och blåa bilderna så att flimret försvann så försvann även VB. Kan inte se minsta antydning för det längre.
Såg nu att t.o.m de hemska krypningarna i SF loggan när man stoppar in Sagan Om Ringen är borta...
Redigerat av Unregistered29d59a63, 06 October 2004 - 18:10.
Postad 06 October 2004 - 18:06
Du har möjligen inte någon Xbox, PS2 eller GC som du kan koppla in o testa lite med?Jag tycker att det blev bättre efter att ha ställt in Flicker Ajd.
Med fabriksinställningarna kunde jag ibland se antydningar till VB om jag verkligen ansträngde mig. Efter att jag kalibrerat projen med AVIAs kalibreringsdvd så blev bilden bättre men jag kunde se VB tydligare. När jag sen i Flicker Adj och ställde in gröna, röda och blåa bilderna så att flimret försvann så försvann även VB. Kan inte se minsta antydning för det längre.
Postad 06 October 2004 - 18:08
Nej tyvärr så har jag inte det.Du har möjligen inte någon Xbox, PS2 eller GC som du kan koppla in o testa lite med?Jag tycker att det blev bättre efter att ha ställt in Flicker Ajd.
Postad 06 October 2004 - 18:17
Vad är Flicker Ajd? Isåfall var hämtar man verktyget?Jag tycker att det blev bättre efter att ha ställt in Flicker Ajd.
Såg nu att t.o.m de hemska krypningarna i SF loggan när man stoppar in Sagan Om Ringen är borta...
Postad 06 October 2004 - 18:17
Ingen Amiga, Nintendo, SEGA, 3DO, eller något annat TV-spel heller?Nej tyvärr så har jag inte det.
Du har möjligen inte någon Xbox, PS2 eller GC som du kan koppla in o testa lite med?Jag tycker att det blev bättre efter att ha ställt in Flicker Ajd.
Postad 06 October 2004 - 18:20
Om man håller in Enter knappen när man ska in i Option-menyn så kommer man till en utökad option-meny. Där kan man välja Flicker Adj.Vad är Flicker Ajd? Isåfall var hämtar man verktyget?Jag tycker att det blev bättre efter att ha ställt in Flicker Ajd.
Postad 06 October 2004 - 18:22
Haha....Ingen Amiga, Nintendo, SEGA, 3DO, eller något annat TV-spel heller?
Nej tyvärr så har jag inte det.
Med fabriksinställningarna kunde jag ibland se antydningar till VB om jag verkligen ansträngde mig. Efter att jag kalibrerat projen med AVIAs kalibreringsdvd så blev bilden bättre men jag kunde se VB tydligare. När jag sen i Flicker Adj och ställde in gröna, röda och blåa bilderna så att flimret försvann så försvann även VB. Kan inte se minsta antydning för det längre.![]()
Jag har datorn i vardagsrummet som är kopplad till en datorskärm, projektorn och TV:n...
Postad 06 October 2004 - 18:26
Tack!Om man håller in Enter knappen när man ska in i Option-menyn så kommer man till en utökad option-meny. Där kan man välja Flicker Adj.
Vad är Flicker Ajd? Isåfall var hämtar man verktyget?Jag tycker att det blev bättre efter att ha ställt in Flicker Ajd.
Står det även i manualen?
Postad 06 October 2004 - 18:27
Tror inte det. Jag har i alla fall inte sett det.Tack!
Om man håller in Enter knappen när man ska in i Option-menyn så kommer man till en utökad option-meny. Där kan man välja Flicker Adj.
Står det även i manualen?
Postad 06 October 2004 - 18:40
Postad 06 October 2004 - 19:13
Upplevde själv TX100´an som mkt skarp.
Mikael
Postad 06 October 2004 - 19:55
AE700 känns inte lika skarp, troligen smothscreen som fixar det.
