Ny generation Samsung plasma till kanonpris!
2163 svar till detta Àmne
Postad 15 July 2005 - 12:25
LJN
-
LJN
-
ForumrÀv
-
-
915 inlÀgg
-Ăr det nĂ„gon hĂ€r som har köpt eller bestĂ€llt sin nya Samsung Plasma frĂ„n InWareHouse?
Vad har ni dÄ fÄtt för garantivillkor?
Vid en direkt frÄga till InWareHouse sÄ blir svaret lite svÀvande:
"vi köper in Samsung plasma frÄn flera leverantörer, bl a Samsung Electronics Nordic AB. Dock har vi sjÀlvklart garanti pÄ alla enheter som sÀljs (precis som krÀvs enligt lag) och alla fel uppkomna inom garantitiden ÄtgÀrdas kostnadsfritt"
Men Samsungs generösa garanti i Sverige gĂ€ller bara för exemplar som gĂ„tt genom dom! Ăvriga med en EU-grossist har begrĂ€nsade garantivillkor.
Allt stÄr att lÀsa under "support" pÄ Samsungs svenska hemsida.
/Lennart
Postad 15 July 2005 - 12:35
Unregisterede4bc69dc
-
Unregisterede4bc69dc
-
Amatör
-
-
74 inlÀgg
-Ăr det nĂ„gon hĂ€r som har köpt eller bestĂ€llt sin nya Samsung Plasma frĂ„n InWareHouse?
Vad har ni dÄ fÄtt för garantivillkor?
Vid en direkt frÄga till InWareHouse sÄ blir svaret lite svÀvande:
"vi köper in Samsung plasma frÄn flera leverantörer, bl a Samsung Electronics Nordic AB. Dock har vi sjÀlvklart garanti pÄ alla enheter som sÀljs (precis som krÀvs enligt lag) och alla fel uppkomna inom garantitiden ÄtgÀrdas kostnadsfritt"
Men Samsungs generösa garanti i Sverige gĂ€ller bara för exemplar som gĂ„tt genom dom! Ăvriga med en EU-grossist har begrĂ€nsade garantivillkor.
Allt stÄr att lÀsa under "support" pÄ Samsungs svenska hemsida.
/Lennart
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, det dÀr lÄter ju sÄdÀr. Inge vidare om man inte fÄr den fina service frÄn Samsung som folk har nÀmnt pÄ denna trÄd. StÄr sjÀlv ff och velar mellan Samsungen och PV500:an. Funderar pÄ att ta Panan frÄn Tyskland, men Àr lite avskrÀckt av att man mÄste skeppa tillbaks den om man fÄr problem. Gillar heller inte att Panan inte har bordsstativ som ingÄr. Tillkommer 2 tsek dÀr.
Postad 15 July 2005 - 17:05
kmzbe
-
kmzbe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Fick min idag, Àr skitnöjd, blir juh helt ok bild med vanlig antenn sladd. (vÀntar pÄ comhem)
Men jag tÀnkte köra datorn via s-video tills dvi->hdmi kabel Àr inskaffad men jag hittar ingen TV i windows (nvidia) innan kopplade jag svideo kabel till en scart adapter pÄ gamla teven men det finns juh s-video ingÄng dÄ ska jag vÀl inte behöva adaptern.
Jag fick igÄng det men det Àr svartvitt
Glöm allt, det löste sig.
Kanon TV!
Redigerat av kmzbe, 15 July 2005 - 17:09.
Postad 15 July 2005 - 22:04
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
Fan va surt! Netonnet meddelade precis att tv:n blir tvÄ veckor försenad =(. NÄgon annan som haft problem med att den berÀknade leveranstiden frÄn netonnet har förskjutits?
Min blev försenad en vecka. För övrigt sĂ„ ringde jag samsung idag och berĂ€ttade mitt missöde med spindlarna och dĂ„ sa dom, hör och hĂ€pna, att det inte var deras fel att tv:n hade spindlar i sig nĂ€r jag fick den!!! Deras tips var att jag skulle slĂ„ lite lĂ€tt dĂ€r spindlarna var och efter ett tag skulle det slĂ€ppa!!! DĂ„ tĂ€nkte jag vad det var för bull dom sa...inte slĂ€pper spindlarna om jag bankar pĂ„ glaset heller... jaja  . Jag fick i stĂ€llet kontakta netonnet enligt samsung och begĂ€ra att dom ska lösa det hela. Deras förslag var att jag skulle skicka tillbaka tv:n till dom för service. Det har jag absolut ingen lust med, tar sĂ€kert 4-5 veckor i dessa semestertider sĂ„ jag fĂ„r finna mig i att krypen och smulbiten Ă€r dĂ€r bakom till jag tröttnar och skickar in den senare. Ăr grymt besviken pĂ„ samsung dĂ„ dom inte kan komma hem och lösa problemet istĂ€llet, vilket man har hört ska gĂ„.  EDIT:stavfel
Redigerat av Lorryquai, 15 July 2005 - 22:06.
