Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVB-T med kortläsare och PVR

454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 juli 2005 - 06:38

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0

Så hade vi visst kabel-tv här, så mitt twinhan kort fungerar inte sad.gif

Det går inte att få den att fungera ändå, eller måste jag köpa en inomhusantenn? (Lägenhet)

Vilken antenn bör man köpa isf?

Kan denna vara nåt? http://www.netonnet....x.asp?iid=63733

Bor i Kalmar, så mottagningen borde ju vara bra.

Min kompis har en sån o den funkar perfekt.

Jag använder en triax ufo till ett av mina kort o det verkar inte vara nån större skillnad.

Bor i emmaboda så det är nog nästan lika långt till sändaren som i kalmar, skiljer väl nån mil kanske.

<{POST_SNAPBACK}>

Du bor ju i princip under sändaren då eftersom den är i emmaboda :D

Postad 12 juli 2005 - 11:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

QUOTE(Goldstar @ Jul 11 2005, 21:05 )
Så hade vi visst kabel-tv här, så mitt twinhan kort fungerar inte sad.gif

Det går inte att få den att fungera ändå, eller måste jag köpa en inomhusantenn? (Lägenhet)

Vilken antenn bör man köpa isf?

Kan denna vara nåt? http://www.netonnet....x.asp?iid=63733

Bor i Kalmar, så mottagningen borde ju vara bra.

Min kompis har en sån o den funkar perfekt.

Jag använder en triax ufo till ett av mina kort o det verkar inte vara nån större skillnad.

Bor i emmaboda så det är nog nästan lika långt till sändaren som i kalmar, skiljer väl nån mil kanske.
*

Du bor ju i princip under sändaren då eftersom den är i emmaboda smile.gif

:P Nja, den är ju i bälshult o det är närmare till nybro därifrån :) Men med tanke på vilket täckningsområde den har så är kalmar åxå i närområdet.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 12 juli 2005 - 11:38.

Postad 13 juli 2005 - 00:42

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Nu funkar senaste versionen av DVBviewer helt med Twinhan DVB-T CI. Med orginaldrivrutiner, inte BDA.

Men jag vet inte om det känns så intressant längre när det funkar i Mediaportal.
Mediaportal är ju ett mycket mer komplett program som dessutom är gratis.
Dessutom anklagar Mediaportal DVBviewer för att ha stulit skins från dom. Inte så snyggt att ta ett skin från fri programvara och använda i programvara som kostar pengar kanske. Även om det bara gäller ett skin.

Postad 13 juli 2005 - 11:38

vic20
  • vic20
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Är det bara jag som inte får igång dom kodade kanalerna i MediaPortal?
Jag kör med en Aston-modul, funkar inte dom än eller?
Förslag?

Postad 13 juli 2005 - 11:55

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Vilken mjukvara ger möjlighet till att få bäst bild?

Jag kör med ett Twinhan DTV Terr +CA-modul.
Just nu testar jag My Theatre. Verkar väl ok, men jag har inte fått till den där drömbilden.

Funderar vilket program som ger möjlighet till bästa bilden...är Mediaportal eller DVBviewer möjligen ett av dessa ?

Postad 19 juli 2005 - 08:42

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Hur lyckas ni hitta kanalerna?

Testat MediaPortal, Twinhans egna program och MyTheathre. Hittat en del kodade kanaler men inga okodade, testat både med ci-kortet inkopplat och urkopplat utan resultat.

Tillägg: Jag har ingen CA modul, utan vill bara få igång de fria kanalerna just nu.

Uppdatering: Nu har jag hittat SVT1 och Barnkanalen i TwinhanDTV men får "Failed to render filter" när jag ska titta på dom. Är det nåt jag saknar? Kan inte hitta nåt om det.

Redigerat av dhanjel, 19 juli 2005 - 09:29.

Postad 20 juli 2005 - 11:27

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Jag får inte in några kanaler med Twinhan DVB-T CI 3040. Har bra signal osv. Men vid sökning hittas inte en enda kanal. Har testat med olika inställningar.

Skall man koppla ifrån CI-kortet med kabel för att man skall kunna se fria kanaler?

Är det problem med CI-kortet ?

Eller som jag läst här i denna tråd om att det är flatkabeln som är dålig ?

