Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - Panasonic TH-PW7

1064 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PW7 (TV) 0 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PW7 (TV) 0 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 27 December 2004 - 19:26

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
1:1 mapping går med en Lumagen scaler utmärkt, du kan ställa frekvensen hur du vill nästan.

PHW7 kan matas 1024x768/60Hz från scalern, vissa tycker inte om det lilla judder som inträffar, de är få personer dock som verkligen bryr sig om detta.

Själv kommer jag snart ansluta mig till skaran lyckliga Panasonic ägare, har en 50" Panasonic på gång om några veckor då leverans kan ske.

Tyvärr har jag inte råd med en scaler för närvarande men jag kanske blir nöjd ändå tills vidare.

Postad 27 December 2004 - 19:59

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Funkar bra på min Sony-spelare. Slår man igång spelaren så tar den bilden över, annars visas bilden från t ex digitalboxen (oförsämrad så vitt jag kan se).

Så länge man har en DVD-spelare med dubbla SCART-uttag och RGB passthrough så ska det funka att göra så.

Kan ju tillägga att min digitalbox också har dubbla SCART, men när jag provade att köra RGB från PS2an genom den så fungerade det visserligen med skarp bild, men det blev nån skum störning med rödaktigt tonade "band" upptill och nedtill.

Det funkar bra med min Pioneer också. Mocke undrade om jag fick RGB genom DVD spelaren i AV2 o det får jag inte enligt manualen. Men bilden är mycket bra ändå. Byter sen när komponentkortet kommer. Då blir det RGB till digitalboxen.

Min digitalbox har också 2 scartutgångar men bara ett funkar med RGB. Den andra är tänkt för en video o det är just där min gamle trotjänare sitter. Spelar nästan aldrig in något längre. Bara sambons serier. Haft den i 10år. En Panasonic :D

Postad 27 December 2004 - 20:56

partybreaker
  • partybreaker
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej!
Har funderat ett tag på att köpa en PW7'a, men det är en sak jag undrar över. Jag har en xbox och en dvd-spelare (LG DVD4750) som jag tänkte koppla till plasman, men om jag har förstått saken rätt så kan scart-kortet som man får med från Fyndbörsen bara ta emot rgb-signaler? Och xboxen (min dvd oxå för den delen) kör väl med komposit?
Så min fråga är om jag behöver något extra instickskort (och isåfall vilket) till PW7'an, eller om det räcker med scart-kortet som följer med.

Mvh Christian

Postad 28 December 2004 - 10:47

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
SCART-kortet accepterar RGB, S-video och komposit.

Men jag rekommenderar verkligen att du dumpar kompositen och kör RGB istället... Det är värt de få pengarna som eventuella nya kablar kostar, tro mig.

Postad 28 December 2004 - 16:10

Zyren
  • Zyren
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tror ni priset på denna plasma kommer stå sig en bit in i 2005? ;)

Postad 28 December 2004 - 17:03

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Själv kommer jag snart ansluta mig till skaran lyckliga Panasonic ägare, har en 50" Panasonic på gång om några veckor då leverans kan ske.

Låter inte helt fel!
Var har du beställt den?

Postad 28 December 2004 - 17:08

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Tror ni priset på denna plasma kommer stå sig en bit in i 2005?  ;)

Det beror på vad du menar med "bit". Men priset kommer att fortsätta att falla, lita på det. Det som ev skulle kunna göra fallet långsammare är om dollarn stiger kraftigt i värde. Tror ni mig inte? Kolla på denna 7 månader gamla PW6:a som killen försöker sälja dyrare än vad en PW7:a kostar idag...

PW6 på Blocket.

Postad 28 December 2004 - 18:44

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hallå! Ännu en framtida köpare av, antagligen, en PW7 här.

Efter att ha vigt dagen åt att ha läst igenom hela tråden (något rödaktiga ögon med svårfokuserad syn) undrar jag över en massa saker. Kommer dock bara på en fråga just nu...

