Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 december 2008 - 22:04

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag tror faktiskt att det skrivits ett antal inlägg avseende behovet av att ha båda ingångarna inkopplade för att kunna spela in normalt.

I den mån man bara kör med SAT1 så kan man inte förvänta sig att det går att spela in särskilt bra. Systemet prioriterar SAT2 vid schemalagd inspelning. I den mån man har en ytterligare inspelning på en tid som är i konfilkt med den första, då väljer systemet SAT1. Men om SAT2 aldrig sparkar igång för att det inte finns någon signal då brakar det ihop.

Systemet är designat för att användas med 2 sat-ingångar.

Postad 26 december 2008 - 23:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Edit: Hmm. Med lite mer kreativa (?) sökkriterier så tror jag att jag fått fram en hypotes:
Boxen startas på den kanal jag senast tittade på. Strax efteråt så vill EPG:n börja spela in från den kanal jag programmerat in, men konstaterar då att jag redan "tittar" på en annan kanal och väljer därför att spela in från SAT2. Där får den ingen signal alls och sk*ter därmed högaktningsfullt i att spela in. Givetvis så bryr den sig inte om att stänga av boxen heller...
Verkar detta troligt? Inget som ska vara fixat i nya boxar? I så fall blir det väl till att riskera nacken på ett isigt tak trots allt. Suck...

Jo, det låter rätt, jag tror det är så här när boxen går igång från stand-by mode så startar den upp med den kanal som är inställd vid avstängningen (detta syns med siffra på displayen innan Rec visas) denna "mottagning" får då SAT1. Den schemalagda inspelningen startar efter en minut och hämtas då från SAT2, där det inte finns någon signal. Om du stänger av boxen med den kanal som du ska spela in så kan det gå (tror jag) för då kan boxen fortsätta med SAT1 (kanske något du kan använda tills du har två kablar). Varför den inte stängs av vet jag inte.

Eftersom hela ide'n med boxen är samköret med två (eller tre mottagare) så anser nog ingen att detta är en bugg, därför kommer det säkert att var kvar så här. Det finns så mycket annat som behöver fixas.

Om du nyss har köpt den så har du väl en check på en installatörer som du kan skicka upp och fixa detta, han får betalt för att riskera nacken

Postad 27 december 2008 - 01:42

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
När man följt tråden om denna box från h*lv*t*t (Det är inte en ok box även om folk tycker att den visar bra bild, viket är det enda den gör bra) Så ser det ut som uppgradering av mjukvara utlovats sen ett år tillbaka... vi är alltså lurade och man kan undra vad CanalDigital väntar på. Har de fått in så mkt pengar på boxen så att de inte har råd att betala tillbaka reklamationskostnader?

Postad 27 december 2008 - 03:10

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

När man följt tråden om denna box från h*lv*t*t (Det är inte en ok box även om folk tycker att den visar bra bild, viket är det enda den gör bra) Så ser det ut som uppgradering av mjukvara utlovats sen ett år tillbaka... vi är alltså lurade och man kan undra vad CanalDigital väntar på. Har de fått in så mkt pengar på boxen så att de inte har råd att betala tillbaka reklamationskostnader?

Har du boxen själv överhuvud taget?? då du bara relaterar till tråden...

Visst finns det buggar men bild q och smidigheten med 3 tuners hd-pvr gör att man kan stå ut...

Värsta buggen är fortfarande:

2- Tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen. Det samma gäller för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat, irriterande)
Åtgärd: Finns inget att göra, mer än att tänka på detta
Gäller alla boxar

Och då när man timeshiftat,,, mitt tips till alla här är att om man tittar på timeshiftad TV och vet att det snart skall börja en schemalgad inspelning... tryck på rec knappen o börja spela in det du tittar på. När den senare bryter för den nya uppspelningen är det ju bara att gå tillbaka till din andra inspelning o fortsätta....
(Que... lägg in detta som tips i bugglistan...)

Postad 27 december 2008 - 09:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Citat från Rabalder:

Och då när man timeshiftat,,, mitt tips till alla här är att om man tittar på timeshiftad TV och vet att det snart skall börja en schemalgad inspelning... tryck på rec knappen o börja spela in det du tittar på. När den senare bryter för den nya uppspelningen är det ju bara att gå tillbaka till din andra inspelning o fortsätta....
(Que... lägg in detta som tips i bugglistan...)

Har lagt in ett tips om inspelning i bugglistan. Använder detta själv, men är dock inte säker på att jag alltid vet vad jag gör :lol: Jag brukar backa tillbaka där man vill börja inspelningen och sedan spola fram igen, man har då spelat in det som varit och den fortsätter att spela in. Man kan sedan gå in i inspelningen via my TV och titta på pågående inspelning. Om jag vet att en inspelning ska starta kl 20.00 så lämnar jag min uppspelning innan, för att få ett bokmärke för att snabbt komma tillbaka där jag slutade, gör man inte detta så måste man spola sig fram.

Jag är osäker på om följande fungerar, kan man trycka på inspelning från där man står och från den punkten backa tillbaka, spelas det då in det som varit samt att den fortsätter att spela in framåt också?

