Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?

1324 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 oktober 2004 - 09:53

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Dom 3 källorna du testade i butik..var det med progressiv scan..eller scart?
jag får nämligen markand sämre bild med component och p scan..får som du säger små gröna prickar störningar..men är i princip raderade när jag använer scart..*knepigt*
eftersom logiken säger att componet å p scan skall vara vida överlägsen scart
så blir det nu att jobba sig upp i prisklasserna tills störningarna försvinner
nå´n som kan rekomendera en shysst dvd?
när det gäller digital sändnigarna så införskaffade jag en digitalbox DSA420NB
och har nästan bättre bild än när jag kör dvd..är otroligt klart..

Postad 28 oktober 2004 - 09:57

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
28500 var ju ett bra pris..jag betalade 31.600 i butik i umeå..tog med den direkt..så ingen väntan i 3 veckor..å skönt att ha en butik med service om det nu skulle hända nå´t..så jag är rätt nöjd änndå.. :) :P :D

Postad 28 oktober 2004 - 10:25

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Butik testen var på en Samsung och Pioneer plasma och en Sagem Axium källan var proggresiv scan Pioneer dvd som de hade i butik samt HDTV sändning från parabol för HDTV

Alla var med progscan test så jag räknar med att det inte var inkopplat med en scart.

Jag kommer själv att testa med och utan progscan dock så kommer jag köpa en Sony NSV730P med Cinema prog scan och 3:2 pulldown då de ligger bra i pris har hittat den för 1800 kr inkl moms och frakt

Jag kommer också att byta ut mina scart till supra scart men med tester av The Return of the king och Star Wars trilogy 2004 är det mycket bra bild med gamla scart i metall

Har också testat kapitel 24 där de rymmer från fängelset i Gladiator och jag ser inga regnbågar dock så ser jag pixel skräp vid snabba kamera byten men det är min DVD som ej hinner med, det blir under en millisekund på 5 ställen bara och endast i denna scen precis som med en dålig divx pixel man ser en stor ruta med RGB färg men det är inte TV utan DVD som ej hinner med att buffra, jag kommer testa fler DVD både orginal och andra

/Jörgen

Postad 28 oktober 2004 - 10:31

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Logisk IT Malmö

Jag tro påt när jag får det från en ordentligt källa. För du motsäger dig just var dom i recensionen från tyskland säger.

Samt Optoma bygger bara på HD2 chipset enligt
http://www.bigbangel.....ptoma TVs.asp
-----------------

Doggydoggen
Det är intern progressive i dessa apparater och jag tror du måste ha en ganska bra/dyr dvd för att klå denna. Samt har jag läst på tester att detta kan störa om du kör med en extren källa och det bästa ska vara att låta tv`n sköta detta.

PPSO
Visst är livet inte helt underbart :)

Redigerat av Camridge, 28 oktober 2004 - 10:33.

Postad 28 oktober 2004 - 10:44

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Jag har också läst de 4 recensioner som finns men när jag läste på nätet och på den norska sidan hjemmekino så uppger de HD2+. Jag jagar Sagem direkt för att få det bekräftat

/Jörgen

Postad 28 oktober 2004 - 10:54

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Logisk IT Malmö

Hoppas att du får någo vettigt svar av någon på deras support.

Sagem bygger ju också på Optomas utrustning eller kör en licens av dom, och Optoma använder HD2 chipset enligt länken jag posta. Och då bårde även Sagem Axium göra det också.

Men jag ska ringa till produktchefen strax för thomson i alla fall för att se om man kan få ordentliga svar så man vet vilket chipset det är i dessa thomsons.

Postad 28 oktober 2004 - 10:56

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Jag har hittat detta sålänge
HD2 har max 100 i kontrast hd2+ har minst 2000 upp till 2500 i kontrast men som sagt jag skall ha det bekräftat från fabrik

TI announces a compelling new DLP Chip Lineup
TI follows the success of HD2 chip with 3 new chips in 2004: HD3 is a new 720p chip designed for low-cost high volume production, HD2+ is a new 720p chip with higher contrast and black levels, and xHD3 is a new 1080p chip.

DLP Chip
Chip

Size
Resolution
Contrast
Improvements
Used in 2004 models

HD2

Existing
0.8”
1280x720
1000:1

LG, Older Optoma, Older RCA

HD3

New
0.55”
1280x720
1500:1
Replaces HD2. Smaller size. Designed for high volume, low-cost production.

Incremental improvements: DarkChip2, SmoothPicture
Samsung 2004 base models are the first ones to use this chip.

HD2+

New
0.8”
1280x720
2500:1
Higher end 720p chip.

Dimple fix, DarkChip2
Already shipping in Sharp 12000 and other front projectors.

Samsung higher end models (pedestal 50", 56" and tantus 46", 56"), Panasonic DLP, New model from Optoma, many new front projectors, Toshiba

xHD3

New
0.9”
1920x1080
5000:1
Dynamic Black, DarkChip2, SmoothPicture
Demonstrated on a Samsung set.

Delivery targeted for later part of 2004

Postad 28 oktober 2004 - 11:00

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Logisk IT Malmö

Man blir lite tokig faktiskt, för jag tycker att alla sidor säger nästan olika och informationen skiljer sig så mycket.

Hmm, ska ringa nu jag i alla fall.

Men det är bra att du strävar efter information tycker jag :P

Edit:
Han var ej närvarande för tillfället :)
Så jag får ringa senare idag istället.

Redigerat av Camridge, 28 oktober 2004 - 11:03.

