Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Marantz SR-7400 *

546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2004 - 22:40

Unregistered6080eb57
  • Unregistered6080eb57
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Är det någon här som vet hur man ställer ner delningen ett eller två steg via Marantzen

på suben så att det inte blir så mullrigt

Postad 18 December 2004 - 10:47

Speedgelb
  • Speedgelb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

jag har dock lite problem att få upp menyn på TV;n... Hur har ni kopplat för att få detta att funka?
Har en Thomson TV med S-video ingång.
Bilden från DVD;n och Boxern tar jag in via scartkontakt. Drar jag ur den scart som levererar bilden till TV;n så får jag upp menyn. Men hur gör jag om jag vill nå menyn utan att dra ur bildsladden?

Har du ingen ingångsväljare på TV:n? Brukar alltid sitta en knapp på fjärren. På min Sony ser den ut som en ruta med en pil in i. trycker man på den växlar tv:n vilken ingång som skall visas.

Hoppas att det hjälper,
Björn

Det är altså nån form av inställnig på TV;n som måste till? Har plöjt i genom menyerna på TV;n men inte hittat nått som styr in o utgångar där...
Jaja nu är den ju inställd som den ska så jag behöver väll inte in i menyerna varje dag...
Trodde att det gick att koppla på nått vis så att man kan få upp menyn enbart av ett tryck på meny knappen.

Postad 18 December 2004 - 22:59

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Hade varit kul att veta vad alla kör med för högtalare till sina SR-7400? Själv är jag på jakt ännu.

Hälsn.,
Onk

Postad 19 December 2004 - 02:40

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Jag kör min 7400:a med mina gamla Jamo D165 som frontar men ska så snart jag får råd (och så fort jag fjäskat ordentligt med frugan) byta upp mig till Mordaunt-Short MS904, 906 eller 908. Har börjat så smått genom att köpa surrounderna MS-903S (länk här) och centern MS-905C (länk här).
Är hyggligt nöjd än så länge men längtar mycket efter nya frontar. Har dessutom lite svårt med placeringen av bipolerna men med lite mer experimentering så ska det nog bli bra. :D

Postad 20 December 2004 - 00:05

Joppes
  • Joppes
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har en fråga angående koppla datorn till marantz 7400.
Har kopplat via s/pdif (optisk tos-link eller vad det nu heter:) ) å det är stendött.

Vad jag undrar är... behöver jag adressera ingången på marantzen på något sätt?
Vilken "knapp" ska datorn hamna under, aux? eller nått sånt?

Rörigt detta, men vill iaf utesluta att jag inte gjort nått fel på marantzen.

MVH
Jonas

-------------
edit:
Jag fattar att jag måste tilldela den digitala ingången någon adress, men vad ska man välja till en s/pdif optisk från datorn?

dss, aux? eller någoting annant? Spelar det någon roll egentligen?

Redigerat av Joppes, 20 December 2004 - 14:15.

Postad 20 December 2004 - 17:19

Speedgelb
  • Speedgelb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
I denna tråd har jag en fråga om avkodning av Boxer ljud på en Marantz 7400...

https://www.minhembi...showtopic=80806

Nån som har nått bra svar?

Postad 20 December 2004 - 17:41

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0

dss, aux? eller någoting annant? Spelar det någon roll egentligen?

Spelar absolut ingen roll

Postad 21 December 2004 - 00:28

Slitzz
  • Slitzz
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tänkte bara dela med mig av mina första intryck av den här förstärkaren tillsammans med en DV6400. Uppgraderade från Sony DB840. Har tills ekonomin tillåter kvar mina sunkiga Jamo Cornet 195+surround i samma serie.

Hämtade stärkaren idag hos åkeriet. Orkade givetvis inte vänta en dag extra på att dom skulle köra ut grejerna :D

Åkte hem och rev ut min gamla reciever plus dvd och kopplade ihop Marantz-prylarna. Gissa om det kändes fel att koppla in mina gamla högtalare ;)
Hade gärna bytt ut dom oxå för att få den där totala nya upplevelsen, men jag blev faktiskt positivt överraskad! Trots att dom är billiga gamla högtalare så låter dom bättre än jag trodde att dom någonsin skulle kunna göra. 7400:an lyfter dom till nya höjder. En helt ny dynamik och rymd i ljudet. Precisionen på surrounden känns mycket mer exakt och basen har fått en helt annan pondus än tidigare. Även subben, hur det nu går till, fick sig ett rejält lyft! Kan nån förklara det? Driver inte den på egen stärkare?Hmm....