Postad 20 juli 2005 - 22:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Vilken mjukvara ger möjlighet till att få bäst bild?

Jag kör med ett Twinhan DTV Terr +CA-modul.
Just nu testar jag My Theatre. Verkar väl ok, men jag har inte fått till den där drömbilden.

<{POST_SNAPBACK}>

Du får köra med en "graph" som ger bra bild... med t ex Nvidia Video Decoder om
du har ett Nvidia-grafikkort. Annars funkar Intervideo och Cyberlink också, så länge
du kör med hårdvaruaccelering påslaget (går att välja i PowerDVD/WinDVD). Med
rätt graph får man riktigt bra bild i MyTheatre, ungefär så bra som det går att få.

Den enda nackdelen med MyTheatre är buggen vid kanalbyten, signalen försvinner
ibland då. En omstart av programmet så funkar allt igen. Har du samma problem?

Här är några "screenshots" från mina inspelningar (inspelade och sen uppspelade
i MyTheatre med Nvidia Video Decoder):

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av Ageve, 20 juli 2005 - 23:00.

Postad 21 juli 2005 - 20:12

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Jooo...jag har inte fått en bild i närheten av den bild jag får om jag kör den inspelade filen i dvdspelaren och körd över DVI i tex 1080i.

Om jag spelar in en fil och sen kör den i MT med intervideo eller cyberlinks grafer så blir bilden 'ok'...men den är milsvid bakom den bilden det blir med samma fil i dvdspelaren...Efter lite trixande så ger Dscaler en bild som är rätt ok, men där klarar jag inte att köra tevebilden.

Jag har provat allt detta, men inte Nvidias, då jag köpte mig ett ATI-kort.
Ioffsg har jag några Gf3 ti500, men de ger svag DVI-signal...fungerar inte så bra med DVI mot projjen.

Hade förövrigt ingen aning om att inställningarna i WinDVD eller PowerDVD påverkade när man använde en graf från den... kanske får prova lite mer...(dock tror jag att jag har enablat accelerationen redan)

MediaPortal verkar kanske kunna vara grejjen...sökte men hitta it´: Är det BDA eller originaldrivisar som gäller ?
Utifall det råkar vara BDA: vorsnaggerst hitt´man dom ?

Redigerat av AAKEE, 21 juli 2005 - 20:34.

Postad 21 juli 2005 - 22:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0
Spelar alltid upp mina inspelningar i MyTheatre, med samma graph som
vid "live sändning".

Har inte ATI ett eget codec? Tror det... Annars ska Intervideo och Cyberlink funka
lika bra med ATI som med Nvidia, så länge accelerationen är aktiverad. Jag får
dock märkbart bättre bild med Nvidias codec.

edit: Du kan ändra DirectX "ritnings-metod" i MyTheatre också, i inställningarna.
Testa det och se om det blir någon skillnad.

Redigerat av Ageve, 21 juli 2005 - 22:44.

Postad 22 juli 2005 - 09:48

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Yepp...har provat det mesta, känns det som.

Kollade mina inställningar i både WinDVD och PwerDVD, och allt var redan rätt...verkar det som.

Den graf som ger bäst bild, WXP cyberlink, ger den skarpaste bilden. Den fungerar bra på svt och tv4. På övriga kanaler fungerar det enbart om man först väljer 'autograph' och sen går till WXP cyberlink. Har man ställt in XVP Cyberlink och sen bläddrar i kanalerna så kommer bilden att krackelera, oftast ett sicksackmönster som lutar 45grader....dvs "trappsteg" som börjar nere till vänster åsså går uppåt åt höger. Bilden är alltså otittbar tills man ställer in 'autograph' då fungerar bilden, sen kan man ställa in WXP Cyberlink igen för att få bilden skarp och fin. Går mao inte så bra att använda den som boxerersättare i detta läge.
Jag tycker att bilden är ungefär som de av Avege inlaggda bilderna. Däremot blir det en helt annan femma om man kör det i dvdspelaren, så det finns jobb att göra för att få bilden ännu bättre.

Skulle vara ganska ok/nöjd om jag fick alla kanaler att fungera med denna graf.
Nån som har nåt tips på hur man får den grafen att fungera med alla kanaler ?

