![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 september 2005 - 13:55
Postad 26 september 2005 - 14:43
Jag har pratat med samsung och de säger sig inte alls känna igen problemet, och killen sa att det förmodligen är något tekniskt fel. Eftersom jag köpte den för bara en vecka sedan sa han att jag skulle ta tillbaka den till butiken som ordnar med utbyte. Hoppas bara att den inte är samma fel på nästa.
Ok gick det så lätt!
Ska den inte reklameras först?
Pontus.
Postad 26 september 2005 - 14:55
Postad 26 september 2005 - 15:03
Hur mycket strörningar har du?
För mig är det värst på min dåliga signal på tv com hem men där känns det som signalen är boven.
Men sen är det i vissa sekvensser på dvd film också men ej så vanligt.
Postad 26 september 2005 - 17:55
Lycka till med din om du bestämmer dig för att lämna in den, köpte du i butik eller på nätet? Text-tv problemet har jag inte stött på själv eftersom jag aldrig använder det.
/anders
Postad 26 september 2005 - 18:08
Tack för det!
Jag köpte den via nätet.
Ringde suporten idag..och de var helt oförstående....har aldrig hört någon med det problemet..
Det verkar vara deras standard svar...ska testa med en bättre dvd spelare.
Annars så ska jag ringa tillbaka för att få den kollad av samsung..
Postad 27 september 2005 - 15:51
Jag har faktikst inte rört inställningarna mer än att jag har alla extragrejorna av utom bildsensorn som jag gillar

Enda tanken med att trimma bilden är via min boxer och då gäller det mestadels ett svagt brus/orenhet/flimmer i själva kanalinfot när man byter kanal. Ingen större grej med andra ord.
/ Erik
Postad 27 september 2005 - 16:51
Är det möjligt att få pixelmappat 1:1 från datorn via HDMI?
Har surfat runt lite och kollat på olika märken och denna samsungen verkar vara den med bäst specs rent bild och utseendemässigt. Men om man inte kan använda HDMI-utgången till att få native upplösning känns ändå inte tvn intressant för mig eftersom det är det jag huvudsaklingen kommer använda den till.
Postad 27 september 2005 - 16:59
Mordor Moose: Näe, ett sådant problem har jag inte alls hoppas det löser sig!
Jag har faktikst inte rört inställningarna mer än att jag har alla extragrejorna av utom bildsensorn som jag gillar![]()
Enda tanken med att trimma bilden är via min boxer och då gäller det mestadels ett svagt brus/orenhet/flimmer i själva kanalinfot när man byter kanal. Ingen större grej med andra ord.
/ Erik
Menar du ljussensorn? vad är det du stängt av för nåt?
Postad 27 september 2005 - 17:15
En fråga hur har ni era tv apparater inställda..
Kontrast ?
färg?
skärpa ?
ljus?
Har svårt att hitta det optimala.
Pontus:/
Ingen som vill delge någon spännande egen inställning.!
Pontus
Postad 27 september 2005 - 18:22
Mitt tips är att köpa en videoprocessor om ni tycker att det är för störande med lite flimmer i vissa sekvenser. Titta på samma sekvens med en vanlig crt.
Postad 27 september 2005 - 18:28
Om ni får problem med typ en randig tröja som flimmrar eller persienner i ett fönster så är det dålig deinterlacing. Det är inget fel på TVn!! Även på en crt så kan det flimmra rejält om vissa plagg som en del golfare har på sig.
Mitt tips är att köpa en videoprocessor om ni tycker att det är för störande med lite flimmer i vissa sekvenser. Titta på samma sekvens med en vanlig crt.
Ok vad bra att någon verkar veta vad jag har frågat om innan.
Kan du utveckla lite mer om vad du skrev ovan.
mvh Pontus I karlstad
Postad 27 september 2005 - 21:11
Om ni får problem med typ en randig tröja som flimmrar eller persienner i ett fönster så är det dålig deinterlacing. Det är inget fel på TVn!! Även på en crt så kan det flimmra rejält om vissa plagg som en del golfare har på sig.
Det som förbryllar mig är att jag aldrig har sett samma problem på någon annan lcd, plus att det är ganska påtagligt även om man kör HDMI via en dvd som skalar upp till 720p. Dessutom har jag hört mig för lite på AVFORUMS och där verkar ingen ha samma problem. Det kan väl inte bara vara jag som är så känslig?
Postad 28 september 2005 - 11:36

Har varken tid eller lust att sitta i telefonkö så har mailat Samsung o frågat hur det går med min tv, men har inte fått något svar där heller och det är snart 1 vecka sedan...
Hur lång tid tycker ni det ska få ta att reparera en tv? Och kan man kräva något när det börjar ta för lång tid, en ny tv kanske?