Postad 16 July 2005 - 00:38
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlÀgg
LJN: Om tvn tagits frÄn svenska samsung sÄ Àr det 2 Ärs garanti i "hemmet", om du köpt den i europa och sverige finns med pÄ det blÄa "warranty card" du fÄr med tvn sÄ gÀller 1 Är i hemmet garanti enligt samsung. SÄ det Àr nog ganska lugnt Àven om jag ocksÄ vill veta vart sjutton Inwarehouse köpt sina ifrÄn.
Vill ha 2 Är, inte 1!!
Postad 16 July 2005 - 02:35
Kenny_Lex
-
Kenny_Lex
-
Wannabe
-
-
22 inlÀgg
Var inne pÄ Digitalo:s hemsida precis och kollade min orderstatus, "Ready for dispatch". Trevligt. Kostade ca 22.500. Har Àven köpt vÀggstativ frÄn Netonnet för 2000.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köper Sibas vÀggkit för plasmor, kostar 629kr och passar denna skÀrm.
Postad 16 July 2005 - 08:59
KMW71
-
KMW71
-
Wannabe
-
-
11 inlÀgg
PÄ Dustin stÄr det att de har 3Ärs hÀmtservice??
Postad 16 July 2005 - 12:43
dd5348
-
dd5348
-
AnvÀndare
-
-
145 inlÀgg
PÄ Dustin stÄr det att de har 3Ärs hÀmtservice??
<{POST_SNAPBACK}>
Noterade ocksÄ det, kÀnns som ett stort + (vÀrt nÀstan ett par tusen i min bok) Börjar bli grymt sugen pÄ denna skÀrm nu.. skulle vara trevligt med lite mer utförliga omdömmen i denna trÄd först dock
Postad 16 July 2005 - 12:58
LJN
-
LJN
-
ForumrÀv
-
-
915 inlÀgg
-Kolla med Dustin först, jag tvivlar att Dustin tar pÄ sig garantiÄtagande som Àr lÀngre Àn Samsung Nordic. Tror helt enkelt att Dustin har lÀmnat fel uppgifter pÄ dras hemsida?
/Lennart
Redigerat av LJN, 16 July 2005 - 18:55.
Postad 16 July 2005 - 14:19
nehc
-
nehc
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
inte hunnit med sÄ mycket Ànnu, jobbar för mycket och har flickvÀn som anser att man inte kan sitta inne & tv:a nÀr det Àr sÄ hÀr fint vÀder 
Men jag har iaf dragit ner rosa (röd) till ca 30 frÄn 50 (0-100 skala). Sen sÄ har jag varit inne i servicemenyn lite och meckat, hittade ett vÀrde som stÀllde om svÀrtan rÀtt rejÀlt som jag skruvade lite pÄ (kommer inte ihÄg instÀllnigens namn, kollar nÀr jag Àr hemma).
Men jag brottas fortfarande med mitt xcard-komponent ut problem som har f.n prio över bildmeck.. ser inte roligt ut alls sÄ jag mÄste köra scart Àn sÄ lÀnge..
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle du kunna posta bilder lr dina instÀllningar pÄ tvn. skulle gÀrna vilja prova sjÀlv
Postad 16 July 2005 - 15:07
kmzbe
-
kmzbe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Tjo!
Precis inhandlat en hdmi>dvi kabel för att ansluta datorn till plasman.
Men det blir alldedles suddigt och flimrigt, matar 1024x768@60hz frÄn datorn. clonar bildskÀrmen sÄ jag ser samma pÄ min 17" tft.
Vad gör jag fel? mÄste jag köra PowerStrip ?
Postad 16 July 2005 - 15:27
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
Gör om samsungen till standardskÀrm 1 och stÀng av skÀrm 2 (bild egenskaper i windows,högerklick pÄ skrivbordet--->instÀlningar ---> ev. avancerat)sÄ att bara sammyn Àr aktiv, Àr det fortfarande flimrigt sÄ prova att gÄ in pÄ sammys meny, instÀlningarŽ,pc,lock screen och se till sÄ att vÀrdet inte Àr pÄ 50. Hade sjÀlv samma fel, flimmrade som bara den. SÄ fort bilden flyttades en punkt sÄ blev det bra. Antar att skÀrmen e kÀnslig i hörnen om bilden e marginelt för stor.
Redigerat av Lorryquai, 16 July 2005 - 15:30.
Postad 16 July 2005 - 15:35
kmzbe
-
kmzbe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Gör om samsungen till standardskÀrm 1 och stÀng av skÀrm 2 (bild egenskaper i windows,högerklick pÄ skrivbordet--->instÀlningar ---> ev. avancerat)sÄ att bara sammyn Àr aktiv, Àr det fortfarande flimrigt sÄ prova att gÄ in pÄ sammys meny, instÀlningarŽ,pc,lock screen och se till sÄ att vÀrdet inte Àr pÄ 50. Hade sjÀlv samma fel, flimmrade som bara den. SÄ fort bilden flyttades en punkt sÄ blev det bra. Antar att skÀrmen e kÀnslig i hörnen om bilden e marginelt för stor.