Postad 28 oktober 2004 - 11:32

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Du skall inte jämföra Sagem med Optoma bara för skalet ser lika ut

Jag tycker det är viktigt att vi får bekräftat av Sagem fabrik exakt HD2+

Alla sidor visar olika och alla säger olika jag vill själv veta
Vi jagar båda 2
/Jörgen

Postad 28 oktober 2004 - 12:08

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Samt Optoma bygger bara på HD2 chipset

För att göra förvirringen total så maste jag bara tillägga att databladet för Optoma säger att den har HD2+ :)

Datenblatt RD50

Postad 28 oktober 2004 - 14:36

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag ringde just te Samsung för å fråga om vicket chipp SP-50L3 har, svaret va "-Det får vi inte tala om, ledningen har förbjudit det, då måste vi först maila dom med info om vem du är och varför du vill veta detta..." Stön :)

Sen en annna fråga nån av er kanske kan svara på, SP-50L3 har "bara" 1 HDMI ingång, och jag vill köra PC-DVI till TV´n samt DVD-HDMI till TV´n.
Men nu kan ja bara köra DVD HDMI te TV´n, så vatusan gör jag med PC-DVI då ?, finns det nån bra Switch för detta ???? kan ju inte rusa runt TV´n hela tiden å byta kablar mellan PC & DVD då kommer ja få fnatt ju :P

//SurfGuru

Postad 28 oktober 2004 - 14:51

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Kul med Optoma den har HDCP och 10 000 timmar men när det gäller tiden på lampan skall man nog ta det med ro allt över 6000 timmar är super

Jag har märkt att många tidningar och siter inte vet riktigt vad de skriver de säger HD2 men det är HD2+ vilket för mig är stor skillnad, 450 i candela mot 500, 2000 i kontrast mot 2500 allt är skillnader.

Vad jag hört är det ingen dödlig som har råd med HD3 ännu, men allt går ner och en kontrast på 5000 kostar en del

/Jörgen

Postad 28 oktober 2004 - 15:06

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Alltså är HD2 chipset mycket sämre än HD2+ chipset eller? Eller kan man se det i "in the real life"
------

Ingen som kan dra fram skillnaderna på dom och visa fram speccen?
----------

Edit:
Och i vilken plats hamnar HD3 chipset då som ska vara sämre än HD2+ chipset?
------------
Tycker detta är förvirrande själv.

Var så jädra inne på en Thomson 50DLY644 men om det nu är HD2 chipset bara så känns det svårare att välja den istället för en med HD2+ chipset som SAGEMAXIUM 50 ska ha eller??

Jädra vad många DMD chipset och DLP control chipsets? Det fanns
http://www.dlp.com/d...gy_products.asp

Men det finns bara HD2 där som det står. inte + eller HD3  :)

Är även bilder och information om DLP här om Thomson DLP m.m
http://www.dlp.com/h...e_article_1.asp

Oj, oj grabbar, vad har hänt här? Vi börjar från början.

*HD2+ har ungefär 50% mer kontrast än HD2. Dessutom mindre dither genom fler färger på färghjulet _i vissa fall_

*HD3 _är_ 640*720, men vrider sig så att man får ut strax under 1280*720 i verklig upplösning. Förutom screendoor är den sämre än HD2+ i allt.

Postad 28 oktober 2004 - 15:17

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Tagit från
nextgenelectronics
http://www.nextgenel...hdtv7_19_04.php
HD2 DLP chipset has been replaced by the HD2+ is brighter and better... but not as good as the higher resolution HD3 and xHD3.
HD3 skulle ju vara sämre.

Lite gammal men med väldigt mycket fakta.
http://www.avsforum....threadid=310652

Det stod att Axium har HD2+ här: http://www.avshop.no...products_id=306

Mer än så vet jag inte.

Ledsen om jag låter som en Besserwisser men det är tråkigt om folk blir misledda tycker jag. Nextgenelectronix verkar inte veta vad de snackar om, för att HD3 skulle vara sämre på allt utom screendoor mot HD2+ är de flesta överens om. Det är klart, de kanske just menar screendoor, för då är ju HD3 bättre. XHD3 prototyperna å sin sida ska ju kunna ge 1920*1080 (eg 960*1080*2), men de har problem med bilden på prototyperna enligt trovärdiga källor.

Phew.

Postad 28 oktober 2004 - 15:30

Lu-Tze
  • Lu-Tze
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag ringde just te Samsung för å fråga om vicket chipp SP-50L3 har, svaret va "-Det får vi inte tala om, ledningen har förbjudit det, då måste vi först maila dom med info om vem du är och varför du vill veta detta..." Stön :)

På samsung.se visar den någorlunda detaljerade produktinformationen att det är ett 0.55" chip, vilket borde betyda HD3. Samsungs USA-site har motsvarande info om modellen som där heter HL-P5063W.

Även om de inte skriver TI HD3-chip rakt ut, så är storleksangivelsen ganska avslöjande. Fast det är visst väldigt hemligt i alla fall... :P

Postad 28 oktober 2004 - 15:35

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Camridge, jag läste även detta, ganska intressant... :huh: (http://www.nextgenel...om/hdtv9_21.php)

BAD: DLPs – SLOW INTRODUCTION, BEWARE THE WRONG CHIP. We are VERY disappointed at Texas Instruments (TI) and most of the manufacturers for the mess that Digital Light Processor (DLP) technology is in. Using a totally new technology involving a micro-mirror device, DLPs offer many advantages over traditional sets (tube, projection, plasma) in that there is no danger of “burn in” of images. Unfortunately, TI has had difficulty in managing the product development stream… so we have a mess with their series of micro-mirror devices: HD2 chip (avoid), HD2+ chip (better light output and resolution), just released HD3 chip (much improved picture quality), and the upcoming xHD3 chip (1080p perfect picture). There are a lot of HD2 and HD2+ sets on the market now, and in a side by side comparison, the HD3 and xHD3 sets will knock you out.

GOOD  – DLP HD3. Once again, it is SAMSUNG that is leading the charge in manufacturing with several just released product lines using the HD3 chip: 46-inch HLP4663W, the 50-inch HLP5063W, the 56-inch HLP5663W, and the 61-inch HLP6163W. All feature a 1500:1 contrast ratio and have a native resolution of 1280-by-720 progressive. The xHD3 will move the resolution upward to a true 1080p… but don’t look for the xHD3 until 2005. Remember that you MUST buy an uninterruptible power supply (UPS) for your DLP TV – if you have a sudden power outage, the lamp will burst from latent heat when the fan suddenly stops cooling it.

Värt att notera: :huh: :(
Undvik HD2.
Lampan bränns om den inte far kylning vid ev, strömavbrott...

Ah, men hur har HD3 bättre bildkvalite? det säger de ju inte? Sen säger de att HD2+ har bättre upplösning än HD2? Och mer ljus? Då är de verkligen ute och cyklar.... Tycker det låter som de vill sälja grejor snarare än vara korrekta...

Nu har jag inte sett någon HD3 tv och jämfört mot HD2+, men att alla de här killarna skulle ha fel verkar inte troligt:

http://www.avsforum....&highlight=xhd3

detsamma gäller med HD3 som är 640*720 men vrider sig, något förenklat.
Texas instruments själva har refererat till den tråden som ett bra exempel om man vill veta mer, så den borde stämma.

Postad 28 oktober 2004 - 15:37

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Nu står det en sagem Axium i vardagsrummet å nöjd är nog bara förnamnet..
bilden är helt makalöst bra..men upplever att vid mörka partier så blir bilden väldigt mörk och grånyanser tenderar att smetas ut..sen ville jag byta ut min gammla dvd mot en med component och progressiv scan..
har nu provat 4 olika dvds..progressiv scan ycbcr fungerar inte utan måste vara ypbpr..
det knepiga är att med min gammla pioneer dv-454 och en *Dyr* scart så är det *mycket* bättre bild än med dom övriga 3 spelarna monterade med component och progressive scan????? :(

En teori kan vara att det är bättre deinterlacing i TV:n, möjligtvis. DCDi är ju bland det bästa konsumenter kan köpa idag till rimligt pris.

Postad 28 oktober 2004 - 15:42

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Jag ringde just te Samsung för å fråga om vicket chipp SP-50L3 har, svaret va "-Det får vi inte tala om, ledningen har förbjudit det, då måste vi först maila dom med info om vem du är och varför du vill veta detta..." Stön :huh:

Sen en annna fråga nån av er kanske kan svara på, SP-50L3 har "bara" 1 HDMI ingång, och jag vill köra PC-DVI till TV´n samt DVD-HDMI till TV´n.
Men nu kan ja bara köra DVD HDMI te TV´n, så vatusan gör jag med PC-DVI då ?, finns det nån bra Switch för detta ???? kan ju inte rusa runt TV´n hela tiden å byta kablar mellan PC & DVD då kommer ja få fnatt ju :huh:

//SurfGuru

Inte tala om? Låter som HD3 med sina 640*720 tycker jag... ;)

Det finns switchar för DVI och HDMI men de är rätt dyra.

Edit: Förlåt för spammet grabbar, sista posten från mig nu, vill bara ge lite info som jag tycker är bra... :(

Jo och skilj på HD3 med 640*720*2 och XHD3 med 960*1080*2

(Se tråden i avsforum ovan)

Redigerat av Unregistered8221d29b, 28 oktober 2004 - 15:58.

Postad 28 oktober 2004 - 17:19

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
provade nu koppla ett par dvd:s med component interlaced utan progressiv scan..fick facktiskt bättre gråskalor..dvs svärtan blev mera indelad--även färgerna blev något bättre..men eftersom dom nya dvd.na inte hadde samma klarhet i bilden vid scart uppkoppling som min gammla dvd så blev bilden änndå bättre med min gammla dvd...så jag tror att lösningen för att få den optimala bilden är att köpa en bättre variant av dvd som har component..då får jag nog hela paketet..dvs bättre gråskalor och färger + klarare bild..en Sony DVP-S9000ES beggad vore klokren..eftersom man inte har nå´n nytta av vare sig proggresiv scan eller dvi utgång..:(
men går det att mata den via dvi pc ingången på nå´t vis?
man kanske ska köpa en dator å ställa i tvbänken..*s*
Har du nå´n ide Bo_jan??..
å jag ska vara signaltekniker å får knappt igång hemstereon..*s*

//Dogge..:huh:

Postad 28 oktober 2004 - 17:58

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag har hört att DVI ingången ska vara inställd på PC nivåer på axium.. men som sagt det är bara vad jag hört.

Kanske du skulle prova en billig uppskalande spelare med DVI för att testa, som en yamakawa eller momitsu, brainwave?

Postad 28 oktober 2004 - 18:30

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Bo_jahn

###### apparater säger jag bara. :(
Men gud också :huh:
--------------

Har inte ringt något mer till produktchefen för Thomson idag, så det får jag göra imorgon.

Bo_jahn
Vet du något om MDM3+ chipset då? Som jag skrevit om tidigare.

Redigerat av Camridge, 28 oktober 2004 - 18:31.

Postad 28 oktober 2004 - 20:18

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag kan ärligt talat säga at jag aldrig hört talas om någon vidarutveckling som kallas MDM3.
Det har iof kommit en uppdatering helt nyligen på HD2+ chippet, med lite bättre dimplefix. Obs uppdatering på HD2+, inte på HD2, som inte längre tillverkas såvitt jag vet. Det borde väl för övrigt innebära att alla nya HD2 apparater har bytt till HD2+ även om de haft HD2 förut.
Detta försvåras ju av att det är inte bara chippet som ger HD2+ dess namn utan ett helt system med förghjulet också osv, som jag förstår det.

Men MDM3? DLP teknologin kallas ju allmänt för DMD... lite förvanskning av det och HD3 och man kanske får MDM3? Ja det är svårt att spekulera i.

Postad 28 oktober 2004 - 21:13

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
måste bara berätta nå´t knepigt..bara för att jag gillar å mixtra så gick jag upp på vindan å hämtade min gamla pioneer DV-535 för å testa hur bilden då skulle bli på min Sagem Axium...
herregud blev helt perfekt bild..svärtan grånyanserna färgerna skärpan är i det närmaste total..har haft näsan i rutan för att kunna upptäcka dom små gröna sticken(störningarna) som jag haft med olika intensitet beroende på vilken spelare jag haft....dom är som bortblåsta????????????.
har ju provat 5 stycken olika dvd:s samtliga testvinnare å prisade dvd:s??
kan det vara så att dvd är kompatibel med tv:en på nå´t vis??*fattar ingenting*
Men vad gör väll det.. :( :huh: :huh: ;) :rolleyes: B) :D

Postad 29 oktober 2004 - 08:16

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Detta fanns pa ett tyskt forum med svar fran Thomson:( angaende HD2+ )

Fragan var alltsa vilket chip Thomson 50 DLY644 och DSZ644 använde sig av.