Postad 28 september 2005 - 11:58
Är nu 2 veckor sedan Strax var och hämtade min 32"-are och har inte hört ett pip från dom eller Samsung sedan dess
Har varken tid eller lust att sitta i telefonkö så har mailat Samsung o frågat hur det går med min tv, men har inte fått något svar där heller och det är snart 1 vecka sedan...
Hur lång tid tycker ni det ska få ta att reparera en tv? Och kan man kräva något när det börjar ta för lång tid, en ny tv kanske?
Vad var det för fel på din??
Postad 28 september 2005 - 12:02
Är nu 2 veckor sedan Strax var och hämtade min 32"-are och har inte hört ett pip från dom eller Samsung sedan dess
Vad var det för fel på din??
Bilden blev blåaktig, har lagt ut en bild på sida 10 tror jag
Postad 29 september 2005 - 20:06

Postad 29 september 2005 - 20:42
Fick tillbaka TVn idag, och den fungerar som tur är. Får hoppas det inte blir några fler problem nu (ta i trä)
Ok skönt för dig ha en härlig filmhelg!
Pontus i Karlstad
Postad 01 oktober 2005 - 09:59
Nu har jag en fråga till er som har datorn kopplad till den, hur för ni över ljudet till den? Jag har datorn kopplad via DVI->VGA och datorn är 10m från TVn

Redigerat av Unregistereda82920f7, 01 oktober 2005 - 10:39.
Postad 01 oktober 2005 - 14:25
... hur för ni över ljudet till den? Jag har datorn kopplad via DVI->VGA och datorn är 10m från TVn
Du har två saker att välja på. Har du ett stycken coixialuttag på ljudkortet så så tar du en dyr tjock sladd och kopplar ljudet däriemallen. Har du bara vanlig ljudutag på ljudkortet köper du en sladd med minikontakt i ena ändan och två vanliga uttag i andra. Kör in de två uttagen i TV men se upp så du inte stoppar in dem i komponentintaget. Se efter noga i bruksanvisningen först om du är osäker.
Postad 01 oktober 2005 - 14:29
Är nu 2 veckor sedan Strax var och hämtade min 32"-are och har inte hört ett pip från dom eller Samsung sedan dess ....Hur lång tid tycker ni det ska få ta att reparera en tv? Och kan man kräva något när det börjar ta för lång tid, en ny tv kanske?
Tycker det är för jävligt när du köpt en såpass dyr TV. Skulle tro att det är delarna som tagit tid att få hem. Min gamla f.d CentrumTV lagades på 5 dagar på garantin.
Postad 02 oktober 2005 - 10:16
Efter att ha läst en del av den enorma tråden på AVForums så har jag fått följande uppfattning:
HDMI klarar 1366x768 från PC _men_ det blir overscan och alltså inte pixelmappat. VGA klarar 1366x768 pixelmappat _men_ inte i 50Hz, bara 60Hz.
Om detta stämmer (någon som har testat själv?) är det bedrövligt och gör att dessa apparater inte går att köra med HTPC på något vettigt sätt. Kan inte förstå varför det ska vara så svårt för tillverkarna att göra rätt?
Min gamla CRT 28" har packat ihop.
Har en HTPC med MCE2005 och ATI Radeon X300.
Trodde denna Samsung skulla passa mig perfekt, men efter att ha läst detta inlägg blir jag tveksam.
Jag kan inte se skillnad mellan DVI och VGA på min 19" datorskärm, så detta tror jag inte är något problem.
Men detta med "inte i 50Hz, bara 60Hz", vad innebär detta?
Postad 02 oktober 2005 - 10:59
Man ska också komma ihåg att 1:1 pixelmapping inte är fullt så viktigt vid video material som när man arbetar i word. När man ser en film är ju faktskt saker som kontrast, färger och svärta viktigare en superskärpa. Egenskaper som vanligtvis är de facto mycket bättre på dvi-ingången jämnfört med vga.
Postad 02 oktober 2005 - 14:41
Det är alltså den allsmäktige dollarn som spökar.
I Samsungs manual står: Den korrekta formatinställningen (upplösning) är - 1360 X 768 @60Hz
Någon variant med 50Hz finns inte uppräknad.
Har också kollat på Fujitsu-Siemens Myrica 32 (vill ha en smal modell), rekommenderad inställning på denna är 1280 x 768 60Hz. 50Hz finns inte. Alternativet 1366x768 finns heller inte trots att skärmen har denna upplösning.
Nån som har ett tips på TV-modell?
Postad 03 oktober 2005 - 07:55
På vanlig TV så har jag inte problemet. DVD och box är anslutna via SCART.
/Andreas
Postad 03 oktober 2005 - 08:22
När jag tittar på film från DVD eller Digitalbox, så känns det som om det är en hinna framför filmen. Ungefär som när man visar DivX på datorn. Är ni med på vad jag menar? I så fall är det någon annan som har liknande problem och har ni löst det?
På vanlig TV så har jag inte problemet. DVD och box är anslutna via SCART.
/Andreas
Om man har läste hemabios test av denna burk kan man läsa att dom noterat att det måste vara fabriksfel på scart/rgb ingångarna eftersom dom levererar sämre bild än övriga ingångar. Vi får hoppas at samliga 'barnsjukdomar' från Samsung både vad gäller LCD & plasma har fixat sig nu när nästa (snygga!) generation är på ingång. Dock tycker jag nya generationen har ett för högt pris. Spelar i samma division som pana 500xl, runt 18 tkr
Postad 03 oktober 2005 - 22:37