<{POST_SNAPBACK}>
Hade du ocksÄ dvi->hdmi kabel? ska göra ett försök. Äterkommer med res. Edit: PC Valet Àr inte valbart för mig, antagligen för att jag inte anvÀnder mig av VGA Kabel?
Redigerat av kmzbe, 16 July 2005 - 15:37.
Postad 16 July 2005 - 16:13
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
Jag kör med vga kabel ja. Har inte tv:n framför mig just nu men det borde vÀl finnas nÄt alternativ till att flytta bilden, jag tror det Àr dÀr det strular helt enkelt.
Postad 16 July 2005 - 17:49
kmzbe
-
kmzbe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Efter lite trixande sÄ fick jag över hyffsad bild till plasman med endast i uppl 1280x720, Texten Àr la sÄdÀr o lÀsa, den accepterar inte 1024x768, den sÀger ej tillgÀngligt lÀge dÄ.
Hz Àr 60 hela tiden.
Postad 16 July 2005 - 18:17
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
1280x720 Àr bÀttre Àn 1024x720, men fÄr bilden plats dÄ eller skalar han om till en fullbild?
Hos mig via vga kabel sÄ fÄr bilden inte platsŽsÄ jag förstÄr inte hur du lyckats.
Postad 16 July 2005 - 18:25
kmzbe
-
kmzbe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
1280x720 Àr bÀttre Àn 1024x720, men fÄr bilden plats dÄ eller skalar han om till en fullbild?
Hos mig via vga kabel sÄ fÄr bilden inte platsŽsÄ jag förstÄr inte hur du lyckats.
<{POST_SNAPBACK}>
NÀr jag kör 1280x720 sÄ Àr det rÀtt mycket som kommer utanför bilden, SKulle gÀrna vilja fÄ ner upplösningen till 1024x768 dÄ det Àr samma upplösning som sjÀlva plasman Àr. testade 1080i ocksÄ men dÄ va det vÀldigt svÄrt att lÀsa texten, blir bÀttre för varje snÀpp jag sÀnker upplösningen.
Postad 16 July 2005 - 22:10
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
okej, men dÄ beros det pÄ ditt kort pÄ datorn som inte kan visa 1024 eller?
En liten frÄga bara, du har inga kryp eller smuts i din skÀrm? testa sÄ hÀr:
GÄ in i menyn pÄ tv:n och tryck pÄ inbrÀnningsskyddet "alwithe". gÄ sedan nÀra glaset och kolla noga...
Postad 17 July 2005 - 09:24
jan-banan
-
jan-banan
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Tjena! Vilken TV!! GRYYYYYMT SNYGG. Fick min för tvÄ veckor sedanoch har lite frÄgor. Kan nÄgon rekomendera kablar att ansluta mellan TV och DVD, mellan DVD och förstÀrkare och mellan TV och förstÀrkare. Har tyvÀrr inte lyckats med att stÀlla in bilden till 100%. Har kabelTV med analog signal (funderar starkt pÄ att skaffa digitalbox) och tv-bilden blir inte sÀrskilt bra. DVD bilden Àr inte 100% heller men det tror jag beror pÄ min gamla scartsladd jag kör med... Kommer att lÀgga upp lite bilder pÄ anlÀggningen idag om nÄgon Àr intresserad. Eftersom vi snart ska flytta har jag tv:n stÄr pÄ en bÀnk, dÄ jag inte vill borra massa hÄl i vÀggen i onödan. Tacksam för svar pÄ mina frÄgor. Vill Àven tillÀgga att jag inte haft nÄgra problem med pixlar eller liknande Àn iaf, dÀremot sÄ blinkar den blÄ lampan vid tv-tittande precis som din Lorryquai. Skumt...
Postad 17 July 2005 - 14:28
rayko
-
rayko
-
MĂ€stare
-
-
3653 inlÀgg
klarar den av 50 och 60 HZ?
Postad 18 July 2005 - 01:55
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
Vill Àven tillÀgga att jag inte haft nÄgra problem med pixlar eller liknande Àn iaf, dÀremot sÄ blinkar den blÄ lampan vid tv-tittande precis som din Lorryquai. Skumt...
Visst Àr det skumt, ska höra med samsung nu i veckan och se vad det Àr som spökar.
Postad 18 July 2005 - 07:46
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
Har lagt upp lite vÀldigt lÄgupplösta bilder som förestÀller en snygg plasma pÄ helt fel stÀlle, nÀmligen ett skrivbord. TvbÀnk skall/mÄste inköpas. Kabeldragning Àr ett elÀnde.
Dessutom Àr det stökigt/skÀms
Postad 18 July 2005 - 09:55
lando
-
lando
-
LĂ€rjunge
-
-
381 inlÀgg
Heh, som ni kanske sett sÄ skrev jag i trÄden innan om en död pixel pÄ min samsung skÀrm, jag har pratat med samsung & allt var grönt för "pÄ platsen service" men enda problemet just nu Àr att den inte Àr sönder!?
Helt plötsligt fungerar pixeln igen & jobbar pÄ som bara den 
Jag fÄr vÀl ringa dom och avboka nu, men det kÀnns ju kul med en tv som sjÀlvlagar sig a'la r2d2
Postad 18 July 2005 - 10:23
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
det var inte ett litet kryp? ....ser precis ut som en dödpixel.... det kanske har "fallit" ner till botten va skÀrmen? enlig smasung sÄ Àr det ju möjligt....
ack ack....jag har tvÄ "döda pix..hmm kryp...
Postad 18 July 2005 - 13:12
stbi00
-
stbi00
-
Amatör
-
-
76 inlÀgg
inte hunnit med sÄ mycket Ànnu, jobbar för mycket och har flickvÀn som anser att man inte kan sitta inne & tv:a nÀr det Àr sÄ hÀr fint vÀder 
Men jag har iaf dragit ner rosa (röd) till ca 30 frÄn 50 (0-100 skala). Sen sÄ har jag varit inne i servicemenyn lite och meckat, hittade ett vÀrde som stÀllde om svÀrtan rÀtt rejÀlt som jag skruvade lite pÄ (kommer inte ihÄg instÀllnigens namn, kollar nÀr jag Àr hemma).
Men jag brottas fortfarande med mitt xcard-komponent ut problem som har f.n prio över bildmeck.. ser inte roligt ut alls sÄ jag mÄste köra scart Àn sÄ lÀnge..
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle du kunna posta bilder lr dina instÀllningar pÄ tvn. skulle gÀrna vilja prova sjÀlv 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur gör ni för att komma in i service menyn för jag har provat utan att komma in? posta gÀrna era instÀlningar bÄde i service menyn samt i vanliga menyn. //stefan
Postad 18 July 2005 - 13:17
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
Hur gör ni för att komma in i service menyn för jag har provat utan att komma in? posta gÀrna era instÀlningar bÄde i service menyn samt i vanliga menyn.
//stefan
stÀng av tv:n. tryck nu denna komb. pÄ fjÀrren ---> info-menu-mute-poweron......voila!
Postad 18 July 2005 - 13:29
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlÀgg
Efter ha kikat i manualen sÄ mÄste jag fÄ svar pÄ lite frÄgor. Manualen sÀger att komponent inte stödjer 720p?? Hoppas detta Àr ett feltryck för aldrig varit med om en komponent utgÄng som "inte" stödjer 720p. NÄn som testat?
Ringde till samsung och supporten, efter lite blÀddrande i manualen kunde inte svara pÄ detta. SÄ ligger som ett Àrende vidare, men inte fÄtt svar pÄ det gamla heller sÄ det lÀr vÀl ta sin tid.
TÀnkte anvÀnda datorn mest till hdmi frÄn dator men hoppades Àven pÄ och anvÀnda den som skÀrm ibland för spel osv, men ser ju att endast vga ingÄngen stödjer 1024x768 som e native och dÄ bÀst för spel och desktop. Det Àr vÀl detta som Àr den stora negativa saken med hdmi, stödjer ofta inte alls lika mÄnga upplösningar som dvi. Att "endast" ha 720p och 1080i pÄ hdmi stÀller till det lite för mig men e vÀl en standard. Men jag kommer alltsÄ fÄ byta kablar i min dator sÄ fort jag vill vÀxla till o spela frÄn film, eller skaffa nÄn bra dvi vÀxel.
Om man tex vill pixelmappa frÄn dvd sÄ gÄr detta varken pÄ hdmi eller vga ingÄngen vilket jag ser som nÄgot negativ Àven om man kanske hellre scalar upp sina dvds. Men om man nu skulle vilja se tex svcd/divx sÄ Àr man tvungen att anvÀnda sig av 480/576 vilket inte Àr optimalt.
Ville verkligen köpa denna men det Àr lite orosmoln över den.
Ă
terkommer om jag fÄr svar frÄn samsung.
Lorryquai: har du fÄtt nÄt över 1024x768 att fungera pÄ vga ingÄngen alltsÄ? enligt manualen sÄ stöds inget över det, men kanske inofficiellt?
Redigerat av wesslan, 18 July 2005 - 13:37.
Postad 18 July 2005 - 13:32
Unregistered069d4323
-
Unregistered069d4323
-
Wannabe
-
-
28 inlÀgg
Har för första gÄngen sett DVD (LOTR/TTT/EE) via HDMI.
OJOJOJ vilken skilnad mot de analoga scart och komponent-signaler jag sett tidigare pÄ olika plasmor.
Helt klart köper jag ingen plasma utan HDMI (eller DVI)!
Helt betagen av bildkvalitén. Alla nyanser fanns med och inga fÀrgblödningar.
För en gÄngs skull kom en "vettig" sÀljare, pÄ Elgiganten i VÀsterÄs.
Han hade inget mot att byta ut den "Hajar som hajar", som snurrade i DVD:n, (plasmor har ju betydligt lÀttare att visa tecknat, eftersom den har fÀrre fÀrgnyanser ock ljussstyrkor) mot ovan nÀmnda film.
Plasman var en Panna PV500 och bilden var, vad jag kunde se, helt anmÀrkningsfri. Som "ett hÄl i vÀggen".
Nu hade dom ingen S5H som jag kunde jÀmföra med, men jag har tidigare jÀmfört Pannan med Samsung S5H och tyckte dÄ att S5H hade bÀttre bild i mina ögon, sÄ jag tvivlar inte pÄ att Samsungen Àr minst lika bra med HDMI.
MEN PV500:anŽs felfria bild hackade lika mycket vid panoreringar som vid min tidigare jÀmförelse. Samsungen var dÄ betydligt bÀttre pÄ panoreringar.
Ăven sĂ€ljaren höll med om att Pannan hackade.
Detta gör att S5H fortfaande Àr min favorit.
Vidare hÄller jag inte med dom som pÄstÄr att upplösningen pÄ en plasma Àr mindre viktig.
Ă
tminstone med HDMI gör det stor skilnad pÄ 852*480 och 1024*768.
De omrÄden som med analog signal tidigare var en en enda fÀrgsmet, gav nu olika nyanser ner pÄ pixelnivÄ.
Detta sett med mina ögon. Jag vet att det finns mÄnga mÀnniskor som inte kan se skillnad pÄ analog VGA-signal, och digital DVI-signal, till datorskÀrmen. Dom kanske inte hÄller med mej om ovanstÄende.
SjÀlv ser jag *STOR* skillnad pÄ dessa signaler.
Postad 18 July 2005 - 14:06
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
i manualen sÄ mÄste jag fÄ svar pÄ lite frÄgor. Manualen sÀger att komponent inte stödjer 720p?? Hoppas detta Àr ett feltryck för aldrig varit med om en komponent utgÄng som "inte" stödjer 720p. NÄn som testat?
Nej, men detta kan bara inte stÀmma eller kan det? Hur i hela friden kan man inte göra en "hypertv" kompatibel med 720p? Enligt HBB.s presentation sÄ stödjer tv:n formatet. PÄ baksidan finns en HDMI-ingÄng dit bÄde HDMI och DVI kan kopplas, tvÄ scartingÄngar varav en tar RGB frÄn tex digitalboxen, en komponentingÄng som tar emot 480i/p, 576i/p, 720p och 1080i. Det finns Àven en s-videoingÄng och en kompositingÄng.
Om detta duger som bevis?  EDIT:Stavfel
Redigerat av Lorryquai, 18 July 2005 - 14:07.
Postad 18 July 2005 - 14:44
kmzbe
-
kmzbe
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Jag har fÄtt 720p o funka dator->plasma samt 1080i -> plasma med dvi>hdmi kabel, Fast texten Àr inte lÀsbar i 1080i men filmer ser fiiiin fint ut. samma gÀller 720p fast texten Àr lite mera lÀsbar. fick underscanna lite sÄ nÄgra pixlar försvann för att hela bilden skulle fÄ plats inom ramarna.
Om film ser helt ok ut borde vÀl spel ocksÄ göra det?
Kanske kĂ€nns mongo o sitta spela pc spel 3œ meter ifrĂ„n Ă€ndĂ„ 
Ser fram emot att testa Half life 2 1920x1080, vÀntar bara pÄ lite kraftfullare grafikkort.
edit: Inga döda pixlar hittade Àn, o inga smÄ kryp. VÄgar inte leta heller sÄ lÀnge jag inte ser dem sÄ stör jag mig inte.
Den runda ringen har blinkat 1 gÄng utan kontakt med fjÀrren.
annars har det fungerat klockrent, kör Àven med fabriksinstÀllningarna dÄ jag tycker dom Àr helt ok.
Redigerat av kmzbe, 18 July 2005 - 14:46.
Postad 18 July 2005 - 15:35
TheDev
-
TheDev
-
Rookie
-
4 inlÀgg
Tjena!
Har fÄtt hem min S5H, skaffade en Force boxer-box som jag kör med scart. Funkar helt ok, inget större att klaga pÄ vad det gÀller bilden. Har iofs inte labbat sÄ mkt med instÀllningar dÄ man Àr rÀtt "grön" pÄ detta.
Nu till problemet.
Tycker att bilden nÀr jag kör dvd blir grynig, de svarta omrÄdena blir mindre bra oxÄ.....ser ut som om det pixlar sig.
Har en Denon 1910 som jag kör med dvi-hdmikabel.
Hade förvÀntat mig att det skulle vara klockren bild, sÄ Àr nÄgot besviken över detta. Men Àr som sagt rÀtt "grön" pÄ det hÀr med instÀllningar.
NÄgon som har nÄgot förslag om vad det kan tÀnkas vara? Funkar inte dvd och plasma tillsammans nÄge vidare bra? InstÀllning pÄ plasma? InstÀllning pÄ dvd?
Kan tillÀgga att jag provat o köra fler format frÄn dvd, sÄsom 720, 1080i.
Vore nice om nÄn som kan det hÀr lite bÀttre Àn jag kunde hjÀlpa till.......
Tror att det Àr mer skit bakom knapparna Àn att det Àr fel pÄ tv eller dvd....
Ha det!
Postad 18 July 2005 - 15:44
Unregistereded4964c5
-
Unregistereded4964c5
-
Amatör
-
-
81 inlÀgg
The Dev,
Jag har för mig att just 1910 inte passar bra alls med sammyn, beroende pÄ att de definierar svÀrtnivÄerna olika (blacker than black). Sök lite sÄ hittar du en massa info om detta. I korthet gÄr det ut pÄ att nÀr dvdn skickar ut en helt svart signal sÄ tolkas det av tvn som en grÄ signal....alltsÄ blir resultatet inte bra. Om jag var du skulle jag byta dvd till en samsung istÀllet, tex HD-850 eller HD-945.
Postad 18 July 2005 - 15:49
TheDev
-
TheDev
-
Rookie
-
4 inlÀgg
The Dev,
Jag har för mig att just 1910 inte passar bra alls med sammyn, beroende pÄ att de definierar svÀrtnivÄerna olika (blacker than black). Sök lite sÄ hittar du en massa info om detta. I korthet gÄr det ut pÄ att nÀr dvdn skickar ut en helt svart signal sÄ tolkas det av tvn som en grÄ signal....alltsÄ blir resultatet inte bra. Om jag var du skulle jag byta dvd till en samsung istÀllet, tex HD-850 eller HD-945.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok....sÄ det kan vara sÄ alltsÄ. Tackar för svaret, men sen sÄ vill man ju inte springa och köpa en ny dvd och ha samma problem. NÄgon som kör med dessa dvd-spelare som kan ge en recension?
Postad 18 July 2005 - 15:55
Unregistereded4964c5
-
Unregistereded4964c5
-
Amatör
-
-
81 inlÀgg
Jag kan vÀl utvidga svaret lite:
Denon 1910 Àr lÄst vid en svÀrtskala som gÄr mellan 16-235, dÀr 16 motsvarar helt svart och 235 helt vitt.
Samsungen definierar samma svÀrtskala mellan 0-255, dÀr 0 Àr helt svart och 255 Àr helt vitt.
NÀr 1910 skickar helt svart (16) tar samsungen emot signalen som 16 vilket för tvn inte alls Àr helt svart utan lite mer grÄaktigt.
PÄ samma sÀtt kan tv:n heller aldrig visa det vitaste vitt eftersom nÀr 1910 skickar 235 tycker tvn att det finns mer att ge Àven dÀr.
*EDIT* om du köper nÄgon av samsungspelarna som jag nÀmnde sÄ Àr det lugnt, de definierar nÀmligen ocksÄ svÀrta pÄ en skala mellan 0-255 /*EDIT*
Redigerat av Unregistereded4964c5, 18 July 2005 - 15:56.
Postad 18 July 2005 - 16:09
TheDev
-
TheDev
-
Rookie
-
4 inlÀgg
Jag kan vÀl utvidga svaret lite:
Denon 1910 Àr lÄst vid en svÀrtskala som gÄr mellan 16-235, dÀr 16 motsvarar helt svart och 235 helt vitt.
Samsungen definierar samma svÀrtskala mellan 0-255, dÀr 0 Àr helt svart och 255 Àr helt vitt.
NÀr 1910 skickar helt svart (16) tar samsungen emot signalen som 16 vilket för tvn inte alls Àr helt svart utan lite mer grÄaktigt.
PÄ samma sÀtt kan tv:n heller aldrig visa det vitaste vitt eftersom nÀr 1910 skickar 235 tycker tvn att det finns mer att ge Àven dÀr.
*EDIT* om du köper nÄgon av samsungspelarna som jag nÀmnde sÄ Àr det lugnt, de definierar nÀmligen ocksÄ svÀrta pÄ en skala mellan 0-255 /*EDIT*
<{POST_SNAPBACK}>
Schysst med nÄn som har lite koll, var inne pÄ Hi-Fi Klubben hÀr i Sthlm dÀr jag köpt dvdŽn och killen dÀr hajade knappt vad jag menade. FÄr Äka och kolla nÄnstans dÀr dom kör med sammy-dvdŽn. Tackar för svar.
Postad 19 July 2005 - 02:00
dipp0
-
dipp0
-
Amatör
-
-
72 inlÀgg
SÄ den tar 720p bÄde över komponent och hdmi alltsÄ, trots manualen? NÄgon som testat bÄda?
Verkar ju helt sjukt annars. BÄde pÄ Samsung siten och i reklambladet finns HD Ready loggan och kraven för den Àr ju 720p@50/60 och 1080i@50/60.
Att det alltid ska brista pÄ detta. Varför inte bara stödja allt pÄ alla ingÄngar, hur svÄrt kan det vara?!
Bredast utbud pÄ upplösningar pÄ ingÄngarna som jag sett Àr Northern Star 42HDi, synd bara att den kostar 5 tusen mer.
Redigerat av dipp0, 19 July 2005 - 02:15.
Postad 19 July 2005 - 06:27
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlÀgg
BÄde pÄ Samsung siten och i reklambladet finns HD Ready loggan och kraven för den Àr ju 720p@50/60 och 1080i@50/60.
Glöm ej att föramförallt, hd-readyloggan sitter pĂ„ TVN med. Ăr bombis pĂ„ att den stödjer det, tyvĂ€rr har jag inga möjligheter till test.
Postad 19 July 2005 - 09:39
Unregistered3a097662
-
Unregistered3a097662
-
AnvÀndare
-
-
149 inlÀgg
Hojt!
NÄgon som vet VAR, (butik), man kan beskÄda denna plasma live??
//Calimero
Postad 19 July 2005 - 10:01
Leven
-
Leven
-
LĂ€rjunge
-
-
461 inlÀgg
SÄ den tar 720p bÄde över komponent och hdmi alltsÄ, trots manualen? NÄgon som testat bÄda?
Verkar ju helt sjukt annars. BÄde pÄ Samsung siten och i reklambladet finns HD Ready loggan och kraven för den Àr ju 720p@50/60 och 1080i@50/60.
Att det alltid ska brista pÄ detta. Varför inte bara stödja allt pÄ alla ingÄngar, hur svÄrt kan det vara?! 
Bredast utbud pÄ upplösningar pÄ ingÄngarna som jag sett Àr Northern Star 42HDi, synd bara att den kostar 5 tusen mer.
<{POST_SNAPBACK}>
Den stödjer det.. har kört 720p/1080i frÄn komponent (xcard) och 1280x720@60Hz HDMI (dvi>hdmi-kabel frÄn matrox G450-kort) Hojt!
NÄgon som vet VAR, (butik), man kan beskÄda denna plasma live??
//Calimero
<{POST_SNAPBACK}>
Expertbutikerna brukar ha denna hemma för visning, i stockholm vet jag att den finns i Gallerian och i Kista.
Redigerat av Leven, 19 July 2005 - 10:02.
Postad 19 July 2005 - 16:11
Kenny_Lex
-
Kenny_Lex
-
Wannabe
-
-
22 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Den stödjer det.. har kört 720p/1080i frÄn komponent (xcard) och 1280x720@60Hz HDMI (dvi>hdmi-kabel frÄn matrox G450-kort)
Hojt!
NÄgon som vet VAR, (butik), man kan beskÄda denna plasma live??
//Calimero
<{POST_SNAPBACK}>
Expertbutikerna brukar ha denna hemma för visning, i stockholm vet jag att den finns i Gallerian och i Kista.
<{POST_SNAPBACK}>
Expert i farsta har den ocksÄ
Postad 19 July 2005 - 18:15
Unregistered3a097662
-
Unregistered3a097662
-
AnvÀndare
-
-
149 inlÀgg
Den stödjer det.. har kört 720p/1080i frÄn komponent (xcard) och 1280x720@60Hz HDMI (dvi>hdmi-kabel frÄn matrox G450-kort)
Hur Àr det med 1280x720p för 50 Hz? Blir det inte knas om man kör 60 Hz pÄ en PAL-film dÄ?? //Calimero
Postad 20 July 2005 - 07:40
Leven
-
Leven
-
LĂ€rjunge
-
-
461 inlÀgg
Hur Àr det med 1280x720p för 50 Hz? Blir det inte knas om man kör 60 Hz pÄ en PAL-film dÄ??
//Calimero
<{POST_SNAPBACK}>
kommer inte ihĂ„g exakt vad jag testade med men det borde inte vara nĂ„gra problem.. den visar ju bara vad som lĂ€ggs pĂ„ min htpc's skrivbord typ.. kör Tvedia f.ö.. Sen.. Ăr det sĂ„n som har lust att lĂ€gga upp bilder eller nĂ„t pĂ„ sin servicemeny? speciellt meny 3 (White balance) & Picture Gain Adjust (undermeny till Meny 4, SVP-EX) Ă€r sugen pĂ„ att jĂ€mföra lite.. OBS helst dĂ„ instĂ€llningar man inte meckat med Ă€nnu.
Redigerat av Leven, 20 July 2005 - 07:42.
Postad 20 July 2005 - 07:49
stbi00
-
stbi00
-
Amatör
-
-
76 inlÀgg
SnÀlla kan ni inte skriva vad ni kör med för instÀllningar pÄ tv, bÄde i vanliga och i service menyn. Vad tycker ni att man ska köra med DNi eller utan.
//Stefan
Postad 20 July 2005 - 09:41
Unregistered3a097662
-
Unregistered3a097662
-
AnvÀndare
-
-
149 inlÀgg
Hojt!
NÄgon som vet var man kan ladda ner manualen till Samsungen?
Och ja...jag har sökt men inte hittat, (kanske sbs :-) )
//Calimero
Postad 20 July 2005 - 09:47
Leven
-
Leven
-
LĂ€rjunge
-
-
461 inlÀgg
Hojt!
NÄgon som vet var man kan ladda ner manualen till Samsungen?
Och ja...jag har sökt men inte hittat, (kanske sbs :-) )
//Calimero
<{POST_SNAPBACK}> http://www.samsung.c...tv/ps_42s5h.aspuppe i högra hörnet, Manuals..
Postad 20 July 2005 - 12:01
Magnus79
-
Magnus79
-
Amatör
-
-
76 inlÀgg
Var pĂ„ Expert igĂ„r och gjorde slag i saken, Ă€r nu förvĂ€ntansfull S5HX-Ă€gare. SkĂ€rmen kommer pĂ„ torsdag, Ă€r dessvĂ€rre ute pĂ„ jobb sĂ„ jag fĂ„r den pĂ„ fredag. DĂ„ blir det montering och premiĂ€rtitt. Köpte Ă€ven en FORCE 530-box som jag provade igĂ„r, verkar funka bra. Ă
terkommer med testresultat.
Postad 20 July 2005 - 13:25
dipp0
-
dipp0
-
Amatör
-
-
72 inlÀgg
http://www.samsung.c...tv/ps_42s5h.asp
uppe i högra hörnet, Manuals..
<{POST_SNAPBACK}>
Ah du menar "Downloads & Manuals" dÀr det finns en liten lÀnk under som inte gÄr att klicka pÄ?  Den finns hÀr.
Postad 20 July 2005 - 13:28
dipp0
-
dipp0
-
Amatör
-
-
72 inlÀgg
NÄgon som vet skillnaden mellan PS-42S5H och PS-42S5HX? Kanske inte Àr nÄgon skillnad.
Postad 20 July 2005 - 13:34
nehc
-
nehc
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
leven, vad vare för instÀllning som pÄverkade svÀrtan som du hade hittat
Postad 20 July 2005 - 13:38
Unregistered16caa04f
-
Unregistered16caa04f
-
AnvÀndare
-
-
133 inlÀgg
Fan va surt! Netonnet meddelade precis att tv:n blir tvÄ veckor försenad =(. NÄgon annan som haft problem med att den berÀknade leveranstiden frÄn netonnet har förskjutits?
Min blev försenad en vecka.
För övrigt sÄ ringde jag samsung idag och berÀttade mitt missöde med spindlarna och dÄ sa dom, hör och hÀpna, att det inte var deras fel att tv:n hade spindlar i sig nÀr jag fick den!!! Deras tips var att jag skulle slÄ lite lÀtt dÀr spindlarna var och efter ett tag skulle det slÀppa!!!
DÄ tÀnkte jag vad det var för bull dom sa...inte slÀpper spindlarna om jag bankar pÄ glaset heller... jaja . Jag fick i stÀllet kontakta netonnet enligt samsung och begÀra att dom ska lösa det hela. Deras förslag var att jag skulle skicka tillbaka tv:n till dom för service. Det har jag absolut ingen lust med, tar sÀkert 4-5 veckor i dessa semestertider sÄ jag fÄr finna mig i att krypen och smulbiten Àr dÀr bakom till jag tröttnar och skickar in den senare.
Ăr grymt besviken pĂ„ samsung dĂ„ dom inte kan komma hem och lösa problemet istĂ€llet, vilket man har hört ska gĂ„. 
EDIT:stavfel
<{POST_SNAPBACK}>
Drabbar Àven somliga TFT Àgare. Se http://forum.swecloc...threadid=321080KlÀm aldrig ihjÀl det, dÄ Àr den kvar förstÄs för evigt nÀstan. Lösning. "Men jag satte en lampa som lyste mot den sÄ den kunde gÄ mot ljuset den nÀrmsta vÀgen ut frÄn skÀrmen. Och jag trodde ICKE mina ögonen, nÀr jag ca 30 minuter senare startade skÀrmen och sÄg att den var BORTA. SÄ om ni skulle rÄka ut för detta sÄ prova med att slÀcka skÀrmen sÄ den blir svart, och sÀtta en lampa som lyser snett in mot djuret."
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|