Jag har t.om. lyckats med att spela in samma kanal med två pågående inspelningar. Jag tittade på en kanal och hade gjort så genom att jag spolat tillbaka och spelade in, då startade en inspelning på samma kanal direkt (schemalagd). Jag lämnade då automatiskt uppspelning (som man gör). Inspelningen startade och jag gick tillbaka och tittade på min gamla pågående inspelning på samma kanal. När jag var färdig med den så hade jag två inspelningar som pågick på samma kanal, och kunde inte avbryta den gamla. Vad jag vet så finns det inget sett att stänga av en pågående inspelning annat än att gå till den kanalen och trycka fyrkant. Problemt blir då när det finns två inspelningar på samma kanal, kommer inte ihåg nu vilken man bryter först, men lite rörigt var det :blink:

Samma problem uppstod när jag fick satt igång en inspelning i timerinställningar, på en kanal som jag inte hade med i favoritlistan. Inspelningen gick inte att avbryta, för jag kunde inte komma åt kanalen och jag kunde inte byta favoritlista (för det går inte under inspelning) :rolleyes:

Visst finns det buggar men bild q och smidigheten med 3 tuners hd-pvr gör att man kan stå ut...
Värsta buggen är fortfarande:..... Timeshift.....

Själv klassar jag hängningar i inspelat material som den värsta "buggen". I Ronja Rövardotter som jag spelat in till dottern, så har jag en inspelning som flyter på fint i en timma, därefter så fastnar bilden och det är samma bild i inspelningen i den sista timmen (från TV4 standard). Har försökt på olika sätt att få löst upp frysningen men den stannar alltid på samma ställe. Jag ser också att det är något konstigt med snabbspolningen efter man passerat frysningen den beter inte på samma sätt som där bilden "rullar på". Vid ett tillfälle så hängde sig boxen också när jag försökte få "fart" på bilden. Hade på liknade sätt på ett avsnitt av Planet Earth, men där går ju alla avsnitten i loop så jag kunde skaffa ett nytt. Detta händer som tur är inte så ofta, men har nu hänt två gånger den senaste månaden och det är :)

Postad 27 december 2008 - 11:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Bara sedan i höstas. Det har kommit 2 uppgraderingar under året som har förbättrat den avsevärt mot vad den var för ett år sedan. Kom också ihåg att vi här i princip endast disutterar problemen! För min del funkar den till kanske till 90%, mycket beroende på att jag dels känner till buggarna och kan undvika dem samt att jag använder en multifjärr.

Postad 27 december 2008 - 14:16

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jag är osäker på om följande fungerar, kan man trycka på inspelning från där man står och från den punkten backa tillbaka, spelas det då in det som varit samt att den fortsätter att spela in framåt också?

Inspelningen startar från den tidpunkten man är timeshiftat, mao ligger man 10 min efter trycker på REC så börjar inspelningen som man kan gå tillbaka till 10 min efter. mao man förlorar inget material.

Håller med om att en hängning är riktigt trist men är som tur är inte systematisk som ovanstående bugg, eller kanske det är synd då det nog vore enklare att hitta felkällan.

Postad 27 december 2008 - 16:34

anders1200
  • anders1200
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jo, det låter rätt, jag tror det är så här när boxen går igång från stand-by mode så startar den upp med den kanal som är inställd vid avstängningen (detta syns med siffra på displayen innan Rec visas) denna "mottagning" får då SAT1. Den schemalagda inspelningen startar efter en minut och hämtas då från SAT2, där det inte finns någon signal. Om du stänger av boxen med den kanal som du ska spela in så kan det gå (tror jag) för då kan boxen fortsätta med SAT1 (kanske något du kan använda tills du har två kablar). Varför den inte stängs av vet jag inte.

Eftersom hela ide'n med boxen är samköret med två (eller tre mottagare) så anser nog ingen att detta är en bugg, därför kommer det säkert att var kvar så här. Det finns så mycket annat som behöver fixas.

Om du nyss har köpt den så har du väl en check på en installatörer som du kan skicka upp och fixa detta, han får betalt för att riskera nacken

Yes, om jag stänger av boxen på den kanal som jag tänker spela in ifrån så verkar det funka! Det är inte så ofta som jag vill spela in från flera olika kanaler vid samma programmeringstillfälle så detta får fungera som work around tills jag får upp mitt nya LNB. Det får jag nog fixa själv dock. Jag har bara bytt box och inte abonnemang. Tror att man bara får installation "på köpet" om man tecknar nytt abonnemang?

Kul med detta forum där det finns så mycket kunskap som folk glatt och villigt delar med sig av. Jag har inte följt den här tråden tidigare och den är rätt mäktig att ta sig igenom så tack för tipsen! :D

Postad 27 december 2008 - 16:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tror att man bara får installation "på köpet" om man tecknar nytt abonnemang?