Postad 03 oktober 2005 - 22:47

Smaken är ju som baken, delad.
Innehållet är detsamma i båda lcdna den ena är rak och andra v-formad.
/Fredde
Postad 04 oktober 2005 - 09:46
Vad är det för väggfästen som gäller isåfall?
Postad 04 oktober 2005 - 11:28
Enkel och praktisk. Lätt att sätta upp.0
Nackdelen är att jag tycker att väggen kommer för långt bort från väggen. Har inte mätt men kan tro att det är 4-5 cm.
/Kid
Postad 04 oktober 2005 - 12:12
Har också en sådan för 26".
Nackdelen är att jag tycker att väggen kommer för långt bort från väggen. Har inte mätt men kan tro att det är 4-5 cm.
/Kid
Jag tror jag förstår vad du menar, men jag tror att du skrev lite bakvänt...?

Kanske:
"Nackdelen är att jag tycker att tvn kommer för långt ut från väggen."
Postad 04 oktober 2005 - 15:23
Postad 04 oktober 2005 - 20:23
Har också en sådan för 26".
/Kid
Jag tror jag förstår vad du menar, men jag tror att du skrev lite bakvänt...?
![]()
![]()
![]()
Kanske:
"Nackdelen är att jag tycker att tvn kommer för långt ut från väggen."

He He, man kan kanske se det som att bakre tv-väggen kommer för långt ut från väggen.
Det är konstiga väggar jag har hemma!
/Kid