Jag har PowerDVD 6 installerat, och WinDVD 7 Platinum...vet inte om det promt måste vara WinDVD6 för att deras grafer skall fungera...?
Har även installerat Elecards graf, men inte fått det att lira alls.

Postad 22 juli 2005 - 13:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Jag tycker att bilden är ungefär som de av Avege inlaggda bilderna. Däremot blir det en helt annan femma om man kör det i dvdspelaren, så det finns jobb att göra för att få bilden ännu bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bättre än så blir det inte med DVB. Sen syns MPEG-fel osv tydligare på en
skarp datorskärm, så det beror helt på hur man jämför. En vanlig bildrörs-TV är
väldigt bra på att dölja MPEG-fel. Däremot syns det desto mer på Plasma och LCD.

Brukar bränna mina inspelningar till DVD och se dom på projektorn med min
DVD-spelare. Det blir en aning sämre bild då, jämfört med när jag ser inspelningarna
genom MyTheatre och kopplar in projektorn till datorn.

Anledningen: Bättre deinterlacing på datorn, och högre upplösning ut (1280x720).
Även om projektorn skalar ner det så blir det märkbart bättre än med DVD-spelaren.

När det gäller buggiga graphs så kan det räcka att installera om MyTheatre om du
inte redan har provat det. Hjälper det inte, testa att göra en egen graph med
verktyget som ligger i programmappen.

edit: Glöm inte bort att alltid ha en uppdateringsfrekvens på skärmen som är
"jämn" med 50, t ex 75Hz. Annars kommer inte alla bildrutor med, och det blir lite
"hackigt".

Redigerat av Ageve, 22 juli 2005 - 13:27.

Postad 22 juli 2005 - 16:19

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Tja !

Tack för infon, skall prova göra egen graf.
Vill så gärna få till det klockrent.

Jag är inne på tredje utgåvan av My Theatre och har haft samma visa på alla, så jag anar att en ominstallation kanske inte hjälper...men skall prova.

För mig är det tvärtom:

När jag kör det live, eller i inspelat i My Theatre så blir det ok bild...men den är inte egentligen bättre än det jag har med min boxer redan.

Om jag spelar in det, bränner det på en DVDskiva och kör i dvdspelaren så blir det däremot ett riktigt tryck i bilden...den bli knivskarp och detaljer träder fam på ett annat sätt. Jag kör 1080i för det mesta från projjen(1920*1080 som projjen skalar om till sin upplösning)
Det blir 100% jämförbart med att kolla på en bra dvdfilm när det gäller ´det som sänds från svt1 och 2 samt kanal +(främst film 1 och 2 som sänder anamorfisk bild).
Skall försöka ta lite bilder och lägga ut på nätet, där man ser de samma bild körd över My theatre, min sagemboxer och över dvdspelaren.

Så, min uppfattning är att det kan bli mycket bättre över DVB-T, om man klarar att skala och och trixa till bilden på samma sätt som min dvdspelare kan.
Då rätt många under lång tid hävdat att en HTPC ger bättre bild än en dvdspelare så tror jag dem...jag blir nöjd om jag får till samma nivå, eller strax under.

Alternativet är att köpa en riktig scaler, men de är dyra och kan inte spela in nåt.

Faktiskt, man kan kanske börja med att förklara för mig hur jag visar en DVDfilm genom min HTPC så att det blir klockrent.

Jag har en AMD 2800+, 512mb, Xcard, Twinhan DVB-T, ATI radeon 9600Pro.

[Edit] Jo, jag kör givetvis projjen i anpassad frekvens, mest 50hz vid PAL

Redigerat av AAKEE, 22 juli 2005 - 16:22.

Postad 25 juli 2005 - 17:40

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har läst igenom hela tråden och jag är just nu riktigt förvirrad.
Jag hade tänkt att köpa en
VISIONPLUS/TWINHAN TV-KORT DIGITAL-TV DVB-T TER CI
http://www.dustin.se...odID=5010075673

Vad mer behöver jag förutom dvb-t kortet? Ni sa något om någon CA-Modul men jag fattade inte riktigt. Om jag behöver CA-Modul vilken i sådana fall?

Har boxer abbonemang och vill få in betalkanaler.

Tack på förhand!

Redigerat av Ultrazzo, 25 juli 2005 - 17:42.

Postad 25 juli 2005 - 21:47

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Vad mer behöver jag förutom dvb-t kortet? Ni sa något om någon CA-Modul men jag fattade inte riktigt. Om jag behöver CA-Modul vilken i sådana fall?

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har kört ett sånt Twinhan DTV-Ter Ci.

Man måste även ka en kortläsare (Ca-modul) som fungerar med boxers kodsystem(antar att det kan vara olika i olika länder, därför säljs den utan.

Jag köpte en SCM CA-modul. De som är gokända av boxer finns listade på denna sida: www.boxer.se/?page=1031
Jag handlade min på inwarehouse, då de hade bra pris samt nån annan härifrån hade köpt dör, och det hade fungerat.

Twinhankortet tar två kortplatser...en för själva kortet, förståss + en för CI´t vilket är den del där man stoppar sin CA-modul...man stoppar i sin tur in sitt boxerkort i den.

Postad 25 juli 2005 - 21:56

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har kört ett sånt Twinhan DTV-Ter Ci.

Man måste även ka en kortläsare (Ca-modul) som fungerar med boxers kodsystem(antar att det kan vara olika i olika länder, därför säljs den utan.

Jag köpte en SCM CA-modul. De som är gokända av boxer finns listade på denna sida: www.boxer.se/?page=1031
Jag handlade min på inwarehouse, då de hade bra pris samt nån annan härifrån hade köpt dör, och det hade fungerat.

Twinhankortet tar två kortplatser...en för själva kortet, förståss + en för CI´t vilket är den del där man stoppar sin CA-modul...man stoppar i sin tur in sitt boxerkort i den.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok tack! Är det lätt att installera CA-Modulen på twinhankortet? Får man med all mjukvara man behöver eller behöver man några extra program?

Och vart köpte du ditt kort ifrån?

Redigerat av Ultrazzo, 25 juli 2005 - 22:32.

Postad 26 juli 2005 - 10:43

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
CA-modulen: bara stoppa in, och precis som med boxerkortet: det måste vändas rätt väg...annars inget svårt.

Mjukvara: behövs ingen för att CA-modulen skall fungera.

Det medföljer ett "teveprogram", men det byter kanaler ganska sakta, och det finns i pincip inga möjligheter att påverka bildkvallan.

Jag har hållt på en del med My theatre, som fungerar mycket bra med kortet, inklusive alla kanaler. Byter kanal snabbt och fungerar riktigt bra...bäst av de jag testat. Det finns möjligheter att trixa till bilden så att den blir rätt bra.

Just nu testar jag Mediaportal, som också fungerar med alla kanaler, dock lite tveksamt...ibland får man vänta rätt länge på nästa kanal. Det har hängt sig flera gånger för mig....det finns riktigt goda förutsättningar att trimma till bilden, här har jag fått denb hittils bästa tevebilden...och jag har inte hunnit justera så mycket(måste lära mig FFdshow).

Postad 26 juli 2005 - 11:57

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Låter bra det där! Ska ta och beställa mitt ikväll när jag kommer hem från jobbet!

Är det smidigt att stoppa in boxerkortet? med tanke på att modulen sitter i datorn.

Postad 26 juli 2005 - 22:42

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Det går två st pci-platser, en till tevekortet och en till hållaren för kortläsaren...vilket innebär att kortet sitter där du har dina pciplatser, sticker ut litegrann...så för de flesta så hamnar det bak på datorn, där alla kablar mm kopplas in. Enkelt att byta...jag flyttar mitt mellan boxer och HTPC, och det är inget ´roplem.

Har kört lite tevebild över HTPC:n ikväll...kan bara säga(skriva?) att Mediaportal verkar vara det som ger absolut bäst bild. Kör man till en vanlig teve så kanske det inte spelar nån roll, men till projje(och till Högupplöst plasma/LCD osv antar jag) så blir det en stoor skillnad.

Det jag byggde min HTPC till: den ultimata tevebilden, kanske finns här.

Postad 27 juli 2005 - 00:07

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Ja det blir bra bild i mediaportal. Men det är väl inte programmet i sig, utan beror helt på vilken mpeg2 dekoder man väljer. Och det är ju jättebra i mediaportal att man kan välja själv. Till skillnad från twinhans egen programvara.
Själv kör jag med cyberlink powerdvd6 mpeg2 dekodern. Kanon.