Är det inte är någon som beställt sin PW7 från InWarehouse, där man får den med komponent-kort istället för SCART? Alla verkar ha sån svårighet att få tag i komponent-kort och hos dem följer det ju med från start. Ok, leverans 31/12 men de har väl haft den förrut och sålt slut?

Postad 28 December 2004 - 20:12

Mirv
  • Mirv
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är sedan ett par veckor en mycket nöjd ägare till en PW7. Jag har idag kopplat samtliga enheter med RGB-Scart genom min Joytech AV-center men funderar på att ansluta min HK DVD 30 via komponent i stället.

Min fråga är nu: Går det att ansluta komponent via VGA-ingången till exempel med den här kabeln Supra 3 RCA-VGA istället för att köpa orginal komponentkort som verkar vara ganska svårt att få tag i plus att det är rätt mycket dyrare.

Vad tror ni om resultatet?

Postad 28 December 2004 - 20:27

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Hej!

Det går utmärkt att mata PW7 med komponentvideo via VGA ingången, bara man har en kabel avsedd för detta (t.ex. 3xRCA till VGA D-SUB HD15 kontakt).

Mvh,
Marcus

Postad 28 December 2004 - 20:28

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Sa inte Optoma att det skulle vara en ultimat lösning med tanke på den höga bildkvaliteten som VGA-ingången har? Undrar också om detta funkar Plug-and-Play lixom..? Bara koppla in 3 RCA i komponentutgången på DVD:n och sen in i plasman med VGA? Och funkar detta med progressive scan??

Var sitter VGA-ingången förresten? Bredvid kortplatserna?

EDIT: Massor.

Redigerat av ljuglampa, 28 December 2004 - 20:33.

Postad 28 December 2004 - 20:47

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Sa inte Optoma att det skulle vara en ultimat lösning med tanke på den höga bildkvaliteten som VGA-ingången har? Undrar också om detta funkar Plug-and-Play lixom..? Bara koppla in 3 RCA i komponentutgången på DVD:n och sen in i plasman med VGA? Och funkar detta med progressive scan??

Var sitter VGA-ingången förresten? Bredvid kortplatserna?

EDIT: Massor.

Jo enligt vad jag läst från så kallade handlare utomlands som installerar säger att VGA ingången har en helt annan nivå på bilden än om man kör genom ett kort i nån av modulplatserna.

Det bästa är ju så klart om du skaffar en riktigt fin scaler och matar alla enheter genom denna och sen feedar panelen direkt till VGA.

En scaler sägs ge det ordentliga lyftet på bilden, men det kostar snormycket.

Postad 28 December 2004 - 20:50

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Låter inte helt fel!
Var har du beställt den?

Tenderar nog att bli en 42" istället med tanke på att jag vill ha en scaler också, känns lite jobbigt sitta med en 50" utan scaler när man inte har råd.....

Måste räkna på min budget lite till, det blir nog i varje fall beställning i nästa vecka.

Jag köper allt utomlands så det blir England eller Tyskland beroende vilken deal det blir.

Sitter just nu utan TV ;)

Redigerat av Optoma, 28 December 2004 - 20:51.

Postad 28 December 2004 - 22:31

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Måste räkna på min budget lite till, det blir nog i varje fall beställning i nästa vecka.

Jag köper allt utomlands så det blir England eller Tyskland beroende vilken deal det blir.

Blr det en lågupplöst panna efter allt ditt diss av de lågupplösta ? ;)

Postad 29 December 2004 - 00:08

Unregisteredb50ffd4d
  • Unregisteredb50ffd4d
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Det går utmärkt att mata PW7 med komponentvideo via VGA ingången, bara man har en kabel avsedd för detta (t.ex. 3xRCA till VGA D-SUB HD15 kontakt).

Intressant. Utmärkt som i lika bra som att ansluta DVD-spelarens komponentvideo direkt till ett instickskort för komponentvideo, eller tom utmärkt som i ännu bättre än detta (såsom Optoma hört)?