Ta du kontakt med CD, jag fick en check när jag skaffade abonnemanget och en till (fast lägre, tror det var runt 800:-) när jag la till ett multiabonnemang, och då hade jag ju redan hornet uppe så det var en kabel till som skulle dras. Jag har dock inte utnyttjat något av dessa checkar. Det skadar inte att pröva, då får du också en finjustering av parbolen.

Problemet med att bara ha en tråd ner, är att du säkert någon gång kommer att glömma av detta och då missar du inspelningen, man får som sagt ingen varning att det kommer att gå fel.

Edit, ta och titta i bugglistan inlägg #3 också, det är lika bra att redan nu vara beredd på det som kan gå fel :D

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 december 2008 - 16:57.

Postad 28 december 2008 - 00:46

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Yapp, nu hängde sig boxen igen på 4:an så sambon inte fick reda på vilket lag som åkte ut ur körslaget. Brottskod försvunnen missade hon början på också eftersom det tar ett tag att starta om boxen med Norska återställningen.

Tycker man ska vänta med att köpa boxen om man tycker det är viktigt att den är pålitlig vid inspelningar. Måste man ha HDTV nu så kanske denna ändå är bättre än den utan PVR. Tills CD har åtgärdat denna box, och jag tror de arbetar på det mot trögafattade fransmänn, så blir det nog att inhandla en boxer med hårddisk eller hosta igång XP MCE igen trotts sämre bild från marknätet.

Redigerat av ruva, 28 december 2008 - 00:49.

Postad 28 december 2008 - 09:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Yapp, nu hängde sig boxen igen på 4:an så sambon inte fick reda på vilket lag som åkte ut ur körslaget. Brottskod försvunnen missade hon början på också eftersom det tar ett tag att starta om boxen med Norska återställningen.

Jag aldrig varit med om att boxen har hängt sig när man har tittat live. Det har den bara gjort när jag tex knappat runt i EPG.

Postad 28 december 2008 - 09:51

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Ang. hängningar så har jag nog fått en bra box, anser dock att detta ff är en riktig skitbox.
Nån hängning då & då kan jag leva med men jag saknar ff fria kanaler / sateliter mm.
Ringde därför CD innan jul för att klaga på uppdateringen som aldrig kommer.
Killen jag pratade med "lyssnade" på vad jag sa & menade att CD hade tagit åt sig utav alla
klagomål & önskningar, men vad som skulle implementeras kunde ville han inte säga.
Han började svamla om nån sorts hybridbox & bad mig sen vänta ett tag.
När han kom tillbaka så ville han inte prata så mycket mer om denna hybridbox, kanske vart tillsagd
av nån kollega bredvid :D
Jag kunde såklart inte släppa detta så jag frågade om detta skulle tvinga mig att köpa box nr 3
för att kunna se HD & samtidigt ha en box som fungerar & full av funktioner som vi nu saknar.
Svaret vart att det antagligen skulle lösa sig med en ny sw men när denna skulle komma, om någonsin,
kunde lr ville han inte svara på.
Dom funktioner som vi diskuterade va ju såklart ett vettigt sätt att tömma inspelat matrial alt byte av hdd.
Så kanske kan vi så småning om få tillgång till usb lr nätverk, vet inte om jag vågar hoppas på det dock.
Titta bara hur lång tid det tar för till synes enkla korrigeringar att åtgärda.
Börjar dock att snegla mer & mer på min htpc, blåsa den lägga in en slimmad xp lr ubuntu.
Ända problemet med en sån lösning är ju då hängningar :D
Så om nån har en rekomendation för ett kort till datorn så tar jag tacksamt emot det.

Vi hörs / p B)

Postad 28 december 2008 - 10:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag har två typer av hängningar som kommer ibland, men jag har en tro att en fabriksreset kan hålla dem nere, har inte haft några nu på ett antal dagar sedan den senaste reset'n. Ruva, prova du den reset (som du har vägrat en tid :D)

1. en hängning som kommer när man byter kanal, efter kanalbytet så kommer det ingen bild utan enbart infosträngen i nedkant, resten är svart. Inga svåra kanalbyten, utan enbart en enkel tryckning till nästa kanal. (De flesta elektronikprodukter som jag har (ja alla) brukar klara en sådan procedur).

2. en frysning mitt i en uppspelning, antingen live eller i inspelat, brukar gälla TV4

har inte haft så många hängningar i EPG'n

Just nu håller jag på att föra över till extern HDD, egentligen tycker jag att det är det som jag gör för det mesta, så kanske skulle man lägga upp inspelningarna på ett annat sätt? Det beror ju på att det är så enkelt att kunna hantera allt i samma maskin och med EPG'n. Annars har jag en DVD recorder och ett TV-kort till datorn, men det är lite bökigare att sätta inspelningarna.

En tappningen av boxen på annat sätt än realtid hade varit ett lyft

Ibland får jag för mig att kanske ligger en del av problemen i HDMI-interfacet, med handskakning med TV (kan vara därför att det skiljer en del mellan användare hur ofta hängningar uppstår). Det är ju några som kör boxen med SCART och kompenent istället, har ni också liknade hängningar vid kanalbyte?