Der DLY hat doch schon den HD2+ !? Mir hat ein Thomson-mitarbeiter gesagt, das der DSZ eine geringere tiefe hat, und sonst alles identisch ist.

Svar fran Thomson:
Hallo,
ich habe vorhin leider im Stau gestanden und bin erst jetzt mal wieder hier.
Beide Geräte verwenden HD2+ (war mal als HD3+, von TI angekündigt, wurde aber wegen dem HD3 dann lieber HD2+ genannt).
Das Teure an der Angelegenheit ist die optische Einheit. Schließlich muß die Projektion, trotz der geringen Bautiefe verzerrungsfei auf den Bildschirm. Soetwas erreicht man nur mit höherwertigen Linsensytemen. Den DSZ kann man auch an die Wand hängen!

Grüße
THOMSON QM

Postad 29 oktober 2004 - 10:10

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Min Sagme Axium test är nu nästan klar med del 1 av 3 då det är så mycket att testa och med olika källor men jag lägger upp den här och del 1 kommer idag.

Jag har det i word dokument men klistrar in det som ett svar, hoppas det är ok.
/Jörgen

Postad 29 oktober 2004 - 10:45

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
PPSO

Kan du översätta är du snäll :(

Postad 29 oktober 2004 - 11:25

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Sagem Axium 50” Recension del 1 2004-10-29

Ansvarig för test och skrift samt copyright: Jörgen Stjerndorff, Logisk IT Malmö

Utrustning för testerna:
Sony 975, 5x110w audio/video control center 32 bit. Nokia Mediamaster 9802S digital parabol receiver. Samsung DVD1E DVD och Video. Sony 590P DVD. Sony730P DVD. Xbox med Adv scart och optiskt för ljud. Eltax Hollywood cinema sourround med 12” active sub. 10” passive sub, Samsung Nicam 6 huvuds Video inbyggd i DVD1E.
Media för testerna:
Star Wars trilogy 2004, Gladiator, Van Helsing, Titan AE, Finding Nemo, The Haunting HDTV 1080i, HDTV 720, Divx, Xvid, TV analog, TV digital.
Kablar:
Scart metal Low End, Scart guld High End, YPbPr

Efter leverans och kontroll av paket som kom med möbel och komplett vikt på 124 kg så var det tid att packa upp och granska om det fanns skador på paket efter transport från fabrik i Paris till Sverige.

Paket och leverans:
Paketering är mycket bra och säkerställd mot fukt ute och inne, kartong mycket lätt hanterad väger 50 kg enkelt att flytta och lyfta. Benställning tung men en man kan lyfta och flytta den är fixerad i paket och glashyllor som är frostade ligger fixerade i skyddspapper. Tänk på kyla och värme när ni packar upp allt. Bra underkant att lyfta upp DLP skärmen och inget som skär i fingrarna när man lyfter. Skydds filt för display är också bra med tejp. Stöttor och stabiliserings sidor är bra och paket tåler mycket kommer också på pall fastsurrad med omtanke på transporter idag.
Betyg på paket: 8 av 10

Design och material:
Den har en svart antireflekterande yta som är enkel att torka av med ”glasögon” trasa som är mycket mjuk inget annat är att rekommendera inga medel alls! Högtalare är vinklade och ger snyggt utseende, front diskret och enkel informations del är bra och tydlig. Att den endast bygger 37 cm i djupled ger möjlighet att placera center högtalare på vägg och det ger perfekt ljudåtergivning, har din förstärkare ”deep” inställning får du ännu bättre återgivning. Bakstycket är damm samlare och där kunde man ha gjort den högblank då den ej syns och på så sätt är smutsavvisande. Fläktsystem på vänstersida”set från uppställd DLP enhet” är mycket tyst och lågvarvig. Fläkt för nätdel är också inkapslad. Mycket låg ljudnivå jag har mer ljud från DVD som snurrar än från alla fläktarna på DLP enhet. Tittar man på skärmytan när man har en svart bild ser man myrornas krig om man står 1 cm från skärmen detta visar tekniken är bättre än förr då man hade linjerat i ytan nu är det miljoner små pixlar precis som en vanlig CRT. Man kan skymta lampreflex när enhet är vilande med svart heltäckande bild men det är helt normalt och syns inte vid aktivitet. Om jag hade varit produktutvecklare på Sagem hade jag istället för att använda fyrkanter som täcker in varandra i pixlar utvecklat fram en ny teknik som är asymmetrisk eller trianglar som överlappar för att få lite mer Plasma och LCD där det är en gas eller kristall som flyter. Jag hoppas man i framtiden lämnar fyrkants pixlar och ser framåt även på en pixels utseende för att få bästa bild. Jag har patent på Asym Pixel Teknik (ASPT) om den nu kommer jag kom på den först ”smile”….. En annan sak man kan märka är när man byter källa och insignal under pågående visning eller aktivitet så hör man ett ljud som är som en dov mörk signal när projektor korrigerar format och bild samt kalibrerar vilket kan verka lite konstigt.
Betyg på Design och material: 7 av 10