Postad 29 December 2004 - 00:51

begagnad plasma
  • begagnad plasma
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
vad faan är pw7 det var ett evigt tjatande om pw7

Postad 29 December 2004 - 00:54

begagnad plasma
  • begagnad plasma
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
bara skojade läs gärna mitt inlägg i begagnad plasma (är det inte så vi borde resonera istället för att jämföra linjer och pixlar) kalla mig gärna prismedveten med det är ändå antalet som räknas (dvs chicks)

Postad 29 December 2004 - 01:29

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Blr det en lågupplöst panna efter allt ditt diss av de lågupplösta ? ;)

Nej, det blir en 1024x768 plasma.

Jag var och tittade på den nya PW7 och PHW7 där PHW7 gav en betydligt mer detaljrik bild än PW7, dock var den lite blekare än PW7.

Jag hade tänkt köpa en 50" Panasonic först, var nära trycka på köpknappen igår men funderade lite och kom fram till att en 42" är bättre för mig samt att jag får en Iscan HD+ scaler för samma pris som 50" kostade.

Eftersom jag sitter 2.5m ifrån bilden så tror jag också en 42" räcker....

Pratat med en hel del folk och en bra scaler verkar vara ett måste om man ska ha toppbild, fördelen är ju att man kan använda den som en hub och koppla alla enheter till den och sen mata från scalern direkt till plasman genom VGA eller SDI om man nu vill det.

Scalern lär ju överleva några generationer i varje fall så ser jag det mer som en långsiktig investering som man även kan använda till en proj om man skaffar det.

Panasonic tenderar ju att bli dyr när man börjar adda kort hit och dit, scalern sparar man in detta på och klarar sig egentligen på den VGA port som kommer som standard.

Redigerat av Optoma, 29 December 2004 - 01:31.

Postad 29 December 2004 - 01:33

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Intressant. Utmärkt som i lika bra som att ansluta DVD-spelarens komponentvideo direkt till ett instickskort för komponentvideo, eller tom utmärkt som i ännu bättre än detta (såsom Optoma hört)?

Skillnaden mellan 6-serien och 7-serien är att på 7-serien har Panasonic tagit bort RGBHV och har endast kvar komponent.

6-serien har både RGBHV och komponent på VGA.

En av anledningarna är kanske att Panasonic vill att 7-serie ägare ska springa ut och köpa ett komponentkort till sin DVD-spelare och därmed tjänar stora pengar i slutändan.

Postad 29 December 2004 - 11:42

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0

Tror ni priset på denna plasma kommer stå sig en bit in i 2005? ;)

Det beror på vad du menar med "bit". Men priset kommer att fortsätta att falla, lita på det. Det som ev skulle kunna göra fallet långsammare är om dollarn stiger kraftigt i värde. Tror ni mig inte? Kolla på denna 7 månader gamla PW6:a som killen försöker sälja dyrare än vad en PW7:a kostar idag...

PW6 på Blocket.

Tja

Här har du en till:

PA30 på Blocket

Postad 29 December 2004 - 12:15

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Tja

Här har du en till:

PA30 på Blocket

Folk har livlig fantasi..

Postad 29 December 2004 - 13:42

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Jo enligt vad jag läst från så kallade handlare utomlands som installerar säger att VGA ingången har en helt annan nivå på bilden än om man kör genom ett kort i nån av modulplatserna.

Vad jag har hört så gäller detta SCART-kortet, som tydligen ger sämre bild än vissa SCART-adaptrar via VGA-ingången. Gäller det de andra instickskorten också?

Postad 29 December 2004 - 14:19

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Vad jag har hört så gäller detta SCART-kortet, som tydligen ger sämre bild än vissa SCART-adaptrar via VGA-ingången. Gäller det de andra instickskorten också?

SCART-kortet är vad jag läst också, verkar som slotarna har lägre prio än den fabriksmonterade VGA-ingången har....

Postad 29 December 2004 - 15:18

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Tja

Glada nyheter

Komponent kortet har kommit till Fyndbörsen idag.
Dem ringde precis nyss o leveransen är imorgon.
Snacka om att jag är ä lycklig, nu också när man e lite småfull.