Vet inte hur stor marknad det är för dessa boxar eller om tekniken är för svår, men det är ju ändå ganska konstigt att man i världen har lyckats bygga DVD recorders med HDD i många år utan att få ett enda av de problem som man ser med boxen. Om man börja bygga tv-boxar istället, detta gäller inte bara Sagem, så fungerar det inte, det kan gälla både kabel och markboxar med HDD. Helt plötsligt funkar det inte. Kryddar man sedan med HD så är det nästan omöjligt att få ut en box som fungerar. Blir det helt enkelt för mycket att hantera 2 satmottagare och en markmottagare som ska spela in HD samt digitalljud, kanske är det så?

Kanske hade det varit bättre att gå ut lungt och gjort en box med en fungerande HD mottagare samt med en USB utgång där man själv hade kunnat ansluta en extern HDD. Detta kunde hålla nere priset på boxen och kanske möjlig att tillverka, samt vi hade varit nöjda för vi hade kunnat byta HDD när den är full.

Redigerat av Unregistered124686ac, 28 december 2008 - 10:50.

Postad 28 december 2008 - 12:13

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag aldrig varit med om att boxen har hängt sig när man har tittat live. Det har den bara gjort när jag tex knappat runt i EPG.

Inte titta LIve. Spela in, se programmet med fördröjning då timeshift inte fungerar när man satt annat program på inspelning. TV4 SD eller HD = hängning fredag eller lördag varje gång.

Redigerar in ny text här:
Jag har signalstyrka på 197 vid klart väder.

Redigerat av ruva, 29 december 2008 - 00:05.

Postad 28 december 2008 - 13:36

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
que; jag får hängningar ett par ggr i veckan vid kanalbyte och jag kör via komponent till projje.

Postad 28 december 2008 - 14:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

que; jag får hängningar ett par ggr i veckan vid kanalbyte och jag kör via komponent till projje.

Ok, tack då föll den idén.

Postad 28 december 2008 - 16:35

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Kan det vara signalstyrkan som spökar, jag har aldrig problem och signalen ligger mellan 192 o 197

Postad 28 december 2008 - 18:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Inte titta LIve. Spela in, se programmet med fördröjning då timeshift inte fungerar när man satt annat program på inspelning. TV4 SD eller HD = hängning fredag eller lördag varje gång.

Det var en annan sak då de hängningar jag har sett endast har inträffat när någon aktivetet mot hårddisken har pågått.

Postad 28 december 2008 - 18:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kan det vara signalstyrkan som spökar, jag har aldrig problem och signalen ligger mellan 192 o 197

Det är väldigt högt, hur långa ledningar har du och är det standard parabol och horn?

Jag har nog 10m mellan horn och box och ligger på runt 180. Har ställt in parabolen själv med satellitmätare, en med skala där man ser styrkan.

Nog tveksam till att hängningar/frysningar kan ha med det att göra, jag har aldrig fått någon varning om dålig signalstyrka tex.

Jag tror att det har med relation HW och SW, de processer som ska ta hand om det yttre interfacet mot användaren är inte tillräckligt bra, om dessa kommandon kommer fel så hänger sig boxen. Borde vara möjligt för Sagem att stressa mjukvaran i en testbänk för att kunna hitta detta och åtgärda.

Om boxen enbart visar en kanal utan något annat (andra inspelningar etc) och hänger sig på första knapptryckningen för att byta kanal, så är det något som inte är helt rätt, det klarar de flesta produkter

Redigerat av Unregistered124686ac, 28 december 2008 - 18:20.

Postad 28 december 2008 - 19:36

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Det är väldigt högt, hur långa ledningar har du och är det standard parabol och horn?

Jag har nog 10m mellan horn och box och ligger på runt 180. Har ställt in parabolen själv med satellitmätare, en med skala där man ser styrkan.

Nog tveksam till att hängningar/frysningar kan ha med det att göra, jag har aldrig fått någon varning om dålig signalstyrka tex.

Jag tror att det har med relation HW och SW, de processer som ska ta hand om det yttre interfacet mot användaren är inte tillräckligt bra, om dessa kommandon kommer fel så hänger sig boxen. Borde vara möjligt för Sagem att stressa mjukvaran i en testbänk för att kunna hitta detta och åtgärda.

Om boxen enbart visar en kanal utan något annat (andra inspelningar etc) och hänger sig på första knapptryckningen för att byta kanal, så är det något som inte är helt rätt, det klarar de flesta produkter

Ej standard...Själva kör vi med quattro LNB, 80cm parabol och Spaun multiswitch. Total kabellängd kanske 15m..

Tanken runt dålig signal kan vara att boxen får jobba mycket med siganalkorrigering och i samband med att ytterligare en aktivitet ska startas så orkar den helt enkelt inte med.....

Postad 28 december 2008 - 20:32

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag har 190 på SVT1 "11421 MHz" och 187 på TV4 HD. Men boxen hänger sig som börsmäklare på 30-talet, speciellt när man använder den aktivt med timeskift och spolning förbi reklaminslag.