Original benställning/möbel:
Här kommer första kritiken. Den är mycket tung men det är för att det finns en tyngd i center bakdel som skall balansera. Men den är för ranglig och slapp i konstruktion. Efter stor kontroll varför, så är det för att kontakt ytan med golvet är via de hjul som den har och det är för lite. Inget kan välta men det känns inte bra att den är känslig. Montage av DLP enhet på möbel gick enkelt det är gummifötter som skall passa i anpassade fördjupningar i möbel. Jag saknar fästmedel typ plast skena för skruv som är som tippskydd och barnsäkring samt bättre anliggande yta av benen där man har flexande hjul istället för fasta rullar detta sänker betyget på möbel och även priset. Den är inte 100 % exakt mot DLP enhet det är 5-7 mm dålig passform på varje sida men front är perfekt. Glasskivor är frostade och snygga med design och komplett är det snyggt. Man måste ha upp enhet på alla sätt för att endast ha den på golvet är för lågt. Möbel är snygg och design passar mot design av DLP enhet men stabilitet och ett lägre pris hade varit på plats. Sony tar även mycket för sina möbler i spånskiva så man kan säga att Sagem har bättre pris då det är stål och glas. Möbel med DLP monterad är lätt att flytta i alla led fram såsom sida, hjulen är breda och rullar lätt. Summering är att eftersom hjul är i kontakt och de är smalare än fot så blir det för liten kontakt ytan varvid det känns rangligt men den tippar ej.
Betyg original benställning/möbel: 4 av 10

Underhåll:
Att byta lampa tar 2 minuter och är mycket enkelt och bra utfört med hållare och placering. Lite sänkning av betyget är priset på lampan som är rekommenderat till 5000 kr. Service inom Sverige är ej fastställt vilket ej är bra. Detta löses ofta enkelt av leverantörer så därför sänker det inte betyget mer än en punkt.
Betyg på underhåll 8 av 10

Installation:
Uppstarten förvillar lite men läser man det lösa pappret som finns med liggande i lådan för manual och fjärr så skal den först språk inställas och sedan ”reboot”. Efter detta så får man med fjärr starta upp den igen och då är det dags att välja Land och system enkelt och smidigt.
Det är alltid förvald automatisk källa vid start som man kan välja bort senare men det är bra då den kontrollerar alla ingångar mot aktivitet. Ett annat plus är att den startar i viloläge så lampan sparas. Jag har aktiverat en kod så barnen ej kan använda enhet utan att slå in den, barnlås mycket bra. Kanal val och automatisk sökning är mycket bra och enkelt at ändra namn genom färgknapparna och som sedan raderar man bort streck så att namnet på kanal och port är snyggt. Manualen är mycket bra och där man förklarar alla portar och ingångar.
Betyg på installation: 9 av 10

Extra:
Det finns både lampa och värme indikering i dioder på framsidan vilket är mycket bra
Blir det för varmt i projektor hus del av någon anledning så varnar den och sedan kommer den att stänga ner. Detta är plus i kanten! Saknar dock information hur många timmar det är kvar i en meny under typ inställningar.

Jag är övergripande nöjd såhär långt med design, möbel, paket och det som är beskrivet ovan men som sagt allt kan bli bättre och Sagem hoppas jag på att de tar till sig och kommer igen. Första film testen så fick jag nästan tårar i ögonen för bilden var så grymt bra och mot min tidigare Sony CRT var den bättre på Sagem men mer om det i nästa test där även brister tas upp.

Nästa del av testerna är media, system, prestanda, funktioner, teknik kommer inomkort och där skall den hårdbankas för jag är mycket noga och kritisk så tillverkarna kan lära sig lite från oss som köper deras produkter.
/Jörgen

Postad 29 oktober 2004 - 11:28

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Camridge:

Jag har försökt mig pa en översättning. :(

DLY:n har HD2+ !?, En Thomson medarbetare har talat om för mig att DSZ är inte så djup, annars är de identiskt lika.

Hej,
Tyvärr vart jag uppehållen av trafikstockning, men nu är jag tillbaka igen, Båda enheterna använder sig av HD2+ ( Var en gång kallad HD3+ av TI, hur som helst pga HD3 var den benämnd HD2+ (PPSO anm. maste erkänna att jag inte riktigt förstod detta)
Att den ena är dyrare beror på den optiska enheten, som trots sitt ringa djupa maste kunna projektera bilden. Detta uppnår man bara med högvärdiga linssystem. DSZ kan även hängas på väggen.

Grüße
Thomson QM

Postad 29 oktober 2004 - 11:44

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
PPSO

Jag fattar inget inget nu, ska Thomson 50DLY644 ha HD2+ nu alltså?
Eller är det bara jag som e lite trög här eller? :(

Postad 29 oktober 2004 - 12:03

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Camridge:

Jag det är ju inte undran på, ny dag nya besked... ;) :( :huh:
Men enligt den killen(?) så har DLY 644 HD2+

Men som sagt, detta fanns pa ett Tyskt forum motsvarade detta ( www.hifi-forum.de)

Vad som är sant av det som skrivs där vet man ju aldrig, och denna person verkligen jobbade pa Thomson vet man ju inte heller... :huh:

Postad 29 oktober 2004 - 15:01

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Ansvarig för test och skrift samt copyright: Jörgen Stjerndorff, Logisk IT Malmö

Utrustning för testerna:
Sony 975, 5x110w audio/video control center 32 bit. Nokia Mediamaster 9802S digital parabol receiver. Samsung DVD1E DVD och Video. Sony 590P DVD. Sony730P DVD. Xbox med Adv scart och optiskt för ljud. Eltax Hollywood cinema sourround med 12” active sub. 10” passive sub, Samsung Nicam 6 huvuds Video inbyggd i DVD1E.
Media för testerna:
Star Wars trilogy 2004, Gladiator, Van Helsing, Titan AE, Finding Nemo, The Haunting HDTV 1080i, HDTV 720, Divx, Xvid, TV analog, TV digital.
Kablar:
Scart metal Low End, Scart guld High End, YPbPr

Efter leverans och kontroll av paket som kom med möbel och komplett vikt på 124 kg så var det tid att packa upp och granska om det fanns skador på paket efter transport från fabrik i Paris till Sverige.