Postad 29 December 2004 - 18:26

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Var just inne på Wellton Way på Birger Jarlsgatan i Stockholm och fick en ordentligt tafflig presentation av deras system. Helt sjukt hur man kan sätta så okunnig personal i kontakt med kunder. Hur som helst, de säljer en Panasonic vid namn TH-PWD7 för 24995:- inkl. moms! Mycket bra pris för att vara en vanlig butik måste jag säga. :D
Min fråga är dock, vad står "D" för i produktnamnet? Exakt det produktnamnet står även tryckt på själva skärmen.
De hade ett antal silverfärgade inne och en svart. På lådan för den svarta stod det TH-PWD7E(K) så det är ju i allafall en Europa-modell, inte sant? K:et står väl för svart. Men "D"?
Det fanns inga instickskort i den och signalen matades från en dator in i VGA. Bilden var förstås mycket bra. Svårt att avgöra dock när alla envisas om att köra animerad film, i detta fall Shrek 2. De hade ingen möjlighet att byta till en vanlig spelfilm heller. :unsure:

Om nu SCART-kortet ger sämre bild än en SCART -> VGA-adapter så är det ju ett bra köp eftersom du inte behöver vänta på leverans och låta posten fingra på paketet. Inte sett ett lägre pris på den i Sverige inkl. nätbutiker. Frågade inte vad de tog för SCART-instickskort eftersom killen inte ens visste vad det var eller att skärmen har det systemet.

Vad gäller Wellton Way-systemet så är det praktiskt, men för segt tycker jag. Vad man än gör så hackar det till eller hänger sig ett par sekunder innan åtgärden utförs. Såg bra ut dock på en 1024x1024 Hitachi-plasma.
Skulle absolut välja Windows Media Center 2005 framför Wellton Way. Det är även snyggare.

EDIT: Omformulering.

Redigerat av ljuglampa, 29 December 2004 - 18:29.

Postad 29 December 2004 - 19:28

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

SCART-kortet är vad jag läst också, verkar som slotarna har lägre prio än den fabriksmonterade VGA-ingången har....

Synd att Panasonic inte anstränger sig mer för att göra instickskorten bra, när plasmorna i övrigt är klockrena.

Framför allt stör jag mig på det dåliga stödet för 50Hz i DVI/HDMI-korten, och det är tråkigt att de inte sett till att göra SCART-kortet bra. Kör man via VGA-porten istället så får man skarpare bild men blir av med den automatiska 16:9/4:3-växlingen.

Helst skulle man ju koppla en extern scaler till plasman och köra 1:1 pixelmappning i 50Hz eller 75Hz, men det går inte digitalt pga begränsningar i instickskorten. Blir väldigt bra bild att köra en scaler analogt också i och för sig, men om TV-bolagen börjar använda sig av HDCP senare så hjälper inte det heller... :D

Postad 29 December 2004 - 19:38

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Skulle den här kabeln fungera med progressiv komponent ut från DVD-spelaren in i PW7's VGA?

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100730

Kör man via VGA-porten istället så får man skarpare bild men blir av med den automatiska 16:9/4:3-växlingen.

Säker på att den inte växlar automatiskt? Varför skulle det vara så?

Redigerat av ljuglampa, 29 December 2004 - 19:42.

Postad 29 December 2004 - 20:33

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Skulle den här kabeln fungera med progressiv komponent ut från DVD-spelaren in i PW7's VGA?

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100730

Jag vet inte. Har inte riktigt fått klarhet i om pw7 accepterar komponent via VGA-kontakten eller inte. Om den gör det så ska kabeln funka.

Kör man via VGA-porten istället så får man skarpare bild men blir av med den automatiska 16:9/4:3-växlingen.

Säker på att den inte växlar automatiskt? Varför skulle det vara så?

För att SCART-kontakten har stöd via stift 8 för automatisk växling av formatet, men det har inte VGA.

Postad 29 December 2004 - 21:17

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Synd att Panasonic inte anstränger sig mer för att göra instickskorten bra, när plasmorna i övrigt är klockrena.