Postad 28 december 2008 - 20:45

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jag har 190 på SVT1 "11421 MHz" och 187 på TV4 HD. Men boxen hänger sig som börsmäklare på 30-talet, speciellt när man använder den aktivt med timeskift och spolning förbi reklaminslag.

Hade inte Philips en DVD-HD som skulle försvåra att snabbspola förbi reklamen, allt för att göra företagen glada, har Sagem hakat på här....

Vi får nog lägga ner signalstyrke teorin...........

Hur är det med fragmenterade hårddiskar??? kan det vra ett spår..............

Postad 28 december 2008 - 21:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hur är det med fragmenterade hårddiskar??? kan det vra ett spår..............

Kanske, men vad kan man göra åt det? Kan man spela en svart bild i 50timmar, eller vad det blir?

Postad 28 december 2008 - 23:55

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Min teori vad det gäller störningar vid reklaminslag i exempelvis TV4HD, är att formaten på reklaminslagen är olika sinsemellan både vad det gäller bild och ljud och definitivt jämfört med det ordinarie sändningsformatet med utebliven eller störd MPEG-4 dataström som följd.
Denna box klarar inte den då uteblivna synkroniseringen; inspelningen avbryts pss som om signalen hade tillfälligt försvunnit. Det blir rentav samma felkod.
Reklaminslagen på TV4/TV4HD är ibland regionsanpassade, vid denna "handover" från huvudsändning till regionalsändning och tillbaka verkar vara extra känslig.

Postad 29 december 2008 - 00:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Felet är att man får mycket box för pengarna. Jag tror helt enkelt boxen är för billig för att vara stabil. 5000 kronor för supertyst hårdisk, tre mottagare och en plastikfjärr. Ickefunktioner som nätverk och usb. Sedan kan Sagem försöka få till det så gott det går men boxen har ju varit ute ett tag nu och har fortfarande problem.

Ni som har Dreambox - är de stabilare eller hänger sig de med? Den med liknande funktioner (+ mycket mer i mjukvaran) kommer ju gå på 6 500 -9 500 kronor och allt påslag kan de ju inte ta för märkets skull.
https://www.prisjakt...kt.php?e=123694

Redigerat av ruva, 29 december 2008 - 00:23.

Postad 29 december 2008 - 00:57

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Min teori vad det gäller störningar vid reklaminslag i exempelvis TV4HD, är att formaten på reklaminslagen är olika sinsemellan både vad det gäller bild och ljud och definitivt jämfört med det ordinarie sändningsformatet med utebliven eller störd MPEG-4 dataström som följd.
Denna box klarar inte den då uteblivna synkroniseringen; inspelningen avbryts pss som om signalen hade tillfälligt försvunnit. Det blir rentav samma felkod.
Reklaminslagen på TV4/TV4HD är ibland regionsanpassade, vid denna "handover" från huvudsändning till regionalsändning och tillbaka verkar vara extra känslig.

Signal Quality is back.. men i en annan skepnad.... sista stycket köper jag inte då tex TV4HD enbart sänds enbart Fjollträskanpassat. Dom lokala marksändarna skuttar däremot fram-o-tillbaka.

Fragmenterad HD plus fladdriga signaler i samband med förändringar i MPEG strömmen kanske inte våra maskiner gillar.............

Postad 29 december 2008 - 07:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Min fjärde box och andra fjärrkontroll fungerar utmärkt. Styrkan är 205 resp 195 och temperaturen c:a 39-40 grader och en relativt tyst fläkt. Jag har haft en hängning var 3:e månad och inga missade inspelningar under ett år nu, så jag tror att boxarna byggs av olika underleverantörer till Sagem och att några av dessa verkar vara rena garageföretag med skiftande kvalité av boxarna. Mina tre föregående boxar hade alla möjliga fel som nämts i tråden (högljudda fläktar, höga temperaturer och diverse hängningar) och dog till slut.

Postad 29 december 2008 - 07:57

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

snip
sista stycket köper jag inte då tex TV4HD enbart sänds enbart Fjollträskanpassat. Dom lokala marksändarna skuttar däremot fram-o-tillbaka.
snip

Så detta kan då inte vara orsaken till störningar i 08-området men väl i övriga landet, även för TV4HD.

Postad 29 december 2008 - 08:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Huddingebo

Min fjärde box och andra fjärrkontroll fungerar utmärkt................så jag tror att boxarna byggs av olika underleverantörer till Sagem och att några av dessa verkar vara rena garageföretag med skiftande kvalité av boxarna.

Det finns ju boxar ute med olika chipset, den box som har 1.4.1.a mjukvara har en senare hårdvara. Har du den? Allmän fråga, ni med 1.4.1a har ni också problem med hängningar?

ruva

Felet är att man får mycket box för pengarna. Jag tror helt enkelt boxen är för billig för att vara stabil.