Postad 27 juli 2005 - 23:34

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Ja det blir bra bild i mediaportal. Men det är väl inte programmet i sig, utan beror helt på vilken mpeg2 dekoder man väljer. Och det är ju jättebra i mediaportal att man kan välja själv. Till skillnad från twinhans egen programvara.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt. Att bilden blev bra var för att jag kunde köra FFdshow. Det är det enda jag provat i mediaportal. Har testat de flesta grafer/codecs i My theatre.

Postad 28 juli 2005 - 07:38

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt. Att bilden blev bra var för att jag kunde köra FFdshow. Det är det enda jag provat i mediaportal. Har testat de flesta grafer/codecs i My theatre.

<{POST_SNAPBACK}>

Finns det någon guide på codecs? Jag är inte så insatt i det där och men man kanske lär sig det ganska så fort?
Vore fint om man fick lite tips på vilka codecs man ska köra.

Postad 28 juli 2005 - 11:39

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Finns det någon guide på codecs? Jag är inte så insatt i det där och men man kanske lär sig det ganska så fort?
Vore fint om man fick lite tips på vilka codecs man ska köra.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller långsamt på att börja begripa mer och mer av detta... Ska installera MediaPortal i helgen (har ett Twinhan DVB-T CI) och har samlat på mig följande länkar:

http://nolanparty.co...topic.php?t=541

http://nolanparty.co...topic.php?t=549

Jag körde GB-PVR förut (den något äldre versionen som stödde CI), och var nästan helt nöjd, ända tills någon unge installerad något som sabbade codecarna, och bilden blev helt urkass, oanvändbar. Om jag hade vetat det som står i den första länken kanske jag kunde ha kollat på vilka codecs som användes, och rätta till det mha merit-siffran.

Det borde finnas en codec-tråd på detta forum, gör det det?

/hellmelt

Postad 28 juli 2005 - 15:46

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack Hellmelt! Hoppas jag får all utrustning innan fotbollsderbyt så att jag kan rippa och lägga upp den någonstans =)

Redigerat av Ultrazzo, 28 juli 2005 - 15:46.

Postad 01 augusti 2005 - 18:01

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har nu fått mitt kort och allt tillbehör men jag får inte in någon mottagning. 0% mottagning och 2% styrka. Snälla hjälp mig.

EDIT: Nu har jag fått några av mina kanaler. Men hur får jag resten? Har försökt söka några gånger men får inga nya kanaler.

Redigerat av Ultrazzo, 01 augusti 2005 - 19:00.

Postad 01 augusti 2005 - 19:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Jag har nu fått mitt kort och allt tillbehör men jag får inte in någon mottagning. 0% mottagning och 2% styrka. Snälla hjälp mig.

EDIT: Nu har jag fått några av mina kanaler. Men hur får jag resten? Har försökt söka några gånger men får inga nya kanaler.

<{POST_SNAPBACK}>

Ladda ner nyaste versionen av MyTheatre, finns på www.dvbcore.com.

Hittas alla kanalerna där? (kolla så att 8MHz är valt innan du söker).

Programmet som följer med kortet är rätt kass.

Redigerat av Ageve, 01 augusti 2005 - 19:46.

Postad 01 augusti 2005 - 20:03

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Nu har jag Eurosport, Discovery, VH1, Nickelodeon, Animal Planet, MTV, Star, ZTV.
Hur får jag in resten?

Obs jag får Getting info sen Nothing found på några...kanske är dessa?

EDIT: Jag anslöt manuellt till svt´s kanaler men jag kan inte se något. Har typ ingen mottagning. Jag har Takantenn. Ibland kan jag se svt1 men då hackar det som ********.
De kanaler jag kan se ligger på 706mhz. svts ligger på 730mhz.

Försöker få canal plus och sånt men det går inte heller. C+(mux3) 778mhz.

EDIT2: Testade Media Portal men jag hittar inte Sweden vid lookup. Finns bara några länder. Sen när man lägger till capture cards har jag något konstigt namn på kortet.
General S/W encoding card. Man kan välja mellan S/W och H/W. Vet inte vad jag ska ta mig till. Snälla hjälp mig.