Framför allt stör jag mig på det dåliga stödet för 50Hz i DVI/HDMI-korten, och det är tråkigt att de inte sett till att göra SCART-kortet bra. Kör man via VGA-porten istället så får man skarpare bild men blir av med den automatiska 16:9/4:3-växlingen.

Helst skulle man ju koppla en extern scaler till plasman och köra 1:1 pixelmappning i 50Hz eller 75Hz, men det går inte digitalt pga begränsningar i instickskorten. Blir väldigt bra bild att köra en scaler analogt också i och för sig, men om TV-bolagen börjar använda sig av HDCP senare så hjälper inte det heller... :D

Nån som är kunnig på "Reverse Engineering"?

Annars är det bara hacka firmwaren i korten och kolla om det kan gå få 50Hz stöd för de signaler vi behöver i Europa.

Postad 29 December 2004 - 21:26

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Men Panasonic har väl försökt utan att lyckas? Det är väl inte så att de bojkottar 50hz.

Någon som har svaret på vad "D" i modellbeteckningen innebär, som jag frågade ovan?

Postad 29 December 2004 - 21:41

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Men Panasonic har väl försökt utan att lyckas? Det är väl inte så att de bojkottar 50hz.

Någon som har svaret på vad "D" i modellbeteckningen innebär, som jag frågade ovan?

D står för Domestic, dvs industri modellen.

Redigerat av Optoma, 29 December 2004 - 21:41.

Postad 29 December 2004 - 21:56

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Kan man lyckas med 60Hz så kan man lyckas med 50Hz. De skiter helt enkelt i det.

Postad 29 December 2004 - 22:00

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Ah, OK. Och vad är skillnaden mot konsumentmodellen då?

Kan man lyckas med 60Hz så kan man lyckas med 50Hz. De skiter helt enkelt i det.

:D Riktigt dålig stil i såfall..

Postad 29 December 2004 - 22:43

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Ah, OK. Och vad är skillnaden mot konsumentmodellen då?

:D Riktigt dålig stil i såfall..

En av anledningarna jag inte riktigt gillar Panasonics attityd mot sina kunder, men dom gör bra produkter.

Egentligen skulle man ge blanka fan att köpa deras plasmor när dom inte kan fixa 50Hz stöd på DVI samt HDMI.

Postad 30 December 2004 - 00:17

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Ja men.. Optoma, du ger ju blanka fan i att svara på min fråga om vad som är skillnaden mellan Industri- och konsumentmodell!

:D

Postad 30 December 2004 - 00:50

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Ja men.. Optoma, du ger ju blanka fan i att svara på min fråga om vad som är skillnaden mellan Industri- och konsumentmodell!

Ingen skillnad förutom den ena är silver och den andre är svart samt att på industri modellen så kan man gå lite djupare i menyerna med inställningar som knappast den vanliga döde behöver :unsure:

Postad 30 December 2004 - 07:36

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1509 inlägg
  • 0
Panasonic ÄR på g med en revision 2 av sitt HDMI-kort. Den ska då klara 50z också.
Dom här korten ska vara ute i januari. Jag gissar på februari så har man garderat sig.

Redigerat av ColinZeal, 30 December 2004 - 09:30.

Postad 30 December 2004 - 10:46

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Panasonic ÄR på g med en revision 2 av sitt HDMI-kort. Den ska då klara 50z också.
Dom här korten ska vara ute i januari. Jag gissar på februari så har man garderat sig.

Om det är den där snubben i England som startade ryktet så är det inte riktigt sant.

Panasonic har sagt att dom "eventuellt" ska göra förändringarna med 8-serien i höst, men dom lovar inget.

Det är det officiella uttalandet som Panasonic gav för 2 veckor sen.

Postad 30 December 2004 - 12:38

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1509 inlägg
  • 0
Aaah, booo vad trist!