Kan hålla med om att man har tagit vatten över huvudet, men inte till ett för lågt pris. Det finns ett max pris vad den vanliga tittaren är villig att betala för en HD box och hur mycket tex CD är villig att subventionera boxen. Jag tror att det pris som sattes är ett taget pris som är nog helt rätt, hade den kostat 10:- mer så hade kanske många avstått. 2995:- är nog vad CD har satt som det priset som ger bästa intäkten. CD har så klart förhandlat med Sagem om både pris och specifikation, och är man en stor köpare med ett stort avtal på G, så kan man få underleverantören att gå med på nästan vad som helst. Sagem visar säkert upp något som de vill bygga (men inte har gjort) och CD ville så klart ha (det som vi också önskar oss) ett antal mottagare, HD, HDD etc etc, och i förhandlingen så är det så klart att Sagem inte sitter och säger att det där klarar vi inte utan mer Oui, Oui, bien sûr, etc. Då blir det som det blir, att när förhandlingen är över så är det sedan teknikerna som ska få ihop något på den tid som CD har satt som dead-line för avtalet, och ja då blir det som det blir. I backspegeln ska vi komma ihåg att Viasat var på gång i den tiden med sin mottagare (som också blev försenad). Det var viktigt för CD att behålla HD-marknaden, det gällde att få ut en avancerad box ut på marknaden så snabbt som möjligt. Nu vet vi att detta var dumt för alla parter, Sagem sitter i skiten och försöker fixa till något med mjukvara, CD får massa klagomål från kunderna, och vi sitter och retar oss på boxarna. Jag är uppe i min 6:e box, och många av er andra är kanske inte så långt efter. Efterklok är alltid bäst, men jag tror på att det hade varit bättre att först släppa en nyutveckling av den "gamla HD-boxen" i ett skick som fungerar, innan man startade upp detta projekt. Jag tror egentligen inte att det hade hjälpt med mera pengar, utan det är tidspress och specifikation som inte gick ihop. Min tidigare idé med en förenklad HD-box med ett USB-uttag för inspelning till extern HDD, hade nog varit bättre för alla parter.

solhaga

Håller med dig, när det gäller hängningar i TV4 sändningarna så är det oftast länkat till reklaminslag, man ser tex att ljudet ibland försvinner det kan vara ett tecken på att boxen är på väg att "gå i taket". Man borde se till att när man bryter till reklam att man får samma ljudformat etc som själva filmen. Har dock ingen aning om hur det ska gå till. Min box hänger sig ibland vid reklam, även om man inte kör timeshift, men det verkar dock som hängningarna ökar med timeshift. Kanske ska man inte gå in och titta och köra timeshift på själva inspelningen, utan istället välja den timeshift som boxen själv bunkrar upp, i den vad jag tror dedikerade area på HDD, kanske kan detta hjälpa något?

Rabalder

Fragmenterad HD plus fladdriga signaler i samband med förändringar i MPEG strömmen kanske inte våra maskiner gillar

Nä, är säkert ingen bra kombination, för denna box så bör den nog ha bästa möjliga förutsättningar. Vet inte vad man kan göra för att hjälpa till, vad tror ni kan man sätta den att göra en lång dummy inspelning på vad man har kvar på HDD, skulle det hjälpa något tro? för att snygga till något i alla fall? Man har ju en känsla tt problem med inspelningar ökar med användandet, det brukar gå bra de första månaderna.

Hoppas ni som läser detta inte avhåller er för köp, för trots allt så finns det nog inte så många alternativ (kanske inget), och den stora mängden boxar funkar faktiskt skapligt och några riktigt bra

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 december 2008 - 08:32.

Postad 29 december 2008 - 08:59

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Glöm att det har med signalstyrkan att göra! Jag har 170-175 vid bra väder och vid mulet ca 155 och har som sagt väldigt få hängningar. (Beror på att jag har 35 m kabel.)

Postad 29 december 2008 - 12:06

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Ett enkelt sätt att bli av med fragmenteringen är att ta bort allt man spelat in och starta om boxen.
Dessvärre inget roligt sätt.

Min box har 1.4.1a och 182-192 i signalstyrka och disken håller 38 grader
har inga problem med att den hänger sig vid kanalbyten men därimot så har det
hänt att den startar om när man knappar lite för mycke i EPG.
Ett annat problem är att jag har haft lite störningar i inspelat mtrl. och att jag
inte har fått med DD ljudet vid inspelning.

Postad 29 december 2008 - 13:35

McAvoy_99
  • McAvoy_99
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Fick i dagarna hem aktuell box och har drabbats av ett något skumt problem.

Efter att ha bytt mottagarhuvud till nytt med fyra ingångar och dragit en extrakabel in i boxen och hookat upp det hela får jag noll och ingen mottagningssignal varken på kabel 1 eller 2. Så långt tror man ju då att man behöver rikta parabolen eller ställa om mottagarhuvudet. Men när jag testar kablarna i min gamla HD-box utan hårddisk har jag bra signal.

Någon förståsigpåare som har några förslag eller har någon annan varit med om liknande?

Har pratat med Canal Digital som inte har några bra svar. De vill byta ut boxen...

Enormt tacksam för respons.

Postad 29 december 2008 - 13:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
McAvoy_99, skulle prova med en fabriksreset och göra om standard installationen. Kommer inte ihåg vad man ser först, ser man signalstyrka innan den har börjat ladda kanalerna, har du ingen signalstyrka så laddar den inte några kanaler, eller?

