* Officiell tråd - Seeker AI-70 *
Seeker AI-70
(Förstärkare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Postad 28 April 2005 - 16:42
Postad 01 May 2005 - 17:09
Jag har ett classic 8.0B slutsteg och ett classic 10.0 försteg.
Om jag testar detta, kan någonting ta skada då eller är det lungt?
Postad 01 May 2005 - 19:24
Nej, du behöver inte två försteg.Om jag nu skulle vilja testa pre-out på min seeker, är det så här jag ska koppla in det då? Ritar en fint paint bild
Koppla slutsteget direkt från pre-out på seekern.
//Calle
Postad 01 May 2005 - 19:44
Nej, du behöver inte två försteg.Om jag nu skulle vilja testa pre-out på min seeker, är det så här jag ska koppla in det då? Ritar en fint paint bild
//Calle
Svaret är ja, du behöver köra dubbla försteg eftersom Seekern`s pre out ligger på max utsignal hela tiden.
Postad 01 May 2005 - 20:45
OOPs! så var det ju. Tack för det!Svaret är ja, du behöver köra dubbla försteg eftersom Seekern`s pre out ligger på max utsignal hela tiden.
Postad 01 May 2005 - 21:22
//Calle
Svaret är ja, du behöver köra dubbla försteg eftersom Seekern`s pre out ligger på max utsignal hela tiden.
Jo det var så jag också läste tidigare i tråden, men hur vet vi igentligen att signalen ligger på max hela tiden? Ingen har ju läst det någonstans. Kinesisk manual ju
Postad 01 May 2005 - 21:23
Är inte meningen med pre-out att man ska koppla det direkt till separata slutsteg så du kan styra volymen från huvudförstärkaren? så funkar det på andra förstärkare jag sett.du behöver köra dubbla försteg eftersom Seekern`s pre out ligger på max utsignal hela tiden
Den opåverkade (2Vp-p) signalen heter oftast line out om den finns. Eller om man vill ta den från rec out till bandspelare om det finns.
Edit: Missade att läsa tidigare i tråden...
Är ni säkra på att det inte finns någon inställning att styra hur pre our fungerar, verkar ju helmysko att det inte går att koppla direkt till slutsteg.
Redigerat av Unregistered4be98f4b, 01 May 2005 - 21:27.
Postad 01 May 2005 - 21:38
Kan någon tala om hur många sidor och/eller hur många ord det är
Redigerat av InSane, 01 May 2005 - 21:44.
Postad 01 May 2005 - 21:41
Maybe there's a discrepancy/bug in Nicko500:s Seeker. He seems to be the only one mentioning this problem.Jo det var så jag också läste tidigare i tråden, men hur vet vi igentligen att signalen ligger på max hela tiden? Ingen har ju läst det någonstans. Kinesisk manual ju
Någon annan som kan konfirmera/dementera att pre-out ger max volym på Seekern?
Postad 02 May 2005 - 10:20
Edit: Jag jobbar granne med en kinesisk resturang, ska fråga om någon kan hjälpa till med lite översättning. Återkommer ikväll.
Redigerat av Unregisteredeea8571e, 02 May 2005 - 10:22.
Postad 02 May 2005 - 12:04
Jag vill ju inte testa att koppla in ett slutsteg direkt på pre out om nu signalen ligger på max hela tiden, känns som om någonting kommer att flyga i luften då. Eller så blir jag vräkt
Edit: Jag jobbar granne med en kinesisk resturang, ska fråga om någon kan hjälpa till med lite översättning. Återkommer ikväll.
Enklast är väl att koppla in suben på pre out
Postad 02 May 2005 - 19:19
Dom försökte iaf hjälpa mig idag, men manualen var skriven på förenklad kinesiska, dom kan tydligen någon annan version av sitt språk.
Men det dom kunde tyda på sidan.18 (pre-out bilden) vad att det stog att man kunde koppla vidare till slutsteg. Ingenting om maxnivåer eller liknande. Så enligt manualen så ska det vara som på "vanliga" förstärkare. Hmm jag får testa imorgon!