En annan positiv grej är att DV6400:an levererade en helt ny bildupplevelse till min gamla sunkiga davis DLX10-projje. Tidigare har bilden saknat lite färgdjup och det har sett lite allmänt tråkigt ut. Detta blev klart bättre med den nya dvdn.

I väntan på att ekonomin tillåter en uppgradering av högtalare och projektor så måste jag säga att Marantz inflytt i mitt vardagsrum är det bästa jag gjort hitills. Det är SÅ mycket roligare att leka med dom stora pojkarna. Just my 2cents :(

Vill oxå skicka ett stort TACK till Ove på Ljudkällaren i GBG för att han i min desperata jakt efter ett exemplar i silver sålde sina egna grejer till mig då han inte hade några andra. Att han dessutom "tvingade" på mig den medföljande dvdn är väl inget jag ångrar idag direkt. Kan inte annat än rekommendera Ljudkällaren pga suverän servicekänsla.

/SlitZz

Postad 21 December 2004 - 01:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Slitzz - Kul att allt fler även förstår att elektroniken gör STOR skillnad för ljudet...rätt kassa högtalare kan faktiskt låta förvånansvärt bra, med en bra stärkare.

Roligt oxå att se att ingen blivit missnöjd hittills med tipset på Marantz SR7400 till "rånpriset"...kändes ett tag som om mina knäskålar kunde ligga risigt till eftersom de flesta beställde utan att ha lyssnat innan och det blev rätt många till slut... :(

Sen kan jag bara hålla med om att Ljudkällaren är en kanonbutik med otroligt bra service...köpte min Onkyoreciver där till superpris via telefon och fick den ändå gratis hemsänd till dörren ändå uppe i Umeå, där jag tidigare bodde... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 December 2004 - 01:40.

Postad 21 December 2004 - 13:21

frbel
  • frbel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Hej - undrar vilken som är bäst för mina B&W 602:or. 7400 eller Denons 2105, som jag nyss har köpt. Kanske ska lämna tillbax?? Gillar dock auto-setupen då jag har en förmåga att möbelera om då o då :D Det finns ingen alls sån på 7400??

MVH/Fredrik

Postad 21 December 2004 - 19:32

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
frbel: Utan att veta alltför mycket om Denon 2105 (tittade lite snabbt på Hi-fi klubbens hemsida), så skulle jag säga 7400 (om man ser till kraften). 2105 klarar 7x90W och 7400 klarar 7x105W enligt specen, vilket redan på pappret är bättre. Sedan är Denon kända för att tappa vid flerkanalsdrift, medan Marantz snarare håller vad de lovar. Vilken av Marantz eller Denon som skapar bäst ljudbild med B&W kan jag däremot inte svara på...

Tyvärr ingen auto-setup på 7400, då måste du köpa 7500, vilket kostar några tusenlappar mer.

Postad 22 December 2004 - 10:30

frbel
  • frbel
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Jaha! Typiskt att man måste lägga flera tusingar till för att få auto-setupen :) Fast o andra sidan slipper jag att byta nu. Trodde i min enfald att det kunde bli en enkel affär :)

MVH/Fredrik

Postad 24 December 2004 - 09:11

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

..... särskilt till alla 7400-ägare!

Tack till alla extremt kunniga (ni vet nog vilka ni är <_< ) för all hjälp och för att ni delar med er av er kunskap till totala nybörjare som jag. Det är guld värt!

Särskilt tack till JB än en gång!

Nä, jag har fortfarande inte fått min egen 7400 uppkopplad :lol: ...... december var liiite hektisk. I mellandagarna hoppas jag dock kunna börja med min egen anläggning. Ett större bokhyllebygge ska till först, det är därför det tar lite tid.....

Men tills dess övar jag glatt på min särbos 7400. Vilken maskin detta är! :(

Hoppas tomten kommer till er alla!

Nu julfrukost -skinkmackor till oss och en julskiva till Marantzen :)

Ha det bra alla!

// Fnulan

Postad 27 December 2004 - 21:29

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
För ett tag sedan köpte jag en Panasonic XR45. Pga önskemål om in-/utgångar den inte har sålde jag den förra veckan, och fick idag hem ersättaren, en Marantz 7400.