Paket och leverans:
Paketering är mycket bra och säkerställd mot fukt ute och inne, kartong mycket lätt hanterad väger 50 kg enkelt att flytta och lyfta. Benställning tung men en man kan lyfta och flytta den är fixerad i paket och glashyllor som är frostade ligger fixerade i skyddspapper. Tänk på kyla och värme när ni packar upp allt. Bra underkant att lyfta upp DLP skärmen och inget som skär i fingrarna när man lyfter. Skydds filt för display är också bra med tejp. Stöttor och stabiliserings sidor är bra och paket tåler mycket kommer också på pall fastsurrad med omtanke på transporter idag.
Betyg på paket: 8 av 10

Design och material:
Den har en svart antireflekterande yta som är enkel att torka av med ”glasögon” trasa som är mycket mjuk inget annat är att rekommendera inga medel alls! Högtalare är vinklade och ger snyggt utseende, front diskret och enkel informations del är bra och tydlig. Att den endast bygger 37 cm i djupled ger möjlighet att placera center högtalare på vägg och det ger perfekt ljudåtergivning, har din förstärkare ”deep” inställning får du ännu bättre återgivning. Bakstycket är damm samlare och där kunde man ha gjort den högblank då den ej syns och på så sätt är smutsavvisande. Fläktsystem på vänstersida”set från uppställd DLP enhet” är mycket tyst och lågvarvig. Fläkt för nätdel är också inkapslad. Mycket låg ljudnivå jag har mer ljud från DVD som snurrar än från alla fläktarna på DLP enhet. Tittar man på skärmytan när man har en svart bild ser man myrornas krig om man står 1 cm från skärmen detta visar tekniken är bättre än förr då man hade linjerat i ytan nu är det miljoner små pixlar precis som en vanlig CRT. Man kan skymta lampreflex när enhet är vilande med svart heltäckande bild men det är helt normalt och syns inte vid aktivitet. Om jag hade varit produktutvecklare på Sagem hade jag istället för att använda fyrkanter som täcker in varandra i pixlar utvecklat fram en ny teknik som är asymmetrisk eller trianglar som överlappar för att få lite mer Plasma och LCD där det är en gas eller kristall som flyter. Jag hoppas man i framtiden lämnar fyrkants pixlar och ser framåt även på en pixels utseende för att få bästa bild. Jag har patent på Asym Pixel Teknik (ASPT) om den nu kommer jag kom på den först ”smile”….. En annan sak man kan märka är när man byter källa och insignal under pågående visning eller aktivitet så hör man ett ljud som är som en dov mörk signal när projektor korrigerar format och bild samt kalibrerar vilket kan verka lite konstigt.
Betyg på Design och material: 7 av 10

Original benställning/möbel:
Här kommer första kritiken. Den är mycket tung men det är för att det finns en tyngd i center bakdel som skall balansera. Men den är för ranglig och slapp i konstruktion. Efter stor kontroll varför, så är det för att kontakt ytan med golvet är via de hjul som den har och det är för lite. Inget kan välta men det känns inte bra att den är känslig. Montage av DLP enhet på möbel gick enkelt det är gummifötter som skall passa i anpassade fördjupningar i möbel. Jag saknar fästmedel typ plast skena för skruv som är som tippskydd och barnsäkring samt bättre anliggande yta av benen där man har flexande hjul istället för fasta rullar detta sänker betyget på möbel och även priset. Den är inte 100 % exakt mot DLP enhet det är 5-7 mm dålig passform på varje sida men front är perfekt. Glasskivor är frostade och snygga med design och komplett är det snyggt. Man måste ha upp enhet på alla sätt för att endast ha den på golvet är för lågt. Möbel är snygg och design passar mot design av DLP enhet men stabilitet och ett lägre pris hade varit på plats. Sony tar även mycket för sina möbler i spånskiva så man kan säga att Sagem har bättre pris då det är stål och glas. Möbel med DLP monterad är lätt att flytta i alla led fram såsom sida, hjulen är breda och rullar lätt. Summering är att eftersom hjul är i kontakt och de är smalare än fot så blir det för liten kontakt ytan varvid det känns rangligt men den tippar ej.
Betyg original benställning/möbel: 4 av 10

Underhåll:
Att byta lampa tar 2 minuter och är mycket enkelt och bra utfört med hållare och placering. Lite sänkning av betyget är priset på lampan som är rekommenderat till 5000 kr. Service inom Sverige är ej fastställt vilket ej är bra. Detta löses ofta enkelt av leverantörer så därför sänker det inte betyget mer än en punkt.
Betyg på underhåll 8 av 10

Installation:
Uppstarten förvillar lite men läser man det lösa pappret som finns med liggande i lådan för manual och fjärr så skal den först språk inställas och sedan ”reboot”. Efter detta så får man med fjärr starta upp den igen och då är det dags att välja Land och system enkelt och smidigt.
Det är alltid förvald automatisk källa vid start som man kan välja bort senare men det är bra då den kontrollerar alla ingångar mot aktivitet. Ett annat plus är att den startar i viloläge så lampan sparas. Jag har aktiverat en kod så barnen ej kan använda enhet utan att slå in den, barnlås mycket bra. Kanal val och automatisk sökning är mycket bra och enkelt at ändra namn genom färgknapparna och som sedan raderar man bort streck så att namnet på kanal och port är snyggt. Manualen är mycket bra och där man förklarar alla portar och ingångar.
Betyg på installation: 9 av 10

Extra:
Det finns både lampa och värme indikering i dioder på framsidan vilket är mycket bra
Blir det för varmt i projektor hus del av någon anledning så varnar den och sedan kommer den att stänga ner. Detta är plus i kanten! Saknar dock information hur många timmar det är kvar i en meny under typ inställningar.

Jag är övergripande nöjd såhär långt med design, möbel, paket och det som är beskrivet ovan men som sagt allt kan bli bättre och Sagem hoppas jag på att de tar till sig och kommer igen. Första film testen så fick jag nästan tårar i ögonen för bilden var så grymt bra och mot min tidigare Sony CRT var den bättre på Sagem men mer om det i nästa test där även brister tas upp.

Nästa del av testerna är media, system, prestanda, funktioner, teknik kommer inomkort och där skall den hårdbankas för jag är mycket noga och kritisk så tillverkarna kan lära sig lite från oss som köper deras produkter.
/Jörgen

Lääängar till nästa del!