Postad 31 December 2004 - 01:04

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Fick komponentkortet idag. Har testat Soul Caliber 2 och Tony Hawk Underground på Xboxen. Underbar bild i 720p :) Prova även komponent till DVD:n lite snabbt. Kändes som bilden var lite stabilare men det var inget märkbart. En bättre DVD spelare hade gjort mer skillnad. Ska testa mer sen. Körde med Marcus Cables från DVD:n o Xbox med Original HD AV Pack.

Postad 31 December 2004 - 02:42

Unregistereda1c326c3
  • Unregistereda1c326c3
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Fick komponentkortet idag. Har testat Soul Caliber 2 och Tony Hawk Underground på Xboxen. Underbar bild i 720p :) Prova även komponent till DVD:n lite snabbt. Kändes som bilden var lite stabilare men det var inget märkbart. En bättre DVD spelare hade gjort mer skillnad. Ska testa mer sen. Körde med Marcus Cables från DVD:n o Xbox med Original HD AV Pack.

Någon skillnad alls om du t.ex. kör satellitboxens RGB in i receivern och sedan komponent från receivern till skärmen?

Postad 31 December 2004 - 13:12

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Någon skillnad alls om du t.ex. kör satellitboxens RGB in i receivern och sedan komponent från receivern till skärmen?

Vet ej. Kör digitalbox från ComHem. Vet inte om receivern kan omvandla RGB till komponent? Bäst hade väl varit komponent från satellitboxen till receivern o sen komponent från receivern? Eller RGB scart till receiver o RGB scart från receiver om det går?

Postad 31 December 2004 - 19:58

leende
  • leende
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej!

Mvh,
Marcus

Vill tacka för det tipset, som sparar närapå 2000 kr som komponentkortet annars kostar!

Har fått min PW7 för några dar sen och bara njuter - särskilt sen jag hittade knappen med autojustering på fjärren, som skalar om bilden så den fyller skärmen. Tyckte annars att 16:9 blev lite väl glosögt ut mot hö och vä kant. :ph34r:

Har också fått upp den bra på väggen (plasman alltså). Tog en vanlig hyllkonsol och hittade en påse plåtvinklar på Clas Olsson som passar i konsolens skåror. Två vinklar till var och en av de fyra fästpunkterna. Sedan M4-bultar att skruva ihop vinklarna med.
Lite pyssel och trångt att få i bultarna, men nu sitter den där, ca 4,5 cm från väggen.
Kostnad för hela väggfästet: 58 kr.

Postad 01 January 2005 - 12:37

tur
  • tur
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Efter att nästan ha lusläst denna tråd (puh) skulle jag vilja ställa några dumma (?) kompletterande frågor om denna till synes mkt trevliga skärm:

1. Går det att koppla ljudet så att det går att köra med ordinarie kontroll till tv:n eller digital mottagaren eller måste man köra kanalbyten via dig. mott. kontrollen och ljudet genom förstärkaren kontrollen ?

2. Hur kopplar man på bästa sätt bild från dig. mott. (force 530t) och dvd:n ?

3. Finns det någon modell som har inbyggda högtalare fast utan tv-tuner ?

Postad 01 January 2005 - 13:00

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
1. Du kan koppla högtalare direkt till skärmen för att uppnå det du önskar. Annars måste du ändra kanal på digitalboxen och volym på receivern. Såvida inte din digitalbox är som min dvs och har en volymfunktion. :ph34r:

2. RGB via SCART är förmodligen det bästa alternativet för digitalmottagaren, samma sak för DVD-spelaren såvida den inte har progressiv komponentutgång eller DVI/HDMI.

3. Det finns högtalare att köpa till som man hänger på sidorna. Inbyggda högtalare finns dock ej, isåfall är det PA30 som gäller men då får du med en tuner också.

Postad 01 January 2005 - 13:20

tur
  • tur
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

1. Du kan koppla högtalare direkt till skärmen för att uppnå det du önskar. Annars måste du ändra kanal på digitalboxen och volym på receivern. Såvida inte din digitalbox är som min dvs och har en volymfunktion.  :ph34r:

2. RGB via SCART är förmodligen det bästa alternativet för digitalmottagaren, samma sak för DVD-spelaren såvida den inte har progressiv komponentutgång eller DVI/HDMI.