Jag har precis kopplat in den mot högtalarna, B&W 601, och kan konstatera att Marantzen inte knäcker XR45 i 2-kanal i alla fall, snarare tvärtom. Känns lite som att man hängt något över högtalarna. Men det kanske är den skillnad i ljudart som de två olika receivrarna har, eller så släpper det, eller så lär jag mig ställa in Marantzen.

Har dock inte provat att dra på så mycket, då lär grannarna stå i kö och knacka på.

Kappa subben däremot spelar så fint, så fint. Tror inte att det är sant att en så stor klumpeduns kan vara så subtil. Nu blir jag tvärtom orolig att den inte skall prestera till film!
Fast jag kan ju också prova att dra upp volymen från bottenskiktet.

Återstår nu bara att preparera sambon inför hennes hemkomst efter julsemestern, hon vet inget ännu, och lär INTE låta Kappan stå obemärkt. Tur att den väger så mycket att hon inte orkar kasta ut den från balkongen.

Edit: en punkt där Marantzen regerar är Tunern. Den är otroligt mycket bättre än Panasonicens. Det är ju ett rent nöje att lyssna på radio nu!

Redigerat av Unregisterede7866599, 27 December 2004 - 21:34.

Postad 28 December 2004 - 16:19

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Finns det någon chans att kunna använda bananer med Marantzen?
Hade för mig att jag läst något om det...

Postad 28 December 2004 - 19:55

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Visst kan du använda bananer, har själv tänkt göra det...har dock inte fått hem dem ännu.... ;)

Postad 28 December 2004 - 21:23

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Visst kan du använda bananer, har själv tänkt göra det...har dock inte fått hem dem ännu.... ;)

Skall man borra i någonting och dra ut plastpluggarna som sitter i? Eller är det på Yamaha man gör så....

Postad 28 December 2004 - 21:44

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Det verkar som om alla tjejer inte tycker om hemmabio. Min tjej diggar det och uppskattar det väldigt mycket.

Angående bananer på Marantzen är det bara att dra ut plastpluggarna som sitter där bak. Borra för tusan inte! ;)

Postad 28 December 2004 - 21:50

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Det verkar som om alla tjejer inte tycker om hemmabio. Min tjej diggar det och uppskattar det väldigt mycket.

Angående bananer på Marantzen är det bara att dra ut plastpluggarna som sitter där bak. Borra för tusan inte!  ;)

Ok då skall jag inte göra det! Men vaddå dra ur dem? Jag har provat men inte lyckats skruva ur "hela" plasttoppen.

Postad 28 December 2004 - 22:13

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Det ska inte vara svårare än att ta naglarna och dra bort dem...så gjorde jag för att kolla...

Men som sagt inget våld krävs för att få bort dem...

Postad 29 December 2004 - 01:27

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Ta en liten kniv eller din nagel och dra bara ut dem. Om du inte vet var de sitter så är det i de som man snurrar om man ska sätta i kablarna på traditionellt vis.

Hoppas det löser sig!

Postad 29 December 2004 - 08:24

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Ta en liten kniv eller din nagel och dra bara ut dem. Om du inte vet var de sitter så är det i de som man snurrar om man ska sätta i kablarna på traditionellt vis.

Hoppas det löser sig!

Ok, det är väl bara att ge sig på dem då. Det ser bara ut som att de sitter instoppade från insidan, men men, friskt vågat hälften vunnet.

Postad 29 December 2004 - 21:36

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Suck. Jag skulle jämföra ljudet med/utan subwoofern igång, så jag kopplade av/på subkanalen i Marantzen några gånger. Nu kan jag inte få signal till subben....

Vad kan jag ha pillat på som orsakar detta?

Jag har SUBWOOFER=YES inställt i "menyn".

Edit: Fick grön lampa på subben, så nu får den signal i alla fall. Jag micklade nu runt med olika surroundformat, med tunern spelande. Men vill jag lyssna i något som liknar 2-kanalsläge så blir det ingen sub.

När jag läser i tabellen i manualen ser det ut som att analog signal in aldrig kan ge utsignal till subben?

I min minnesbild lirade jag nyss "vanlig" radio med subben spelandes med, och nu har jag problem med det. Är det någon som kan klargöra för mig vilka inställningar det är som gäller för det?