:(

Postad 29 oktober 2004 - 15:47

Unregistered33cb85c2
  • Unregistered33cb85c2
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Enligt Urban Josefsson på thomson är det ett chip som dom kallar hd3+ ett vidareutvecklatt chip av hd2+ . Thomson rca och TI har utvecklat det tillsammans.
Fördelen med hd3+ är bättre kontrast, bättre svärta. Pga av speglarnas vinkel i hd3+ chipset som är 12 grader ( hd2+ 10 grader ) uppnås en bättre ljusstyrka.
Det blir ingen ljusförlust i hd3+ . I hd2+ blir det en ljusförlust på ca 20 % .
Upplösningen är samma på båda chipsen.

Postad 29 oktober 2004 - 16:34

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

PPSO

Jag fattar inget inget nu, ska Thomson 50DLY644 ha HD2+ nu alltså?
Eller är det bara jag som e lite trög här eller? :)

Rimligtvis måste alla apparater som har haft HD2 ha åtminstone _chipdelen_ av systemet HD2+ nu, eftersom inte HD2 tillverkas längre. De borde inte ha så värst många HD2 kvar i lager längre att stoppa i apparaterna... Om någon har HD2 kvar så är det nog inte länge till i vart fall.

Redigerat av Unregistered8221d29b, 29 oktober 2004 - 16:49.

Postad 29 oktober 2004 - 16:47

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
OBS!!

HD2+ har redan 12 graders vinkling. Faktum är att redan HD2 fick 12 graders tilt mot HD1 som hade 10. Optical Engines med HD2 och 12 graders tilt introducerades redan vid CEDIA mässan 2002.

Däremot har de darkchip 3 i de senaste HD2+. Det var det jag nämnde ovan. Det är egenligen bara en bättre dimplefix.

Thomson ska komma med en plattare modells som ska kunna hängas på väggen. Denna är utvecklad ihop med infocus. All information jag har hört är att den ska använda sig av HD2+, men med ny optical engine för att möjliggöra plattheten.

Någon HD3+ har jag inte hört talas om... Kanske är det HD2+ med darkchip 3 som thomson väljer att kalla HD3+? Märkligt i så fall att alla andra tillverkare (och TI) som har samma komponent kallar dem HD2+ fortfarande.

Summa summarum tror jag att det råder en MYCKET STOR förvirring om vilka chips som heter vad/hur/när i Texas instruments sortiment. Även bland de som säljer apparaterna. Det verkar som de inte har... ehm... full koll. :blink:

(Om jag har fel i något av ovanstående ber jag naturligtvis hemskt mycket om ursäkt.) :)

Redigerat av Unregistered8221d29b, 29 oktober 2004 - 16:53.

Postad 29 oktober 2004 - 17:03

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Pris på både TV:n och lampan talar för Thomson. Jag ska se om jag kan titta på den snart. Vet någon om den finns uppställd någonstans i GBG förutom Ljud o Bild i Kållered?

Postad 29 oktober 2004 - 17:04

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Först måste jag säga: Kanontest!

Sen tänkte jag nämna en kul grej...

... Om jag hade varit produktutvecklare på Sagem hade jag istället för att använda fyrkanter som täcker in varandra i pixlar utvecklat fram en ny teknik som är asymmetrisk eller trianglar som överlappar för att få lite mer Plasma och LCD där det är en gas eller kristall som flyter. Jag hoppas man i framtiden lämnar fyrkants pixlar och ser framåt även på en pixels utseende för att få bästa bild. Jag har patent på Asym Pixel Teknik (ASPT) om den nu kommer jag kom på den först ”smile”…../Jörgen

Det du talar om är _exakt_ hur HD3 fungerar! Och för alla er som köpt Samsung L3 ska ni veta att HD3 inte alls är kasst om ni trodde det, det tar bort all screendoor som finns i stort sett, det är ett mycket bra och billigt chip som ger bra bild och ger kanske 90-95% av 1280*720 upplösningen.

Det är bara det att HD2+ ger ännu bättre bild :blink: Förutom screendoor då som sagt.

Phew, tack för mig för idag. Tror jag? :)

Postad 29 oktober 2004 - 18:24

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Bo_jahn

När du menar plattare modell menar du väl deras DSZ644 modeller?

Saxxat
Extra tunt hölje, mindre än 18 cm - enkel att montera på väggen eller placera på golvet.

Kostar förstås nästan 69000.kr för 50" modellen och 78000.kr för 61" modellen.

Postad 29 oktober 2004 - 19:05

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Först måste jag säga: Kanontest!

Sen tänkte jag nämna en kul grej...

... Om jag hade varit produktutvecklare på Sagem hade jag istället för att använda fyrkanter som täcker in varandra i pixlar utvecklat fram en ny teknik som är asymmetrisk eller trianglar som överlappar för att få lite mer Plasma och LCD där det är en gas eller kristall som flyter. Jag hoppas man i framtiden lämnar fyrkants pixlar och ser framåt även på en pixels utseende för att få bästa bild. Jag har patent på Asym Pixel Teknik (ASPT) om den nu kommer jag kom på den först ”smile”…../Jörgen

Det du talar om är _exakt_ hur HD3 fungerar! Och för alla er som köpt Samsung L3 ska ni veta att HD3 inte alls är kasst om ni trodde det, det tar bort all screendoor som finns i stort sett, det är ett mycket bra och billigt chip som ger bra bild och ger kanske 90-95% av 1280*720 upplösningen.

Det är bara det att HD2+ ger ännu bättre bild :unsure: Förutom screendoor då som sagt.

Phew, tack för mig för idag. Tror jag? ;)

Ler, jesus vicken soppa detta med chipsen är :), men OK, så Samsung SP-50L3 är HD3, men är den värd 8000:- mer än Thomsons DLY644, som då har HD2+ ?, dvs vad tycker du om bildkvalitén Bo_Jahn (om du jämfört de båda asså, jag har inte båda här i Helsingborg :blink:
//SurfGuru

Postad 29 oktober 2004 - 19:35

Jonts
  • Jonts
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har fått hem min Sagem Axium idag.! :unsure: bara små kikat än.. men vilken bild! :blink: !
Låter Logisk IT Malmö sköta recensionen, då har gör det på ett fenomenalt sätt! :)
Nu ska jag kika runt efter en ny dvd spelare.. funderar på en cambridge azur 540D men har inte riktigt bestämt mig än... ;)
Något annat förslag?