Är du säker på att du har fått bra kontakt i anslutningarna mot boxen, så är nog det enda ett utbyte

Postad 29 december 2008 - 14:09

McAvoy_99
  • McAvoy_99
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

McAvoy_99, skulle prova med en fabriksreset och göra om standard installationen. Kommer inte ihåg vad man ser först, ser man signalstyrka innan den har börjat ladda kanalerna, har du ingen signalstyrka så laddar den inte några kanaler, eller?

Är du säker på att du har fått bra kontakt i anslutningarna mot boxen, så är nog det enda ett utbyte

Tack för svaret!

Ska prova en reset och även att skala om kablarna. Men det är ju skumt att det funkar på den gamla boxen. Annars är det väl bara att byta ut, men jag bävar redan för att jag drabbas av samma knas med en ny. Man är ju lite otursförföljd!

Postad 29 december 2008 - 15:16

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
En kontrollfråga:Har du strömsatt LNB:erna (sidan 30 i manualen)?

Postad 29 december 2008 - 15:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Enklast är att köra snabbinstallation, då behöver man inte tänka på något.

Postad 29 december 2008 - 22:57

Unregistered356d76bd
  • Unregistered356d76bd
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag har problem med att spela in via programguide.En natt skulle jag spela in två filmer på samma kanal och på morgonen så var bara en inspelad.Skulle spela in Arn häromdagen och det blev inget heller.Nu i dag när jag var jag inte hemma så jag skulle Ann på grönkulla spelas in men det blev inget heller??Jag går in i programguiden väljer program och trycker på rec så att klockan kommer fram vad mer ska man göra? :blink:

Postad 29 december 2008 - 23:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har problem med att spela in via programguide.En natt skulle jag spela in två filmer på samma kanal och på morgonen så var bara en inspelad.Skulle spela in Arn häromdagen och det blev inget heller.Nu i dag när jag var jag inte hemma så jag skulle Ann på grönkulla spelas in men det blev inget heller??Jag går in i programguiden väljer program och trycker på rec så att klockan kommer fram vad mer ska man göra? :)

- du har anslutet två kablar?
- vet du att du har signal på SAT2
- har du lagt till extra tid vid inspelningar (gör med tex 1, 2, 5 min extra i menyn), detta kan ställa till nästa inspelning om de ligger i en följd om du gjort detta
- när du lagrat inspelningen i EPG, kan du i menyn under klocka se att den finns där?
- har du allt detta rätt, så prova en fabriksrest och fungar inte det så blir det nog utbyte

Postad 29 december 2008 - 23:18

Unregistered356d76bd
  • Unregistered356d76bd
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Nej jag har bara en satelikabel nu och en för vanliga antennen men det ska väl inte spela någon roll när jag inte tittar på något annat?Boxen ska väl byta till rätt kanal själv.

Postad 30 december 2008 - 01:23

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Nej jag har bara en satelikabel nu och en för vanliga antennen men det ska väl inte spela någon roll när jag inte tittar på något annat?Boxen ska väl byta till rätt kanal själv.

Boxen kräver strömsladd, sladd till TVn o 2 Satsladdar för att fungera som det är tänkt. Saknas någon av dessa så blir det sk..t.

Bläddra lite i tråden så finner du vad du söker

Postad 30 december 2008 - 09:42

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Problemet är att du inte kan veta från vilken mottagare boxen tänker att spela in. Det kan mycket väl bli från den som inte är ansluten.

Postad 30 december 2008 - 10:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Problemet är att du inte kan veta från vilken mottagare boxen tänker att spela in. Det kan mycket väl bli från den som inte är ansluten.

Boxen gör ju det dock inte helt planlöst, utan det finns en viss logik i botten:

Tex.
Om man startar boxen och börjar från scratch
Om man tittar man på tex TV4 så använder man nu SAT 1
Om man startar en direkt inspelning så används SAT 1 (fungerar med en kabel)
Om man byter kanal så kommer SAT2 att användas (vet inte vad som händer då, men det är inte bra med en kabel)
Om man tittar på TV4 och en EPG programmering startar på TV4 (fungerar det med en kabel)
Om man tittar på TV4 och en EPG programmering startar på TV1 så kommer denna att starta på SAT2 (inte bra med en kablel)

Så antingen så måste man hela tiden följa med så att boxen ut och inspelning följs åt, eller så har man ingen inspelning!

Hur det fungerar med marknätet inkopplat vet jag inte, för det var inte igång när jag testade detta (för över ett år sedan). Kanske?????????? går det att se på marknätet och att inspelning alltid då startar på SAT1, men det är jag inte alls säker på? Vad jag vet så måste man alltid stänga av boxen på den kanal som man satt en inspelning på, men om man också kan stänga av med boxen inställd på en markkanal vet jag inte. Man kan dock aldrig stänga av den på en annan satellit kanal

Postad 30 december 2008 - 12:02

hakann
  • hakann
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har kört med endast sat1 + marknätet i åtta månader utan problem (förutom de vanliga hängningarna) med fungerande timer inspelning om man ser till att ha boxen påslagen och stå på kanalen man vill spela in.
Direktinspelning sat1 och byte till markbunden kanal fungerar alldeles utmärkt.