Edit igen: nu hittade jag en lösning i alla fall. Jag ställde om front speakers till "small" enligt instruktion till en Yamahaägare med samma problem. Det är visst så det skall funka så den skär vid i nuläget inställda 80 Hz.

Puuh. Blev nästan trött ett tag.

Redigerat av Unregisterede7866599, 29 December 2004 - 22:09.

Postad 29 December 2004 - 22:57

Unregisteredb337e9b0
  • Unregisteredb337e9b0
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Är det någon som testat och köra preout till en effektförstärkare?
Är lite sugen på att köpa ett begagnat slutsteg & ha till frontarna.
Har ingen lust/möjligthet att lägga nån enorm summa men har sett att man kan få ett rotel slutsteg i 900-serien för en 2000-3500kr.
Vad tror ni blir det ett klart lyft för stereo ljudet eller är det att slänga pengarna i sjön??

Postad 02 January 2005 - 20:57

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Är det någon som testat och köra preout till en effektförstärkare?
Är lite sugen på att köpa ett begagnat slutsteg & ha till frontarna.
Har ingen lust/möjligthet att lägga nån enorm summa men har sett att man kan få ett rotel slutsteg i 900-serien för en 2000-3500kr.
Vad tror ni blir det ett klart lyft för stereo ljudet eller är det att slänga pengarna i sjön??

Är också intresserad av detta, eftersom det var min plan med Marantzen från början. Nu börjar jag dock bli orolig... Det saknas en hel del detaljer och flerdimensionell känsla i det ljud Marantzen presterar, och frågan är om ett separat slutsteg får ordning på det. Försteget i Marantzen spelar kanske stor roll?

Redigerat av Unregisterede7866599, 02 January 2005 - 20:58.

Postad 02 January 2005 - 23:14

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
En renodlad Marantz och B&W är ingen ulitmat matchning. Blir för lite energi i totaltresultatet eftersom båda är lite tillbakadragna i sin framtoning.

Ett energiskt Rotelsteg ger säkert en stor förbättring i fråga om detaljrikedom och ljudbild.

Mvh JB

Postad 03 January 2005 - 13:17

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

En renodlad Marantz och B&W är ingen ulitmat matchning. Blir för lite energi i totaltresultatet eftersom båda är lite tillbakadragna i sin framtoning.

Ett energiskt Rotelsteg ger säkert en stor förbättring i fråga om detaljrikedom och ljudbild.

Mvh JB

OK. Vad menas med ett energiskt slusteg? Kan det översättas till varmt eller kallt, eller.... ?

Postad 03 January 2005 - 13:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Mvh JB

OK. Vad menas med ett energiskt slusteg? Kan det översättas till varmt eller kallt, eller.... ?

Vill översätta det som ett mycket dynamiskt ljud med bra driv. Åt lite mer åt det neutrala hållet istället för varmt.

Även en förmåga att spela/få fram en fin diskant utan att det blir skrikigt, vilket kan behövas till B&W enklare modeller eftersom de är rätt tillplattade i de övre registren, enligt mina öron.

Mvh JB

Postad 03 January 2005 - 14:04

Unregisterede7866599
  • Unregisterede7866599
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Mvh JB

Vill översätta det som ett mycket dynamiskt ljud med bra driv. Åt lite mer åt det neutrala hållet istället för varmt.

Även en förmåga att spela/få fram en fin diskant utan att det blir skrikigt, vilket kan behövas till B&W enklare modeller eftersom de är rätt tillplattade i de övre registren, enligt mina öron.

Mvh JB

Ok neutralt kanske är det Panasonicen var, om Marantzen skall vara varm. Hoppas inte denna "varmhet" sitter även i Marantzens försteg....

Postad 05 January 2005 - 09:43

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN har jag fått min SR-7400 och min DV-6400 hopkopplade med mina Canton Movie MX-10. (Särbon kopplade, jag hämtade öl..... som vanligt..... :D )

Och plötsligt förstår jag PRECIS vad alla menar med uppgraderingsdjävulen.... ;)

Jag har ju nämligen under en dryg månads tid sett kanske 10 filmer och dagligen hört på musik i särbons likadana Marantz-prylar - som spelar ihop med en Jamo-anläggning i 20 000 kr-klassen med fullstora golvare fram. Och den upplevelsen är helt otrolig.