Postad 29 oktober 2004 - 21:01

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om det finns eller kommer en DVD snart som har HDMI/ DVI-utgång som man kan koppla in i DLP-TV'n. ;)
Har kollat på Samsungs 945:a men den sänder ju i 60Hz.....måste bli ryckigt.
Typ som på NHL-matcherna på Canal plus. :blink:

Väntar fortfarande på min Samsung SP-46L3H.
17 November har de sagt. Spännande att läsa M3:s DLP-recensioner den 16 nov.

Finnns L3:an uppställd nån stans i GBG-regionen så man kan ta sig en titt, nån som vet?

Tycker förresten inte om Sagems design. I mitt tycke är bilden väldigt avgörane men TV'n är ganska stor och ska man ha den i vardagsrummet så måste den vara iögonfallnde oxå. Det är Samsung!!! :)

Postad 29 oktober 2004 - 21:30

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
SurfGuru

HD2+ skulle vara bättre än HD3 chipset som du ser på ditt senaste inlägg när du gör quote där.

Och sen undrar du om det är värt att spendera 8000.kr mer på en i så fall sämre tv? :) Förstår inte det där riktigt.
-------------------

Ta den tv som du själv är nöjd med och som har en design som tilltalar dig.
Själv anser jag att 8000.kr mer för en tv även om den skulle vara lite bättre är för mycket pengar imellan. Om man nu inte är rik förstås.

Postad 30 oktober 2004 - 12:03

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Test Del 2 av 3 kommer snart skall bara gå igenom en liten genom blödning i Private Ryan av vita fält men jag tror det är kamera vinkel mot fönster och därför vill jag testa med 2 andra DVD spelare först och samma scen innan jag säger det är något som rör Sagem.

Kolla på ElGianten på monster cable som kostar 1145 kr för en scart , jag skall testa en sådan mot Techlink och Supra samt High End

Håll ut......

/Jörgen

Postad 30 oktober 2004 - 12:08

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Fick reda på av Sony att de släpper snart 3 nya modeller som skall ersätta 730 med Precision Cinema Progressive Scan och 3:2 pulldown. Samt Denon kommer med 12/216 istället för 12/108 på video hanteringen och jag tror Sony hänger med där. Så ni som skall köpa DVD kolla efter ny teknik på DVD med minst 12/216...

Denna kommer för att en del letar DVD
/Jörgen

Postad 30 oktober 2004 - 12:35

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Logisk IT: Varför inte en DVD-spelare med DVI/HDMI? När (om...) jag köper en ny bakproj med DLP så är det första som jag kommer att skaffa mig just en DVD-spelare med digital bildutgång. Denon har ju en ny spelare med DCDi som "bara" kostar ungefär dubbelt så mycket som en monster scart på Elgiganten. Men jag kan inte Sagem och jag har kanske missat att Sagem inte fixar DVI/HDMI?

HD2 vs. HD2+ vs. HD3 vs. xHD3: Det är inte alls omöjligt att Thomson använder HD2+, jag kanske skall utveckla det jag skrev tidigare. Jag jobbar med marknadsföring och för mig verkar det osannolikt att Thomson skulle ha missat att basunera ut att dom har HD2+ i sina apparater. Idag handlar marknadsföring mer om varumärken än om produkten i sig, om Thomson har missat att marknadsföra att deras apprater har HD2+ så bör dom fundera på att byta ut några ansvariga personer på marknadsavdelningen. Det är mer logiskt att tro att Thomson har "undvikit" att ange vilket chip dom använder eftersom dom har det äldre HD2-chippet. Då verkar även priset logiskt. Men, men...

I övrigt så rekommenderar jag ett besök på AVSforum.com och en sökning på t ex. "HD2+ vs. HD3". Hur bra/dålig HD3 är jämfört med HD2+ är omöjligt att svara på utan att se den själv, så jag är lite nyfiken, är det någon som har sett en L3:a i verkligheten?

[EDIT:] Hittade ännu en test av den amerikanska motsvarigheten till L3, d v s Samsungs HD3 modell (betydligt bättre än den förra testen även om den inte svarar på alla frågor): Extremetech

Redigerat av Tomas L, 30 oktober 2004 - 13:02.

Postad 30 oktober 2004 - 19:01

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Det kommer med DVI men jag har inte hitta någon bra hdmi att låna för tester

Sagem Axium 50" har inte HDCP på DVI så det är en negativ sak

/Jörgen

Postad 30 oktober 2004 - 19:27

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Räcker inte DVI då? Om man inte bryr sig om extra kabel för ljud?
------

Postad 31 oktober 2004 - 03:38

Gansmoe
  • Gansmoe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Man använder nog aldrig (inte jag) högtalarna i TVn. Mina högtalare på min Philips 8807 har aldrig fått känna på hur det är att leva :rolleyes:
Jag tror det finns kablar som är DVI-D --> HDMI och tvärtom, eller? Inga problem...
//Osäker Thomson spekulant :)

Postad 31 oktober 2004 - 09:30

mjölner
  • mjölner
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Följer denna tråd med stort intresse då jag står i startgroparna för att beställa, Sagem eller Thomson???
Väntar spänt på test del 2 från Logisk IT Malmö.
Har hittat Sagem För 25k i butik.

Postad 31 oktober 2004 - 09:45

ChillBill
  • ChillBill
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Samma här väntar otåligt på nästa del.Mjölner har du lust att tala om var du fick dette pris??

Postad 31 oktober 2004 - 10:11

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Det kommer med DVI men jag har inte hitta någon bra hdmi att låna för tester

Sagem Axium 50" har inte HDCP på DVI så det är en negativ sak

/Jörgen

Hoppsan! Tack för den informationen, då måste jag tyvärr stryka Sagem från min lista, åtminstone nuvarande modell.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.