Saknade egentligen inte möjligheten att ha dubbla tuners så mycket, fast i förra veckan kopplade jag in sat 2, en intressant iakttagelse är att boxen verka "svara" snabbare när man kör med dubbla tuners.

Nu utnyttjar jag boxen mycket mer, men väntar som de flesta här på uppdateringen.

Boxen gör ju det dock inte helt planlöst, utan det finns en viss logik i botten:

Tex.
Om man startar boxen och börjar från scratch
Om man tittar man på tex TV4 så använder man nu SAT 1
Om man startar en direkt inspelning så används SAT 1 (fungerar med en kabel)
Om man byter kanal så kommer SAT2 att användas (vet inte vad som händer då, men det är inte bra med en kabel)
Om man tittar på TV4 och en EPG programmering startar på TV4 (fungerar det med en kabel)
Om man tittar på TV4 och en EPG programmering startar på TV1 så kommer denna att starta på SAT2 (inte bra med en kablel)

Så antingen så måste man hela tiden följa med så att boxen ut och inspelning följs åt, eller så har man ingen inspelning!

Hur det fungerar med marknätet inkopplat vet jag inte, för det var inte igång när jag testade detta (för över ett år sedan). Kanske?????????? går det att se på marknätet och att inspelning alltid då startar på SAT1, men det är jag inte alls säker på? Vad jag vet så måste man alltid stänga av boxen på den kanal som man satt en inspelning på, men om man också kan stänga av med boxen inställd på en markkanal vet jag inte. Man kan dock aldrig stänga av den på en annan satellit kanal

Postad 30 december 2008 - 16:09

Rydde
  • Rydde
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Köpte min box för ca. 9 månader sedan. Funkade klockrent i början men efter en månad började den hänga sig och missade inspelningar. Kollade boxen o såg att en av kablarna hade lossnat från F kontakten. Efter att jag återanslöt så har den aldrig hängt sig, så att ha bägge sladdarna anslutna fixade det problemet.

Vet inte om det spelar någon roll, men varje kväll slår jag av hela systemet med en Nexa kontroll så boxen är i princip strömlös varje natt om det nu inte är något som ska spelas in.
Programversion V 1.4.1

Postad 30 december 2008 - 17:09

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Tack för tips Rydde.
Skall nu också göra denna bug-box helt strömlös över natten, eller åtminstone under perioder när man inte spelar in, och hoppas på mindre hängningar.

Postad 01 januari 2009 - 00:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Första inlägget 2009!
Gott Nytt År! Hoppas vi får en uppgradering av programvaran i nyårspresent!

Sov gott...

Postad 01 januari 2009 - 02:10

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Är klockan så mycket :lol:

Det går en spännande engelsk dekcare på ettan nu i mellandagarna och bägge avsnitten har fungerat att spela in (t o m från EPG). Håller nu tummarna för att resterande 3 avsnitt också kommer med men med denna box vet man inte. Men ska backa up med inspelning på Vista om jag nu kommer ihåg att sätta på datorn (löjligt att det ska behövas).

Redigerat av ruva, 01 januari 2009 - 02:11.

Postad 01 januari 2009 - 09:39

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
:lol: Gott Nytt År från mig med och jag hoppas också på en ny fw i present :D

Postad 01 januari 2009 - 10:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Gott nytt år, ja vi får hoppas så en bra mjukvara under året.

Inspelningarna har fungerat bra sedan den senaste restet, så boxen HDD är snart full igen. Igår spelade jag in samtliga "När och Fjärran" fgrån TV4+ via Tv-kortet in på datorn istället, hade inte varit möjligt att lagra 12 timmar program på boxen.

HDD'n storlek börjar bli en begränsning, det är nästan inte möjligt att ha något HD material någon längre tid på boxen, för det tar för stor plats (har nu samtliga Planet Earth på boxen och det tar sin plats).

Önskemålet om tappning av disk blir större och större. Får ta och ägna det nya året en tanke åt detta.

Kanske ska man välja en annan inspelningsform på det som man vill spara en längre tid och använda boxen som närminne? Det optimala om man inte får en snabbkran från boxen är att skaffa en Hauppauge HD PVR för att i realtid tappa ut HD material, och att man gör direktinspelningar via TV-kort till extern HDD direkt, istället för som jag ofta gjort tidigare först lagra det på HD boxen och veckan därefter sett att HDD är för full och blivit tvingad att flytta ut det i realtid.

Nästa problem blir såklart när man ska se på allt också, för det har man ju egenligen inte tid till, då man använde det mesta tiden till att flytta runt materialet :lol:

Postad 01 januari 2009 - 11:10

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
:lol: Ja tid är en bristvara.
Men skämt åsido så börjar det bli aningen akut med en lösning för att tappa ut inspelat material.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.