Oops, här var det snabba svar.
Känner mig ovanligt trög idag (ja just det, det är ju dan efter igår !)

1. Hur har ni kopplat in ljudet och hur sköter ni det smidigast ?

2. Tänkte mer på om man slipper köpa 2 scart kort i skärmen utan köra
dvd: n genom boxen eller ?

Postad 01 January 2005 - 13:24

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Hej!

Mvh,
Marcus

Vill tacka för det tipset, som sparar närapå 2000 kr som komponentkortet annars kostar!

Har fått min PW7 för några dar sen och bara njuter - särskilt sen jag hittade knappen med autojustering på fjärren, som skalar om bilden så den fyller skärmen. Tyckte annars att 16:9 blev lite väl glosögt ut mot hö och vä kant. :ph34r:

Har också fått upp den bra på väggen (plasman alltså). Tog en vanlig hyllkonsol och hittade en påse plåtvinklar på Clas Olsson som passar i konsolens skåror. Två vinklar till var och en av de fyra fästpunkterna. Sedan M4-bultar att skruva ihop vinklarna med.
Lite pyssel och trångt att få i bultarna, men nu sitter den där, ca 4,5 cm från väggen.
Kostnad för hela väggfästet: 58 kr.

Kul att du fick upp den, satte du upp den själv på väggen?`

Skulle vara intressant om man klarar det själv för jag har lite svårt få hjälp, antar handtagen där bak på panelen kanske hjälper?

Postad 01 January 2005 - 17:52

Mirv
  • Mirv
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har en kompis som också har en PW7 och han har köpt en Supra Scart - VGA kabel för att köra DVD direkt till VGA-porten.
När vi testade så fungerade det kanon till en början, bilden blev mycket klarare och skarpare men efter ett tag så tappar plasman signalen från DVD:n men den återkommer sedan efter ett par sekunder detta upprepar sig sedan med jämna mellanrum. Hur ofta det sker är tydligen olika beroende på vilken film som man tittat på. I vissa filmer händer det bara ett par gånger medan det i andra är hela tiden.

Är det någon som vet vad detta beror på och om man kan fixa det?

Är det någon som har testat att köra progressive scan via komponent till VGA-porten, jag vill gärna vara säker på att detta fungerar innan jag beställer en kabel?

Postad 01 January 2005 - 21:15

ljuglampa
  • ljuglampa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jag har en kompis som också har en PW7 och han har köpt en Supra Scart - VGA kabel för att köra DVD direkt till VGA-porten.
När vi testade så fungerade det kanon till en början, bilden blev mycket klarare och skarpare men efter ett tag så tappar plasman signalen från DVD:n men den återkommer sedan efter ett par sekunder detta upprepar sig sedan med jämna mellanrum. Hur ofta det sker är tydligen olika beroende på vilken film som man tittat på. I vissa filmer händer det bara ett par gånger medan det i andra är hela tiden.

Är det någon som vet vad detta beror på och om man kan fixa det?

Är det någon som har testat att köra progressive scan via komponent  till VGA-porten, jag vill gärna vara säker på att detta fungerar innan jag beställer en kabel?

Om du läser bara några inlägg upp så får du nog svar på din fråga..

Ditt SCART-problem låter väldigt skumt. Ingen aning vad det kan bero på.

Postad 02 January 2005 - 18:27

Unregistered4e9bb63d
  • Unregistered4e9bb63d
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej, jag är på väg att köpa en Panasonic TH42PW7 från Fyndbörsen. Jag har läst i forumet här att kortet med scartkontakten har 1 kontakt, men så läste jag på Fyndbörsen detta "I kortet som följer med finns 2 scartar". Vad är dt som gäller?? 1 kontakt eller 2? Sedan en fråga till "leende". Din lösning på väggfäste till plasman låter helt suveränt. Skulle du kunna skicka upp en mer detaljead beskrivning och helst en liten skiss hur du har gjort
Tackar på förhand Ronny

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.