Redigerat av Ultrazzo, 02 augusti 2005 - 10:24.

Postad 02 augusti 2005 - 10:33

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Ring Teracom och be dem hjälpa dig få in rätt sändare. På deras hemsida finns en lista på alla sändare och mux:ar. Kör inte sökning på alla välj´bara de muxar som din sändare använder så slipper du vänta.

Postad 02 augusti 2005 - 10:47

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag bor i stockholm och enligt deras sida:

Stockholm/Nacka 53 56 59 50 55

53=730mhz
56 =754mhz
59 =778mhz
50 =706mhz
55 =746mhz

Eller har jag fel? Det var iaf på dessa frekvenser som jag sökte manuellt och inte fick in något.

Postad 02 augusti 2005 - 11:14

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Det finns slavsändare också. Kanske Södertälje funkar? Eller någon annan....

Postad 02 augusti 2005 - 11:19

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Testade nu men ingen i närheten funkade. Ingen som vet hur Media Portal funkar och skulle kunna vägleda mig med kanalsökning och inställningar?

Postad 02 augusti 2005 - 12:20

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Det här kortet måste vara ultrakänsligt mot dålig mottagning, har en inomhusantenn (då vi har kabeltv :/) med ~23dB förstärkning och får med lite tur in barnkanalen ibland, trots att det enligt teracom ska gå utmärkt. Nån mer som upplevt det?

Postad bild

Postad 02 augusti 2005 - 13:30

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Får du in med vanlig digitalbox ?

Bara att acceptera att det förekommer radioskuggor!!

Ring Teracom !

MediaPortal i all ära då det är freeware. Men jag tycker det har långt kvar. Har inte fått fart på Mediaportal med mitt Twinhan-kort.

Redigerat av MGK, 02 augusti 2005 - 13:33.

Postad 02 augusti 2005 - 13:39

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Mediaportal fungerar jättebra med mitt Twinhan DVB-T kort.
Bara pröva vidare.
Du måste använda BDA drivrutiner.

Postad 02 augusti 2005 - 13:45

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0

Ring Teracom !

MediaPortal i all ära då det är freeware. Men jag tycker det har långt kvar. Har inte fått fart på Mediaportal med mitt Twinhan-kort.

<{POST_SNAPBACK}>

Har ingen vanlig digitalbox.

Inte så mycket Teracom kan göra känns det som.

Postad 02 augusti 2005 - 13:47

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Ring Teracom !

<{POST_SNAPBACK}>

Ringde Teracom men de visste inte varför det inte funkade för mig att få in kanalerna med tv-kortet. De sa att jag skulle ha mycket bra mottagning (bor i stockholm).

Ja, jag får in ALLA kanaler med vanlig digitalbox. Så det är ett mysterium för mig varför jag inte får det med Tv-kortet.

Det program som funkat bäst hittils för mig är twinhans egna. Då får jag iaf in alla mux4 kanaler med full mottagning!

Postad 02 augusti 2005 - 13:48

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Mediaportal fungerar jättebra med mitt Twinhan DVB-T kort.
Bara pröva vidare.
Du måste använda BDA drivrutiner.

<{POST_SNAPBACK}>

Vart hittar jag BDA drivisar? Har hört att de är svåra att installera, isådan fall hur gör man? Behöver man göra något speciellt innan man installerar?

Redigerat av Ultrazzo, 02 augusti 2005 - 14:06.

Postad 02 augusti 2005 - 15:55

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
BDA drivare hittar du på Twinhans hemsida. www.visionplus.com.tw

För dig som bor i område som Teracom anger som bra men ändå får dålig signal.... Se till att ha en riktig bra UHF antenn med rätt förstärkare. Rek 10m ovan mark och rätt riktad. Får du fortfarande inte in någon signal bor du i en skugga. Berg, hus alt skog kan skymma.

Postad 02 augusti 2005 - 16:03

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

BDA drivare hittar du på Twinhans hemsida. www.visionplus.com.tw

För dig som bor i område som Teracom anger som bra men ändå får dålig signal.... Se till att ha en riktig bra UHF antenn med rätt förstärkare. Rek 10m ovan mark och rätt riktad.  Får du fortfarande inte in någon signal bor du i en skugga. Berg, hus alt skog kan skymma.