Och visst, jag var självklart mentalt förberedd på att Canton Movie GIVETVIS inte producerar i närheten av samma upplevelse som Jamo:rna. Jag fick dom ju för 1 500 kr beg med sladdar, stativ och allt och det hela var ju tänkt lite som ett test.

Men ändå. Besvikelsen var total. Det var som 5 små strandradioapparater som stod i varsitt hörn och pep lite försiktigt. Skillnaden mot det vanliga TV-ljudet, som är ovanligt bra i min Sony 29-tummare, var tämligen minimal.

Tvärtemot alla råd och principer har vi nu i stället satt mina 9 år gamla KEF Coda 7 stereohögtalare som frontar. Förbättringen var i mina öron högst avsevärd, trots allt tal om klangmatchning.

Nästa steg blir att så fort som möjligt hitta en center som funkar med KEF:arna, och så får Canton-burkarna fungera som bakhögtalare. Har ju tillräckligt många för att på så sätt få ihop till en 7.1-anläggning.

Förutom att jag vant mig vid Jamo:rna har jag kanske underskattat mitt vardagsrums storlek. Uppemot 25 kvm med c:a 3,20 i takhöjd kräver nog sina högtalare. Problemet är att hitta lagom nivå eftersom jag samtidigt är mån om grannsämjan. Men jag tror att KEF + Canton kommer att bli bra, när väl hittat en fungerande center....

// Fnulan

Postad 05 January 2005 - 13:28

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Har läst igenom hela tråden men hittar inte svar på ifall man kan biampa frontarna ifall man kör 5.1 system på en 1500:a.
Så min fråga är, kan man det?

Har 7400:an variabel delningsfrekvens förresten?

Vad skiljer 7400 från 7500 förutom avsaknaden av MRAC och lucka på frontpanelen?

Postad 05 January 2005 - 14:08

Yammamannen
  • Yammamannen
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Har läst igenom hela tråden men hittar inte svar på ifall man kan biampa frontarna ifall man kör 5.1 system på en 1500:a.

Vad skiljer 7400 från 7500 förutom avsaknaden av MRAC och lucka på frontpanelen?

Kolla hur man kan göra med Denon
http://www.audioholi...05_review04.php

Postad 05 January 2005 - 14:15

Yammamannen
  • Yammamannen
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Kolla hur man kan göra med Denon
http://www.audioholi...05_review04.php

De bara väntar på att du skall prova

"We're guessing that you can employ our Denon biamping technique to the Yamaha RX-V1500 and RX-V2500 as well, though we'll give you a full report once we obtain our review sample."

http://www.audioholi...ha_RX-V2500.php

Postad 05 January 2005 - 20:03

Yammamannen
  • Yammamannen
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Fick just det tråkiga svaret från Septon att 7400 inte går att biampa med de interna stegen, dock går det med externt slutsteg + det interna frontsteget.

Möjligheten finns på 7500 :rolleyes:

Postad 05 January 2005 - 20:48

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Fick just det tråkiga svaret från Septon att 7400 inte går att biampa med de interna stegen, dock går det med externt slutsteg + det interna frontsteget.

Möjligheten finns på 7500  :P

Trist! Jag har nämligen bestämt mig för att min nästa reciever ska vara en 7.1 med bi-amp-möjlighet. Det får bli en SR-7500 då... :rolleyes:

Postad 05 January 2005 - 22:26

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Nu har jag börjat rigga upp min utrustning. Högtalare, DVD-spelare och PS2 är inkopplade som det ska. Men jag har ingen aning om hur tusan jag ska ställa in skiten. Jag får då inget ljud.

Vad är de första inställningarna jag ska göra? Jag har ställt in högtalarnas storlek och att jag har sub, samt delningen. Men måste jag aktivera ingångarna för DVD och PS2 på nåt sätt? Jag fattar ingenting. :P Jag behöver all hjälp jag kan få, för nu vill jag lyssna på grejerna.

Vad är det första steget för att ens få ljud i skiten? :rolleyes:

/Onk

Postad 05 January 2005 - 23:46

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Ingen?

Postad 06 January 2005 - 00:13

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Det löste sig till slut. Det var inställningarna i DVD-spelaren som bråkade.

Postad 06 January 2005 - 01:28

Burdus
  • Burdus
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Börjar allt mer luta åt att skaffa en Marantz Sr-7400 (om jag inte på något smidigt sätt kan få hem en CAV 2086 från baltstaterna).

Kollade i Trackern och hittade 2 ÅF som säljer den för 5900.-, finns det fler ÅF som ni kan rekommendera för Marantz som kan tänkas ha den. Verkar som den bara finns kvar i svart?

Postad 06 January 2005 - 12:20

Unregisteredb3fec30c
  • Unregisteredb3fec30c
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Min 7400 stänger av sig och visa "protect" i displayen. Är den för varm??
Detta händer endast i prologic programmen. ( hittils )
någon som vet?

Postad 06 January 2005 - 14:04

boulderborn
  • boulderborn
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
LUTTE: har du känt om den blir varm, det kan möjligen va nåt som du kopplat fel, kollar högtalarsladdar och liknande... men händer det bara i prologic så är det en gåta!!!

Postad 07 January 2005 - 02:07

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Min 7400 stänger av sig och visa "protect" i displayen. Är den för varm??
Detta händer endast i prologic programmen.    ( hittils )
någon som vet?

Blir recivern mycket varm? I så fall vet jag att Marantz haft en del "kvalitetsproblem" med sina recivrar som blivit för varma och stängt av sig själva för att de inte "brinna" upp.
Det handlar visst om ett problem i själva nättrafon efter att tillverkaren "boostat" upp effekten trots att de i stort använder sig av samma nätdel som tidigare.

Dock behöver det inte vara exakt detta som jag beskrivit, men det låter som att det kan vara ett sådant problem.

Mitt råd är att du tar kontakt med butiken redan nu och förklarar problemet, detta SKA lösas på garantin hur som helst, och du kan poängtera att detta med överhettade recivrar är ett välkänt problem för just Marantz...!

Alla andra märken har oxå "kvalitetsproblem" av olika slag, så Marantz är inte unika/sämre än andra överlag.

Mvh JB

Postad 07 January 2005 - 23:17

Mr x
  • Mr x
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej
Jag har försökt få monitor out till Tv:n att fungera, men jag får ingen bild på Tv:n. Jag har kopplat s-video från monitor out till s-video in på min Sony tv, men jag får ingen OSD. Finns det någon som kan hjälpa mig.
Tacksam för svar:)

Postad 08 January 2005 - 13:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag har nu lyssnat på 7500:an och jämförde den mot min HK670. Vilken skillnad! 7500 spelar mer detaljerat och luftigt, det var högre upplösning och jag blev inte lika lyssningstrött vid hög volym. Fast nog saknades lite basknuff... Jag skulle ändå lätt kunna leva med en 7500.

Postad 08 January 2005 - 14:07

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Tja!

Har ingen aning egentligen, men det kan inte va nån inställning som aktiverar S-video så om du kopplar med komposit först kanske du får bild?

hade nåt liknande med en DVD en gång då jag skiftade mellan scart och komponent, så fipplade jag bort så jag inte kunde komma in i menyn, men med komposit gick det.

//lux

Postad 08 January 2005 - 17:35

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag har nu lyssnat på 7500:an och jämförde den mot min HK670. Vilken skillnad! 7500 spelar mer detaljerat och luftigt, det var högre upplösning och jag blev inte lika lyssningstrött vid hög volym. Fast nog saknades lite basknuff... Jag skulle ändå lätt kunna leva med en 7500.

Jag är inte förvånad.... :D Visst är H/K 670 en bra stereostärkare för priset (i alla fall på slutet) , men det är definitivt inget underverk...dessutom har Marantz en mkt behagligare/bättre ljudkaraktär i stort och deras hembiorecivrar är mkt kompetenta i stereo...!

Mvh JB

Postad 08 January 2005 - 18:46

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Detta visar ju änen gång att 7500an är otroligt kompetent och manfår mycket för pengarna :D

Postad 10 January 2005 - 18:48

boulderborn
  • boulderborn
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
vilka högtalare matchar bra me marantz recievers? ge mig gärna ett par olika märken

Postad 10 January 2005 - 23:15

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

vilka högtalare matchar bra me marantz recievers? ge mig gärna ett par olika märken

Jag kan i alla fall ge ett högtalarmärke som rekommenderas världen över till Marantz - nämligen JMLab...!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 January 2005 - 23:16.

Postad 10 January 2005 - 23:57

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Mordaunt-Short :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.