Postad 05 oktober 2005 - 03:20
Är på G med att köpa just denna TV.
Men undrar om någon har provat att köra med DVI-signal.
Alltså, DVI från PCn till HDMI på TVn?
Vad blir det för upplösning? För som jag förstått det går det inte att köra full upplösning (1366*768). Men går det att tex köra på 1360*768 så är det ju helt OK.
Vill inte köra via VGA då det är mycket sämre!
MVH//Viktor
Postad 06 oktober 2005 - 14:31
Tjoho!
Vad blir det för upplösning? För som jag förstått det går det inte att köra full upplösning (1366*768). Men går det att tex köra på 1360*768 så är det ju helt OK.
MVH//Viktor
Enligt Samsung ska man int ekunna köra pc - hdmi. PC ska kopplas till vga-porten
Postad 06 oktober 2005 - 22:16
Tjoho!
MVH//Viktor
Enligt Samsung ska man int ekunna köra pc - hdmi. PC ska kopplas till vga-porten
Och jag som planerat att göra detta i framtiden. Fick du något svar på varför? Eller går det kanske i sämsta fall köra kloning i Bioläge?
Postad 06 oktober 2005 - 22:23
Jag skulle säga att skillnaden är knappt märkbar på lcd-tv.
Postad 07 oktober 2005 - 02:43
Att den ex har lagt av för ett par personer och att färgerna ska ha bleknat o likande, ja sånt får inte förekomma.
En polare till mig köpte denna TV fast i 26" och den anlände med repor på skärmen.
Vi testade självklart TVn ändå och bilden var riktigt fin o klar, samt menyerna.
Vi stötte på problemet att TVn stängde av sig själv. Den gick inte att starta ens. Vi drog ur sladden och koppla in den igen och kollade allting som fanns men utan lycka.
Efter en stund så funkade iaf TVn igen o allt var som normalt.
En så pass dyr TV ska inte vara defekt och isåfall så ska inte Samsung vara så krångliga heller som jag har upplevt efter att ha varit i kontakt med dom.
Pratade dock med en väldigt okunnig snubbe.
Det slutade iaf med att han införskaffade sig en Sharp som han blev väldigt nöjd med och supporten var 10ggr bättre o trevligare än Samsungs.
Jag hade tänkt köpa denna TV men tror nog att jag avvaktar ett par mån för att se om nåt annat kommer ut på marknaden, samt om priserna sjunker.
Vill inte lägga ca 14 000:- på nåt som jag har upplevt ha problem , funderar på en LG kanske , dom har jag hört mycket bra om.
Postad 07 oktober 2005 - 07:18
Postad 08 oktober 2005 - 22:26
Skumt, man kan inte ändra rubrik när man lägger in ett nytt inlägg i tråden.
Jag fick för ett par dagar sedan min R51:a och monterade upp den. Efter två dagar började den brumma dovt svagt men ändock såpass hörbart att det stör oerhört. I vårt sovrum stör ljudet så mycket så vi blir tvunga att skicka tillbaka den till Pixmania. Så fort en dialog upphör eller ljudet i programmet blir svagt sticker brummet ut i ljudbilden och gör sig påminnt - extremt irriterande.
![]()
![]()
![]()
![]()
Om jag slår på apparaten och har min satellitbox avstängd är TV:n helt tyst, det är så snart det kommer en bildsignal brummet börjar. Det brummar oavsett om jag ser på satelit eller vanlig analog TV via antenningången.
Är det någon som råkat ut för samma sak?
Är din apparater knäpptyst eller brummar den också svagt?
Börjar också bli irriterad på brummandet. Måste kräma på mycket ljus i bilden för att det ska sluta.
EDIT 2008
Efter några års användande brummar inte min TV längre.
Redigerat av ruva, 15 november 2008 - 20:20.
Postad 08 oktober 2005 - 22:44
Har börjat intressera mig av Sharps nya..
Postad 08 oktober 2005 - 23:03
Jag funderar på att köpa en skärm imorrn. Hur är det med brummandet, flera som kan ge sina åsiker ang detta?
Har börjat intressera mig av Sharps nya..
Nej inte Sharp- GA5 är märkbart sämre i varje fall
Min har ett svagt brummande (kanppt märkbart) om du vrider ner kontrasten under en viss nivå, vilket jag inte har den normalt instääld på.
Jag är nöjd med min r51:a
Postad 09 oktober 2005 - 03:02
Vill helst köpa i butik för att kunna ha möjlighet att smidigt gå dit vid ev problem.
På ONOFF kosta den 16996:- typ o på Power 15998:- så det verkar vara billigast bland butik.
edit :
Har börjat fundera lite ang dessa modeller. R51 ser ju riktigt fin ut , men R41an e ju den som går att köpa billigast i butik.
Sitter fast om vikken jag ska välja : /
Redigerat av bamb, 09 oktober 2005 - 15:43.
Postad 13 oktober 2005 - 13:08
Bild = inget bra?
Står i valet och kvalet mellan Samsungen och Sony KLV-S32A10...
båda har jag hört mycket bra om.. något mer negativt om Samsungen. Men Samsungen är ju mycket snyggare.
Vilken tror ni är bäst?
Hur uppfattar ni pianolacken? Är den jobbig? Reflekteras saker?
Postad 13 oktober 2005 - 17:06
Från och med igår så har min tv börjat brumma dovt.Precis som några i tråden redan har skrivit.
Enormt irriterande.
Undrar om ni har lyckats eliminera detta och i så fall hur?Jag har provat med att gå ned i kontrast,stängt av dessa finesser så som ljussensorn och det dynamiska.Men ingen förändring.

Är tacksam för de tips och tankar ni kan dela med er kring detta problem.
Postad 13 oktober 2005 - 17:17
Redigerat av malmen_tm, 13 oktober 2005 - 17:18.
Postad 14 oktober 2005 - 02:17

Jag har endast haft tid att testa analog genom TV kanalerna så jag har inte kunnat fått nån uppfattning om HD samt Digital grafik ännu.
Håller på o klurar med inställningarna lite o testar mig fram. Den där ljussensorn, mäter den av ljuet som man har i rummet eller?
Jag släckte nämligen helt o testade att sätta på den o då hoppade den till ett speciellt läge. Jag testade sedan att sätta på max ljus i rummet o mina lampor e starka, ja då rörde den sig nästan exakt lika förutom att den hoppade ett steg till höger.
Jag undrar om den verkligen funkar korrekt?
Har även testat dynamisk kontrast o liknande o det förbättrar ju färgerna i bilden.
Ang DNIe, är det alltid aktiverat??
När man sätter på DNIe Demo så delas ju bilden i 2 olika kvaliteer. Den en verkar stå kvar så som det redan ser ut o den andra verkar försämras lite. Tänkte att den kanske stänger av funktionen automatiskt för att visa.
Det finns ju ingenstans att aktivera ändå.
Responstiden verkar ju schyst, inga eftersläpp i ex fotboll.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar