Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer AX2AV/AX4AVi*

564 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 april 2006 - 12:38

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ville bara åteknyta till problemet med surrande/brummande nätdel som jag skrev om tidigare. Nu är min AX2a inne på reparation och det var fel på min... De ha rinte bekräftat vad för fel de har hittat, men jag antar att det var min nätdel som var trasig!?

Jag har även en annan fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med svar på. Jag har nämlighen funderat på att köpa ett slutsteg, antagligen Classic 8.0b, och undrar om någon vet om det är värt det - om det blir bättre stereoljud? Högtalarna jag använder mig av som frontar är för tillfället Eltax Camargue (ja jag vet att det är Eltax, men dessa är faktiskt grymma) och jag har hittills kört dessa bi-wired från AX2an...

Postad 24 april 2006 - 15:44

Goosen
  • Goosen
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Är det någon som vet eller kan testa om det funkar att asigna tex hdmi port 1 till två "källor" tex cd och dvr1. Vill kunna lyssna på cd musik samtidigt som man surfar på nätet eller när man skaffar hdbox kan man slö kika på tv samtidigt. När jag har dvr1 ska ljud och bild komma från datorn, cd ska ljudet komma från cd/dvd spelaren via analogt eller digitalt, bild från datorn. Jag vet att man kan ju koppla in analogt från cd till dvr1 sedan switcha ljud signal man tar, då datorn har digitalt ljud in. Men är ju nicare om man kan ha cd på cd osv!

Jag har en AX4 själv hemma men nu är jag hos mina föräldrar under påsk 27 mil bort så kan tyvärr inte testa själv blev bara för nyfiken så jag måste få veta nu!  :D

Just nu tar jag ljudet från men dvd spelare via hdmi så då funkar det ju såklart inte att ta bild från en hdmi å ljud från en annan.

/Goosen

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte svara på min egen fråga om någon skulle vara nyfiken!

Det går tyvärr inte att dubbel asigna :blink:. Om man tex har dvd på hdmi1 så tas den bort man asignar datorn till den porten.

/Goosen

Postad 24 april 2006 - 19:01

Unregistered8f4a4b7a
  • Unregistered8f4a4b7a
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Sitter i lite knipa som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Är det någon skillnad ljudmässigt mellan Pioneer 1015 och AX2 någon som har hört och jämfört? Skulle nämligen handla AX2 idag och då står det en kille där och säger att 1015 är klart mycket mer prisvärd.

Postad 25 april 2006 - 13:00

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Köp det du vill ha och sluta lyssna på försäljare :(
Prisvärd och prisvärd, jag köpte AX4 som är klart mindre prisvärd än AX2..... men jag ville ha AX4, så var det bara.
1015 är inget dåligt köp alls, men vill du ha AX2 så köper du den. Det är ju inte försäljaren som skall leva med förstärkaren i några år framåt.

Ljudmässigt skiljer det kanske inte sådär vansinnigt mycket mellan dom, en AX2 har lite mer kraft och en 9 bands EQ vilket ger mer möjligheter att ställa in ljudet (1015 har en 5 bands EQ) Du har även fas styrning på AX2 vilket du inte har på 1015.
Sen har du ju HDMI möjligheten på AX2 vilket gör den något mer framtids säker.

jag själv valde AX4 just på grund av möjligheterna med inkopplingar osv. Vem vet... en vacker dag kanske jag vill koppla in datorn via USB och koppla in min nyinköpta I-pod och då hade jag ångrat mig om jag valt AX2 (ingen USB) eller 1015 (inget av dom).

Mitt råd... köp den du fastnat för.

Postad 25 april 2006 - 18:36

Goosen
  • Goosen
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
King kobra glöm inte den kanske viktigaste porten som ax4 har men inte ax2, i-link!

/Goosen

Postad 25 april 2006 - 19:09

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

King kobra glöm inte den kanske viktigaste porten som ax4 har men inte ax2, i-link!

/Goosen

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här, i.Link är enda orsaken att jag gick på AX4 istället för AX2 :(

Jag skall ha kvar min DVD-868 som musikspelare den dagen jag köper en BD/HD-DVD.

(Och sedan såg jag i en annan tråd att dessa spelare kommer att (i varierande grad) att konvertera de nya DD och DTS formaten till en ren PCM ström som skickas via HDMI så ganska framtidsäkra verkar de båda vara.)

PS. Glöm inte att försäljare kan vara subjektiva med avseende på vad som råkar finnas i lager eller varför skulle de rekommendera en billigare model om kunden har siktat in sig på en lite dyrare?

Postad 25 april 2006 - 21:22

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Glömde jag nämna I-link :( Eftersom jag skall köpa 989avi så var det ju en av de viktigaste anledningarna till att jag valde ax4 :(
Som Dragnet säger, nr en försäljare rekomenderar en billigare modell till en kund som bestämt sig för en dyrare.... då anar man ugglor i mossen. Antagligen har han större förtjänst på 1015 eller så orkar han inte beställa hem en ax2.

Postad 25 april 2006 - 21:25

Goosen
  • Goosen
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Och sedan såg jag i en annan tråd att dessa spelare kommer att (i varierande grad) att konvertera de nya DD och DTS formaten till en ren PCM ström som skickas via HDMI så ganska framtidsäkra verkar de båda vara.

<{POST_SNAPBACK}>

Denna länk kanske kan vara intressant läsning om just detta:

http://www.dolbydigi...eHD_avrs_1.html

Via nuvarade 1.1 HDMI kommer det inte funka, tyvärr!

/Goosen

Postad 26 april 2006 - 08:03

Unregistered8f4a4b7a
  • Unregistered8f4a4b7a
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. Tyckte oxå att det lätt lite konstigt. men det blev ax2 igår. och jag tror jag kommer bli mycket nöjd. Nu är det bara att vänta på högtalarna som kommer på fredag.

Postad 26 april 2006 - 10:27

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Måste fråga en sak här, hur sätter man på Midnight listening? Har kollat flera gånger i handboken men hittar ingenting :( Finns ingen knapp på fjärren heller.
Börjar bli lite irriterande...men det är säkert bara jag som missat det såklart.

Postad 26 april 2006 - 12:01

Goosen
  • Goosen
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
King Cobra

Du trycker först så receivern är vald, sedan AV PARAMETER (samma knapp som top menu) sedan använder du pilarna. Just den första är den du har sökt!

/Goosen

Redigerat av Goosen, 26 april 2006 - 12:23.

Postad 26 april 2006 - 12:17

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Tackar! Där fanns ju en massa inställningar att göra...gött då vet jag det. Det KAN vara så att jag är lite kass, men jag tycker Pioneers handböcker är lite röriga. Speciellt när man får dom utskrivna i A5 format med dålig skärpa och väldigt liten text :) Tycker dom kunde slänga med en handbok på svenska i samma format som dom andra språken.
Jämför då med Yamahas grymt bra handböcker.

Postad 26 april 2006 - 12:25

Goosen
  • Goosen
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag läser alltid den engelska, bättre skärpa, större och inga dåliga översättningar. Fast om dom ser lika bra ut som Yamahas gör läser jag ändå engelsk pga översättningen.

/Goosen

Redigerat av Goosen, 26 april 2006 - 12:27.

Postad 26 april 2006 - 14:29

pefi
  • pefi
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Säkert jag som gör fel, men jag lyckas inte att köra med tone controls och loudness på samtidigt.
Kör jag loudness stängs tone controls av och vise versa. Något förslag?

Postad 27 april 2006 - 09:10

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag undrar vilken typ av HDMI-signal förstärkaren skickar iväg om den matas med progressiv komponent. Blir det 576p via HDMI då?

Fel tråd att fråga i kanske men finns det något som Yamaha 1600 har som Pioneeren saknar förutom linjedubblare. Visst kan Pioneer skicka en annan källa till en Zon 2?

Postad 28 april 2006 - 06:34

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Jag undrar vilken typ av HDMI-signal förstärkaren skickar iväg om den matas med progressiv komponent. Blir det 576p via HDMI då?

Fel tråd att fråga i kanske men finns det något som Yamaha 1600 har som Pioneeren saknar förutom linjedubblare. Visst kan Pioneer skicka en annan källa till en Zon 2?

<{POST_SNAPBACK}>

Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att AX2/4:an bara förmedlar signalen vidare när det inte är HDMI? Det vill säga att om du via komponent skickar en signal i 480p så kommer det fram som en sådan också. Detsamma gäller ditt exempel på 576p. Allt detta bör fungera så länge din projektor/TV har stöd för dessa upplösningar.

Postad 28 april 2006 - 14:33

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Att den matas vidare som den är tror jag också. Men skickar den progressiv komponent som progressiv HDMI?

Postad 28 april 2006 - 14:40

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Enda jag hittat på hemsidan är:

Video Converter

With this flexible video converter feature, hooking up video components is foolproof. There is no need to connect every terminal because the amplifier/receiver converts the input video signal to all available video output terminals. (Except component to S-Video or composite video).

With a selection of connection options, it is easy to configure any home installation. For high-end systems, composite and S-Video input sources can be output at component video level to plasma displays or projectors. Addidionally, composite and S-Video signals can be mutually converted and output.

Vad som menas exakt vet jag inte. Men om du matar komponent progressivt, borde signalen bli progressiv även i HDMI kabeln till projen/TVn gissar jag. Är ingen hejare på detta erkänner jag.

Postad 28 april 2006 - 18:31

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Om man skickar in 720p komponent, slussas det vidare 720p via HDMI då? Någon som testat?

Postad 28 april 2006 - 20:46

Goosen
  • Goosen
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag har testat det, den skickar 720p vidare. Som det står att den ska göra, det enda den gör är konverterar från en bild typ till en annan!, scalar aldrig eller descalar.

/Goosen

Postad 29 april 2006 - 01:03

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Och sedan såg jag i en annan tråd att dessa spelare kommer att (i varierande grad) att konvertera de nya DD och DTS formaten till en ren PCM ström som skickas via HDMI så ganska framtidsäkra verkar de båda vara.

<{POST_SNAPBACK}>

Denna länk kanske kan vara intressant läsning om just detta:

http://www.dolbydigi...eHD_avrs_1.html

Via nuvarade 1.1 HDMI kommer det inte funka, tyvärr!

/Goosen

<{POST_SNAPBACK}>

HDMI 1.3 krävs för att receivern skall kunna ta emot kodade signaler direkt från skivan (samt att receivern har codecs för dessa också förstås). Med HDMI så kan man dock skicka en (av spelaren) signal som är konverterad till Linjär PCM. Lite som analog direkt fast i den digitala domänen. Så det blir att välja spelaren med omsorg så att den kan omvandla de format man vill ha till PCM.

Postad 29 april 2006 - 01:25

Goosen
  • Goosen
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Är det inte bara stereo alltså 2-kanaligt som man kan skicka över i en hdmi/coax/optisk med PCM eller är det något jag missat?

Jag vet dock att man kan skicka det genom i-link och denon-link det måste då vara 5 kanaligt PCM antar jag.

/Goosen

Postad 29 april 2006 - 06:06

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Har funderat på en sak en stund. Man kan sätta på high Bit sampling på CD/DVD (20/24 bit). Jag såg nu att även 989avi hade denna funktionen.
Frågan är nu, skall jag ha på det överhuvudtaget/skall bara ax4an ha det/skall bara 989avi ha det/skall båda ha på det?
989avi har ju även Audio DRC och legato pro.
Det var enklare förr....
Måste nu bara vänta på att familjen vaknar så jag kan jämföra med/utan High bit sampling :)

EDIT: Rekomenderar detta verkligen! Iaf till CD skivor. Ljudet blev en aning mjukare och jag tyckte att rösterna blev varmare, mer framträdande. Jag tycker att ljudet blev mer "städat"... kan man skriva så? Jag kör Hi bit sampling från och med nu iaf. Ett lyft till CD ljudet jag inte testat förut.

Bas/diskant kontrollen tycker jag man skall låta vara. Efter testat med bypass off och on, så blir det ändå att jag har både bas och diskant på 0. Basen räcker till som den är (tycker jag nu efter lite genomlyssning av olika alternativ)
Blir bara mer och mer nöjd med denna maskin :(

EDIT2: Nu när jag vaknat upp lite bättre kan jag svara på min egen fråga, kör man Analog anslutning till stärkaren skall man ha HI Bit i DVD spelaren... kör man digitalt kör man HI Bit i stärkaren så klart. Lätt som bara den igentligen :ph34r:

Redigerat av King Cobra, 29 april 2006 - 13:17.

Postad 29 april 2006 - 17:55

Andreas H
  • Andreas H
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kan någon som har en AX2/4 tillsammans med DVR-530H berätta hur jag ställer in förstärkarens fjärr för att styra inspelaren. Jag förstår principen, men det finns ju lite olika koder att välja mellan.

Och när man har gjort inställningarna, styr jag då av och på för DVR-530 med knappen längst upp till höger? Jag är helt ny med min AX4, så ha tålamod med mej, resten har jag fått att fungera på egen hand.

Jag kör den med 10 meter HDMI från Kjell&Co till en VPL-HS60, fungerar alldeles utmärkt. Jag var lite orolig först efter att ha läst om HDMI här på forumet.

För övrigt så har jag gjort lite jämförelser med min föregångare i hyllan, Pioneer VSA-E08. Det var skaplig skillnad i byggkvalitet till den gamles fördel och den var även lite tyngre kändes det som. Annars är det mesta hittills bara positivt med den nya förstärkaren.

Edit: Hittade fjärrkoden efter lite mer letande...

Redigerat av Andreas H, 30 april 2006 - 07:52.

Postad 30 april 2006 - 14:24

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Är det inte bara stereo alltså 2-kanaligt som man kan skicka över i en hdmi/coax/optisk med PCM eller är det något jag missat?

Jag vet dock att man kan skicka det genom i-link och denon-link det måste då vara 5 kanaligt PCM antar jag.

/Goosen

<{POST_SNAPBACK}>

PCM i fler än 2 kanaler måste gå via i.Link eller HDMI (eller DenonLink antar jag). Men det kräver ju att spelaren kan konvertera de olika DD och DTS HighDef formaten till ren multikanal PCM. Detta är ju typiskt inget som dagens DVD spelare gör men bra HD-DVD/Blu-ray spelare skall kunna göra det.

Har funderat på en sak en stund. Man kan sätta på high Bit sampling på CD/DVD (20/24 bit). Jag såg nu att även 989avi hade denna funktionen.
Frågan är nu, skall jag ha på det överhuvudtaget/skall bara ax4an ha det/skall bara 989avi ha det/skall båda ha på det?
989avi har ju även Audio DRC och legato pro.
Det var enklare förr....
Måste nu bara vänta på att familjen vaknar så jag kan jämföra med/utan High bit sampling :)

EDIT: Rekomenderar detta verkligen! Iaf till CD skivor. Ljudet blev en aning mjukare och jag tyckte att rösterna blev varmare, mer framträdande. Jag tycker att ljudet blev mer "städat"... kan man skriva så? Jag kör Hi bit sampling från och med nu iaf. Ett lyft till CD ljudet jag inte testat förut.

Bas/diskant kontrollen tycker jag man skall låta vara. Efter testat med bypass off och on, så blir det ändå att jag har både bas och diskant på 0. Basen räcker till som den är (tycker jag nu efter lite genomlyssning av olika alternativ)
Blir bara mer och mer nöjd med denna maskin :lol:

EDIT2: Nu när jag vaknat upp lite bättre kan jag svara på min egen fråga, kör man Analog anslutning till stärkaren skall man ha HI Bit i DVD spelaren... kör man digitalt kör man HI Bit i stärkaren så klart. Lätt som bara den igentligen :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Fast analogt in betyder ju DA->AD->DA om man inte kör Pure Direct då det blir DD->DA bara. Jag tänker köra helt digitalt till förstärkaren för att få enbart en DA-omvandling och rumskorrigering. Så för mig räcker 868'an bra eftersom den nu bara går som ljudtransport och allt ljud behandlas i förstärkaren.

Postad 30 april 2006 - 17:06

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Mjo, kör man Pure Direkt kan man ju använda highbit i stärkaren.
Det jag har hängt upp mig på är att 989avi har väldigt bra D/A omvandlare och analogdel. Frågan är om dom ger ett bättre ljud än AX4ans egna D/A omvandlare?
Det skall bli oerhört intressant att testa så fort jag fått hem DVD spelaren i slutet av denna månaden (förhoppningsvis).

Postad 30 april 2006 - 17:49

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Mjo, kör man Pure Direkt kan man ju använda highbit i stärkaren.
Det jag har hängt upp mig på är att 989avi har väldigt bra D/A omvandlare och analogdel. Frågan är om dom ger ett bättre ljud än AX4ans egna D/A omvandlare?
Det skall bli oerhört intressant att testa så fort jag fått hem DVD spelaren i slutet av denna månaden (förhoppningsvis).

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket möjligt att den är bättre men då tappar man ju rumskorrigeringen som jag anser gör väldigt mycket. Ju senare man gör om signalen till analog dess bättre. Jag har provat PureDirect men ljudet blir klart mer "bumligt" för mig utan rumskorrigeringen.

Postad 30 april 2006 - 21:41

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Jag har blandat ihop begreppen lite. Pure Audio i DVD spelaren menade jag så klart.
Pure Direkt i förstärkaren stänger ju av rumskorrigeringen.

Rumskorrigeringen vill man inte vara utan nej.

Postad 02 maj 2006 - 13:59

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Nästa bildfråga:
Om man kopplar datorn från DVI till förstärkarens HDMI-ingång. Hur skickas den signalen vidare?

Om det fungerar så behövs bara en HDMI-kabel från förstärkaren till tv:n för att sköta hela min underhållning. Och så en strömkabel förstås!

Postad 03 maj 2006 - 01:20

Alfredo
  • Alfredo
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
En fråga till någon klok AX2/4 ägare.
Jag har spanat lite på AX2:an, och det som gör att jag är intresserad är pga möjligheten till dämpning av "standing waves" (rums moder) Och då framförallt på subwoofer kanalen..

Vad jag skulle vilja ha reda på är om det finns några begränsningar kring den här funktionen som kan vara bra att veta om. Tex, om den bara kan användas ner till en viss frekvens eller om placeringen av filtret är grov i inställningen eller liknande..

Är det någon som har labbat med det här?

Peace!

/Alfredo

Postad 03 maj 2006 - 01:27

Alfredo
  • Alfredo
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
En fråga till någon klok AX2/4 ägare.
Jag har spanat lite på AX2:an, och det som gör att jag är intresserad är pga möjligheten till dämpning av "standing waves" (rums moder) Och då framförallt på subwoofer kanalen..

Vad jag skulle vilja ha reda på är om det finns några begränsningar kring den här funktionen som kan vara bra att veta om. Tex, om den bara kan användas ner till en viss frekvens eller om placeringen av filtret är grov i inställningen eller liknande..

Är det någon som har labbat med det här?

Peace!

/Alfredo

Postad 03 maj 2006 - 02:28

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Skall jag vara ärlig så är jag inte helt säker på vad standing wave är just nu (sitter vid datorn och orkar inte kolla :) ) Gissar att det är när en ton kan "booma", ta över och förstärkas mot väggen Tex.
Hur som helst så hade jag den effekten ibland tidigare med min SUB. Vissa toner kunde "booma" (hoppas du fattar vad jag menar). Efter jag körde MCACC så försvann den effekten. om det beror på nivåjusteringen, frekvensjusteringen som AX4an gjorde vet jag inte, men den är borta iallafall.

Skall kolla upp bättre imorgon när jag vaknat.

Eftersom man kan lätt stänga av MCACC så kan man ju jämföra före/efter. Högtalarna uppför sig totalt olika kan jag säga. Även SUBen, tycker jag iallafall.
Mina frontare hade ett ganska dominerande mellanregister tidigare...MCACC fixade detta galant.
Det enda som MCACC missar lite är basåtergivningen. Det blir en aning för tunt. Eftersom alla får det resultatet (om man läser diverse trådar) så måste det vara Air studios ljudideal.
Det är ju ingen panik alls, det är ju lätt att justera själv.

Postad 03 maj 2006 - 15:27

HaggeMan
  • HaggeMan
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Någon som använder rotel rmb-1075 slutsteg till sin ax4avi? Är sugen på att köpa ax4avi och har nu vsx-2014i och det blir jordbrum i högtalarna vill inte att detta ska ske med min nya förstärkare.

Mvh Hagge

Postad 04 maj 2006 - 22:36

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0
Har just hämtat min AX2:a men saknar fortfarande kablar till den, så det blir till att plågas ett tag till :o

Vilka kablar rekomenderar ni?

Postad 05 maj 2006 - 07:49

reggeman
  • reggeman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Letade runt lite, såg att den nya VSX - AX4ASI - S ska ha dd+ och dts hd decoder, vet inte om detta har skrivits tidigare, jag hittade den på "http://www.pioneer.c...lificator.html"

Reggeman

Postad 05 maj 2006 - 08:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Otroligt intressant info reggeman.

Kul att det börja röra på sig. Kommer bli en väldigt intressant höst. Var ju länge sedan det skedde ett sånt här teknikskifte som håller på just nu.

Får fixa en officiell tråd till den här nya serien så fort det kommit lite mer info.

Ta prat om nya modellen/modellerna här

Postad 05 maj 2006 - 08:21

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
kollade in dom!! oj då, men när kommer dessa nya recivers?? AX2AS / AX4ASI??+

Postad 05 maj 2006 - 12:05

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Tänk va hyggligt det hade varit av Pioneer om det fanns möjlighet att uppgradera våra nyligen inköpta AX2/4or för en rimlig summa. Nu kommer man ju kunna ha DD+ och DTS HD ändå genom multichannel, men det hade kännts gött att ha en dekoder i stärkaren.
Såg att Denon erbjöd den uppgraderingen på sin värsta modell för en 2-3 tusen. Tror inte det kommer gå på våra maskiner iof.

Postad 05 maj 2006 - 20:23

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0

Har just hämtat min AX2:a  men saknar fortfarande kablar till den, så det blir till att plågas ett tag till  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Någon?

Postad 05 maj 2006 - 20:27

reggeman
  • reggeman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Har just hämtat min AX2:a  men saknar fortfarande kablar till den, så det blir till att plågas ett tag till  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Någon?

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena. menar du högtalar kabel eller analog/digital kabel. Och vilka högtalare och dvd har du?

Postad 05 maj 2006 - 20:45

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Någon?

<{POST_SNAPBACK}>

Svårt att svara på. Vilken prisklass har du tänkt? Jag själv har tänkt använda Supra PLY 3.5 till högtalarna vilket jag tycker är ett minimum. Som analogkabel från DVD spelaren kommer jag använda King Cobra från Audioquest, eller nått liknande.

Postad 05 maj 2006 - 22:21

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0
Jag har en projektor med HDMI ingång så det vore najs att köpa en bra DVD spelare med HDMI utgång som jag kan koppla till stärkaren.
Prisklass är inte så viktigt, känns dumt att snåla på kablarna när jag har köpt bra högtalare, projektor och förstärkare...

Har KEF 2005.2 högtalare för övrigt och en Panasonic PT900 projektor...

En till sak...har en B&O stereo från 2004...hur kopplar jag den till stärkaren?? Jag antar att jag behöver en adapter eller liknande??

Tacksam för svar!

Postad 05 maj 2006 - 22:26

Unregistereddd2519c1
  • Unregistereddd2519c1
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Se mitt inlägg under kablar, det om Van den Huls nya högtalarkabel Supernova.

http://www.vandenhul...e/supernova.htm

Postad 06 maj 2006 - 04:22

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Har en Van den Hul analog rca... som jag inte tycker är så där görbra. Låsbara kontakter osv. Men den gör ljudet murrigt.

Postad 07 maj 2006 - 18:19

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0

Se mitt inlägg under kablar, det om Van den Huls nya högtalarkabel Supernova.

http://www.vandenhul...e/supernova.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Tack ska kika...
Vad finns för andra produkter??

Postad 07 maj 2006 - 19:41

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Pioneer AX2AV finns ju bara i silver!!! :)

När ska denna trend vara över? Det har ju aldrig ens varit snyggt. Ska det ändå bli en Yamaha 1600 eller ska man kanske vänta och sikta in sig på en Pioneer 2016? Den finns ju i alla fall i svart.

Postad 07 maj 2006 - 22:57

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1 920 inlägg
  • 0

Pioneer AX2AV finns ju bara i silver!!!  :ph34r:

När ska denna trend vara över? Det har ju aldrig ens varit snyggt. Ska det ändå bli en Yamaha 1600 eller ska man kanske vänta och sikta in sig på en Pioneer 2016? Den finns ju i alla fall i svart.

<{POST_SNAPBACK}>

Den låter bra ändå :)

Jag håller på att investera i ett antal kompetenta kablar och undrar vilka kablar ni skulle rekomendera?
Den utrustning jag har köpt hittills är en Panasonic PT AE900 Projektor (Med HDMI ingång)
En Pioneer VSX AX2 förstärkare och KEF KHT 2005.2 högtalare.
Dessutom har jag en dator som jag vill koppla till förstärkaren för både ljud och bild.
Jag har även en digitalbox.
Jag kommer att köpa en DVD spelare med HDMI utgång.

De kablar jag är intresserade av att köpa är således:
En kabel med HDMI kontakter till Projektorn från förstärkaren samt en från DVD spelaren.
5 högtalarkablar från förstärkaren till KEF högtalarna samt en till subwoofern.
En kabel från datorn med två VGA kontakter.
En kabel från Digitalboxen till förstärkaren med SCART i ena ändan och något som förstärkaren tar emot i den andra....

Några tips på märken/modeller?
Har tittat på marcuscables och de verkar vara av toppkvalité...eller??

Verkligen tacksam för lite hjälp....

Postad 08 maj 2006 - 08:23

Ztein
  • Ztein
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ax2/AX4 uppscalerer inte.
Et 1080i signal fra f.eks Component inngangen blir sendt ut på HDMI og Component som 1080i
Et 576i (DVD PAL signal) sendes videre på HDMI eller Component som 576i.

Stein
Norge

Postad 15 maj 2006 - 12:27

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Googlade och hittade an apparat som heter VSA-AX10Ai-N.
Kan det vara en efterföljare till VSA-AX10Ai-S ??

Postad 26 maj 2006 - 12:55

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Kan en AX2 skicka ut en S-video eller Komponent signal via HDMI? Hade ju varit skönt och klippa dra all kabel till projjen

case

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.