Postad 02 May 2005 - 22:16
Synd, bra tips annars från Kalenen.Jag har tyvärr ingen sub.
Du får testa med Ravels Bolero eller nå't som spelar tyst i början.
Dom försökte iaf hjälpa mig idag, men manualen var skriven på förenklad kinesiska, dom kan tydligen någon annan version av sitt språk.
Men det dom kunde tyda på sidan.18 (pre-out bilden) vad att det stog att man kunde koppla vidare till slutsteg. Ingenting om maxnivåer eller liknande. Så enligt manualen så ska det vara som på "vanliga" förstärkare. Hmm jag får testa imorgon!
Återkom och berätta när du vet!
Postad 02 May 2005 - 22:21
Då lär jag ju märka om det funkar att höja/sänka volymen på seeker'n?
Postad 02 May 2005 - 22:49
Man måste alltså köra med 2 försteg!
Postad 05 May 2005 - 07:04
Ska försöka låna ut sambo o dotter till någon på lördag så jag kan leka själv.
Postad 05 May 2005 - 17:15
Underskatta inte vikten på den. Hoppas att ditt hifi-rack klarar den
Postad 05 May 2005 - 22:17
*EDIT* Bytt bild och lagt till lite text.
Den fick faktiskt plats i hålet under tv'n, men det var nätt och jämt, hade den varit 1.5cm djupare hade det inte gått! Kontrollmäta innan köp är för fegisar
https://www.prisjakt...=36685&pic=.jpg
Redigerat av InSane, 10 May 2005 - 12:36.
Postad 06 May 2005 - 09:49
Damn vad den var tung, speciellt i fronten! Nu ska jag sitta här på jobbet och pinas i 6 timmar till innan jag kommer hem och kan koppla in den!
Men jag ska städa ur vardagsrummet ordentligt innan jag packar upp den, raka katterna osv för att slippa katthår i förstärkaren
*åter till jobbet så arbetsdagen tar slut någon gång*
//Andreas
Redigerat av InSane, 06 May 2005 - 10:05.
Postad 06 May 2005 - 12:02
Den fina fjärren fungrar inte alls, ingen repons över huvud taget
//Andreas
Postad 06 May 2005 - 12:13
Snart går ett gruppköp igång och intresset på Seekern är nog stort.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 06 May 2005 - 12:13.
Postad 06 May 2005 - 12:25
Återkommer om ljudet ikväll
Upplever du några andra problem? Klipper ljudet?
Snart går ett gruppköp igång och intresset på Seekern är nog stort.
Postad 06 May 2005 - 14:13
Redigerat av Unregisteredd0c261b6, 06 May 2005 - 14:14.
Postad 06 May 2005 - 17:28
Hmm, verkar redan stött på patrull med min seeker
Den fina fjärren fungrar inte alls, ingen repons över huvud taget, dock så fungerar den "fula" helt och hållet. För jag antar att den "fina" ska fungera utan att man kopplar in högtalare och dvdspelare mm.
//Andreas
Hade problem med min snyggfjärr också....va enkelt fixat.
Taskig kontakt mellan kretskortet och höljet (minusdelen)
Bara att skruva isär!
/Thomas
Postad 06 May 2005 - 18:31
ja kom med ljud recension så snabbt som möjligt
även vad du driver Seekern med för högtalare,dvd som e inkopplad ja det vanliga snacket.....E intresserad eftersom min e på väg från kina i ett gruppköpp...Väntar med spänning på dina intryck InSane
Kan börja lite smått med vad jag har för saker inkopplat
Förstärkare: Seeker AI-70
DVD: Pioneer 575
Front: DynaVoice Studio 1
Surround: DynaVoice Studio 1
Center: DynaVoice Studio Center
Kablar
dvd-förstärkare - Optisk no-name
Frontar & center - Dali OFC 2x4mm2 (Frontarna får Xindak FS-1 på måndag el. tisdag)
Surround - DynaVoice RED SuperFlat 2x2.5mm2
Jag har än så länge bara ställt in alla saker i menyerna på seeker'n och det var bland det lättaste jag gjort, OSD är INTE nödvändigt när man har en seeker måste jag säga!
Nu till det konstiga, Franz, som jag köpte den av, fick monosignal i bakhögtalarna när han körde testljudet, jag däremot fick det inte...
Mitt problem är istället att höger & vänster kanal verkar ha skiftat sida vid testsignalen, nu är det väl förstås så att jag har märkt kablarna fel eller helt enkelt bara satt dem fel, hoppas kan man alltid.
Jag har testat att spela en del musik, mestadels dansmixar och dyl.
Jag kan meddela att Seekern iaf springer frivarv efter frivarv runt min gamla Yamaha rx-v 640 jag hade innan, på både låga och höga volymer!
Klara & rena toner, basfladdret är som bortblåst, det känns i både trumhinnor(på ett possitivt sätt) & bröstet när basen slår, och det går att dra på väldigt hög volym och det låter bra! Jag har inte kopplat in min sub än heller.
Surroundljudet återkommer jag om lite senare eftersom jag inte testat det än. Jag ska sätta mig och se lite på The Haunted & The Matrix ikväll för att testa surroundljudet.
Än så länge är det enda problemet (förrutom h/v-kanalskiftet) att fjärren strular.
Annars är jag mer än nöjd!
p.s. jag kan upplysa er om att jag är usel på att skriva recensioner om ni inte märkt det
*Edit* stava är jag tydligen ingen hejjare på heller...
*Edit 2* kutade ut o tog en bild också
Bifogad fil(er)
Redigerat av InSane, 06 May 2005 - 18:54.
Postad 06 May 2005 - 21:57
Jag bytte plats på surroundkablarna på förstärkaren mitt inne i The Matrix (när de ska sno helikoptern & Neo "duckar" för kulorna & här märkte man tydligt att kablarna alt. förstärkaren går på fel kanal) & mitt tidigare problem är numer löst, jag kan inte säga om det är jag som satt kabeln fel, eller om det är något fel på förstärkaren, kom ihåg att Franz hade monoljud när han körde testsignal & att jag inte har det så något skumt är det.
En av de stora skillanderna är centerhögtalaren, den kommer verkligen till liv med Seeker'n, innan var man tvungen att höja ganska mycket för att höra vad som sades när det var mycket ljud runt omkring. Nu är det välbalanserat mellan centern & frontarna, mycket trevligt måste jag få lov att säga.
Det är ett ###### drag rent ut sagt jämfört med min gamla Yamaha 640, klarare ljud, betydligt mer detaljrikt, ljud som man inte kommer ihåg dyker nu upp (nej jag hör inte röster inne i huvudet).Det är en snabbare och strammare bas, yamahan var defenetivt inte stark nog att driva mina högtalare.
Jag har även slagit på min sub, en DynaVoice GroundZero 10", den är ganska fladdrig, men även den har en klar förbättring i ljudkaraktären, större delen av "fladdret" är borta men jag behöver nog en ny, vilket får bli ett senare projekt.
Allvarligt talat tror jag inte att jag behöver en sub, rummet är litet och Studio 1'orna har riktigt bra bas.
Jag har INGA problem med klippningar i ljudet vid tysta scener, vilket det inte existerar så många av i The Matrix så ge mig lite tips där ljudet har försvunnit i andra filmer så testar jag dem med(om jag nu äger filmen vill säga). Inte heller verkar det som sagt vara några fel på decodern, om nu inte den switchat höger o vänster kanal.
Ska ta lite mer bilder imorgon och lägga upp i mitt galleri.
*edit* På bilden i min förra post ser det ut som om seekern hänger utanför tv-bänken, det gör den inte, men den står nog bara med 1/5-del av fötterna på hyllan. Den är så förbaskat stor! Skitfränt
Det kommer komma en ny tv-bänk senare, kommer se ut som en förvuxen oppli.
Redigerat av InSane, 06 May 2005 - 22:03.
Postad 06 May 2005 - 22:17
Har du klätt om mina gamla Dynavoice eller?
Nä, jag har 4st, dina jobbar på som surroundhögtalare.
Ska ta en liten film imorrn med digitalkameran så ska du få se dem
Postad 07 May 2005 - 00:57
Har du klätt om mina gamla Dynavoice eller?
Nä, jag har 4st, dina jobbar på som surroundhögtalare.
Ska ta en liten film imorrn med digitalkameran så ska du få se dem
Ahh OK - lycka till med din nya fina förstärkare. Såg att du var nöjd i kanalen också
Redigerat av Unregistereda2499477, 07 May 2005 - 00:58.
Postad 07 May 2005 - 15:56
Såg på The incerdibles, Kill Bill och Star Wars Ep: VI, där funkade det perfekt.
Redigerat av Unregisteredeea8571e, 07 May 2005 - 15:57.
Postad 08 May 2005 - 20:30
Den har jag, ska testa imorrn, nu ska jag tömma kattlådan och sen sova!Chronicles of ridick är en film som det är problem med.
Postad 09 May 2005 - 10:46
Den har jag, ska testa imorrn, nu ska jag tömma kattlådan och sen sova!Chronicles of ridick är en film som det är problem med.
Nå?
Postad 09 May 2005 - 15:39
Nå?Den har jag, ska testa imorrn, nu ska jag tömma kattlådan och sen sova!Chronicles of ridick är en film som det är problem med.
![]()
: D
Får väl passa på att påpeka att jag menade ikväll när jag sa "ska testa imorrn"
Redigerat av InSane, 09 May 2005 - 15:40.
Postad 10 May 2005 - 12:32
Nu somnade jag iofs i soffan innan filmen tog slut, men i de första 70 minuterna var det inga problem
Däremot är det lite fördröjning innan ljudet kommer igång efter man tryckt på pause.
Måste passa på att fråga, stänger ni av förstärkaren med powerknappen under displayen när ni sett klart på film & förstärkaren gått ner i viloläge? Igår gick nämligen en säkring i säkringsskåpet när jag slog på Seekern
Postad 10 May 2005 - 12:41
Jag har pratat med Norman och han vill ha serienret på mitt Dekoderchip, därefter skickar han ett nytt så får jag testa det.
Jag provade igår att sätta bakre kanalerna SL SR på mina XQ5 fronthögtalare och då svajar ljudet något fruktansvärt. De låter högt sedan lågt och går så fram och tillbaka.
Vad kan det vara?
Det är inte kul att hålla på så här. Man blir väl idiot snart på allt kopplande
Nåväl, det löser sig nog till slut.
Postad 10 May 2005 - 20:50
Funkar 11-D300-3A1 racket? (alum.)
Någon som har andra rek. på kinaimport rack för Seekern?
Postad 10 May 2005 - 21:05
Postad 10 May 2005 - 22:41
Kan det kanske vara så att Seekern strular vid vissa högtalarinställningar?
Vi kanske ska jämföra sladdar mellan sakerna och inställningar och se om det skiljer sig?
Dvd-spelaren är en Pioneer 575
Alla högtalare är inställda som Large.
Kabel från dvd är Optisk.
Förstärkaren fick själv hitta högtalarna via automatisk sökning.
Redigerat av InSane, 10 May 2005 - 22:43.
Postad 11 May 2005 - 08:08
Jag har nu sett färdigt Chronicles of Riddick (somnade som sagt lagom till de började springa över lavan)
och jag upptäckte inget som helst problem med ljudbortfall vid tysta sektioner i den filmen heller.
Kan det kanske vara så att Seekern strular vid vissa högtalarinställningar?
Vi kanske ska jämföra sladdar mellan sakerna och inställningar och se om det skiljer sig?
Dvd-spelaren är en Pioneer 575
Alla högtalare är inställda som Large.
Kabel från dvd är Optisk.
Förstärkaren fick själv hitta högtalarna via automatisk sökning.
Det där ser ju lovande ut
Aahhh...nu börjar väntan på Seekern bli riktigt påtaglig. Vill ha svar NU på hur det kommer att funka hos mig
Postad 11 May 2005 - 11:35
Dock är frågan om svajningen i ljudet vad det kan vara?
Postad 13 May 2005 - 22:01
Jag vet varför det är så, när det varit tyst en stund så får förstärkaren för sig att den ska fade'a upp ljudet, det är iofs bra ifall man hade på väldigt hög volym innan, då stryker inga högtalare med. Jag antar att det är det som gör att vissa får fel då de ser film och det är tysta sektioner i filmen.
Det verkar som att det är olika känslighet från Seeker till Seeker.
*Edit* "It's not a bug, it's a feature" som någon sa
Redigerat av InSane, 13 May 2005 - 22:01.
Postad 16 May 2005 - 08:47
Jag skruvade förövrigt isär min fjärr och fixade till fjädern & skruvade ihop den igen, då fungerade den, i cirka 2 dagar... Hoppas på att Norman skickat en ny.
Postad 16 May 2005 - 16:26
Har upptäckt en sak som stör lite, när man i tex. Shrek kör Kareoken så tar det en kortis innan ljudet kommer igång i början så man missar inledningen av Shrek's presentation.
Jag vet varför det är så, när det varit tyst en stund så får förstärkaren för sig att den ska fade'a upp ljudet, det är iofs bra ifall man hade på väldigt hög volym innan, då stryker inga högtalare med. Jag antar att det är det som gör att vissa får fel då de ser film och det är tysta sektioner i filmen.
Det verkar som att det är olika känslighet från Seeker till Seeker.
*Edit* "It's not a bug, it's a feature" som någon sa
Jag har märkt fenomenet när volymenkontrollen står högt (typ 45+) men bara om det varit tyst en längre stund. Ung. den tid det tar att byta skiva eller hoppa flera kapitel/låtar. Inget jag märkt vid filmgluttande, fast det är ju klart, jag har ju avpolleterat Seekern´s dekoder, så värst mycket filmtittande har det inte blivit...
Har nu äntligen fått hem en dvd med dekoder så testning pågår..(om än i spridda skurar
Återkommer när jag har något att tillägga!
/Thomas
Postad 18 May 2005 - 22:14
Mvh Daniel
Postad 28 May 2005 - 15:10
Jag funderar också på en S97 dvd, vill gärna höra dina intryck från den. På optiskt, coaxial och 5.1 utgångarna hur det fungerar ihop med Seekern.
Mvh Daniel
Lite OT
Nu har jag kört lite filmer och sekvenser helt via Panan´s dekoder och jag får nog säga att den skäms inte för sig. Kanske något "beslöjad" i sin framtoning gentemot Seekern´s dekoder, men ytterst marginellt. Basen upplever jag lite luddigare, men kan bero på lite finjusteringar som ska till. Kombinationen med Seekern funkar iaf klart bra. (Panan´s bild via komponent är jag inte riktigt kompis med än...har dock inte lärt mig alla inställningar på vare sig bild eller ljud....
Helt underbart att höra alla detaljer som Seekern´s dekoder filtrerar!
/Thomas
Postad 01 June 2005 - 00:21
Du borde skaffa tröga säkringar.. Finns lite överalltMåste passa på att fråga, stänger ni av förstärkaren med powerknappen under displayen när ni sett klart på film & förstärkaren gått ner i viloläge? Igår gick nämligen en säkring i säkringsskåpet när jag slog på Seekern
vilket inte var direkt roligt. När jag ställt tillbaka säkringen slog jag på allt igen, utom taklampan (60W IKEA-lampa typ) och då var det inga prolem att slå på seekern igen.
Postad 03 June 2005 - 15:00
Så om ett tag får vi se om den fortfarande lider av de åkommor som beskrivits av en del av de som redan har den
Antar att mina grannar inte skulle vara lika förväntansfulla som jag är nu, om de visste vad som är på gång
Postad 05 June 2005 - 12:34
Menysystemet var på kinsesiska
Visst hade ni andra engelska från början? Förhoppningsvis betyder detta att dessa seekers har en ny mjukvara
Instruktioner för att byta till Engelska (tog ett litet tag för mig att tyda detta i den kinesiska handboken
Meny -> 4 -> 6 -> Engelska!
Ber om ursäkt om detta redan tagits upp i denna gigantiska tråd.
Mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
8 bilder
10 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?