Postad 06 October 2004 - 20:09
Och till sist: smoothscreen gör INTE bilden oskarpare. Det finns INGEN bildinformation som försvinner pga smoothscreen. Tror man det har man inte orkat sätta sig in i hur detta patent verkligen fungerar.
Postad 06 October 2004 - 20:15
Som du sa, sanningen finns i betrakarens ögon. JAG upplevde bilden oskarpare hos AE700 men ni/du får gärna tycka annorlunda. Skarp är ett svårt ord att försöka beskriva en bild med så här ordmässigt så det kan antas att vi menar olika saker men jag tycker vi lämnar det så.sanningen finns alltid i betraktarens ögon... jag valde AE700 fram TX100 just för att Pannan var så skarp, vilket inte minst beror på att färgerna är djupare och bländaren bättre - den gör ett bättre jobb, helt enkelt. TX100 är kanske ungefär lika skarp (dock inte skarpare!) men bilden är allmänt ett snäpp sämre och ger ett tydligt sämre intryck.
Och till sist: smoothscreen gör INTE bilden oskarpare. Det finns INGEN bildinformation som försvinner pga smoothscreen. Tror man det har man inte orkat sätta sig in i hur detta patent verkligen fungerar.
Postad 06 October 2004 - 20:34
Postad 06 October 2004 - 21:38
Smoothscreen handlar, enklast uttryckt, om att varje pixel är uppdelad i ytterligare fyra delar. Den enda skillnaden gentemot icke-smoothscreen-projar är att linjerna mellan pixlarna därmed är tunnare. Inte en mikro-my av bildinformation har försvunnit på grund av detta. Men ögat kan, vid en direkt jämförelse, luras att tro att det ser "oskarpare" ut, eftersom bilden är mjukare medan en mindre komplex bild med större benägenhet till screendoor spontant kan se "skarpare" ut.
Denna illusion är praktiskt taget likvärdig med den man kan få om man drar upp sharpness på en CRT-tv. Vi vet alla att en tv-bild är bäst med sharpness i nolläge (då ögonen i längden anstränger sig mindre och uppfattar fler detaljer = skarpare bild), men är man van vid mycket sharpness på tv:n så ser detta - just det! - "oskarpt" ut.
Redigerat av Unregistered366e03d0, 06 October 2004 - 21:40.
Postad 06 October 2004 - 22:13
Det är ett prisma som som på optisk väg "trollar" bort screendoor, i den processen är det självklart att även bilden som projiceras genom pixlarna luddas en aning. Troligen ger det så liten förlust i detaljer att det är svårt att mäta, men rent logiskt borde den finnas.
En del gillar skärpeintrycket från projektorer utan smootschreen, men det är egentligen inte bilden i sig som är skarpare (utom mycket marginellt) utan screendooren som genom sin alltid närvarande struktur ger intryck av skärpa.
Redigerat av Eskapisten, 06 October 2004 - 22:14.
Postad 06 October 2004 - 22:39
Man kunde alltså tydligt se att pixlar smittar av sig på som ligger precis nära, detta innebär självklart en liten förlust i skärpan.
Smootscreen är ju något som Panasonic åstakommer opitiskt, så... bilden blir inte lika skarp.
Postad 06 October 2004 - 22:41
EDIT: glömde ett H
Redigerat av Unregisteredb38af287, 06 October 2004 - 22:42.
Postad 06 October 2004 - 23:12
Smoothscreen "smetar ut" varje pixel men inte bilden i sig - detta är en viktig distinktion.
Och detta är EXAKT jämförbart med hur "vanligt folk" (dvs icke-hemmabioforum-nördar...) helst drar upp skärpan för att tillgodose det första spontana synintryckets illusion av "skarpare" bild. Vilket endast är ett självbedrägeri eftersom sådana bildinställningar korrumperar ögat och gör det "blint" för mjukare nyanser.
Postad 06 October 2004 - 23:13
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Officiell - Vad är min begagnade projektor värd?
6 filmer
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?