<{POST_SNAPBACK}>

Saken är att jag får full mottagning med vanlig boxer låda. Då ser jag alla kanaler och sånt men nu när jag kör till datorn så kan jag inte se alla kanaler.

Vad ska jag välja i installationen. For MCE in Europe eller Non MCE?

Redigerat av Ultrazzo, 02 augusti 2005 - 16:12.

Postad 02 augusti 2005 - 16:17

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Som man kan läsa i trådar på detta forum så funkar inte "pay" kanalerna i MCE ännu. Jag skall den 7 sep till MS på möte om detta. Jag skall ta upp detta problem.

Redigerat av MGK, 02 augusti 2005 - 16:18.

Postad 02 augusti 2005 - 16:28

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Som man kan läsa i trådar på detta forum så funkar inte "pay" kanalerna i MCE ännu. Jag skall den 7 sep till MS på möte om detta. Jag skall ta upp detta problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Så jag ska välja non MCE förmodar jag?

Postad 02 augusti 2005 - 16:33

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Troligen...

Postad 02 augusti 2005 - 16:52

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
jag får error när jag installerar.

Error number: 0x8004070707
Description: DLL function call crashed: Setup.DeleteDTV

Setup will now terminate.

Postad 02 augusti 2005 - 17:01

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
maila Twinhan detta !

Postad 02 augusti 2005 - 17:04

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

maila Twinhan detta !

<{POST_SNAPBACK}>

Men jag ska inte ha något annat program installerat innan?

Postad 02 augusti 2005 - 17:06

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Så som jag fattar det så räcker BDA till Mediaportal.

Postad 02 augusti 2005 - 18:22

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick samma fel... Provade igen, men valde PCI-grunka 2 i listan. Fick mycket riktigt felmeddelande såsmåningom om att jag inte hade något sådant. Försökte igen, valde första PCI i listan, och voila!!

Så gjorde jag och det gick, men det känns inte rätt och robust...

Postad 02 augusti 2005 - 18:56

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick samma fel... Provade igen, men valde PCI-grunka 2 i listan. Fick mycket riktigt felmeddelande såsmåningom om att jag inte hade något sådant. Försökte igen, valde första PCI i listan, och voila!!

Så gjorde jag och det gick, men det känns inte rätt och robust...

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du i BDA drivrutin installationen? Jag kommer till en meny där det står MCE in UK osv. Sen när jag klickar non MCE så får jag upp felmedelandet.

Men ska jag alltså välja första alternativet ( UK)?

EDIT: Nu lyckades jag! Fick några av mina kanaler på MediaPortal. Hur får man resten? :)
Nu märkte jag att jag inte har någe ljud på Eurosport och några till. Men jag har ljud på ztv.
Kan inte se de fria kanalerna.

Redigerat av Ultrazzo, 02 augusti 2005 - 19:29.

Postad 02 augusti 2005 - 22:03

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Hur stark signal har du resp. MUX ?

Postad 03 augusti 2005 - 00:26

Ultrazzo
  • Ultrazzo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Vet inte exakt men på
Mux 4: Eurosport, Discovery, VH1, Nickelodeon, Animal Planet, MTV, Star, ZTV har jag ganska så hög.
Mux 1: SVT1, SVT2, 24, SVT Extra, Barnkanalen/kunskapskanalen har jag ganska så lite och dessa kanaler hackar väldigt mycket.
Mux 2: TV4, TV4 Plus, TV4 Film, Mediteve, CNN, Skånekanalen/NollEttan och
Mux 3: Canal+, Canal+ Film 1, Canal + Film 2, Kanal 5, Disney Channel, TV3, TV8 Har jag inget ett tag men sedan ökar den till hög och sedan inget igen. Åker fram och tillbaka. Men dessa får jag inte in. Det står att frekvensen är hittad och den söker kanaler men jag får inte in dessa.

Känns rätt surt just nu då jag saknar ljud på vissa Mux 2 kanaler också.
Får hoppas att detta löser sig för vanliga boxern får in alla dessa kanaler galant.

Redigerat av Ultrazzo, 03 augusti 2005 - 08:35.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.